abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195145883
Een vriend van me is na het behalen van zijn vwo-diploma rechten gaan studeren aan de universiteit. Lang verhaal kort: hij vond daar weinig aan en is daar dan ook al gauw mee opgehouden.

Om de rest van het jaar op te vullen ging ie bij een welbekende pizzaketen werken wat ie wel tof vond. Toen het nieuwe collegejaar zou gaan beginnen wist ie nog niet echt goed wat ie wel wilde studeren dus plakte ie er een tussenjaar aan vast. In de tussentijd had ie een vast contract gekregen waarmee ie een eigen woning kon kopen, die heeft ie met flinke overwaarde verkocht en daardoor is ie interesse gaan ontwikkelen in vastgoed.

Hij is recent begonnen aan een hbo-opleiding Vastgoed & Makelaardij en alhoewel ie dat al een stuk toffer vind dan rechten aan de universiteit merkt ie wel dat ie het soms alsnog behoorlijk moeilijk vind om er voor de volle honderd procent voor te gaan. Enerzijds vanwege faalangst maar ook omdat er alternatieven zijn voor hem.

Moet hij dit idee uit zijn hoofd zetten of is er wel degelijk een stabiele carrière op te bouwen in de fast food-industrie al dan niet in combinatie met het aanleggen van een eigen woningverhuurportefeuille?

Voorbeelden die ie aanhaalt als reden voor het soms lastig vinden om zich aan een opleiding te committeren zijn mensen die ie kent met allerlei hoog aangeschreven diploma's met niet bepaald denderende functies en andersom Quote 500-leden zonder noemenswaardige opleidingen met hele toffe banen.

Ik vind het niet goed om op extremen af te gaan dus laten we het voor nu vooral hebben over gemiddelden.

McDonald's heeft bijvoorbeeld een eigen academie met Management Traineeships en als Restaurant Manager krijg je toch een onderneming met behoorlijke omzet en ploeg aan personeel onder je hoede. Staat daar echter ook een redelijke vergoeding tegenover en hoe realistisch is het überhaupt om Restaurant Manager te worden?
  zaterdag 19 september 2020 @ 14:08:20 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195145995
Heb je het over jezelf?
pi_195146020
Als je franchisenemer wordt bij bv. New York Pizza en je hebt een goed team, is het al snel mogelijk meerdere zaken te gaan runnen. Daar is best een hele goeie boterham mee te verdienen.

Vastgoed kan je vaak tegen 80-90-100% financieren sms crowdfunding (sameningeld, Geldvoorelkaar) op die manier kan je snel een aardige portefeuille opbouwen.

Je kan ook kijken naar grotere restaurantketen zoals beren, la Cubanita, zusje enz. Ook hier kan je snel carrière maken door meerdere locaties te runnen.
pi_195146031
Een McDonalds exploiteren is wel lucratief. Maar je hebt wel flink wat geld nodig en ervaring om te beginnen.

Subway’s FEBO of Domino’s is goedkoper om te starten, maar of je genoeg kan sparen om een Mc te kopen weet ik niet.
.
pi_195146078
Waarom zou je bij de MacD in opleiding gaan als je weet dat je met een hbo diploma veel meer mogelijkheden hebt. Wat als je restaurant manager bent en er tegen die tijd achter komt dat het totaal niet iets is wat je de rest van je leven wil doen? En je denkt toch niet dat een filiaal-manager van de Mac genoeg geld heeft voor een woningverhuurportefeuille? Ik denk niet dat ze beter betaald worden dan de gemiddelde hbo'er.
Dat je een woning met flinke overwaarde verkocht hebt, betekent niet dat je dit geluk vaker zal hebben. Als dat een reden is om met vastgoed bezig te gaan dan kan je het zeker zwaar krijgen. Zeker als het gaat om een opleiding van 4 jaar om vervolgens klusjes uit te voeren bij een vastgoedkantoor. Ik denk dat die 'vriend' van jou te snel succes wil hebben en het door zijn geluk niet veel motivatie heeft om 4 jaar lang te studeren (onbetaald te werken). Maar geloof me dat het op lamnge termijn waarschijnlijk meer waard zal zijn.
pi_195146094
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:09 schreef KrekelJapie het volgende:
Je kan ook kijken naar grotere restaurantketen zoals beren, la Cubanita, zusje enz. Ook hier kan je snel carrière maken door meerdere locaties te runnen.
Ja en hoe kom je aan die locaties? Door het geld wat hij waarschijnlijk niet heeft. En een bank gaat echt geen tonnen lenen aan een 20-jarige die van plan is om bij de MacD te gaan leren hoe die hamburgers moet gaan flippen.
pi_195146138
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:14 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ja en hoe kom je aan die locaties? Door het geld wat hij waarschijnlijk niet heeft. En een bank gaat echt geen tonnen lenen aan een 20-jarige die van plan is om bij de MacD te gaan leren hoe die hamburgers moet gaan flippen.
De franchisegevers hebben meestal goede contacten met de banken. Banken lenen obv resultaten andere locaties. Soms wordt financiering verkregen door crowdfunding bv. Horecacrowdfunding.

Er kan naar de bank ook een zekerheid als eigen huis ingezet worden.

Er zijn heel veel hoog opgeleide jonge mensen die ooit begonnen zijn als afwasser als bijbaantje nu eigenaar van zulke zaken. En dat is vooral omdat er goed geld te verdienen is.
pi_195146212
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:09 schreef KrekelJapie het volgende:
Als je franchisenemer wordt bij bv. New York Pizza en je hebt een goed team, is het al snel mogelijk meerdere zaken te gaan runnen. Daar is best een hele goeie boterham mee te verdienen.
Hij heeft wel eens gesproken met een hoge pief bij een bekende pizzaketen en die vertelde hem dat ie als franchisenemer meer zou kunnen verdienen dan als ie alsnog jaren zou gaan studeren om advocaat te worden. Zo iemand heeft er echter ook belang bij om zoiets te zeggen maar het klopt dus wel?
quote:
Vastgoed kan je vaak tegen 80-90-100% financieren sms crowdfunding (sameningeld, Geldvoorelkaar) op die manier kan je snel een aardige portefeuille opbouwen.
Ik krijg regelmatig FB-advertenties te zien van coaches die trainingen geven hierover en één van die organisaties is van een getrouwd stel dat samen tevens een aantal New York Pizza-vestigingen uitbaat. Indien dergelijke opties echt zo reëel zijn zou dat top zijn natuurlijk.

Hij heeft namelijk het idee dat het beeld dat veel mensen hebben van bijvoorbeeld grote advocaten of accountantskantoren behoorlijk vertekend is en alleen de echte top goed verdiend en de rest eigenlijk min of meer word uitgebuit.
quote:
Je kan ook kijken naar grotere restaurantketen zoals beren, la Cubanita, zusje enz. Ook hier kan je snel carrière maken door meerdere locaties te runnen.
Zit er nog toekomst in dergelijke middelgrote traditionele horeca-formules die niet aan bezorging doen?
pi_195146333
Gewoon een eigen friettent beginnen, veel beter _O_ _O_
10 jaar werken en dan rentenieren zoals die chinezen doen ^O^
pindazakje
pi_195146342
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:29 schreef Hyaenidae het volgende:
Gewoon een eigen friettent beginnen, veel beter _O_ _O_
Beter t.o.v. bijvoorbeeld een McDonald's of t.o.v. studeren?
pi_195146436
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:30 schreef RappendeRabbijn het volgende:

[..]

Beter t.o.v. bijvoorbeeld een McDonald's of t.o.v. studeren?
Financieel gezien wel, mits je een goedlopende friettent hebt.
@Viesdik kan dit beamen, kan rentenieren na 10 jaartjes een frietzaak te hebben gerund.

[ Bericht 14% gewijzigd door Hyaenidae op 19-09-2020 14:41:29 ]
pindazakje
pi_195146679
Volgens mij heeft TS het gewoon over zichzelf :')
Anders ga je niet zo”n uitgebreid topic openen :')
pi_195146733
Let wel, goede ondernemers zouden hele goede resultaten kunnen behalen. Het ondernemerschap is echter geen garantie voor succes!
pi_195146871
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:51 schreef Paszzz het volgende:
Volgens mij heeft TS het gewoon over zichzelf :')
Anders ga je niet zo”n uitgebreid topic openen :')
Oh, hij weer met z’n obsessie voor fastfoodketens :O
  zaterdag 19 september 2020 @ 15:12:49 #15
338319 ZarB
Piña colada
pi_195146956
"Voor een vriend"

Jaja :')
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_195147001
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:35 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Financieel gezien wel, mits je een goedlopende friettent hebt.
@:viesdik kan dit beamen, kan rentenieren na 10 jaartjes een frietzaak te hebben gerund.
Meen je dit of :P?

Ik heb namelijk wat oudere posts gevonden hierover en die lijken echt serieus te zijn.

quote:
Serieus antwoord: bekende 'mbo'er' die de droom heeft waar gemaakt is Bram Ladage, de stamvader van de Ladage familie.

Zijn familieleden / kinderen werken allemaal volgens hetzelfde principe: 7 dagen per week de patatkraam bemannen en flink door blijven bakken. Zijn inmiddels 30 kramen in heel Nederland en iedereen die een kraam heeft haalt een paar ton per jaar op aan inkomen.

Volgens dit principe kan iedereen die het wil vermogend zijn (of zelfs rijk, als je goed hebt belegd) op zijn 26ste. Het is een kwestie van voldoende uren maken (12 / 13 uur per dag) en blijven doorgaan. De keuze is aan jou :)
Bron
pi_195147023
Beste Rappende Rabbijn,

Hierbij mijn punten:
1. Mocht het echt die vriend van jou zijn, laat hem het lekker zelf uit zoeken. Er zijn altijd excuses te vinden om het niet afmaken van de opleiding te justificeren. Er zijn eindeloos voorbeelden van succesvolle mensen zonder opleiding, echter leert de praktijk dat 90% van de mensen niet speciaal is en geen facebook opricht of een vastgoed imperium heeft opgebouwd.

2. Leuk dat die vriend een huis gekocht en verkocht heeft met overwaarde. Echter is er niets speciaals geweest aan het handelen van die vriend. Hij heeft geprofiteerd van de markt zoals iedere huizenbezitter dat heeft gedaan. Leuk dat hij een overwaarde heeft gescoord, echter wat is er gebeurd met deze overwaarde? Indien hij dit niet heeft herbelegd (stocks e.d.) of geïnvesteerd in een nieuw pand en de huizenmarkt stijgt door wat betreft waardeontwikkeling moet hij gewoon duurder kopen. In andere woorden, overwaarde is in mijn ogen fictieve winst omdat je vaak ook duurder moet kopen. Indien hij speculeert op een dalende markt, nu goedkoop huurt, waarde daling is groter dan zijn huurkosten en daarna instapt dan doet hij het goed.

3. Wat betreft die HBO opleiding, doorzetten, doorzetten, doorzetten! Beter dat papiertje afronden, kan altijd als back up plan ingezet worden. In mindere tijden kan hij altijd HBO niveau aantonen door middel van dat diploma.

4. Opzetten van een verhuurportefeuille is technisch gezien mogelijk. Echter mijn eigen inschatting is dat dit in de huidige markt super lastig is. Waarom? Overdrachtsbelasting gaat naar 8%. Woningen aan de onderkant van de markt komen doormiddel van het punten systeem in de sociale huurklasse. Onderbuikgevoel komt dat de overheid op termijn gaat afdwingen dat de huisjesmelkers grote investeringen moeten gaan maken om de huizen groener te maken (van het gas af e.d. zonder subsidie). Winkelpanden zijn al een tijdje een no go wat betreft rendement i.v.m. leegstand. Veel bedrijven zijn op het moment bezig met het downsizen van de kantoorruimte, meer vanuit huiswerken (het nieuwe normaal).
Je heb vaak minimaal 30% eigen kapitaal nodig voor een verhuur hypotheek en dit moet vaak afgelost worden in 20 jaar. Calculaties die ik de laatste tijd heb gemaakt kom ik uit op een BAR van 5%, echter je maandelijkse cashflow (ivm aflossen) is vaak negatief.

5. Ja. Een eigenaar van een Mac Donnalds restaurant verdient vaak bakken maar ook echt bakken met geld. Succesvolle eigenaren hebben vaak meerdere vestigingen. Hoezo? Omdat Mac Donnalds bepaald wie een nieuwe locatie mag openen. In andere woorden, zet het uit je hoofd dat jij een vestiging zou mogen openen. Het is super lastig hier tussen te komen. Mac Donnalds wil zoveel mogelijk winst en gunnen het dus iemand die dit al eerder heeft bewezen (en dus al vestigingen heeft).

6. Onroerend goed coaches op FB, insta en YT moet je niet serieus nemen en van weg blijven. Zijn alleen maar achter je geld uit.

7. Wat betreft accountantskantoren. Stel je bent niet de grootste hoogvlieger, maar maakt wel je RA opleiding af. Werkt 10/15 jaar bij het bedrijf verdien je toch al zo’n 100K bruto per jaar. Ben je een topper, verdien je 500K als partner bij een big 5. Ga je AA richting op (HBO), later bedrijfsleven in, verdien je ook nog steeds een dubbele modale boterham (als niet drie keer is). Wel duurt het lang. Maar verkijk je er niet op wat de mogelijkheden zijn als je als “loonslaaf” op safe wil spelen (dus gewoon school afmaken).

En ja, sorry dat ik zo lang van stof ben!

Mijn advies, lekker studie afmaken. Kan je daarna altijd je eigen fast food toko beginnen (mits je start kapitaal kan ophalen). Vastgoed lijkt makkelijk, echter de huidige markt is in mijn ogen niet geweldig. Binnen mijn kring zijn ook een aantal al begonnen met het afstoten van appartementen. Studie heeft een hele grote meerwaarde als je niet speciaal bent zoals de rest van de wereld. Maar goed, ik speel altijd op safe, daarom moet ik helaas nog iedere week werken en ben ik nog niet binnen.
pi_195147033
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 15:16 schreef RappendeRabbijn het volgende:

[..]

Meen je dit of :P?

Ik heb namelijk wat oudere posts gevonden hierover en die lijken echt serieus te zijn.
[..]

Bron
Hoe denk je dat Emile Ratelband aan zijn vermogen komt?
pindazakje
pi_195147392
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 september 2020 15:18 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Hoe denk je dat Emile Ratelband aan zijn vermogen komt?
Niet met patat bakken toch of wel :P?
pi_195147409
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 15:49 schreef RappendeRabbijn het volgende:

[..]

Niet met patat bakken toch of wel :P?
Daar is hij wel mee begonnen. Maar wees eens eerlijk, ben jij nou die 'vriend'?
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 15:55:32 #21
319979 Fok-it
All is well
pi_195147458
Het is zo voorspelbaar en makkelijk herleidbaar wie deze ts is :') @Azula doe jij eens een gokje
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_195147629
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 15:17 schreef Zoete_Piraat het volgende:
2. Leuk dat die vriend een huis gekocht en verkocht heeft met overwaarde. Echter is er niets speciaals geweest aan het handelen van die vriend. Hij heeft geprofiteerd van de markt zoals iedere huizenbezitter dat heeft gedaan. Leuk dat hij een overwaarde heeft gescoord, echter wat is er gebeurd met deze overwaarde? Indien hij dit niet heeft herbelegd (stocks e.d.) of geïnvesteerd in een nieuw pand en de huizenmarkt stijgt door wat betreft waardeontwikkeling moet hij gewoon duurder kopen. In andere woorden, overwaarde is in mijn ogen fictieve winst omdat je vaak ook duurder moet kopen. Indien hij speculeert op een dalende markt, nu goedkoop huurt, waarde daling is groter dan zijn huurkosten en daarna instapt dan doet hij het goed.[quote]Hij heeft de woning wel voor flink wat meer verkocht dan de taxatiewaarde maargoed, dat zegt natuurlijk niet heel veel verder.

[quote]3. Wat betreft die HBO opleiding, doorzetten, doorzetten, doorzetten! Beter dat papiertje afronden, kan altijd als back up plan ingezet worden. In mindere tijden kan hij altijd HBO niveau aantonen door middel van dat diploma.
Hier zit zeker wat in maar is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Wat doe je op momenten dat je het echt niet meer zo ziet zitten? Zeker nu het moeilijker is om binding te krijgen met je school, opleiding en klasgenoten door de maatregelen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus.
quote:
4. Opzetten van een verhuurportefeuille is technisch gezien mogelijk. Echter mijn eigen inschatting is dat dit in de huidige markt super lastig is. Waarom? Overdrachtsbelasting gaat naar 8%. Woningen aan de onderkant van de markt komen doormiddel van het punten systeem in de sociale huurklasse. Onderbuikgevoel komt dat de overheid op termijn gaat afdwingen dat de huisjesmelkers grote investeringen moeten gaan maken om de huizen groener te maken (van het gas af e.d. zonder subsidie). Winkelpanden zijn al een tijdje een no go wat betreft rendement i.v.m. leegstand. Veel bedrijven zijn op het moment bezig met het downsizen van de kantoorruimte, meer vanuit huiswerken (het nieuwe normaal).
Je heb vaak minimaal 30% eigen kapitaal nodig voor een verhuur hypotheek en dit moet vaak afgelost worden in 20 jaar. Calculaties die ik de laatste tijd heb gemaakt kom ik uit op een BAR van 5%, echter je maandelijkse cashflow (ivm aflossen) is vaak negatief.
Het verhoogde percentage aan overdrachtsbelasting is te omzeilen en hij heeft al een mooi bedrag dat ie in kan brengen als eigen vermogen en indien ie fulltime of zelfs meer dan fulltime aan de slag gaat word dat steeds meer waardoor er een sneeuwbaleffect ontstaat door de investeringen die ie doet. Klopt dat een beetje of?
quote:
5. Ja. Een eigenaar van een Mac Donnalds restaurant verdient vaak bakken maar ook echt bakken met geld. Succesvolle eigenaren hebben vaak meerdere vestigingen. Hoezo? Omdat Mac Donnalds bepaald wie een nieuwe locatie mag openen. In andere woorden, zet het uit je hoofd dat jij een vestiging zou mogen openen. Het is super lastig hier tussen te komen. Mac Donnalds wil zoveel mogelijk winst en gunnen het dus iemand die dit al eerder heeft bewezen (en dus al vestigingen heeft).
Hoeveel moet je aan denken? Overigens is McDonald's maar een voorbeeld. Ik weet dat ketens als Subway en Domino's een stuk laagdrempeliger zijn. Verdienen hun franchisenemers ook goed?

quote:
7. Wat betreft accountantskantoren. Stel je bent niet de grootste hoogvlieger, maar maakt wel je RA opleiding af. Werkt 10/15 jaar bij het bedrijf verdien je toch al zo’n 100K bruto per jaar. Ben je een topper, verdien je 500K als partner bij een big 5. Ga je AA richting op (HBO), later bedrijfsleven in, verdien je ook nog steeds een dubbele modale boterham (als niet drie keer is). Wel duurt het lang. Maar verkijk je er niet op wat de mogelijkheden zijn als je als “loonslaaf” op safe wil spelen (dus gewoon school afmaken).
Je bent naar mijn idee relatief gezien sowieso al een hoogvlieger als je RA bent geworden, ten opzichte van de echte top binnen het kantoor wellicht niet maar ten opzichte van de gehele bevolking en zelfs binnen het hogeropgeleide deel ervan wel.

Hij volgt de opleiding Vastgoed & Makelaardij dus accountancy is sowieso niet echt aan de orde maar ik denk dat de vergelijking met AA in deze casus het best opgaat inderdaad.

Ik ben in dat kader wel benieuwd op welke mogelijkheden je zoal doelt als je het hebt over je niet verkijken op de mogelijkheden voor iemand die in loondienst op safe wil spelen.

Die vriend zou bijvoorbeeld graag de vastgoedontwikkeling inwillen.
quote:
En ja, sorry dat ik zo lang van stof ben!

Mijn advies, lekker studie afmaken. Kan je daarna altijd je eigen fast food toko beginnen (mits je start kapitaal kan ophalen). Vastgoed lijkt makkelijk, echter de huidige markt is in mijn ogen niet geweldig. Binnen mijn kring zijn ook een aantal al begonnen met het afstoten van appartementen. Studie heeft een hele grote meerwaarde als je niet speciaal bent zoals de rest van de wereld. Maar goed, ik speel altijd op safe, daarom moet ik helaas nog iedere week werken en ben ik nog niet binnen.
Nee joh, juist hartstikke fijn, zo'n lange duidelijke post. Dank je wel.
pi_195148038
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:14 schreef RappendeRabbijn het volgende:
Wat doe je op momenten dat je het echt niet meer zo ziet zitten? Zeker nu het moeilijker is om binding te krijgen met je school, opleiding en klasgenoten door de maatregelen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus.
Wat je dan doet? Is beseffen dat iedereen dit probleem heeft. En dat het belangrijk is dat dit niet een excuses wordt dat je uiteindelijk faalt met het afmaken van je opleiding / later spijt hebt. Dit zou een wake up call moeten zijn hoe belangrijk het is om een papiertje te hebben. Ongeschoolde werklozen hebben het lastiger om in deze tijden aan een baan te komen. Ook zou je eens kunnen kijken om met iemand te praten of ander manieren toch voldoende sociale contacten te kunnen onderhouden. Maar ik snap jou absoluut. Hier ook al maanden achter de computer aan de slag thuis terwijl de interactie met collegas zo belangrijk is voor de uitvoering maar ook voor mijn mentale toestand. Hoe moeilijk het ook is, ik probeer het om te zetten in motivatie om extra mij best te doen zodat ik niet die persoon ben die nu als gevolg van de bezuinigingen zijn baan hoeft te verliezen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:14 schreef RappendeRabbijn het volgende:
Het verhoogde percentage aan overdrachtsbelasting is te omzeilen en hij heeft al een mooi bedrag dat ie in kan brengen als eigen vermogen en indien ie fulltime of zelfs meer dan fulltime aan de slag gaat word dat steeds meer waardoor er een sneeuwbaleffect ontstaat door de investeringen die ie doet. Klopt dat een beetje of?
Interessant. Het betreft namelijk een wetsvoorstel en geen uitgewerkte wet. NIEMAND maar ook NIEMAND heeft nu een methode om deze overdrachtsbelasting te ontwijken. De wetgever gaat eerst de wet uitwerken en bepalingen opnemen om dit te voorkomen. Ik kan nu ook meerdere manieren bedenken hoe te ontwijken, echter eerst afwachten wat de wet zal zijn.

Ja dat klopt dat hij een mooi bedrag heeft om in te brengen en de rest te financieren. Hij zal een mooi rendement maken op zijn ingebrachte geld. Vraag is alleen of hij nog wat overhoud na kosten + aflossing. 1 pand is ook risicovol. Je moet een goed basis inkomen hebben om eventuele dubbele lasten (eigen woning + verhuurpand) te kunnen betalen in het geval van leegstand of wan betalende huurders. Dus ja het kan! Maar het moet een bewuste keuze zijn waarbij je akkoord gaat met het risico.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:14 schreef RappendeRabbijn het volgende:
Hoeveel moet je aan denken? Overigens is McDonald's maar een voorbeeld. Ik weet dat ketens als Subway en Domino's een stuk laagdrempeliger zijn. Verdienen hun franchisenemers ook goed?
Ik heb geen inzicht in de cijfers van de filiaal houders van de Mac donnaldsen in Nederland. Twee via via kennissen die ik heb die vestigingen van de mac bezitten zijn wel ruim ruim miljonair. je moet het ook zo zien, Mac Donalds staat niet toe om een niet winstgevende vestiging te openen. Dus per definitie heeft zou je succesvol moeten zijn. Doe je het niet goed, verkoop je niet voldoende, wordt de vestiging gesloten of overgedragen aan een andere franchise nemer. Deze info heb ik overigens omdat ik eerst ook deze droom had om mijn eigen filiaal te starten.

Subways en Domino's, tja wat is goed verdienen? Ik denk dat het veel hoofdpijn is. Wil je echt groot worden moet je meerdere filialen hebben. Wil je goede locaties, moet je de hoofdprijs voor de huur betalen. Je moet als eigenaar echt vaak fysiek zelf in de shop zijn. Enerzijds om de salariskosten te drukken en anderzijds om je personeel in de gaten te houden. Ik denk dat een filiaalhouder van 1 vestiging gewoon een prima modale boterham verdient en geniet van het ondernemerschap. Rijk worden doe je door uit te breiden, echter onderschat deze verantwoordelijkheid niet. Het type personeel dat je aanneemt heeft gewoon veel sturing en aandacht nodig om te voorkomen dat ze een loopje met je nemen (missende opbrengsten, slechte service, e.d.)

Bij dominos is de totale investering zo'n EUR 300K. Entree geld is 20K. Jaarlijkse fee is 6,5%. Dit moet allemaal terug verdient worden. Je kan ook je eigen pizza keten beginnen, echter zijn er in mijn regio al heel veel concurrenten. Hier zijn veel pizzaria's met die gerund worden door Nederlanders met een Turkse of Marokkaanse achtergrond. Prijzen zijn erg laag, bijna 24/7 open, kwaliteit is goed en hebben een breed assortiment. Zelf zou ik hier niet mee willen concurreren.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 16:14 schreef RappendeRabbijn het volgende:
Je bent naar mijn idee relatief gezien sowieso al een hoogvlieger als je RA bent geworden, ten opzichte van de echte top binnen het kantoor wellicht niet maar ten opzichte van de gehele bevolking en zelfs binnen het hogeropgeleide deel ervan wel.

Hij volgt de opleiding Vastgoed & Makelaardij dus accountancy is sowieso niet echt aan de orde maar ik denk dat de vergelijking met AA in deze casus het best opgaat inderdaad.

Ik ben in dat kader wel benieuwd op welke mogelijkheden je zoal doelt als je het hebt over je niet verkijken op de mogelijkheden voor iemand die in loondienst op safe wil spelen.

Die vriend zou bijvoorbeeld graag de vastgoedontwikkeling inwillen.
We praten hier over jouw vriend die VWO heeft gedaan. In theorie zou hij dus WO niveau aan kunnen en dus de universiteit kunnen afwikkelen. Overheid bied vele mogelijkheden om dit financieel te kunnen, daarnaast kan het bedrijfsleven ook je opleiding betalen. Punt wat ik wilde maken is dat binnen loondienst er veel mogelijkheden zijn waar je ook een dikke boterham mee kan verdienen (indien dat je goal is). Na HBO vastgoed kan hij altijd een master gaan doen.

Heel cliche, uiteindelijk draait het erom dat iemand gelukkig is en moet je dus iets doen wat je kan volhouden voor het salaris dat je ervoor krijgt.
pi_195150024
Managers die veel mensen aansturen worden over het algemeen goed betaald. Of je nou in een supermarkt werkt, een McDonalds of op kantoor.

Ondernemen kan lonen. Het zou een beetje gek zijn als er geen succesverhalen zouden zijn. Vaak houdt het in dat je veel uren moet draaien. Maar als ik je vriend zou zijn, zou ik niet alles door een roze bril bekijken. Lees bijvoorbeeld de vele nieuwsartikelen over ontevreden franchisenemers, zoals met Papa Johns: NWS / franchisers pizzaketen Papa John's naar de rechter
pi_195151249
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 18:17 schreef exelletor het volgende:
Managers die veel mensen aansturen worden over het algemeen goed betaald. Of je nou in een supermarkt werkt, een McDonalds of op kantoor.

Ondernemen kan lonen. Het zou een beetje gek zijn als er geen succesverhalen zouden zijn. Vaak houdt het in dat je veel uren moet draaien. Maar als ik je vriend zou zijn, zou ik niet alles door een roze bril bekijken. Lees bijvoorbeeld de vele nieuwsartikelen over ontevreden franchisenemers, zoals met Papa Johns: NWS / franchisers pizzaketen Papa John's naar de rechter
Dat topic is ook van een van de vele alterego’s van TS
  Knapste mannelijke user 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 19:38:29 #26
206731 Mortaxx
Doomer
pi_195151333
Wat grappig volgens mij heeft jouw vriend ook een account hier. Meerdere zelfs
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 19 september 2020 @ 19:41:01 #27
319979 Fok-it
All is well
pi_195151369
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 19:38 schreef Mortaxx het volgende:
Wat grappig volgens mij heeft jouw vriend ook een account hier. Meerdere zelfs
:D
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_195151453
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 19:38 schreef Mortaxx het volgende:
Wat grappig volgens mij heeft jouw vriend ook een account hier. Meerdere zelfs
:D
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  zaterdag 19 september 2020 @ 19:55:32 #29
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_195151636
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 19:38 schreef Mortaxx het volgende:
Wat grappig volgens mij heeft jouw vriend ook een account hier. Meerdere zelfs
Hehe
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_195152118
De pro-gamer met vastgoed is er weer ...
  Moderator zaterdag 19 september 2020 @ 21:53:45 #31
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_195154407
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 19:38 schreef Mortaxx het volgende:
Wat grappig volgens mij heeft jouw vriend ook een account hier. Meerdere zelfs
:D en elke keer opnieuw verraad 'ie zichzelf.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_195161189
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:29 schreef Hyaenidae het volgende:
Gewoon een eigen friettent beginnen, veel beter _O_ _O_
10 jaar werken en dan rentenieren zoals die chinezen doen ^O^
Rentenieren is verleden tijd.
pi_195161621
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:29 schreef Hyaenidae het volgende:
Gewoon een eigen friettent beginnen, veel beter _O_ _O_
10 jaar werken en dan rentenieren zoals die chinezen doen ^O^
Als die friettenten zo'n goed zouden lopen dan waren ze niet massaal verkocht aan de Aziaten.

Ja, op goede plekken loop je binnnen maar daar zijn de kosten dan ook naar.

Chinezen werken veel samen en lenen elkaar kapitaal om panden te kopen. Vervolgens regelen ze in hun eigen kring goedkoop het personeel. Bij invallen vinden ze weleens een stel illegalen die in de kelder wonen.

Van zo'n McD franchise zou je best leuk kunnen leven. Toch denk ik dat het moeilijk binnen komen is daar. Ze zijn denk ik wel streng. Je moet ook echt wel wat kunnen. Mensen die daar geschikt voor zijn kunnen overal aan de slag.
pi_195171980
@LXIV @Hyperdude, heb een paar van jullie oude posts teruggevonden. Staan jullie daar nog steeds hetzelfde in?

quote:
Als je rijk wil worden moet je gewoon een friettent overnemen.Is wel hard werken, maar als je kwaliteit levert weten de mensen je te vinden. Dan moet 1 miljoen in 15 jaar toch wel lukken.
Is gemakkelijker dan een restaurant en ook lucratiever en minder risico.
GC / Kun je rijk worden met het hebben van een restaurant?
  zondag 20 september 2020 @ 23:27:02 #35
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_195172039
HALLO ASH OUWE FANTAST
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_195172294
Doe afstand van je account en kom nooit meer terug.
pi_195174899
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 23:20 schreef RappendeRabbijn het volgende:
@:LXIV @:Hyperdude, heb een paar van jullie oude posts teruggevonden. Staan jullie daar nog steeds hetzelfde in?
[..]

GC / Kun je rijk worden met het hebben van een restaurant?
Als je toch zo goed de zoekfunctie weet te vinden kun je vast ook wel even je vele vorige topics over dit onderwerp opzoeken.
  donderdag 24 september 2020 @ 12:38:51 #38
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195232134
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 15:16 schreef RappendeRabbijn het volgende:

[..]

Meen je dit of :P?

Ik heb namelijk wat oudere posts gevonden hierover en die lijken echt serieus te zijn.
[..]

Bron
Bij ons in de stad is de Bram Ladage juist gesloten maar dat zeggen ze er vast even niet bij.

Cafetaria met bezorgservice is het makkelijkste te doen gok ik zo.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  donderdag 24 september 2020 @ 20:08:54 #39
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195239642
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Heb je het over jezelf?
Ja. Of niet Ashkelon?
Tig jaar verder en nog steeds deze vragen :N
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 24 september 2020 @ 20:09:06 #40
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195239646
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2020 19:38 schreef Mortaxx het volgende:
Wat grappig volgens mij heeft jouw vriend ook een account hier. Meerdere zelfs
Pcies :D
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 24 september 2020 @ 20:10:08 #41
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195239667
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 14:51 schreef Paszzz het volgende:
Volgens mij heeft TS het gewoon over zichzelf :')
Anders ga je niet zo”n uitgebreid topic openen :')
Yups
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')