abonnement Unibet Coolblue
pi_195048893
Laat ik beginnen met zeggen dat alle steun welkom is hoor maar waarom maken zoveel christenen zich zo druk over het wel en wee van Israël? Andersom geven wij geen fuck namelijk :D.

De reden dat dit in me opkomt is omdat ik een Tegenlicht-documentaire aan het kijken ben over conservatieve jongeren waarbij een SGP-raadslid andere SGP-jongeren probeert te overtuigen dat FvD een goede partij is. Vraag me niet waarom maar vreemd genoeg vind ie dat blijkbaar nodig.

Eén van de punten die ie aanhaalt om hen te overtuigen is dat het FvD pro-Israël is. Het is me een raadsel waarom Israël überhaupt een issue zou moeten zijn in de Nederlandse politiek laat staan het lijdend voorwerp van een fetisj van hele volksstammen.
pi_195049434
Zeer terechte klacht. Interesseert me persoonlijk vrij weinig.
pi_195049833
Veel protestantse stromingen geloven dat wanneer alle Joden naar het Heilige Land zijn teruggekeerd de Zoon zal terugkeren.

quote:
Some Christian Zionists believe that the gathering of the Jews in Israel is a prerequisite for the Second Coming of Jesus.[3][6] The idea has been common in Protestant circles since the Reformation that Christians should actively support a Jewish return to the Land of Israel, along with the parallel idea that the Jews ought to be encouraged to become Christians as a means of fulfilling Biblical prophecy.[7][8][9][10]
https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Zionism
Incelfrikandel
  Moderator maandag 14 september 2020 @ 00:03:21 #4
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195049866
Inderdaad, het winnende antwoord is: Israel is Het Heilige Land.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 14 september 2020 @ 00:27:39 #5
407635 warp995
Tussen neus en lippen door
pi_195049965
Niet zo moeilijk toch? Zou het vrijwel basiskennis willen noemen. Israel is het heilige land, veel Bijbelse verhalen spelen zich in of rondom Israël af. Bovendien delen het jodendom en christendom genoeg overeenkomsten. Organisaties zoals ‘Christenen voor Israel’ geven veel informatie waarom zij er achter ze staan;)
pi_195050339
Zo zie je maar weer dat ouderwets heilig land geneuzel nog steeds een grote stempel drukt op de geopolitiek.
pi_195050431
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 22:44 schreef RappendeRabbijn het volgende:
waarom maken zoveel christenen zich zo druk over het wel en wee van Israël? Andersom geven wij geen fuck namelijk
Jij komt uit Israel?
pi_195051256
Omdat een deel van de Christenen een aantal bijbelteksten zo interpreteert dat eerst Israël vrede moet hebben en de tempel weer op zijn plek moet worden opgebouwd, voordat Christus terug komt.

Ikzelf deel die interpretatie niet, trouwens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195052555
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 22:44 schreef RappendeRabbijn het volgende:
Laat ik beginnen met zeggen dat alle steun welkom is hoor maar waarom maken zoveel christenen zich zo druk over het wel en wee van Israël?
Een gevoel van "wiedergutmachung" vanwege wat er in 40-45 is gebeurd. Daar werd toen ook een christelijk tintje aan gegeven (christus is vermoord door / namens de Joden). Dat moet nu weggepoetst worden door achter Israel te gaan staan.
pi_195052695
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 10:01 schreef zoost het volgende:

[..]

Een gevoel van "wiedergutmachung" vanwege wat er in 40-45 is gebeurd. Daar werd toen ook een christelijk tintje aan gegeven (christus is vermoord door / namens de Joden). Dat moet nu weggepoetst worden door achter Israel te gaan staan.
Nee, dat is het echt niet. Het is echt dat een deel van de christenen wacht op de derde tempel, die moet worden gebouwd op de plek van de eerste twee. Daar zal dan wel waarschijnlijk eerst die moskee voor moeten wijken.

Er zijn een viertal bijbelteksten die naar die derde tempel zouden verwijzen (met name Ezechiël 40-48), in combinatie met de wederkomst.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195052785
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 02:02 schreef MoreDakka het volgende:
Zo zie je maar weer dat ouderwets heilig land geneuzel nog steeds een grote stempel drukt op de geopolitiek.
Sterker nog; het is het allerbelangrijkste aspect van het Israel/Palestina conflict. Als dat aspect er niet zou zijn had Israel ergens anders gesticht kunnen worden of zou Palestina ergens anders gesticht kunnen worden of zouden de Palestijnen ergens anders ondergebracht kunnen worden. Maar doordat het land "heilig" en "beloofd" is wordt dat niet als serieuze optie gezien door beide partijen.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 september 2020 @ 10:21:21 #12
426493 crew  PippenScottie
pi_195052789
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 07:53 schreef Hanca het volgende:
Omdat een deel van de Christenen een aantal bijbelteksten zo interpreteert dat eerst Israël vrede moet hebben en de tempel weer op zijn plek moet worden opgebouwd, voordat Christus terug komt.

Ikzelf deel die interpretatie niet, trouwens.
Dit. Het is best een enge en (zeker in de VS) invloedrijke club eindtijd-christenen wiens buitenland-beleid er op is gericht dat ze de terugkeer van Jezus willen versnellen.

Daarvoor moet de tempel weer herbouwd worden in Jeruzalem, Damascus worden vernietigd en moet een leger uit het noorden Israël binnenvallen.

Er is meer, maar ik ben niet helemaal thuis in deze materie. Maar het is een gevaarlijk wereldbeeld.
pi_195052845
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 10:21 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Dit. Het is best een enge en (zeker in de VS) invloedrijke club eindtijd-christenen wiens buitenland-beleid er op is gericht dat ze de terugkeer van Jezus willen versnellen.

Daarvoor moet de tempel weer herbouwd worden in Jeruzalem, Damascus worden vernietigd en moet een leger uit het noorden Israël binnenvallen.

Er is meer, maar ik ben niet helemaal thuis in deze materie. Maar het is een gevaarlijk wereldbeeld.
Er zijn zeker christenen die dit als reden hebben máár ook talloze christenen die Israel gewoon steunen omdat het het volk van God is en Israël het land van God is en niet dieper nadenken dan dat.

Dat zijn dezelfde christenen die de huidige generatie Joden als soort van slachtoffers zien van de generatie Joden 2000 jaar geleden die Jezus hebben laten kruisigen en zichzelf en hun nazaten daarvoor vervloekt hebben (Zijn bloed kome over ons en onze kinderen). Dat is in tegenstelling tot christenen (meestal katholieken) die de Joden nog altijd kwalijk nemen om wat ze Jezus hebben aangedaan.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ronald-Koeman op 14-09-2020 10:40:48 ]
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_195052863
In Nederland zie je die christenen trouwens gek genoeg vooral bij de twee uitersten: de reformatorische christenen (de SGP achterban, zeg maar) en een deel van de evangelische christenen (de politieke partij Jezus Leeft!). Bij de kerkgenootschappen daar tussen zie je eigenlijk helemaal geen focus op Israël, behalve dan als de historische plek waar Jezus rond liep, maar niet als bijzonder voor de toekomst.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Redactie Frontpage / Sport maandag 14 september 2020 @ 10:36:10 #15
426493 crew  PippenScottie
pi_195052926
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 10:27 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Er zijn zeker christenen die dit als reden hebben máár ook talloze christenen die Israel gewoon steunen omdat het het volk van God is en Israël het land van God is en niet dieper nadenken dan dat.
Ik geloof niet dat de term diep nadenken hier van toepassing is.
pi_195052958
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 10:36 schreef PippenScottie het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat de term diep nadenken hier van toepassing is.
Juist wel, als er ergens veel studies van zijn gemaakt de laatste 2 millennia en ook de laatste 2 decennia zijn het wel de zogenaamde 'eindtijd-teksten' in de bijbel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195057357
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 10:21 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

Sterker nog; het is het allerbelangrijkste aspect van het Israel/Palestina conflict. Als dat aspect er niet zou zijn had Israel ergens anders gesticht kunnen worden of zou Palestina ergens anders gesticht kunnen worden of zouden de Palestijnen ergens anders ondergebracht kunnen worden. Maar doordat het land "heilig" en "beloofd" is wordt dat niet als serieuze optie gezien door beide partijen.
Het conflict zal daarom ook nooit opgelost worden.
pi_195058582
Heeft te maken met redelijk ver gezochte redeneringen in het protestantisme. Vraag beantwoord.
pi_195062908
Israel is economisch beter voor ons dan een Palestina.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_195124451
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 10:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, dat is het echt niet. Het is echt dat een deel van de christenen wacht op de derde tempel, die moet worden gebouwd op de plek van de eerste twee. Daar zal dan wel waarschijnlijk eerst die moskee voor moeten wijken.

Er zijn een viertal bijbelteksten die naar die derde tempel zouden verwijzen (met name Ezechiël 40-48), in combinatie met de wederkomst.
Er zijn wel meer redenen. Dit theologische standpunt is daar een van. Maar veel van die protestanten zien de islam als een gevaar voor het christendom, en denken dat Israël daar een effectief machtsblok tegen is.
pi_195124728
Moslims daarentegen zijn gefocust op Palestijnen maar in wezen boeit het hen geen ene moer want waarom leven die anders als ratten in Gaza in totale armoede
  vrijdag 18 september 2020 @ 11:11:47 #22
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195124852
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 22:44 schreef RappendeRabbijn het volgende:
Laat ik beginnen met zeggen dat alle steun welkom is hoor maar waarom maken zoveel christenen zich zo druk over het wel en wee van Israël? Andersom geven wij geen fuck namelijk :D.

De reden dat dit in me opkomt is omdat ik een Tegenlicht-documentaire aan het kijken ben over conservatieve jongeren waarbij een SGP-raadslid andere SGP-jongeren probeert te overtuigen dat FvD een goede partij is. Vraag me niet waarom maar vreemd genoeg vind ie dat blijkbaar nodig.

Eén van de punten die ie aanhaalt om hen te overtuigen is dat het FvD pro-Israël is. Het is me een raadsel waarom Israël überhaupt een issue zou moeten zijn in de Nederlandse politiek laat staan het lijdend voorwerp van een fetisj van hele volksstammen.
Schuldgevoel denk ik. De christenen hebben namelijk de basis gelegd voor de Jodenvervolging.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 18 september 2020 @ 12:44:53 #23
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195126720
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 22:44 schreef RappendeRabbijn het volgende:
Laat ik beginnen met zeggen dat alle steun welkom is hoor maar waarom maken zoveel christenen zich zo druk over het wel en wee van Israël? Andersom geven wij geen fuck namelijk :D.

De reden dat dit in me opkomt is omdat ik een Tegenlicht-documentaire aan het kijken ben over conservatieve jongeren waarbij een SGP-raadslid andere SGP-jongeren probeert te overtuigen dat FvD een goede partij is. Vraag me niet waarom maar vreemd genoeg vind ie dat blijkbaar nodig.

Eén van de punten die ie aanhaalt om hen te overtuigen is dat het FvD pro-Israël is. Het is me een raadsel waarom Israël überhaupt een issue zou moeten zijn in de Nederlandse politiek laat staan het lijdend voorwerp van een fetisj van hele volksstammen.
Ben jij het Ash?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_195133749
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 21:55 schreef hollandia02 het volgende:
Israel is economisch beter voor ons dan een Palestina.
Zeker, en vooral omdat het land een Amerikaanse enclave is op het Arabisch schiereiland. Daarmee wil ik niets zeggen ten koste van het bestaansrecht van Israël, maar wel over dat het land natuurlijk goed geholpen is door de zionistische lobby in Londen en New York/Washington.

De houding van christenen tegenover Israël is op z’n minst ambivalent. Positief misschien vanwege schuldgevoelens, maar ook als hoeders van het heilig land. Jezus was ook een Jood, al wordt het nooit met zoveel woorden toegegeven.
Negatief zie je ook, vanuit sympathie met de Palestijnse zaak (ik citeer een persoon: ‘Hamas is een heldhaftige organisatie waar het Nederlandse verzet nog wat van had kunnen leren’). Ook heb ik in reformatorische kringen antisemitische geluiden gehoord, want de Joden hebben Christus gekruisigd. Dat zijn wel uitzonderingen.
Wat zou het toch fijn zijn als men eens het verschil ging zien tussen het Heilig Land, de twaalf stammen van Judea en de Staat Israël. Het zou de discussie een stuk minder kortzichtig maken.
pi_195133851
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 19:03 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Wat zou het toch fijn zijn als men eens het verschil ging zien tussen het Heilig Land, de twaalf stammen van Judea en de Staat Israël. Het zou de discussie een stuk minder kortzichtig maken.
Het probleem blijft dan gewoon staan. Het probleem is gewoon de locatie en dan met name Jeruzalem. De stad van de tempel van de Joden (en waar ook de derde tempel moet verschijnen), de op-één-na heiligste moskee van de moslims en de grafkerk. Teveel heilige plekken in 1 gebied.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')