abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195076167
Heeft iemand verstand van noise cancelling?

Tegenwoordig schijnen er goeie headsets te zijn.

Is het mogelijk om zo'n headset bij de oorschelp dicht te tapen met een microfoontje erin. Dan de zaagmachine aanzetten en het 'tegengeluid' van de noise cancelling dus dmv het microfoontje op te nemen.

Vervolgens dit opgenomen geluid afspelen op een dikke versterker + speaker die aangesloten wordt via de aan-uit knop van de zaagmachine.

De speakers hang ik gewoon buiten en de buren hebben geen last meer van het lawaai van de zaag.

Kan dit of denk ik nu te simpel?
pi_195076273
Nog los van de vraag of je met deze houtje touwtje oplossing het antigeluid voldoende kunt versterken, denk ik dat het sowieso niet gaat werken.

Noise cancelling werkt door trillingen te neutraliseren. Een kleine vertraging in de versterking kan het effect al teniet doen. Tevens bevinden de speakers zich niet op de geluidsbron óf op de gehoorgang van de buren, waardoor het geluid (en bijbehorende weerkaatsingen)over grotere afstand de kans krijgt de buren te bereiken.

Als iemand kan uitleggen of en hoe dit toch kan werken ben ik daar wel benieuwd naar.
pi_195076422
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2020 19:09 schreef spinazieruiker het volgende:
Nog los van de vraag of je met deze houtje touwtje oplossing het antigeluid voldoende kunt versterken, denk ik dat het sowieso niet gaat werken.

Noise cancelling werkt door trillingen te neutraliseren. Een kleine vertraging in de versterking kan het effect al teniet doen. Tevens bevinden de speakers zich niet op de geluidsbron óf op de gehoorgang van de buren, waardoor het geluid (en bijbehorende weerkaatsingen)over grotere afstand de kans krijgt de buren te bereiken.

Als iemand kan uitleggen of en hoe dit toch kan werken ben ik daar wel benieuwd naar.
Bedoel je hiermee dat het moment waarop je de zaagmachine aanzet en de noise cancelling track 100% synchroon moeten lopen? Dat zou nog wel eens een uitdaging kunnen zijn maar is misscchien wel wat op te vinden.

En stel als ik de machine in de schuur zet. Speakers in de headset soldeer ik los en soldeer er een draad aan. Die gaat naar een versterker waarvan de boxen buiten hangen.

Die Sony's kosten al gauw 200 euro dus een beetje duur om te experimenteren
pi_195076649
Geluid is trilling.

Antigeluid moet niet alleen dezelfde/omgekeerde frequentie hebben, maar mijns inziens ook op de juiste manier op elkaar vallen.

Ik denk dat de verschillende locatie van de geluidsbronnen een nog groter probleem is.
Doordat je oren aan verschillende kanten van je hoofd zitten kun je horen waar geluid vandaan komt (verschil in sterkte en vervorming).
Als de geluiden niet van exact dezelfde plek komt zullen je oren de bronnen vrij makkelijk van elkaar kunnen scheiden.
  dinsdag 15 september 2020 @ 19:31:14 #5
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_195076739
Het geluid binnen klinkt binnen opgenomen anders dan buiten door de demping van je schuurmuur. De positie van je speakers kan niet permanent goed afgesteld zijn omdat je buren ook rondjes lopen in hun huis of tuin. Tot slot sluit ik niet uit dat jij de ene keer een houten balk doorzaagt en een week later een plank. Dat kan net anders klinken.
pi_195076958
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 19:31 schreef Scuidward het volgende:
Het geluid binnen klinkt binnen opgenomen anders dan buiten door de demping van je schuurmuur. De positie van je speakers kan niet permanent goed afgesteld zijn omdat je buren ook rondjes lopen in hun huis of tuin. Tot slot sluit ik niet uit dat jij de ene keer een houten balk doorzaagt en een week later een plank. Dat kan net anders klinken.
Het hoeft natuurlijk niet 100% stil te worden. Een aardige reductie is al voldoende. Als er wat vervorming is maar wel minder luid dan is het ook al fijn.

Dit is wel interessant. Zou erop neerkomen om panelen tegen de wanden van de schuur te schroeven aan de binnenkant die het geluid soort van neutraliseren.
Snap er het fijne nog niet van :p
  dinsdag 15 september 2020 @ 19:43:23 #7
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_195077031
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 19:40 schreef tstile het volgende:

[..]

Het hoeft natuurlijk niet 100% stil te worden. Een aardige reductie is al voldoende. Als er wat vervorming is maar wel minder luid dan is het ook al fijn.

Dit is wel interessant. Zou erop neerkomen om panelen tegen de wanden van de schuur te schroeven aan de binnenkant die het geluid soort van neutraliseren.
Snap er het fijne nog niet van :p
Nadeel is dan dat de buren ook versterking van het geluid kunnen gaan ervaren.

Zie plaatje in de link. Als de golf niet zo netjes meer loopt maar elkaar juist versterkt.

https://qubi.nl/blogs/new(...)t-verschil-uitgelegd

Makkelijkste lijkt mij om je schuur te isoleren.

edit: meer uitleg hier: https://www.quora.com/Is-(...)-airplanes-or-trains

[ Bericht 3% gewijzigd door Scuidward op 15-09-2020 20:09:13 ]
pi_195078549
Het begrip wat je zoekt is "tegenfase".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tegenfase

Dus geen geluid op de tegengestelde frequentie en ook geen "antigeluid".

Wat jij wil kan prima werken. Alleen zou je het niet met een microfoon moeten doen maar rechtstreeks aftappen van de schakeling die de tegenfase verzorgt. Dat is lastiger. Dus je kunt het prima proberen. Het zou kunnen dat je voor het gewenste effect op de luisterlocatie meer of minder vertraging wilt om het geluid van de speakers exact in tegenfase te laten arriveren. Dat kan je dan weer niet (elektronisch) regelen (maar zie verder). Als experiment is het zeker de moeite waard en je kunt de afstand tot de speakers mogelijk variëren om het beste resultaat te bereiken. Het beste resultaat krijg je door een DSP audio kastje te gebruiken die je kunt programmeren en iemand die dat kan. Mogelijk op internet ook wel geschikte software te vinden. Met audio DSP kun je in principe alles (de koptelefoons werken ook volgens dit principe) dus ook dit. Best benieuwd naar het resultaat. Gewoon lekker proberen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 15-09-2020 21:00:53 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_195078696
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 20:54 schreef Bart2002 het volgende:
Hoop Verkeerde termen hier.. Het begrip wat je zoekt is "tegenfase".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Tegenfase

Dus geen geluid op de tegengestelde frequentie en ook geen "antigeluid".
Mbt antigeluid, fragment uit dit artikel:
quote:
Het principe om geluid te bestrijden door het uitzenden van geluid in tegenfase wordt antigeluid genoemd.
In het artikel staat ook dat als je het niet goed doet het geluid juist wordt versterkt.

Leuk om mee te experimenteren, maar als de buurvrouw komt klagen dat je nu nóg meer herrie maakt misschien toch maar uitzetten :D
pi_195079641
Leuk idee :Y Hoor je niet dat je zaagmachine nog aanstaat. :P
Zou echt iets voor een Russky filmpje zijn........., met z'n LADA :9
pi_195086224
Dat gaat niet lukken. Niet alleen is het veel moeilijker om het geluid overal te cancellen ipv enkel op één vaste positie tov de luidspreker (zoals bij headsets het geval is), bovendien werkt noise cancelling zelfs bij headsets enkel voor lage frequenties, tot bvb 1000 Hz.
Hogere frequenties worden passief gedempt (maw: met isolerend materiaal), en sommige headsets voegen ruis van hoge frequentie toe waardoor de omgevingsgeluiden minder opvallen.

Ik vond deze figuur voor het geluidsspectrum in 3 situaties: achtergrondgeluid (zaag staat uit), draaiend, zagend.
Hou er rekening mee dat het een logaritmische schaal is, 80 dB is honderd maal luider dan 60 dB.

Noise spectrum of circular saw 1 in different operating conditions: background noise, i.e. saw off (up), saw on, idling (middle), with sample load (bottom).

Het zijn dus de hoge frequenties, boven 2500 Hz, die een probleem vormen. Neem bvb die piek rond 3150 Hz. Geluidsgolven van die frequentie hebben een golflengte van 10.9 cm (geluidssnelheid/frequentie 343/3150). Stel dat je de luidspreker op een afstand van een meter van de zaag zet, en erin zou slagen om die frequentie in één bepaalde richting perfect te cancellen. Dan zal je, als je in een cirkel om de zaag en luidspreker heen loopt, 36 posities of richtingen vinden waar het geluid gecancelt wordt, maar ook 36 plaatsen waar het dubbel zo luid is.

En dat is in de veronderstelling dat het geluid periodiek is, maw, de pieken zijn allemaal even groot en de afstand (of tijd) tussen twee pieken is steeds hetzelfde, dat het niet reflecteert op de wanden etc. etc.

De simpelste oplossing is geluidsisolatie aanbrengen. Liefst zo dicht mogelijk bij de zaag, dan heb je minder nodig.
are we infinite or am I alone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')