abonnement Unibet Coolblue
pi_195126536
We hebben eigenlijk vrijwel alles al geprobeerd denk ik, maar wellicht dat iemand hier nog een idee heeft waar we nog niet aan gedacht hebben. Het zit zo.

Mijn vrouw is van Turkse komaf. Haar ouders wonen dus in Turkije. Zij woont al 10+ jaar hier en heeft ook inmiddels de Nederlandse nationaliteit. Haar ouders zijn inmiddels gepensioneerd maar waren voorheen allebei huisarts en genoten daardoor in Turkije van een 'groen paspoort'. Hierdoor was het mogelijk om visumvrij te reizen naar bv Nederland voor maximaal 6 maanden per jaar. Ze zijn hier dan ook regelmatig geweest en bleven dan een aantal weken.

Enfin, nu hebben we net ons 2e kindje gekregen en dit is uiteraard een zware tijd voor mijn vrouw. Het zou fijn zijn als haar ouders hier nu konden zijn, maar dat kan dus helaas niet. Vanwege het virus heeft Nederland de grens voor Turken simpelweg gesloten. En worden alleen uitzonderingen gemaakt voor begrafenissen en topsporters en dergelijke. Het vreemde is, dat bijvoorbeeld Duitsland wél een uitzondering maakt voor geboortes van kinderen en kleinkinderen. Hadden we in Duitsland gewoond, dan hadden de ouders dus wel kunnen komen.

We hebben al geprobeerd of de dan niet naar Düsseldorf konden vliegen, maar de Turkse autoriteiten wilden van tevoren schriftelijke goedkeuring van de Nederlandse autoriteiten voordat ze het vliegtuig in kunnen stappen. Dat gaat hem dus niet worden. Brieven en bellen met IND al gedaan, Duitse immigratie politie, etc.

Het is vreemd dat we nu een EU hebben die dus deze situatie niet als 'geheel' aanpakt. Elk land maakt zijn eigen uitzonderingen en eigen regels. En helemaal vreemd is dat Nederlanders nu wel gewoon naar Turkije op vakantie mogen en weer terug kunnen. Maar Turken naar hier, onder bijzondere omstandigheden als deze, dus niet kunnen komen. Tot zo ver de klacht.

Maar ziet iemand nog een (legale) mogelijkheid? Zou tijdelijk een woning huren in Duitsland volstaan? Weet iemand hoe dat werkt mbt inschrijving en wat daar de eisen voor zouden zijn? Andere dingen waar we het op zouden kunnen gooien?
pi_195126638
Sorry geen tips. Maar interessant onderwerp, ik had geen idee dat dit zo was. Dus even een tvp ;)
Gefeliciteerd met de kleine en sterkte met de schoonoudersituatie!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:49:54 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_195126802
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:35 schreef matigeuser het volgende:

Maar ziet iemand nog een (legale) mogelijkheid? Zou tijdelijk een woning huren in Duitsland volstaan? Weet iemand hoe dat werkt mbt inschrijving en wat daar de eisen voor zouden zijn? Andere dingen waar we het op zouden kunnen gooien?
Je kunt niet officieel in NL en DE tegelijk wonen. Dan zou bijvoorbeeld je vrouw officieel naar Duitsland moeten verhuizen, maar niet naar een vakantiewoning, zich daar inschrijven met alle gevolgen van dien (lokale verzekeringen etc, alles opzeggen in NL). Maar lijkt me wat overdreven en veel gedoe als het alternatief nog een paar maanden wachten is.
pi_195126930
Wel apart dat je het uiteraard een zware tijd noemt. Ik heb hetzelfde meegemaakt tijdens de eerste lockdown. Natuurlijk heb je je familie er het liefst bij maar met z'n tweeën kun je het toch ook prima redden?

On topic misschien kunnen ze wel naar een ander Europees land en vandaar naar Nederland? Of hebben alle Europese de grenzen met Turkije dicht?
No bitch to me
  vrijdag 18 september 2020 @ 13:25:54 #5
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_195127574
Nederlanders mogen wel naar Turkije en weer terug? Waarom dan niet bij je schoonouders in gaan wonen ipv moeite doen door iets in Duitsland te huren etc
Of mis ik iets ?
pi_195128566
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:56 schreef TornadoDK het volgende:
Wel apart dat je het uiteraard een zware tijd noemt. Ik heb hetzelfde meegemaakt tijdens de eerste lockdown. Natuurlijk heb je je familie er het liefst bij maar met z'n tweeën kun je het toch ook prima redden?

On topic misschien kunnen ze wel naar een ander Europees land en vandaar naar Nederland? Of hebben alle Europese de grenzen met Turkije dicht?
Het is vooral zwaar voor iemand die hier niet geboren is en nu vanzelfsprekend behoefte heeft aan haar moeder. Vooral ook omdat er nog complicaties waren en ziekenhuisopname. Dat nog naast de hulp in huis, maar inderdaad, dat redden het met zijn twee ook wel.

Er zijn meerdere Europese landen die uitzonderingen hebben voor Turkse mensen voor van alles en nog wat. Het probleem is alleen dat, omdat wij dus Nederlanders zijn, ze dan direct doorvragen naar of Nederland ook toestemming geeft. Zo blokkeren ze dus de mogelijkheid dat we iemand naar Duitsland laten komen om die vervolgens naar Nederland te transporteren.
pi_195128569
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:49 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Je kunt niet officieel in NL en DE tegelijk wonen. Dan zou bijvoorbeeld je vrouw officieel naar Duitsland moeten verhuizen, maar niet naar een vakantiewoning, zich daar inschrijven met alle gevolgen van dien (lokale verzekeringen etc, alles opzeggen in NL). Maar lijkt me wat overdreven en veel gedoe als het alternatief nog een paar maanden wachten is.
Ja dat dacht ik eigenlijk ook al. Jammer, dan zijn er denk ik geen opties meer.
pi_195131596
Het is nogal een eindje, maar gewoon met de auto deze kant op komen geen optie?
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_195132138
Over land is inderdaad ook wel te doen, dat heb ik zelf wel een paar keer gedaan.
Met de trein? Je kan met de trein van Turkije naar Griekenland, zou daarna het vliegtuig een optie zijn?

Of loop je over land ook tegen rare coronaregels aan?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195132644
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 14:10 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Het is vooral zwaar voor iemand die hier niet geboren is en nu vanzelfsprekend behoefte heeft aan haar moeder. Vooral ook omdat er nog complicaties waren en ziekenhuisopname. Dat nog naast de hulp in huis, maar inderdaad, dat redden het met zijn twee ook wel.

Er zijn meerdere Europese landen die uitzonderingen hebben voor Turkse mensen voor van alles en nog wat. Het probleem is alleen dat, omdat wij dus Nederlanders zijn, ze dan direct doorvragen naar of Nederland ook toestemming geeft. Zo blokkeren ze dus de mogelijkheid dat we iemand naar Duitsland laten komen om die vervolgens naar Nederland te transporteren.
Wat is jullie rol in een vliegreis van Turkije naar Duitsland van je schoonouders?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 18 september 2020 @ 17:43:44 #11
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_195132682
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 17:41 schreef baskick het volgende:

[..]

Wat is jullie rol in een vliegreis van Turkije naar Duitsland van je schoonouders?
Je wordt op het vliegveld bij aankomst gevraagd naar je eindbestemming. En als z'n schoonouders zeggen dat dat Duitsland is, zullen ze vragen wat ze in Duitsland komen doen etc. Althans toe ik laatst vloog binnen Europa was dat het geval.
  vrijdag 18 september 2020 @ 20:21:35 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_195135518
Grenzen zijn open ... Dus ze kunnen overal in Duitsland op 'vakantie' ... ?

Huisje huren en klaar
Dum de dum
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 20:24:57 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195135583
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 september 2020 17:11 schreef sigme het volgende:
Over land is inderdaad ook wel te doen, dat heb ik zelf wel een paar keer gedaan.
Met de trein? Je kan met de trein van Turkije naar Griekenland, zou daarna het vliegtuig een optie zijn?

Of loop je over land ook tegen rare coronaregels aan?
Zit je dan niet met verklaringen van waar je vandaan komt, heb je getest etcetera? Dat je een soort formulier moet invullen? Want je moet met je paspoort in een vliegtuig. Wanneer je niet aannemelijk kan maken dat je al twee week in quarentaine zit kan je toch niet simpelweg via trein en vliegtuig binnen 24u Europa/Nederland inreizen?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_195135791
Legaal kan dus niet en je vraagt om.een manier om de regels.te omzeilen.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_195136003
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 20:24 schreef Rene het volgende:

[..]

Zit je dan niet met verklaringen van waar je vandaan komt, heb je getest etcetera? Dat je een soort formulier moet invullen? Want je moet met je paspoort in een vliegtuig. Wanneer je niet aannemelijk kan maken dat je al twee week in quarentaine zit kan je toch niet simpelweg via trein en vliegtuig binnen 24u Europa/Nederland inreizen?
In tijden van corona kan er wel vanalles anders zijn dan normaal, maar normaal is het zo dat wanneer je de EU binnen bent, je binnen de EU reist alsof je al binnen bent zeg maar.
Maar goed, anders misschien gewoon alles over land; er ligt ook wel een spoorverbinding van Griekenland maar Italië, en dan naar NL.

Maar mogelijk mag dat ook allemaal niet hoor, ik neem aan dat TS dat wel weet, ik weet het niet in elk geval :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 20:47:42 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195136050
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 20:45 schreef sigme het volgende:

[..]

In tijden van corona kan er wel vanalles anders zijn dan normaal, maar normaal is het zo dat wanneer je de EU binnen bent, je binnen de EU reist alsof je al binnen bent zeg maar.
Maar goed, anders misschien gewoon alles over land; er ligt ook wel een spoorverbinding van Griekenland maar Italië, en dan naar NL.

Maar mogelijk mag dat ook allemaal niet hoor, ik neem aan dat TS dat wel weet, ik weet het niet in elk geval :).
Je kan straks niet eens vanuit leiden naar Oberhausen want je komt uit rood/oranje gebied.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_195136685
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 20:21 schreef Fe2O3 het volgende:
Grenzen zijn open ... Dus ze kunnen overal in Duitsland op 'vakantie' ... ?

Huisje huren en klaar
Dat is dus niet waar. Ze kunnen niet naar Duitsland. Grenzen zijn dicht voor Turken.
Er zijn uitzonderingen voor:
- Begrafenissen
- Geboortes (in Duitsland, maar niet in Nederland)
- Doodzieke kinderen

Dat was het. Elk Europees land schijnt zijn eigen uitzonderingen te maken, zo is in Denemarken familie wel gewoon welkom. Maar dan moet je dus Deens zijn en dat zijn wij niet.

Verder laat geen enkel Europees land dus Turken toe, zonder meer. En dat is apart, want de situatie is daar helemaal niet zo erg én wij kunnen wel gewoon naar Turkije en weer terug. Sterker nog, er gaan dagelijks jonge mensen naar de Turkse kust, zuipen, neuken, feesten, etc en die komen gewoon weer terug.

Lang leve de EU.
pi_195136728
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 20:45 schreef sigme het volgende:

[..]

In tijden van corona kan er wel vanalles anders zijn dan normaal, maar normaal is het zo dat wanneer je de EU binnen bent, je binnen de EU reist alsof je al binnen bent zeg maar.
Maar goed, anders misschien gewoon alles over land; er ligt ook wel een spoorverbinding van Griekenland maar Italië, en dan naar NL.

Maar mogelijk mag dat ook allemaal niet hoor, ik neem aan dat TS dat wel weet, ik weet het niet in elk geval :).
Nee ze komen Griekenland / Bulgarije dus niet in omdat dit EU landen zijn. De EU heeft de grens voor Turkije gesloten, met elk land hun eigen uitzonderingen. Helaas heeft Nederland dus geen uitzondering voor geboortes of familieleden.
pi_195136911
Kunnen ze niet uitgenodigd worden door een stichting of moskee om tijdelijk te assisteren in het voorlichten van de Turkse gemeenschap in Nederland ter preventie van Corona? :%
.
pi_195137013
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 21:15 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Nee ze komen Griekenland / Bulgarije dus niet in omdat dit EU landen zijn. De EU heeft de grens voor Turkije gesloten, met elk land hun eigen uitzonderingen. Helaas heeft Nederland dus geen uitzondering voor geboortes of familieleden.
Legaal kan t dus niet.
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_195137756
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:35 schreef matigeuser het volgende:
Het is vreemd dat we nu een EU hebben die dus deze situatie niet als 'geheel' aanpakt. Elk land maakt zijn eigen uitzonderingen en eigen regels. En helemaal vreemd is dat Nederlanders nu wel gewoon naar Turkije op vakantie mogen en weer terug kunnen. Maar Turken naar hier, onder bijzondere omstandigheden als deze, dus niet kunnen komen. Tot zo ver de klacht.
Dit is gewoon een nationale competentie. De EU heeft hier weinig over te zeggen. Er is een aanbeveling voor welke 3e landen de grenzen open mogen blijven, maar dat is ook maar een aanbeveling.
Dat Turkije Nederlanders toelaat is dus een totaal andere beslissing. Je gaat dan wel op vakantie in oranje gebied, met alle gevolgen van dien.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_195139965
Ik hoor en lees juist vaak verhalen van vrouwen die advies vragen hoe zij in hemelsnaam kunnen voorkomen dat hun (schoon)moeder na een bevalling haar intrek neemt.... en daar kan ik mij álles bij voorstellen.

Ik neem aan dat je vrouw na 10 jaar in NL gewoon Nederlands spreekt. En als zij met haar moeder wil praten, kunnen zij toch ook video-bellen? Lijkt mij voor nu de makkelijkste oplossing; dat logeren komt dan wel weer ná Corona?
pi_195140798
Je schoonouders mogen gewoon naar Nederland reizen hoor, indien jij een EU-burger bent. Zie https://www.rijksoverheid(...)isten-naar-nederland

Hier staat:
Het inreisverbod geldt niet voor de volgende reizigers:

EU-burgers (met inbegrip van onderdanen van het Verenigd Koninkrijk) en hun eerstegraads familieleden;
pi_195140848
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 01:09 schreef MaximumRush het volgende:
Je schoonouders mogen gewoon naar Nederland reizen hoor, indien jij een EU-burger bent. Zie https://www.rijksoverheid(...)isten-naar-nederland

Hier staat:
Het inreisverbod geldt niet voor de volgende reizigers:

EU-burgers (met inbegrip van onderdanen van het Verenigd Koninkrijk) en hun eerstegraads familieleden;
En hoe maakt dat de schoonouders dan EU- burgers?
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 19 september 2020 @ 01:19:40 #25
408813 crew  trein2000
pi_195140860
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 01:18 schreef marsan het volgende:

[..]

En hoe maakt dat de schoonouders dan EU- burgers?
Eerstegraads familie van de vrouw van TS die door haar Nederlandse nationaliteit EU-burger is geworden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')