abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_195085470
Ik ben geen christen, mijn vriendin aka moeder van mijn kind wel.

Op dit moment gaat ons (4 jaar oud) zoontje nog naar een (goeie) openbare school, maar zij zou graag willen dat hij (letterlijk in hetzelfde gebouw) naar een christelijke school gaat.

Ikzelf zie dit dus totaal niet zitten, en ja puur vanwege de bijbellessen/verhalen en andere zaken die daar bij komen kijken waar de school actief mee bezig is iedere dag praktisch.
Hoewel het geen streng christelijke school is overigens.

Nou ben ik niet de beroerdste natuurlijk en heb een afspraak gemaakt met een van de leraren om even te komen kijken hoe zij te werk gaan en op die manier wat vragen beantwoord te krijgen.

Maar als ik eerlijk ben.. al zou het de beste school in de wereld zijn, christelijk / bijbellessen, zingen, verhaaltjes uit de bijbel dit en dat, dat is volgens hun website in ieder geval onderdeel van hun werkwijze.

Dan houd het eigenlijk voor mij op.. maar is dat verkeerd? Ik bedoel ben ik te voorbarig of zie ik hier iets niet door mijn blinde haat naar die duivel wat zich god laat noemen? :+

Zijn er andere ouders hier die een soortgelijk iets hebben waar de een gelovig is en de ander niet en dan juist wel of juist niet naar een bepaalde school en hoe beviel dat dan?
pi_195085539
Mag ik vragen hoe jullie thuis je kind met religie laten omgaan? Gaan jullie/je vrouw wel eens naar een kerk, gaan de kinderen dan mee?

Gaan jullie ze agnostisch opvoeden of krijgen ze die sprookjes te horen van je vrouw met daarna een licht dwingende en op voorhand teleurgestelde 'Maar je mag zelf weten wat je wil geloven'? :+
Op maandag 10 augustus 2020 23:34 schreef Kamover het volgende:
Dit dus, ben zelf aardig op de hoogte van klassieke muziek. Ik ben een fijnproever, een connaisseur. Mendelsohn is mijn favoriet.
  woensdag 16 september 2020 @ 11:16:46 #3
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_195085584
Ik ben katholiek opgevoed, mijn man Nederlands hervormd. Beiden van het geloof gevallen, kind gaat naar een protestants christelijke basisschool.
Wij geven hem thuis mee dat er blijkbaar mensen zijn die in een god geloven, dat wij (pa en ma) dat niet doen en dat hij zijn eigen keuze mag maken. Hij gaat wel mee met de kerst-dienst van school (in een pc-kerk), maar voor zover ik weet wordt hij niet gedwongen mee te bidden op school. Hij heeft ook moslims in de klas. Met alle stromingen wordt rekening gehouden mbt belangrijke feestdagen en dieetwensen.

We zien de bijbelverhalen als een mooi aanknopingspunt in musea, als kapstok om te leren hoe je netjes met elkaar omgaat (hoewel je daar geen bijbel bij nodig hebt, fatsoen volstaat) en ook wel als vermaak. Veel bijbelverhalen zijn prachtig, ook als je ze niet voor waar aanneemt.

De gristelijke kerstliedjes zijn alleen niet om aan te horen. :')
Verder geen 'last' van de signatuur van school. Hij zit nu in de bovenbouw.
pi_195085615
quote:
14s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:13 schreef Marsenal het volgende:
Mag ik vragen hoe jullie thuis je kind met religie laten omgaan? Gaan jullie/je vrouw wel eens naar een kerk, gaan de kinderen dan mee?

Gaan jullie ze agnostisch opvoeden of krijgen ze die sprookjes te horen van je vrouw met daarna een licht dwingende en op voorhand teleurgestelse 'Maar je mag zelf we?en wat je wil geloven'? :+
Thuis doen we er niets mee en gaan we zeker ook niet doen.
Hij is wel eens, heel zelden, bij een crŔche van de kerk geweest toen mijn vriendin wel een dienst bijwoonde. (en de allerjongste kinderen dan apart in een soort kinderopvang zitten)

Maar daar zal hij niet veel van hebben meekregen, toen was hij 2 ofzo.

Maar verder dus niets nee.

Dat laatste wat je zegt is iets waar ik dus ook huiverig voor ben, dat hij thuis komt en ik mag gaan uitleggen dat hij "het zelf moet weten wat hij er van vind" en dat soort clichÚs die weliswaar waar zijn, maar toch he.

En hij is nog wel behoorlijk be´nvloedbaar, hij is niet echt het type kind wat zelf veel gaat ontdekken maar meer doet wat hem opgedragen word als 't ware, een volger en geen leider. (wat nog kan veranderen natuurlijk :P)

Maar dat is iets wat ik gewoon goed bij hem zie gebeuren.. gaat hij iedere dag horen dat er een of andere god bestaat of een of andere vent ooit over water liep, dan word hij ongetwijfeld er van overtuigd / ge´ndoctrineerd en dat wil ik absoluut niet.
  woensdag 16 september 2020 @ 11:19:14 #5
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_195085621
quote:
14s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:13 schreef Marsenal het volgende:

Gaan jullie ze agnostisch opvoeden of krijgen ze die sprookjes te horen van je vrouw met daarna een licht dwingende en op voorhand teleurgestelde 'Maar je mag zelf weten wat je wil geloven'? :+
Ik heb mijn kind een handvol keren naar een katholieke kinderdienst meegenomen, ter kennismaking.

Ik neem zo aan dat je antwoord van anderen dan TS ook boeiend vind.

Ohja, de kinderbijbel die mijn ma ongevraagd meenam zijn ongeopend in de lokale straatbibliotheek beland. :P
  woensdag 16 september 2020 @ 11:21:04 #6
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_195085648
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Hij is wel eens, heel zelden, bij een crŔche van de kerk geweest toen mijn vriendin wel een dienst bijwoonde. (en de allerjongste kinderen dan apart in een soort kinderopvang zitten)

Dat laatste wat je zegt is iets waar ik dus ook huiverig voor ben, dat hij thuis komt en ik mag gaan uitleggen dat hij "het zelf moet weten wat hij er van vind" en dat soort clichÚs die weliswaar waar zijn, maar toch he.

En hij is nog wel behoorlijk be´nvloedbaar, hij is niet echt het type kind wat zelf veel gaat ontdekken maar meer doet wat hem opgedragen word als 't ware, een volger en geen leider. (wat nog kan veranderen natuurlijk :P)

Maar dat is iets wat ik gewoon goed bij hem zie gebeuren.. gaat hij iedere dag horen dat er een of andere god bestaat of een of andere vent ooit over water liep, dan word hij ongetwijfeld er van overtuigd / ge´ndoctrineerd en dat wil ik absoluut niet.
Waarom vrees je dat hij de juf eerder gelooft dan zijn eigen ouders?

Overigens had mijn kind de eerste jaren ook de neiging de verhalen voor waar aan te nemen, dat ging hier vanzelf over.
pi_195085669
Waarom heb je dit niet besproken voor je aan kinderen begon? Of dan ten minste nog voor je kind naar school ging? Ik zou sowieso niet mijn kind uit een klas halen als hij daar het naar zijn zin heeft om deze reden.
pi_195085689
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:16 schreef Zilverberk het volgende:
Ik ben katholiek opgevoed, mijn man Nederlands hervormd. Beiden van het geloof gevallen, kind gaat naar een protestants christelijke basisschool.
Wij geven hem thuis mee dat er blijkbaar mensen zijn die in een god geloven, dat wij (pa en ma) dat niet doen en dat hij zijn eigen keuze mag maken. Hij gaat wel mee met de kerst-dienst van school (in een pc-kerk), maar voor zover ik weet wordt hij niet gedwongen mee te bidden op school. Hij heeft ook moslims in de klas. Met alle stromingen wordt rekening gehouden mbt belangrijke feestdagen en dieetwensen.

We zien de bijbelverhalen als een mooi aanknopingspunt in musea, als kapstok om te leren hoe je netjes met elkaar omgaat (hoewel je daar geen bijbel bij nodig hebt, fatsoen volstaat) en ook wel als vermaak. Veel bijbelverhalen zijn prachtig, ook als je ze niet voor waar aanneemt.

De gristelijke kerstliedjes zijn alleen niet om aan te horen. :')
Verder geen 'last' van de signatuur van school. Hij zit nu in de bovenbouw.
Er zijn natuurlijk meer mensen om mij heen die vertellen dat zij ook naar een christelijke school zijn gegaan en je dan een mix hebt van mensen die wel geloven en andere niet.
Dat klinkt op zich logisch maar aan de andere kant, tja ik ken mijn kind, hij is erg gevoelig voor "herhaling", zoals bijv. sinterklaas liedjes die hij al kon zingen, soms zelf in het engels, vanaf zijn 3rde.

Domweg omdat het vaak herhaald is geweest en hij helemaal er "into" is, puur vanwege de tja, de sfeer en de uitstraling, de mijter en de staf wat hij dan ook echt na gaat doen.
(hij is niet het enige kind in de wereld die dat doet uiteraard, maar het is met meer dingen)

Wat lief is aan de ene kant maar ook goed laat zien hoe hij nu in ieder geval makkelijk te be´nvloeden is als het maar leuk klinkt allemaal als 't ware.
pi_195085738
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik vind dat ook verschrikkelijk, al die onbewezen stokoude en soms ontzettend wrede verhalen in een hoofdje stoppen en dan zeggen 'doe ermee wat je wil'. Maar aangezien er gigantisch veel religies zijn, gaat hij er vanzelf een keer tegenaan lopen, en als je het op voorhand affikt gaat je vrouw je wel een lul vinden natuurlijk :+

Mijn beleving is dat in Nederland de meeste christelijke scholen er niet eens zo gek veel mee doen, er zitten ook vaak verschillende religies in zo'n klas, dus ik denk niet dat je het te zwaar moet maken, zolang je vrouw in iets anders gelooft dan jij. Ik denk dat je dan de school de kans moet geven zichzelf uit te leggen, misschien is het personeel van het kaliber dat je er wel vertrouwen in krijgt.

Persoonlijk zou het me ook heftig irriteren als hij op school uit de bijbel leest met een zwaarder gewicht dan iets van de gebroeders Grimm. Maar dat vinden heel veel mensen doodnormaal :{
Dit dus, ben zelf aardig op de hoogte van klassieke muziek. Ik ben een fijnproever, een connaisseur. Mendelsohn is mijn favoriet.
pi_195085740
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Waarom heb je dit niet besproken voor je aan kinderen begon? Of dan ten minste nog voor je kind naar school ging? Ik zou sowieso niet mijn kind uit een klas halen als hij daar het naar zijn zin heeft om deze reden.
Dit weet ze ook al voor dat hij geboren was, maar ik kwam er gisteren achter dat ze tegen iedereen staat te liegen over naar welke school hij gaat uit angst voor bepaalde ( van haar moeder vooral) reacties want die is wel zwaar gelovig.

En nu opeens wil ze het liefst hem naar een andere basisschool doen dus puur voor haarzelf naar mijn mening zodat de leugen weer klopt.. voor mij is dat dan ook een breekpunt als het mij niet gaat bevallen.
Echt dit is een ding waar ik keihard over ben : mijn kind zijn welzijn gaat voor, ten alle tijden en zelfs ten koste van de relatie desnoods en dat heb ik haar ook verteld.

Maar nogmaals, ben de beroerdste niet en wil heus wel op zijn minst een kijkje nemen en praten met de leraren etc. voor het geval het bijv. toch allemaal wat los loopt in de praktijk.

En ja dit was geen leuk gesprek met vriendin uiteraard, de sfeer werd er niet beter op maar dat is iets voor R&P. :P
pi_195085769
Ik ging ook naar een christelijk basisschool en middelbare school en ik, mijn ouders en de helft van de klas waren totaal niet gelovig.

Behalve met kerst, pasen, wat slechte liedjes op de basisschool en een uurtje godsdienst per week op de middelbare school (wat eigenlijk gewoon levensbeschouwing was) merk je er niks van of je moet op een hele strenge school zitten.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_195085804
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:28 schreef KennyPowers het volgende:
Ik ging ook naar een christelijk basisschool en middelbare school en ik, mijn ouders en de helft van de klas waren totaal niet gelovig.

Behalve met kerst, pasen, wat slechte liedjes op de basisschool en een uurtje godsdienst per week op de middelbare school (wat eigenlijk gewoon levensbeschouwing was) merk je er niks van of je moet op een hele strenge school zitten.
Nou ja volgens hun website is het dagelijks (of zo vaak mogelijk) een half uur.. waar ze de "trefwoord' methode gebruiken.
Dat wil zeggen aan de hand van verhalen uit de bijbel van alles mee doen in de loop van de week zoals ik het heb begrepen.
pi_195085840
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nou ja volgens hun website is het dagelijks (of zo vaak mogelijk) een half uur.. waar ze de "trefwoord' methode gebruiken.
Dat wil zeggen aan de hand van verhalen uit de bijbel van alles mee doen in de loop van de week zoals ik het heb begrepen.
Ach die bijbelverhaaltjes zijn best leerzaam en leuk. Maar mijn ouders maakte me altijd wel goed duidelijk dat het inderdaad verhaaltjes waren en niks meer. :P
pi_195085854
De kinderen van mijn broer gingen ook naar een christelijke basisschool, ondanks dat ze niet religieus zijn. Heb er zelf in elk geval nooit wat van gemerkt, niet dat ze ineens over het geloof begonnen te praten ofzo. Maar kan per school verschillend zijn natuurlijk.
pi_195085887
quote:
81s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:33 schreef herverwijderd het volgende:
De kinderen van mijn broer gingen ook naar een christelijke basisschool, ondanks dat ze niet religieus zijn. Heb er zelf in elk geval nooit wat van gemerkt, niet dat ze ineens over het geloof begonnen te praten ofzo. Maar kan per school verschillend zijn natuurlijk.
Alleen die liedjes krijg je de rest van je leven niet meer uit je kop
pi_195085957
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dit weet ze ook al voor dat hij geboren was, maar ik kwam er gisteren achter dat ze tegen iedereen staat te liegen over naar welke school hij gaat uit angst voor bepaalde ( van haar moeder vooral) reacties want die is wel zwaar gelovig.
Een bekende valkuil van het christelijk geloof, oh wat zullen de buren wel niet denken :D

Een lastig parket, zeker voor je vrouw. Maar voor mij zou het geen optie zijn, in elk geval. Dat ze er last van heeft is heel vervelend, maar de gevolgen voor je kind zijn nog wel groter. Daar moet je als agnostische/atheistische vader wel jeuk van krijgen _O-
  woensdag 16 september 2020 @ 11:37:36 #17
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_195085967
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Trefwoord is een prima methode, een half uur per dag is nog redelijk weinig.

Maar ik zou een kind NIET van school halen. Ik zou het nu blokkeren met 'dan had je daar eerder over na moeten denken'.

En liegen over de basisschool... :') Jullie kind, jullie beslissing. Je vrouw mag wel eens onafhankelijk worden van haar ma en gewoon gaan staan voor haar eigen beslissingen.

En dit is precies waar ik zo'n schurfthekel aan heb bij geloven en gelovigen: die dwang onderling.
  woensdag 16 september 2020 @ 11:38:51 #18
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_195085997
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:32 schreef KennyPowers het volgende:

[..]

Ach die bijbelverhaaltjes zijn best leerzaam en leuk. Maar mijn ouders maakte me altijd wel goed duidelijk dat het inderdaad verhaaltjes waren en niks meer. :P
Dit ja, even de voeten op de grond zetten.
  woensdag 16 september 2020 @ 11:41:15 #19
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195086054
Besef je dat bij de meeste christelijke scholen geloof helemaal niet zo’n grote rol speelt.
En er prima ruimte is voor anders denken daarover.

Ga gewoon kijken.
Als het een school is met de bijbel overal bij zich onder de arm kan je altijd nog bezwaar maken.
Is het gewoon een goede school met een christelijke insteek dan is er misschien een compromis te vinden.

Zorg vooral dat je weet waarom ze dit zo graag wil.
Want van school verplaatsen zonder goede reden is niet de beste keuze. Niet als het kind het gewoon goed doet en naar zijn zin heeft.

Wil ze bv wat van haar achtergrond meegeven?
Dat kan ook op andere manieren. Kijk daar dan samen naar.

Kijk samen naar wat is er aan de hand en hoe kunnen we daar wat mee doen?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_195086067
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:19 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ik heb mijn kind een handvol keren naar een katholieke kinderdienst meegenomen, ter kennismaking.

Ik neem zo aan dat je antwoord van anderen dan TS ook boeiend vind.
Nou zeker wel. De manier waarop onze maatschappij de kinderen blootstelt aan religie blijf ik gek vinden. Ik ben zelf ook religieus opgevoed, wij waren behoorlijk gereformeerd, en toen ik er als jonge puber achterkwam dat iedereen voor zichzelf mag geloven in dingen waar echt geen enkel bewijs voor bleek te zijn, was dat voor mij de eerste stap naar het worden van een ongeinterresseerde agnost.

Ik denk dat je kinderen zo laat mogelijk moet blootstellen aan religie, het is simpelweg te groot en te ingewikkeld voor de jongsten. De insteek 'je mag zelf bepalen wat je gaat geloven' gaat elke vorm van verstandige pedagogiek voorbij, en dat zeg ik dan wel ietwat weifelend als pedagoog in opleiding :D
pi_195086114
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:37 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Trefwoord is een prima methode, een half uur per dag is nog redelijk weinig.

Maar ik zou een kind NIET van school halen. Ik zou het nu blokkeren met 'dan had je daar eerder over na moeten denken'.

En liegen over de basisschool... :') Jullie kind, jullie beslissing. Je vrouw mag wel eens onafhankelijk worden van haar ma en gewoon gaan staan voor haar eigen beslissingen.

En dit is precies waar ik zo'n schurfthekel aan heb bij geloven en gelovigen: die dwang onderling.
Ik heb haar ook al gezegd eerder voordat ik hier eens kwam navragen, dat ik best bereid ben om te gaan kijken want nogmaals misschien is het verder allemaal prima of valt het mee.

Maar dat als ze vertellen dat het niet optioneel is qua bijbellessen en dergelijke, dan is het eigenlijk gewoon "nee".

Zij is wel ooit voor hij 4 werd daar langsgegaan en vertelde dat het inderdaad optioneel zou zijn volgens de leraar, maar nu geloof ik dat niet zo meer in het licht van al dat andere.

Ik kon er toen zelf niet bij zijn namelijk.
pi_195086185
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:41 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Besef je dat bij de meeste christelijke scholen geloof helemaal niet zo’n grote rol speelt.
En er prima ruimte is voor anders denken daarover.

Ga gewoon kijken.
Als het een school is met de bijbel overal bij zich onder de arm kan je altijd nog bezwaar maken.
Is het gewoon een goede school met een christelijke insteek dan is er misschien een compromis te vinden.

Zorg vooral dat je weet waarom ze dit zo graag wil.
Want van school verplaatsen zonder goede reden is niet de beste keuze. Niet als het kind het gewoon goed doet en naar zijn zin heeft.

Wil ze bv wat van haar achtergrond meegeven?
Dat kan ook op andere manieren. Kijk daar dan samen naar.

Kijk samen naar wat is er aan de hand en hoe kunnen we daar wat mee doen?
Waarom ze het wil : ze liegt tegen d'r moeder dat hij naar die school gaat want christelijk en ze zou het raar of zelfs verkeerd vinden als hij naar een niet christelijke (of openbaar dan) school gaat.

Ze haalt er nu van alles bij zo van "maar ze hebben een grote bek die kinderen in zijn klas", nou ja dat kan inderdaad een puntje zijn trouwens, of "ik ken geen van de moeders daar".. wat ik dan weer geen goed punt vind.

Dit lijkt puur voor haar eigen goeie gevoel te zijn en niet omdat het beter is voor ons kind zeg maar.
En dat is dus een breekpunt voor mij.
pi_195086269
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Waarom ze het wil : ze liegt tegen d'r moeder dat hij naar die school gaat want christelijk en ze zou het raar of zelfs verkeerd vinden als hij naar een niet christelijke (of openbaar dan) school gaat.

Ze haalt er nu van alles bij zo van "maar ze hebben een grote bek die kinderen in zijn klas", nou ja dat kan inderdaad een puntje zijn trouwens, of "ik ken geen van de moeders daar".. wat ik dan weer geen goed punt vind.

Dit lijkt puur voor haar eigen goeie gevoel te zijn en niet omdat het beter is voor ons kind zeg maar.
Ja dit is echt wel een lastige. Het is natuurlijk van je vrouw echt behoorlijk kut dat ze niet straight is geweest over de school van je kind tegenover haar moeder, maar dat lijkt me als atheist/agnost ook echt een duidelijk signaal dat mensen religie op een totaal kortzichtige manier kunnen beleven. Dus in feite zou ik het als argument interpreteren om je kind juist niet op een christelijke school te zetten _O-
  woensdag 16 september 2020 @ 11:50:23 #24
459912 FlippingCoin
Fuck Akwasi en zijn vriendjes.
pi_195086285
Lekker ego´stisch van d'r.
blacklivesmatterwhitelivesmatteralllivesmatterblacklivesmatterwhitelivesmatteralllivesmattergeencensuurblacklivesmatterwhitelivesmatteralllivesmatter
blacklivesmatterwhitelivesmatteralllivesmatterblacklivesmatterwhitelivesmatteralllivesmatter
pi_195086345
quote:
16s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:50 schreef FlippingCoin het volgende:
Lekker ego´stisch van d'r.
Klopt, want het gaat namelijk goed met hem op die school en de klas waar in hij nu zit.

Hij eet en drinkt mee, plast wanneer hij moet (dat ging eerder dus echt niet goed en nu eindelijk wel ondanks verwoede pogingen thuis), heeft minimaal 1 heel goeie vriendje in de klas zitten waar hij echt weg van is en andersom.
Hij gaat er vrolijk heen en komt er vrolijk vandaan.. why the F zou ik hem daar vanaf willen halen?

Zo denk ik tenminste en dan ook nog eens naar een christelijke school waar ik echt behoorlijk op tegen ben. (slotmening pending :+ )
pi_195086375
quote:
14s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:34 schreef KennyPowers het volgende:

[..]

STIL MAAR WACHT MAAR ALLES WORDT NIEUW, DE HEEEEMOOL EEEEN DE AAAARDE
pi_195086864
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:28 schreef KennyPowers het volgende:

Dit, behalve dat ik niet op een christelijke middelbare school zat
pi_195086895
quote:
14s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:34 schreef KennyPowers het volgende:

[..]

:')
  woensdag 16 september 2020 @ 12:24:01 #29
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_195086978
quote:
14s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:41 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Nou zeker wel. De manier waarop onze maatschappij de kinderen blootstelt aan religie blijf ik gek vinden. Ik ben zelf ook religieus opgevoed, wij waren behoorlijk gereformeerd, en toen ik er als jonge puber achterkwam dat iedereen voor zichzelf mag geloven in dingen waar echt geen enkel bewijs voor bleek te zijn, was dat voor mij de eerste stap naar het worden van een ongeinterresseerde agnost.

Ik denk dat je kinderen zo laat mogelijk moet blootstellen aan religie, het is simpelweg te groot en te ingewikkeld voor de jongsten. De insteek 'je mag zelf bepalen wat je gaat geloven' gaat elke vorm van verstandige pedagogiek voorbij, en dat zeg ik dan wel ietwat weifelend als pedagoog in opleiding :D
Ik zat erbij he, als soort van ex-katholiek? Ik stel hem niet bloot zonder duiding.
  woensdag 16 september 2020 @ 12:25:31 #30
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_195086999
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Op een pc-school hebben de kinderen ˇˇk een grote bek hoor. Dat is kind-eigen blijkbaar.
Vroeger sloegen ze dat eruit, wat niet persÚ beter is voor het kind. :+
pi_195087077
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:24 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ik zat erbij he, als soort van ex-katholiek? Ik stel hem niet bloot zonder duiding.
Ik voel met je mee hoor, zeker in het licht van alles wat ik hier geschreven heb.

Maar op zich ben ik het wel eens met hem qua pedagogische insteek.
  woensdag 16 september 2020 @ 12:31:34 #32
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_195087119
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:29 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik voel met je mee hoor, zeker in het licht van alles wat ik hier geschreven heb.

Maar op zich ben ik het wel eens met hem qua pedagogische insteek.
Het was meer 'kom we gaan naar een poppenkast kijken' dan 'hier is een godshuis en ze spreken de waarheid'. :+
pi_195087600
Hier een katholieke basisschool. Ze besteden wel aandacht aan het geloof (liedjes, avondmis in de kerk met kerst), maar er wordt niet ge´ndoctrineerd. Kind kwam in groep 1 een keer thuis met een verhaal over Jezus en de vraag of God echt bestaat. Ik heb gezegd: ‘Ik denk zelf van niet, maar anderen denken van wel en dat is ook prima.’ Klaar. Nu zingt ie soms ‘s morgen nog een blij liedje waarin ie onze lieve heer goedemorgen wenst.

Ik koos deze school op basis van hun onderwijsvisie en het “onderbuikgevoel” bij de rondleiding. Geloof is er geen groot item. Bij streng gereformeerde scholen ofzo zal dat misschien wel zo zijn, maar ik ken eigenlijk geen “gewoon” christelijke scholen, po of vo, die echt nog hard core dat geloof verkondigen en/of opdringen - en dan heb ik er op een aantal zelf gezeten en op een aantal lesgegeven.
pi_195087861
Ik heb een zoontje van 4 op een christelijke basisschool. Ik ben jou in dit verhaal TS, want ik heb niks met het geloof. Ook niks tegen trouwens, maar er ook niks mee. Man wel, die is meer christelijk opgevoed.

Ik ben wel heel open op diverse scholen gaan kijken. Uiteindelijk vond ik de sfeer op de christelijke school het beste. Het bijbelse stuk valt me overigens alles mee. Ja dat is er, maar heel speels en van nu. De verhalen zijn eigentijds, met een bijbelse les erin verweven. Maar die zijn niet perse slecht; lief zijn voor elkaar, dat soort dingen. Hier is trouwens ook het merendeel van de kids (en hun ouders) niet (actief) gelovig. Dus in die zin is hij ook geen uitzondering in de groep. Dat zou voor mij namelijk een breekpunt zijn geweest.

Wat me in jouw geval zou tegenstaan is dat je kind al op een andere school gestart is. Misschien is hij net wat gewend en dan gooi je alles weer om; andere kindjes in de klas, andere leerkracht.. Ik weet niet, mijn visie zou zijn dat er wel een hele goede reden moet zijn om dat te doen eigenlijk, waarbij het welbevinden van mijn kind voorop staat. Niet dat van mijzelf of mijn wensen als ouders.
En eh. Kinderen met een grote mond en/of grof taalgebruik vind je overal. Kan je van school blijven wisselen..

[ Bericht 20% gewijzigd door silliegirl op 16-09-2020 13:16:51 ]
pi_195089048
Nou ja ik had toevallig net nog even contact met de directeur van de openbare school die belde om heel wat anders en zo terloops kwam de boel ter sprake.

Hij legde uit dat als hij in groep 6 zit ze op deze school kunnen kiezen qua godsdienstlessen voor de overgang naar groep 7 en 8.
Dan word er iemand extern ingehuurd en die gaat dan bijv humanistische lessen geven of protestants christelijk etc.
Dat was blijkbaar vandaag toevallig ook zo het geval.

Eerlijk, dat stukje wist ik nog niet van deze openbare school.

Dus er zijn mogelijkheden beschikbaar, zo wist hij ook te vertellen dat de christelijke school in kwestie er inderdaad redelijk op het hele bijbelgebeuren gericht is, veel psalmen zingen en bijbel verhalen etc.

Dat moet je dus ook maar net liggen.
pi_195089105
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik bedoel ben ik te voorbarig of zie ik hier iets niet door mijn blinde haat naar die duivel wat zich god laat noemen? :+

Ik denk dat je vooral te voorbarig was om zo een christenfundamentalist vol te blaffen meteen kind.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195089112
Dit weet je toch van te voren 8)7
vosss is de naam,
pi_195089182
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Wat lief is aan de ene kant maar ook goed laat zien hoe hij nu in ieder geval makkelijk te be´nvloeden is als het maar leuk klinkt allemaal als 't ware.
Je hebt hem toch hopelijk wel geleerd dat hij geen lolly aan mag nemen van een vreemde man hoop ik? :X
vosss is de naam,
pi_195089711
quote:
4s.gif Op woensdag 16 september 2020 14:13 schreef vosss het volgende:
Dit weet je toch van te voren 8)7
Nou ja het is wat lastig oordelen als je haar niet kent maar nee dit wist ik niet van te voren.

Dat ze zo lijp zou gaan doen vanwege opvattingen familie dat zag ik niet aankomen nee.

Maar het komt vast goed en anders pech.. Voor haar. :P
pi_195090039
Wij gingen naar een christelijke basisschool. Elke dag bijbelverhaaltjes (elk jaar trouwens weer dezelfde herhaling van zetten, hele verhalen Jezus van Nazareth, Mozes, Samson en de Filistijnen, die gast die door zijn grote broers in de put werd gesmeten enzo, en dat dan uitgesmeerd over aantal weken). Verder vooral Bijbelse liedjes en Bijbelse kerstviering en Pasen en Pinksteren.

Ergens in groep 8 besloot ik dat ik het zelf niet geloofde, al geloof ik best dat Jezus en Mozes bestaan hebben met hun volgelingen. Alleen ik denk niet dat ze in contact stonden met een alwetende entiteit.

Ik zou m'n kind niet van een openbare school halen om zo'n reden. Als die openbare school echt kut was, dan zou ik m'n kind ook weer niet bewust weghouden van het christelijk onderwijs. Het kan geen kwaad.

Ik ben dan niet gelovig maar onze westerse normen en waarden zijn natuurlijk wel 100% gestoeld op het Christendom. Die tien geboden zijn zo slecht nog niet en al meer dan 2000 jaar actueel. Het kennen van de bijbel zorgt bij mij voor betere duiding van deze normen en waarden.
Resistance is futile.
pi_195091612
Zelf heb ik op zo'n basisschool met christelijke grondslag gezeten (m'n ouders zijn totaal niet gelovig, maar de school was toen om de hoek en stond niet slecht bekend) en daar ben ik ze ergens wel dankbaar voor, want zo is m'n kritische houding tav geloven (en diverse andere zaken) in oorsprong wel ontstaan denk ik. Talloze vragen heb ik als nieuwsgierig kind op de juffen en meesters afgevuurd over de verhalen in de bijbel, en ook toen al vond ik de antwoorden meestal nogal onlogisch.

Maar, eerlijk is eerlijk: het bleef beperkt tot wat verhaaltjes lezen, vreselijke liedjes zingen en vieringen bij Kerst en Pasen. Echt constant opgedrongen werd het geloof niet. Al met al zou ik een school met christelijke achtergrond niet perse mijden, maar er wel alert op zijn dat het kind ook de andere kant(en) te horen krijgen. Ik zou overigens beslist niet naar een andere school overstappen voor dit soort dingen.
pi_195092187
Mijn ouders zijn van huis uit katholiek maar deden er helemaal niks mee. Ik ging wel naar een katholieke basisschool en, geheel tegen de verwachting in, naar een christelijk VO. Ik vond de christelijke VO veel leuker dan de katholieke.

Ik ben niet gelovig, man ook niet.
Onze dochters zijn beide naar een PC basisschool gegaan en waarom, ten eerste omdat die het meest in de buurt waren en ten tweede omdat wij van mening zijn dat het prima is als ze iets van het geloof meekrijgen.
In de onderbouw zongen ze met eten en aan het eind van de dag een liedje, in de midden en bovenbouw helemaal niet meer.
Ja met Pasen en kerst komt de dominee en die vertelt dan een verhaal en bid met de kinderen. 1x per 2 jaar hebben ze een mis in de kerk en als ze afscheid nemen van school na groep 8 krijgen ze een kinderbijbel mee met alle namen van de docenten.

Liegen om wat voor school vind ik toch wel ernstig hoor.

[ Bericht 7% gewijzigd door Vicky op 16-09-2020 16:52:41 ]
♥ Amber ♥ & ♥ Tess ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_195147726
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2020 13:04 schreef silliegirl het volgende:
Wat me in jouw geval zou tegenstaan is dat je kind al op een andere school gestart is. Misschien is hij net wat gewend en dan gooi je alles weer om; andere kindjes in de klas, andere leerkracht.. Ik weet niet, mijn visie zou zijn dat er wel een hele goede reden moet zijn om dat te doen eigenlijk, waarbij het welbevinden van mijn kind voorop staat. Niet dat van mijzelf of mijn wensen als ouders.
Dit. Al helemaal omdat er qua beschikbare opties helemaal niks veranderd is in de tussentijd. Het is niet alsof die christelijke school pas onlangs geopend is.

@TheoddDutchGuy Jullie hebben bewust gekozen voor die openbare school. Het enige verschil is dat zij er niet meer over wil liegen. Maar wil ze dan haar hele leven de schijn blijven ophouden dat het geloof voor haar heus net zo belangrijk is als voor haar ouders?
pi_195148119
Eens met Sillie en Viv, als ze dit zo belangrijk vond had ze dat moeten beslissen voor hij op school startte.

Ik denk dat het probleem vooral ligt bij je vriendin en je schoonmoeder. Ik zou de eerst volgende keer dat je schoonmoeder ziet ‘terloops’ ter sprake brengen hoe goed het gaat op school en hoe blij je bent met deze schoolkeuze. Als die leugen de wereld uit is zou het probleem al grotendeels opgelost moeten zijn.

Verder is mijn ervaring met een Christelijke school juist heel positief. Wat aandacht voor leerzame bijbelverhalen en met advent kaarsjes aansteken en een adventsverhaal, en met pasen je een uurtje vervelen in de kerk. Dat was het ook wel. Voor de algemene ontwikkeling alleen maar goed. Maar zeker hiervoor geldt dat de ene school de andere niet is.

Als je open staat voor een wisseling van school dan zou ik in je eentje daar eens langs gaan, doen alsof je zeer gelovig bent en dan vragen wat ze daar actief mee doen. Dan krijg je waarschijnlijk een net iets ander verhaal dan wanneer duidelijk is dat je athe´st bent en juist graag zo min mogelijk geloof in school ziet.
¸¸.Ě´»`Ě.¸¸.Ě´»`Ě.¸><(((║>
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')