FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [Pleidooi] Elektrisch Voertuig
Sociosmaandag 14 september 2020 @ 09:17
Kolenkachels, dat was wat de norm wat voor verwarming de vorige eeuw tot in de jaren zestig.
Natuurlijk waren er ook al cv-systemen in veel gebouwen, en na de oorlog ook steeds meer in huizen.
Maar voor velen was de vooruitgang de overstap van de kolenkachel naar de gaskachel. Geen gesleep met kolen meer, je kon hem zo met een knopje aan- en uitzetten.
Uiteindelijk wilden we warmte in elk vertrek en die kachels waren toch ook maar lelijk en een sta-in-de-weg, dus daar werd ook vaak cv aangelegd. Je moest wel nog elk jaar zorgen voor onderhoud en vooral ook het water in het systeem bijvullen.
Maar de cv met radiatoren in je kamer is inmiddels ook op z'n retour: de warmte komt uit de vloer of de muren. We draaien nog aan een knopje op een kastje aan de muur, of doen wat op een app, of alles gaat automatisch.

De vooruitgang op het gebied van woningverwarming wordt omarmd. Niemand roept "ik wil de kolenkachel terug." Ja, er komen wat houtkacheltjes en open haarden voor de sfeer bij, maar het gemak heeft de overhand.

Zo moet je ook de vooruitgang van verbrandingsmotor naar elektrische motor in de automobiel zien.
Je hoeft niet meer op zoek naar een tankstation als de tank leeg is, je hoeft niet meer te tanken in de kou of regen, afrekenen bij zo'n apparaat waar mensen naar je pincode kunnen gluren, of binnen de verleidingen van het 'service'station weerstaan.
Nee, nu is je accu altijd vol of voldoende vol, als je parkeert even die stekker erin en je pasje langs de lezer, en de rest gaat vanzelf. Geen zoeken naar tankstations, de laadpalen staan overal aan de straat, bij de supermarkt, op het parkeerterrein van je kantoor, je hebt er misschien een bij je huis. Je hoeft niet meer naar een pompbediende te luisteren die je nog een liter olie wil aansmeren met het aanbod even te peilen, de chocoladerepen en zakken drop blijven in het schap liggen, je bent vrij en onafhankelijk met je elektrische auto.

Met die instelling kom je een stuk verder. Altijd maar vergelijken met het verleden levert weinig op. En binnen een paar jaar haalt elke elektrische auto meer km's op een acculading dan je zelf fijn vindt.
Fredmaandag 14 september 2020 @ 11:57
Helemaal mee eens.

Ik rijd nu voor mijn werk in een elektrisch ding en ik kan niet wachten er eentje privé aan te schaffen. Daarvoor moet nog wel de prijs een beetje zakken.
Mr.Pingmaandag 14 september 2020 @ 12:26
Elke rit uitrekenen of je haalt en/ of weer terug thuis kan komen.

Een auto op benzine zit in 3 minuten vol.
Fredmaandag 14 september 2020 @ 12:30
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:26 schreef Mr.Ping het volgende:
Elke rit uitrekenen of je haalt en/ of weer terug thuis kan komen.
Het merendeel van de automobilisten schijnt niet verder te komen dan de boodschappen en boodschappen doen met de auto. Voor hen zal het appeltje eitje zijn om in te schatten of ze het gaan halen met hun accu-lading.

quote:
Een auto op benzine zit in 3 minuten vol.
Maar ook dan zal je moeten inschatten of je het haalt tot de volgende benzinepomp ;)

Als je vaak naar verschillende locaties moet, als verkoper, consultant, accountant, etc dan is het idd wel een uitdaging om iedere keer van A naar B te komen.
oldfordmaandag 14 september 2020 @ 13:08
quote:
7s.gif Op maandag 14 september 2020 12:30 schreef Fred het volgende:
Maar ook dan zal je moeten inschatten of je het haalt tot de volgende benzinepomp ;)

Als je vaak naar verschillende locaties moet, als verkoper, consultant, accountant, etc dan is het idd wel een uitdaging om iedere keer van A naar B te komen.
Ik kan me niet herinneren of ik me daar ooit druk over gemaakt heb.
Zeker niet als je zakelijk onderweg bent met een pas, dan kun je overal tanken.
O.K., je moet alleen niet wachten tot het lampje van de reserve gaat branden, maar iets eerder als de tank 3/4 leeg is tanken, dan heb je nooit problemen.
Dat laatste geld natuurlijk ook voor de elektrische auto. Op tijd een laadstation zoeken, want er kan er altijd wel eens 1 defect zijn of in gebruik zijn als permanente parkeerplaats. Dan moet je nog wel wat stroom over hebben om het volgende laadstation te bereiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 14-09-2020 13:36:07 ]
Candymannetjemaandag 14 september 2020 @ 15:21
Ik zie elektrisch rijden meer als een gesubsidieerde hype en als een tussenoplossing dan een werkelijke oplossing.
Maar ja als je zo'n ding van de zaak krijgt voor wat ritjes in de buurt waarom niet.
Ik zou er niet mee op vakantie gaan.
https://www.ad.nl/auto/te(...)adpaalfile~a9da51e6/
Fermaandag 14 september 2020 @ 23:42
Lijkt mij niks dagelijks die kabel afrollen en oprollen. En zolang we nog stroom van gas maken zie ik er niet heel veel voordeel in.

Het is best efficiënt, dat wel. Maar ik haal nu ook al 1:20 benzine met een station van 4,70m. Dus 1:30 zit er straks ook nog wel in.
TheFreshPrincemaandag 14 september 2020 @ 23:49
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 23:42 schreef Fer het volgende:
Lijkt mij niks dagelijks die kabel afrollen en oprollen. En zolang we nog stroom van gas maken zie ik er niet heel veel voordeel in.

Het is best efficiënt, dat wel. Maar ik haal nu ook al 1:20 benzine met een station van 4,70m. Dus 1:30 zit er straks ook nog wel in.
Rij je ook een Corolla Touring Sports? :P
YoshiBignosedinsdag 15 september 2020 @ 13:31
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 15:21 schreef Candymannetje het volgende:
Ik zie elektrisch rijden meer als een gesubsidieerde hype en als een tussenoplossing dan een werkelijke oplossing.
Maar ja als je zo'n ding van de zaak krijgt voor wat ritjes in de buurt waarom niet.
Ik zou er niet mee op vakantie gaan.
https://www.ad.nl/auto/te(...)adpaalfile~a9da51e6/
Als een tussenoplossing waarvoor? Als je een beetje erin verdiept en weleens in een EV hebt gereden dan zie je dat dit 100% zeker de toekomst gaat worden. Eventueel in combinatie met waterstof voor grotere voertuigen die langere afstanden af moeten leggen.

En zo'n dom sensatieartikel van AD gaan posten slaat nergens op. Of moet ik je alle foto's laten zien van files bij tankstations iedere zomer in Belgie, Luxemburg en Frankrijk?

quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 23:42 schreef Fer het volgende:
Lijkt mij niks dagelijks die kabel afrollen en oprollen. En zolang we nog stroom van gas maken zie ik er niet heel veel voordeel in.

Het is best efficiënt, dat wel. Maar ik haal nu ook al 1:20 benzine met een station van 4,70m. Dus 1:30 zit er straks ook nog wel in.
Kabel uit je kofferbak pakken en aansluiten is letterlijk 20 sec. werk. Hoe lang moet je met die benzineslang in je hand staan en dan nog naar binnen om af te rekenen of pinnen? Je kan ook een laadpaal nemen met kabel eraan voor thuis, dan hoef je echt alleen maar in te pluggen. Dat het nog niet perfect of efficiënt is voor iedereen is wel zo, maar sowieso is elektrisch rijden in de basis veel efficiënter dan brandstof (vooral als je de productie erin meeneemt). Enige probleem is nog al het gezeur met accu's en recyclen maar daar verzinnen ze wel wat op.
Sounddragondinsdag 15 september 2020 @ 13:57
Ik vind de nadelen(bereik, beschikbaarheid van laadpunten op mijn werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's) nog steeds niet opwegen tegen de voordelen (voor zover je die niet net boven de grond af kunt zagen).. Ik blijf lekker nog dieselen voorlopig.
YoshiBignosedinsdag 15 september 2020 @ 14:07
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 september 2020 13:57 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind de nadelen(bereik, beschikbaarheid van laadpunten op mijn werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's) nog steeds niet opwegen tegen de voordelen (voor zover je die niet net boven de grond af kunt zagen).. Ik blijf lekker nog dieselen voorlopig.
Dat jij dat vindt weet iedereen al. Als er een topic geopend wordt over elektrische auto's moet jij dat gewoon compleet negeren :(
Sounddragondinsdag 15 september 2020 @ 14:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat jij dat vindt weet iedereen al. Als er een topic geopend wordt over elektrische auto's moet jij dat gewoon compleet negeren :(
Het enige wat ik móet in het leven, is eten, ademhalen en zo nu en dan schijten.. voor de rest bepaal ik lekker helemaal zelf wat ik doe- en/of laat *O*
TheFreshPrincedinsdag 15 september 2020 @ 14:19
Je hebt eigenlijk 2 soorten mensen:

- mensen met een oordeel over elektrisch rijden
- mensen die elektrisch rijden

:P
Sounddragondinsdag 15 september 2020 @ 14:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je hebt eigenlijk 2 soorten mensen:

- mensen met een oordeel die wat dieper nadenken over elektrisch rijden
- mensen die elektrisch rijden omdat dat op enigerlei wijze in hun straatje past.

:P
Ftfy 8-)
Candymannetjedinsdag 15 september 2020 @ 14:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 13:31 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als een tussenoplossing waarvoor? Als je een beetje erin verdiept en weleens in een EV hebt gereden dan zie je dat dit 100% zeker de toekomst gaat worden. Eventueel in combinatie met waterstof voor grotere voertuigen die langere afstanden af moeten leggen.

En zo'n dom sensatieartikel van AD gaan posten slaat nergens op. Of moet ik je alle foto's laten zien van files bij tankstations iedere zomer in Belgie, Luxemburg en Frankrijk?
[..]

Kabel uit je kofferbak pakken en aansluiten is letterlijk 20 sec. werk. Hoe lang moet je met die benzineslang in je hand staan en dan nog naar binnen om af te rekenen of pinnen? Je kan ook een laadpaal nemen met kabel eraan voor thuis, dan hoef je echt alleen maar in te pluggen. Dat het nog niet perfect of efficiënt is voor iedereen is wel zo, maar sowieso is elektrisch rijden in de basis veel efficiënter dan brandstof (vooral als je de productie erin meeneemt). Enige probleem is nog al het gezeur met accu's en recyclen maar daar verzinnen ze wel wat op.
Rustig maar hoor fanboy, ik bedoelde ook dat ik verwacht dat waterstof de toekomst gaat worden.
Maar ik ben wel benieuwd naar je vergelijking met de wachttijden in Frankrijk.
Zelf ben ik daar ook regelmatig gestaan en het langste wat ik heb moeten wachten was 30 minuten in Luxemburg.
YoshiBignosedinsdag 15 september 2020 @ 14:33
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ftfy 8-)
Ik vind zeiken over probleempjes als bereik, beschikbaarheid van laadpunten op werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's niet echt dieper nadenken. Ja voor sommige mensen die veel en langere afstanden moeten rijden is een EV nog niet nuttig, maar dat is een kleine groep. Het doordrukken van EV's met belastingvoordelen en diesel duurder maken met toeslagen vind ik ook niet de juiste manier, maar het maakt allemaal geen reet uit. Elektrisch rijden gaan we toch allemaal uiteindelijk doen. Hou je daar niet van, dan moet je nu nog zo lang mogelijk genieten van het geluid en de geur van brandstofmotoren. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe met m'n M135i, maar de i3 van m'n broertje is echt geen straf om in te rijden. En hij kan wel vol gas met koude motor weg ;(

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:32 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Rustig maar hoor fanboy, ik bedoelde ook dat ik verwacht dat waterstof de toekomst gaat worden.
Maar ik ben wel benieuwd naar je vergelijking met de wachttijden in Frankrijk.
Zelf ben ik daar ook regelmatig gestaan en het langste wat ik heb moeten wachten was 30 minuten in Luxemburg.
Jij bent ook een fanboy.... een fanboy van fossiele technologie. Maar wees niet getreurd. Dezelfde mensen hadden we 100 jaar geleden ook... die hun paard en wagen niet weg wilden doen voor zo'n lawaaiige en stinkende brandstofmotor. Dit zijn meestal niet de mensen die wat toevoegen aan de vooruitgang van de maatschappij en de mensheid in z'n algemeen.
Candymannetjedinsdag 15 september 2020 @ 15:21
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik vind zeiken over probleempjes als bereik, beschikbaarheid van laadpunten op werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's niet echt dieper nadenken. Ja voor sommige mensen die veel en langere afstanden moeten rijden is een EV nog niet nuttig, maar dat is een kleine groep. Het doordrukken van EV's met belastingvoordelen en diesel duurder maken met toeslagen vind ik ook niet de juiste manier, maar het maakt allemaal geen reet uit. Elektrisch rijden gaan we toch allemaal uiteindelijk doen. Hou je daar niet van, dan moet je nu nog zo lang mogelijk genieten van het geluid en de geur van brandstofmotoren. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe met m'n M135i, maar de i3 van m'n broertje is echt geen straf om in te rijden. En hij kan wel vol gas met koude motor weg ;(
[..]

Jij bent ook een fanboy.... een fanboy van fossiele technologie. Maar wees niet getreurd. Dezelfde mensen hadden we 100 jaar geleden ook... die hun paard en wagen niet weg wilden doen voor zo'n lawaaiige en stinkende brandstofmotor. Dit zijn meestal niet de mensen die wat toevoegen aan de vooruitgang van de maatschappij en de mensheid in z'n algemeen.
Ik zeg net dat ik denk dat waterstof de brandstof van de toekomst wordt.
YoshiBignosedinsdag 15 september 2020 @ 15:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:21 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Ik zeg net dat ik denk dat waterstof de brandstof van de toekomst wordt.
Ik heb meer respect voor mensen die het bij diesel en benzine houden dan mensen die denken iets gehoord te hebben over waterstof en dan gaan blèren dat dat de toekomst wordt. Ga je er eerst in verdiepen en dan zie je dat waterstof zinloos is. De enige reden dat dit af en toe in het nieuws komt is dat Shell e.d. dat graag willen zodat ze mooi hun pompstations open kunnen houden want mensen moeten dan alsnog lekker waterstof gaan tanken (om het daarna in hun auto om te zetten naar stroom :') ). Het zal heus in sommige gevallen praktisch zijn waar door gebrek aan ruimte e.d. een grote accu niet handig is en meer range is vereist maar als ik zie hoe snel ze nu de accu's verbeteren denk ik dan het niet heel lang meer gaat duren voordat de range van een EV op hetzelfde gemiddelde zit als brandstofauto's nu.

Stroom loopt praktisch overal. Waterstof moet weer een heel proces ontstaan voor het omzetten in waterstof, het vervoer, transport en distributie. Beter even wat stroomkabeltjes versterken.
Candymannetjedinsdag 15 september 2020 @ 15:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik heb meer respect voor mensen die het bij diesel en benzine houden dan mensen die denken iets gehoord te hebben over waterstof en dan gaan blèren dat dat de toekomst wordt. Ga je er eerst in verdiepen en dan zie je dat waterstof zinloos is. De enige reden dat dit af en toe in het nieuws komt is dat Shell e.d. dat graag willen zodat ze mooi hun pompstations open kunnen houden want mensen moeten dan alsnog lekker waterstof gaan tanken (om het daarna in hun auto om te zetten naar stroom :') ). Het zal heus in sommige gevallen praktisch zijn waar door gebrek aan ruimte e.d. een grote accu niet handig is en meer range is vereist maar als ik zie hoe snel ze nu de accu's verbeteren denk ik dan het niet heel lang meer gaat duren voordat de range van een EV op hetzelfde gemiddelde zit als brandstofauto's nu.
Dus jij hebt geen respect voor mensen die waterstof als de brandstof voor de toekomst zien?
Gelukkig heb ik wel respect voor mensen die anders denken dan ik.
Waterstof is nu nog niet bruikbaar omdat het nog verder ontwikkeld moet worden.
Maar ons elektrische netwerk kan het ook niet aan als iedereen elektrisch gaat rijden, dat moet ook verder ontwikkeld worden.
Een oplossing is als iedere eigenaar van een elektrische wagen zonnepanelen op het dak van z'n huis laat monteren en bijbehorende accu's om stroom op te slaan maar dat is nog een vrij dure investering.
Ik ken een aantal mensen die een Tesla hebben gehad maar die zijn er van teruggekomen.
Leuk voor woon werk verkeer maar verder heb je er weinig aan.
Ze rijden nu weer diesel.
Sounddragondinsdag 15 september 2020 @ 15:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik vind zeiken over probleempjes als bereik, beschikbaarheid van laadpunten op werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's niet echt dieper nadenken. Ja voor sommige mensen die veel en langere afstanden moeten rijden is een EV nog niet nuttig, maar dat is een kleine groep. Het doordrukken van EV's met belastingvoordelen en diesel duurder maken met toeslagen vind ik ook niet de juiste manier, maar het maakt allemaal geen reet uit. Elektrisch rijden gaan we toch allemaal uiteindelijk doen. Hou je daar niet van, dan moet je nu nog zo lang mogelijk genieten van het geluid en de geur van brandstofmotoren. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe met m'n M135i, maar de i3 van m'n broertje is echt geen straf om in te rijden. En hij kan wel vol gas met koude motor weg ;(
[..]

Jij bent ook een fanboy.... een fanboy van fossiele technologie. Maar wees niet getreurd. Dezelfde mensen hadden we 100 jaar geleden ook... die hun paard en wagen niet weg wilden doen voor zo'n lawaaiige en stinkende brandstofmotor. Dit zijn meestal niet de mensen die wat toevoegen aan de vooruitgang van de maatschappij en de mensheid in z'n algemeen.
Ok, het onnodig 'opruimen' van prima auto's zoals het al jaren gaat is slecht voor het milieu, de accu's, laten we het maar niet over hebben, de herkomst van de stroom waarop je rijdt, hmm, en zo zijn er nog zat tegnargumenten te verzinnen. Gaat het verder niet om; IK vind het voor mij (nog) niet interessant genoeg om te gaan EV'en.. en zolang dat plaatje in mijn hoofd niet goed zit, kan iedereen lullen wat 'ie wil, maar dan komt het ding hier niet voor de deur te staan gok ik zomaar :P

Ik ben niet anti-; ik heb mijn bedenkingen, en ik vind het hele 'product' elektrisch rijden nog niet volgroeid.. ik wacht lekker nog effe tot ik vind dat het me past.
TheFreshPrincedinsdag 15 september 2020 @ 15:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Dus jij hebt geen respect voor mensen die waterstof als de brandstof voor de toekomst zien?
Gelukkig heb ik wel respect voor mensen die anders denken dan ik.
Waterstof is nu nog niet bruikbaar omdat het nog verder ontwikkeld moet worden.
Wat zou er nog ontwikkeld moeten worden aan waterstof om het bruikbaar te maken?

- we kunnen waterstof maken
- we kunnen brandstofcellen maken
- we kunnen waterstofauto's maken

Daar zit het probleem niet.

Waar zit dan wel het probleem?

- waterstof maak je (met omzettingsverlies) van aardgas dus dat schiet niet op
- andere optie is: je maakt middels elektrolyse met een nog groter omzettingsverlies, dat schiet ook niet op
- om te kunnen tanken moet je de waterstofgas op 800 bar brengen én koelen naar -40 graden Celsius, dat kost tijd en zeer veel energie, wederom verlies in de keten
- tankstations om 2 waterstofauto's tegelijk te tanken zitten rond de ¤1,2 miljoen aan kosten, waar een laadpaal al vanaf zo'n ¤699 te koop is
- waterstof auto's kan je niet thuis tanken, EV's wel
- waterstofauto's zijn duur, dit zal niet snel goedkoper worden vanwege de dure grondstoffen
- waterstof (zonder subsidie) is duur, dit is logisch omdat er veel rendement verloren gaat bij het produceren, transport en tanken van waterstof
- je rijdt alsnog een elektrische auto maar dan met een brandstofcel ipv een accu

Onder de streep is een EV zo'n 2,5x efficiënter dan een waterstofauto en per kilometer 2x goedkoper.

quote:
Maar ons elektrische netwerk kan het ook niet aan als iedereen elektrisch gaat rijden, dat moet ook verder ontwikkeld worden.
Dat is een groot misverstand.

Er worden jaarlijks zo'n 450.000 nieuwe auto's verkocht. Zelfs als die allemaal elektrisch zijn, duurt het nog 20 jaar voor het overgrote deel van het wagenpark elektrisch is.

Om al die 8,5 miljoen elektrische auto's van stroom te voorzien, is slechts 18,3% meer stroom nodig. In de praktijk is dit iets minder omdat het produceren van brandstoffen ook energie kost.

Auto's rijden in Nederland gemiddeld 35km per dag. De één rijdt 400, de ander niet maar als je het gemiddelde neemt in een wijk dan kom je op 35km per dag. Je moet dus 35/5,5 = 6,35kWh kunnen bijladen in 6,5 uren 's nachts. Dat is 1kWh bijladen in een uur, ofwel... dat kan het stroomnet prima aan. Hooguit in oude (stads)centra zijn upgrades nodig maar die zijn vaak toch al autoluw.

quote:
Een oplossing is als iedere eigenaar van een elektrische wagen zonnepanelen op het dak van z'n huis laat monteren en bijbehorende accu's om stroom op te slaan maar dat is nog een vrij dure investering.
Zonnepanelen hebben in de winter amper tot geen opbrengst. Dat is hooguit voor 7 maanden in het jaar een nuttige investering (waarbij je dagen hebt die genoeg opbrengst hebben). Ik heb overigens al 68 panelen liggen.

quote:
Ik ken een aantal mensen die een Tesla hebben gehad maar die zijn er van teruggekomen.
Leuk voor woon werk verkeer maar verder heb je er weinig aan.
Ze rijden nu weer diesel.
Ik ken 2 mensen met een EV waarvan de 1 al z'n 2e Tesla heeft (lease) en de ander een Kona.

Beiden zeer tevreden.

edit: plaatje ter illustratie

BDwAk2E.jpg

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-09-2020 16:03:02 ]
Candymannetjedinsdag 15 september 2020 @ 16:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat zou er nog ontwikkeld moeten worden aan waterstof om het bruikbaar te maken?

- we kunnen waterstof maken
- we kunnen brandstofcellen maken
- we kunnen waterstofauto's maken

Daar zit het probleem niet.

Waar zit dan wel het probleem?

- waterstof maak je (met omzettingsverlies) van aardgas dus dat schiet niet op
- andere optie is: je maakt middels elektrolyse met een nog groter omzettingsverlies, dat schiet ook niet op
- om te kunnen tanken moet je de waterstofgas op 800 bar brengen én koelen naar -40 graden Celsius, dat kost tijd en zeer veel energie, wederom verlies in de keten
- tankstations om 2 waterstofauto's tegelijk te tanken zitten rond de ¤1,2 miljoen aan kosten, waar een laadpaal al vanaf zo'n ¤699 te koop is
- waterstof auto's kan je niet thuis tanken, EV's wel
- waterstofauto's zijn duur, dit zal niet snel goedkoper worden vanwege de dure grondstoffen
- waterstof (zonder subsidie) is duur, dit is logisch omdat er veel rendement verloren gaat bij het produceren, transport en tanken van waterstof

Onder de streep is een EV zo'n 2,5x efficiënter dan een waterstofauto en per kilometer 2x goedkoper.
[..]

Dat is een groot misverstand.

Er worden jaarlijks zo'n 450.000 nieuwe auto's verkocht. Zelfs als die allemaal elektrisch zijn, duurt het nog 20 jaar voor het overgrote deel van het wagenpark elektrisch is.

Om al die 8,5 miljoen elektrische auto's van stroom te voorzien, is slechts 18,3% meer stroom nodig. In de praktijk is dit iets minder omdat het produceren van brandstoffen ook energie kost.

Auto's rijden in Nederland gemiddeld 35km per dag. De één rijdt 400, de ander niet maar als je het gemiddelde neemt in een wijk dan kom je op 35km per dag. Je moet dus 35/5,5 = 6,35kWh kunnen bijladen in 6,5 uren 's nachts. Dat is 1kWh bijladen in een uur, ofwel... dat kan het stroomnet prima aan. Hooguit in oude (stads)centra zijn upgrades nodig maar die zijn vaak toch al autoluw.
[..]

Zonnepanelen hebben in de winter amper tot geen opbrengst. Dat is hooguit voor 7 maanden in het jaar een nuttige investering (waarbij je dagen hebt die genoeg opbrengst hebben). Ik heb overigens al 68 panelen liggen.
[..]

Ik ken 2 mensen met een EV waarvan de 1 al z'n 2e Tesla heeft (lease) en de ander een Kona.

Beiden zeer tevreden.
Waterstof maken is nog steeds vrij belastend voor het klimaat.
Misschien kunnen we in de toekomst gebruik maken van de zonnepanelen in de Sahara.
Opslag is ook nog een probleem.
Maar waterstof zou een oplossing zijn voor vele doeleinden, zelfs de huidige verbrandingsmotor kan er op rijden.
Je houdt in je berekening geen rekening met piekbelasting.
De meeste mensen zullen einde middag thuis komen en pluggen dan in.

Het is ook maar net wat je met je wagen wilt doen.
Degene die weer overgestapt zijn naar diesel zijn degene die ook op vakantie gaan met de auto en er wel eens een karretje achter hebben hangen.
Candymannetjedinsdag 15 september 2020 @ 16:11
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 september 2020 13:57 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind de nadelen(bereik, beschikbaarheid van laadpunten op mijn werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's) nog steeds niet opwegen tegen de voordelen (voor zover je die niet net boven de grond af kunt zagen).. Ik blijf lekker nog dieselen voorlopig.
En als het te druk is bij de tankstations rij je naar de plaatselijke supermarkt voor wat ppo :P
TheFreshPrincedinsdag 15 september 2020 @ 16:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 16:05 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Waterstof maken is nog steeds vrij belastend voor het klimaat.
Misschien kunnen we in de toekomst gebruik maken van de zonnepanelen in de Sahara.
Waarom zou je de stroom uit zonnepanelen gebruiken om met fors verlies waterstof te maken als je het met gering verlies zo in accu's in je EV kan opslaan? Ook zonnepanelen in de Sahara zullen zich terug moeten verdienen en op het moment dat je minimaal 30% rendement weggooit vergroot dat ook je terugverdientijd op de investering.

Daarnaast: in de Sahara zelf is weinig water om waterstof van te maken, je zal dus sowieso met lange kabels moeten gaan werken, door meerdere landen heen.

quote:
Opslag is ook nog een probleem.
Maar waterstof zou een oplossing zijn voor vele doeleinden, zelfs de huidige verbrandingsmotor kan er op rijden.
Verbrandingsmotoren laten rijden op waterstof geeft een nóg groter rendementsverlies. Dat komt per verreden kilometer niet eens in de buurt van de prijs van benzine of diesel en zeker niet van EV's.

quote:
Je houdt in je berekening geen rekening met piekbelasting.
De meeste mensen zullen einde middag thuis komen en pluggen dan in.
Wanneer mensen inpluggen hoeft geen enkel probleem te zijn. Laders die communiceren met je slimme meter zijn er al.

Het is simpel:
- hoe veel kWh is er nodig om de accu te vullen?
- auto's die veel gereden hebben beginnen vroeg met laden, auto's die weinig hebben gereden beginnen om 1:00 's nachts met laden
- zo verdeel je de laadlast
- dit kan technisch al

quote:
Het is ook maar net wat je met je wagen wilt doen.
Degene die weer overgestapt zijn naar diesel zijn degene die ook op vakantie gaan met de auto en er wel eens een karretje achter hebben hangen.
- elektrische auto's hebben aangetoond dat ze ook ook prima een kar of caravan kunnen trekken (aan koppel geen gebrek), al is dat voor lange ritten niet heel praktisch ivm kortere range
- sleurhutten zijn in Nederland wel erg populair maar op zich kan je natuurlijk ook prima een chalet huren ipv je eigen huis meenemen (wat energetisch heel onlogisch en inefficiënt is)
TheFreshPrincedinsdag 15 september 2020 @ 16:18
Overigens zal waterstof ook zéker geen oplossing gaan vormen tegen lange rijen bij tankstations op vakantie als je wil tanken.

Waarom?

Het op druk brengen van de waterstof naar 800 bar / koelen naar -40 graden Celsius kost tijd.
Je kan maar een beperkt aantal auto's per uur voltanken. Wie daarna komt moet minimaal 20 minuten wachten tot het vat weer op druk is.

- "Ja, maar dan neem je toch een groter drukvat?"...

Zo zou je kunnen redeneren, maar:

- dan heb je voor de rest van het jaar een veel te groot drukvat t.o.v. het aantal klanten = veel hogere investering
- als zo'n ding ontploft, heb je het liefst een niet al te groot vat, als je ziet wat voor schade het drukvat in Noorwegen heeft veroorzaakt bij de explosie bij een waterstof tankstation.


quote:
California is now building dozens of hydrogen fueling stations, which receive more than $1.6 million apiece in construction funding from the state.

The balance of the cost of $2 million each is made up by local government agencies and for-profit companies that include carmakers and companies like First Element Fuel that hope to make money selling hydrogen over time.

The hydrogen fueling stations that California is currently building are receiving an average of more than $1.6 million each from the California state taxpayers for construction.

Additional funds are received from local government agencies and corporate investors because the cost per station is about $2 million each.

How many hydrogen cars can fuel?

According to the California Air Resources Board, those stations will have a maximum fueling capacity of 180 kilograms of hydrogen per day.

That's enough to fill 36 Toyota Mirai vehicles completely each day; the Mirai has a stated fuel capacity of 5 kg.

In other words, while the refueling process itself will likely take less than 10 minutes--or a total of six hours for those 36 Mirais--the other 18 hours is required for the necessary hydrogen to be generated and compressed.

That works out to $11,100 for each kilogram-per-day capacity provided--or $55,500 per daily maximum Mirai refueling session.

That's about 25 times the capital cost of an average gasoline or diesel car refueling session in our gas-station example above.

bron: https://www.greencarreports.com/news/1099548_gas-electricity-hydrogen-how-many-cars-can-fuel-and-what-will-it-cost
Candymannetjedinsdag 15 september 2020 @ 16:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 16:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Waarom zou je de stroom uit zonnepanelen gebruiken om met fors verlies waterstof te maken als je het met gering verlies zo in accu's in je EV kan opslaan? Ook zonnepanelen in de Sahara zullen zich terug moeten verdienen en op het moment dat je minimaal 30% rendement weggooit vergroot dat ook je terugverdientijd op de investering.

Daarnaast: in de Sahara zelf is weinig water om waterstof van te maken, je zal dus sowieso met lange kabels moeten gaan werken, door meerdere landen heen.
[..]

Verbrandingsmotoren laten rijden op waterstof geeft een nóg groter rendementsverlies. Dat komt per verreden kilometer niet eens in de buurt van de prijs van benzine of diesel en zeker niet van EV's.
[..]

Wanneer mensen inpluggen hoeft geen enkel probleem te zijn. Laders die communiceren met je slimme meter zijn er al.

Het is simpel:
- hoe veel kWh is er nodig om de accu te vullen?
- auto's die veel gereden hebben beginnen vroeg met laden, auto's die weinig hebben gereden beginnen om 1:00 's nachts met laden
- zo verdeel je de laadlast
- dit kan technisch al
[..]

- elektrische auto's hebben aangetoond dat ze ook ook prima een kar of caravan kunnen trekken (aan koppel geen gebrek), al is dat voor lange ritten niet heel praktisch ivm kortere range
- sleurhutten zijn in Nederland wel erg populair maar op zich kan je natuurlijk ook prima een chalet huren ipv je eigen huis meenemen (wat energetisch heel onlogisch en inefficiënt is)
Ja natuurlijk, voor alles is een oplossing maar dat maakt het nog niet praktisch.
Daarom is mijn mening dat elektrisch rijden nog niet voor iedereen is weggelegd omdat het:
Nog te duur is.
Omslachtig is.
Nog verder ontwikkeld moet worden.
TheFreshPrincedinsdag 15 september 2020 @ 16:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 16:22 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, voor alles is een oplossing maar dat maakt het nog niet praktisch.
Daar is mijn mening dat elektrisch rijden nog niet voor iedereen is weggelegd omdat het:
Nog te duur is.
Wat zeker geldt voor waterstofauto's

quote:
Omslachtig is.
45 kilometer rijden om je waterstofauto te tanken is zéker omslachtig (afgezien van de gelukkigen die zo'n tankstation in de buurt hebben, blijf je onderweg alsnog met dat probleem zitten).

quote:
Nog verder ontwikkeld moet worden.
Wat ook continu gebeurt. Vergelijk de eerste Nissan Leaf met de meest nieuwe, vergelijk de aanschafprijs en de specificaties.

Zelfs als waterstofauto's de komende 15 jaar hun achterstand t.o.v. EV's kunnen inhalen, dan zijn EV's ook weer 15 jaar verder.

600km range is al mogelijk, Tesla heeft 900km aangekondigd voor z'n nieuwe Roadster. Bereik zal ook geen argument meer zijn, je moet toch een keer pauzeren.

En nu snelladers langs de snelweg al met >250kW kunnen laden tot 80% vulling... tsja... dat argument van "tijd" wordt ook steeds minder relevant, zeker omdat je iedere dag met een volle accu vanaf huis kan vertrekken.

EV's zijn misschien nog niet perfect maar gezien de huidige vooruitgang van de EV t.o.v. waterstof auto's is er geen enkele reden om te denken dat waterstofauto's de EV gaan verdringen op de markt. Nu niet en over 15 jaar zeker niet.
Candymannetjedinsdag 15 september 2020 @ 16:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 16:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat zeker geldt voor waterstofauto's
[..]

45 kilometer rijden om je waterstofauto te tanken is zéker omslachtig (afgezien van de gelukkigen die zo'n tankstation in de buurt hebben, blijf je onderweg alsnog met dat probleem zitten).
[..]

Wat ook continu gebeurt. Vergelijk de eerste Nissan Leaf met de meest nieuwe, vergelijk de aanschafprijs en de specificaties.

Zelfs als waterstofauto's de komende 15 jaar hun achterstand t.o.v. EV's kunnen inhalen, dan zijn EV's ook weer 15 jaar verder.

600km range is al mogelijk, Tesla heeft 900km aangekondigd voor z'n nieuwe Roadster. Bereik zal ook geen argument meer zijn, je moet toch een keer pauzeren.

En nu snelladers langs de snelweg al met >250kW kunnen laden tot 80% vulling... tsja... dat argument van "tijd" wordt ook steeds minder relevant, zeker omdat je iedere dag met een volle accu vanaf huis kan vertrekken.
Daarom zeg ik ook dat ik waterstof als brandstof voor de toekomst zie :P
Ik heb geen lease wagen dus ik blijf voorlopig nog gebruik maken van fossiele brandstoffen.
TheFreshPrincedinsdag 15 september 2020 @ 16:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 16:33 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook dat ik waterstof als brandstof voor de toekomst zie :P
Dat lees ik al sinds de '90 en inmiddels hebben we EV's ;)

quote:
Ik heb geen lease wagen dus ik blijf voorlopig nog gebruik maken van fossiele brandstoffen.
Dat kan.

Heb net een andere auto, is een hybride.
Voor mij was het financieel nog even geen optie en dan houdt het op.

Deze moet het zolang maar doen...

SPOILER
43x7MSn.jpg

NklqaWU.jpg
Candymannetjedinsdag 15 september 2020 @ 16:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 16:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat lees ik al sinds de '90 en inmiddels hebben we EV's ;)
[..]

Dat kan.

Heb net een andere auto, is een hybride.
Voor mij was het financieel nog even geen optie en dan houdt het op.

Deze moet het zolang maar doen...

SPOILER
Mooie wagen :) kan je een hele familie in kwijt.
-edit- overigens vind ik hybride wel een prima oplossing.
Sounddragondinsdag 15 september 2020 @ 18:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 16:11 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

En als het te druk is bij de tankstations rij je naar de plaatselijke supermarkt voor wat ppo :P
T42, ben jij het?
Ferdinsdag 15 september 2020 @ 19:08
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 16:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat lees ik al sinds de '90 en inmiddels hebben we EV's ;)
[..]

Dat kan.

Heb net een andere auto, is een hybride.
Voor mij was het financieel nog even geen optie en dan houdt het op.

Deze moet het zolang maar doen...

SPOILER
Skoda Octavia 1.5 ACT DSG7 model ‘14

Loopt toch 1:20 met fossiele techniek. De 2020 versie heeft zelfs mild hybride techniek, maar geen idee hoeveel dat verbruikt.

Hopelijk dat er over 4-5 jaar nog een hybride in het vat zit. Eentje die dan accelereert als een eV icm 1000km range op de tank. Dan stap ik wel in 2030 over op full electric.
Candymannetjedinsdag 15 september 2020 @ 19:15
quote:
83s.gif Op dinsdag 15 september 2020 18:33 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

T42, ben jij het?
Nope, vorige naam was vaginabeheerder :)
Sounddragondinsdag 15 september 2020 @ 19:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 19:15 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Nope, vorige naam was vaginabeheerder :)
Ah duidelijk ;)
TheFreshPrincedinsdag 15 september 2020 @ 19:25
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2020 19:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Skoda Octavia 1.5 ACT DSG7 model ‘14

Loopt toch 1:20 met fossiele techniek. De 2020 versie heeft zelfs mild hybride techniek, maar geen idee hoeveel dat verbruikt.

Hopelijk dat er over 4-5 jaar nog een hybride in het vat zit. Eentje die dan accelereert als een eV icm 1000km range op de tank. Dan stap ik wel in 2030 over op full electric.
Ja, die willen ook wel lopen :)

Hier ook niets te klagen. 184 trappelende paarden als het nodig is maar toch zuinig als je normaal rijdt.
Sociosdinsdag 15 september 2020 @ 19:46
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2020 19:08 schreef Fer het volgende:
Hopelijk dat er over 4-5 jaar nog een hybride in het vat zit. Eentje die dan accelereert als een eV icm 1000km range op de tank. Dan stap ik wel in 2030 over op full electric.
Volkswagen Golf/Passat GTE 14.gif
Ferdinsdag 15 september 2020 @ 20:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2020 19:46 schreef Socios het volgende:

[..]

Volkswagen Golf/Passat GTE 14.gif
Lompe zware bak en volgens mij nog steeds dat gehakkel van de DSG bij het wegrijden.
YoshiBignosedinsdag 15 september 2020 @ 20:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Dus jij hebt geen respect voor mensen die waterstof als de brandstof voor de toekomst zien?
Gelukkig heb ik wel respect voor mensen die anders denken dan ik.
Waterstof is nu nog niet bruikbaar omdat het nog verder ontwikkeld moet worden.
Maar ons elektrische netwerk kan het ook niet aan als iedereen elektrisch gaat rijden, dat moet ook verder ontwikkeld worden.
Een oplossing is als iedere eigenaar van een elektrische wagen zonnepanelen op het dak van z'n huis laat monteren en bijbehorende accu's om stroom op te slaan maar dat is nog een vrij dure investering.
Ik ken een aantal mensen die een Tesla hebben gehad maar die zijn er van teruggekomen.
Leuk voor woon werk verkeer maar verder heb je er weinig aan.
Ze rijden nu weer diesel.
Ik heb ook 4 jaar Tesla's gereden en nu niet meer, maar ik zie dat de technologie zeker wel de toekomst is. Alleen op dit moment nog niet voor iedereen praktisch (of betaalbaar). In 10 jaar tijd gaat er nog veel veranderen. Misschien heeft iedereen in de toekomst wel een accupakket in z'n huis hangen om de stroom die overdag gegenereerd wordt op te slaan en 's avonds terug te zetten in de auto.

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2020 19:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Skoda Octavia 1.5 ACT DSG7 model ‘14

Loopt toch 1:20 met fossiele techniek. De 2020 versie heeft zelfs mild hybride techniek, maar geen idee hoeveel dat verbruikt.

Hopelijk dat er over 4-5 jaar nog een hybride in het vat zit. Eentje die dan accelereert als een eV icm 1000km range op de tank. Dan stap ik wel in 2030 over op full electric.
De eerste Nissan Leaf had een 24 kWh accu, dat was in 2010. We zijn nu in 2020 en de Leaf heeft een 62 kWh accu. Sommige Tesla's hebben al een 100 kWh accu. En dan hebben de mainstream autobedrijven zich er nog niet mee bemoeid. Ondertussen wil iedereen ook smartphones en tablets die het dagen blijven doen. Er valt veel geld te verdienen in de accu business dus daar zullen zat slimme mensen aan werken om dit te verbeteren. BMW doelt op 80 kWh met 600 km range in z'n nieuwe i4 met een nieuwe technologie die kleinere accu's mogelijk maakt. Volvo is dat nog niet echt gelukt, die Polestar 2 is 2000 kg. Maar goed, je hebt dan wel een luxe sedan met 400 pk.

Met m'n M135i haal ik met moeite 400 km op een tank. Dan moet ik echt rustig aan doen (98/E5).
Sociosdinsdag 15 september 2020 @ 20:41
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2020 20:37 schreef Fer het volgende:

[..]

Lompe zware bak en volgens mij nog steeds dat gehakkel van de DSG bij het wegrijden.
Welnee :')
Candymannetjedinsdag 15 september 2020 @ 20:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 20:37 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik heb ook 4 jaar Tesla's gereden en nu niet meer, maar ik zie dat de technologie zeker wel de toekomst is. Alleen op dit moment nog niet voor iedereen praktisch (of betaalbaar). In 10 jaar tijd gaat er nog veel veranderen. Misschien heeft iedereen in de toekomst wel een accupakket in z'n huis hangen om de stroom die overdag gegenereerd wordt op te slaan en 's avonds terug te zetten in de auto.
[..]

De eerste Nissan Leaf had een 24 kWh accu, dat was in 2010. We zijn nu in 2020 en de Leaf heeft een 62 kWh accu. Sommige Tesla's hebben al een 100 kWh accu. En dan hebben de mainstream autobedrijven zich er nog niet mee bemoeid. Ondertussen wil iedereen ook smartphones en tablets die het dagen blijven doen. Er valt veel geld te verdienen in de accu business dus daar zullen zat slimme mensen aan werken om dit te verbeteren. BMW doelt op 80 kWh met 600 km range in z'n nieuwe i4 met een nieuwe technologie die kleinere accu's mogelijk maakt. Volvo is dat nog niet echt gelukt, die Polestar 2 is 2000 kg. Maar goed, je hebt dan wel een luxe sedan met 400 pk.

Met m'n M135i haal ik met moeite 400 km op een tank. Dan moet ik echt rustig aan doen (98/E5).
Wat kost het eigenlijk om een Tesla op te laden?
Is dat thuis ook gratis?
Ik ben wel benieuwd naar de vergelijking.
Met mijn Chevrolet matiz kan ik 400km rijden en dan tank ik voor 14 euro LPG.
YoshiBignosedinsdag 15 september 2020 @ 21:01
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 september 2020 20:53 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Wat kost het eigenlijk om een Tesla op te laden?
Is dat thuis ook gratis?
Ik ben wel benieuwd naar de vergelijking.
Met mijn Chevrolet matiz kan ik 400km rijden en dan tank ik voor 14 euro LPG.

Haha zoals ik erin reed was het vrij duur. Gunstigste geval is thuis laden dan betaal je zeg 21 cent per kWh. Verbruik van mij lag op zo'n 200 watt per km (met m'n S was dat nog eerder richting de 300 vooral in de winter), dus 5 km per kWh. Dat zou dan 80 kWh zijn voor 400 km en dat kost ¤ 16,80. Als je moet laden bij openbare palen (35 cent) kost dat je ¤ 28.

LPG in jouw Matiz is dus wel iets goedkoper, maar dat is een boodschappenwagentje vergelijken met een 2000 kg sedan met 400+ pk. Een Ioniq kan wel 150 watt per km, dus 15 kWh per 100 km. Dan betaal je ¤ 12,60 per 400 km en heb je nog steeds een volwaardige auto.

Voordeel met een EV pak je vooral bij veel korte stukken, binnenstad en stoplichten ten opzichte van brandstof. Nadeel van de EV is de winter, waarbij een normale auto de warmte van de motor gebruikt, moet je bij elektrisch een aparte warmtepomp hebben die elektrisch je auto verwarmt. Daarentegen kan je wel bij de meeste auto's voorverwarmen via een app. Als ie dan ook nog aan de laadpaal hangt heeft het in principe geen invloed op je range.
Candymannetjemaandag 28 september 2020 @ 15:41
Dit zou wel een mooie oplossing zijn.
https://www.nrc.nl/advert(...)he-brandstof-gemaakt
Mano_maandag 28 september 2020 @ 17:45
Als het geen lekker geluid maakt hoef ik er geen.
Puur als vervoersmiddel is er niets mis met elektrische auto's. Laatst in een nieuwe Leaf van een vriend gereden en dat valt niet tegen.
Maar autorijden is voor mij voor het grootste deel plezier en geluid, motorkarakter, schakelen, spelen met het balans zijn imo essentieel.
Een Tesla trekt als een malle en stuurt ook niet heel verkeerd, maar dat is het dan ook. Daar krijg je een waardeloos dashboard (ik wil knopjes, geen schermpjes) en een matige koets voor terug, plus bovengenoemde factoren. Neen dank u.
YoshiBignosemaandag 28 september 2020 @ 18:11
quote:
80s.gif Op maandag 28 september 2020 17:45 schreef Mano_ het volgende:
Als het geen lekker geluid maakt hoef ik er geen.
Puur als vervoersmiddel is er niets mis met elektrische auto's. Laatst in een nieuwe Leaf van een vriend gereden en dat valt niet tegen.
Maar autorijden is voor mij voor het grootste deel plezier en geluid, motorkarakter, schakelen, spelen met het balans zijn imo essentieel.
Een Tesla trekt als een malle en stuurt ook niet heel verkeerd, maar dat is het dan ook. Daar krijg je een waardeloos dashboard (ik wil knopjes, geen schermpjes) en een matige koets voor terug, plus bovengenoemde factoren. Neen dank u.
Geen geluid wen je uiteindelijk wel aan. Desnoods met fake sound... kan je iedere EV als een McLaren laten klinken. Je andere punten zijn bullshit... telefoons, tablets, zelfs koelkasten hebben tegenwoordig schermpjes dus waarom moeten auto's in godsnaam bij knopjes blijven. In ieder auto merk verdwijnen de knopjes langzamerhand en krijgen we meer schermen en touchscreen. Niet direct zo extreem als Tesla, maar daar gaan we wel heen.

Ik hou ook van het geluid van een mooie V8 maar je moet ook realistisch blijven. Er zijn nog mensen die paard rijden, prima... maar praktisch is het niet. Schakelen, versnellingsbak, een uitlaat waar verbrand brandstof en lawaai uitkomt zijn ook niet praktisch. Dat gaat echt wel verdwijnen, of je het nou wil of niet.
Mano_maandag 28 september 2020 @ 18:23
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 18:11 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Geen geluid wen je uiteindelijk wel aan. Desnoods met fake sound... kan je iedere EV als een McLaren laten klinken. Je andere punten zijn bullshit... telefoons, tablets, zelfs koelkasten hebben tegenwoordig schermpjes dus waarom moeten auto's in godsnaam bij knopjes blijven. In ieder auto merk verdwijnen de knopjes langzamerhand en krijgen we meer schermen en touchscreen. Niet direct zo extreem als Tesla, maar daar gaan we wel heen.

Ik hou ook van het geluid van een mooie V8 maar je moet ook realistisch blijven. Er zijn nog mensen die paard rijden, prima... maar praktisch is het niet. Schakelen, versnellingsbak, een uitlaat waar verbrand brandstof en lawaai uitkomt zijn ook niet praktisch. Dat gaat echt wel verdwijnen, of je het nou wil of niet.
Ik wil er helemaal niet aan wennen, dat is juist lol voor mij. Fake geluid :') Nee, natuurlijk niet.
Verder maak ik zelf wel uit of de punten die ik noemde bullshit zijn, dank je vriendelijk :{w
Knoppen zijn op de tast te vinden, een touch screen moet je naar kijken. Ik ben liever met de weg bezig.
Het zit tegenwoordig in elke auto omdat het spotgoedkoop is om te maken, niet omdat het beter werkt. Ik zeg niet dat een touch screen helemaal geen nut kan hebben in een auto, maar als je er alle functies mee moet bedienen ben je gewoon op de verkeerde plek aan het bezuinigen imo.

Verder boeit het me niet wat praktisch is. Heeft de laagste prioriteit voor mij. Ik wil een mooie auto met een pak beleving. Dat mag je bullshit noemen, maar het is toch echt zo.

Nogmaals: puur als vervoersmiddel is er niets mis met elektrische auto's. Daar schijn je overheen gelezen te hebben. Maar een auto is voor mij niet op de eerste plaats een vervoersmiddel. Het is nuttig speelgoed.
Ik hoop de dag dat een fossiele auto niet meer gereden kan worden niet mee te hoeven maken.
YoshiBignosemaandag 28 september 2020 @ 20:33
quote:
80s.gif Op maandag 28 september 2020 18:23 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Ik wil er helemaal niet aan wennen, dat is juist lol voor mij. Fake geluid :') Nee, natuurlijk niet.
Verder maak ik zelf wel uit of de punten die ik noemde bullshit zijn, dank je vriendelijk :{w
Knoppen zijn op de tast te vinden, een touch screen moet je naar kijken. Ik ben liever met de weg bezig.
Het zit tegenwoordig in elke auto omdat het spotgoedkoop is om te maken, niet omdat het beter werkt. Ik zeg niet dat een touch screen helemaal geen nut kan hebben in een auto, maar als je er alle functies mee moet bedienen ben je gewoon op de verkeerde plek aan het bezuinigen imo.

Verder boeit het me niet wat praktisch is. Heeft de laagste prioriteit voor mij. Ik wil een mooie auto met een pak beleving. Dat mag je bullshit noemen, maar het is toch echt zo.

Nogmaals: puur als vervoersmiddel is er niets mis met elektrische auto's. Daar schijn je overheen gelezen te hebben. Maar een auto is voor mij niet op de eerste plaats een vervoersmiddel. Het is nuttig speelgoed.
Ik hoop de dag dat een fossiele auto niet meer gereden kan worden niet mee te hoeven maken.
Touch screen kan je ook gewoon op de tast doen. Waarom zou je niet op een knop op het scherm kunnen klikken en wel op een fysieke knop, slaat nergens op. Bovendien maakt het niet uit, je hebt toch auto pilot aan staan dus je kan wel even naar een scherm kijken.

En lekker spelen op wegen met flitspalen, trajectcontroles, drukte, files en max 100 op de snelweg?? Ze zullen niet alle brandstofauto's direct naar de sloop brengen hoor, je mag heus nog wel racen op het circuit.

En ik hoop dat je de dag dat je geen fossiele auto meer mag rijden wel gaat mee maken, het zou anders namelijk betekenen dat je vroegtijdig zal overlijden en dat gun ik je niet :)
Candymannetjemaandag 28 september 2020 @ 20:44
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Touch screen kan je ook gewoon op de tast doen. Waarom zou je niet op een knop op het scherm kunnen klikken en wel op een fysieke knop, slaat nergens op. Bovendien maakt het niet uit, je hebt toch auto pilot aan staan dus je kan wel even naar een scherm kijken.

En lekker spelen op wegen met flitspalen, trajectcontroles, drukte, files en max 100 op de snelweg?? Ze zullen niet alle brandstofauto's direct naar de sloop brengen hoor, je mag heus nog wel racen op het circuit.

En ik hoop dat je de dag dat je geen fossiele auto meer mag rijden wel gaat mee maken, het zou anders namelijk betekenen dat je vroegtijdig zal overlijden en dat gun ik je niet :)
Ik denk dat hij bedoeld dat je een fysieke knop op de tast kan vinden en een knop op een scherm niet.
YoshiBignosemaandag 28 september 2020 @ 20:47
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:44 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Ik denk dat hij bedoeld dat je een fysieke knop op de tast kan vinden en een knop op een scherm niet.
Ja ik zie hem al als een blinde z'n hele dashboard langs gaan, wie doet nou zoiets. Het kost je letterlijk 1 ms of even te kijken en te klikken. Je hoeft niet eens echt met je hele hoofd te kijken, het is een handeling van automatisme. Net als bij een scherm. Ja, als je op het touchscreen naar een optie moet dat in een menu zit verschoven dan moet je wel even wat langer kijken. Dat zijn dan vaak ook niet de belangrijke functies in de auto.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 28 september 2020 @ 21:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 13:31 schreef YoshiBignose het volgende:

Hoe lang moet je met die benzineslang in je hand staan en dan nog naar binnen om af te rekenen of pinnen?
Naar binnen om te pinnen? Het is geen 1999 meer. :')
Captain_Jack_Sparrowmaandag 28 september 2020 @ 21:06
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ftfy 8-)
Je vergat een stukje. :)

quote:
- mensen die elektrisch rijden omdat dat op enigerlei wijze in hun straatje past en subsidie krijgen op hun electrische auto
YoshiBignosemaandag 28 september 2020 @ 21:07
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Naar binnen om te pinnen? Het is geen 1999 meer. :')
Je moet toch ook nog een blikje red bull halen...
Captain_Jack_Sparrowmaandag 28 september 2020 @ 21:10
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 20:33 schreef YoshiBignose het volgende:

Touch screen kan je ook gewoon op de tast doen.
Natuurlijk niet. :')

En daarnaast is een touchscreen in een bewegend voertuig irritant. Je moet altijd een steuntje zoeken voor je hand en als de fabrikant daar geen rekening mee heeft gehouden, is het gewoon kut. Fysieke knoppen zijn veel fijner.
Captain_Jack_Sparrowmaandag 28 september 2020 @ 21:10
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je moet toch ook nog een blikje red bull halen...
Huh? Doet de auto pilot dat niet voor je? Wat een prul....
Candymannetjedinsdag 29 september 2020 @ 07:47
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Huh? Doet de auto pilot dat niet voor je? Wat een prul....
Ik snap hem wel, bij gebrek aan adrenaline door het gemis van de verbrandingsmotor moet hij maar red bull drinken om wakker te blijven :P
YoshiBignosedinsdag 29 september 2020 @ 08:35
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 21:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. :')

En daarnaast is een touchscreen in een bewegend voertuig irritant. Je moet altijd een steuntje zoeken voor je hand en als de fabrikant daar geen rekening mee heeft gehouden, is het gewoon kut. Fysieke knoppen zijn veel fijner.
4 jaar Tesla gereden en het werkt prima. Ook kan je gewoon veel bedienen via dash+knoppen op stuur. Voordeel is dat je ook makkelijk kan updaten, in het begin waren er nog wel probleempjes en minder logische knoppen. Je zou ook software kunnen maken waarbij de knoppen groter zijn voor bejaarden met parkinson of mensen zoals jij die een steuntje nodig hebben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 07:47 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Ik snap hem wel, bij gebrek aan adrenaline door het gemis van de verbrandingsmotor moet hij maar red bull drinken om wakker te blijven :P
Ik reed een 6 cilinder met 320 pk en RWD hoor. En genoeg adrenaline in een Tesla met 400+ pk, met of zonder geluid. Bovendien krijg ik hartkloppingen van red bull, die zooi drink ik niet :') nog los van de belachelijke prijs. Heb nu geen elektrische auto meer dus moet het weer doen met lawaai en "emotie". Vooral zo'n ongeknepen diesel met 60 pk pohohoh wat prachtig.

[ Bericht 2% gewijzigd door YoshiBignose op 29-09-2020 08:40:58 ]
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 2 oktober 2020 @ 07:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 08:35 schreef YoshiBignose het volgende:

Ook kan je gewoon veel bedienen via dash+knoppen op stuur.
Nuff said.
YoshiBignosevrijdag 2 oktober 2020 @ 09:17
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 07:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nuff said.
@Danny wanneer voer je iets in om bepaalde users te hiden? Daar zou ik wel 15 euro voor over hebben.
Captain_Jack_Sparrowvrijdag 2 oktober 2020 @ 09:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:17 schreef YoshiBignose het volgende:

@:danny wanneer voer je iets in om bepaalde users te hiden?
Iemand zal het eens een keer niet met je eens zijn. :')
Dannyvrijdag 2 oktober 2020 @ 10:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 09:17 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

@:danny wanneer voer je iets in om bepaalde users te hiden? Daar zou ik wel 15 euro voor over hebben.
dat zijn gewoon foes in abo's.
zie overzicht op https://fok.nl/shop/abonnementen
De Wouzeraarzaterdag 3 oktober 2020 @ 01:43
Nadeel van een elektrische auto vind ik nog wel de aanschafprijs. Ook niet elk merk heeft helaas een elektrische variant te koop.

Dan is misschien hybride toch de betere optie?
Dunnevandalezaterdag 3 oktober 2020 @ 15:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat jij dat vindt weet iedereen al. Als er een topic geopend wordt over elektrische auto's moet jij dat gewoon compleet negeren :(
Laat die blaaskaak lekker joh :)
fathankzaterdag 3 oktober 2020 @ 22:49
Electrisch rijdt fantastisch. Er zijn wat nadelen, maar als je niet wekelijks Amsterdam-Zurich-Amsterdam doet heb je er weinig last van. Het zijn vooral issues van mensen die zeggen 'ja maar als ik een keer in schubbekutveen moet verhuizen kan ik geen aanhanger trekken en niet laden dus dat kan niet in 1 dag'.

Feit is inderdaad dat je ff 2 tellen moet nadenken hoe en wat je je rit indeelt. Of je gewoon door je navigatie langs de superchargers laat rijden .

Waterstof, wat een prul :').

Lekker op 3 plekken in Nederland kunnen tanken, waarvan dat knakending in Arnhem meestal maar op halve kracht werkt (350 bar) waardoor je maar een halve tank vol krijgt. De mensen die zo'n ding rijden bij ons zijn drukker met tanken dan wat anders :').
Fishermanmaandag 5 oktober 2020 @ 20:24
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 22:49 schreef fathank het volgende:
Electrisch rijdt fantastisch. Er zijn wat nadelen, maar als je niet wekelijks Amsterdam-Zurich-Amsterdam doet heb je er weinig last van. Het zijn vooral issues van mensen die zeggen 'ja maar als ik een keer in schubbekutveen moet verhuizen kan ik geen aanhanger trekken en niet laden dus dat kan niet in 1 dag'.

Feit is inderdaad dat je ff 2 tellen moet nadenken hoe en wat je je rit indeelt. Of je gewoon door je navigatie langs de superchargers laat rijden .

Waterstof, wat een prul :').

Lekker op 3 plekken in Nederland kunnen tanken, waarvan dat knakending in Arnhem meestal maar op halve kracht werkt (350 bar) waardoor je maar een halve tank vol krijgt. De mensen die zo'n ding rijden bij ons zijn drukker met tanken dan wat anders :').
Een fuelcell auto is ook niet volledig stil. Bij de EV experience hadden ze er een aantal van Toyota. Die dingen beginnen een geluid te maken als je het pedaal flink intrapt. Niet het zoemen van de electromotoren, maar echt het opwekken van stroom door de fuelcell.

Helaas was gisteren de Porsche Taycan er niet, daar had ik wel een rondje op het circuit in willen rijden.
Ik heb wel in de enige echte premium auto gereden die ze daar hadden, dat was de nog niet in Nederland verkrijgbare Lexus UX 300e. Mooie wagen is dat. Niet super snel, maar wel heel mooi afgewerkt zoals je van Lexus kan verwachten.
MisChrartindinsdag 6 oktober 2020 @ 22:37
Elektrisch is ook niet allemaal hosanna.
Ik heb een Leaf met 30 kWh accu gereden. Na een half jaar lease heb ik kunnen ruilen in de pool gelukkig.

Wat me opviel: als ik 120 reed met het verkeer mee bedroeg het verbruik 20kWh op 100 km. Van de 30 kWh kon je maar 26 effectief gebruiken. Dat lees je nergens in de boekjes, tenminste toen nog niet. Dat betekent dat je nog maar 130 km range hebt op de snelweg en dan moet er toevallig net daar een snellader staan. Bovendien kan ik je vertellen dat je met minder dan 20 km bereik niet meer zo prettig rijdt en op zoek wil naar een snellader. Gelukkig neemt het aantal toe maar in 2017 was dit echt nog niet voldoende, zeker niet buiten de randstad.
Met wind tegen of kou zakte je bereik waardoor je max 100 km per snellaadbeurt kunt doen. Een ritje van Utrecht naar Groningen en terug had ik 4 stops nodig om bij te laden. Dat was veel te gortig.

Ik kon de auto inruilen in de pool en ik was blij dat ik er vanaf was. Ik ga pas weer elektrisch leasen als ik daadwerkelijk meer dan 300 km bereik heb, dus minimaal 65 kWh accu, of nog groter als je een SUV rijdt. De standard range Tesla lijkt me al te krap bemeten.
En het elke dag kabel uit de kofferbak, aan de laadpaal en s ochtends er weer af was ik ook wel zat. Je stapt altijd met baggerklauwen de auto in. Kortom, elektrische autos onder de 45.000 euro zijn leuk voor de centenknijpers, maar voor mij wogen de voordelen niet op tegen de nadelen. Ik rij nu een diesel en betaal met plezier de extra bijtelling om relaxt te kunnen rijden.
YoshiBignosewoensdag 7 oktober 2020 @ 08:51
Ja en dan had je nog de 30 kWh versie, wat dacht je van die arme stakkers met de eerste Leaf :') Rond de 70 kWh is inderdaad wat je ongeveer wil hebben. In de long range Model 3 die ik reed zat je tussen de 300 - 550 km afhankelijk van weer. Dat is prima te doen en bijna niemand rijdt meer km's per dag dan dat. Als iedere ochtend je auto weer met volle accu op de oprit staat is het zelfs efficiënter dan tanken met koude stinkende dieselklauwen.

Anderzijds, er is een hele grote groep mensen die alleen beetje in hun eigen stad rondrijden iedere dag. Dan is zo'n kleine EV prima en heeft het niet per se met centenknijpers te maken. In de binnenstad rijdt het heerlijk en zuinig. Op snelwegen waar je harder mag/kan/wil dan 100 worden EV's inefficiënt en wil je liever een V8 :7
SemPaiwoensdag 7 oktober 2020 @ 09:13
Was er niet nog een ander probleempje met massa productie van ev's; de zeer beperkte beschikbaarheid van de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van accu's.

Op dit moment is er al een schaarste terwijl nog geen 5% van het wagenpark electrisch is.
TheFreshPrincewoensdag 7 oktober 2020 @ 10:10
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:13 schreef SemPai het volgende:
Was er niet nog een ander probleempje met massa productie van ev's; de zeer beperkte beschikbaarheid van de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van accu's.

Op dit moment is er al een schaarste terwijl nog geen 5% van het wagenpark electrisch is.
Er is op zich geen schaarste aan grondstoffen (al is alles eindig).
Het enige probleem voor dit moment is dat de productie sneller toeneemt dan dat we de grondstoffen uit de grond weten te halen.

Op het gebied van grondstoffen is er ook een verschuiving, zo heeft Tesla net z'n nieuwe accu aangekondigd zonder kobalt, waar ze eerder al minder kobalt zijn gaan gebruiken voor de kathode.

Verder komt Toyota (die nog steeds geen EV's heeft) naar eigen zeggen in 2022 met een productieklare solid state accu die in 5 minuten op te laden moet zijn (als je de laadstroom kan leveren uiteraard) en in 2025 in massa productie moet gaan.

Het is op gebied van accu's een bijzondere tijd.

Er is nog nooit zoveel geld in de ontwikkeling van accu's gestopt als de afgelopen 10 jaar,

Daarom geloof ik ook niet in waterstofauto's. Het enige voordeel dat waterstof nu nog heeft (snel te tanken) is over 3 jaar achterhaald. Maar over 3 jaar hebben we nog steeds geen goedkope waterstofauto, vrijwel geen tankstations en... het rendement van waterstof blijft een drama... Een EV komt 2,5x verder op dezelfde energie die je nodig hebt om waterstof te maken en er op te rijden (waterstof uit elektrolyse, transport, comprimeren, koelen, tanken, terug omzetten naar stroom in brandstofcell, elektromotor aandrijven).

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-10-2020 10:16:23 ]
MisChrartinwoensdag 7 oktober 2020 @ 10:11
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 09:13 schreef SemPai het volgende:
Was er niet nog een ander probleempje met massa productie van ev's; de zeer beperkte beschikbaarheid van de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van accu's.

Op dit moment is er al een schaarste terwijl nog geen 5% van het wagenpark electrisch is.
Nee klopt niet. Fossiele brandstof industrie verbruikt ook veel metalen tijdens winning en raffinage maar daar hoor je niemand over.

Tesla heeft nu accu’s ontwikkeld zonder kobalt. Van lithium is de voorraad niet exact bekend maar de nu bewezen voorraad (in oa Chili, Bolivia en Australie) is 300x de jaarproductie van 2018. Er zijn nog veel onbekende of nu economisch onrendabele lithiumbronnen, zoals in Servië. En het is recyclebaar, het is niet dat je de accu weggooit na 15 jaar.
Questularwoensdag 7 oktober 2020 @ 11:48
Maak het betaalbaar en ik wil best wel eens overstappen maar ik heb echt geen zin om een lelijke leaf te rijden. En de mooie modellen zijn onbetaalbaar. Dus ik blijf nog wel even bij benzine.
Candymannetjewoensdag 7 oktober 2020 @ 11:54
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er is op zich geen schaarste aan grondstoffen (al is alles eindig).
Het enige probleem voor dit moment is dat de productie sneller toeneemt dan dat we de grondstoffen uit de grond weten te halen.

Op het gebied van grondstoffen is er ook een verschuiving, zo heeft Tesla net z'n nieuwe accu aangekondigd zonder kobalt, waar ze eerder al minder kobalt zijn gaan gebruiken voor de kathode.

Verder komt Toyota (die nog steeds geen EV's heeft) naar eigen zeggen in 2022 met een productieklare solid state accu die in 5 minuten op te laden moet zijn (als je de laadstroom kan leveren uiteraard) en in 2025 in massa productie moet gaan.

Het is op gebied van accu's een bijzondere tijd.

Er is nog nooit zoveel geld in de ontwikkeling van accu's gestopt als de afgelopen 10 jaar,

Daarom geloof ik ook niet in waterstofauto's. Het enige voordeel dat waterstof nu nog heeft (snel te tanken) is over 3 jaar achterhaald. Maar over 3 jaar hebben we nog steeds geen goedkope waterstofauto, vrijwel geen tankstations en... het rendement van waterstof blijft een drama... Een EV komt 2,5x verder op dezelfde energie die je nodig hebt om waterstof te maken en er op te rijden (waterstof uit elektrolyse, transport, comprimeren, koelen, tanken, terug omzetten naar stroom in brandstofcell, elektromotor aandrijven).
We zitten alleen nog met het opwekken van stroom zonder al te veel te verliezen.
Stroom uit de Sahara halen kost veel verlies in transport.
Omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom en vice versa kost ook verlies.
Lokaal duurzaam stroom produceren klinkt leuk maar is niet sufficiënt en rendabel.
Kerncentrales lijken mij een goede oplossing.
TheFreshPrincewoensdag 7 oktober 2020 @ 13:03
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 11:54 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

We zitten alleen nog met het opwekken van stroom zonder al te veel te verliezen.
Stroom uit de Sahara halen kost veel verlies in transport.
Omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom en vice versa kost ook verlies.
Lokaal duurzaam stroom produceren klinkt leuk maar is niet sufficiënt en rendabel.
Kerncentrales lijken mij een goede oplossing.
Het opwekken van stroom doen we al jaren.

Om alle huidige personenauto's in Nederland over te zetten op elektrisch hebben we 17% meer stroom nodig.

Hoe kom ik daar op?

8.700.000 personenauto's rijden gemiddeld 13.000 kilometer per auto per jaar.
Dat is 8.700.000 x 13.000 = 113.100.000.000 km per jaar.

Een EV heeft zo'n 180Wh (0,18kWh) per kilometer nodig.

113.100.000.000 x 0,18kWh = 20.358.000.000kWh stroom per jaar, ofwel 20,358TWh aan stroom.

Nederland verbruikt momenteel zo'n 120TWh stroom per jaar (alles, dus ook bedrijven en industrie) dus zou dit zorgen voor een toename van zo'n 17% aan stroom.

Is dat het hele verhaal? Nee!

Want ook het maken van benzine en diesel kost energie. Dit wordt (voorzichtig) geschat op zo'n 0,5kWh per liter autobrandstof. Je zou dus zo'n 5TWh per jaar besparen op de productie van brandstoffen. EV's kunnen dus bijna 25% van hun kilometers per jaar rijden op de bespaarde stroom voor het maken van brandstoffen.

Heb je dus nog maar zo'n 15,358TWh aan stroom nodig per jaar.

Is al die extra stroom direct nodig? Nee...
Het zal nog zeker 20 tot 30 jaar duren (450.000 verkochte auto's per jaar) voor alle auto's EV's zijn.
Je kan dit dus rustig opschalen.

Zijn er extra stroomcentrales nodig? Ja en nee...

Er gaat natuurlijk meer stroom verbruikt worden, maar het laden zal veelal 's nachts gebeuren en dat is precies het moment dat centrales capaciteit over hebben (omdat 95% van de mensen dan slaapt, bedrijven dicht zijn, etc).

"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"

Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.

"Ja maar, mensen drukken als ze thuiskomen meteen die laadstekker in de auto dus gaat de auto 's avonds of 's middags al laden ipv 's nachts"

Dat de stekker er in zit, betekent niet dat er geladen wordt. Dat kan prima 's nachts met een timer / app / grid-balancing waarbij de lader rekening houdt met hoe leeg de accu is en hoe laat hij weer vol moet zijn. Technisch allemaal allang mogelijk.

Duurzame stroom is een vraagstuk op zich maar dat geldt ook voor die andere 120TWh per jaar die we nu al verbruiken.
oldfordwoensdag 7 oktober 2020 @ 14:07
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"

Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.
Leuke berekening, maar volgens mij neem je teveel aan. Vooral over het aantal auto's dat overdag moet bijladen.
Ik kan er zo honderden bedenken. B.v. patrouille auto's van de politie, met name de radar- en video-auto's, de bestelbusjes van DHL, Postnl, etc. en de koeriers voor grotere afstanden. Ook die busjes zullen na 2030 elektrisch moeten zijn. Ik zie nu al elektrische bestelwagens van het formaat Berlingo bij ons aan de deur komen.
En dan mis ik de grote jongens in het verhaal, vrachtauto's en bussen. Die maken echt veel kilometers en die lusten pas echt een beetje stroom. Volgens Tesla zo'n 1Kw tot 1,25Kw per kilometer.
Candymannetjewoensdag 7 oktober 2020 @ 14:23
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het opwekken van stroom doen we al jaren.

Om alle huidige personenauto's in Nederland over te zetten op elektrisch hebben we 17% meer stroom nodig.

Hoe kom ik daar op?

8.700.000 personenauto's rijden gemiddeld 13.000 kilometer per auto per jaar.
Dat is 8.700.000 x 13.000 = 113.100.000.000 km per jaar.

Een EV heeft zo'n 180Wh (0,18kWh) per kilometer nodig.

113.100.000.000 x 0,18kWh = 20.358.000.000kWh stroom per jaar, ofwel 20,358TWh aan stroom.

Nederland verbruikt momenteel zo'n 120TWh stroom per jaar (alles, dus ook bedrijven en industrie) dus zou dit zorgen voor een toename van zo'n 17% aan stroom.

Is dat het hele verhaal? Nee!

Want ook het maken van benzine en diesel kost energie. Dit wordt (voorzichtig) geschat op zo'n 0,5kWh per liter autobrandstof. Je zou dus zo'n 5TWh per jaar besparen op de productie van brandstoffen. EV's kunnen dus bijna 25% van hun kilometers per jaar rijden op de bespaarde stroom voor het maken van brandstoffen.

Heb je dus nog maar zo'n 15,358TWh aan stroom nodig per jaar.

Is al die extra stroom direct nodig? Nee...
Het zal nog zeker 20 tot 30 jaar duren (450.000 verkochte auto's per jaar) voor alle auto's EV's zijn.
Je kan dit dus rustig opschalen.

Zijn er extra stroomcentrales nodig? Ja en nee...

Er gaat natuurlijk meer stroom verbruikt worden, maar het laden zal veelal 's nachts gebeuren en dat is precies het moment dat centrales capaciteit over hebben (omdat 95% van de mensen dan slaapt, bedrijven dicht zijn, etc).

"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"

Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.

"Ja maar, mensen drukken als ze thuiskomen meteen die laadstekker in de auto dus gaat de auto 's avonds of 's middags al laden ipv 's nachts"

Dat de stekker er in zit, betekent niet dat er geladen wordt. Dat kan prima 's nachts met een timer / app / grid-balancing waarbij de lader rekening houdt met hoe leeg de accu is en hoe laat hij weer vol moet zijn. Technisch allemaal allang mogelijk.

Duurzame stroom is een vraagstuk op zich maar dat geldt ook voor die andere 120TWh per jaar die we nu al verbruiken.
Mooie berekening maar er zijn nog te veel variabelen.
Vrachtwagens blijven voorlopig nog wel op diesel rijden dus daar moet brandstof voor gemaakt blijven worden.

In theorie gaat het allemaal wel werken maar helaas is de praktijk anders.
Je moet dan echt overcapaciteit hebben anders zit bij het eerste probleem het halve land zonder stroom en kan er helemaal niemand meer rijden.
MisChrartinwoensdag 7 oktober 2020 @ 14:32
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het opwekken van stroom doen we al jaren.

Om alle huidige personenauto's in Nederland over te zetten op elektrisch hebben we 17% meer stroom nodig.

Hoe kom ik daar op?

8.700.000 personenauto's rijden gemiddeld 13.000 kilometer per auto per jaar.
Dat is 8.700.000 x 13.000 = 113.100.000.000 km per jaar.

Een EV heeft zo'n 180Wh (0,18kWh) per kilometer nodig.

113.100.000.000 x 0,18kWh = 20.358.000.000kWh stroom per jaar, ofwel 20,358TWh aan stroom.

Nederland verbruikt momenteel zo'n 120TWh stroom per jaar (alles, dus ook bedrijven en industrie) dus zou dit zorgen voor een toename van zo'n 17% aan stroom.

Is dat het hele verhaal? Nee!

Want ook het maken van benzine en diesel kost energie. Dit wordt (voorzichtig) geschat op zo'n 0,5kWh per liter autobrandstof. Je zou dus zo'n 5TWh per jaar besparen op de productie van brandstoffen. EV's kunnen dus bijna 25% van hun kilometers per jaar rijden op de bespaarde stroom voor het maken van brandstoffen.

Heb je dus nog maar zo'n 15,358TWh aan stroom nodig per jaar.

Is al die extra stroom direct nodig? Nee...
Het zal nog zeker 20 tot 30 jaar duren (450.000 verkochte auto's per jaar) voor alle auto's EV's zijn.
Je kan dit dus rustig opschalen.

Zijn er extra stroomcentrales nodig? Ja en nee...

Er gaat natuurlijk meer stroom verbruikt worden, maar het laden zal veelal 's nachts gebeuren en dat is precies het moment dat centrales capaciteit over hebben (omdat 95% van de mensen dan slaapt, bedrijven dicht zijn, etc).

"Ja maar, mensen die 700km rijden moeten toch overdag ook laden?"

Klopt. Maar als mensen gemiddeld 13.000km per jaar rijden, is dat zo'n 35 gemiddeld per dag. De meeste mensen trekken bij lange na hun accu niet leeg in een dag en kunnen prima 's nachts bijladen. De kleine groep "kilometervreters" kan het netwerk prima aan.

"Ja maar, mensen drukken als ze thuiskomen meteen die laadstekker in de auto dus gaat de auto 's avonds of 's middags al laden ipv 's nachts"

Dat de stekker er in zit, betekent niet dat er geladen wordt. Dat kan prima 's nachts met een timer / app / grid-balancing waarbij de lader rekening houdt met hoe leeg de accu is en hoe laat hij weer vol moet zijn. Technisch allemaal allang mogelijk.

Duurzame stroom is een vraagstuk op zich maar dat geldt ook voor die andere 120TWh per jaar die we nu al verbruiken.
Leuk om op grote schaal te kijken. Toch zie ik nog wel wat knelpunten. Mensen komen thuis uit werk, zetten auto aan de laadpaal, gaan elektrisch koken en de warmtepomp gaat wat harder (want gas wordt uitgefaseerd).
Zeker in de herfst/winter wanneer de piekvraag ik de avond is, is de opwek van duurzaam beperkt want de zon schijnt niet. En ook andersom: midden in de zomer leveren zonnepanelen stroom op, maar voor wie? In Duitsland zie je nu al negatieve stroomprijzen.
Zonnepanelen leveren 1000 uur per jaar stroom, windturbines 3000 uur. De overgebleven 4760 uur in het jaar moeten we andere bronnen gebruiken en grote kans dat dat alsnog aardgas of kolen zijn en daarmee laadt je dan je duurzame auto op.
Op grijze stroom (a 500 gram co2 per kWh) heb je alsnog een indirecte uitstoot van 100gram CO2 per kilometer.
En dan moeten ook het hele elektranet enorm verzwaard worden om al die laadpalen aan te kunnen sluiten.

Als je naar euro per vermeden ton CO2 kijkt is het elektrificeren van vervoer een van de meest onrendabele dingen om te doen. We zouden ons moeten richten op terugdringen van energieverbruik.
YoshiBignosewoensdag 7 oktober 2020 @ 15:00
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 14:07 schreef oldford het volgende:

[..]

Leuke berekening, maar volgens mij neem je teveel aan. Vooral over het aantal auto's dat overdag moet bijladen.
Ik kan er zo honderden bedenken. B.v. patrouille auto's van de politie, met name de radar- en video-auto's, de bestelbusjes van DHL, Postnl, etc. en de koeriers voor grotere afstanden. Ook die busjes zullen na 2030 elektrisch moeten zijn. Ik zie nu al elektrische bestelwagens van het formaat Berlingo bij ons aan de deur komen.
En dan mis ik de grote jongens in het verhaal, vrachtauto's en bussen. Die maken echt veel kilometers en die lusten pas echt een beetje stroom. Volgens Tesla zo'n 1Kw tot 1,25Kw per kilometer.
Je noemt nu juist allemaal beroepen op waarbij elektrische auto's juist goed zouden werken. Die PostNL en DHL busjes rijden constant van huis naar huis, korte stukken of veel stationair, dat verbruikt allemaal niet veel stroom. Bovendien staat iedereen weleens een tijdje stil, al is het alleen al voor een pauze. 30 minuutjes pauze aan een snellader en je hebt er weer heel wat range bij. Vrachtwagens zijn wel een ander verhaal, maar die dragen aan de andere kant wel weer veel gewicht met zich mee en zijn veel groter. Hoe meer ruimte, hoe meer plek voor accu's (eventueel icm waterstof).

Wat betreft die bussen vond ik dat idee wel geinig dat iedere bushalte een snellader had ingebouwd (al dan niet via de grond of via een systeem aan de bovenkant van de bus). In hoeverre het in de praktijk allemaal haalbaar is geen idee, maar het zou al heel wat waard zijn als al die bussen, vuilwagentjes, grasmaaiers etc. lekker stil zijn.
TheFreshPrincewoensdag 7 oktober 2020 @ 15:02
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 14:07 schreef oldford het volgende:

[..]

Leuke berekening, maar volgens mij neem je teveel aan. Vooral over het aantal auto's dat overdag moet bijladen.
Ik kan er zo honderden bedenken. B.v. patrouille auto's van de politie, met name de radar- en video-auto's, de bestelbusjes van DHL, Postnl, etc. en de koeriers voor grotere afstanden. Ook die busjes zullen na 2030 elektrisch moeten zijn.
Ik zie nu al elektrische bestelwagens van het formaat Berlingo bij ons aan de deur komen.
Uiteraard. Echter bestaat het leeuwendeel aan auto's die < 100km per dag afleggen.

Ik stel ook nergens dat er niet meer centrales nodig zijn, ik stel echter wel dat ze efficiënter gebruikt worden (24/7) waardoor je er minder nodig hebt dan dat je zou denken.

quote:
En dan mis ik de grote jongens in het verhaal, vrachtauto's en bussen. Die maken echt veel kilometers en die lusten pas echt een beetje stroom. Volgens Tesla zo'n 1Kw tot 1,25Kw per kilometer.
Vrachtwagens en bestelbussen rijden zo'n 27 miljard kilometer per jaar, waarvan zo'n 12 miljard kilometers door vrachtwagens.

Je zou ruwweg dan kunnen stellen dat er 15TWh nodig is voor vrachtverkeer en zo'n 3,75TWh voor de mix aan bestelbusjes.

Wetende dat er zo'n 150.000 vrachtwagens zijn in Nederland, kom je dus op zo'n 80.000km per jaar gemiddeld voor een vrachtwagen, ofwel zo'n 250km per werkdag. Met een beloofd rijbereik vanaf zo'n 450km zou je dus gemiddeld met 1x laden per dag toe moeten kunnen. Uiteraard heb je vrachtwagens die naar het buitenland gaan en daar laden en omgekeerd vrachtwagens die door Nederland komen en hier laden, etc. Dat is lastig rekenen.
Wat wel duidelijk is: o.a. bij distributiecentra, grote fabrieken én bijvoorbeeld in de havens zal je extra moeten investeren in de infrastructuur voor het laden. Het scheelt dat die niet in stadscentra liggen en er relatief veel ruimte is om dat te doen. Je wil laden op plaatsen waar je sowieso lang stil moet staan ivm laden en lossen.

Tesla heeft daar overigens al aan gedacht, die opperen om hun giga-batterijen op dat soort locaties te zetten. Die kunnen 's nachts volgeladen worden en dan de hele dag met hoge laadstromen vrachtwagens bijladen.

Dus ja, er moet veel gebeuren, er zijn veel vragen maar ook meer antwoorden dan je denkt.
TheFreshPrincewoensdag 7 oktober 2020 @ 15:23
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 14:32 schreef MisChrartin het volgende:

[..]

Leuk om op grote schaal te kijken. Toch zie ik nog wel wat knelpunten. Mensen komen thuis uit werk, zetten auto aan de laadpaal,
Auto aan de laadpaal staat niet gelijk aan "auto (met maximale stroomsterkte) opladen".
Slimme laders met of zonder app kunnen prima later beginnen met laden of de laadstroom aanpassen aan de beschikbare stroom. Dat lijkt me nog het simpelste om te implementeren. Ze zouden op piekmomenten zelfs nog kunnen terugleveren (als de auto aan de lader hangt en je gaat koken, dan kan er best even een paar kW uit de auto getrokken worden, kost je misschien 2kWh voor een half uurtje koken wat je 's nachts wel weer bij kan laden).

Het hangt natuurlijk ook af van je gebruik, er zullen altijd mensen zijn die 's avonds nog gaan sporten of met de kinderen naar voetbaltraining moeten of een ouderavond. Maar over het algemeen staan auto's vanaf een uur of 22:00 's avonds allemaal geparkeerd.

quote:
gaan elektrisch koken en de warmtepomp gaat wat harder (want gas wordt uitgefaseerd).
Klopt, elektrisch koken is nog de grootste piek. Een warmtepomp zal doorgaans 24/7 draaien en geen grote pieken kennen (ik heb al een warmtepomp en de thermostaat staat hier altijd op 21,5 graden, dan draait hij het meest efficiënt).

Het opvangen van dat soort pieken kan met wijk- en thuisaccu's die zich op dalmomenten opladen. Ik denk dat die een grote rol gaan spelen. Accu's worden snel goedkoper (zie o.a. Tesla Battery Day) en het investeren in accu's kan voor netbeheerders daardoor wel eens slimmer zijn dan investeren in "dikkere kabels" in oudere wijken. "Smart grids" op wijk niveau.

Ik denk daarbij aan een periode tussen 2025 en 2045. Over een jaar of 5 tot 8 komt er in mijn woning ook een thuisaccu, als de netto installatieprijzen richting de ¤150 tot 200 per kWh opslag kunnen, dat zit nu nog op ¤500 per kWh en dat is te duur.

quote:
Zeker in de herfst/winter wanneer de piekvraag ik de avond is, is de opwek van duurzaam beperkt want de zon schijnt niet. En ook andersom: midden in de zomer leveren zonnepanelen stroom op, maar voor wie? In Duitsland zie je nu al negatieve stroomprijzen.
Klopt, in de herfst heb je doorgaans wel meer wind. En met grote accu-parken zou je de stroom op kunnen opslaan en tijdelijk een paar centrales afschalen.

Met dat opslaan bedoel ik uiteraard niet alleen je overproductie, dat zou nooit uitkunnen om daar dure parken voor neer te zetten. Maar laden op dalmomenten en beschikbaar stellen op piekmomenten lijkt me wel een goed idee.

quote:
Zonnepanelen leveren 1000 uur per jaar stroom, windturbines 3000 uur. De overgebleven 4760 uur in het jaar moeten we andere bronnen gebruiken en grote kans dat dat alsnog aardgas of kolen zijn en daarmee laadt je dan je duurzame auto op.
Op grijze stroom (a 500 gram co2 per kWh) heb je alsnog een indirecte uitstoot van 100gram CO2 per kilometer.
En dan moeten ook het hele elektranet enorm verzwaard worden om al die laadpalen aan te kunnen sluiten.
Moderne gascentrales zitten op zo'n 360 gram CO2 per kWh, evengoed nog veel maar in een mix van groen en accuparken kan dat natuurlijk lager.

Mijn Toyota Hybrid 2.0 Touring Sports doet nu 89 gram per kWh (op papier) dus daar zou je dan met een EV al onder zitten. Verbruik is 1 op 20 nu. In de winter zal het 1 op 18/19 zijn.

quote:
Als je naar euro per vermeden ton CO2 kijkt is het elektrificeren van vervoer een van de meest onrendabele dingen om te doen. We zouden ons moeten richten op terugdringen van energieverbruik.
Daar ben ik ook voor. Isoleren is een eerste stap.

Hier kan ik niet zoveel meer doen. Heb al 68 zonnepanelen, warmtepomp, woning is gasloos gemaakt, 14cm spouwisolatie, HR++ glas, etc.

Elektrisch rijden is m'n volgende stap (ik zou meer dan de helft van m'n kilometers rechtstreeks op de panelen kunnen laden ivm 95% thuiswerken en dus thuis laden). Een hybride leek me nog een interessante tussenstap.
TheFreshPrincewoensdag 7 oktober 2020 @ 15:28
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 14:23 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Mooie berekening maar er zijn nog te veel variabelen.
Vrachtwagens blijven voorlopig nog wel op diesel rijden dus daar moet brandstof voor gemaakt blijven worden.

In theorie gaat het allemaal wel werken maar helaas is de praktijk anders.
Je moet dan echt overcapaciteit hebben anders zit bij het eerste probleem het halve land zonder stroom en kan er helemaal niemand meer rijden.
Stroom bufferen wordt denk ik de toekomst. En dan bedoel ik niet voor maanden maar wel voor 8 tot 24 uren, zodat je de dagelijkse pieken en dalen goed kan verdelen en centrales kan bij- of afschalen als het windstil wordt of de zon er niet is.
Candymannetjewoensdag 7 oktober 2020 @ 15:32
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Stroom bufferen wordt denk ik de toekomst. En dan bedoel ik niet voor maanden maar wel voor 8 tot 24 uren, zodat je de dagelijkse pieken en dalen goed kan verdelen en centrales kan bij- of afschalen als het windstil wordt of de zon er niet is.
Zodra lokaal stroom opslaan betaalbaar wordt wil ik wel accu's in m'n tuin begraven.
TheFreshPrincewoensdag 7 oktober 2020 @ 15:45
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:32 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Zodra lokaal stroom opslaan betaalbaar wordt wil ik wel accu's in m'n tuin begraven.
Ik weet niet of het nuttig is om meer stroom op te slaan dan dat je huishouden in 24 uren kan verbruiken.
Zelfvoorzienend word je toch niet en naarmate je meer wil opslaan, wordt het een hoge investering.

Meer dan 15kWh opslag is voor mij (in combinatie met de zonnepanelen) al snel niet meer rendabel te maken.
In de winter heb ik dat wel ruimschoots nodig maar dan doen de panelen toch niets.

En 15kWh dat past wel als module aan de muur, daar hoef je niet voor te graven ;)

Zou je door netbeheerders betaald worden voor het opslaan (en terugleveren tijdens piekmomenten) dan kan dat veranderen natuurlijk. In Australië wordt daar al mee geëxperimenteerd en o.a. het Australische Power Ledger zou daar een rol in kunnen spelen als geautomatiseerd mechanisme om die microtransacties af te handelen.
Candymannetjewoensdag 7 oktober 2020 @ 15:50
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik weet niet of het nuttig is om meer stroom op te slaan dan dat je huishouden in 24 uren kan verbruiken.
Zelfvoorzienend word je toch niet en naarmate je meer wil opslaan, wordt het een hoge investering.

Meer dan 15kWh opslag is voor mij (in combinatie met de zonnepanelen) al snel niet meer rendabel te maken.
In de winter heb ik dat wel ruimschoots nodig maar dan doen de panelen toch niets.

En 15kWh dat past wel als module aan de muur, daar hoef je niet voor te graven ;)

Zou je door netbeheerders betaald worden voor het opslaan (en terugleveren tijdens piekmomenten) dan kan dat veranderen natuurlijk.
Ik wil juist wel zelfvoorzienend zijn.
Pas als dat betaalbaar is dan ga ik investeren.
Tot die tijd kijk ik wel hoe de ontwikkelingen gaan.
TheFreshPrincewoensdag 7 oktober 2020 @ 15:57
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:50 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Ik wil juist wel zelfvoorzienend zijn.
Pas als dat betaalbaar is dan ga ik investeren.
Tot die tijd kijk ik wel hoe de ontwikkelingen gaan.
Maar hoe zie je dat voor je? Geen aansluiting meer op het lichtnet en gas?

Hoeveel kWh denk je per jaar nodig te hebben?
Hoeveel denk je dat het kost om dat op te slaan?

Stel dat je 6 maanden moet overbruggen en je verbruikt 3000kWh per jaar.
Dan moet je 1500kWh kunnen bufferen.

Een Tesla PowerWall van 13,5kWh kost nu zo'n ¤7.000
Stel dat je dat met wat schaalvergroting kan halveren, dus 7000 / 13,5 / 2 = ~¤250 per kWh opslag.

Je hebt echter 1500kWh opslag nodig. Dus 1500 x 250 = ¤375.000 aan accu's.

Lijkt me veel geld om zelfvoorzienend te worden ;)
Candymannetjewoensdag 7 oktober 2020 @ 16:45
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Maar hoe zie je dat voor je? Geen aansluiting meer op het lichtnet en gas?

Hoeveel kWh denk je per jaar nodig te hebben?
Hoeveel denk je dat het kost om dat op te slaan?

Stel dat je 6 maanden moet overbruggen en je verbruikt 3000kWh per jaar.
Dan moet je 1500kWh kunnen bufferen.

Een Tesla PowerWall van 13,5kWh kost nu zo'n ¤7.000
Stel dat je dat met wat schaalvergroting kan halveren, dus 7000 / 13,5 / 2 = ~¤250 per kWh opslag.

Je hebt echter 1500kWh opslag nodig. Dus 1500 x 250 = ¤375.000 aan accu's.

Lijkt me veel geld om zelfvoorzienend te worden ;)
Ja daarom begin ik er dus nog niet aan ;)
Al die techniek staat nog in de kinderschoenen dus ik blijf voorlopig lekker rondtuffen op dooie dino's en plantaardige olie en vanaf de zijlijn kijk ik wel hoe alles verloopt.
Elektrische voertuigen zijn nu enkel populair omdat ze enorm gesubsidieerd worden dus daar heb ik nog geen vertrouwen in.
Als de subsidie weg valt is het voordeel ook weg.
fathankwoensdag 7 oktober 2020 @ 17:04
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:00 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je noemt nu juist allemaal beroepen op waarbij elektrische auto's juist goed zouden werken. Die PostNL en DHL busjes rijden constant van huis naar huis, korte stukken of veel stationair, dat verbruikt allemaal niet veel stroom. Bovendien staat iedereen weleens een tijdje stil, al is het alleen al voor een pauze. 30 minuutjes pauze aan een snellader en je hebt er weer heel wat range bij. Vrachtwagens zijn wel een ander verhaal, maar die dragen aan de andere kant wel weer veel gewicht met zich mee en zijn veel groter. Hoe meer ruimte, hoe meer plek voor accu's (eventueel icm waterstof).

Wat betreft die bussen vond ik dat idee wel geinig dat iedere bushalte een snellader had ingebouwd (al dan niet via de grond of via een systeem aan de bovenkant van de bus). In hoeverre het in de praktijk allemaal haalbaar is geen idee, maar het zou al heel wat waard zijn als al die bussen, vuilwagentjes, grasmaaiers etc. lekker stil zijn.
Voor de stadsbussen hebben we hier al een oplossing. Trolley 2.0 _O_
oldfordwoensdag 7 oktober 2020 @ 17:11
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 15:00 schreef YoshiBignose het volgende:
Vrachtwagens zijn wel een ander verhaal, maar die dragen aan de andere kant wel weer veel gewicht met zich mee en zijn veel groter. Hoe meer ruimte, hoe meer plek voor accu's (eventueel icm waterstof).
Bijna 12 ton (11.800kg om precies te zijn) voor de Tesla.
Dat gaat wel van je laadvermogen af.
TheFreshPrincewoensdag 7 oktober 2020 @ 17:43
quote:
14s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 17:04 schreef fathank het volgende:

[..]

Voor de stadsbussen hebben we hier al een oplossing. Trolley 2.0 _O_
Dat levert alleen een oplossing voor de accu's, niet voor de benodigde energie :+
TheFreshPrincewoensdag 7 oktober 2020 @ 17:48
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2020 17:11 schreef oldford het volgende:

[..]

Bijna 12 ton (11.800kg om precies te zijn) voor de Tesla.
Dat gaat wel van je laadvermogen af.
Of dat echt een probleem wordt is nog de vraag natuurlijk, niet iedere transporteur vervoert 40 ton per rit, het is vaak juist ook veel volume.

Voor die groep is het makkelijker overstappen, de rest zal 10 jaar moeten wachten op accu's met een hogere energiedichtheid.

Kijk bijvoorbeeld naar supermarkten of DHL, voor hen is rijden met een EV prima te doen. En natuurlijk willen ze ook de stad straks nog in kunnen komen nu diesels steeds vaker verboden zijn.