Het merendeel van de automobilisten schijnt niet verder te komen dan de boodschappen en boodschappen doen met de auto. Voor hen zal het appeltje eitje zijn om in te schatten of ze het gaan halen met hun accu-lading.quote:Op maandag 14 september 2020 12:26 schreef Mr.Ping het volgende:
Elke rit uitrekenen of je haalt en/ of weer terug thuis kan komen.
Maar ook dan zal je moeten inschatten of je het haalt tot de volgende benzinepompquote:Een auto op benzine zit in 3 minuten vol.
Ik kan me niet herinneren of ik me daar ooit druk over gemaakt heb.quote:Op maandag 14 september 2020 12:30 schreef Fred het volgende:
Maar ook dan zal je moeten inschatten of je het haalt tot de volgende benzinepomp
Als je vaak naar verschillende locaties moet, als verkoper, consultant, accountant, etc dan is het idd wel een uitdaging om iedere keer van A naar B te komen.
Rij je ook een Corolla Touring Sports?quote:Op maandag 14 september 2020 23:42 schreef Fer het volgende:
Lijkt mij niks dagelijks die kabel afrollen en oprollen. En zolang we nog stroom van gas maken zie ik er niet heel veel voordeel in.
Het is best efficiënt, dat wel. Maar ik haal nu ook al 1:20 benzine met een station van 4,70m. Dus 1:30 zit er straks ook nog wel in.
Als een tussenoplossing waarvoor? Als je een beetje erin verdiept en weleens in een EV hebt gereden dan zie je dat dit 100% zeker de toekomst gaat worden. Eventueel in combinatie met waterstof voor grotere voertuigen die langere afstanden af moeten leggen.quote:Op maandag 14 september 2020 15:21 schreef Candymannetje het volgende:
Ik zie elektrisch rijden meer als een gesubsidieerde hype en als een tussenoplossing dan een werkelijke oplossing.
Maar ja als je zo'n ding van de zaak krijgt voor wat ritjes in de buurt waarom niet.
Ik zou er niet mee op vakantie gaan.
https://www.ad.nl/auto/te(...)adpaalfile~a9da51e6/
Kabel uit je kofferbak pakken en aansluiten is letterlijk 20 sec. werk. Hoe lang moet je met die benzineslang in je hand staan en dan nog naar binnen om af te rekenen of pinnen? Je kan ook een laadpaal nemen met kabel eraan voor thuis, dan hoef je echt alleen maar in te pluggen. Dat het nog niet perfect of efficiënt is voor iedereen is wel zo, maar sowieso is elektrisch rijden in de basis veel efficiënter dan brandstof (vooral als je de productie erin meeneemt). Enige probleem is nog al het gezeur met accu's en recyclen maar daar verzinnen ze wel wat op.quote:Op maandag 14 september 2020 23:42 schreef Fer het volgende:
Lijkt mij niks dagelijks die kabel afrollen en oprollen. En zolang we nog stroom van gas maken zie ik er niet heel veel voordeel in.
Het is best efficiënt, dat wel. Maar ik haal nu ook al 1:20 benzine met een station van 4,70m. Dus 1:30 zit er straks ook nog wel in.
Dat jij dat vindt weet iedereen al. Als er een topic geopend wordt over elektrische auto's moet jij dat gewoon compleet negerenquote:Op dinsdag 15 september 2020 13:57 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind de nadelen(bereik, beschikbaarheid van laadpunten op mijn werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's) nog steeds niet opwegen tegen de voordelen (voor zover je die niet net boven de grond af kunt zagen).. Ik blijf lekker nog dieselen voorlopig.
Het enige wat ik móet in het leven, is eten, ademhalen en zo nu en dan schijten.. voor de rest bepaal ik lekker helemaal zelf wat ik doe- en/of laatquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat jij dat vindt weet iedereen al. Als er een topic geopend wordt over elektrische auto's moet jij dat gewoon compleet negeren
Ftfyquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je hebt eigenlijk 2 soorten mensen:
- mensen met een oordeel die wat dieper nadenken over elektrisch rijden
- mensen die elektrisch rijden omdat dat op enigerlei wijze in hun straatje past.
Rustig maar hoor fanboy, ik bedoelde ook dat ik verwacht dat waterstof de toekomst gaat worden.quote:Op dinsdag 15 september 2020 13:31 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Als een tussenoplossing waarvoor? Als je een beetje erin verdiept en weleens in een EV hebt gereden dan zie je dat dit 100% zeker de toekomst gaat worden. Eventueel in combinatie met waterstof voor grotere voertuigen die langere afstanden af moeten leggen.
En zo'n dom sensatieartikel van AD gaan posten slaat nergens op. Of moet ik je alle foto's laten zien van files bij tankstations iedere zomer in Belgie, Luxemburg en Frankrijk?
[..]
Kabel uit je kofferbak pakken en aansluiten is letterlijk 20 sec. werk. Hoe lang moet je met die benzineslang in je hand staan en dan nog naar binnen om af te rekenen of pinnen? Je kan ook een laadpaal nemen met kabel eraan voor thuis, dan hoef je echt alleen maar in te pluggen. Dat het nog niet perfect of efficiënt is voor iedereen is wel zo, maar sowieso is elektrisch rijden in de basis veel efficiënter dan brandstof (vooral als je de productie erin meeneemt). Enige probleem is nog al het gezeur met accu's en recyclen maar daar verzinnen ze wel wat op.
Ik vind zeiken over probleempjes als bereik, beschikbaarheid van laadpunten op werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's niet echt dieper nadenken. Ja voor sommige mensen die veel en langere afstanden moeten rijden is een EV nog niet nuttig, maar dat is een kleine groep. Het doordrukken van EV's met belastingvoordelen en diesel duurder maken met toeslagen vind ik ook niet de juiste manier, maar het maakt allemaal geen reet uit. Elektrisch rijden gaan we toch allemaal uiteindelijk doen. Hou je daar niet van, dan moet je nu nog zo lang mogelijk genieten van het geluid en de geur van brandstofmotoren. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe met m'n M135i, maar de i3 van m'n broertje is echt geen straf om in te rijden. En hij kan wel vol gas met koude motor wegquote:
Jij bent ook een fanboy.... een fanboy van fossiele technologie. Maar wees niet getreurd. Dezelfde mensen hadden we 100 jaar geleden ook... die hun paard en wagen niet weg wilden doen voor zo'n lawaaiige en stinkende brandstofmotor. Dit zijn meestal niet de mensen die wat toevoegen aan de vooruitgang van de maatschappij en de mensheid in z'n algemeen.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Rustig maar hoor fanboy, ik bedoelde ook dat ik verwacht dat waterstof de toekomst gaat worden.
Maar ik ben wel benieuwd naar je vergelijking met de wachttijden in Frankrijk.
Zelf ben ik daar ook regelmatig gestaan en het langste wat ik heb moeten wachten was 30 minuten in Luxemburg.
Ik zeg net dat ik denk dat waterstof de brandstof van de toekomst wordt.quote:Op dinsdag 15 september 2020 14:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik vind zeiken over probleempjes als bereik, beschikbaarheid van laadpunten op werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's niet echt dieper nadenken. Ja voor sommige mensen die veel en langere afstanden moeten rijden is een EV nog niet nuttig, maar dat is een kleine groep. Het doordrukken van EV's met belastingvoordelen en diesel duurder maken met toeslagen vind ik ook niet de juiste manier, maar het maakt allemaal geen reet uit. Elektrisch rijden gaan we toch allemaal uiteindelijk doen. Hou je daar niet van, dan moet je nu nog zo lang mogelijk genieten van het geluid en de geur van brandstofmotoren. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe met m'n M135i, maar de i3 van m'n broertje is echt geen straf om in te rijden. En hij kan wel vol gas met koude motor weg
[..]
Jij bent ook een fanboy.... een fanboy van fossiele technologie. Maar wees niet getreurd. Dezelfde mensen hadden we 100 jaar geleden ook... die hun paard en wagen niet weg wilden doen voor zo'n lawaaiige en stinkende brandstofmotor. Dit zijn meestal niet de mensen die wat toevoegen aan de vooruitgang van de maatschappij en de mensheid in z'n algemeen.
Ik heb meer respect voor mensen die het bij diesel en benzine houden dan mensen die denken iets gehoord te hebben over waterstof en dan gaan blèren dat dat de toekomst wordt. Ga je er eerst in verdiepen en dan zie je dat waterstof zinloos is. De enige reden dat dit af en toe in het nieuws komt is dat Shell e.d. dat graag willen zodat ze mooi hun pompstations open kunnen houden want mensen moeten dan alsnog lekker waterstof gaan tanken (om het daarna in hun auto om te zetten naar stroom ). Het zal heus in sommige gevallen praktisch zijn waar door gebrek aan ruimte e.d. een grote accu niet handig is en meer range is vereist maar als ik zie hoe snel ze nu de accu's verbeteren denk ik dan het niet heel lang meer gaat duren voordat de range van een EV op hetzelfde gemiddelde zit als brandstofauto's nu.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:21 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik zeg net dat ik denk dat waterstof de brandstof van de toekomst wordt.
Dus jij hebt geen respect voor mensen die waterstof als de brandstof voor de toekomst zien?quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik heb meer respect voor mensen die het bij diesel en benzine houden dan mensen die denken iets gehoord te hebben over waterstof en dan gaan blèren dat dat de toekomst wordt. Ga je er eerst in verdiepen en dan zie je dat waterstof zinloos is. De enige reden dat dit af en toe in het nieuws komt is dat Shell e.d. dat graag willen zodat ze mooi hun pompstations open kunnen houden want mensen moeten dan alsnog lekker waterstof gaan tanken (om het daarna in hun auto om te zetten naar stroom ). Het zal heus in sommige gevallen praktisch zijn waar door gebrek aan ruimte e.d. een grote accu niet handig is en meer range is vereist maar als ik zie hoe snel ze nu de accu's verbeteren denk ik dan het niet heel lang meer gaat duren voordat de range van een EV op hetzelfde gemiddelde zit als brandstofauto's nu.
Ok, het onnodig 'opruimen' van prima auto's zoals het al jaren gaat is slecht voor het milieu, de accu's, laten we het maar niet over hebben, de herkomst van de stroom waarop je rijdt, hmm, en zo zijn er nog zat tegnargumenten te verzinnen. Gaat het verder niet om; IK vind het voor mij (nog) niet interessant genoeg om te gaan EV'en.. en zolang dat plaatje in mijn hoofd niet goed zit, kan iedereen lullen wat 'ie wil, maar dan komt het ding hier niet voor de deur te staan gok ik zomaarquote:Op dinsdag 15 september 2020 14:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik vind zeiken over probleempjes als bereik, beschikbaarheid van laadpunten op werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's niet echt dieper nadenken. Ja voor sommige mensen die veel en langere afstanden moeten rijden is een EV nog niet nuttig, maar dat is een kleine groep. Het doordrukken van EV's met belastingvoordelen en diesel duurder maken met toeslagen vind ik ook niet de juiste manier, maar het maakt allemaal geen reet uit. Elektrisch rijden gaan we toch allemaal uiteindelijk doen. Hou je daar niet van, dan moet je nu nog zo lang mogelijk genieten van het geluid en de geur van brandstofmotoren. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe met m'n M135i, maar de i3 van m'n broertje is echt geen straf om in te rijden. En hij kan wel vol gas met koude motor weg
[..]
Jij bent ook een fanboy.... een fanboy van fossiele technologie. Maar wees niet getreurd. Dezelfde mensen hadden we 100 jaar geleden ook... die hun paard en wagen niet weg wilden doen voor zo'n lawaaiige en stinkende brandstofmotor. Dit zijn meestal niet de mensen die wat toevoegen aan de vooruitgang van de maatschappij en de mensheid in z'n algemeen.
Wat zou er nog ontwikkeld moeten worden aan waterstof om het bruikbaar te maken?quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus jij hebt geen respect voor mensen die waterstof als de brandstof voor de toekomst zien?
Gelukkig heb ik wel respect voor mensen die anders denken dan ik.
Waterstof is nu nog niet bruikbaar omdat het nog verder ontwikkeld moet worden.
Dat is een groot misverstand.quote:Maar ons elektrische netwerk kan het ook niet aan als iedereen elektrisch gaat rijden, dat moet ook verder ontwikkeld worden.
Zonnepanelen hebben in de winter amper tot geen opbrengst. Dat is hooguit voor 7 maanden in het jaar een nuttige investering (waarbij je dagen hebt die genoeg opbrengst hebben). Ik heb overigens al 68 panelen liggen.quote:Een oplossing is als iedere eigenaar van een elektrische wagen zonnepanelen op het dak van z'n huis laat monteren en bijbehorende accu's om stroom op te slaan maar dat is nog een vrij dure investering.
Ik ken 2 mensen met een EV waarvan de 1 al z'n 2e Tesla heeft (lease) en de ander een Kona.quote:Ik ken een aantal mensen die een Tesla hebben gehad maar die zijn er van teruggekomen.
Leuk voor woon werk verkeer maar verder heb je er weinig aan.
Ze rijden nu weer diesel.
Waterstof maken is nog steeds vrij belastend voor het klimaat.quote:Op dinsdag 15 september 2020 15:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat zou er nog ontwikkeld moeten worden aan waterstof om het bruikbaar te maken?
- we kunnen waterstof maken
- we kunnen brandstofcellen maken
- we kunnen waterstofauto's maken
Daar zit het probleem niet.
Waar zit dan wel het probleem?
- waterstof maak je (met omzettingsverlies) van aardgas dus dat schiet niet op
- andere optie is: je maakt middels elektrolyse met een nog groter omzettingsverlies, dat schiet ook niet op
- om te kunnen tanken moet je de waterstofgas op 800 bar brengen én koelen naar -40 graden Celsius, dat kost tijd en zeer veel energie, wederom verlies in de keten
- tankstations om 2 waterstofauto's tegelijk te tanken zitten rond de ¤1,2 miljoen aan kosten, waar een laadpaal al vanaf zo'n ¤699 te koop is
- waterstof auto's kan je niet thuis tanken, EV's wel
- waterstofauto's zijn duur, dit zal niet snel goedkoper worden vanwege de dure grondstoffen
- waterstof (zonder subsidie) is duur, dit is logisch omdat er veel rendement verloren gaat bij het produceren, transport en tanken van waterstof
Onder de streep is een EV zo'n 2,5x efficiënter dan een waterstofauto en per kilometer 2x goedkoper.
[..]
Dat is een groot misverstand.
Er worden jaarlijks zo'n 450.000 nieuwe auto's verkocht. Zelfs als die allemaal elektrisch zijn, duurt het nog 20 jaar voor het overgrote deel van het wagenpark elektrisch is.
Om al die 8,5 miljoen elektrische auto's van stroom te voorzien, is slechts 18,3% meer stroom nodig. In de praktijk is dit iets minder omdat het produceren van brandstoffen ook energie kost.
Auto's rijden in Nederland gemiddeld 35km per dag. De één rijdt 400, de ander niet maar als je het gemiddelde neemt in een wijk dan kom je op 35km per dag. Je moet dus 35/5,5 = 6,35kWh kunnen bijladen in 6,5 uren 's nachts. Dat is 1kWh bijladen in een uur, ofwel... dat kan het stroomnet prima aan. Hooguit in oude (stads)centra zijn upgrades nodig maar die zijn vaak toch al autoluw.
[..]
Zonnepanelen hebben in de winter amper tot geen opbrengst. Dat is hooguit voor 7 maanden in het jaar een nuttige investering (waarbij je dagen hebt die genoeg opbrengst hebben). Ik heb overigens al 68 panelen liggen.
[..]
Ik ken 2 mensen met een EV waarvan de 1 al z'n 2e Tesla heeft (lease) en de ander een Kona.
Beiden zeer tevreden.
En als het te druk is bij de tankstations rij je naar de plaatselijke supermarkt voor wat ppoquote:Op dinsdag 15 september 2020 13:57 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind de nadelen(bereik, beschikbaarheid van laadpunten op mijn werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's) nog steeds niet opwegen tegen de voordelen (voor zover je die niet net boven de grond af kunt zagen).. Ik blijf lekker nog dieselen voorlopig.
Waarom zou je de stroom uit zonnepanelen gebruiken om met fors verlies waterstof te maken als je het met gering verlies zo in accu's in je EV kan opslaan? Ook zonnepanelen in de Sahara zullen zich terug moeten verdienen en op het moment dat je minimaal 30% rendement weggooit vergroot dat ook je terugverdientijd op de investering.quote:Op dinsdag 15 september 2020 16:05 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waterstof maken is nog steeds vrij belastend voor het klimaat.
Misschien kunnen we in de toekomst gebruik maken van de zonnepanelen in de Sahara.
Verbrandingsmotoren laten rijden op waterstof geeft een nóg groter rendementsverlies. Dat komt per verreden kilometer niet eens in de buurt van de prijs van benzine of diesel en zeker niet van EV's.quote:Opslag is ook nog een probleem.
Maar waterstof zou een oplossing zijn voor vele doeleinden, zelfs de huidige verbrandingsmotor kan er op rijden.
Wanneer mensen inpluggen hoeft geen enkel probleem te zijn. Laders die communiceren met je slimme meter zijn er al.quote:Je houdt in je berekening geen rekening met piekbelasting.
De meeste mensen zullen einde middag thuis komen en pluggen dan in.
- elektrische auto's hebben aangetoond dat ze ook ook prima een kar of caravan kunnen trekken (aan koppel geen gebrek), al is dat voor lange ritten niet heel praktisch ivm kortere rangequote:Het is ook maar net wat je met je wagen wilt doen.
Degene die weer overgestapt zijn naar diesel zijn degene die ook op vakantie gaan met de auto en er wel eens een karretje achter hebben hangen.
quote:California is now building dozens of hydrogen fueling stations, which receive more than $1.6 million apiece in construction funding from the state.
The balance of the cost of $2 million each is made up by local government agencies and for-profit companies that include carmakers and companies like First Element Fuel that hope to make money selling hydrogen over time.
The hydrogen fueling stations that California is currently building are receiving an average of more than $1.6 million each from the California state taxpayers for construction.
Additional funds are received from local government agencies and corporate investors because the cost per station is about $2 million each.
How many hydrogen cars can fuel?
According to the California Air Resources Board, those stations will have a maximum fueling capacity of 180 kilograms of hydrogen per day.
That's enough to fill 36 Toyota Mirai vehicles completely each day; the Mirai has a stated fuel capacity of 5 kg.
In other words, while the refueling process itself will likely take less than 10 minutes--or a total of six hours for those 36 Mirais--the other 18 hours is required for the necessary hydrogen to be generated and compressed.
That works out to $11,100 for each kilogram-per-day capacity provided--or $55,500 per daily maximum Mirai refueling session.
That's about 25 times the capital cost of an average gasoline or diesel car refueling session in our gas-station example above.
bron: https://www.greencarreports.com/news/1099548_gas-electricity-hydrogen-how-many-cars-can-fuel-and-what-will-it-cost
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |