abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 25 september 2020 @ 13:10:15 #101
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195249322
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 12:53 schreef Gia het volgende:
Stel je speelt toneel en moet een zwarte kat voorstellen. Mag je je dan, volgens BLM, ook niet zwart schminken?


Dit, dus.
Ik heb tot nu toe nog geen zwarte katten met de betogingen zien meelopen, dus ik heb goede hoop.
pi_195249438
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:10 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik heb tot nu toe nog geen zwarte katten met de betogingen zien meelopen, dus ik heb goede hoop.
Allicht niet, die geven enkel kopjes en spinnen erop los. Dat past niet bij BLM, veel te vredelievend.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  vrijdag 25 september 2020 @ 16:32:38 #103
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_195252720
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 09:20 schreef OxygeneFRL het volgende:
IK had een foto van mezelf als zwarte piet op facebook, is blijkbaar door een "vriend' gerapporteerd en vanmorgen verwijderd. kan er niet op reageren, niet zien wie het was...
Onzettend aanstootgevend uiteraard, ik neem aan dat je kinderen aan het laten zien was hoe dom zwarte mensen zijn. Je onzekere vriend zal het zwaar hebben gehad , zomaar zich beledigd voelen door een sprookjesfiguur. Misschien had ie niet door dat jij het was? Immers, het is geen probleem als ie had gezien dat er een bleekscheet (ervan uitgaande dat je dat bent) onder zat
pi_195289303
Tegen de wil van de bevolking geen Sinterklaasfeest op Curaçao dit jaar. https://nos.nl/artikel/23(...)meer-op-curacao.html
pi_195365879
De Sinter class
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<?php
class Sinter
{
    private 
$sint;
    private 
$piet;
    private 
$ophef = [321011103290119971141161013211210510111610];

    function 
__construct()
    {
        
$this->sint get_class($this) . "klaas";
        
$this->piet $this->ophef();
    }

[...]
}

class 
Piet extends Sinter
{
    function 
pieterbaas()
    {
        return 
$this->piet();
    }
}

$klaas = new Sinter("klaas");
$piet = new Piet();

echo 
$klaas->sint() . $piet->pieterbaas();
?>
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195402723
‘Grijze Piet’ valt verkeerd: Arnhem schrapt subsidie intocht Sinterklaas

Met een ‘Grijze Piet’ in plaats van een zwarte of bruine komt de Stichting Die Blide Incomst van Sinterniclaesz in Arnhem tegemoet aan de eis van de gemeenteraad om een einde te maken aan wat critici ‘het racistische karakter van de Pietfiguur’ noemen.



Ze volgen de koers van een reeks andere organisaties voor optochten in den lande, waaronder in de nabijheid van Arnhem de dorpen Gendt, Angeren en Doornenburg.

Burgemeester en wethouders van Arnhem zien echter geen heil in het alternatief uit vrees dat dit opnieuw discussie zal opleveren, zo blijkt uit een brief aan het bestuur. Ze wijzen een bijdrage van 3000 euro aan het kinderfeest en het gebruik van het gemeentehuis voor een feest rond Sint en Piet van de hand.

Kick Out Zwarte Piet

Dat het lastig blijft, toont de gang van zaken in Breda. Daar woedt discussie over de vraag of grijs nu echt een goede oplossing is. De sinterklaasverenigingen daar vinden het een ‘acceptabele situatie, voor zowel de voor- als tegenstanders van Zwarte Piet’.

Bij Actiegroep Breda Kan Het, gelieerd aan KOZP (Kick Out Zwarte Piet) schiet dat in het verkeerde keelgat. Ze vinden ze het allemaal nog te veel op zwart lijken.

Geen Grijze Piet maar roetveegpiet moet het worden, vinden de actievoerders die al met een demonstratie dreigden nadat het plan voortijdig uitlekte.

‘Volg gewoon het Sinterklaasjournaal’ is een veel gehoord advies van critici maar dat gaat het bestuur en veel vrijwilligers in Arnhem weer veel te ver. ,,Onze vrijwilligers hechten aan een mooie vermomming”, benadrukt Van den Brul.
https://www.ad.nl/binnenl(...)erklaas-br~a363aa12/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195402748
KOZP bepaald blijkbaar wat de gewenste pietenkleuren zijn. En omdat zij grijs niet acceptabel vinden komt er geen subsidie van de gemeente voor de vrijwilligers om het feest mogelijk te maken. |:(
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:37:06 #109
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_195402825
Heel sympathiek initiatief dat een mooie benadering is van wat dan wel kan. Maar hé, bij KOZP is het natuurlijk weer my way or the highway. Stel kinderachtige huichelaars met je 'verbinding'. :')
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_195402856
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 11:37 schreef Andromache het volgende:
Heel sympathiek initiatief dat een mooie benadering is van wat dan wel kan. Maar hé, bij KOZP is het natuurlijk weer my way or the highway. Stel kinderachtige huichelaars met je 'verbinding'. :')
En laat dat nou net zijn wat iedereen die een klein beetje weet van KOZP al jaren zegt; het zal nooit genoeg zijn.

En daarom was het verstandig geweest al enkele jaren terug te besluiten dat groepje jankerds op geen enkel gebied serieus te nemen, in plaats van zoals het nu is gegaan het door te laten etteren, waardoor ze her en der bij diverse gemeentes voet aan de grond hebben gekregen en zo langzaam de samenleving kunnen verkankeren met hun walgelijke en gevaarlijke, en bovenal racistische denkbeelden.
pi_195402889
KOZP ziet nog steeds niet in (en dat zullen ze ook nooit doen) dat ze zelf de grootste racisten zijn door alles af te schieten wat als idee komt. Gesprekken willen ze niet meer zo te lezen want er werd al meteen gedreigd met demonstraties. En die lopen over het algemeen weer uit op confrontaties. Lijkt wel of ze ervan houden...
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:45:25 #112
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195402948
Zwarte pieten"discussie".

Racisme is geen discussie.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:46:09 #113
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195402958
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 11:30 schreef voetbalmanager2 het volgende:
KOZP bepaald blijkbaar wat de gewenste pietenkleuren zijn. En omdat zij grijs niet acceptabel vinden komt er geen subsidie van de gemeente voor de vrijwilligers om het feest mogelijk te maken. |:(
En terecht.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195402962
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 11:45 schreef Mikeytt het volgende:
Zwarte pieten"discussie".

Racisme is geen discussie.
Daarom moet men KOZP uitsluiten als gesprekspartner.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:53:37 #115
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195403070
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 11:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Daarom moet men KOZP uitsluiten als gesprekspartner.
Die sluiten racisten over het algemeen al uit.

Een discussie met een racist, een voorstander van zwarte piet, is niet te doen. Je gaat niet in gesprek met mensen die bijdragen aan de onderdrukking van gehele bevolkingsgroepen.

Fascisten kun je niet met logica en redelijkheid bestrijden. Fascists deserve to be beaten.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195403104
Precies. Er is niets mis met Zwarte piet.

ik geloof dat die Airfryer inmiddels bijna miljonair is. Airfryer krijgt wel erg veel van Sinterklaas.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195403123
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 11:53 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Die sluiten racisten over het algemeen al uit.
KOZP zijn racisten. Op hun facebookpagina had de beheerder geplaatst dat blanken een speciaal racisme-gen hebben en ze sorteren mensen op huidskleur bij hun demonstraties. Hoezo is dat niet racistisch?

quote:
Een discussie met een racist, een voorstander van zwarte piet, is niet te doen. Je gaat niet in gesprek met mensen die bijdragen aan de onderdrukking van gehele bevolkingsgroepen.
Ah, een racist is dus een voorstander van Zwarte Piet.

Vreemde definitie hanteer jij.

quote:
Fascisten kun je niet met logica en redelijkheid bestrijden. Fascists deserve to be beaten.
En nu zijn voorstanders van Zwarte Piet opeens fascisten, die ook een pak slaag verdienen?
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:58:00 #118
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_195403133
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 11:53 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Die sluiten racisten over het algemeen al uit.

Een discussie met een racist, een voorstander van zwarte piet, is niet te doen. Je gaat niet in gesprek met mensen die bijdragen aan de onderdrukking van gehele bevolkingsgroepen.

Fascisten kun je niet met logica en redelijkheid bestrijden. Fascists deserve to be beaten.
Dramaqueen.

Alsof je, doordat mensen zichzelf schminken, onderdrukt wordt. Zulk gelamenteer kan ik gewoon niet serieus nemen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_195403158
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195403557
twitter

quote:
Tegenstanders Zwarte Piet nemen sticker campagne onder vuur

Een campagne die gevoerd wordt door de site ZwartePietSticker kan op felle kritiek van tegenstanders van Zwarte Piet rekenen.

Actievoerders laten dreigende reacties achter via verschillende social media en het contactformulier op de site.

Naast dat de Zwarte Pieten-discussie ieder jaar eerder lijkt te beginnen, reageren zowel voor- als tegenstanders steeds feller op elkaar. Met name aanhangers van actiegroep ‘Kick Out Zwarte Piet’ hebben verbaal hun onvrede tegen de site geuit.

Boos op actie
Door middel van berichten op Facebook, Twitter en via het contactformulier laten ze op verschillende wijzen weten dat ze boos zijn op de actie van ZwartePietSticker waarbij geïnteresseerden tegen kostprijs een setje met stickers kunnen bestellen. Ruim 1000 mensen hebben reeds meegedaan aan de actie.

Bedreigingen
De te bestellen stickers bevatten een tekst die Zwarte Piet verwelkomt. Deze tekst wordt vergezeld door het bekende karikatuur van Zwarte Piet. “Met name het feit dat we bewust hebben gekozen voor de ‘oude’ (met dikke lippen en oorbellen) Zwarte Piet schopt deze activisten tegen het zere been”, zegt de anonieme beheerder van de actie. “Natuurlijk hadden we rekening gehouden met enkele negatieve reacties vanuit de KOZP - beweging, maar de hoeveelheid bedreigingen die wij nu dagelijks binnen krijgen hadden wij zeker niet verwacht”.

Inmiddels hebben de oprichters de contactgegevens van de site waar mogelijk veranderd naar een anonieme variant uit angst dat de bedreigingen zich verplaatsen van digitale media naar bedreigingen in persoon. Desalniettemin zijn de deelnemers niet van plan om te stoppen met het aanbieden van de stickers.
https://www.rtvvlissingen(...)t&utm_medium=twitter

Enkele reacties:
quote:
Uw haatmail

"Hahahaha meteen doorgestuurd naar mijn vrienden bij
Kick Out ZP, jullie gaan het druk krijgen..."
@A*****ds
Privébericht via Twitter

"Zou maar snel je adres weghalen als ik jullie was... Anders laten ik
en mijn ZWARTE vrienden jullie wel anders denken"
Anoniem
Haatmail via deze site

"BLM!!! WEG MET ZWARTE PIET"
G. van der K
Haatmail via deze site

"Stelletje rascisten ik hoop dat jullie s****en aan c****a!!!!"
Anoniem
Haatmail via deze site

"Deze envelop had ook iets anders kunnen bevatten dan allen dit papier (...) "
Sander
Fysieke brief op ons postadres

"Hoe hebben jullie in godsnaam nog niet in de gaten
dat Zwarte Piet fking rascistisch is?!?!"
Marja van ********
Reactie via Facebook
En dus:
quote:
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

Naam ondernemer: Zwarte Piet Sticker

E-mailadres: info@zwartepietsticker.nl

Postadres: Mailboxde.com GmbH ID 83074

Äussere Weberstr. 57

02763, Zittau

Duitsland

Ons KvK en BTW nummer zijn op aanvraag beschikbaar. Dit om eventuele anti-Zwarte Piet activisten geen kans te geven tot het aanzetten van geweld/vernielingen.
Commentaar lijkt mij overbodig, e.e.a. spreekt voor zichzelf.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_195403717
Oh, en aangezien anti-Piet via diverse media hun fa- en racistische mening kan blijven spuien bij deze wat propaganda voor de pro-Piet kant van het verhaal, met name voor de ouders van kinderen die de traditionele (niet racistische) Zwarte Piet een warm hart toedragen.

Het Sint en Pietengilde heeft enkele voorbeeldbrieven die u kan gebruiken voor de school van uw kind:

https://sintenpietengilde.nl/brief-schoolbestuur/

https://sintenpietengilde.nl/conceptbrief-ouders/

Veel succes met uw tegenbeweging voor het behoud van onze cultuur en traditie. 8}

En dikke middelvinger naar alle fa- en racisten van KOZP en hun fans. :6
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_195404778
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 12:23 schreef Montagui het volgende:
[ twitter ]
[..]

https://www.rtvvlissingen(...)t&utm_medium=twitter

Enkele reacties:
[..]

En dus:
[..]

Commentaar lijkt mij overbodig, e.e.a. spreekt voor zichzelf.
Vooral die reacties... zien ze dan echt niet in dat dit enkel en alleen de situatie verergerd? De achterban van KOZP is echt niet zo begaan met racisme als ze zelf misschien denken. Juist door dit soort reacties wordt de tweedeling alleen maar groter. KOZP verbindt niet, maar wat had je ook verwacht met een naam die begint met Kick en Out.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_195404918
In tegenstelling tot de feestjes van KOZP zelf is het Sinterklaas voor iedereen.
Airfryer doet de organisatie van een datingavond waar het deurbeleid specifiek op huidskleur is gericht. Je mag alleen deelnemen als je een donkere huidskleur hebt.

je kunt je voorstellen hoe 't land op z'n kop staat als het Sinterklaasfeest alleen mensen toelaat met een blanke huidskleur.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_195407524
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 13:47 schreef spectrumanalyser het volgende:
In tegenstelling tot de feestjes van KOZP zelf is het Sinterklaas voor iedereen.
Airfryer doet de organisatie van een datingavond waar het deurbeleid specifiek op huidskleur is gericht. Je mag alleen deelnemen als je een donkere huidskleur hebt.

je kunt je voorstellen hoe 't land op z'n kop staat als het Sinterklaasfeest alleen mensen toelaat met een blanke huidskleur.
Dat zou wel een stunt zijn. En dan zeggen als ze beginnen te klagen: "Dit wilden jullie toch? Wat zeur je nu?"
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:16:48 #125
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_195408323
Jaren geleden werd er al gewaarschuwd dat het van kwaad tot erger ging worden met die KOZP gasten en je geen duimbreed moest toegeven maar ja, dan was je een racist etc...

Nou we zien hoe het gaat.
pi_195408399
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:16 schreef AchJa het volgende:
Jaren geleden werd er al gewaarschuwd dat het van kwaad tot erger ging worden met die KOZP gasten en je geen duimbreed moest toegeven maar ja, dan was je een racist etc...

Nou we zien hoe het gaat.
We zijn de architecten van onze eigen ondergang. Of in dit geval, we hebben ze hun gang laten gaan en alleen maar toe gekeken. En nu is het zo goed als te laat.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_195410443
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:21 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

We zijn de architecten van onze eigen ondergang. Of in dit geval, we hebben ze hun gang laten gaan en alleen maar toe gekeken. En nu is het zo goed als te laat.
Klopt, nu bepalen zij onderhand wat goed en fout is, hoe krom kan het zijn
  zondag 4 oktober 2020 @ 21:11:43 #128
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195432630
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 11:45 schreef Mikeytt het volgende:

Racisme is geen discussie.
Racisme is perceptie, dus subjectief en dus open voor discussie.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 16:05:48 #129
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_195548605
Ik speel altijd graag Zwarte Piet. En er zijn maar 2 opties.
1. Een omstander ziet mij als een zwarte. Dan is er geen probleem, want dan doe ik niet aan blackfacing.
2. Een omstander ziet mij als blanke. Dan is er ook geen probleem, want als je mij nog steeds als blanke ziet, lijk ik blijkbaar niet op een neger.
pi_196161682
quote:
Sinterklaasintocht zaterdag in fictieve plaats Zwalk
De landelijke intocht van Sinterklaas is zaterdag in het niet-bestaande plaatsje Zwalk. Dat bleek uit de eerste aflevering van het Sinterklaasjournaal, die vanavond werd uitgezonden. Er is dit jaar gekozen voor een geheime aankomstplek vanwege de coronacrisis.
https://nos.nl/artikel/23(...)ve-plaats-zwalk.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_196161771
Toepasselijk voor de NOS.
pi_196161960
Zwalkpiet, hij werkt voor een bisschop om zijn dagelijkse hertog te kunnen blijven halen. Moet ie wel voor 20:00 klaar zijn...
  dinsdag 10 november 2020 @ 08:26:14 #133
3542 Gia
User under construction
pi_196164476
Oe, spannend, nog 4 nachtjes slapen!

Hier is al goede handel in raamstickers van zwarte pietjes, compleet met een 'spot de pieten' spel/speurtocht voor de kinderen.
pi_196178558


Ik kwam deze foto tegen, vond dit er wel goed uit zien. Ben benieuwd of iedereen met zoiets kan leven.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 10 november 2020 @ 22:16:36 #135
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_196178617
Ik op zich wel, als het gezeik dan een keer ophoudt. Absoluut beter dan alleen die roetvegen, ook al verbergt dit gezichtscontouren nog steeds niet zo goed als zwart, maar ja.

Waren witte tanden trouwens ook al racistisch?
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  dinsdag 10 november 2020 @ 22:37:48 #136
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196179046
quote:
0s.gif Op maandag 9 november 2020 23:01 schreef Tmarus het volgende:
Toepasselijk voor de NOS.
Toch lijken ze bij het Sinterklaasjournaal, als je de "ontzwarting" als gegeven beschouwt, nog redelijk hun best te doen een zekere continuïteit te suggereren. In de aflevering van vandaag hebben de gezichten roetvegen en zijn de pruiken ontkroest (ik weet niet eens of dat laatste een nieuwigheid is), maar de algehele verschijning doet denken aan die van een lichter gekleurde traditionele Piet. Het is niet zo erg als bij die rare hippie-figuren die je elders wel ziet verschijnen. Ze doen het ook best speels, met een knipoogje naar de "echte" Zwarte Piet (als kolenschepper bij de machines).
pi_196179242
Kan iemand mij uitleggen hoe een Moor een slaaf kan zijn? (y)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 10 november 2020 @ 22:59:40 #138
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196179390
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 22:51 schreef BoneThugss het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe een Moor een slaaf kan zijn? (y)
Moor = (1) inwoner van westelijk Noord-Afrika (het Mauretania van de Oudheid); (2) zwarte Afrikaan. De relatie van die laatsten met slavernij is bekend. De figuur van Zwarte Piet, hoewel zelf geen slaaf, stelt iemand van de tweede categorie voor.
pi_196179529
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 22:51 schreef BoneThugss het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe een Moor een slaaf kan zijn? (y)
Simpel, je word gevangen door een bende rovers en verkocht op een slavenmarkt, net zoals er in een niet al te lang verleden ook bijna anderhalf miljoen Europeanen verhandeld zijn op zo'n markt ergens in Turkije, Algerije, of Marokko. Dit verhaal werkt twee kanten op, hoezeer de Sylvana's van deze wereld dat ook willen tegenspreken. Moren waren zelf rovers en zullen ook regelmatig in de boeien zijn geslagen tijdens hun strooptochten. Tijdje geleden zat er hier op het forum nog een Marokkaan heel trots te vertellen dat er ook blonde Marokkanen zijn, wat hij alleen niet leek te beseffen is dat dat door hun eigen slavernijverleden komt.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_196179669
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 22:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Moor = (1) inwoner van westelijk Noord-Afrika (het Mauretania van de Oudheid); (2) zwarte Afrikaan. De relatie van die laatsten met slavernij is bekend. De figuur van Zwarte Piet, hoewel zelf geen slaaf, stelt iemand van de tweede categorie voor.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 23:06 schreef Hathor het volgende:

[..]

Simpel, je word gevangen door een bende rovers en verkocht op een slavenmarkt, net zoals er in een niet al te lang verleden ook bijna anderhalf miljoen Europeanen verhandeld zijn op zo'n markt ergens in Turkije, Algerije, of Marokko. Dit verhaal werkt twee kanten op, hoezeer de Sylvana's van deze wereld dat ook willen tegenspreken. Moren waren zelf rovers en zullen ook regelmatig in de boeien zijn geslagen tijdens hun strooptochten. Tijdje geleden zat er hier op het forum nog een Marokkaan heel trots te vertellen dat er ook blonde Marokkanen zijn, wat hij alleen niet leek te beseffen is dat dat door hun eigen slavernijverleden komt.
:D

Topic kan gesloten worden (y)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 10 november 2020 @ 23:15:14 #141
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196179671
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 23:06 schreef Hathor het volgende:

[..]

Simpel, je word gevangen door een bende rovers en verkocht op een slavenmarkt, net zoals er in een niet al te lang verleden ook bijna anderhalf miljoen Europeanen verhandeld zijn op zo'n markt ergens in Turkije, Algerije, of Marokko. Dit verhaal werkt twee kanten op, hoezeer de Sylvana's van deze wereld dat ook willen tegenspreken. Moren waren zelf rovers en zullen ook regelmatig in de boeien zijn geslagen tijdens hun strooptochten. Tijdje geleden zat er hier op het forum nog een Marokkaan heel trots te vertellen dat er ook blonde Marokkanen zijn, wat hij alleen niet leek te beseffen is dat dat door hun eigen slavernijverleden komt.
Ja, maar die roofzuchtige Moren waren stammen uit het Saharagebied, in het islamitische deel van West-Afrika. Dat was niet hetzelfde volk dat door de Europese koloniale machten naar Amerika werd verscheept. Dat speelde zich voornamelijk af rond de Golf van Guinee, veel verder naar het zuiden.
pi_196179687
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 23:15 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, maar die roofzuchtige Moren waren stammen uit het Saharagebied, in het islamitische deel van West-Afrika. Dat was niet hetzelfde volk dat door de Europese koloniale machten naar Amerika werd verscheept. Dat speelde zich voornamelijk af rond de Golf van Guinee, veel verder naar het zuiden.
Heb jij geschiedenis gestudeerd ofzo? (y)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_196179711
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 23:15 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, maar die roofzuchtige Moren waren stammen uit het Saharagebied, in het islamitische deel van West-Afrika. Dat was niet hetzelfde volk dat door de Europese koloniale machten naar Amerika werd verscheept. Dat speelde zich voornamelijk af rond de Golf van Guinee, veel verder naar het zuiden.
Diezelfde Moren hadden er ook geen enkele moeite mee om die lui uit het zuiden te vangen en te verhandelen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_196179753
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 23:16 schreef Hathor het volgende:

[..]

Diezelfde Moren hadden er ook geen enkele moeite mee om die lui uit het zuiden te vangen en te verhandelen.
Dus donkere mensen verkochten donkere mensen aan donkere mensen. Of dachten sommige figuren hier dat we als de witten even aan komen varen en zelf op jacht gingen? (y)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_196179827
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 23:19 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dus donkere mensen verkochten donkere mensen aan donkere mensen. Of dachten sommige figuren hier dat we als de witten even aan komen varen en zelf op jacht gingen? (y)
Slavernij is een groot ding geweest in Afrika lang voordat de eerste witte janlul daar voet aan land zette. En vergeet ook niet dat de Europanen nooit het binnenland zijn ingetrokken om ze zelf te vangen, dat deden de locals, zoals Akwasi's Ashanti, helemaal alleen. Vervolgens gingen zij ze verkopen aan de witmannen die in een fort aan de kust zaten te wachten.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_196180670
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 23:23 schreef Hathor het volgende:

[..]

Slavernij is een groot ding geweest in Afrika lang voordat de eerste witte janlul daar voet aan land zette. En vergeet ook niet dat de Europanen nooit het binnenland zijn ingetrokken om ze zelf te vangen, dat deden de locals, zoals Akwasi's Ashanti, helemaal alleen. Vervolgens gingen zij ze verkopen aan de witmannen die in een fort aan de kust zaten te wachten.
Deze man _O_ _O_
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_196181634
Ik heb op insta mijzelf als zwarte piet als profielfoto. Ik kwam met een aantal Glennis Grace fans in discussie waarbij Glennis me op een gegeven moment een DM stuurde, dus daar reageerde ik natuurlijk op, paar keer, maar geen reactie. later merkte ik dat ze me geblokkeerd had. Man wat een laf wijf, even berichtje sturen en meteen blokkeren
  woensdag 11 november 2020 @ 08:14:50 #148
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196181774
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 23:19 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dus donkere mensen verkochten donkere mensen aan donkere mensen. Of dachten sommige figuren hier dat we als de witten even aan komen varen en zelf op jacht gingen? (y)
Akwasi en Airfryer kunnen moeilijk geld van zichzelf eisen. Da’s dan gewoon vestzak, broekzak.
Dat die lui integer zijn, gelooft onderhand toch niemand meer?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 11 november 2020 @ 08:24:51 #149
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196181821
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:21 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

We zijn de architecten van onze eigen ondergang. Of in dit geval, we hebben ze hun gang laten gaan en alleen maar toe gekeken. En nu is het zo goed als te laat.
Jezus, moet ik al een bunker gaan graven? Dit klinkt wel heel erg. Gaan we massaal dood?
  woensdag 11 november 2020 @ 08:27:00 #150
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_196181836
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 23:23 schreef Hathor het volgende:

[..]

Slavernij is een groot ding geweest in Afrika lang voordat de eerste witte janlul daar voet aan land zette. En vergeet ook niet dat de Europanen nooit het binnenland zijn ingetrokken om ze zelf te vangen, dat deden de locals, zoals Akwasi's Ashanti, helemaal alleen. Vervolgens gingen zij ze verkopen aan de witmannen die in een fort aan de kust zaten te wachten.
Inderdaad, lang voor de Europeanen kwamen, voeren de slavenschepen ook al naar andere continenten. We hebben het over dezelfde schaal en "maar juf hij dee het ook" is een valide argument om een oogje toe te knijpen.

Weten we dat ook weer.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')