abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195125137
quote:
Smakken, niezen, snurken, slurpen of andere geluiden waar mensen zo agressief van worden dat ze er soms moordneigingen van krijgen. Dat heet misofonie en jarenlang onderzoek naar die psychische aandoening heeft hoogleraar psychiatrie Damiaan Denys van het Amsterdam UMC vannacht een Ig Nobelprijs opgeleverd.

De Ig Nobelprijzen zijn bedoeld voor onderzoek dat je eerst laat lachen en daarna laat nadenken. Ze worden altijd vlak voor de bekendmaking van de echte Nobelprijzen uitgereikt. Het gaat om echte onderzoeken die gepubliceerd moeten zijn in een erkend wetenschappelijk tijdschrift.

Boos door nies
Denys vertelt in een video van het Amsterdam UMC dat hij zo'n tien jaar geleden begon met het onderzoek, nadat een patiënt had verteld dat ze heel boos wordt als ze iemand hoort niezen. "Ik heb hooikoorts en het was in de lente dus ik hoopte dat ik niet zou gaan niezen, want een dag eerder had ze nog de tv door de kamer gegooid. Ik wist niet wat ik ermee moest doen."

Toen een paar jaar later een andere vrouw bij hem kwam die haar man wilde wurgen als ze hem hoorde snurken, ging Denys met zijn team verder onderzoek doen. "Na meer van dit soort casussen dachten we dat we iets hadden ontdekt dat nog niet in de psychiatrie beschreven is en uiteindelijk kwam het tot de diagnose misofonie. Een bestaande naam die we plakten op nieuwe criteria."

Denys is blij met de prijs. "Maar we zijn ook wel een beetje verward, want de Ig Nobelprijs is eigenlijk ook wel een beetje een grap. Toch hebben we hem aangenomen omdat we denken dat het belangrijk is dat deze aandoening onder de aandacht komt."

Poepmessen, spinnen en krokodillen
Een van de winnaars was een wetenschapper die onderzoek deed naar een oud verhaal van een Inuit-man uit Canada die van zijn eigen uitwerpselen een mes zou hebben gemaakt. De onderzoeker wilde erachter komen of dat mogelijk is en deed het na.

Hij gebruikte echte menselijke uitwerpselen die hij bevroor tot -50 graden Celsius. Daarna vijlde hij de randen tot ze scherp waren en probeerde hij er vlees mee te snijden. "Maar de poepmessen faalden, helaas." Met zijn onderzoek wilde hij laten zien dat er veel verhalen rondgaan die zijn gebaseerd op nep of onbewezen wetenschap.

Verder won een onderzoek waarbij met behulp van helium werd aangetoond dat krokodil-achtigen naar elkaar brullen om te laten zien hoe groot ze zijn. Dat gebeurt vooral in het paarseizoen.

Een onderzoek dat aantoont dat entomologen, wetenschappers die insecten bestuderen, bang kunnen zijn voor spinnen viel ook in de prijzen. Hoewel de wetenschappers al jarenlang dagelijks bezig zijn met insecten, kunnen ze toch een grote angst voor spinnen hebben. Dat komt onder meer doordat spinnen acht poten hebben, terwijl insecten er zes hebben.

Eigenaardigheden
Normaal zit de uitreikingsceremonie van de Ig Nobelprijzen vol eigenaardigheden. Het publiek mag vanuit de zaal papieren vliegtuigjes naar het podium gooien en de winnaars krijgen traditioneel een symbolisch bedrag van 10 biljoen Zimbabwaanse dollar. Vanwege de coronacrisis was de uitreiking nu een vooraf opgenomen ceremonie die online werd uitgezonden.

Het was de dertigste keer dat de prijzen werden uitgereikt.
Bron NOS
pi_195125202
Een collega van mij heeft dat met mensen die een appel eten, je snapt dat ik elk jaar appels trakteer
  vrijdag 18 september 2020 @ 11:45:50 #3
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195125457
Ik had zo’n broer.
pi_195125529
Uit de openingspost

quote:
Hij gebruikte echte menselijke uitwerpselen die hij bevroor tot -50 graden Celsius. Daarna vijlde hij de randen tot ze scherp waren en probeerde hij er vlees mee te snijden. "Maar de poepmessen faalden, helaas." Met zijn onderzoek wilde hij laten zien dat er veel verhalen rondgaan die zijn gebaseerd op nep of onbewezen wetenschap
Ik weet niet of het vlees nog wel zo smakelijk blijft.
pi_195125618
Ik ben vooral geintresseerd in dit onderzoek :D :D

quote:
Verder won een onderzoek waarbij met behulp van helium werd aangetoond dat krokodil-achtigen naar elkaar brullen om te laten zien hoe groot ze zijn. Dat gebeurt vooral in het paarseizoen.
*bruuuuul
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_195125619
Ik heb dit met mensen die in hard door hun neus uitademen tijdens het eten, die zou ik het liefst tegen de muur zetten en in de nek schieten.
-nee-
  vrijdag 18 september 2020 @ 11:54:52 #7
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_195125663
Ik heb dat met Amsterdammerachtigen.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_195125678
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 11:45 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik had zo’n broer.
Had?
Je verloor je zelfbeheersing na de zoveelste smak en nu is ie er niet meer?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_195125752
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 september 2020 11:55 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Had?
Je verloor je zelfbeheersing na de zoveelste smak en nu is ie er niet meer?
Zijn broer slurpend aan een milkshake als hij ziet dat hij met een wel heel groot mes binnenkomt.

Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:02:01 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195125829
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 september 2020 11:55 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Had?
Je verloor je zelfbeheersing na de zoveelste smak en nu is ie er niet meer?
:D Nee, hij vond dat ik smakte en werd daar heel kwaad over. Inmiddels heb ik geen klachten meer!
pi_195125860
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:02 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

:D Nee, hij vond dat ik smakte en werd daar heel kwaad over. Inmiddels heb ik geen klachten meer!
Vloeibaar voedsel?
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:05:52 #12
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195125937
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:03 schreef Fer_de_Lance het volgende:

[..]

Vloeibaar voedsel?
Zo'n infuus maakt niet zoveel geluid natuurlijk.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_195125965
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Zo'n infuus maakt niet zoveel geluid natuurlijk.
Zolang je er niet in knijpt is dit waar
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:08:53 #14
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195126012
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:06 schreef Fer_de_Lance het volgende:

[..]

Zolang je er niet in knijpt is dit waar
Ervaring mee?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:11:48 #15
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195126077
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:03 schreef Fer_de_Lance het volgende:

[..]

Vloeibaar voedsel?
?
pi_195126079
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ervaring mee?
;(
pi_195126088
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:11 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

?
Ja als je daar nog mee weet te smakken is het gewoon kwaade opzet
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:13:35 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195126111
Hij was de enige die iets dacht te horen. Maar toen ons contact beter werd heb ik hem er nooit meer over gehoord. Psychisch dingetje denk ik.
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:13:57 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195126122
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:12 schreef Fer_de_Lance het volgende:

[..]

Ja als je daar nog mee weet te smakken is het gewoon kwaade opzet
:D :D
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:17:44 #20
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195126202
Weet niet goed of snurken er wel bij hoort.
Dat is zo’n naar en doordringend geluid dat je wakker houdt.
Daar heb je ook echt last van omdat je niet kan slapen erdoor.
Zak je net met een tevreden zucht weg richting die zeer verlangde slaap en begint het weer🤬

Het is niet dat als ik normaal iemand hoor snurken ik boos word.
Maar houdt het me wakker dan kan het zijn dat ik wel boos word.
De ander kan er niets aan doen, boos worden is dus onzinnig. Maar na de zoveelste keer dat je gefrustreerd naar de klok kijkt en je hoognodige slaaptijd weg zit tikken is het een onwillekeurige reactie.

Moet dan ook eerlijk toegeven dat ik weleens een met ingehouden woede nare por met mijn elleboog heb uitgedeeld 😇

Niet voor niets was snurken in vroegere tijden, binnen de Keltische wetten bv, als geldige reden voor een scheiding opgetekend.
Het doet iets met een mens als je slaap verstoord wordt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:27:44 #21
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195126388
De overdreven reactie op dingen herken ik persoonlijk wel.

Een bepaalde manier van ademhalen die me echt irriteert.
Smakken tijdens het eten, echt, doe gewoon niet.
Heb echt moeite met iemand die verder gewoon tof is ok of zelfs aardig te vinden als ze dat doen.

Sommige dingen geven gewoon zonder duidelijke redenen de griebels.

Zo kan ik bv ook niet tegen het gevoel/geluid van watjes.
Tot groot plezier van mijn zoon, die zo nu en dan me er me graag mee wil plagen. Stiekem een watje scoort om onverwacht die vlak bij me tussen zijn vingers te wrijven.
Echt al mijn haren overeind, gruwelijk gewoon!

Geen idee waarom, het is gewoon zo
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:29:58 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_195126435
TV's door de kamer gooien, mensen wurgen..

It's called being a bitch.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:36:02 #23
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_195126545
Ik heb dat met eetgeluiden (smakken, appel eten, koffie slurpen). Dan moet ik echt de kamer uitlopen om te voorkomen dat ik agressief word :') :@
pi_195126629
Dat zijn bijna allemaal dingen waar ik een beetje de slappe lach van krijg, snurken, smakken tijdens het eten, iemand die in zijn slaap een keiharde scheet laat, dat soort dingen. :')

Het enige waar ik wel onpasselijk van kan worden is wanneer ik iemand uit zijn neus zie vreten en het daarna ook nog eens in zijn mond stopt, daar krijg ik gewoon rillingen van, zo smerig vind ik dat. Maar kwaad worden...neuh.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_195126797
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 september 2020 11:33 schreef Fer_de_Lance het volgende:
Een collega van mij heeft dat met mensen die een appel eten, je snapt dat ik elk jaar appels trakteer
Herkenbaar. Vind appelvreters ook enorm irritant. Als ik al lichtelijk gefrustreerd of gestresst ben door andere zaken, kunnen geluiden mij zo erg gaan irriteren, dat ik mensen inderdaad wel een klap wil verkopen. Mensen die te enthousiast op hun toetsenbord tikken tijdens het typen, smak, slik en slurpgeluiden, chronische hoesters en snuivers, ademen in een glas tijdens het (gulzig) drinken, noem maar op.

Er zit wel een verband tussen de geluiden. Veel van de geluiden hebben ook een associatie met vraatzucht, asociale gedragingen, gulzigheid, onbezonnenheid, etc.
  vrijdag 18 september 2020 @ 13:02:31 #26
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195127040
Waar je je aan irriteert zou je zelf graag willen doen maar dat gaat/lukt niet. Zoiets zegt het gezegde, herkenbaar? Voor mij wel.

Misschien als je aardig gefrustreerd/opgefokt te maken krijgt met bijvoorbeeld een smakker, dat je dan denkt: ik wil dat zelf ook wel; me niet inhouden. Me uiten. Uiteraard niet door smakken maar door emoties. Zou dit kunnen?


Edit: tekst aangepast, ik verwoordde het niet goed.

[ Bericht 15% gewijzigd door Boca_Raton op 18-09-2020 14:12:43 ]
pi_195127113
Helaas kan ik er ook niet tegen maar weet dat wel altijd voor me te houden.. met heel veel moeite.

Het is echt enorm storend op de een of andere manier.
Meestal moet ik echt de kamer verlaten.
pi_195127845
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 13:02 schreef Boca_Raton het volgende:
Waar je je aan irriteert zou je zelf graag willen doen maar dat gaat/lukt niet. Zoiets zegt het gezegde, herkenbaar? Voor mij wel.

Misschien als je aardig gefrustreerd/opgefokt te maken krijgt met bijvoorbeeld een smakker, dat je dan denkt: ik wil dat zelf ook wel; me niet inhouden. Me uiten. Zou dit kunnen?
Een smakker lijkt op een hond, zo’n labrador. Die horen niet aan tafel te zitten maar op de grond met een voederbak.

Heb zelf niet de behoefte om mee te gaan doen.
  vrijdag 18 september 2020 @ 13:40:48 #29
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_195127869
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 12:49 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Er zit wel een verband tussen de geluiden. Veel van de geluiden hebben ook een associatie met vraatzucht, asociale gedragingen, gulzigheid, onbezonnenheid, etc.
Hmm interessant, zo had ik het nog niet bekeken.
  vrijdag 18 september 2020 @ 13:41:54 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195127891
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 13:39 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Een smakker lijkt op een hond, zo’n labrador. Die horen niet aan tafel te zitten maar op de grond met een voederbak.

Heb zelf niet de behoefte om mee te gaan doen.
Niet door smakken uiteraard.
Maar dit hoort in R&P.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')