abonnement Unibet Coolblue
pi_195159992
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 09:59 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ik heb in mijn hele leven nog nooit die optie gebruikt.
Soms wel eens met het schoonmaken van de machine na een litertje azijn erin gedaan te hebben...
Maar op 60 is het ook al wel genoeg om hem mooi schoon en geur en vetvrij te krijgen!
Je moet je wasmachine af en toe zo heet mogelijk laten wassen. Dan gaat hij langer mee, aldus de installateur van mijn apparaat.
pi_195160096
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 10:28 schreef ETA het volgende:
• Vloeibaar is significant populairder dan poeder vanwege het gebruiksgemak.
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 10:04 schreef Basp1 het volgende:
Maar ik vind de dosering en het druppelen van de fles erg onhandig dus komt vloeibaar wasmiddel niet meer in mijn huis. :P
:D :D
  zondag 20 september 2020 @ 11:55:19 #28
104963 ETA
European Travel Author
pi_195160860
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 11:00 schreef Bocaj het volgende:

[..]

[..]

:D :D
je blijft altijd rare mensen houden :) verhouding poeder/vloeibaar in Nederland is ongeveer 20%/80%, ondanks de hogere prijs per wasbeurt.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_195163380
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 11:55 schreef ETA het volgende:

[..]

je blijft altijd rare mensen houden :) verhouding poeder/vloeibaar in Nederland is ongeveer 20%/80%, ondanks de hogere prijs per wasbeurt.
Die 20% 80% verkoop verhouding geloof ik weinig van als ik naar de verhoudingen van schapbezetting van wasmiddelen in winkels kijk. 8-)
pi_195251263
Ja poeder maakt beter schoon:
https://www.consumentenbo(...)den/test-wasmiddelen
Citaat: Vloeibare middelen, capsules, poeders, welke werken het beste? Allemaal slagen ze er prima in om kleuren mooi te houden. Vloeibare middelen zijn net iets beter dan poeders. Heb je lastige vlekken dan kies je beter een poeder.

Zelf gebruik ik voor bijv een dekbed (geen hoes) een vloeibare wit. Voor vieze witte en lichte doeken met bijv babypop, poeder wit. Voor fijne kleren vloeibaar fijn. Voor flinke vlekken op kleding, gras vlekken enzo,: poeder kleur. Eerste baby was zoveel mogelijk vloeibaar want blijft minder in de kleren zitten en dus minder irritatie eventueel. Het is bijna een studie op zich wat je waarvoor moet gebruiken.
  vrijdag 25 september 2020 @ 15:33:41 #31
104963 ETA
European Travel Author
pi_195251450
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 14:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Die 20% 80% verkoop verhouding geloof ik weinig van als ik naar de verhoudingen van schapbezetting van wasmiddelen in winkels kijk. 8-)
Op pagina 5.
https://docplayer.nl/6784(...)vlekken-festijn.html

Het is wel data uit 2016.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:23:39 #32
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_195406437
Ik gebruik Ariël vloeibaar . Prima wasmiddel . Maar ik was witte was op 90 graden en bonte was op 60 graden😊. En heet wassen is inderdaad goed voor je wasmachine.
pi_195580106
Krijg altijd wel het gevoel dat vloeibaar beter oplost. Bij poeder heb je soms van die echte poederpunten over.
Lekker warm
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 17 oktober 2020 @ 02:00:38 #34
269689 crew  Viv
pi_195686616
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 15:21 schreef Hilmo het volgende:
Zelf gebruik ik voor bijv een dekbed (geen hoes) een vloeibare wit. Voor vieze witte en lichte doeken met bijv babypop, poeder wit. Voor fijne kleren vloeibaar fijn. Voor flinke vlekken op kleding, gras vlekken enzo,: poeder kleur. Eerste baby was zoveel mogelijk vloeibaar want blijft minder in de kleren zitten en dus minder irritatie eventueel. Het is bijna een studie op zich wat je waarvoor moet gebruiken.
:o Denk je dat de verschillen tussen de producten groot genoeg zijn voor zo'n uitgebreid systeem? Ik was namelijk álles met poeder kleur, behalve wol en fijn. :D Ik sorteer het wel in verschillende wassen hoor (handdoeken/vaatdoekjes/hydrofielen op hogere temperatuur voor de hygiëne, wit/licht apart van donker/zwart zodat kleuren niet overlopen, etc), maar daarna dus steeds hetzelfde poeder erbij. :Y)
pi_195709509
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 02:00 schreef Viv het volgende:

[..]

:o Denk je dat de verschillen tussen de producten groot genoeg zijn voor zo'n uitgebreid systeem? Ik was namelijk álles met poeder kleur, behalve wol en fijn. :D Ik sorteer het wel in verschillende wassen hoor (handdoeken/vaatdoekjes/hydrofielen op hogere temperatuur voor de hygiëne, wit/licht apart van donker/zwart zodat kleuren niet overlopen, etc), maar daarna dus steeds hetzelfde poeder erbij. :Y)
Ja vooral wit poeder zweer ik bij. Ik was nu elke week uit noodzaak witte uitwasbare billendoekjes mee met kleurenwas en met kleur waspoeder en dat wordt dus grijs. Consument bond geeft ook aan dat kleuren waspoeder prima vlekken wast maar bij wit kleur overdracht is, maar misschien valt het mee als je dan alleen maar wit wast. Ik merkte in elk geval dat wit vloeibaar poep vlekken niét eruit kreeg en poeder wel. Dus vloeibaar doe ik nu alleen voor opfrissen of bijv een synthetisch dekbed.
pi_195713724
Ik doe al jaren (40 jaar) huishoudelijk werk bij menig huishouden. Ik heb van jongs af aan meegekregen om vloeibaar en waspoeder af te wisselen. Dus is de doos waspoeder leeg dan aan de vloeibaar. En nooit vloeibaar in het wasmachine bakje want dan gaat het kleven in de afvoerslang. Dus wasbolletje in de machine. En inderdaad de machine af en toe (vol of leeg) op 95* laten draaien. Vergeet ook niet elk half jaar onderin de machine schoon te maken. (meeste machines hebben er een klepje zitten. Water eruit laten lopen en aanslag en eventuele rommel verwijderen. (haren, knipjes, knikkers ed)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 18 oktober 2020 @ 15:09:31 #37
269689 crew  Viv
pi_195713894
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 15:03 schreef schuschuho het volgende:
Vergeet ook niet elk half jaar onderin de machine schoon te maken. (meeste machines hebben er een klepje zitten. Water eruit laten lopen en aanslag en eventuele rommel verwijderen. (haren, knipjes, knikkers ed)
En vergeet ook niet een foto te maken van de oogst:
SOP / Wasmachinefilterfototopic
O+
pi_195748483
Enige verschil dat ik weet is dat poeder beter oplost.
Met vloeibaar heb je meer kans op verstopte leidingen.
Zelf koop ik elk jaar bij een mannetje een paar emmers waspoeder, geen idee wat daar in zit.
pi_195802282
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 15:21 schreef Hilmo het volgende:
Vloeibare middelen zijn net iets beter dan poeders. Heb je lastige vlekken dan kies je beter een poeder.
Dus lastige vlekken = poeder beter.
Dan zijn vloeibare middelen toch juist MINDER dan poeder?
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:50:02 #40
104963 ETA
European Travel Author
pi_195803299
De beste vloeibare wasmiddelen zijn beter dan de slechtste poeders. Er zit een groot verschil in kwaliteit tussen de merken. Maar poeders hebben over het algemeen een betere prijs/kwaliteit verhouding.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_195826936
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 10:42 schreef DerekB het volgende:

[..]

Dus lastige vlekken = poeder beter.
Dan zijn vloeibare middelen toch juist MINDER dan poeder?
Consumentenbond quote:
Vloeibaar voor mooie kleuren, poeders voor vlekken
Vloeibare middelen, capsules, poeders, welke werken het beste? Allemaal slagen ze er prima in om kleuren mooi te houden. Vloeibare middelen zijn net iets beter dan poeders. Heb je lastige vlekken dan kies je beter een poeder.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:44:26 #42
104963 ETA
European Travel Author
pi_195827604
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 16:12 schreef Hilmo het volgende:

[..]

Consumentenbond quote:
Vloeibaar voor mooie kleuren, poeders voor vlekken
Vloeibare middelen, capsules, poeders, welke werken het beste? Allemaal slagen ze er prima in om kleuren mooi te houden. Vloeibare middelen zijn net iets beter dan poeders. Heb je lastige vlekken dan kies je beter een poeder.
Definitie van "beter" is hier van belang. CB weegt kleurbehoud mee samen met vlekverwijdering. Hier zit een rechtstreeks verband in, sterke vlekverwijdering zorgt ook voor kleurverwijdering.

Ik kan het nu niet zo snel online resultaten vinden, maar als je wasmiddel voor zwarte was hebt, die is over het algemeen zeer slecht in vlekverwijdering. Eigenlijk is het gewoon een milde wasmiddel om zoveel mogelijk kleur in het textiel achter te laten.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_195902656
@Bocaj: ik wist eigenlijk niet eens dat waspoeder nog bestond.
De laatste keer dat ik het gebruikt hebt zien worden was begin jaren 80 bij mijn ouders thuis, Toen had je ook echt nog van die grote lompe cilinderdozen van karton (mega-uitvoering wc-rol zeg maar) met een hendel er aan en plastic deksel waar mijn ouders de kerstballen in deden! 😆

Maar goed... :')
Wat ik in ieder geval altijd doe met de witte was is er ook een dopje azijn bij doen.
Eigenlijk voor de ontkalking maar het werkt ook voor schoon.
pi_195903343
quote:
1s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 12:39 schreef Werkman het volgende:
@:Bocaj: ik wist eigenlijk niet eens dat waspoeder nog bestond.
De laatste keer dat ik het gebruikt hebt zien worden was begin jaren 80 bij mijn ouders thuis, Toen had je ook echt nog van die grote lompe cilinderdozen van karton (mega-uitvoering wc-rol zeg maar) met een hendel er aan en plastic deksel waar mijn ouders de kerstballen in deden! 😆

Maar goed... :')
Wat ik in ieder geval altijd doe met de witte was is er ook een dopje azijn bij doen.
Eigenlijk voor de ontkalking maar het werkt ook voor schoon.
Waspoeder werkt beter bij rode- en hardnekkige vlekken (mijn ervaring).
Bijvoorbeeld bloedvlekken gaan er bij mij niet uit met vloeibaar... en soms wordt de witte was ook niet mooi wit!
En met goede waspoeder voor de witte was wel.
Nu was ik niet elke dag dus er zijn vlekken die goed ingedroogd zijn...
Er zijn ook mensen die zweren bij Ossengal of Vanish maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt...
Azijn gebruik ik als wasverzachter...
pi_195904255
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 13:17 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Waspoeder werkt beter bij rode- en hardnekkige vlekken (mijn ervaring).
Bijvoorbeeld bloedvlekken gaan er bij mij niet uit met vloeibaar... en soms wordt de witte was ook niet mooi wit!
En met goede waspoeder voor de witte was wel.
Nu was ik niet elke dag dus er zijn vlekken die goed ingedroogd zijn...
Er zijn ook mensen die zweren bij Ossengal of Vanish maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt...
Azijn gebruik ik als wasverzachter...
Echte vlekken spuit ik altijd in met schout.
Vervolgens zet ik de tijdschakelaar aan zodat ie over een uurtje begint om het eerst goed in te laten trekken.
Helpt bij mij altijd.
  woensdag 28 oktober 2020 @ 17:09:45 #46
104963 ETA
European Travel Author
pi_195908187
Ok, eens en voor altijd duidelijkheid, ik heb wat oude data gevonden van een test dat ik heb laten uitvoeren.

Paar conclusies:

• Bij Wit: Waspoeder verwijdert vlekken beter dan vloeibaar gemiddeld
• Bij Wit: Niet alle poeders zijn beter dan vloeibaar. Slechtste waspoeder verwijdert vlekken slechter dan de beste vloeibare.

• Bij kleur: Weinig verschil tussen poeder en vloeibaar
• Kleurwasmiddel verwijdert vlekken slechter dan wit

• Er zit verschil tussen de poeders/vloeibaar over welke type vlekken ze het beste schoonmaken.

Welke wasmiddelen dit precies zijn kan ik niet vrijgeven gezien de kosten die zijn gemaakt om deze data te verkrijgen. Het gaat om populaire merken in NL. Maar als ik ooit schapenbloed in een witte shirt krijg, dan weet ik welke waspoeder ik moet gebruiken voor beste resultaat :)




Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zondag 8 november 2020 @ 15:04:07 #47
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_196135267
Poeder is beter voor je machine. Geldt trouwens ook voor de vaatwasser. Ook daar is poeder beter voor.
Wakadoodle!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')