abonnement Unibet Coolblue
pi_195117129
Ik kreeg net van een maatje een filmpje doorgestuurd (best leuk gedaan vind ik zelf), wat ik me afvroeg, dat effect wat hier te horen is, zou dat uit zijn Boss RC505 Looper Station komen of zou hij dat er achteraf aan hebben toegevoegd?
Hoe noem je dit effect?
  donderdag 17 september 2020 @ 21:16:22 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_195120678
Is voor dat nummer van Cher ook een vocoder gebruikt?
Dat effect zit ook in die looper station trouwens
  zaterdag 19 september 2020 @ 10:55:05 #4
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_195143548
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 23:56 schreef Mark_nl het volgende:
Is voor dat nummer van Cher ook een vocoder gebruikt?
Dat effect zit ook in die looper station trouwens
Ik zie nu inderdaad dat die looperstation ingebouwde effecten heeft. Het was mij niet duidelijk op basis van je openingspost welk effect je precies bedoelde omdat het filmpje 5 minuten is. En nu begin ik zelf ook te twijfelen. Het nummer van Cher gebruikt autotune (op 00:44).


Vanaf 3:10 in jouw filmpje komt denk ik het effect terug waar je naar refereert. Dat klinkt toch meer als autotune en niet zoals in het vocoder filmpje op 08:15 het nummer van Daft Punk. Maar laat ik maar stoppen met speculeren, in een interview staat:

quote:
De onderwerpen die Daan Boom aansnijdt zijn herkenbaar ...
www.volkskrant.nl › cultuur-media › de-onderwerpen-die...
9 jan. 2020 - Daan Boom (30) presenteert zichzelf als iemand die van alles wilde ... piano met autotune een oud liedje naar zijn hand zet – Boom is niet de ...
Het is autotune :)
pi_195222276
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 10:55 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik zie nu inderdaad dat die looperstation ingebouwde effecten heeft. Het was mij niet duidelijk op basis van je openingspost welk effect je precies bedoelde omdat het filmpje 5 minuten is. En nu begin ik zelf ook te twijfelen. Het nummer van Cher gebruikt autotune (op 00:44).


Vanaf 3:10 in jouw filmpje komt denk ik het effect terug waar je naar refereert. Dat klinkt toch meer als autotune en niet zoals in het vocoder filmpje op 08:15 het nummer van Daft Punk. Maar laat ik maar stoppen met speculeren, in een interview staat:
[..]

Het is autotune :)
Ik dacht dat ik de tijd van de video in de link had verwerkt, bedoelde het effect op 2:30 (lijkt mij 't zelfde effect als die op 3:10)


Ik heb echt nul verstand van autotune of audio nabewerking, maar dat effect hè, is dat iets wat hij er in de nabewerking aan toevoegd? en is dat dan iets wat je over je track gooit en klaar is kees, of moet je dat zelf nog noot voor noot aanpassen om't zo te laten klinken?

Ik zag op Youtube ook een video over de RC505, daar speelde iemand op z'n keyboard een melodie, en die melodie werd vervolgens toegepast op de vocals. Daar werd hetgeen op 't keyboard was gespeeld gebruikt als soort van carrier... Weet ff niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Is dat ook een beetje hoe autotune werkt?
  woensdag 23 september 2020 @ 20:05:33 #6
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_195223157
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 19:29 schreef Mark_nl het volgende:
Ik heb echt nul verstand van autotune of audio nabewerking, maar dat effect hè, is dat iets wat hij er in de nabewerking aan toevoegd? en is dat dan iets wat je over je track gooit en klaar is kees, of moet je dat zelf nog noot voor noot aanpassen om't zo te laten klinken?
Hoe hij het doet weet ik niet, maar ik krijg de indruk dat hij alles live doet, ik verwacht dat zijn autotune software onderdeel is van zijn setup en dat de correctie dan dus live is. Je zou het ook achteraf kunnen toevoegen natuurlijk. Je kan aangeven in welke toonsoort je nummer is en dan corrigeert hij elk stemgeluid naar de dichtstbijzijnde noot van die toonsoort.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 19:29 schreef Mark_nl het volgende:
Ik zag op Youtube ook een video over de RC505, daar speelde iemand op z'n keyboard een melodie, en die melodie werd vervolgens toegepast op de vocals. Daar werd hetgeen op 't keyboard was gespeeld gebruikt als soort van carrier... Weet ff niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Is dat ook een beetje hoe autotune werkt?
Dat is ook een mogelijkheid die autotune biedt. Onderstaand promo-filmpje legt dat heel vlug uit.


Een andere manier om correctie te doen is met Melodyne. Maar dat kan je niet live gebruiken. Verder herhaal ik in mijn eigen woorden wat ik zoal lees en hoor op het internet, ik heb zelf geen goede autotune in mijn arsenaal. Wel een (digitale) vocoder.
pi_195223659
Is auto-tune software of heb je ook soecifieke hardware nodig?
  woensdag 23 september 2020 @ 20:41:26 #8
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_195223875
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 20:29 schreef Mark_nl het volgende:
Is auto-tune software of heb je ook soecifieke hardware nodig?
Beiden bestaan. Het is maar net hoe je muziek maakt. Wel is software vaak vele malen geavanceerder (uitgebreider) naar mijn mening omdat je niet beperkt bent door een behuizing. Ook is software vaak goedkoper dan hardware (tenzij je tweedehands koopt).


Deze knakker gebruikt hardware vanaf 03:10.

En deze legt in 6 minuten uit hoe hij zijn RC 505 gebruikt i.c.m. Apple software.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')