abonnement Unibet Coolblue
pi_195122536
'Skaeve Huse'-plan slaat in als een bom: Harkstede wil niet 'putje' voor Stad zijn

quote:
Ze waren juist de ‘gekte’ van de stad ontvlucht, maar nu komt de stad Raymond Raangs en zijn vrouw achterna naar landelijk Harkstede. ,,Ik voel me hier niet happy bij.’’

De gemeentelijke plannen voor een nieuwe woonvorm voor mannen die dakloos raken door psychiatrische en/of verslavingsproblemen, is als een bom ingeslagen bij omwonenden van de beoogde plek aan de Hoofdweg aan de rand van Harkstede. Een kleine dertig bewoners vragen de gemeenteraad per brandbrief om ervan af te zien.

‘We wilden hier een gezin stichten en oud worden’
Raangs is een van de initiatiefnemers van dat protest. Drie geleden was de geboren en getogen Stadjer ‘de junkies en de rotzooi’ aan de Gorechtkade zat. Hij koos met echtgenote voor de landelijke rust van het streekje aan de westelijke (stads)kant van Harkstede. ,,We hebben een mooie boerderij gekocht en van de grond af gerenoveerd. We wilden hier een gezin stichten en oud worden, maar ik weet niet of dat straks nog zo’n goed idee is.’’

Zoals Raangs zijn er veel meer. ,,De gemeente Groningen denkt dat dit een afgelegen gebied is. Maar hier wonen ook mensen. De laatste jaren zijn er veel jonge gezinnen bijgekomen. Het is uitgegroeid tot een kinderrijke buurt, waar iedereen heel close is en de deur altijd open staat voor elkaar. Daar dump je geen daklozen en verslaafden tussen.’’

‘Voor de gemeente is het aantrekkelijk, maar wij zitten met de lasten’
Met de drukbereden Hoofdweg voor de deur is de vroegere locatie van Bureau Meerstad ook niet de ‘prikkelarme’ plek die nodig is voor tien eenpersoonshuizen ofwel ‘Skaeve Huse’, vinden Raangs en buurtgenoten. ,,Ik snap dat de gemeente het een geschikte plek vindt: ze heeft het al in eigendom, er is stroom, water en gas en het terrein is al ingericht. Maar wíj zitten straks met de lasten.’’

De communicatie is niet eerlijk, vinden omwonenden. ,,Ze denken dat die paar ‘domme boeren’ die hier wonen, toch wel inzien dat deze ‘kwetsbare mensen’ toch érgens moeten wonen. En wie kan daar nou ook tegen zijn. Maar wat ze er niet bij zeggen is dat het gaat om het afvoerputje van de samenleving. Verwarde mensen voor wie geen plek in de stad is omdat ze woonoverlast veroorzaken.’’

Ook ondernemers zien Skaeve Huse met angst en beven aankomen
Ook ondernemers in het gebied hebben grote zorgen over het Skaeve Huse-project. De Ondernemersgroep Scharmer Harkstede beraadt zich op de mogelijkheden om de plannen nog van tafel te krijgen, zegt Annemarike Swieter. Zelf runt zij op een paar honderd meter afstand camping en activiteitencentrum Break Out Grunopark.

,,Die bewoners kunnen straks niks anders dan in hun huis zitten óf zwerven’’, stelt Swieter. ,,Harkstede is een lintdorp: er is hier alleen de Hoofdweg of ons park. Wij zijn de dichtstbijgelegen plek waar je een biertje kunt kopen. Ik vrees voor onrust en onveiligheid voor onze bezoekers, ook van de tennisschool en de buitenschoolse kinderopvang die hier zitten. Formeel woont er straks wel een beheerder op het terrein die de contacten met de omgeving goed moet houden. Maar als je daar je beklag moet doen, is het leed feitelijk al geleden.’’

https://www.dvhn.nl/groni(...)d-zijn-26025097.html
Wat een ondankbaar zooitje daar. Tijd voor een welkomstlied voor deze verrijking!

[ Bericht 0% gewijzigd door Nober op 18-09-2020 08:34:49 ]
  vrijdag 18 september 2020 @ 08:29:56 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195122574
Die Skaeve Huse zijn een geniaal concept. Alleen altijd wel een gedoe waar je ze neerzet natuurlijk
pi_195122578
Soms heb je pech en moet je dat maar accepteren

Niemand wil dit natuurlijk in z'n achtertuin
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 08:41:03 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195122686
Lees er vooral veel anti over :Y
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_195122706
NIMBY O+
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 18 september 2020 @ 08:47:41 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195122751
Ja joh, dump ze maar lekker in een klein dorp :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_195122868
Raymond Raangs is een egoïstische lul
  vrijdag 18 september 2020 @ 08:57:50 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195122869
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 september 2020 08:41 schreef Rene het volgende:
Lees er vooral veel anti over :Y
Buurtbewoners hebben geen last meer van asocialen. Dat is de winst ervan.
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 08:59:07 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195122886
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 08:57 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Buurtbewoners hebben geen last meer van asocialen. Dat is de winst ervan.
Ik lees info over de nieuwe buurtgenoten :7
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 18 september 2020 @ 09:00:54 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195122909
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 08:59 schreef Rene het volgende:

[..]

Ik lees info over de nieuwe buurtgenoten :7
Dit is wellicht niet de ideale locatie. Maar het concept is prima.
  Moderator vrijdag 18 september 2020 @ 09:01:22 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195122917
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 09:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dit is wellicht niet de ideale locatie. Maar het concept is prima.
Concept is prima inderdaad.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_195123031
Moeten die lui dan in de stad op een flat wonen, zodat de hele buurt knettergek van de overlast wordt? Juist de gehorige flats in de achterstandswijken zijn totaal ongeschikt voor deze doelgroep. Als ze ver weg van de bewoonde wereld wonen heeft niemand er last meer van. Maar ja in ons overbevolkte land is er nauwelijks meer een rustige plek te vinden, waar niemand last van ze heeft. Vroeger konden zulke overlastveroorzakers met psychische problemen nog vaak als kluizenaar in een bos wonen. Dat verkozen ze vaak zelf ook. Maar ja het overheidsbeleid is al tientallen jaren dat deze doelgroep moet integreren in onze samenleving. Alle instellingsterreinen in de geestelijke gezondheidszorg zijn wegbezuinigd. In het verleden werden deze mensen, verslaafden, psychisch gestoorden enz. gehuisvest op zo'n lommerrijk instellingsterrein en had niemand, ook de omwonenden, last van hun.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_195123134
Waarom doet zo'n gemeente er dan ook geheimzinnig over tot het laatste moment?
Neem de bewoners mee vanaf het begin en neem hun eisen serieus.

Dat gedram.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_195123443
quote:
84s.gif Op vrijdag 18 september 2020 08:47 schreef Nikonlover het volgende:
Ja joh, dump ze maar lekker in een klein dorp :')
Gewoon in Verslavistan. Weg d'r mee
pi_195123634
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 09:15 schreef Red_85 het volgende:
Waarom doet zo'n gemeente er dan ook geheimzinnig over tot het laatste moment?
Neem de bewoners mee vanaf het begin en neem hun eisen serieus.

Dat gedram.
Denk je dat het er dan wel door komt? Waarschijnlijk hopen ze dat het vrijwel ongemerkt voorbij gaat.
  vrijdag 18 september 2020 @ 09:48:25 #17
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195123684
Dit gedoe krijg je natuurlijk overal waar je zo'n opvanghuis wil neerzetten, maar zullen toch ergens moeten komen te staan. Tot zover mijn bijdrage aan de discussie :P
pi_195123729
Klinkt eerder als dat degenen die uit de stad zelf komen maar daar verkozen te vertrekken, opeens heel boos worden als anderen ook datzelfde idee hebben en ook denken beter af te zijn door niet meer in de stad te blijven.


Doet me ook een beetje denken an die 'stadters', die naar een dorp trekken en zich daar dan gaan beklagen over de herrie die bv boeren met hun trekkers maken, 'want ze komen er voor hun rust'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_195123772
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 09:44 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Denk je dat het er dan wel door komt? Waarschijnlijk hopen ze dat het vrijwel ongemerkt voorbij gaat.
Ja tuurlijk hoopt een gemeente dat het er ongemerkt door komt, zoals met alles. Super laat informeren met halve waarheden en multi-interpreteerbare ambtelijke brieven.

Maar zo zijn we niet getrouwd in NL en als er zoiets in je buurt komt, heeft dat een groot effect op je leefomgeving.

Niet zo vreemd dat die mensen stuiteren. Dan zijn het wel een stel nimby's maar denk even na als het bij jou in de straat komt hoe je zou reageren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_195123800
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 09:52 schreef RM-rf het volgende:
Doet me ook een beetje denken an die 'stadters', die naar een dorp trekken en zich daar dan gaan beklagen over de herrie die bv boeren met hun trekkers maken, 'want ze komen er voor hun rust'.
Doe mij iedere dag een trekker ipv dreunmuziek, kutscooters, optrekkende bussen en dronken geschreeuw uit cafe's.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_195123884
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 09:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Doe mij iedere dag een trekker ipv dreunmuziek, kutscooters, optrekkende bussen en dronken geschreeuw uit cafe's.
Helemaal mee eens.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')