abonnement Unibet Coolblue
pi_195118358
Normaal ben ik niet zo van topics openen, maar dit wilde ik gewoon even kwijt. Vanaf mijn 19e (denk ik) heb ik last van depressieve periodes. Na meerdere psychische behandelingen heb ik een paar jaar geleden ook de diagnose bipolaire stoornis type 2 gekregen. Ik weet dus dat ik dit de rest van mijn leven zal houden.

Maar goed, afgelopen zaterdag is meneer depressie weer langsgekomen. Om maar iets van mijn dag te maken, ben ik laat in de middag maar naar Leidsenhage gegaan om donuts bij de AH te kopen. Heel suf, maar ik moest een reden hebben om naar buiten te gaan. Ik ben bewust naar een AH gegaan buiten mijn dorp zodat ik ook langer van huis was. Maar ik had het gevoel alsof alles een beetje langs me heen ging. Alsof ik niet bewust alles meemaakte. Ik denk dat mensen wel het gevoel kennen van "Hoe ben ik hier terecht gekomen." Omdat je alles op de automatische polis doet. Extra balen, want maandag zou ik op vakantie gaan. Wat ik ook gewoon gedaan heb. Ben nog steeds op vakantie. Morgen weer naar huis.

Tijdens mijn vakantie merk ik dat ik me vooral bezig moet houden. Zowel wandelen als stukjes auto rijden. Zodra ik ergens zit en een beetje wil genieten van het weer, word ik weer lastig gevallen door meneer depressie. Het stomme is dat ik helemaal geen reden heb om depressief te zijn, maar het is er gewoon. Het is moeilijk te beschrijven, maar zowel geestelijk als lichamelijk voel ik me heel zwaar. En elk moment in huilen kan uitbarsten.

Nu is het zo dat ik bezig ben om dit te accepteren. Ik moet wel, want het zal niet weg gaan. Daarom wil ik graag 'onderzoeken' hoe ik het beste om kan gaan met mijn depressieve periodes. Ik wil namelijk niet een deel van mijn leven depressief in bed liggen.

Dus tja, hopelijk ben ik een beetje duidelijk. In mijn hoofd is het beetje een warboel nou. Maar mijn vraag is of andere mensen zich hierin herkennen. En voornamelijk, hoe gaat de rest om met depressieve periodes.

Mogelijk ben nog dingen vergeten te typen, maar dat komt nog wel.
ROBODEMONS..................|:(
pi_195119129
Ik denk dat je alvast prima bezig bent door toch bezig te blijven en afleidingen aan te gaan. Zou het je helpen als je ergens een "uitdaging" in zoekt waar je je dan op moet richten?
pi_195119635
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is er iets dat voor jou op de lange termijn belangrijk om geregeld te hebben? Zodat je verder kunt, als je eenmaal uit deze depressie bent? Een opleiding? Een baan? Iets anders?
Somebody that I used to know
  donderdag 17 september 2020 @ 22:59:00 #4
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195119682
Wandelen is echt heel goed. Afleiding ook wat mijn bovenbuurman zegt en misschien een hobby ? Ik kreeg dat als tip van mijn psych: doe de dingen die je normaal gesproken leuk vindt. En wees niet te streng voor jezelf.

Heb je er wel medicatie voor?
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 18 september 2020 @ 00:29:43 #5
319979 Fok-it
All is well
pi_195120904
Herkenbaar wel dat verder reizen dan nodig voor een supermarkt om er uit te zijn :')

Hoe ging je er vroeger mee om?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  vrijdag 18 september 2020 @ 00:50:21 #6
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_195121042
Ik wil er niet lollig over doen maar als je langer wil doen over een supermarktbezoek is er denk ik wel iets goed mis.

Vooral dingen blijven doen. oO<
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_195123650
Bedankt voor jullie antwoorden. Zodra ik thuis ben, ga ik inhoudelijk op in.
ROBODEMONS..................|:(
pi_195134906
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 22:56 schreef Postbus100 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is er iets dat voor jou op de lange termijn belangrijk om geregeld te hebben? Zodat je verder kunt, als je eenmaal uit deze depressie bent? Een opleiding? Een baan? Iets anders?
Ik heb een fulltime baan. Op dit moment wer ik volledig thuis en dat vind ik eigenlijk best fijn. Tijdens de middag ga ik altijd even een stukje wandelen of fietsen om even ergens anders aan te denken.

quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 22:59 schreef Boca_Raton het volgende:
Heb je er wel medicatie voor?
Quetiapina. Wel de laagste dosering, omdat ik merkte dat ik bij een hogere dosering meer een zombie werd.

quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 00:29 schreef Fok-it het volgende:
Herkenbaar wel dat verder reizen dan nodig voor een supermarkt om er uit te zijn :')

Hoe ging je er vroeger mee om?
Mijn geheugen zit vol gaten, dus ik vind het heel lastig om te herinneren hoe ik er vroeger mee om ging. Wel heb ik in het verleden periodes gehad dat ik vooral in bed lag, omdat ik gewoon geen energie had. Maar naarmate ik ouder wordt, merk ik dat dat vooral tijdverspilling is. Je bent niet voor eeuwig op aarde, dus ik wil zo veel mogelijk genieten van de mooie dingen.
ROBODEMONS..................|:(
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 18 september 2020 @ 19:50:44 #9
319979 Fok-it
All is well
pi_195134960
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 19:48 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik heb een fulltime baan. Op dit moment wer ik volledig thuis en dat vind ik eigenlijk best fijn. Tijdens de middag ga ik altijd even een stukje wandelen of fietsen om even ergens anders aan te denken.
[..]

Quetiapina. Wel de laagste dosering, omdat ik merkte dat ik bij een hogere dosering meer een zombie werd.
[..]

Mijn geheugen zit vol gaten, dus ik vind het heel lastig om te herinneren hoe ik er vroeger mee om ging. Wel heb ik in het verleden periodes gehad dat ik vooral in bed lag, omdat ik gewoon geen energie had. Maar naarmate ik ouder wordt, merk ik dat dat vooral tijdverspilling is. Je bent niet voor eeuwig op aarde, dus ik wil zo veel mogelijk genieten van de mooie dingen.
Wel goed dat je je dat in ieder geval al gerealiseerd hebt. Vooral focussen op de mooie dingen dus. En in je bed blijven liggen heeft, buiten dat het tijdverspilling is, ook gewoon een tegenwerkend effect op je depressie.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_195180782
Maar heeft iemand nog concrete ideeën? In de (laat) herfst en winter ga ik wel eens naar het strand, maar daar is het nu vanwege het weer erg druk. Weet iemand nog rustige plekjes in Noord of Zuid Holland? Parkjes of zo? :@
ROBODEMONS..................|:(
pi_195181881
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 15:40 schreef Morrigan het volgende:
Maar heeft iemand nog concrete ideeën? In de (laat) herfst en winter ga ik wel eens naar het strand, maar daar is het nu vanwege het weer erg druk. Weet iemand nog rustige plekjes in Noord of Zuid Holland? Parkjes of zo? :@
Cronesteyn park, Vlietlanden, Panbos.
En het is mooi fietsen richting Wassenaar.
pi_195183320
Een dagritme aanhouden en naar buiten gaan is goed, lamlendig op de bank series kijken niet natuurlijk.
Wellicht ‘s middags en ‘s avonds een rondje lopen?

Verder: wat deed je voorheen aan hobby’s?
  maandag 21 september 2020 @ 18:08:38 #13
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_195183435
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 15:40 schreef Morrigan het volgende:
Maar heeft iemand nog concrete ideeën? In de (laat) herfst en winter ga ik wel eens naar het strand, maar daar is het nu vanwege het weer erg druk. Weet iemand nog rustige plekjes in Noord of Zuid Holland? Parkjes of zo? :@
Je hebt een aantal van die landgoederen hier. De Horsten, Nieuw Leeuwenhorst, Abspoel.
Meestal wel rustig.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_195184958
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 19:48 schreef Morrigan het volgende:
Mijn geheugen zit vol gaten, dus ik vind het heel lastig om te herinneren hoe ik er vroeger mee om ging. Wel heb ik in het verleden periodes gehad dat ik vooral in bed lag, omdat ik gewoon geen energie had. Maar naarmate ik ouder wordt, merk ik dat dat vooral tijdverspilling is. Je bent niet voor eeuwig op aarde, dus ik wil zo veel mogelijk genieten van de mooie dingen.
Zou het nog steeds tijdverspilling zijn als je weet dat het helpt om jezelf toe te staan om op slechte dagen in bed te liggen?

Ik weet niet of het zou helpen hoor. Ik heb helaas ervaring met depressie en ik heb er eigenlijk nooit grip op gekregen. Nu ik ouder word accepteer ik meer dat ik een persoon ben met een grauwe kant die soms mijn stemming beheerst waardoor ik geen energie heb en alles moeizaam verloopt. Soms denk ik dat mijn hersenen nog dingen willen verwerken die eerder ongefilterd waren binnengekomen en dat het te veel was.

Als dat er niet is en het gaat goed, dan gaat het bij mij ook wel gelijk erg goed, hypomaan zou je het misschien wel kunnen noemen als ik terugkijk op sommige periodes, dan heb ik wilde ideeën en plannen.

Maar wel dus vaker gehad dat ik afgegleden ben, in een neerwaartse spiraal terechtkom en daarna weer energie en goede leefgewoontes opbouwen is echt lastig. De deur uit gaan ook, dus compliment dat je het probeert middenin je depressie.

Mensen die gestructureerd leven snapte ik nooit geen reet van maar ik denk wel dat structuur helpt. Het is mij alleen nooit gelukt als ik me niet goed voel. Ik denk wel echt dat het goed zou zijn. Maar ik denk dan bij alles "waar doe ik het voor" en dat is extra vermoeiend omdat ik dan steeds in gevecht raak met mezelf en een gevoel van falen overheerst dan uiteindelijk.

Ik mag van mezelf dus nog wel altijd slapen als ik dat wil, en elke dag troep eten als ik geen energie heb voor boodschappen en koken. Meestal heb ik de andere helft van het jaar juist veel energie en eet ik weer gezond. Niet echt tips waar je wat aan hebt denk ik, want geen professional zou dit adviseren. Ik wil je wel zeggen dat je niet alleen bent. Sterkte en ik hoop dat snel betere tijden aanbreken voor je.
What's the name of the game?
  maandag 21 september 2020 @ 19:32:04 #15
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195185012
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:29 schreef -marz- het volgende:

[..]

Zou het nog steeds tijdverspilling zijn als je weet dat het helpt om jezelf toe te staan om op slechte dagen in bed te liggen?

Ik weet niet of het zou helpen hoor. Ik heb helaas ervaring met depressie en ik heb er eigenlijk nooit grip op gekregen. Nu ik ouder word accepteer ik meer dat ik een persoon ben met een grauwe kant die soms mijn stemming beheerst waardoor ik geen energie heb en alles moeizaam verloopt. Soms denk ik dat mijn hersenen nog dingen willen verwerken die eerder ongefilterd waren binnengekomen en dat het te veel was.

Als dat er niet is en het gaat goed, dan gaat het bij mij ook wel gelijk erg goed, hypomaan zou je het misschien wel kunnen noemen als ik terugkijk op sommige periodes, dan heb ik wilde ideeën en plannen.

Maar wel dus vaker gehad dat ik afgegleden ben, in een neerwaartse spiraal terechtkom en daarna weer energie en goede leefgewoontes opbouwen is echt lastig. De deur uit gaan ook, dus compliment dat je het probeert middenin je depressie.

Mensen die gestructureerd leven snapte ik nooit geen reet van maar ik denk wel dat structuur helpt. Het is mij alleen nooit gelukt als ik me niet goed voel. Ik denk wel echt dat het goed zou zijn. Maar ik denk dan bij alles "waar doe ik het voor" en dat is extra vermoeiend omdat ik dan steeds in gevecht raak met mezelf en een gevoel van falen overheerst dan uiteindelijk.

Ik mag van mezelf dus nog wel altijd slapen als ik dat wil, en elke dag troep eten als ik geen energie heb voor boodschappen en koken. Meestal heb ik de andere helft van het jaar juist veel energie en eet ik weer gezond. Niet echt tips waar je wat aan hebt denk ik, want geen professional zou dit adviseren. Ik wil je wel zeggen dat je niet alleen bent. Sterkte en ik hoop dat snel betere tijden aanbreken voor je.
Herkenbaar. En zo gaat het (ook bij mij) in de praktijk.
pi_195185045
Regelmaat, elke dag op tijd je bed uit en aankleden en een beetje aardig zijn voor jezelf
Kun je geen hobby zoeken waarvoor je naar buiten moet? Of hardlopen ofzo
  maandag 21 september 2020 @ 20:23:29 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_195186211
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 19:33 schreef Fugue het volgende:
Regelmaat, elke dag op tijd je bed uit en aankleden en een beetje aardig zijn voor jezelf
Kun je geen hobby zoeken waarvoor je naar buiten moet? Of hardlopen ofzo
Dat gaat allemaal erg moeilijk als je depressief bent, dat is de grap juist...
pi_195186256
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2020 20:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat gaat allemaal erg moeilijk als je depressief bent, dat is de grap juist...
Hoef je mij niet te vertellen hoor
pi_195189459
Quetiapine is nou niet per sé een middel dat ik zou kiezen. . Maar is natuurlijk afhankelijk van van alles. Zou het eens met je psychiater bespreken als je vrij instabiel bent, als je stabiel bent heb je tenslotte ook dat gezeik niet.
Het boek "The bipolar survival guide" staan op zich wel wat interessante dingen in meen ik mij te herinneren.

Ik kan zelf niet direct zeggen wat ik 'tijdens een depressie' doe, elke is namelijk anders. Doorgaans een opname, maar ene keer is anderhalve week genoeg, andere keer bijna twee maanden.
Op zich is het heel prettig, omdat je structuur krijgt opgelegd die je zelf niet meer in stand kunt houden en fatsoenlijk eten.

Verder doe ik (ook tijdens opname) dingen als lezen, puzzelen, haken, breien. Dat breien overigens van een medepatiënte geleerd.
Thuis doe ik ook aan diamond paintings, het is ontspannend en niet ingewikkeld.
Qua lezen moet je eigenlijk gewoon een stapel boeken hebben, je moet er een vinden die bij je stemming past. Dat hoeft geen duister boek te zijn, maar je moet je niet gaan irriteren. Ik lees doorgaans zo'n drie boeken tegelijk.

Naar buiten gaan is ook niet mijn sterkste punt overigens. Nu ben ik nu niet depressief (naar mijn mening), maar ander probleem, maar tot nu toe ben ik enkel tot de servicebalie van de AH gekomen.

En wat Meridiaan zegt: "Verder: wat deed je voorheen aan hobby’s? "
Allicht zijn die niet geschikt voor tijdens een depressie en moet je eens rondkijken. Er is zó veel te doen, en al is het eieren geel schilderen, als jij je er prettig bij voelt is het goed. Je hebt mensen die mandala's kleuren en dat ontspannend vinden.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_195189936
Quetiapine is nogal sederend. Als je hele dag in bed wilt liggen vooral dát nemen.

Dan kun je nog beter ergens in een warm land overwinteren. Met een hoop zonlicht is die depressie zo weer weg.
pi_195190286
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:42 schreef osodevo het volgende:

Met een hoop zonlicht is die depressie zo weer weg.
Als dat per definitie zo zou werken, is niemand in een zonnig land ooit depressief. Volgens mij is dat niet zo...
pi_195195066
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:42 schreef osodevo het volgende:
Quetiapine is nogal sederend. Als je hele dag in bed wilt liggen vooral dát nemen.

Dan kun je nog beter ergens in een warm land overwinteren. Met een hoop zonlicht is die depressie zo weer weg.
Ik gebruik het om in slaap te komen. Wil er eigenlijk vanaf, maar ben "verslaafd", zonder val ik gewoon totaal niet in slaap. Wél handig als je een nachtje door wilt trekken.
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:05 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Als dat per definitie zo zou werken, is niemand in een zonnig land ooit depressief. Volgens mij is dat niet zo...
Op zich werkt het niet direct zo, maar mijn zusje gaat elke winter een paar weken naar Spanje en dat doet haar wel goed. Of dat direct door de zon komt tja dat is lastig te bepalen.

Maar dan kun je ook een échte lichttherapielamp kopen.

Bij bipolaire stoornis is dat echter weer af te raden ivm kans op een (hypo)manie. Hetzelfde geldt voor antidepressiva.
Die heb ik maar een keer kortdurend gebruikt omdat ik echt geen andere oplossing zag.

Uiteindelijk is het gewoon klooien/uitzoeken wat het beste bij je past en dat kun je het beste, mijns inziens, met de hulp van een psychiater/oloog/andere hulpverlening.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_195209599
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 19:29 schreef -marz- het volgende:

[..]

Zou het nog steeds tijdverspilling zijn als je weet dat het helpt om jezelf toe te staan om op slechte dagen in bed te liggen?

Ik weet niet of het zou helpen hoor. Ik heb helaas ervaring met depressie en ik heb er eigenlijk nooit grip op gekregen. Nu ik ouder word accepteer ik meer dat ik een persoon ben met een grauwe kant die soms mijn stemming beheerst waardoor ik geen energie heb en alles moeizaam verloopt. Soms denk ik dat mijn hersenen nog dingen willen verwerken die eerder ongefilterd waren binnengekomen en dat het te veel was.

Als dat er niet is en het gaat goed, dan gaat het bij mij ook wel gelijk erg goed, hypomaan zou je het misschien wel kunnen noemen als ik terugkijk op sommige periodes, dan heb ik wilde ideeën en plannen.

Maar wel dus vaker gehad dat ik afgegleden ben, in een neerwaartse spiraal terechtkom en daarna weer energie en goede leefgewoontes opbouwen is echt lastig. De deur uit gaan ook, dus compliment dat je het probeert middenin je depressie.

Mensen die gestructureerd leven snapte ik nooit geen reet van maar ik denk wel dat structuur helpt. Het is mij alleen nooit gelukt als ik me niet goed voel. Ik denk wel echt dat het goed zou zijn. Maar ik denk dan bij alles "waar doe ik het voor" en dat is extra vermoeiend omdat ik dan steeds in gevecht raak met mezelf en een gevoel van falen overheerst dan uiteindelijk.

Ik mag van mezelf dus nog wel altijd slapen als ik dat wil, en elke dag troep eten als ik geen energie heb voor boodschappen en koken. Meestal heb ik de andere helft van het jaar juist veel energie en eet ik weer gezond. Niet echt tips waar je wat aan hebt denk ik, want geen professional zou dit adviseren. Ik wil je wel zeggen dat je niet alleen bent. Sterkte en ik hoop dat snel betere tijden aanbreken voor je.
Bedankt voor je post. Het is altijd fijn om te weten dat je niet alleen bent. Verder herken ik dat hypomaan zijn wel. Het is niet alleen heel veel energie hebben en impulsief zijn. Ook dat je op dat moment niet meer weet hoe het is om depressief te zijn. Het lijkt alsof je een heel ander leven lijdt. En ik heb het gevoel dat dit ook niet bevorderend is voor mijn geheugen.

Verder wens ik jou ook veel sterkte. :*
ROBODEMONS..................|:(
pi_195209668
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:17 schreef dedodo het volgende:
Quetiapine is nou niet per sé een middel dat ik zou kiezen. . Maar is natuurlijk afhankelijk van van alles. Zou het eens met je psychiater bespreken als je vrij instabiel bent, als je stabiel bent heb je tenslotte ook dat gezeik niet.
Het boek "The bipolar survival guide" staan op zich wel wat interessante dingen in meen ik mij te herinneren.

Ik kan zelf niet direct zeggen wat ik 'tijdens een depressie' doe, elke is namelijk anders. Doorgaans een opname, maar ene keer is anderhalve week genoeg, andere keer bijna twee maanden.
Op zich is het heel prettig, omdat je structuur krijgt opgelegd die je zelf niet meer in stand kunt houden en fatsoenlijk eten.

Verder doe ik (ook tijdens opname) dingen als lezen, puzzelen, haken, breien. Dat breien overigens van een medepatiënte geleerd.
Thuis doe ik ook aan diamond paintings, het is ontspannend en niet ingewikkeld.
Qua lezen moet je eigenlijk gewoon een stapel boeken hebben, je moet er een vinden die bij je stemming past. Dat hoeft geen duister boek te zijn, maar je moet je niet gaan irriteren. Ik lees doorgaans zo'n drie boeken tegelijk.

Naar buiten gaan is ook niet mijn sterkste punt overigens. Nu ben ik nu niet depressief (naar mijn mening), maar ander probleem, maar tot nu toe ben ik enkel tot de servicebalie van de AH gekomen.

En wat Meridiaan zegt: "Verder: wat deed je voorheen aan hobby’s? "
Allicht zijn die niet geschikt voor tijdens een depressie en moet je eens rondkijken. Er is zó veel te doen, en al is het eieren geel schilderen, als jij je er prettig bij voelt is het goed. Je hebt mensen die mandala's kleuren en dat ontspannend vinden.
Bedankt voor je tips. Vorig jaar toen ik ziek was, had ik een ipad gekocht met pen. Was bedoelt om digitaal te tekenen, maar ik merk dat wanneer ik me heel erg kut voel, 0% creativiteit heb. Dus gebruik ik de ipad vooral voor puzzels.
ROBODEMONS..................|:(
pi_195209680
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 18:08 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Je hebt een aantal van die landgoederen hier. De Horsten, Nieuw Leeuwenhorst, Abspoel.
Meestal wel rustig.
Bedankt, ga ik eens op m’n gemak checken.

Aan de rest die gereageerd heeft ook heel erg bedankt.
ROBODEMONS..................|:(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')