abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195137437
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 september 2020 21:36 schreef Vallon het volgende:

[..]

Dat vaccin is er (voorlopig) nog niet en de groepsimmuniteit als indirecte bescherming is dan alleen werkbaar wanneer men structureel het gedrag aanpast van/voor de kwetsbare individuen.

//--//
Maar goed, groepsimmuniteit, dat is dan al snel weer een ja/nee (interpretatie) discussie al naar gelang de eigen verwachting. "Bewijs" voor groepsimmuniteit als indirecte beschermingsstrategie is er bij mijn weten niet. "Wetenschap" kan het "bewijs" wel statistisch zo uitleggen omdat je het kunt kennelijk meten op grond van een marge tussen een aantal getallen. Zoals de prijs van een product duurder dan ¤1 eindigt doorgaans op 0 of 5.
Het "bewijs" is daarmee onderhevig aan hoe dat waarvoor wordt gebruikt.

Op die bewijs-toer kan men dan stellen dat HIV (zonder vaccin !!) is "bedwongen" met "groepsimmuniteit" doordat lotgevallen zich conform "beschermend" gedragen en daarmee de totale bevolkingsgroep om hun heen; indirect beschermen. Dit bewijs is dan in de trant dat totale onthouding beter werkt dan de pil... wat dan wel vraagt om een verregaande verantwoording.

Probleem van "indirecte bescherming" met een verspreide infectie is dat het verrekte lastig is om juist dat kwetsbare deel daarmee door gedragingen serieus, laat staan permanent te blijven beschermen. Genoeg voorbeelden die we nu kunnen waarnemen.

Er zijn geen echte "voordelen" (noch persoonlijk te maken verantwoordelijkheden) voor het mogelijk besmettelijke individu die zelf totaal geen last heeft van die besmetting. De link, zo ja die er zijn, naar serieuze gevolgen is imho veel te abstract om daarmee groepsimmuniteit middels social-distancing werkend te krijgen (zonder echt goed & breed werkend vaccin).
Er is een specifieke reden waarom er geen hiv vaccin is. Geen zin om het uit te leggen maar is makkelijk op te zoeken dan snap je ook waarom de ziekte die daar uit voort komt aids (acquired immune deficiency syndrome) heet. Ik heb hier al verschillende wetenschappelijke onderzoeken neergezet die aantonen dat het mogelijk is. Dat je het niet wilt geloven prima. Ik zou zeggen schiet er gaten in. Maar ik geloof gewoon dat dit ook gewoon weer overwonnen wordt. Maar als jij liever nooit meer contact met iemand hebt en andere halve meter de rest van je leven wilt houden ook prima.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')