abonnement Unibet Coolblue
  User die altijd boos en kwaad is 2022 maandag 14 september 2020 @ 15:43:03 #1
491163 Viesdik
pi_195057113
Kan een stopcontact de veroorzaker zijn van schade aan elektrische apparaten?
Het is namelijk opmerkelijk dat 2 apparaten kapot gegaan zijn die op hetzelfde stopcontact waren aangesloten.
  Moderator maandag 14 september 2020 @ 16:00:47 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195057313
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 15:43 schreef Viesdik het volgende:
Kan een stopcontact de veroorzaker zijn van schade aan elektrische apparaten?
Het is namelijk opmerkelijk dat 2 apparaten kapot gegaan zijn die op hetzelfde stopcontact waren aangesloten.
Heb je gemeten hoeveel spanning er op staat? Misschien zijn er twee fases aangesloten waardoor je 400V krijgt?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  User die altijd boos en kwaad is 2022 maandag 14 september 2020 @ 16:02:46 #3
491163 Viesdik
pi_195057335
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 16:00 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heb je gemeten hoeveel spanning er op staat? Misschien zijn er twee fases aangesloten waardoor je 400V krijgt?
ik heb geen meetapparatuur
ik zie wel een zwart plekje op het stopcontact zitten wat lijkt op een brandplek
maar het is raar dat binnen 1 maand 2 apparaten kapot gaan die er al meer dan 2 jaar op aangesloten zijn
er lijkt zelfs een brandlucht uit te komen

Ik vermoed dat het probleem is ontstaan door lekkage

pi_195057367
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 16:02 schreef Viesdik het volgende:

[..]

ik heb geen meetapparatuur
ik zie wel een zwart plekje op het stopcontact zitten wat lijkt op een brandplek
maar het is raar dat binnen 1 maand 2 apparaten kapot gaan die er al meer dan 2 jaar op aangesloten zijn
er lijkt zelfs een brandlucht uit te komen

Ik vermoed dat het probleem is ontstaan door lekkage
In dat geval kan je beter iemand die verstandig heeft even naar kijken. water en stroom gaat het natuurlijk niet samen. En er zouden ook een aardlekschakelaar in moeten zijn. Die kan voorkomen dat apparaat stuk gaat.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  User die altijd boos en kwaad is 2022 maandag 14 september 2020 @ 16:21:37 #5
491163 Viesdik
pi_195057569
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 16:05 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

In dat geval kan je beter iemand die verstandig heeft even naar kijken. water en stroom gaat het natuurlijk niet samen. En er zouden ook een aardlekschakelaar in moeten zijn. Die kan voorkomen dat apparaat stuk gaat.
Zou de oorzaak mogelijk kunnen liggen aan een stroompiek / overspanning?
Zo heeft het appartementencomplex een centraal afzuigsysteem die om de 5 minuten overactief aanslaat en enorm toeneemt in zuigkracht.
  maandag 14 september 2020 @ 16:36:09 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_195057744
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 16:05 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

In dat geval kan je beter iemand die verstandig heeft even naar kijken. water en stroom gaat het natuurlijk niet samen. En er zouden ook een aardlekschakelaar in moeten zijn. Die kan voorkomen dat apparaat stuk gaat.
ALS is vooral om te zorgen dat de mens niet kapot gaat. apparaat kan nog vrolijk doorbranden hoor.
Tot nooit .......
pi_195057826
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 16:21 schreef Viesdik het volgende:
Zou de oorzaak mogelijk kunnen liggen aan een stroompiek / overspanning?
Zo heeft het appartementencomplex een centraal afzuigsysteem die om de 5 minuten overactief aanslaat en enorm toeneemt in zuigkracht.
Zo'n afzuigsysteem staat toch altijd bij "op een laag pitje"? Verder deskundige de spanning laten meten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195058003
Als er een draad niet lekker vast zit dan kan het stopcontact gaan klapperen in de zin van snel aan en uit gaan. Een gloeilamp gaat dan flikkeren en andere spullen gaan vaak kapot. Die brandvlek kan daar ook van komen.

Inderdaad open (laten) schroeven en even kijken hoe het zit.
pi_195058317
Misschien is het contact binnen vervuild of geoxideerd. Dat geeft een slechte verbinding en wellicht een spanning die af en toe even wegvalt of dipt.

Kort wegvallen spanning kan schadelijk zijn voor apparatuur.

Slecht contact kan ook een brandplek veroorzaken.
.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 maandag 14 september 2020 @ 18:38:02 #10
491163 Viesdik
pi_195059380
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 16:55 schreef qajariaq het volgende:
Als er een draad niet lekker vast zit dan kan het stopcontact gaan klapperen in de zin van snel aan en uit gaan. Een gloeilamp gaat dan flikkeren en andere spullen gaan vaak kapot. Die brandvlek kan daar ook van komen.

Inderdaad open (laten) schroeven en even kijken hoe het zit.
Kan je inboedelverzekering in dit soort gevallen de kosten dekken?
  maandag 14 september 2020 @ 18:40:33 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_195059417
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 18:38 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Kan je inboedelverzekering in dit soort gevallen de kosten dekken?
serieus???
Tot nooit .......
  User die altijd boos en kwaad is 2022 maandag 14 september 2020 @ 18:44:05 #12
491163 Viesdik
pi_195059469
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 18:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

serieus???
Ja
  Moderator maandag 14 september 2020 @ 18:58:16 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_195059661
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 18:38 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Kan je inboedelverzekering in dit soort gevallen de kosten dekken?
Wie is verantwoordelijk voor je installatie ?
pi_195060152
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 18:38 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Kan je inboedelverzekering in dit soort gevallen de kosten dekken?
De schade aan je installatie niet. Dat is gewoon achterstallig onderhoud. De schade aan je apparatuur mogelijk. Tegen dagwaarde, minus eigen risico. Een paar uur besteden aan een folderwijk levert waarschijnlijk meer op dan deze 'schade' op je verzekering proberen te verhalen.

De brandplek duidt hoogstwaarschijnlijk op een slecht contactpunt in het stopcontact. Slecht contact zorgt voor weerstand. En weerstand in een elektrisch circuit zorgt voor warmte.

Het slechte contact kan er ook voor gezorgd hebben dat de spanning in je apparatuur te laag is geworden. En dat kan schade aan apparatuur veroorzaken.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 maandag 14 september 2020 @ 19:43:30 #15
491163 Viesdik
pi_195060318
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De schade aan je installatie niet. Dat is gewoon achterstallig onderhoud. De schade aan je apparatuur mogelijk. Tegen dagwaarde, minus eigen risico. Een paar uur besteden aan een folderwijk levert waarschijnlijk meer op dan deze 'schade' op je verzekering proberen te verhalen.

De brandplek duidt hoogstwaarschijnlijk op een slecht contactpunt in het stopcontact. Slecht contact zorgt voor weerstand. En weerstand in een elektrisch circuit zorgt voor warmte.

Het slechte contact kan er ook voor gezorgd hebben dat de spanning in je apparatuur te laag is geworden. En dat kan schade aan apparatuur veroorzaken.
Wat een aannames
pi_195060586
Wanneer je geen aannames als antwoord wenst, kun je een deskundige inschakelen die bij je thuis de oorzaken van je defecte apparatuur komt onderzoeken en daar een mooi rapport van schrijft. Echter is de kans groot dat zelfs zo'n deskundige toch de nodige aannames zal doen in zijn definitieve rapport.


Hier op het forum komt niemand verder dan aannames. Al dan niet gebaseerd op eerder opgedane kennis en praktijkervaringen.
pi_195060717
als je geen aannames wilt (waar alles reacties vol van zitten) dan zal je toch echt moeten gaan meten. Dit plek kan van alles zijn, het kan zelfs viezigheid zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195060739
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 18:44 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Ja
Nee slijtage of achterstallig onderhoud en de gevolgen ervan vallen niet onder de verzekering.
.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 maandag 14 september 2020 @ 20:35:43 #19
491163 Viesdik
pi_195061300
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 19:57 schreef Ivo1985 het volgende:
Wanneer je geen aannames als antwoord wenst, kun je een deskundige inschakelen die bij je thuis de oorzaken van je defecte apparatuur komt onderzoeken en daar een mooi rapport van schrijft. Echter is de kans groot dat zelfs zo'n deskundige toch de nodige aannames zal doen in zijn definitieve rapport.

Hier op het forum komt niemand verder dan aannames. Al dan niet gebaseerd op eerder opgedane kennis en praktijkervaringen.
er komt ook een deskundige langs
pi_195068005
Zo'n roet/brand vlekje kan ontstaan door vonk overslag (Vlamboog) tussen de contacten, tussen stekker en stopcontact. Dit gebeurd dan vaak wanneer een apparaat ingeschakeld wordt of in bedrijf is... Gebeurd ook bijna altijd in een schakelaar, vandaar dat er van ontploffingsgevaar gesproken wordt bij gas lekkage en licht aanmaken.

Vonkt een stopcontact dan zullen de klemmetjes van de contacten mogelijk iets opgerekt zijn door het veelvuldige gebruik en maken een wiebelig contact. Stel het voor als een Bougie, die moet speling hebben tussen beide contacten om te kunnen vonken.

Of de draadaansluiting is niet goed geplaatst of aangedraaid en heeft daar speling.. A fijn, elektrische contacten en speling = vonk bij inschakelen of constant geknetter bij ingeschakeld apparaat... Vooral op vochtige dagen is dit risico groter, hoge luchtvochtigheid geeft geleiding en een mooiere vonk.

Verhelp de speling, stopcontact vervangen of met spitse tang de contacten iets samenknijpen zodat het weer strak past.

En ja er kunnen stroompieken en dalen in het net voorkomen die apparaten kunnen beschadigen en kan funest zijn voor elektronica. Bv. sommige apparaten trekken even veel stroom weg bij het opstarten is een andere apparaat aangesloten en ingeschakeld op het zelfde stopcontact kan dit schade veroorzaken.

Ik heb het zelf eens gehad met een nieuwe Epson printer... Printer was binnen een week kapot, terug gebracht nieuwe gekregen, week later weer kapot... Tot 3 keer toe zelfde verhaal. Bij de 3e nieuwe kreeg ik de tip deze printer dus niet op hetzelfde stopcontact als de PC is aangesloten in stand-by te laten staan en de PC op te starten. Dus beide fysiek uit en inschakelen eerst PC dan pas printer. Of printer naar andere groep te verhuizen. Met de verklaring dat de PC bij opstarten even teveel stroom wegtrekt en dit dan dus eerst een daling en dan een piek veroorzaakt in de printer en dat de elektronica van de printer dat niet fijn vind. Zo gezegd zo gedaan en de printer heeft het jaren goed gedaan.

En ook eens ervaren met 5 LED spotjes op hetzelfde stopcontact, ik hoorde een poef geluidje en alle 5 spots gingen simultaan uit en waren stuk. Alle 5 open geschroefd en hadden allemaal de spoel op de driver doorgebrand.
Lijkt me sterk dat alle 5 de drivers op dezelfde seconde aan het einde van de levensduur waren aangekomen. Dit moet iets van afwijking in het stroomnet geweest zijn. Geen idee wat, zou een piek geweest kunnen zijn (stroom, spanning, frequentie?)... Goede vraag voor in de wetenschap en techniek afdeling, helaas is mijn elektro kennis te basaal om dit te verklaren...

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 15-09-2020 10:44:21 ]
pi_195068637
Mogelijk een zwevende nul, dag apparaten :W

Wanneer is je installatie voor het laatst gekeurd?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_195078940
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 16:05 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

In dat geval kan je beter iemand die verstandig heeft even naar kijken. water en stroom gaat het natuurlijk niet samen. En er zouden ook een aardlekschakelaar in moeten zijn. Die kan voorkomen dat apparaat stuk gaat.
Uuhm... een aardlekschakelaar voorkomt helemaal niet dat een apparaat kapot gaat, het voorkomt dat er stroom via alternatieve wegen gaat dan zou moeten.
pi_195080950
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 10:37 schreef Watuntrik het volgende:
Zo'n roet/brand vlekje kan ontstaan door vonk overslag (Vlamboog) tussen de contacten, tussen stekker en stopcontact. Dit gebeurd dan vaak wanneer een apparaat ingeschakeld wordt of in bedrijf is... Gebeurd ook bijna altijd in een schakelaar, vandaar dat er van ontploffingsgevaar gesproken wordt bij gas lekkage en licht aanmaken.

Vonkt een stopcontact dan zullen de klemmetjes van de contacten mogelijk iets opgerekt zijn door het veelvuldige gebruik en maken een wiebelig contact. Stel het voor als een Bougie, die moet speling hebben tussen beide contacten om te kunnen vonken.

Of de draadaansluiting is niet goed geplaatst of aangedraaid en heeft daar speling.. A fijn, elektrische contacten en speling = vonk bij inschakelen of constant geknetter bij ingeschakeld apparaat... Vooral op vochtige dagen is dit risico groter, hoge luchtvochtigheid geeft geleiding en een mooiere vonk.

Verhelp de speling, stopcontact vervangen of met spitse tang de contacten iets samenknijpen zodat het weer strak past.

En ja er kunnen stroompieken en dalen in het net voorkomen die apparaten kunnen beschadigen en kan funest zijn voor elektronica. Bv. sommige apparaten trekken even veel stroom weg bij het opstarten is een andere apparaat aangesloten en ingeschakeld op het zelfde stopcontact kan dit schade veroorzaken.

Ik heb het zelf eens gehad met een nieuwe Epson printer... Printer was binnen een week kapot, terug gebracht nieuwe gekregen, week later weer kapot... Tot 3 keer toe zelfde verhaal. Bij de 3e nieuwe kreeg ik de tip deze printer dus niet op hetzelfde stopcontact als de PC is aangesloten in stand-by te laten staan en de PC op te starten. Dus beide fysiek uit en inschakelen eerst PC dan pas printer. Of printer naar andere groep te verhuizen. Met de verklaring dat de PC bij opstarten even teveel stroom wegtrekt en dit dan dus eerst een daling en dan een piek veroorzaakt in de printer en dat de elektronica van de printer dat niet fijn vind. Zo gezegd zo gedaan en de printer heeft het jaren goed gedaan.

En ook eens ervaren met 5 LED spotjes op hetzelfde stopcontact, ik hoorde een poef geluidje en alle 5 spots gingen simultaan uit en waren stuk. Alle 5 open geschroefd en hadden allemaal de spoel op de driver doorgebrand.
Lijkt me sterk dat alle 5 de drivers op dezelfde seconde aan het einde van de levensduur waren aangekomen. Dit moet iets van afwijking in het stroomnet geweest zijn. Geen idee wat, zou een piek geweest kunnen zijn (stroom, spanning, frequentie?)... Goede vraag voor in de wetenschap en techniek afdeling, helaas is mijn elektro kennis te basaal om dit te verklaren...
dit is onzin spanning dip niet zomaar wij krijgen 230v + aangeboden dat gaat niet zomaar onderuit.
waarschijnlijk de term stroom en spanning door elkaar gehaald

[ Bericht 0% gewijzigd door catwizzel op 16-09-2020 10:08:11 ]
pi_195083536
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 23:28 schreef catwizzel het volgende:

[..]

dit is onzin spanning dip niet zomaar wij krijgen 230v + aangeboden dat gaat niet zomaar onderuit.
waarschijnlijk stroom en spanning door elkaar
Moeten we dit snappen? Is het dom om de stroomdraad en de spanningsdraad te verwarren?

Spanningsvariaties kunnen echt wel plaats vinden hoor. Zeker als je iets 'verder' weg zit dan kan de spanning een beetje inzakken als er zware apparaten worden geschakeld. Daarnaast kan bliksem de spanning ook behoorlijk laten pieken.

In dit geval geloof ik eerder in een slechte verbinding ergens. WCD (laten) vervangen en dan is het zo goed als zeker opgelost en staat het weer netjes ook zonder zwarte vlekken.
pi_195084125
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 11:11 schreef densmee het volgende:
Mogelijk een zwevende nul, dag apparaten
Die term had ik nog niet eerder gehoord... :) En even opgezocht... Maar wanneer ik het goed begrijp dan kan hoeft een zwevende nul zich niet voor de aardlek in de meterkast te bevinden maar kan ook willekeurig overal in de installatie plaatsvinden. Zoals slecht aangesloten nul in een lasdoos of zelfs stopcontact of in het apparaat zelf?

En dan zou corrosie door vocht, oorzaak van slecht contact, de zwevende nul kunnen veroorzaken?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')