abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195091074
quote:
In de straten van Minsk en andere steden in Wit-Rusland zijn duizenden mensen de straat op gegaan om te demonstreren tegen president Loekasjenko, die het land al 26 jaar regeert. De politie kwam in actie en pakte demonstranten op. Militaire voertuigen blokkeren wegen die naar het centrum van Minsk leiden, om mensen die daar willen demonstreren tegen te houden.

Volgens een eerste exitpoll heeft Loekasjenko bij de verkiezingen van vandaag 79,7 procent van de stemmen gekregen. De belangrijkste oppositiekandidaat Svetlana Tichanovskaja zou slechts 6,8 procent van de stemmen hebben behaald. In een voorlopige uitslag van de Centrale Kiescommissie krijgt Loekasjenko zelfs ruim 82 procent van de stemmen toebedeeld.

De hele middag stonden er bij de stembureaus op veel plekken lange rijen, ook nog op het moment dat de stembureaus dichtgingen. Veel mensen hebben dus niet kunnen stemmen. Ook bij de Wit-Russische ambassade in Den Haag hebben zo'n tweehonderd mensen vergeefs gewacht om hun stem te kunnen uitbrengen.

De hele dag al zijn overal politiemensen en militairen op de been en internet is grotendeels platgelegd. Veel mensen werden opgepakt door anti-terrorisme-eenheden, vaak zonder dat ze te horen kregen waarom. Daarmee lijkt het erop dat leger en politie het regime trouw blijven en dat protesten tegen de verkiezingsuitslag net als voorheen desnoods met geweld onderdrukt zullen worden.
Meer bij de bron: https://nos.nl/artikel/23(...)ent-loekasjenko.html

In ‘de laatste dictatuur van Europa’ is het momenteel erg onrustig. Eerder vandaag waren daar verkiezingen, maar zoals verwacht zijn die door zittend dictator Luhashenko gemanipuleerd.

In meerdere grote steden in Wit-Rusland zijn momenteel protesten gaande. In hoofdstad Minsk treedt de politie hard op. Uit andere steden komen juist berichten over de-escalatie.

(originele openingspost van trein2000)
pi_195091900
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 15:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik heb er slechts één voorbeeld van waarbij dat gebeurde. Dat was in 2014 met een interview van Poetin.

Maar de backlash was zo groot, het voorbeeld is daarna zo vaak gebruikt. Dat de NOS echt wel uitkijkt.
Het verschil tussen dat geval en dit geval is dat de NOS het originele beeldmateriaal heeft en het nu moeilijker is om onafhankelijk het verhaal van de ambassadeur te ontkrachtigen of te bevestigen.
quote:
Zelf ben ik ook niet zo'n fan van de NOS. Ze zenden geen leugens uit. Maar willen dingen nog wel eens op een aparte manier kaderen. Het gaat dan inderdaad om het weglaten van stukken en het toevoegen van bepaalde zinnetjes van verslaggevers.
Waardoor de ambassadeur ineens hervormingsgezind over komt, terwijl hij een genuanceerd verhaal over zijn steun aan Lukashenko wilde houden?
quote:
Ik denk dat de ambassadeur inderdaad hervormingsgezind wilde overkomen. Maar nu dus op zijn woorden terugkomt.
Dan kom je bij het probleem dat hij recent is aangesteld in een periode waarbij veel hervormingsgezinde hoge overheidsfunctionarissen op de achtergrond zijn gezet en zeker niet op nieuwe hoge posten zijn benoemd.

Verder kom je door een gebrek aan kritische vervolgvragen op hetgeen uitgezonden is niet uit bij een beeld waarbij de ambassadeur tegen het beleid ingaat (zoals de ambassadeurs in Slowakije en Spanje dat eerder wel deden), terwijl hij in zijn positie zelfs voor minimale kritiek ontslagen kan worden.

Ook is het verhaal dat de ambassadeur een interview van 20 minuten lang had afgesproken aannemelijk: er is immers meer tijd benodigd om een genuanceerde positie (bijvoorbeeld over de steun aan het Lukashenko beleid) uiteen te zetten, dan een felle stellingsname. In de ruimte van enkele citaten had best een felle positie uiteengezet kunnen worden, maar het is toch echt te weinig ruimte voor een genuanceerde hervormingsgezinde positie of een genuanceerde positie waarin Lukashenko werd gesteund.

quote:
Sowieso stikt het van het fake-news bij de Wit-Russische overheid.
Dat maakt niet dat de NOS zich er niet schuldig aan zou kunnen maken. Ik ben kritisch op beide kanten.
pi_195092151
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 16:34 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Het verschil tussen dat geval en dit geval is dat de NOS het originele beeldmateriaal heeft en het nu moeilijker is om onafhankelijk het verhaal van de ambassadeur te ontkrachtigen of te bevestigen.
Het interview was toch in de Wit-Russische ambassade opgenomen?

Dan hadden ze zelf het interview ook moeten filmen. Dat gebeurt ook wel vaker bij interviews.

quote:
Ook is het verhaal dat de ambassadeur een interview van 20 minuten lang had afgesproken aannemelijk: er is immers meer tijd benodigd om een genuanceerde positie (bijvoorbeeld over de steun aan het Lukashenko beleid) uiteen te zetten, dan een felle stellingsname.
Dat is niet aannemelijk. Niemand krijgt namelijk 20 minuten de tijd om in een nieuwsitem zijn kant van het verhaal uit te lichten. Zulke interviews worden altijd korter geknipt.
pi_195092241
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 16:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het interview was toch in de Wit-Russische ambassade opgenomen?

Dan hadden ze zelf het interview ook moeten filmen. Dat gebeurt ook wel vaker bij interviews.
Dat hadden ze inderdaad moeten doen. Of ze het gedaan hebben weet ik niet.

quote:
Dat is niet aannemelijk. Niemand krijgt namelijk 20 minuten de tijd om in een nieuwsitem zijn kant van het verhaal uit te lichten. Zulke interviews worden altijd korter geknipt.
De vraag is of hij voor een nieuwsitem of voor een volledig interview is geinterviewd. Zelf beweert hij het laatste. Ik vind het niet aannemelijk dat hij zijn medewerking heeft verleend voor een kort nieuwsitem.
pi_195092491
quote:
Het hoofd van de Russische inlichtingen prees de organisatie van het vreedzame protest in Belarus

Het hoofd van de Russische Dienst Buitenlandse Inlichtingen Sergej Naryshkin zei, dat de VS achter de gebeurtenissen in Belarus zitten.

Volgens zijn woorden begon het Westen de protesten voor te bereiden lang voor de presidentsverkiezingen.

De tv-zender REN TV haalt de volgende woorden van het hoofd van de Russische inlichtingen aan:
"In de gebeurtenissen in Belarus kan er een duidelijk Westers spoor worden terug gevonden. De protestacties kennen sinds het begin een goed georganiseerd karaker en worden vanuit het buitenland gecoordineerd".

Ook beweert hij dat Svetlana Tichanovskaja, zoals ook andere oppositie leden, zich bevind onder de stevige curatele van Washington.
https://naviny.media/new/(...)-protesta-v-belarusi
pi_195092961
quote:
Lukashenko wil op 7 november de kerncentrale in werking stellen

Op een ontmoeting 16 september met politiek gelijkgestemde kondigde Aleksandr Lukashenko aan de Belarussische kerncentrale op 7 november in werking te stellen.

"Onze eerste kerncentrale wordt voorbereid voor de ingebruikname. Ik nodig iedereen uit op, ik denk, 7 november, een voor ons memorabele dag. Wij kunnen daar bij zijn en onderkennen dat we de eerste elektriciteit van onze kerncentrale ontvangen", zei Lukashenko.

Fragmenten van zijn optreden worden gepubliceerd door het telegram kanaal "Pul pervogo".

Eerder werd gemeld, dat het opstarten van het eerste energieblok van de Belarussische kerncentrale met de opname van haar in het energiesysteem van het land gepland was in het vierde kwartaal van 2020. In het begin van september zei de staatssecretaris van energie Mikhail Mikhadjuk tegen journalisten, dat de eerste kilowatt uren van de Belarussische kerncentrale gepland waren om in november te worden geproduceerd en aan het net te worden geleverd.

Het tweede energieblok van de centrale is geplanned om in 2021 in werking te worden gesteld. Volgens een prognose van het Ministerie van Energie zal de kerncentrale nadat hij de volledige capiciteit heeft bereik jaarlijks meer dan 19 miljard Kilowatt uur aan electriciteit leveren, merkt BelaPAN op.
https://naviny.media/new/(...)-stanciyu-7-noyabrya
pi_195093140
quote:
Tichanovkaja is bereid Lukashenko veiligheid te garanderen in het geval van een vrijwillige aftreden

Svetlana Tichanovskaja zei, dat ze bereid is Aleksandr Lukashenko veiligheid te garanderen in het geval, wanneer hij vredig aftreed.

De politica zei in een interview met "De linkse oever [lb.ua]" dat "het allemaal bespreekbaar is". Ze onderstreepte, dat "als hij vredig aftreed, dat mensenlijk gezien, een dergelijke mogelijkheid bestaat. Je zou kunnen zeggen een zekerheid".

Echter, merkte ze op dat, die vraag beslist zal worden door alle burgers.
https://naviny.media/new/(...)ezopasnost-v-sluchae
pi_195093320
quote:
Medeoprichter van PandaDoc Mikita Mikado heeft het project stilgezet dat hulp bood aan wethandhavers, die ontslag hebben genomen

De medeoprichter van het IT-bedrijf PandaDoc Mikita Mikado legde het project stil dat hulp bood aan medewerkers van wethandhavende organen, die vrijwilig ontslag hebben genomen.

Zoal de [Russischtalige redactie van de] BBC opmerkte, gaat het om een persoonlijk besluit, dat gemotiveerd is door onrust inzake de veiligheid van collega's: "Ik wil niet, dat er nog iemand die niet betrokken is bij mijn initatief in de cel wordt geplaatst".
https://naviny.media/new/(...)-pomoshchi-silovikam

Ik heb vandaag al ergens een bericht gezien over iemand die mogelijk het stokje over wilt nemen.
pi_195093630
quote:
Tsepkalo vertelde, wie het lot van Belarus zal beslissen zonder Lukashenko

De niet geregistreerde presidentskandidaat Valerij Tsepkalo is overtuigd, dat enkel vrije verkiezingen antwoord kunnen geven op de vraag: hoe wil Belarus haar binnenlandse- en buitenlandse politiek vormen.

In de ether van radiozender "Echo Moskou" zei hij, dat het vandaag de dag niet belangrijk is "hoe het Kremlin zich zal inzetten", het is veel belangrijker "hoe het Belarussische volk zich zal inzetten, zondermeer, zal zij beslissen, hoe Belarus zal worden zonder Lukashenko".

"Bij ons zijn opiniepeilingen inzake de maatschappeljke mening verboden - daar staat gevangenisstraf voor. Bij ons zijn exitpolls officieel veboden, ook daar staat gevangenisstraf voor. Veel zaken, die de normaalste zaak van de wereld zijn in het Westen en in Rusland - daar krijg je bij ons gevangenisstraf voor. Daarom moeten er vrije democratische verkiezingen worden gevoerd, waar we de interresses en de verwachtingen van de Belarussen kunnen begrijpen. En tot slot zullen we kunnen begrijpen, hoe Belarus haar binnenlandse- en buitenlandse politiek wil vormen. Het is heel duidelijk, dat het onder Lukashenko niet mogelijk is om dat te doen", onderstreepte Tsepkalo.
https://naviny.media/new/(...)arusi-bez-lukashenko
pi_195093732
twitter


De Slowaakse president heeft vandaag contact gehad met Aleksievich, het enige overgebleven in vrijheid en in Belarus lid van het presidium van de nationale coordinatie raad.
pi_195093840
quote:
West plotted Belarusian protests for ten years — Lukashenko

The president of Belarus said that the orchestrators of the current events built their tactics in accordance with the classic American textbook of color revolutions

MINSK, September 16. /TASS/. Analysis of the events unfolding in Belarus showed that the protest rallies which engulfed the country had been plotted by the Western countries for over ten years, Belarusian President Alexander Lukashenko stated on Wednesday during a meeting with political activists, the BelTA news agency reported.

"A step-by-step analysis of the events in the country reveals true schemes and tactics of the external aggressors of Belarus, not even opponents." The head of state said that over the past ten years they had been meticulously preparing for the present critical moment.

"In order to unmask them all at once, let us name the players. At the level of global centers this is above all the United States of America, more precisely - their network of foundations to support the so-called democracy. In the European continent the American satellites were the most active, including Poland, Lithuania, Czech Republic, and, unfortunately, our Ukraine," the agency quoted the president.

Each of these countries played its part, he stressed. "The Czech Republic for a long time [served] as a resource hub, Poland at first [served] as an incubator of media channels (Belsat, NEXTA, and others) and then - as a platform for alternative agencies in exile. Lithuania, peeved by the BelNPP (Belarusian nuclear power plant - TASS) issue [served] as a battering ram of Belarusian-European relations. Ukraine, despite our constant support for it (for example, in the issues of territorial integrity and in many others), despite the spirit of our relationship, became the outpost of political provocations," Lukashenko stated.

"Thus, we clearly see the subjects of this process, their middlemen and abettors," he continued. "The tactics of the masterminds was built in accordance with the classic American textbook of color revolutions by well-known Gene Sharp. Now we can look back and analyze in detail all stages of the scenario to destroy our country which we, fortunately, staved off and will never let happen," he added.

Plans to embroil Belarus in crisis

Alexander Lukashenko claimed that coordinators of the protest campaign seek to drag the country into a protracted political and economic crisis.

"Trying to embroil the country in a lengthy political and economic crisis, the protest coordinators hand out instructions for economic resistance as they put it, or tax evasion, non-payment of utility bills, withdrawals from trade unions and so on," the BelTA news agency quoted Lukashenko as saying.

"The 2020 Belarusian scenario consists of an alloy of the most effective color [revolutions] techniques of destabilization which have been tested in a variety of countries. It is obvious that the stake is on the scale and duration of the protests, on wearing the strength down and on draining up resources. We know those in charge pursuing some goals in Belarus, so we do not relax and are ready to respond to any challenge," the Belarusian president said.
https://tass.com/world/1201543
TASS

Lukashenko gaat gewoon weer op dezelfde voet verder.
pi_195093938
Kort nieuws waarvoor ik te weinig tijd heb om het allemaal te vertalen:

- Grodno Azot werkt weer op volle kracht, aldus het bedrijf zelf. Gisteren meldden diverse media over een noodstop van een deel van de productie die mogelijk politiek gemotiveerd zou zijn. Het bedrijf erkent de noodstop, maar zegt dat deze geen verbinding houdt met politiek doelen van het stakingscommitee dat eerder opriep het bedrijf stil te leggen;

- Het Noorse Yara is van plan om een bezoek aan Soligorsk te brengen in verband met de situatie bij Belaruskalij. Ze hopen dat ze ten tijde van een bezoek aan het bedrijf meer kracht kunnen geven aan hun zorgen omtrent de mensenrechtensituatie;

- Op de Belarussische Staatsuniversiteit voor Informatica en Radio-elektronica (BSUIR) proberen studenten een staking te plannen. Er is veel onvrede ontstaan nadat eerder een 4e jaars student hardhandig werd gearresteerd.
pi_195096734
Ik heb het item met de Wit-Russische ambassadeur even teruggekeken.

En het is gewoon te factchecken. En wat hij zegt klopt niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:11 schreef nezalezhnost het volgende:

Belarusian ambassador talks about twisted interview with Dutch TV channel

(...)

I appeared on the screen only three times and for roughly 30 seconds in total. The most revolting thing is that many statements were mixed, cut, or twisted. My answers were matched with different questions.”

(...)

https://eng.belta.by/poli(...)channel-133505-2020/
BelTA
Hij werd zes keer geciteerd:
1. Van 30:56 tot 31:05 > 9 seconden.
2. Van 31:31 tot 31:58 > 27 seconden
3. Van 32:14 tot 32:45 > 31 seconden
4. Van 33:01 tot 33:46 > 45 seconden
5. Van 34:02 tot 34:50 > 48 seconden
6. Van 35:30 tot 35:60 > 30 seconden

Hier is de link. https://www.npostart.nl/nieuwsuur/11-09-2020/VPWON_1310910

Er valt nog over te schipperen, want de interviewster stelt ook vragen, dat gaat dan weer van zijn tijd af. Maar dat hij maar drie keer in beeld was, en dan voor 30 seconden in totaal, is gewoon absoluut niet waar.

Dus je ziet maar dat zo'n ambassadeur fake-news verspreidt. En nezalezhnost dit als argument overneemt.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 16-09-2020 20:16:04 ]
pi_195099307
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 20:10 schreef luxerobots het volgende:
Ik heb het item met de Wit-Russische ambassadeur even teruggekeken.

En het is gewoon te factchecken. En wat hij zegt klopt niet.
Hij heeft het (ik heb het nu aan de hand van jouw link nog een keer teruggekeken) aangedikt. Maar dat maakt zijn verhaal in de kern niet gelijk geheel ontwaar.

quote:
Er valt nog over te schipperen, want de interviewster stelt ook vragen, dat gaat dan weer van zijn tijd af. Maar dat hij maar drie keer in beeld was, en dan voor 30 seconden in totaal, is gewoon absoluut niet waar.
Ik denk dat de kern van zijn boodschap is dat hij beduidend minder dan afgesproken in beeld is geweest, dat een aantal vragen zijn ingesproken in de vorm van commentaar buiten het interview om en dus niet noodzakelijk samenhangen met de vragen die hem gesteld zijn en er antwoorden zijn gemonteerd onder vragen die geen betrekking hadden op het gegeven antwoord. Die 3 keer in beeld zijn voor 30 seconde is natuurlijk aandikking.

quote:
Dus je ziet maar dat zo'n ambassadeur fake-news verspreidt.
Hij heeft het aangedikt.
quote:
En nezalezhnost dit als argument overneemt.
Ik denk dat je het verkeerd ziet.

Ten eerste plaats ik een nieuwsfeit, ongeacht of het waar is wat Yeudachenka inhoudelijk zegt is het feit dat hij iets dergelijks zegt nieuwswaardig. Ik heb het Yeudachenka zelf op beeld horen zeggen gisteren in een fragment op de Belarussische staats-tv dus ik kan bevestigen dat Yeudachenka kritiek heeft geuit op de NOS naar aanleding van het betreffende interview. Het is dus geen nepnieuws dat Yeudachenka kritiek heeft, maar de kritiek die hij heeft kan geheel, gedeeltelijk of geheel niet waar zijn.

Daarnaast heb ik als mijn eigen mening toegevoegd dat ik zijn verhaal aannemelijk vind. Nu wil ik daar best aan toevoegen dat hij het wat aangedikt heeft maar dat doet niets af aan de gewichtige redenen, die ik heb om de kern van zijn verhaal geloofwaardig te vinden:

- ik heb van het begin af aan gezegd dat ik het item pro-Lukashenko propaganda vind. Ik heb dat in een vorig deel van dit topic al geuit, nog voordat Yeudachenka publiekelijk iets over het interview gezegd had. Als een individu die de afgelopen maand tussen de 4 en 16 uur per dag besteed aan het volgen van Belarussisch nieuws, kan ik simpelweg het beeld dat de NOS weg probeerde te zetten van een hervormingsgezinde Yeudachenka niet serieus nemen. Daarmee is mijn beeld consistent zowel voor als na de recente kritiek van Yeudachenka;

- het is moeilijk te geloven dat Lukashenko recentelijk een hervormingsgezinde functionaris op een dergelijke post heeft benoemd;

- het is niet aannemelijk dat Yeudachenka akkoord is gegaan met een interview dat flink geknipt als nieuwsitem is gepresenteerd. Het risico dat zijn mening door bewerkingen wordt bijgesteld is veel te groot in de tijd van de huidige politieke spanningen.
pi_195099788
quote:
Latushko en Leschenja zijn ontnomen van hun diplomatieke rang vanwege het onjuist uitvoeren van hun verplichtingen

De voormalig ambassadeur van Belarus in Polen en in Frankrijk, het lid van het presidium van de nationale coordinatie raad Pavel Latushko is ontnomen van zijn diplomatieke rang.

"Pavel Latushko en Igor Leschenja (de voormalig ambassadeur van Belarus in Slowkije - Interfax) zijn ontnomen van hun diplomatieke rang van bijzonder en gevolmachtigd ambassadeur in verband met het verrichten van handelingen, die lasterljk zijn voor de staats (diplomatieke) dienst", meldt het staatspersbureau BelTA.

Dergelijke Oekazes ondertekende de Belarussische president Aleksandr Lukashenko woensdag.

Met nog een Oekaze bevrijde Lukashenko Vasilij Markovich van de functie van buitengewoon en gevolmachtigd ambassadeur van de Republiek Belarus in de Letse Republiek en ontnam hem zijn diplomatieke rang "wegens een onjuiste uitvoering van de functionele verplichtingen".

Eerder veroordelen Latushko en Leschenja het hardhandig neerslaan van protestacties in Belarus door wethandhavers. Latushko werd daarna lid van het presidium van de nationale coordinatie raad, die werd ingesteld door aanhangers van een voormalig Belarussisch presidentskandidaat [Svetlana Tichanovskaja] voor het overdragen van de macht in het land.
https://interfax.by/news/policy/vnutrennyaya_politika/1283455/
interfax-ZAPAD
pi_195101054
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 21:54 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Hij heeft het (ik heb het nu aan de hand van jouw link nog een keer teruggekeken) aangedikt. Maar dat maakt zijn verhaal in de kern niet gelijk geheel ontwaar.
Dit is niet aandikken. Dit is gewoon de werkelijkheid verdraaien. Hij zegt 30 seconden tijd gehad te hebben. Wat in werkelijkheid 6 keer zoveel was.

quote:
Ik denk dat de kern van zijn boodschap is dat hij beduidend minder dan afgesproken in beeld is geweest, dat een aantal vragen zijn ingesproken in de vorm van commentaar buiten het interview om en dus niet noodzakelijk samenhangen met de vragen die hem gesteld zijn en er antwoorden zijn gemonteerd onder vragen die geen betrekking hadden op het gegeven antwoord. Die 3 keer in beeld zijn voor 30 seconde is natuurlijk aandikking.
We weten niet wat afgesproken is en of er vragen verdraaid zijn. Mocht dat het geval zijn, waar geen bewijs van is, dan heeft de NOS een probleem wat betreft geloofwaardigheid. Wat terecht tot een stroom negatieve publiciteit zou leiden. (Kortom, de NOS kijkt wel uit.)

quote:
Hij heeft het aangedikt.
Je hebt het nu al voor de derde keer over aandikken. Maar het is gewoon de waarheid verdraaien.

quote:
Ik denk dat je het verkeerd ziet.
Gast :')

quote:
Ten eerste plaats ik een nieuwsfeit, ongeacht of het waar is wat Yeudachenka inhoudelijk zegt is het feit dat hij iets dergelijks zegt nieuwswaardig. Ik heb het Yeudachenka zelf op beeld horen zeggen gisteren in een fragment op de Belarussische staats-tv dus ik kan bevestigen dat Yeudachenka kritiek heeft geuit op de NOS naar aanleding van het betreffende interview. Het is dus geen nepnieuws dat Yeudachenka kritiek heeft, maar de kritiek die hij heeft kan geheel, gedeeltelijk of geheel niet waar zijn.

Daarnaast heb ik als mijn eigen mening toegevoegd dat ik zijn verhaal aannemelijk vind. Nu wil ik daar best aan toevoegen dat hij het wat aangedikt heeft maar dat doet niets af aan de gewichtige redenen, die ik heb om de kern van zijn verhaal geloofwaardig te vinden:
Je meet met twee maten. Yeudachenka heeft zichtbaar onwaarheden verteld. Maar toch vind je zijn versie van het verhaal aannemelijk en neem je aan dat de NOS er naast zit. Daarbij heeft ook de NOS redenen om niet te liegen of onwaarheden te verspreiden.

quote:
- ik heb van het begin af aan gezegd dat ik het item pro-Lukashenko propaganda vind. Ik heb dat in een vorig deel van dit topic al geuit, nog voordat Yeudachenka publiekelijk iets over het interview gezegd had. Als een individu die de afgelopen maand tussen de 4 en 16 uur per dag besteed aan het volgen van Belarussisch nieuws, kan ik simpelweg het beeld dat de NOS weg probeerde te zetten van een hervormingsgezinde Yeudachenka niet serieus nemen. Daarmee is mijn beeld consistent zowel voor als na de recente kritiek van Yeudachenka;

- het is moeilijk te geloven dat Lukashenko recentelijk een hervormingsgezinde functionaris op een dergelijke post heeft benoemd;

- het is niet aannemelijk dat Yeudachenka akkoord is gegaan met een interview dat flink geknipt als nieuwsitem is gepresenteerd. Het risico dat zijn mening door bewerkingen wordt bijgesteld is veel te groot in de tijd van de huidige politieke spanningen.
Toch zijn het Yeudachenka's eigen woorden over hervormingen die nodig zijn en eigenlijk al in gang gezet zouden moeten zijn.

Als er flink geknipt zou zijn in die woorden. Kun je dat meestal wel terughoren. Een stem heeft een andere warmte als het op een ander moment gezegd is. Ook kloppen zinnen dan niet meer. De citaten zijn te lang om (goed) verknipt te zijn.

Maar goed, je zou ook met bewijzen kunnen komen.
pi_195101431
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 22:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dit is niet aandikken. Dit is gewoon de werkelijkheid verdraaien. Hij zegt 30 seconden tijd gehad te hebben. Wat in werkelijkheid 6 keer zoveel was.
Dat zijn dan 3 minuten, dat is bijna 7 keer zo weinig als de 20 minuten die hem naar eigen zeggen beloofd waren. Ik kan het hem niet kwalijk nemen dat hij niet met een stopwatch naast de tv gaat zitten om het punt te maken dat hij duidelijk minder tijd heeft gekregen dan beloofd. Wat nog maar een van de beloftes betreft die volgens hem geschonden zouden zijn en daarvan mijns insziens nog de minst relevante.
quote:
We weten niet wat afgesproken is en of er vragen verdraaid zijn. Mocht dat het geval zijn, waar geen bewijs van is, dan heeft de NOS een probleem wat betreft geloofwaardigheid. Wat terecht tot een stroom negatieve publiciteit zou leiden. (Kortom, de NOS kijkt wel uit.)
Ik denk dat je veel vertrouwen in de NOS stelt. De NOS heeft hier een laag risico, gezien de slechte reputatie van Belarussische officials en het feit dat zij als enige over het originele materiaal beschikken.
quote:
Je hebt het nu al voor de derde keer over aandikken. Maar het is gewoon de waarheid verdraaien.
Ik denk dat jij nu al voor de derde keer (ik heb niet getelt, het kunnen ook meer of minder keren zijn) niet wilt kijken naar de hoofdzaak, maar je alleen richt op een bijzaak.

quote:
Je meet met twee maten. Yeudachenka heeft zichtbaar onwaarheden verteld.
Hij heeft misschien niet met een stopwatch naast de TV gezeten, dat maakt niet heel zijn verhaal ongeloofwaardig.
quote:
Maar toch vind je zijn versie van het verhaal aannemelijk en neem je aan dat de NOS er naast zit.
Dat doe ik niet onbezonnen, ik kom daarvoor met steekhoudende argumenten.
quote:
Daarbij heeft ook de NOS redenen om niet te liegen of onwaarheden te verspreiden.
De NOS is al eerder op een dergelijk geval betrapt dus hun reputatie is ook niet feilloos.
quote:
[..]

Toch zijn het Yeudachenka's eigen woorden over hervormingen die nodig zijn en eigenlijk al in gang gezet zouden moeten zijn.
Zonder dat hij daar concreet over is en zonder dat de NOS daar kritisch over heeft doorgevraagd in het stuk dat ze uitgezonden hebben. Terwijl het maar weer eens blijkt dat Yeudachenka een man is die vierkant achter Lukashenko staat. De NOS had toch kunnen weten dat een ambassadeur die recent benoemd is een goede verstandshouding met Lukashenko heeft? Dan hadden ze toch door moeten vragen?

quote:
Als er flink geknipt zou zijn in die woorden. Kun je dat meestal wel terughoren. Een stem heeft een andere warmte als het op een ander moment gezegd is. Ook kloppen zinnen dan niet meer. De citaten zijn te lang om (goed) verknipt te zijn.
Ik heb toch nergens geclaimd dat er midden in zinnen is geknipt. Dat er in geknipt is toch wel duidelijk gezien sommige vragen door de voice-over worden ingeleid en niet door de interviewster worden gesteld?

Ik bedoel het is toch een vreemd verhaal dat de NOS een man die vierkant achter Lukashenko staat probeert weg te zetten als een hervormer? Ik had daar al kritiek op voordat Yeudachenka zelf publiekelijk commentaar op de NOS had.
pi_195101969
quote:
Tichanovskaja spreekt uitspraken tegen, die zeggen dat de VS achter de gebeurtenissen in Belarus zitten

De voormalige Belarussische presidentskandidate Svetlana Tichanovskaja noemde uitspraken van Russische overheidsfunctionarissen over pogingen van de VS een "kleuren revolutie" in de republiek te organiseren een propagandistische stempel.

"Er is een oorzaak van de protesten in Belarus en die is iedereen bekend: Lukashenko heeft de verkiezingen verloren, maar wilt niet weg gaan. Het volk dat de voormalige president haar vertrouwen en steun geweigerd heeft, eist zijn vertrek", klinkt het in het bericht van Tichanovskaja op "Telegram".

"Dit is een interne politieke crisis, de eisen van de demonstranten bevatten niets wat verband zou kunnen houden met de betrekkingen met andere landen of het veranderen van de orientatie van de Belarussische buitenlandse politiek", merkte Tichanovskaja op.

Eerder op woensdag zei de directeur van de Russische Buitenlandse Inlichtingendienst Sergej Naryshkin, dat de VS proberen een "kleuren revolutie" en een niet-constitutionele staatsgreep te organiseren in Belarus.

"Feitelijk gaat het hier over een slecht gesluierde poging om weer een "kleuren revolutie" en een niet-constitutionele staatsgreep te organiseren, waarbij de doelen en taken daarvan niets gemeenschappelijk hebben met de interesses van Belarussische staatsburgers", klinkt het in het bericht van Naryshkin, dat "Interfax" ontving.

Volgens zijn woorden, "staat Washington in haar contacten met Europese bondgenoten op de noodzaak van het vergroten van de druk op Minsk voor het aandringen van de wettelijke leiding van Belarus tot het starten van een dialoog met de zogenoemde nationale coordinatie raad voor vragen die verband houden met de 'machtsoverdracht'".

Naryshkin merkte op, dat "volgens informatie waar de Buitenlandse Inlichtingendienst over beschikt, de VS een sleutelrol spelen in de huidige gebeurtenissen in Belarus". "Hoewel Washington in het openbaar probeert zich in "de schaduw" te houden, hebben de Amerikanen na de start van de massale straat uitingen veelvoudig de financiering van Belarussische anti-regeringskrachten laten groeien. Het volume daarvan wordt gerekend in tientallen miljoenen dollars", zei de directeur van de Buitenlandse Inlichtingendienst.

Volgens zijn woorden, "hebben de VS voormalig presidentskandidate Svetlana Tichanovskaja onder hun stevige curatele genomen en ook andere oppositie activisten, die gepositioneerd worden in de rol van "nationale leiders" en toekomstige bestuurders van "een democratisch Belarus".

In Belarus houden sinds 9 augustus massale protestacties aan tegen de uitslag van de presidentsverkiezingen, waar het huidige staatshoofd Aleksandr Lukashenko, die deze post sinds 1994 bekleed, tot winnaar werd uitgeroepen. De oppositie erkende de door de autoriteiten afgekondigde verkiezingsresultaten niet en noemt deze vervalsd.
https://interfax.by/news/policy/vnutrennyaya_politika/1283439/
interfax-ZAPAD
pi_195102001
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 23:08 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Dat zijn dan 3 minuten, dat is bijna 7 keer zo weinig als de 20 minuten die hem naar eigen zeggen beloofd waren.
Naar eigen zeggen.

quote:
Ik kan het hem niet kwalijk nemen dat hij niet met een stopwatch naast de tv gaat zitten om het punt te maken dat hij duidelijk minder tijd heeft gekregen dan beloofd. Wat nog maar een van de beloftes betreft die volgens hem geschonden zouden zijn en daarvan mijns insziens nog de minst relevante.
Het andere punt dat hij zei was dat hij maar drie keer in beeld kwam.

Dat had hij op zijn vingers na kunnen tellen, dat was aanzienlijk meer (6 keer, en eigenlijk nog vaker omdat zijn zinnen ondersteund werden door beelden).

quote:
Ik denk dat je veel vertrouwen in de NOS stelt. De NOS heeft hier een laag risico, gezien de slechte reputatie van Belarussische officials en het feit dat zij als enige over het originele materiaal beschikken.
Wederom dus wel verdachtmakingen van je, maar geen feiten.

quote:
Ik denk dat jij nu al voor de derde keer (ik heb niet getelt, het kunnen ook meer of minder keren zijn) niet wilt kijken naar de hoofdzaak, maar je alleen richt op een bijzaak.
En die hoofdzaak is? Graag onderbouwen met feiten en bronnen, wat ik dus deed met dat interview.

quote:
Dat doe ik niet onbezonnen, ik kom daarvoor met steekhoudende argumenten.
:')

quote:
De NOS is al eerder op een dergelijk geval betrapt dus hun reputatie is ook niet feilloos.
Nee, maar fouten komen weinig voor. Dat er nu opeens met feiten geknoeid is zou nieuwswaardig zijn. Maar je laat niets zien.

Overigens meet jij met twee maken. De Wit-Russische tv liet beelden van Maria Kolesnikova zien waarop ze uitgejouwd werd. Hoewel dat uitjouwen in werkelijkheid voor een overheidsfunctionaris was. Dat is de feiten verdraaien. Toch neem jij de woorden van een overheidsfunctionaris, die duidelijk onzin heeft verkondigd, uitermate serieus. Terwijl de NOS neergezet wordt als organisatie die feiten verdraait.

quote:
Zonder dat hij daar concreet over is en zonder dat de NOS daar kritisch over heeft doorgevraagd in het stuk dat ze uitgezonden hebben. Terwijl het maar weer eens blijkt dat Yeudachenka een man is die vierkant achter Lukashenko staat. De NOS had toch kunnen weten dat een ambassadeur die recent benoemd is een goede verstandshouding met Lukashenko heeft? Dan hadden ze toch door moeten vragen?
Ze lieten hem gewoon zijn verhaal doen. En het waren zijn eigen woorden.

quote:
Ik heb toch nergens geclaimd dat er midden in zinnen is geknipt. Dat er in geknipt is toch wel duidelijk gezien sommige vragen door de voice-over worden ingeleid en niet door de interviewster worden gesteld?
En waar is dat dan storend?

quote:
Ik bedoel het is toch een vreemd verhaal dat de NOS een man die vierkant achter Lukashenko staat probeert weg te zetten als een hervormer? Ik had daar al kritiek op voordat Yeudachenka zelf publiekelijk commentaar op de NOS had.
Het is vreemd. Daarom was het ook nieuws.

[ Bericht 1% gewijzigd door luxerobots op 16-09-2020 23:51:12 ]
pi_195102213
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 23:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Naar eigen zeggen.
Als de NOS zou reageren op zijn aantijgingen, dan hadden we misschien iets om ze tegen af te leggen.
quote:
[..]

Het andere punt dat hij zei was dat hij maar drie keer in beeld kwam.

Dat had hij op zijn vingers na kunnen tellen, dat was aanzienlijk meer (6 keer, en eigenlijk nog vaker omdat zijn zinnen ondersteund werden door beeld)
Dat is dus allemaal bijzaak. Je blijft je maar focussen op bijzaken, i.p.v. in te gaan op de hoofdzaak. Die man gaat niet met een stopwatch naast de tv zitten of op zijn vingers tellen. Die man kijkt het interview terug op de TV en ziet dat hij beflikkerd is, vervolgens doet hij zijn beklag in de media zonder als een autist te gaan tellen.
quote:
[..]

Wederom dus wel verdachtmakingen van je, maar geen feiten.
Ik heb ook nooit beweerd dat het een feit is, wel dat ik het aannemelijk vind. En jij hebt mij met jouw argumenten niet van het tegendeel kunnen overtuigen.
quote:
[..]

En die hoofdzaak is?
Dat er in hetgeen uitgezonden is er gedraaid is. Dat Yeudachenka geen hervormer is en wel zo wordt weggezet lijkt mij een goede reden om dat aan te nemen.
quote:
Graag onderbouwen met feiten en bronnen, wat ik dus deed met dat interview.
Je hebt alleen wat staan te tellen, waarmee je hoogstens kunt stellen dat Yeudachenka bedoeld of onbedoeld de zaak heeft aangedikt.
quote:
Nee, maar fouten komen zeer weinig voor. Dat er nu opeens met feiten geknoeid is zou nieuwswaardig zijn. Maar je laat niets zien.
Als ik over de originele opnames beschikt had ik dat met liefde gedaan. Maar ik presenteer het niet als een feit, maar als een aanname, die ik onderbouw met mijn eigen analyse, waarbij ik er tevens nog de aandacht op wil vestigen dat alvorens Yeudachenka publiekelijk met commentaar kwam, ik reeds zijn optreden als pro-Lukashenko propaganda heb betitelt, wat haaks staat op het beeld dat de NOS weg probeerde te zetten.
quote:
Overigens meet jij met twee maken.
Nee, ik ben altijd kritisch. Omdat ik ook in Nederland niet blind de staatstv vertrouw.
quote:
De Wit-Russische tv liet beelden van Maria Kolesnikova zien waarop ze uitgejouwd werd. Terwijl dat uitjouwen in werkelijkheid voor een overheidsfunctionaris was. Dat is de feiten verdraaien.
En de NOS kan dergelijke taferelen niet uithalen, bijvoorbeeld door te knippen en plakken in haar eigen opnames?
quote:
Ze lieten hem gewoon zijn verhaal doen. En het waren zijn eigen woorden.
Het waren zijn eigen woorden, maar het is geen integrale uitzending van hetgeen is opgenomen. Ofwel de mogelijkheid om zodanig te knippen en te plakken in het materiaal dat zijn standpunt verdraaid kan worden is aanwezig. Of dat ook gebeurd is kun je enkel over speculeren zonder over het bronmateriaal te beschikken. Ik heb reeds de redenen die het fundament onder mijn aanname vormen tot uiting gebracht.
quote:
En waar is dat dan storend?
Het gaat er niet over of iets storend is. Het gaat er over of het standpunt van Yeudachenka waarheidsgetrouw is uitgezonden. Afgezien dat hij zelf van mening is dat dat niet het geval is, zijn er nog tal van argumenten waar jij steeds niet op wilt ingaan.

quote:
Het is vreemd. Daarom was het ook nieuws.
Dan is het nu ook nieuws dat Yeudachenka commentaar heeft. Dat is ook heel vreemd.
pi_195102286
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 00:06 schreef nezalezhnost het volgende:

Dat is dus allemaal bijzaak. Je blijft je maar focussen op bijzaken, i.p.v. in te gaan op de hoofdzaak. Die man gaat niet met een stopwatch naast de tv zitten of op zijn vingers tellen. Die man kijkt het interview terug op de TV en ziet dat hij beflikkerd is, vervolgens doet hij zijn beklag in de media zonder als een autist te gaan tellen.
Als je het hebt over seconden en drie keer in beeld. Maak je het hard.

Aangezien iedereen de beelden kan bekijken. Kan iedereen zien dat hij onwaarheden vertelt.

quote:
Ik heb ook nooit beweerd dat het een feit is, wel dat ik het aannemelijk vind. En jij hebt mij met jouw argumenten niet van het tegendeel kunnen overtuigen.
Omdat jij je fouten niet toe kunt geven. Het begon er al mee dat je het eerst propaganda voor Loekasjenko vond. Maar je dagen later achter het negatieve gezwam van de ambassadeur schaarde.

quote:
Dat er in hetgeen uitgezonden is er gedraaid is. Dat Yeudachenka geen hervormer is en wel zo wordt weggezet lijkt mij een goede reden om dat aan te nemen.
Weggezet? Hij zegt het zelf. In een lang citaat.

quote:
Je hebt alleen wat staan te tellen, waarmee je hoogstens kunt stellen dat Yeudachenka bedoeld of onbedoeld de zaak heeft aangedikt.
Slechts aangedikt, door onwaarheden te vertellen.

quote:
Als ik over de originele opnames beschikt had ik dat met liefde gedaan. Maar ik presenteer het niet als een feit, maar als een aanname, die ik onderbouw met mijn eigen analyse,
Analyse?

quote:
waarbij ik er tevens nog de aandacht op wil vestigen dat alvorens Yeudachenka publiekelijk met commentaar kwam, ik reeds zijn optreden als pro-Lukashenko propaganda heb betitelt, wat haaks staat op het beeld dat de NOS weg probeerde te zetten.
Eerst was het pro-Loekasjenko propaganda, daarna was de ambassadeur beflikkerd. Dat rijmt niet met elkaar.

quote:
Nee, ik ben altijd kritisch. Omdat ik ook in Nederland niet blind de staatstv vertrouw.
Ik ook niet, maar ik vertrouw de Wit-Russische kanalen, bijvoorbeeld die ambassadeur, nog minder.

Waarbij ik bij die ambassadeur nog aangetoond heb dat hij onzin verkondigde. En nee dat was niet aandikken:

quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:11 schreef nezalezhnost het volgende:
16 September 2020, 12:36

Belarusian ambassador talks about twisted interview with Dutch TV channel

(...)

I was deeply disappointed by what was aired as a result. I was actually used as a screen for their own program. I appeared on the screen only three times and for roughly 30 seconds in total. The most revolting thing is that many statements were mixed, cut, or twisted. My answers were matched with different questions."
Dus die drie keer en 30 seconden kloppen niet. En van het verdraaien van statements is geen bewijs.

Maar goed, jij vindt het dus aannemelijk.

quote:
En de NOS kan dergelijke taferelen niet uithalen, bijvoorbeeld door te knippen en plakken in haar eigen opnames?
Alles is mogelijk, maar eerder in deze reeks ging je nog uit van de onschuldigheidspresumptie.

quote:
Het waren zijn eigen woorden, maar het is geen integrale uitzending van hetgeen is opgenomen. Ofwel de mogelijkheid om zodanig te knippen en te plakken in het materiaal dat zijn standpunt verdraaid kan worden is aanwezig.
Aangezien het een lang citaat is, er geen kenmerken van lassen/verdraaiingen inzitten is die kans maar klein.

Daarbij heeft de NOS altijd nog een betere reputatie dat de kanalen van Loekasjenko.

quote:
Of dat ook gebeurd is kun je enkel over speculeren zonder over het bronmateriaal te beschikken. Ik heb reeds de redenen die het fundament onder mijn aanname vormen tot uiting gebracht.
Ja, speculeren doe je graag. Vooral als het in je straatje past.

quote:
Het gaat er niet over of iets storend is. Het gaat er over of het standpunt van Yeudachenka waarheidsgetrouw is uitgezonden. Afgezien dat hij zelf van mening is dat dat niet het geval is, zijn er nog tal van argumenten waar jij steeds niet op wilt ingaan.
Je komt maar weinig met argumenten.
pi_195102371
We gaan wel heel erg op de details in.

Het belangrijke punt dat ik wil maken is dat je de kanalen van Loekasjenko maar moeilijk serieus kan nemen.

Normaal kunnen we in Nederland maar lastig factchecken of de propaganda van Loekasjenko klopt, maar omdat de ambassadeur het over een Nederlands item heeft, is het nu voor iedereen hier goed te zien. (post #13 dus)
pi_195102589
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 00:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Als je het hebt over seconden en drie keer in beeld. Maak je het hard.

Aangezien iedereen de beelden kan bekijken. Kan iedereen zien dat hij onwaarheden vertelt.
Dit had hij inderdaad beter kunnen doen. Daarom zeg ik ook dat hij het wat aangedikt heeft, maar dat maakt de rest van zijn verhaal niet onwaar.
quote:
Omdat jij je fouten niet toe kunt geven.
Een ad hominem verwijt. Als dat nou maar niet eens terugkaatst...
quote:
Het begon er al mee dat je het eerst propaganda voor Loekasjenko vond. Maar je dagen later achter het negatieve gezwam van de ambassadeur schaarde.
Ik zie niet hoe die twee punten elkaar uitsluiten. Sterker nog 'het gezwam' van de ambassadeur versterkt dat hij achter Lukashenko staat, wat dus het eerste punt ondersteund.
quote:
Weggezet? Hij zegt het zelf. In een lang citaat.
Kun jij ook dingen in de context zien? In de context van het hele item?
quote:
Slechts aangedikt, door onwaarheden te vertellen.
Wat maakt dat uit voor de kern van zijn zaak? Kun je ook nog eens een keer ingaan op de gronden die ik genoemd heb als fundament onder mijn aanname? Of zijn die zo ijzersterk dat je er maar wat graag aan voorbij gaat?
quote:
Analyse?
Lees mijn eerdere posts maar op een rijtje. Tel dan tot tien. Lees ze vervolgens nog eens.
quote:
Eerst was het pro-Loekasjenko propaganda, daarna was de ambassadeur beflikkerd. Dat rijmt niet met elkaar.
Juist wel want aan het grote publiek werd geprobeerd om hem als hervormer neer te zetten, terwijl hij eigenlijk pro-Lukashenko propaganda wilde verkondigen. Dat ik daar doorheen prik zegt meer over mij dan over het beeld dat geprobeerd wordt om neer te zetten voor een groot publiek dat niet beschikt over mijn achtergrondkennis en het beeld dat de NOS probeert te schetsen als zoette koek slikt. Terwijl voor mij van meet af aan al duidelijk was dat die man vierkant achter Lukashenko staat.
quote:
Ik ook niet, maar ik vertrouw de Wit-Russische kanalen, bijvoorbeeld die ambassadeur, nog minder.
Daarom ook dat ik mijn aanname niet klakkeloos bazeer op hetgeen Yeudachenka zegt, ik kom met een aantal gronden. En daarbij benadruk ik dat ik het item eerst op nieuwsuur heb gezien, daarna reacties op de onafhankelijke (dus niet van de staat) Belarussische media toen het daar ook in het nieuws kwam en pas als laatste de reactie van Yeudachenka heb gezien. Juist door mijn initiele eigen kritiek en de reactie in Belarus, waar mensen (die veel beter de achtergrond kennen dan het Nederlandse publiek) ook zagen dat de positie van Yeudaschenka veel dichter bij die van Lukashenko lag dan bijvoorbeeld die van Leschenja, ben ik kritisch gaan kijken naar het item van de NOS en toen daar de reactie van Yeudachenka bij kwam, heb ik die dan ook serieus genomen.
quote:
Maar goed, jij vindt het dus aannemelijk.
En daar heb ik gronden voor aangedragen, waar jij niet op in gaat.
quote:
Alles is mogelijk, maar eerder in deze reeks ging je nog uit van de onschuldigheidspresumptie.
Ik heb het ook niet als feit gebracht, terwijl jij Lukashenko wel graag een paar moorden in zijn schoenen wilt schuiven en daar vrij stellig in bent.
quote:
Aangezien het een lang citaat is, er geen kenmerken van lassen/verdraaiingen inzitten is die kans maar klein.
Er is kennelijk meer materiaal opgenomen dan uitgezonden en er is duidelijk geknipt en geplakt. Dat je dan niet het potentieel om daar mee te knoeien erkent, verklaart grotendeels jouw positie. Jij ziet zoiets als onmogelijks. Ik weeg de argumenten dat het gebeurd is af tegen de argumenten dat het niet is gebeurd. En ik vind hetgeen dat de NOS de beste man heeft neer proberen te zetten als een hervormer terwijl hij vierkant achter Lukashenko staat, wat maar weer eens blijkt, een best wel goed argument tegen over de NOS. Ook als ze zijn mening niet verdraaid zouden hebben, dan hebben ze nog nagelaten om hem kritische vragen te stellen en is als gevolg daarvan onjuist het beeld ontstaan dat de beste man hervormingsgezind is. Ik noem dat bedrog van de Nederlandse kijker en niet-professioneel handelen van de NOS.
quote:
Daarbij heeft de NOS altijd nog een betere reputatie dat de kanalen van Loekasjenko.
Maar geen feilloze reputatie... Je zou ook eens kunnen proberen om de argumenten die het fundament vormen onder mijn aanname onderuit te halen.
quote:
Ja, speculeren doe je graag.
Speculatie is een onderdeel van de opinie. Je zou in plaats van dit ad hominem te spelen kunnen ingaan op de argumenten die het fundament vormen onder mijn aanname.
quote:
Vooral als het in je straatje past.
En dat straatje bestaat uit?

quote:
Je komt maar weinig met argumenten.
Als jij niet komt met een weerwoord op mijn argumenten, dan zie ik ook geen reden om nieuwe argumenten aan te dragen.
pi_195102600
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 00:25 schreef luxerobots het volgende:
We gaan wel heel erg op de details in.

Het belangrijke punt dat ik wil maken is dat je de kanalen van Loekasjenko maar moeilijk serieus kan nemen.
Ja, maar nu gaat het over de NOS. En als je onder de kanalen van Lukashenko Yeudachenka bedoelt, dan moet je wel weten dat de NOS hem serieus heeft genomen en hem heeft uitgezonden.
quote:
Normaal kunnen we in Nederland maar lastig factchecken of de propaganda van Loekasjenko klopt, maar omdat de ambassadeur het over een Nederlands item heeft, is het nu voor iedereen hier goed te zien. (post #13 dus)
We hebben het bronmateriaal niet.
pi_195102769
quote:
Belarus leader Lukashenko disparages protests as US plan

By VLADIMIR ISACHENKOV and YURAS KARMANAU September 16, 2020 GMT

MOSCOW (AP) — Belarus’ authoritarian leader on Wednesday sought to disparage protesters demanding his resignation for a sixth straight week following a disputed election by accusing the United States of fomenting the unrest.

In a long speech to top officials, Belarusian President Alexander Lukashenko ranted against the alleged U.S.-led plan to destabilize the country and claimed that American allies in Europe have participated in the effort that took years to prepare, part of his attempts to cast the opposition as Western stooges.

Lukashenko didn’t provide evidence to back his claim that the U.S. had any involvement in the demonstrations.

His main challenger in the election, Sviatlana Tsikhanouskaya, dismissed his comments as an attempt to divert public attention from rigging the vote and the violent crackdown on protests.

“There is just one reason behind the protests in Belarus and it’s known to everyone: Lukashenko has lost the vote, but he doesn’t want to step down,” Tsikhanouskaya told The Associated Press in a written comment. “People have denied Lukashenko their trust and support and demand that he leave.”

Protesters in Belarus have flooded the streets of the Belarusian capital and other cities denouncing Lukashenko’s landslide reelection in the Aug. 9 vote as rigged. The huge demonstrations were driven by frustration with the Belarusian strongman’s 26-year iron-fist rule, his cavalier response to the coronavirus and the worsening economy.

The U.S. and the European Union have criticized the election as neither free nor fair, and urged Lukashenko to start talks with the opposition — a call he has rejected.

“We had the vote and got the result, period,” Lukashenko said in Wednesday’s speech before top officials. “It’s time to stop stirring up society.”

U.N. Secretary-General Antonio Guterres told reporters Wednesday he hopes his repeated calls will be heeded for an inclusive political dialogue among Belarusians. He said re-establishing a national consensus “is absolutely essential for the harmonious development of the country.”

Sergei Naryshkin, director of Russia’s Foreign Intelligence Service, claimed in a statement carried by Russian news agencies Wednesday that the U.S. has funded the Belarusian opposition and encouraged the protests.

In an apparent attempt to delegitimize the Belarusian protests, Naryshkin added that his agency has information that “the U.S. is playing a key role in the current developments in Belarus.” He alleged that the U.S. has earmarked tens of millions of dollars to finance Belarus’ opposition groups, but provided no evidence.

The U.S. Embassy in Minsk had no immediate comment.

Tsikhanouskaya, the main opposition challenger who left for Lithuania a day after the vote under official pressure, rejected Naryshkin’s statement.

“It’s an internal political crisis, and the protesters’ demands contain nothing regarding relations with other countries or a shift in Belarus’ foreign policy course,” she said in written remarks to the AP. “Mr. Naryshkin should better understand that instead of airing dated propaganda cliches.”

In Wednesday’s speech, Lukashenko charged that the Czech Republic, Poland, Lithuania and Ukraine have helped fuel protests. All those countries have denied similar claims by Lukashenko in the past.

“The Belarusian 2020 scenario is a combination of the most effective ‘color’ destabilization technologies that have been tested in various countries,” he said in a reference to the color-coded protests that have ousted unpopular rulers in other ex-Soviet nations. “They obviously count on the scale and duration of protests to wear us down and exhaust our resources. We aren’t relaxing and stand ready to respond to any challenge.”

After a fierce crackdown on protests in the first days after the vote in which nearly 7,000 were detained and hundreds were brutally beaten by police, Belarusian authorities changed tactics and tried to stifle dissent with selective detentions of demonstrators and jailing of opposition leaders.

Belarusian prosecutors have launched a probe against the opposition activists who created the Coordination Council to push for a new election, jailing some of its top members and forcing a few others to move abroad.

Maria Kolesnikova, a leading council member who has been in jail for more than a week after she ripped her passport to avoid the forcible expulsion to Ukraine, was charged Wednesday with making calls for the seizure of power and forcible change of the constitutional order. She could face up to five years in prison if convicted.

Kolesnikova was suffering from allergy in prison but remains in good spirits, said her lawyer Lyudmila Kazak.

“She wants to tell people that never regretted acting as she did even for a second,” the lawyer said.

German Foreign Minister Heiko Maas, whose country holds the European Union’s rotating presidency, noted that and his colleagues from other EU countries will meet Monday to consider how to proceed with sanctions.

“I will say openly that if the violence against the peaceful opposition doesn’t stop, then these measures will have to be extended to significantly more people, and then we will have to talk about Mr. Lukashenko,” Maas told the German parliament on Wednesday.

Western pressure has pushed Lukashenko to further cement ties with Russia, his main sponsor and ally. The neighboring countries have a union agreement and maintain strong political, economic and military ties.

Russian President Vladimir Putin announced a new $1.5 billion loan to Belarus when he hosted Lukashenko on Monday — a financial lifeline condemned by the Belarusian opposition, which warned Moscow that it would tarnish future ties between the countries.

In a bid to rally Moscow’s support, Lukashenko has cast the protests as part of a Western plot to isolate Russia. Earlier this week, Russian paratroopers deployed to Belarus for the drills that will run through Sept. 25 near Brest, on the border with Poland.

At a meeting with Russian Defense Minister Sergei Shoigu who visited Belarus Wednesday for talks on deepening military cooperation, Lukashenko said he hopes to get more Russian weapons and suggested planning more maneuvers in the future.

The German foreign minister noted that Russia “carries a very special responsibility” given its close ties with Belarus and warned that “with its unconditional support for Lukashenko so far and hybrid exertion of influence, Moscow will certainly lose the sympathy of people in Belarus.”

Maas also sought to allay the Kremlin fears of Belarus falling into the Western orbit.

“For us inside the European Union as well, this is not about detaching Belarus from Russia and incorporating it in the European Union,” he said. “This is simply about us standing up for people in Belarus being able to decide themselves what road they take in a free and fair election.”
https://apnews.com/bcb6fd86b0fe18f2cddd96d06efafb22
AP
pi_195102865
quote:
De leden van het stakingscommitee van "Belaruskalij" Aleksandr Novik en Pavel Puchenja zijn gearresteerd voor 10 dagen

De leden van het stakingscommitee van "Belaruskalij" Aleksandr Novik en Pavel Puchenja werden 16 september gearresteerd voor 10 dagen, meldde het telegramkanaal van het stakingscommitee.

Ze kregen beide een straf op grond van artikel 23.34 van het Wetboek van Bestuursrechtelijke overtredingen (het overtreden van de orde inzake de organisatie en uitvoering van massa bijeenkomsten).

Novik en Puchenja werden op 15 september aangehouden op het politieburau van Soligorsk, waar ze verschenen op grond van een eerder uitgereikte oproep. Er werden tegen hun proces-verbalen opgemaakt wegens deelname aan niet-gesanctioneerde bijeenkomsten.

Op 14 september werd de leden van het stakingscommitee Sergej Cherkasov en Roman Leonchik 15 dagen arest opgelegd.

Het stakingscommitee van "Belaruskalij" merkt een "ongekende druk" op deelnemers aan de staking op. Sinds het einde van augustus hebben rechters straffen en arresten opgelegd op grond van artikel 23.34 van het Wetboek van Bestuursrechtelijke overtredingen tegen de volgende leden van het stakingscommitee: Anatolij Bokun, Vladimir Shilo, Denis Tarasevuch, Nikolaj Leonchik, Nikolaj Zimin, Sergej Kozelko, Petr Pechkurov.

Een besluit over de staking werd op 17 augustus genomen door de mijnwerkers op een vergadering van het stakingscommitee van "Belaruskalij". Daar werden de eisen van de stakers bekrachtigd:
- het ongeldig verklaren van de resultaten van de presidentsverklezing;
- het vervolgen van Aleksandr Lukashenko en de voorzitster van de centrale kiescommisie Lidija Ermoshina wegens misdaden tegn het volk en het vervalsen van de verkiezingen;
- het vrijlaten van alle politieke gevangenen en deelnemers aan vredige protestacties;
- het niet toelaten van het nemen van bestuursrechtelijke maatregelen ter beinvloeding tegen deelnemers aan de staking.
https://naviny.media/new/(...)-puchenya-arestovany
pi_195102890
quote:
Lithuania to facilitate visa issuance for Belarusians next week

BNS Wednesday, September 16, 2020

Lithuania's Foreign Ministry plans to facilitate visa issuance for Belarusian citizens.

According to the ministry, as of September, 21 in Lithuania, Belarusians will be subject to the same national visa issuance conditions as citizens of Australia, Japan, the UK, the US, Canada, New Zealand and South Korea.

Belarusian citizens will be able to get a national visa for six months, providing a minimum package of documents and proof of adequate financial resources for three months or a legal entity's commitment to provide such funding.

Foreign Minister Linas Linkeviciu says Lithuania's diplomatic service is capable of ensuring a smooth and swift visa issuance process without bureaucratic and administrative obstacles.

Interior Minister Rita Tamasuniene says that as the visa issuance process is being sped up, the Migration Department will start processing requests by highly-qualified specialists before they arrive in Lithuania.

"The most important thing right now is to ensure smooth implementation of procedures," Tamasuniene said.

The new facilitated visa issuance procedure should be in place until March 21, 2021.

Belarusian businesses started actively looking for possibilities to move abroad following the August 9 presidential election whose official results declaring President Alexander Lukashenko the winner sparked mass protests and a government crackdown on their participants.
https://en.delfi.lt/polit(...)t-week.d?id=85251759
DELFI
pi_195102963
quote:
The 22-year-old helping to lead Belarus' protests from behind a screen in Poland

PATRICK REEVELL and TOMEK ROLSKI
Good Morning America September 16, 2020

Two armed police officers stand watch at the entrance to a small office in Warsaw, the capital of Poland. In the courtyard, a van holds several more officers.

The security is warranted. Inside the office is arguably one of the most important leaders of the weeks of protests in Belarus that have sought to push its authoritarian leader, Alexander Lukashenko, from power. Stepan Svetlov is 22 years old and -- despite not having been in Belarus for two years -- has played an outsize role in them.

Svetlov runs NEXTA, a social media channel on the messenger app Telegram that has become a crucial organizing tool in the protests that have shaken Lukashenko’s 26-year rule.

On the night of Aug. 9, when Belarus’ presidential election concluded, giving Lukashenko 80% of the vote, thousands gathered in the center of Minsk to protest. As they had repeatedly over the past few weeks, authorities shut down the internet, creating a near total information blackout inside Belarus as riot police attacked peaceful demonstrators with rubber bullets and stun grenades.

The internet shutdown incapacitated most social media and messaging services. But NEXTA, based in Poland, is equipped with some anti-censorship safeguards and was able to keep posting. It gathered videos of the crowds and then the savage assaults by police.

In the days after, with virtually all other online news sites blocked and state media showing nothing of the protests, NEXTA became the go-to source for information on the demonstrations. It posted calls for where protesters should gather and, when police sealed off an area, proposed alternative plans. People sent hundreds of videos to the channel, which would then publish them, cheering on the protesters and also broadcasting images of police brutality that fed popular fury.

At times, NEXTA has almost been able to guide the protests in real-time, warning people where police are and directing groups of protesters toward each other. It would list advice on buying protective equipment, the location of nearby pharmacies for those hurt and recommend how protesters should move, for example telling them to march in many groups from different directions so as to overstretch police.

“We do feel that to a certain extent we are the organizers and coordinators of these protests because who else could do it?” Svetlov told ABC News in a recent interview at the Warsaw office. “But we understand it’s the people themselves who took to the streets. We just help in the first stages, so they can gather, so they know at what time. We just assist people but they are the ones who actually go out and protest.”

Since the protests began, NEXTA (pronounced "Nekh-ta" and translating roughly as "Everyman" in Belarusian), along with several other Telegram channels, has gained hundreds of thousands of subscribers, reaching well over 2 million. At the height of the protests, Svetlov said he was being sent several thousand videos each day.

The channels have allowed people to circumvent the heavy control on Belarus’ media. Even compared to neighboring Russia, Belarus’ state broadcasters are remarkably unchanged since the Soviet times, airing often crudely edited pieces that give entirely fabricated reports. Traditional print and television media are dominated by the state. Independent bloggers publishing material critical of the authorities risk arrest.

“We are currently witnessing what may be the world’s fastest digital transformation as Belarusians respond to Kremlin-style fake news and government censorship by adopting new ways of delivering and consuming independent information,” Franak Viačorka, a non-resident fellow at The Atlantic Council, wrote in a recent article.

“In what remains a largely leaderless political protest movement, these digital platforms have performed an invaluable service,” Viačorka wrote.

NEXTA’s operation in Warsaw is tiny, run by Svetlov and a handful of other Belarusian exiles with a couple of laptops. Svetlov has not visited Belarus since 2018, when authorities raided his home. Since then he has been based in Poland, where he was a student and which, thanks to frequent trips as a child, he said he sees as a “second home.” Poland’s government has been a strong advocate for the protesters in Belarus, pressing the European Union from early on to support the demonstrations.

“If someone in Belarus tried to do this they’d get detained, no question. That’s why we feel the responsibility and we feel the Belarusian people need us, so we have to do it for them,” Svetlov said.

Svetlov began developing what would become NEXTA in 2015 while studying television and film production at Poland’s Katowice University. The original plan was to make it a music channel on YouTube but it didn’t see much success until Svetlov added a news section and began publishing events in Belarus. After the channel gained over 100,000 subscribers, the authorities started paying attention, he said.

“They tried to block the channel on copyright grounds. Of course, that was just an excuse. I just used bits of video of Lukashenko recorded off state TV,” Svetlov said.

Worried that YouTube might remove it, he decided migrate to Telegram.

In Europe and the United States, Telegram is best known as an encrypted messenger. But in Russia and former Soviet countries, it has become a major news source. Users can subscribe to post headlines, short text stories, photos and videos in the so-called "channels."

Created by the Russian internet entrepreneur Pavel Durov, Telegram was designed from the beginning to be resistant to authoritarian censorship and Russia recently gave up a fruitless two-year effort to block it. During the protests in Belarus, Durov tweeted he had activated “anti-censorship tools” to protect the app.

Svetlov said NEXTA supports itself primarily from donations from subscribers; in August, it received $40,000, he said, some of which would be sent as aid to people in Belarus.

NEXTA’s success makes it an obvious target for Lukashenko’s government. Svetlov said the team is under the protection of the Polish government.

“Of course, we get a lot of threats, but for now it’s OK,” Svetlov said. “We now try to avoid going out without real necessity. These days it’s just to the office and back.”

He went on, “We haven’t yet faced any direct risks, no verbal assaults, but we did have strange characters near the office. Our editor and his girlfriend saw someone secretly taking pictures of them in a restaurant. Weird things happen, but so far, we haven’t faced danger directly.”

Lukashenko’s regime has moved in the past two weeks to break up the leadership of the protest movement. Lukashenko’s main opponent in the election, Svetlana Tikhanovskaya, was forced into exile days after the vote. Authorities recently detained Maria Kolesnikova, the last of the three women who headed the protest movement in Belarus. All but two members of the opposition’s transitional negotiating body are now either detained or in exile abroad.

Authorities have increased the pressure on the protests and Lukashenko’s grip has appeared stronger recently, bolstered by Russia which has signaled it will not allow him to fall.

Svetlov, however, said he believes the protests in Belarus will continue, both as demonstrations and in other forms, like economic boycotts. He also has a plan to expand NEXTA now beyond Belarus and into other former Soviet states, including Russia. “Because we need to communicate what is happening there as well,” he said.

In any case, he said he believes Lukashenko’s grip on information in Belarus is already broken.

“We are warriors of information, you can call us that. These days everyone needs to do whatever they can. But we’ve already won the information battle,” Svetlov said.
https://www.yahoo.com/gma(...)86.html?guccounter=1
pi_195106328
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 00:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Als je het hebt over seconden en drie keer in beeld. Maak je het hard.

Aangezien iedereen de beelden kan bekijken. Kan iedereen zien dat hij onwaarheden vertelt.
[..]

Omdat jij je fouten niet toe kunt geven. Het begon er al mee dat je het eerst propaganda voor Loekasjenko vond. Maar je dagen later achter het negatieve gezwam van de ambassadeur schaarde.
[..]

Weggezet? Hij zegt het zelf. In een lang citaat.
[..]

Slechts aangedikt, door onwaarheden te vertellen.
[..]

Analyse?
[..]

Eerst was het pro-Loekasjenko propaganda, daarna was de ambassadeur beflikkerd. Dat rijmt niet met elkaar.
[..]

Ik ook niet, maar ik vertrouw de Wit-Russische kanalen, bijvoorbeeld die ambassadeur, nog minder.

Waarbij ik bij die ambassadeur nog aangetoond heb dat hij onzin verkondigde. En nee dat was niet aandikken:
[..]

Dus die drie keer en 30 seconden kloppen niet. En van het verdraaien van statements is geen bewijs.

Maar goed, jij vindt het dus aannemelijk.
[..]

Alles is mogelijk, maar eerder in deze reeks ging je nog uit van de onschuldigheidspresumptie.
[..]

Aangezien het een lang citaat is, er geen kenmerken van lassen/verdraaiingen inzitten is die kans maar klein.

Daarbij heeft de NOS altijd nog een betere reputatie dat de kanalen van Loekasjenko.
[..]

Ja, speculeren doe je graag. Vooral als het in je straatje past.
[..]

Je komt maar weinig met argumenten.
Ik vind je posts met nieuws over de opstanden veel interessanter dan het geneuzel met die Russische kloon.
pi_195107497
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 01:03 schreef nezalezhnost het volgende:

(...)

Dat ik daar doorheen prik zegt meer over mij dan over het beeld dat geprobeerd wordt om neer te zetten voor een groot publiek dat niet beschikt over mijn achtergrondkennis en het beeld dat de NOS probeert te schetsen als zoette koek slikt. Terwijl voor mij van meet af aan al duidelijk was dat die man vierkant achter Lukashenko staat.
Waarom is het niet mogelijk dat de Wit-Russische overheid internationaal een ander en milder praatje houdt dan in eigen land?

Zo kan de ambassadeur in Nederland prima zeggen dat hij wil hervormen (maar dan met de betrokkenheid van Loekasjenko en zonder Svetlana Tichanovskaja). Terwijl het regime in Wit-Rusland daar helemaal niet enthousiast over is.

In Nederland kan de ambassadeur zeggen dat de politie fouten gemaakt heeft (maar dat de betrokkenen gestraft moeten worden en een heel land er niet op afgerekend mag worden). Terwijl men in Wit-Rusland prima kan zeggen dat de politie goed werk verricht.

In Wit-Rusland wordt dat positieve verhaal gesteund door de staatspropaganda. Waardoor ze er daar mee weg kunnen komen. In de Nederlandse media zijn er tal van beelden van mishandelde demonstranten verschenen. Dan kun je beter iets toegeven, om vervolgens een positief verhaal te vertellen. Dat heeft maar weinig met propaganda van de NOS te maken.

Eigenlijk geeft de ambassadeur wat toe. Om vervolgens positief te zijn. Iets dat jij hier op het forum ook doet.
pi_195110969
Oke, je wilt het dus over een andere boeg gooien? Daar wil ik best even kort op ingaan omdat ik een aantal fundamentele problemen zie.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 12:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waarom is het niet mogelijk dat de Wit-Russische overheid internationaal een ander en milder praatje houdt dan in eigen land?
Normaal is dat goed mogelijk. In deze tijden waar de hele wereld op Belarus is gerekend erg gevaarlijk: dit item werd niet voor niets opgepikt door de onafhankelijke Belarussische en Russische media.

In deze tijden kun je niet spreken voor een bepaald publiek een praatje houden. De onafhankelijke Belarussische en Russische media willen maar wat graag berichten verspreiden die het over mogelijke breuken tussen hoge overheidsfunctionarissen en Lukashenko spreken.

Ik denk dat ze dat bij het Belarussische Ministerie van Buitenlandse Zaken ook goed begrijpen.

Maar dat is eigenlijk maar een bijzaak. Ik denk dat we het beter hier over kunnen hebben:
quote:
Zo kan de ambassadeur in Nederland prima zeggen dat hij wil hervormen (maar dan met de betrokkenheid van Loekasjenko en zonder Svetlana Tichanovskaja). Terwijl het regime in Wit-Rusland daar helemaal niet enthousiast over is.
Zaak van de journalisten om kritische vragen te stellen. Ik bedoel we hebben het hier over nieuwsuur niet over Harry Mens.
quote:
In Nederland kan de ambassadeur zeggen dat de politie fouten gemaakt heeft (maar dat de betrokkenen gestraft moeten worden en een heel land er niet op afgerekend mag worden). Terwijl men in Wit-Rusland prima kan zeggen dat de politie goed werk verricht.
En dan zou de NOS journaliste die haar huiswerk goed gedaan heeft moeten vragen: meneer de ambassadeur, er is nog geen enkele strafzaak gestart tegen wethandhavers die de schreef over zijn gegaan, terwijl er al wel tal van zaken zijn gestart tegen de demonstranten die verandering willen, hoe kan dat?

quote:
Eigenlijk geeft de ambassadeur wat toe.
Ik denk dat de NOS eigenlijk:
- Nederlandse kijkers bedriegt door een beeld te schetsen dat de ambassadeur hervormingsgezind is terwijl dat duidelijk niet het geval is;
- Lukashenko een dienst bewijst, door zowel het Nederlandse publiek te desinformeren, als ook terecht of onterecht bij te dragen aan het fundament onder een nieuwsitem op de Belarussische staatstv.

Derhalve denk ik dat je dan ook kunt concluderen dat het betreffende item van nieuwsuur een bedreiging vormt voor zowel de Nederlandse, Belarussische en Russische informatieveiligheid.

Daarbij kun je speculeren of de NOS heeft geprobeerd de ambassadeur te gebruiken of dat omgekeerd de ambassadeur de NOS heeft weten te misbruiken.

Ik denk dat het laatste van ondergeschikt belang aan het eerste is en we sowieso kunnen stellen dat de NOS een gevaarlijk precedent heeft gecreeerd door een gebrek aan professionalisme.
pi_195110987
twitter
pi_195111182
twitter


Ik heb de paneldiscussie die in de bovenstaande tweet werd aangekondigd nu teruggekeken.

Eigenlijk is het een heel interessant stuk waar vertegenwoordigers van NGO's aan geinteresseerde europarlamentariers en het grote publiek praktische informatie geven over de te nemen stappen van de EU.

Na een korte introductie (waar Tichanovskaja ook deel aan neemt) neemt de Slowaakse Europarlamentarier Mariam Lexmaan de functie van moderator op zich en zijn vooral Alas Bialiatski en Hanna Liubakova aan het woord. De eerste minuten van Bialiatski zijn overigens wel in het Russisch onvertaald gebleven, later wordt hij in het Engels vertaald.

Na het zien van de hele paneldiscussie is er denk ik een vraag die onbeantwoord blijft:
- de rol van Rusland:

Aan de ene kant is het natuurlijk duidelijk dat Europa niet mee moet gaan in de druk van Rusland om de constitutionele hervormingen van Lukashenko af te wachten, aan de andere kant is het denk ik wel verstandig dat Europa gepast reageerd op de vooralsnog relatief terughoudende positie van Putin.

Ik denk dat eigenlijk niemand een pasklaar antwoord op dat vraagstuk heeft en het Belarussische volk vooral op zichzelf is aangewezen.

Ik denk dat over het volgende wel consensus is:
- persoonlijke sancties kunnen niet snel genoeg ingevoerd worden;
- de Belarussische burgermaatschappij zou gebaat zijn bij visavrij reizen naar de EU;
- de onafhankelijke media kan financiele ondersteuning gebruiken.
pi_195111475
quote:
Joint statement by Nordic Foreign Ministers from Bornholm

News story | Date: 17/09/2020

The Foreign Ministers of Finland, Iceland, Norway, Sweden and Denmark (N5) met today at the Danish island of Bornholm. Situated in the Baltic Sea, they discussed matters of international security and foreign policy.

The ministers condemn in the strongest possible terms the poisoning of Russian opposition leader Alexey Navalny and call upon Russia to conduct an impartial and transparent investigation including experts from the OPCW. The Ministers express their deep concern over the use of a banned nerve agent on the territory of one of our neighbouring countries. Russia must immediately disclose any relevant information on how a chemical weapons attack could be conducted on its territory. Any attack with a chemical weapon is a clear breach of international law, undermining existing norms against the use of weapons of mass destruction. The international community needs to see those responsible held accountable. Further, attacks on members of the opposition are an unacceptable breach of democratic principles, human rights and international law. We regret this grave blow against democracy and political plurality in Russia.

The ministers also reiterated their support and solidarity with the people of Belarus who demand respect for fundamental freedoms and free and fair elections. The Belarusian authorities’ brutal repression and disproportionate use of force against its own citizens must end. Referring to previous statements, the ministers call on the Belarusian authorities to immediately release all unlawfully detained, to launch a genuine national dialogue and to engage meaningfully with the OSCE. The foreign ministers underline the importance of swift imposition of sanctions by the EU and likeminded states on those responsible for electoral fraud and oppression of civilians.

The ministers also discussed Mr. Björn Bjarnasons report on Nordic Foreign and Security Policy, which opens an important new chapter in Nordic cooperation on foreign and security policy. Welcoming the report, the foreign ministers have agreed to look into recommendations within all three chapters of the report: climate, hybrid/cyber and multilateralism, with a view to taking them forward.

Finally, the ministers agreed on the need for further Nordic efforts related to conflict prevention and Women, Peace & Security (WPS). 20 years after the UN Security Council adopted the first resolution on WPS, underlining the importance of increasing women’s full and equal participation in conflict prevention and sustainable peacebuilding, the agenda needs increased commitment globally to ensure its implementation. At the same time, conflicts are becoming more complex. The Nordic ministers reiterate that peace can only be achieved if women are at front and centre in peace processes, and they each commit to stronger Nordic cooperation as well as stronger integration of WPS in conflict prevention efforts.
Ministry of Foreign Affairs
https://www.regjeringen.n(...)statement/id2741776/

De Noordelijke landen lijken richting de positie van de Baltische Staten te schuiven inzake Belarus.
pi_195111702
quote:
EP calls Belarus’ Coordination Council ‘interim representation of the people’

The European Parliament’s resolutions are nonbinding and act as recommendations

BRUSSELS, September 17. /TASS/. The European Parliament (EP) called the so-called Coordination Council of the Belarusian opposition an "interim representation of the people" of the republic, and called on the institutions of the European Union to assist it, according to the EP resolution on Belarus adopted Thursday.

The European Parliament’s resolutions are nonbinding and act as recommendations.

The European Parliament "welcomes the Coordination Council as an interim representation of the people demanding democratic change in Belarus; […] reiterates, in this respect, the calls by the Belarusian people for the organisation of new, free and fair elections to take place as soon as possible under international supervision, led by the OSCE/ODIHR and in accordance with internationally recognised standards," the document reads. It "calls on the [European] Commission, the the VP/HR [High Representative for Foreign Affairs and Security Policy and Vice-President of the European Commission] and the [European] Council to provide assistance to Belarus’ democratic opposition, including the Coordination Council led by Sviatlana Tsikhanouskaya."
https://tass.com/world/1201923
TASS
pi_195112026
Ik heb het stuk dat over Belarus gaat in dit nieuwsbericht over de Pools-Litouwse betrekkingen dik gemarkeerd
quote:
Lithuanian PM: we will never support EU sanctions on Poland

LRT.lt, BNS

2020.09.17 14:36

Lithuania's PM says his government will support Poland in its dispute with the European Commission over the rule of law, adding that his country could follow Poland's example to “de-sovietise our justice system”.

Lithuanian Prime Minister Saulius Skvernelis and his Polish counterpart Mateusz Morawiecki held a joint government meeting in Vilnius on Thursday, which the Lithuanian PM called a historical event in Lithuanian–Polish cooperation.

Asked by reporters about Lithuania's position regarding the EU's plans to sanction Poland over its judicial reforms, Skvernelis said “we will never support or agree to that”.

The European Commission has launched legal action against Poland, saying its judicial reforms undermine the rule of law in the country. Meanwhile Warsaw has argued it is trying to rid the country of the communist legacy in courts.

The EU has repeatedly criticised the conservative government in Warsaw for legislation that has given the ruling party vast new powers over Poland’s court system.

“Many countries, not just Poland, have done reforms in various areas they inherited from the Soviet regime,” said Skvernelis, adding that Lithuania has more understanding for Poland than Western European countries due to similar communist legacies.

“Perhaps we [Lithuania] haven't done enough to de-sovietise our own justice system,” Skvernelis said.


Marshall plan for Belarus

During the meeting, the Polish and Lithuanian prime ministers signed a declaration pledging support for Belarusians protesting Alexander Lukashenko's dictatorship.

“We support the aspirations of the people of Belarus to live in a free and democratic country, governed by leaders elected in free and fair elections,” the declaration reads.

Skvernelis and Morawiecki called for “free and democratic presidential elections to be held [in Belarus] as soon as possible”.

During the meeting, Morawiecki presented a 1-billion-euro economic rescue plan for Belarus he said he was planning to bring before the European Council.

“I have a mandate from the Visegrad group on this issue. The plan was warmly received by the prime minister [Skvernelis],” Morawicki told reporters.

He said that his proposal, which he dubbed “the Marshall plan”, included an IMF and EU-financed stabilisation fund for Belarus that would have to open its market for trade with the EU.

“We have to send a clear signal to debunk that myth spread among Belarusian people that Belarus would not survive without the Russian economy. Not at all,” commented the Lithuanian prime minister.


Support against Mobility Package

Poland supports Lithuania's action against the Mobility Package, a major reform of the EU's rules regulating road transport, before the European Court of Justice, Polish Prime Minister Morawiecki said in Vilnius.

Poland and Lithuania will support each other in the Court of Justice, because the provisions of the package are unfair and protectionist, according to Morawiecki.

“This is about freedom of movement in the field of transport; this is the fight against discriminatory provisions,” the prime minister told reporters.

“Poland – I can declare it from Vilnius – will join Lithuania's efforts to fight for the rights of our business people before the EU Court of Justice,” he said.

In early September, the Lithuanian government decided to contest the Mobility Package's provisions in the European Court of Justice.

The Mobility Package was passed by the European Parliament in July. The reform is mainly supported by old EU members from Western Europe, such as Germany and France.

Eastern Europeans say the new rules will push haulage companies of the so-called peripheral EU countries out of the market and increase pollution on the roads.
https://www.lrt.lt/en/new(...)-sanctions-on-poland
LRT
pi_195114107
quote:
Svetlana Tichanovskaja heeft een reactie gegeven op de druk die op Nikolaj Kozeko en alle Belarussische sporters wordt uitgeoefend.

"Nikolaj Kozeko is de ononderbroken hoofd trainer van het Belarussische nationale Freestyle commando sinds 1993. Hij heeft enkele olympische kampioenen opgevoed. Hij zit langer in het vak, dan dat Lukashenko aan de macht is. Maar vandaag hebben ze hem zijn opnaamgestelde presidentiele toelage afgenomen en het terugbetalen van een heel jaar aan toelagegeld geist. Dit is een directe opvoering van druk op sporters en persoonlijk op Nikolaj Ivanovich [Kozeko] in verband met zijn uitspraak over de ontoelaatbaarheid van geweld tegen vreedzame burgers. Mensen worden ontslagen, van hun titels en middelen om in hun levensbehoeftes te voorzien ontnomen, dat terwijl ze die hebben verdiend met eerlijke en zware arbeid, - in tegenstelling tot de zogenoemde "autoriteiten".

Op dit moment worden vele sporters verplicht tot het terugbetalen van opleidingsgelden. Ik geef persoonlijk de garantie, dat ik een economische amnestie doorvoer voor alle sporters, die gechanteerd woorden op een dergelijk lage manier. De nerveuze doodstrijd van het regime dringt haar er toe om dergelijke beslissingen te nemen. Maar onze solidariteit kan niet meer gebroken worden!"
https://t.me/pulpervoi/137
het telegramkanaal van de persdienst van Svetlana Tichanovskaja

Het is voor sporters nog altijd lastig om zich uit te spreken tegen het geweld. Desondanks spreken meer en meer sporters zich uit.
pi_195116036
Een uur geleden verscheen onverwacht Lukashenko op het propagandaspectakel voor trouwe volgelingen ook wel bekend als het vrouwenforum in de Minsk-arena. Eerder nog had Natalja Eismont (de perssecetarese van Lukashenko en tevens de vrouw van opper pinokio van de Belarussische staatstv Ivan Eismont) gezegd dat Lukashenko niet zou komen omdat hij te druk was met andere zaken.

Hier verschijnt hij voor de zaal vol met aanbidsters. Hij beweert dat als je verkiezingen met 80% (wat natuurlijk heel overtuigend is) wint, dat er dan geen sprake kan zijn van een vervalsing.

Dit is ook een interessant moment. Hij beweert de grenzen met Polen en Litouwen te gaan sluiten en de grens met Oekraine te gaan verstevigen. Op dit moment weet niemand (behalve mensen die hem onvoorwaardelijk geloven) meer, wanneer je hem serieus moet nemen of niet. Als hij dit serieus gaat uitvoeren, dan is dat wel nieuwswaardig.
pi_195116731
quote:
Belarus president closes some borders, puts army on alert,

By YURAS KARMANAU September 17, 2020 GMT

KYIV, Ukraine (AP) — Belarus’ president, beleaguered by six weeks of mass protests demanding his resignation, on Thursday announced he was putting troops on high alert and closing the country’s borders with Poland and Lithuania.

President Alexander Lukashenko’s decision underlines his repeated claim that the wave of protests is driven by the West. He faces increasing criticism from the United States and the European Union.

Protests began after the Aug. 9 presidential election that official results say gave the authoritarian leader a sixth term in office; opponents say the results were manipulated.

“We are forced to withdraw troops from the streets, put the army on high alert and close the state border on the west, primarily with Lithuania and Poland,” Lukashenko said at a women’s forum.

Lukashenko also said Belarus’ border with Ukraine would be strengthened.

“I don’t want my country to be at war. Moreover, I don’t want Belarus and Poland, Lithuania to turn into a theater of military operations where our issues will not be resolved,” he said. “Therefore, today in front of this hall of the most beautiful, advanced, patriotic people I want to appeal to the peoples of Lithuania, Poland and Ukraine — stop your crazy politicians, don’t let war break out! ”

He did not mention neighboring Latvia, which like Poland and Lithuania is a NATO member.

Earlier Thursday, the main opposition candidate in the disputed presidential election said that activists are compiling a list of law enforcement officers who were allegedly involved in violence against protesters denouncing the results of the vote.

Nearly 7,000 people were detained and hundreds were brutally beaten by police during the first several days of post-election protests.

Lukashenko’s main challenger in the election, former English teacher and political novice Sviatlana Tsikhanouskaya, said “we have been given the names of those who were beating and torturing people. We are preparing a list of officials and law enforcement officers who have taken part in lawless repressions.”

Human rights groups are working with opposition activists to identify the officers and officials, Tsikhanouskaya said, adding that the list will be shared with the United States, the European Union and Russia.

Tsikhanouskaya, who left for Lithuania in the wake of the election under pressure from Belarusian authorities, said the opposition will name the list in honor of Alexander Taraikovsky, a protester who died in Minsk the day after the election as police dispersed peaceful demonstrators.

Authorities initially said an explosive device Taraikovsky intended to throw at police blew up in his hands and killed him. However, Associated Press video showed he was not holding any explosives when he fell to the ground, his shirt bloodied.

Belarusian authorities later acknowledged that Taraikovsky might have been killed by a rubber bullet. The street in the capital of Minsk where Taraikovsky died turned into a pilgrimage site, with thousands of people, including European ambassadors, laying flowers there.

After the initial broad crackdown on protests, Belarusian authorities changed tactics and tried to end displays of dissent with the selective detentions of demonstrators and the jailing of opposition leaders.

The U.S. and the EU have criticized the presidential election as neither free nor fair, and urged Lukashenko to start talks with the opposition — a call he has rejected. Washington and Brussels have been pondering sanctions against Belarusian officials for alleged vote-rigging and the violent response to protests.

On Thursday, the European Parliament overwhelmingly passed a resolution rejecting the official election results and saying it would not recognize Lukashenko as the legitimate president once his current term expires Nov. 5.

Belarus’ foreign ministry responded strongly, saying: “We are disappointed that the European Parliament, positioning itself as a serious, objective and democratic structure, could not find the political will to look beyond its nose, overcome one-sidedness and not become a hostage to conventional cliches.”

Russia, Lukashenko’s main ally and sponsor, has maintained staunch support for the Belarusian leader. Moscow announced this week it would offer a new $1.5 billion loan to his government.

Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki said Friday during a trip to Lithuania that the two countries — both Belarus’ neighbors — will continue to offer medical and material assistance to Belarusians who were hurt and persecuted during the protests. He argued that the EU and international lenders should offer at least 1 billion euros in economic support for Belarus and its businesses.

“It is crucial for Europe to be aware of how important a free and sovereign Belarus is for the security and the welfare of our entire continent,” Morawiecki said.
https://apnews.com/602a96fa7d0e9651130a760b9c5e2c06
AP
pi_195118366
Nezalezhnost kun jij je hoogtepunten ook samenvatten?

Ik denk niet dat veel mensen die 12 berichten hierboven helemaal door gaan lezen.
  donderdag 17 september 2020 @ 22:22:17 #44
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_195118694
Waarom? Er staan interessante details omschreven. Zeer inzichtgevend ook.
pi_195118748
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 22:09 schreef luxerobots het volgende:
Nezalezhnost kun jij je hoogtepunten ook samenvatten?

Ik denk niet dat veel mensen die 12 berichten hierboven helemaal door gaan lezen.
Ik denk als je vandaag maar tijd hebt om 1 bericht te lezen, dat je het beste het bericht in mijn voorgaande post kunt lezen. Verder raad ik aan om altijd eerst de koppen te lezen en dan afhankelijk van de tijd die je hebt te beslissen om verder te lezen. Ook wil ik opmerken dat op sommige dagen de ontwikkelingen zich snel afwisselen. Ik heb de afgelopen maand meerdere malen meegemaakt dat het grootste hoogtepunt op een dag zich soms wel 5 keer veranderde in de loop van de dag. Soms ben ik zelfs gestopt halverwege een vertaling, omdat ik ondertussen veel belangrijker nieuws tegenkwam.
pi_195118749
twitter


Jongeren zien de westerse democratie als het beste systeem. Ouderen zien communisme als het beste systeem.

Het Russische systeem en het huidige systeem (Loekasjenko) zijn niet bepaald populair. En dan zit de huidige geweldsgolf nog niet eens in deze grafiek.
pi_195118938
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 22:24 schreef luxerobots het volgende:
[ twitter ]

Jongeren zien de westerse democratie als het beste systeem. Ouderen zien communisme als het beste systeem.

Het Russische systeem en het huidige systeem (Loekasjenko) zijn niet bepaald populair. En dan zit de huidige geweldsgolf nog niet eens in deze grafiek.
Ik denk dat in deze grafiek de categorie 46-60 veel te breed is. Ik denk dat zeker in de onderste helft 46-51 het communisme zeker niet zo populair is als de grafiek wil doen geloven. Maar ik heb zelf ook geen betrouwbare cijfers. Wat betreft opiniepeilingen wil ik graag wijzen op deze post: NWS / Onrust en repressie in Wit-Rusland na gemanipuleerde verkiezingen #7

Waar Tsepkalo geciteerd wordt uit een interview met "Echo Moskou" (dat ik zelf ook beluisterd heb) en waar hij zijn zorgen uit over opiniepeilingen. Ik denk zelf ook dat er een groot probleem rondom betrouwbare opiniepeilingen is.
pi_195126957
De Wit-Russische overheid stuurt het bericht rond waarin gevraagd wordt om melding te maken bij de politie van mensen met ongeregistreerde symbolen (wit-rood-witte vlaggen).

twitter
pi_195128478
quote:
Minsk’s envoy to UN dismisses reports about political prisoners in Belarus

He also said that the nation’s law enforcement agencies were looking into hundreds of complaints alleging police brutality during the countrywide protests

GENEVA, September 18./TASS/. Belarus’ Permanent Representative to the UN Office in Geneva Yury Ambrazevich dismissed reports about political prisoners in the country during emergency debates on the situation in Belarus on Friday.

"Allegations about political prisoners in the country have nothing to do with the reality. We have certain people in custody based on concrete criminal cases in accordance with the Criminal Procedure Rules," the envoy specified on Friday.

Ambrazevich also said that the nation’s law enforcement agencies were looking into hundreds of complaints alleging police brutality during the countrywide protests. "Measures to establish order, detentions, hauling in detained persons and their detention in custody triggered a host of accusations over excessive use of force," he said.

"According to the information we have on hand, more than 900 complains over police abuse have been filed. All of them are being looked into," the diplomat insisted.

Nationwide demonstrations have engulfed Belarus following the August 9 presidential election. According to the Central Election Commission’s official results, incumbent President Alexander Lukashenko won by a landslide, garnering 80.10% of the vote. His closest rival in the race, Svetlana Tikhanovskaya, came in second, with 10.12% of the ballot. However, she refused to recognize the election’s outcome, and left Belarus for Lithuania.

Later, Tikhanovskaya launched the Coordination Council, stating that its mission focuses on a would-be transfer of power. The council elected a presidium of seven people. On August 19, the Belarusian General Prosecutor’s Office launched a criminal case over public appeals for a seizure of power. At the moment, Nobel Prize winner Svetlana Alexievich is the only one that remains free in Belarus out of the members of the presidium.

After the results of the exit polls were announced late on August 9, mass protests erupted in downtown Minsk and other Belarusian cities. During the early post-election period, the rallies snowballed into fierce clashes between the protesters and law enforcement. Police used tear gas, water cannons, stun grenades and rubber bullets against the demonstrators. Then, however, they ceased using force to disperse the protests. According to official data, almost 7,000 people were taken into custody in the first days after the election. Hundreds of people were injured, with over 120 police officers among them, the Interior Ministry reported.
https://tass.com/world/1202369
TASS

In andere berichten heb ik nu gezien dat behalve Rusland en China ook Venezuela de positie van Lukashenko steunt (niet geheel onverwacht).
pi_195128702
quote:
Het lid van het presidium van de nationale coordinatie raad Dylevskij is in vrijheid gesteld

Het lid van het presidium van de nationale coordinatie raad en voorziter van het stakingscommitee van MTZ [de tractorfabriek] Sergej Dylevskij is in vrijheid gesteld, meldde de advocaat van Dylevskij Darja Lipkina aan "Interfax-ZAPAD".

"Dylevskij is in vrijheid gesteld. Zijn echgenote heeft dat aan mij bevestigd", zei Lipkina.

Zoals eerder gemeld werd, had de rechter op 25 augustus Dylevskij veroordeeld tot 10 dagen bestuurlijk arrest op grond van een artikel inzake de organisatie van een nietgensactioneerde bijeenkomst. Aan het eind van augustus werd hij van de politiecel in Minsk overgeplaatst naar Zhodino. In het begin van september ontving Dylevskij nog eens 15 dagen arrest op grond van deel 1 van artikel 23.34 van het Wetboek van Bestuursrechtelijke overtredingen (het overtreden van de regels inzake het organiseren of voeren van massale bijeenkomsten).
https://interfax.by/news/policy/vnutrennyaya_politika/1283554/
interfax-ZAPAD

Hoe lang zou hij op vrije voeten blijven?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')