abonnement Unibet Coolblue
pi_195086966
Universiteit vervangt beroemde ’racistische’ filosoof

In Schotland is met verontwaardiging gereageerd op het besluit van de universiteit van Edinburgh om een nieuw gebouw niet zoals gepland te vernoemen naar de beroemde filosoof David Hume, maar naar ’George’. Volgens critici verwijst dat naar de discussie rond George Floyd.



Dat schrijft de Daily Mail. Het bestuur ging door de knieën na een petitie die door 2.000 mensen was ondertekend. Volgens de actievoerders had de filosoof die in de 18e eeuw leefde, ’banden met de slavenhandel’ en was hij ’onversneden racist’.

De ’David Hume Tower’ van de universiteit wordt nu het ’40 George Square’, vernoemd naar de zwarte man die door geweld van de Amerikaanse politie stierf, zo zeggen critici. De universiteit zelf zegt dat de naam niks met Floyd te maken heeft, maar met het adres zelf. George zou verwijzen naar de broer van de bouwer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.telegraaf.nl/(...)racistische-filosoof
quote:
De universiteit zelf zegt dat de naam niks met Floyd te maken heeft, maar met het adres zelf. George zou verwijzen naar de broer van de bouwer.
:')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 16 september 2020 @ 12:30:51 #2
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_195087100
quote:
George zou verwijzen naar de broer van de bouwer.
En wat krijgen we de volgende keer; dat de Eiffeltoren wordt vernoemd naar de parkiet van de werkster?

Wat heeft die broer gedaan?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_195087226
quote:
‘Ik ben geneigd de Negers met argwaan te bezien, evenals meer in het algemeen alle andere mensensoorten die van nature inferieur zijn aan de witten’, aldus David Hume, een van de vaders van de Verlichting.
https://www.uu.nl/nieuws/(...)g-werd-ras-een-thema

Als hij dat zei, dan is dat racistisch.

quote:
David Hume advised his patron, Lord Hertford to buy a slave plantation, facilitated the deal and lent £400 to one of the principal investors. And when criticised for racism in 1770, he was unmoved, writes Dr Felix Waldmann
https://www.scotsman.com/(...)lix-waldmann-2915908
Als hij dit advies gaf en geld leende voor investeren in slaven, dan is David Hume toch wel medeplichtig aan slavernij.
Niet zo actief.. wel medeplichtig
  woensdag 16 september 2020 @ 12:39:30 #4
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195087320
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:36 schreef Bluesdude het volgende:

https://www.uu.nl/nieuws/(...)g-werd-ras-een-thema

Als hij dat zei, dan is dat racistisch.
En in die tijd de normaalste zaak van de wereld. Veel grote scholars hingen die visie aan. Daarnaast heeft hij meerder malen de slavernij hard veroordeeld. Ik vind dit persoonlijk een zwaar overtrokken reactie.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195087359
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En in die tijd de normaalste zaak van de wereld. Veel grote scholars hingen die visie aan. Daarnaast heeft hij meerder malen de slavernij hard veroordeeld. Ik vind dit persoonlijk een zwaar overtrokken reactie.
Zeg je nu dat wat Hume zei niet racistisch is ?
  woensdag 16 september 2020 @ 12:43:39 #6
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195087405
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zeg je nu dat wat Hume zei niet racistisch is ?
Nee, maar ik plaats het in dat tijdbeeld. Einstein en Ghandi waren ook racisten. Dat neemt niet weg dat hun aandeel in de menselijke geschiedenis op andere fronten zeer significant is. En dat geldt voor David Hume ook.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195087437
Godver wat triest weer.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_195087450
Gewapende overval en een vrouw misbruiken en je krijgt een gebouw naar je vernoemd, niet slecht
Nieuw is niet altijd beter.
pi_195087473
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, maar ik plaats het in dat tijdbeeld. Einstein en Ghandi waren ook racisten. Dat neemt niet weg dat hun aandeel in de menselijke geschiedenis op andere fronten zeer significant is. En dat geldt voor David Hume ook.
Je kunt allerlei misdaden in een tijdsbeeld plaatsen. Moet je ook doen.
Maar wat Hume zei is racistisch en vermoedelijk bleef hij zijn hele leven zo denken.
Maar anno 2020 is dat tijdsbeeld geen excuus om de man toch eerbetoon te geven door een gebouw naar hem te noemen.

Dan is er iets met dat hij geld leende voor het investeren in slaven. Ook al een reden om de man niet te " eren"
pi_195087499
quote:
14s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:45 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Gewapende overval en een vrouw misbruiken en je krijgt een gebouw naar je vernoemd, niet slecht
Ik hoop dat we over een jaar of 10 het er over eens zijn dat iemand als George Floyd het niet waard is om een gebouw naar te vernoemen. Maar vooralsnog gaan we de verkeerde kant uit.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 16 september 2020 @ 12:49:28 #11
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195087525
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:46 schreef Bluesdude het volgende:

Maar anno 2020 is dat tijdsbeeld geen excuus om de man toch eerbetoon te geven door een gebouw naar hem te noemen.
En dat ben ik structureel met je oneens.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 16 september 2020 @ 12:50:08 #12
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195087541
Lol, westerlingen _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 16 september 2020 @ 12:58:59 #13
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195087739
Maar hoe weten we zeker dat die broer van de architect geen racist is?
  woensdag 16 september 2020 @ 13:04:21 #14
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195087859
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:50 schreef Dven het volgende:
Lol, westerlingen _O-
Een beetje wel ja. Men doet wel erg zijn best om recente immigranten op geen enkele manier voor het hoofd te stoten. Normen zijn aan het schuiven als gevolg van het mondialiseringsgebeuren, en ik ben wel benieuwd welke invloed dit soort ontwikkelingen op de wat langere termijn gaan hebben op het denken over de positie van Europese identiteiten en culturen in het werelddeel waar ze zijn ontstaan.
pi_195087934
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:04 schreef Iblardi het volgende:
en doet wel erg zijn best om recente immigranten op geen enkele manier voor het hoofd te stoten.
David Hume niet vereren is normaal westers fatsoen... voortkomend uit het afwijzen van slavernij, racisme
pi_195087966
Hoera! Weer een zege voor het linkse onderwijs.
  woensdag 16 september 2020 @ 13:14:58 #17
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195088072
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

David Hume niet vereren is normaal westers fatsoen... voortkomend uit het afwijzen van slavernij, racisme
Ja, ik weet het niet hoor. Bij mijn weten is Hume altijd een gerespecteerd denker geweest. Dat de tijdgeest nu ineens wil dat allerlei personen die een sterk vormende invloed hebben gehad op onze cultuur van hun voetstuk worden getrokken... Ik heb daar moeite mee. Mensen waren ook vroeger niet perfect, en een filosoof eer je in beginsel om zijn prestaties op de relevante gebieden, niet omdat hij in de dagelijkse omgang zo'n aardige man was.
pi_195088075
quote:
81s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:58 schreef herverwijderd het volgende:
Maar hoe weten we zeker dat die broer van de architect geen racist is?
Hij zal wel een donkere huidskleur hebben.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Beste debater 2022 woensdag 16 september 2020 @ 13:42:10 #19
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195088532
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:10 schreef Nober het volgende:
Hoera! Weer een zege voor het linkse onderwijs.
wat heeft dit met sociale zekerheid en arbeidsrecht te maken?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195088578
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

wat heeft dit met sociale zekerheid en arbeidsrecht te maken?
Dat zijn allang geen punten meer waar links zich voor hard maakt. Inclusiviteit, diversiteit en zoveel mogelijk rechten voor gekleurden, vrouwen en LGBTQIXYZ is waar ze tegenwoordig voor strijden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Beste debater 2022 woensdag 16 september 2020 @ 13:45:35 #21
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195088590
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat zijn allang geen punten meer waar links zich voor hard maakt. Inclusiviteit, diversiteit en zoveel mogelijk rechten voor gekleurden, vrouwen en LGBTQIXYZ is waar ze tegenwoordig voor strijden.
rechts maakt zich nog wel hard voor een daadwerkelijke vrije markt en individuele vrijheid?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195088597
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, ik weet het niet hoor. Bij mijn weten is Hume altijd een gerespecteerd denker geweest
Zeker westerse cultuur.... slavernij en racisme niet zo verwerpelijk vinden,.
Ook westerse cultuur is dat wel vinden en minder respect willen geven aan historische figuren.
Bij deze.... men wil een gebouw niet vernoemen naar iemand waar iets fouts zit in de moraal en als denker toch niet zo bewonderd moet worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bluesdude op 16-09-2020 13:52:33 ]
  Beste debater 2022 woensdag 16 september 2020 @ 13:47:11 #23
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195088620
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:45 schreef Bluesdude het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op woensdag 16 september 2020 13:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, ik weet het niet hoor. Bij mijn weten is Hume altijd een gerespecteerd denker geweest{/quote]
Zeker westerse cultuur.... slavernij en racisme niet zo verwerpelijk vinden,.
Ook westerse cultuur is dat wel vinden en minder respect willen geven aan historische figuren.
Bij deze.... men wil een gebouw niet vernoemen naar iemand waar iets fouts zit in de moraal en als denker toch niet zo bewonderd moet worden.
Uhhuh...

Malcolm X en zo mogen we laten staan verder?

'Iets fouts in de moraal'... en dat bepaal jij?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 16 september 2020 @ 13:50:38 #24
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195088682
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, ik weet het niet hoor. Bij mijn weten is Hume altijd een gerespecteerd denker geweest. Dat de tijdgeest nu ineens wil dat allerlei personen die een sterk vormende invloed hebben gehad op onze cultuur van hun voetstuk worden getrokken... Ik heb daar moeite mee. Mensen waren ook vroeger niet perfect, en een filosoof eer je in beginsel om zijn prestaties op de relevante gebieden, niet omdat hij in de dagelijkse omgang zo'n aardige man was.
Dit, dus.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195088707
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

https://www.uu.nl/nieuws/(...)g-werd-ras-een-thema

Als hij dat zei, dan is dat racistisch.
[..]

https://www.scotsman.com/(...)lix-waldmann-2915908
Als hij dit advies gaf en geld leende voor investeren in slaven, dan is David Hume toch wel medeplichtig aan slavernij.
Niet zo actief.. wel medeplichtig
Als verlichtingsfilosoof is hij ook medeplichtig aan het feit dat we dat nu niet meer doen omdat we het fout vinden. Hoewel? Mensen lijken zich niet werkelijk druk te maken over moderene slavernij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_195088708
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

rechts maakt zich nog wel hard voor een daadwerkelijke vrije markt en individuele vrijheid?
Dat hoor je mij niet zeggen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195088723
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

'Iets fouts in de moraal'... en dat bepaal jij?
Natuurlijk bepaal ik wat mijn mening is.
Jij toch ook ?
pi_195088740
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, ik weet het niet hoor. Bij mijn weten is Hume altijd een gerespecteerd denker geweest. Dat de tijdgeest nu ineens wil dat allerlei personen die een sterk vormende invloed hebben gehad op onze cultuur van hun voetstuk worden getrokken... Ik heb daar moeite mee. Mensen waren ook vroeger niet perfect, en een filosoof eer je in beginsel om zijn prestaties op de relevante gebieden, niet omdat hij in de dagelijkse omgang zo'n aardige man was.
Bovendien is het perspectief van de eigen tijdsgeest evenmin een feitelijkheid. Wie zegt dat de huidige gangbare moraal onwrikbaar juist is?
  woensdag 16 september 2020 @ 13:59:10 #29
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195088836
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, maar ik plaats het in dat tijdbeeld. Einstein en Ghandi waren ook racisten. Dat neemt niet weg dat hun aandeel in de menselijke geschiedenis op andere fronten zeer significant is. En dat geldt voor David Hume ook.
Veel burgers in Engeland zijn in alle lagen van de bevolking betrokken geweest zeker financieel bij de slavenhandel. Als je de compensatie lijsten bekijkt van de afschaffing van de slavernij. Dit kan dus een lastig verhaal worden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 16 september 2020 @ 13:59:20 #30
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195088841
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:54 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Bovendien is het perspectief van de eigen tijdsgeest evenmin een feitelijkheid. Wie zegt dat de huidige gangbare moraal onwrikbaar juist is?
Dat is ze sowieso niet en het is in dit geval niet eens per se een gangbare moraal. Het is een moraal van maatschappelijk invloedrijke groepen die ook in onze eigen cultuur vooralsnog op weerstand stuit.
pi_195088873
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als verlichtingsfilosoof is hij ook medeplichtig aan het feit dat we dat nu niet meer doen omdat we het fout vinden. Hoewel? Mensen lijken zich niet werkelijk druk te maken over moderene slavernij.
De negerslavernij is het ergste wat de mensheid ooit heeft kunnen doen, maar straks wel lekker kijken naar voetbal in door slaven gebouwde stadia O+ Maar dat maakt niet uit, daar kunnen de huidige woordkunstenaars niet van profiteren.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 16 september 2020 @ 14:01:22 #32
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195088877
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:53 schreef Bluesdude het volgende:

Natuurlijk bepaal ik wat mijn mening is.
Dan moet je zeggen 'Ik vind dat er iets fout zat in zijn moraal'. Dan presenteer je het al een mening.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195088887
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan moet je zeggen 'Ik vind dat er iets fout zat in zijn moraal'. Dan presenteer je het al een mening.
Ach hij is erop uit om mensen elkaar wat aan te laten doen. Don't feed the troll.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 16 september 2020 @ 14:02:39 #34
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195088894
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:59 schreef Megumi het volgende:

Veel burgers in Engeland zijn in alle lagen van de bevolking betrokken geweest zeker financieel bij de slavenhandel. Als je de compensatie lijsten bekijkt van de afschaffing van de slavernij. Dit kan dus een lastig verhaal worden.
Want? Hij heeft zelf nooit slavernij bedreven, heeft zich er actief tegen uitgesproken en heeft 1 keer in een voetnoot gesuggereerd dat blanken superieur zijn.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 16 september 2020 @ 14:04:14 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195088929
quote:
99s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:01 schreef bijdehand het volgende:

[..]

De negerslavernij is het ergste wat de mensheid ooit heeft kunnen doen,
Daar is denk ik best discussie over mogelijk. Zeker binnen de context van de geschiedenis van Zuid en Noord Amerika als je daar de oorspronkelijke bevolking in betrekt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_195088936
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dan moet je zeggen 'Ik vind dat er iets fout zat in zijn moraal'. Dan presenteer je het al een mening.
je zoekt spijkers op laag water

quote:
99s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:02 schreef bijdehand het volgende:
Ach hij is erop uit om mensen elkaar wat aan te laten doen. Don't feed the troll
Heb je het over mij ?
Raar hoor... ik zeg gewoon mijn veel voorkomende mening. Ik dacht dat het een algemeen erkende mening was dat racisme en investeren in slavernij verwerpelijk is .... van een foute moraal

[ Bericht 19% gewijzigd door Bluesdude op 16-09-2020 14:16:52 ]
pi_195088948
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:04 schreef Megumi het volgende:

[..]

Daar is denk ik best discussie over mogelijk. Zeker binnen de context van de geschiedenis van Zuid en Noord Amerika als je daar de oorspronkelijke bevolking in betrekt.
Ja, maar dat is een beetje waar de huidige huillies zich op richten. Schande.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 16 september 2020 @ 14:05:37 #38
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195088956
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:04 schreef Bluesdude het volgende:

je zoekt spijkers op laag water
Weer iets waar ik structureel een andere mening over heb. Correct taalgebruik is belangrijk, zeker als je een inhoudelijke discussie probeert te voeren.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195088978
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

David Hume niet vereren is normaal westers fatsoen... voortkomend uit het afwijzen van slavernij, racisme
Maar hij wordt toch niet vereerd vanwege zijn racise of betrokkenheid bij de slavernij maar vanwege zijn bijdrage aan de filosofie?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_195089018
quote:
99s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:01 schreef bijdehand het volgende:

[..]

De negerslavernij is het ergste wat de mensheid ooit heeft kunnen doen, maar straks wel lekker kijken naar voetbal in door slaven gebouwde stadia O+ Maar dat maakt niet uit, daar kunnen de huidige woordkunstenaars niet van profiteren.
Chocolaate erbij, lekker goedkope tomaatjes dankzij het plukken door de illegalen van SeaWatch voor 2 euro per uur.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 16 september 2020 @ 14:09:14 #41
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195089032
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Want? Hij heeft zelf nooit slavernij bedreven, heeft zich er actief tegen uitgesproken en heeft 1 keer in een voetnoot gesuggereerd dat blanken superieur zijn.
Dat iemand in die tijd een aandeel had in een plantage was niet vreemd. En het vinden dat het blanke ras superieur was ook normaal. Dat is wat ik ook een beetje mis in de discussie over bijvoorbeeld slavernij dat men niet naar de context er van kijkt in de tijdsperiode waarbinnen het een en ander speelde.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_195089047
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Chocolaate erbij, lekker goedkope tomaatjes dankzij het plukken door de illegalen van SeaWatch voor 2 euro per uur.
En goedkope patta's natuurlijk. Het leven is mooi zolang er slaven zijn, maar nog mooier als je je kan kan verrijken over het leed dat je betovergrootouders is aangedaan. Want daar gaat het om bij zulke schooiers.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 16 september 2020 @ 14:11:54 #43
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195089083
quote:
99s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:05 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ja, maar dat is een beetje waar de huidige huillies zich op richten. Schande.
Ik vindt juist van niet. De volkeren die destijds zijn uitgeroeid hebben geen stem meer. De nazaten van de slavernij vanuit Afrika wel. Waardoor bepaalde zaken die wellicht ernstiger zijn buiten beeld blijven.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_195089334
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:06 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Maar hij wordt toch niet vereerd vanwege zijn racise of betrokkenheid bij de slavernij maar vanwege zijn bijdrage aan de filosofie?
Er zat dus iets fouts aan zijn filosofisch denken... Is die verering dan nog op zijn plaats ?
Ik zou geen boekwinkel naar hem noemen. Wel boeken van hem over hem in mijn boekwinkel verkopen, als ik zo;n winkel had.
Die verontwaardiging dat iemand zijn gebouw niet naar hem wil vernoemen is niet zo 'verlichtend' .
Het is de deur van een lijkenkast rap sluiten, want er valt een lijk uit.
pi_195089340
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

David Hume niet vereren is normaal westers fatsoen... voortkomend uit het afwijzen van slavernij, racisme
En je beseft je ook hoe we uiteindelijk bij dat westerse fatsoen, voortkomend uit het afwijzen van slavernij en racisme, uit zijn gekomen? Oa door denkers als Hume.
"Pools are perfect for holding water"
pi_195089372
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, ik weet het niet hoor. Bij mijn weten is Hume altijd een gerespecteerd denker geweest. Dat de tijdgeest nu ineens wil dat allerlei personen die een sterk vormende invloed hebben gehad op onze cultuur van hun voetstuk worden getrokken... Ik heb daar moeite mee. Mensen waren ook vroeger niet perfect, en een filosoof eer je in beginsel om zijn prestaties op de relevante gebieden, niet omdat hij in de dagelijkse omgang zo'n aardige man was.
Dit.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 16 september 2020 @ 14:25:31 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195089389
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

https://www.uu.nl/nieuws/(...)g-werd-ras-een-thema

Als hij dat zei, dan is dat racistisch.
[..]

https://www.scotsman.com/(...)lix-waldmann-2915908
Als hij dit advies gaf en geld leende voor investeren in slaven, dan is David Hume toch wel medeplichtig aan slavernij.
Niet zo actief.. wel medeplichtig
Praktisch iedereen voor 1945 was van mening dat sub-sahariaanse Afrikanen inferieur waren. Dan kun je echt iedereen die voor die tijd leefde wel 'cancellen'.

Om een gebouw op een universiteit te vernoemen naar een criminele drugsneger is natuurlijk idioot. Zeker als daarvoor de naam van een filosoof moet sneuvelen.
Er zijn geen twee mensen die verder uiteen liggen denkbaar dan een beroemde blanke Schotse filosoof en een criminele Amerikaanse ghettoneger.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195089419
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zat dus iets fouts aan zijn filosofisch denken... Is die verering dan nog op zijn plaats ?
Ik zou geen boekwinkel naar hem noemen. Wel boeken van hem over hem in mijn boekwinkel verkopen, als ik zo;n winkel had.
Die verontwaardiging dat iemand zijn gebouw niet naar hem wil vernoemen is niet zo 'verlichtend' .
Het is de deur van een lijkenkast rap sluiten, want er valt een lijk uit.
Hij was dus geen perfect mens.
En had fouten die deels voortkwamen uit de samenleving en tijd waarin hij leefde.
Tegelijk leverde hij wel een bijdrage aan de vooruitgang.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_195089429
Nou, dan vallen de oude Griekse filosofen iig ook wel af.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 16 september 2020 @ 14:30:29 #50
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195089492
quote:
99s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:10 schreef bijdehand het volgende:

[..]

En goedkope patta's natuurlijk. Het leven is mooi zolang er slaven zijn, maar nog mooier als je je kan kan verrijken over het leed dat je betovergrootouders is aangedaan. Want daar gaat het om bij zulke schooiers.
Ik denk niet dat de meeste mensen zo berekenend-materialistisch zijn ingesteld. Dan eerder een combinatie van algemeen menselijke geldingsdrang, frustratie en projectie van onzekerheid, waarvoor alle ruimte wordt gegeven door invloedrijke maatschappelijke groepen die de hand in mijn ogen wat al te graag in eigen Westerse boezem steken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')