abonnement Unibet Coolblue
pi_195051980
Kolenkachels, dat was wat de norm wat voor verwarming de vorige eeuw tot in de jaren zestig.
Natuurlijk waren er ook al cv-systemen in veel gebouwen, en na de oorlog ook steeds meer in huizen.
Maar voor velen was de vooruitgang de overstap van de kolenkachel naar de gaskachel. Geen gesleep met kolen meer, je kon hem zo met een knopje aan- en uitzetten.
Uiteindelijk wilden we warmte in elk vertrek en die kachels waren toch ook maar lelijk en een sta-in-de-weg, dus daar werd ook vaak cv aangelegd. Je moest wel nog elk jaar zorgen voor onderhoud en vooral ook het water in het systeem bijvullen.
Maar de cv met radiatoren in je kamer is inmiddels ook op z'n retour: de warmte komt uit de vloer of de muren. We draaien nog aan een knopje op een kastje aan de muur, of doen wat op een app, of alles gaat automatisch.

De vooruitgang op het gebied van woningverwarming wordt omarmd. Niemand roept "ik wil de kolenkachel terug." Ja, er komen wat houtkacheltjes en open haarden voor de sfeer bij, maar het gemak heeft de overhand.

Zo moet je ook de vooruitgang van verbrandingsmotor naar elektrische motor in de automobiel zien.
Je hoeft niet meer op zoek naar een tankstation als de tank leeg is, je hoeft niet meer te tanken in de kou of regen, afrekenen bij zo'n apparaat waar mensen naar je pincode kunnen gluren, of binnen de verleidingen van het 'service'station weerstaan.
Nee, nu is je accu altijd vol of voldoende vol, als je parkeert even die stekker erin en je pasje langs de lezer, en de rest gaat vanzelf. Geen zoeken naar tankstations, de laadpalen staan overal aan de straat, bij de supermarkt, op het parkeerterrein van je kantoor, je hebt er misschien een bij je huis. Je hoeft niet meer naar een pompbediende te luisteren die je nog een liter olie wil aansmeren met het aanbod even te peilen, de chocoladerepen en zakken drop blijven in het schap liggen, je bent vrij en onafhankelijk met je elektrische auto.

Met die instelling kom je een stuk verder. Altijd maar vergelijken met het verleden levert weinig op. En binnen een paar jaar haalt elke elektrische auto meer km's op een acculading dan je zelf fijn vindt.
  maandag 14 september 2020 @ 11:57:50 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195054002
Helemaal mee eens.

Ik rijd nu voor mijn werk in een elektrisch ding en ik kan niet wachten er eentje privé aan te schaffen. Daarvoor moet nog wel de prijs een beetje zakken.
So we just called him Fred
pi_195054352
Elke rit uitrekenen of je haalt en/ of weer terug thuis kan komen.

Een auto op benzine zit in 3 minuten vol.
  maandag 14 september 2020 @ 12:30:08 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_195054393
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:26 schreef Mr.Ping het volgende:
Elke rit uitrekenen of je haalt en/ of weer terug thuis kan komen.
Het merendeel van de automobilisten schijnt niet verder te komen dan de boodschappen en boodschappen doen met de auto. Voor hen zal het appeltje eitje zijn om in te schatten of ze het gaan halen met hun accu-lading.

quote:
Een auto op benzine zit in 3 minuten vol.
Maar ook dan zal je moeten inschatten of je het haalt tot de volgende benzinepomp ;)

Als je vaak naar verschillende locaties moet, als verkoper, consultant, accountant, etc dan is het idd wel een uitdaging om iedere keer van A naar B te komen.
So we just called him Fred
pi_195054892
quote:
7s.gif Op maandag 14 september 2020 12:30 schreef Fred het volgende:
Maar ook dan zal je moeten inschatten of je het haalt tot de volgende benzinepomp ;)

Als je vaak naar verschillende locaties moet, als verkoper, consultant, accountant, etc dan is het idd wel een uitdaging om iedere keer van A naar B te komen.
Ik kan me niet herinneren of ik me daar ooit druk over gemaakt heb.
Zeker niet als je zakelijk onderweg bent met een pas, dan kun je overal tanken.
O.K., je moet alleen niet wachten tot het lampje van de reserve gaat branden, maar iets eerder als de tank 3/4 leeg is tanken, dan heb je nooit problemen.
Dat laatste geld natuurlijk ook voor de elektrische auto. Op tijd een laadstation zoeken, want er kan er altijd wel eens 1 defect zijn of in gebruik zijn als permanente parkeerplaats. Dan moet je nog wel wat stroom over hebben om het volgende laadstation te bereiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 14-09-2020 13:36:07 ]
pi_195056865
Ik zie elektrisch rijden meer als een gesubsidieerde hype en als een tussenoplossing dan een werkelijke oplossing.
Maar ja als je zo'n ding van de zaak krijgt voor wat ritjes in de buurt waarom niet.
Ik zou er niet mee op vakantie gaan.
https://www.ad.nl/auto/te(...)adpaalfile~a9da51e6/
pi_195064688
Lijkt mij niks dagelijks die kabel afrollen en oprollen. En zolang we nog stroom van gas maken zie ik er niet heel veel voordeel in.

Het is best efficiënt, dat wel. Maar ik haal nu ook al 1:20 benzine met een station van 4,70m. Dus 1:30 zit er straks ook nog wel in.
.
pi_195064736
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 23:42 schreef Fer het volgende:
Lijkt mij niks dagelijks die kabel afrollen en oprollen. En zolang we nog stroom van gas maken zie ik er niet heel veel voordeel in.

Het is best efficiënt, dat wel. Maar ik haal nu ook al 1:20 benzine met een station van 4,70m. Dus 1:30 zit er straks ook nog wel in.
Rij je ook een Corolla Touring Sports? :P
pi_195070674
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 15:21 schreef Candymannetje het volgende:
Ik zie elektrisch rijden meer als een gesubsidieerde hype en als een tussenoplossing dan een werkelijke oplossing.
Maar ja als je zo'n ding van de zaak krijgt voor wat ritjes in de buurt waarom niet.
Ik zou er niet mee op vakantie gaan.
https://www.ad.nl/auto/te(...)adpaalfile~a9da51e6/
Als een tussenoplossing waarvoor? Als je een beetje erin verdiept en weleens in een EV hebt gereden dan zie je dat dit 100% zeker de toekomst gaat worden. Eventueel in combinatie met waterstof voor grotere voertuigen die langere afstanden af moeten leggen.

En zo'n dom sensatieartikel van AD gaan posten slaat nergens op. Of moet ik je alle foto's laten zien van files bij tankstations iedere zomer in Belgie, Luxemburg en Frankrijk?

quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 23:42 schreef Fer het volgende:
Lijkt mij niks dagelijks die kabel afrollen en oprollen. En zolang we nog stroom van gas maken zie ik er niet heel veel voordeel in.

Het is best efficiënt, dat wel. Maar ik haal nu ook al 1:20 benzine met een station van 4,70m. Dus 1:30 zit er straks ook nog wel in.
Kabel uit je kofferbak pakken en aansluiten is letterlijk 20 sec. werk. Hoe lang moet je met die benzineslang in je hand staan en dan nog naar binnen om af te rekenen of pinnen? Je kan ook een laadpaal nemen met kabel eraan voor thuis, dan hoef je echt alleen maar in te pluggen. Dat het nog niet perfect of efficiënt is voor iedereen is wel zo, maar sowieso is elektrisch rijden in de basis veel efficiënter dan brandstof (vooral als je de productie erin meeneemt). Enige probleem is nog al het gezeur met accu's en recyclen maar daar verzinnen ze wel wat op.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 15 september 2020 @ 13:57:48 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195071158
Ik vind de nadelen(bereik, beschikbaarheid van laadpunten op mijn werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's) nog steeds niet opwegen tegen de voordelen (voor zover je die niet net boven de grond af kunt zagen).. Ik blijf lekker nog dieselen voorlopig.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195071295
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 september 2020 13:57 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind de nadelen(bereik, beschikbaarheid van laadpunten op mijn werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's) nog steeds niet opwegen tegen de voordelen (voor zover je die niet net boven de grond af kunt zagen).. Ik blijf lekker nog dieselen voorlopig.
Dat jij dat vindt weet iedereen al. Als er een topic geopend wordt over elektrische auto's moet jij dat gewoon compleet negeren :(
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 15 september 2020 @ 14:09:59 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195071326
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:07 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat jij dat vindt weet iedereen al. Als er een topic geopend wordt over elektrische auto's moet jij dat gewoon compleet negeren :(
Het enige wat ik móet in het leven, is eten, ademhalen en zo nu en dan schijten.. voor de rest bepaal ik lekker helemaal zelf wat ik doe- en/of laat *O*
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195071462
Je hebt eigenlijk 2 soorten mensen:

- mensen met een oordeel over elektrisch rijden
- mensen die elektrisch rijden

:P
  dinsdag 15 september 2020 @ 14:27:54 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195071608
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je hebt eigenlijk 2 soorten mensen:

- mensen met een oordeel die wat dieper nadenken over elektrisch rijden
- mensen die elektrisch rijden omdat dat op enigerlei wijze in hun straatje past.

:P
Ftfy 8-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195071708
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 13:31 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als een tussenoplossing waarvoor? Als je een beetje erin verdiept en weleens in een EV hebt gereden dan zie je dat dit 100% zeker de toekomst gaat worden. Eventueel in combinatie met waterstof voor grotere voertuigen die langere afstanden af moeten leggen.

En zo'n dom sensatieartikel van AD gaan posten slaat nergens op. Of moet ik je alle foto's laten zien van files bij tankstations iedere zomer in Belgie, Luxemburg en Frankrijk?
[..]

Kabel uit je kofferbak pakken en aansluiten is letterlijk 20 sec. werk. Hoe lang moet je met die benzineslang in je hand staan en dan nog naar binnen om af te rekenen of pinnen? Je kan ook een laadpaal nemen met kabel eraan voor thuis, dan hoef je echt alleen maar in te pluggen. Dat het nog niet perfect of efficiënt is voor iedereen is wel zo, maar sowieso is elektrisch rijden in de basis veel efficiënter dan brandstof (vooral als je de productie erin meeneemt). Enige probleem is nog al het gezeur met accu's en recyclen maar daar verzinnen ze wel wat op.
Rustig maar hoor fanboy, ik bedoelde ook dat ik verwacht dat waterstof de toekomst gaat worden.
Maar ik ben wel benieuwd naar je vergelijking met de wachttijden in Frankrijk.
Zelf ben ik daar ook regelmatig gestaan en het langste wat ik heb moeten wachten was 30 minuten in Luxemburg.
pi_195071711
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:27 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ftfy 8-)
Ik vind zeiken over probleempjes als bereik, beschikbaarheid van laadpunten op werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's niet echt dieper nadenken. Ja voor sommige mensen die veel en langere afstanden moeten rijden is een EV nog niet nuttig, maar dat is een kleine groep. Het doordrukken van EV's met belastingvoordelen en diesel duurder maken met toeslagen vind ik ook niet de juiste manier, maar het maakt allemaal geen reet uit. Elektrisch rijden gaan we toch allemaal uiteindelijk doen. Hou je daar niet van, dan moet je nu nog zo lang mogelijk genieten van het geluid en de geur van brandstofmotoren. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe met m'n M135i, maar de i3 van m'n broertje is echt geen straf om in te rijden. En hij kan wel vol gas met koude motor weg ;(

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:32 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Rustig maar hoor fanboy, ik bedoelde ook dat ik verwacht dat waterstof de toekomst gaat worden.
Maar ik ben wel benieuwd naar je vergelijking met de wachttijden in Frankrijk.
Zelf ben ik daar ook regelmatig gestaan en het langste wat ik heb moeten wachten was 30 minuten in Luxemburg.
Jij bent ook een fanboy.... een fanboy van fossiele technologie. Maar wees niet getreurd. Dezelfde mensen hadden we 100 jaar geleden ook... die hun paard en wagen niet weg wilden doen voor zo'n lawaaiige en stinkende brandstofmotor. Dit zijn meestal niet de mensen die wat toevoegen aan de vooruitgang van de maatschappij en de mensheid in z'n algemeen.
Facts don't care about your feelings
pi_195072514
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik vind zeiken over probleempjes als bereik, beschikbaarheid van laadpunten op werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's niet echt dieper nadenken. Ja voor sommige mensen die veel en langere afstanden moeten rijden is een EV nog niet nuttig, maar dat is een kleine groep. Het doordrukken van EV's met belastingvoordelen en diesel duurder maken met toeslagen vind ik ook niet de juiste manier, maar het maakt allemaal geen reet uit. Elektrisch rijden gaan we toch allemaal uiteindelijk doen. Hou je daar niet van, dan moet je nu nog zo lang mogelijk genieten van het geluid en de geur van brandstofmotoren. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe met m'n M135i, maar de i3 van m'n broertje is echt geen straf om in te rijden. En hij kan wel vol gas met koude motor weg ;(
[..]

Jij bent ook een fanboy.... een fanboy van fossiele technologie. Maar wees niet getreurd. Dezelfde mensen hadden we 100 jaar geleden ook... die hun paard en wagen niet weg wilden doen voor zo'n lawaaiige en stinkende brandstofmotor. Dit zijn meestal niet de mensen die wat toevoegen aan de vooruitgang van de maatschappij en de mensheid in z'n algemeen.
Ik zeg net dat ik denk dat waterstof de brandstof van de toekomst wordt.
pi_195072644
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:21 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Ik zeg net dat ik denk dat waterstof de brandstof van de toekomst wordt.
Ik heb meer respect voor mensen die het bij diesel en benzine houden dan mensen die denken iets gehoord te hebben over waterstof en dan gaan blèren dat dat de toekomst wordt. Ga je er eerst in verdiepen en dan zie je dat waterstof zinloos is. De enige reden dat dit af en toe in het nieuws komt is dat Shell e.d. dat graag willen zodat ze mooi hun pompstations open kunnen houden want mensen moeten dan alsnog lekker waterstof gaan tanken (om het daarna in hun auto om te zetten naar stroom :') ). Het zal heus in sommige gevallen praktisch zijn waar door gebrek aan ruimte e.d. een grote accu niet handig is en meer range is vereist maar als ik zie hoe snel ze nu de accu's verbeteren denk ik dan het niet heel lang meer gaat duren voordat de range van een EV op hetzelfde gemiddelde zit als brandstofauto's nu.

Stroom loopt praktisch overal. Waterstof moet weer een heel proces ontstaan voor het omzetten in waterstof, het vervoer, transport en distributie. Beter even wat stroomkabeltjes versterken.
Facts don't care about your feelings
pi_195072727
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik heb meer respect voor mensen die het bij diesel en benzine houden dan mensen die denken iets gehoord te hebben over waterstof en dan gaan blèren dat dat de toekomst wordt. Ga je er eerst in verdiepen en dan zie je dat waterstof zinloos is. De enige reden dat dit af en toe in het nieuws komt is dat Shell e.d. dat graag willen zodat ze mooi hun pompstations open kunnen houden want mensen moeten dan alsnog lekker waterstof gaan tanken (om het daarna in hun auto om te zetten naar stroom :') ). Het zal heus in sommige gevallen praktisch zijn waar door gebrek aan ruimte e.d. een grote accu niet handig is en meer range is vereist maar als ik zie hoe snel ze nu de accu's verbeteren denk ik dan het niet heel lang meer gaat duren voordat de range van een EV op hetzelfde gemiddelde zit als brandstofauto's nu.
Dus jij hebt geen respect voor mensen die waterstof als de brandstof voor de toekomst zien?
Gelukkig heb ik wel respect voor mensen die anders denken dan ik.
Waterstof is nu nog niet bruikbaar omdat het nog verder ontwikkeld moet worden.
Maar ons elektrische netwerk kan het ook niet aan als iedereen elektrisch gaat rijden, dat moet ook verder ontwikkeld worden.
Een oplossing is als iedere eigenaar van een elektrische wagen zonnepanelen op het dak van z'n huis laat monteren en bijbehorende accu's om stroom op te slaan maar dat is nog een vrij dure investering.
Ik ken een aantal mensen die een Tesla hebben gehad maar die zijn er van teruggekomen.
Leuk voor woon werk verkeer maar verder heb je er weinig aan.
Ze rijden nu weer diesel.
  dinsdag 15 september 2020 @ 15:52:34 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195072931
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 14:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik vind zeiken over probleempjes als bereik, beschikbaarheid van laadpunten op werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's niet echt dieper nadenken. Ja voor sommige mensen die veel en langere afstanden moeten rijden is een EV nog niet nuttig, maar dat is een kleine groep. Het doordrukken van EV's met belastingvoordelen en diesel duurder maken met toeslagen vind ik ook niet de juiste manier, maar het maakt allemaal geen reet uit. Elektrisch rijden gaan we toch allemaal uiteindelijk doen. Hou je daar niet van, dan moet je nu nog zo lang mogelijk genieten van het geluid en de geur van brandstofmotoren. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe met m'n M135i, maar de i3 van m'n broertje is echt geen straf om in te rijden. En hij kan wel vol gas met koude motor weg ;(
[..]

Jij bent ook een fanboy.... een fanboy van fossiele technologie. Maar wees niet getreurd. Dezelfde mensen hadden we 100 jaar geleden ook... die hun paard en wagen niet weg wilden doen voor zo'n lawaaiige en stinkende brandstofmotor. Dit zijn meestal niet de mensen die wat toevoegen aan de vooruitgang van de maatschappij en de mensheid in z'n algemeen.
Ok, het onnodig 'opruimen' van prima auto's zoals het al jaren gaat is slecht voor het milieu, de accu's, laten we het maar niet over hebben, de herkomst van de stroom waarop je rijdt, hmm, en zo zijn er nog zat tegnargumenten te verzinnen. Gaat het verder niet om; IK vind het voor mij (nog) niet interessant genoeg om te gaan EV'en.. en zolang dat plaatje in mijn hoofd niet goed zit, kan iedereen lullen wat 'ie wil, maar dan komt het ding hier niet voor de deur te staan gok ik zomaar :P

Ik ben niet anti-; ik heb mijn bedenkingen, en ik vind het hele 'product' elektrisch rijden nog niet volgroeid.. ik wacht lekker nog effe tot ik vind dat het me past.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195072951
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Dus jij hebt geen respect voor mensen die waterstof als de brandstof voor de toekomst zien?
Gelukkig heb ik wel respect voor mensen die anders denken dan ik.
Waterstof is nu nog niet bruikbaar omdat het nog verder ontwikkeld moet worden.
Wat zou er nog ontwikkeld moeten worden aan waterstof om het bruikbaar te maken?

- we kunnen waterstof maken
- we kunnen brandstofcellen maken
- we kunnen waterstofauto's maken

Daar zit het probleem niet.

Waar zit dan wel het probleem?

- waterstof maak je (met omzettingsverlies) van aardgas dus dat schiet niet op
- andere optie is: je maakt middels elektrolyse met een nog groter omzettingsverlies, dat schiet ook niet op
- om te kunnen tanken moet je de waterstofgas op 800 bar brengen én koelen naar -40 graden Celsius, dat kost tijd en zeer veel energie, wederom verlies in de keten
- tankstations om 2 waterstofauto's tegelijk te tanken zitten rond de ¤1,2 miljoen aan kosten, waar een laadpaal al vanaf zo'n ¤699 te koop is
- waterstof auto's kan je niet thuis tanken, EV's wel
- waterstofauto's zijn duur, dit zal niet snel goedkoper worden vanwege de dure grondstoffen
- waterstof (zonder subsidie) is duur, dit is logisch omdat er veel rendement verloren gaat bij het produceren, transport en tanken van waterstof
- je rijdt alsnog een elektrische auto maar dan met een brandstofcel ipv een accu

Onder de streep is een EV zo'n 2,5x efficiënter dan een waterstofauto en per kilometer 2x goedkoper.

quote:
Maar ons elektrische netwerk kan het ook niet aan als iedereen elektrisch gaat rijden, dat moet ook verder ontwikkeld worden.
Dat is een groot misverstand.

Er worden jaarlijks zo'n 450.000 nieuwe auto's verkocht. Zelfs als die allemaal elektrisch zijn, duurt het nog 20 jaar voor het overgrote deel van het wagenpark elektrisch is.

Om al die 8,5 miljoen elektrische auto's van stroom te voorzien, is slechts 18,3% meer stroom nodig. In de praktijk is dit iets minder omdat het produceren van brandstoffen ook energie kost.

Auto's rijden in Nederland gemiddeld 35km per dag. De één rijdt 400, de ander niet maar als je het gemiddelde neemt in een wijk dan kom je op 35km per dag. Je moet dus 35/5,5 = 6,35kWh kunnen bijladen in 6,5 uren 's nachts. Dat is 1kWh bijladen in een uur, ofwel... dat kan het stroomnet prima aan. Hooguit in oude (stads)centra zijn upgrades nodig maar die zijn vaak toch al autoluw.

quote:
Een oplossing is als iedere eigenaar van een elektrische wagen zonnepanelen op het dak van z'n huis laat monteren en bijbehorende accu's om stroom op te slaan maar dat is nog een vrij dure investering.
Zonnepanelen hebben in de winter amper tot geen opbrengst. Dat is hooguit voor 7 maanden in het jaar een nuttige investering (waarbij je dagen hebt die genoeg opbrengst hebben). Ik heb overigens al 68 panelen liggen.

quote:
Ik ken een aantal mensen die een Tesla hebben gehad maar die zijn er van teruggekomen.
Leuk voor woon werk verkeer maar verder heb je er weinig aan.
Ze rijden nu weer diesel.
Ik ken 2 mensen met een EV waarvan de 1 al z'n 2e Tesla heeft (lease) en de ander een Kona.

Beiden zeer tevreden.

edit: plaatje ter illustratie



[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-09-2020 16:03:02 ]
pi_195073162
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat zou er nog ontwikkeld moeten worden aan waterstof om het bruikbaar te maken?

- we kunnen waterstof maken
- we kunnen brandstofcellen maken
- we kunnen waterstofauto's maken

Daar zit het probleem niet.

Waar zit dan wel het probleem?

- waterstof maak je (met omzettingsverlies) van aardgas dus dat schiet niet op
- andere optie is: je maakt middels elektrolyse met een nog groter omzettingsverlies, dat schiet ook niet op
- om te kunnen tanken moet je de waterstofgas op 800 bar brengen én koelen naar -40 graden Celsius, dat kost tijd en zeer veel energie, wederom verlies in de keten
- tankstations om 2 waterstofauto's tegelijk te tanken zitten rond de ¤1,2 miljoen aan kosten, waar een laadpaal al vanaf zo'n ¤699 te koop is
- waterstof auto's kan je niet thuis tanken, EV's wel
- waterstofauto's zijn duur, dit zal niet snel goedkoper worden vanwege de dure grondstoffen
- waterstof (zonder subsidie) is duur, dit is logisch omdat er veel rendement verloren gaat bij het produceren, transport en tanken van waterstof

Onder de streep is een EV zo'n 2,5x efficiënter dan een waterstofauto en per kilometer 2x goedkoper.
[..]

Dat is een groot misverstand.

Er worden jaarlijks zo'n 450.000 nieuwe auto's verkocht. Zelfs als die allemaal elektrisch zijn, duurt het nog 20 jaar voor het overgrote deel van het wagenpark elektrisch is.

Om al die 8,5 miljoen elektrische auto's van stroom te voorzien, is slechts 18,3% meer stroom nodig. In de praktijk is dit iets minder omdat het produceren van brandstoffen ook energie kost.

Auto's rijden in Nederland gemiddeld 35km per dag. De één rijdt 400, de ander niet maar als je het gemiddelde neemt in een wijk dan kom je op 35km per dag. Je moet dus 35/5,5 = 6,35kWh kunnen bijladen in 6,5 uren 's nachts. Dat is 1kWh bijladen in een uur, ofwel... dat kan het stroomnet prima aan. Hooguit in oude (stads)centra zijn upgrades nodig maar die zijn vaak toch al autoluw.
[..]

Zonnepanelen hebben in de winter amper tot geen opbrengst. Dat is hooguit voor 7 maanden in het jaar een nuttige investering (waarbij je dagen hebt die genoeg opbrengst hebben). Ik heb overigens al 68 panelen liggen.
[..]

Ik ken 2 mensen met een EV waarvan de 1 al z'n 2e Tesla heeft (lease) en de ander een Kona.

Beiden zeer tevreden.
Waterstof maken is nog steeds vrij belastend voor het klimaat.
Misschien kunnen we in de toekomst gebruik maken van de zonnepanelen in de Sahara.
Opslag is ook nog een probleem.
Maar waterstof zou een oplossing zijn voor vele doeleinden, zelfs de huidige verbrandingsmotor kan er op rijden.
Je houdt in je berekening geen rekening met piekbelasting.
De meeste mensen zullen einde middag thuis komen en pluggen dan in.

Het is ook maar net wat je met je wagen wilt doen.
Degene die weer overgestapt zijn naar diesel zijn degene die ook op vakantie gaan met de auto en er wel eens een karretje achter hebben hangen.
pi_195073286
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 september 2020 13:57 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind de nadelen(bereik, beschikbaarheid van laadpunten op mijn werklokaties, dure aanschaf, onzekerheid over de kwaliteit van accu's) nog steeds niet opwegen tegen de voordelen (voor zover je die niet net boven de grond af kunt zagen).. Ik blijf lekker nog dieselen voorlopig.
En als het te druk is bij de tankstations rij je naar de plaatselijke supermarkt voor wat ppo :P
pi_195073357
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 16:05 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Waterstof maken is nog steeds vrij belastend voor het klimaat.
Misschien kunnen we in de toekomst gebruik maken van de zonnepanelen in de Sahara.
Waarom zou je de stroom uit zonnepanelen gebruiken om met fors verlies waterstof te maken als je het met gering verlies zo in accu's in je EV kan opslaan? Ook zonnepanelen in de Sahara zullen zich terug moeten verdienen en op het moment dat je minimaal 30% rendement weggooit vergroot dat ook je terugverdientijd op de investering.

Daarnaast: in de Sahara zelf is weinig water om waterstof van te maken, je zal dus sowieso met lange kabels moeten gaan werken, door meerdere landen heen.

quote:
Opslag is ook nog een probleem.
Maar waterstof zou een oplossing zijn voor vele doeleinden, zelfs de huidige verbrandingsmotor kan er op rijden.
Verbrandingsmotoren laten rijden op waterstof geeft een nóg groter rendementsverlies. Dat komt per verreden kilometer niet eens in de buurt van de prijs van benzine of diesel en zeker niet van EV's.

quote:
Je houdt in je berekening geen rekening met piekbelasting.
De meeste mensen zullen einde middag thuis komen en pluggen dan in.
Wanneer mensen inpluggen hoeft geen enkel probleem te zijn. Laders die communiceren met je slimme meter zijn er al.

Het is simpel:
- hoe veel kWh is er nodig om de accu te vullen?
- auto's die veel gereden hebben beginnen vroeg met laden, auto's die weinig hebben gereden beginnen om 1:00 's nachts met laden
- zo verdeel je de laadlast
- dit kan technisch al

quote:
Het is ook maar net wat je met je wagen wilt doen.
Degene die weer overgestapt zijn naar diesel zijn degene die ook op vakantie gaan met de auto en er wel eens een karretje achter hebben hangen.
- elektrische auto's hebben aangetoond dat ze ook ook prima een kar of caravan kunnen trekken (aan koppel geen gebrek), al is dat voor lange ritten niet heel praktisch ivm kortere range
- sleurhutten zijn in Nederland wel erg populair maar op zich kan je natuurlijk ook prima een chalet huren ipv je eigen huis meenemen (wat energetisch heel onlogisch en inefficiënt is)
pi_195073395
Overigens zal waterstof ook zéker geen oplossing gaan vormen tegen lange rijen bij tankstations op vakantie als je wil tanken.

Waarom?

Het op druk brengen van de waterstof naar 800 bar / koelen naar -40 graden Celsius kost tijd.
Je kan maar een beperkt aantal auto's per uur voltanken. Wie daarna komt moet minimaal 20 minuten wachten tot het vat weer op druk is.

- "Ja, maar dan neem je toch een groter drukvat?"...

Zo zou je kunnen redeneren, maar:

- dan heb je voor de rest van het jaar een veel te groot drukvat t.o.v. het aantal klanten = veel hogere investering
- als zo'n ding ontploft, heb je het liefst een niet al te groot vat, als je ziet wat voor schade het drukvat in Noorwegen heeft veroorzaakt bij de explosie bij een waterstof tankstation.


quote:
California is now building dozens of hydrogen fueling stations, which receive more than $1.6 million apiece in construction funding from the state.

The balance of the cost of $2 million each is made up by local government agencies and for-profit companies that include carmakers and companies like First Element Fuel that hope to make money selling hydrogen over time.

The hydrogen fueling stations that California is currently building are receiving an average of more than $1.6 million each from the California state taxpayers for construction.

Additional funds are received from local government agencies and corporate investors because the cost per station is about $2 million each.

How many hydrogen cars can fuel?

According to the California Air Resources Board, those stations will have a maximum fueling capacity of 180 kilograms of hydrogen per day.

That's enough to fill 36 Toyota Mirai vehicles completely each day; the Mirai has a stated fuel capacity of 5 kg.

In other words, while the refueling process itself will likely take less than 10 minutes--or a total of six hours for those 36 Mirais--the other 18 hours is required for the necessary hydrogen to be generated and compressed.

That works out to $11,100 for each kilogram-per-day capacity provided--or $55,500 per daily maximum Mirai refueling session.

That's about 25 times the capital cost of an average gasoline or diesel car refueling session in our gas-station example above.

bron: https://www.greencarreports.com/news/1099548_gas-electricity-hydrogen-how-many-cars-can-fuel-and-what-will-it-cost
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')