abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214884132
Ik zou gisteren even het "jaarlijkse onderhoud" doen, dus spray bars loshalen, pompjes even schoonmaken, etc.
Trok ik natuurlijk 1 van de stijgbuizen van het bodemfilter eruit :{ (normaal hou ik die tegen als ik de pomp loshaal maar had even een hand te weinig).

Al het grind aan de kant geschoven, buis weer teruggedrukt en er zal wat grind onder het bodemfilter zitten nu.
Door al het graafwerk werd het water compleet donker dus ik dacht "ik doe meteen even een waterwissel". En dan ook direct een forse, ruim 65%

Dat ging op zich prima maar na het inschakelen van de pompen (zonder spraybars om ze even door te spoelen) kreeg ik direct ook allemaal rommel van onder het bodemfilter mee.

Lang verhaal kort: ik heb een 2e 65% waterwissel gedaan op 1 dag :+

Het is nu weer allemaal mooi helder, niet spannends aan.

Maar dan die Sterbai corydoras... die zijn me toch hyper al de hele dag... overal eitjes op het glas en andere voorwerpen... nog niet eerder zoveel. Als dat allemaal nog moet uitkomen _O-

Dus: als je cory's wil kweken? 2 waterwissels met koud water en niet te zuinig zijn :+
pi_214910851
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2024 21:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou gisteren even het "jaarlijkse onderhoud" doen, dus spray bars loshalen, pompjes even schoonmaken, etc.
Trok ik natuurlijk 1 van de stijgbuizen van het bodemfilter eruit :{ (normaal hou ik die tegen als ik de pomp loshaal maar had even een hand te weinig).

Al het grind aan de kant geschoven, buis weer teruggedrukt en er zal wat grind onder het bodemfilter zitten nu.
Door al het graafwerk werd het water compleet donker dus ik dacht "ik doe meteen even een waterwissel". En dan ook direct een forse, ruim 65%

Dat ging op zich prima maar na het inschakelen van de pompen (zonder spraybars om ze even door te spoelen) kreeg ik direct ook allemaal rommel van onder het bodemfilter mee.

Lang verhaal kort: ik heb een 2e 65% waterwissel gedaan op 1 dag :+

Het is nu weer allemaal mooi helder, niet spannends aan.

Maar dan die Sterbai corydoras... die zijn me toch hyper al de hele dag... overal eitjes op het glas en andere voorwerpen... nog niet eerder zoveel. Als dat allemaal nog moet uitkomen _O-

Dus: als je cory's wil kweken? 2 waterwissels met koud water en niet te zuinig zijn :+
Mooi! ^O^

Dat is 'de truc' die kwekers bewust toepassen. Want zo werkt het ook in de natuur in de Zuid Amerikaanse tropen in het regenseizoen. Dan komt er natuurlijk ook een massa koud water uit de bergen naar beneden. En de plotselinge langere afkoeling is dan de trigger voor veel vis om kuit te schieten. Daar zoeken de vissen dan de overspoelde ondiepere gebieden voor op. 19°C schijnt de meest ideale temperatuur te zijn.

Wat dan naar verluid ook heel erg goed werkt is een sproeier te gebruiken, dit simuleert de regenbui nog beter en voegt extra zuurstof toe aan het water. Maar ons kraanwater zit al flink vol met zuurstof, dus die laatste is beetje theorie verhaal van kwekers zonder kraanwater van onze kwaliteit. Denk ik...

Succes met de baby's...

[ Bericht 5% gewijzigd door Watuntrik op 06-09-2024 20:29:05 ]
pi_214910938
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:19 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Mooi! ^O^

Dat is 'de truc' die kwekers bewust toepassen. Want zo werkt het ook in de natuur in de Zuid Amerikaanse tropen in het regenseizoen. Dan komt er natuurlijk ook een massa koud water uit de bergen naar beneden. En de plotselinge langere afkoeling is dan de trigger voor veel vis om kuit te schieten. Daar zoeken de vissen dan de overspoelde ondiepere gebieden voor op. 19°C schijnt de meest ideale temperatuur te zijn.

Wat dan naar verluid ook heel erg goed werkt is een sproeier te gebruiken, dit simuleert de regenbui nog beter en voegt extra zuurstof toe aan het water. Maar ons kraanwater zit al flink vol met zuurstof, dus die laatste is beetje theorie verhaal van kwekers zonder kraanwater van onze kwaliteit. Denk ik...

Succes met de baby's...

Ben begonnen met een stuk of 8 Sterbai, inmiddels zijn het er een stuk of 20.
Maar dan nog kan je naar de bak kijken er niet 1 zien, ze zijn goed in verstoppen als geen zin hebben.

Ben benieuwd.

Er zit nog steeds 1 ander soort cory tussen (Concolor) maar die trekt gewoon op met de rest van de groep.
Heb voorheen niet zoveel geluk gehad met de cory's maar die sterbai gaan heel goed.
pi_214910961
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:27 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ben begonnen met een stuk of 8 Sterbai, inmiddels zijn het er een stuk of 20.
Maar dan nog kan je naar de bak kijken er niet 1 zien, ze zijn goed in verstoppen als geen zin hebben.

Ben benieuwd.

Er zit nog steeds 1 ander soort cory tussen (Concolor) maar die trekt gewoon op met de rest van de groep.
Tannines aan het water toevoegen is goed om de eitjes gezond te houden en zodat er geen schimmel infectie optreed. Droge herfst bladeren van de Eik of Beuk of uitgedroogde Elzenproppen. Die laatste zul je nu nog kunnen vinden of zelfs kopen. Wordt het water wel wat bruiner, maar is kerngezond. Het langzaam vergaan van dorre bladeren in het water levert ook extra micro-organisme als voer voor het kroos. Maar wil je echt succes moet je bijvoeren met Infusiediertjes. Kun je zelf kweken, even zoeken op YT op DIY Infusiora. Of even zoeken op UKAPS forum. *;
pi_214911002
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2024 20:29 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Tannines aan het water toevoegen is goed om de eitjes gezond te houden en zodat er geen schimmel infectie optreed. Droge herfst bladeren van de Eik of Beuk of uitgedroogde Elzenproppen. Die laatste zul je nu nog kunnen vinden of zelfs kopen. Wordt het water wel wat bruiner, maar is kerngezond. Het langzaam vergaan van dorre bladeren in het water levert ook extra micro-organisme als voer voor het kroos. Maar wil je echt succes moet je bijvoeren met Infusiediertjes. Kun je zelf kweken, even zoeken op YT op DIY Infusiora. Of even zoeken op UKAPS forum. *;
Eigenlijk was het een "oepsnestje", heb er al teveel en heb er al eens enkele op laten halen door een liefhebber.
Dus ik denk niet dat ik heel veel moeite ga doen om ze groot te krijgen, al was dat bij de vorige eitjes ook niet echt nodig. Het ene moment zie je eitjes, dan een dikke maand niets en dan ineens kleintjes die door de bak scharrelen.

Het vangen van de cory's is niet heel makkelijk door hout en planten maar de jongste zijn ook het minst schuw, dus met wat geduld vang je ze uiteindelijk wel.
pi_214911115
Wat heel goed werkt is een petfles nemen, knip je die paar cm onder de hals door. Dan draai ie de hals om en duw je terug in het onderste deel. Dan heb je de perfecte fuik... Daar wat voer in en vol laten lopen en op de bodem leggen.

Wachten ze zwemmen er zo in maar eruit is lastiger...

Nachtje slapen volgende dag zeker raak...
pi_215356575
Ik heb al een jaar geen garnaal meer gezien in m'n kleine 70 liter bak dus vandaag een stuk of 10 willekeurige guppy's gekocht (het blijken er 11 13 te zijn) en die er in losgelaten.

Voordat ze los mochten (en terwijl ze op temperatuur kwamen) nog even het glas aan de zichtkant schoongemaakt, water bijgevuld en een halve emmer mos en planten eruit geknipt.

En tot m'n verbazing sprong er ineens een prachtige, donkerblauwe / zwarte garnaal tevoorschijn, een blue pearl vrouwtje.

Verder zie ik geen garnalen, heb nog een kwartier gezocht. Dus het zal nu écht de laatste zijn.

De guppy's toch maar losgelaten, tot nu toe vallen ze de garnaal niet lastig. Er zijn verstopplekken genoeg dus we gaan het zien.

Slechtste aquariumfoto van het jaar :+ Maar de garnaal is zichtbaar.

De vlekken zijn het eendenkroos dat nog rond dwarrelt door het water na het schoonmaken / uitmesten van de bak.

edit: één van de guppen (het grootste vrouwtje in de bak) ziet er hoogzwanger uit, ben benieuwd wie de vader is ;)

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-10-2024 21:08:23 ]
pi_215405073
Ik vond nog een mooier stuk hout voor de 70 liter bak, weer wat verse plantjes er op gelijmd en in de bak gezet.
De guppen vinden het allemaal prima.

De bak is nog wat troebel en de bodem wat bedekt met "muck" maar dat krijg je als je een paar stukken hout weghaalt die er al 6 jaar in zitten.

Moderator dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:42:11 #259
441859 crew  Lenny77
pi_215407360
Hier kriebelt het ook af en toe maar als ik dan weer denk aan de waterwissels, het schoonmaken, het toch krijgen van parasieten en wormpjes in de bodem, zieke visjes, een miljoenmiljard slakjes, de stank van de bodem als je daar in moet rommelen enz enz dan bedenk ik mij maar weer.
Het leukste vond ik mijn garnalenbakje.. misschien dat dat er nog wel eens van komt.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_215407596
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 08:42 schreef Lenny77 het volgende:
Hier kriebelt het ook af en toe maar als ik dan weer denk aan de waterwissels, het schoonmaken, het toch krijgen van parasieten en wormpjes in de bodem, zieke visjes, een miljoenmiljard slakjes, de stank van de bodem als je daar in moet rommelen enz enz dan bedenk ik mij maar weer.
Het leukste vond ik mijn garnalenbakje.. misschien dat dat er nog wel eens van komt.
Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken in de hobby en met garnalen kan dat.

Dus veel (drijf)planten, bodemfilter, mooi stuk hout er in, eventueel een monstera of andere plant die uit de bovenkant van de bak groeit en waterwissels behoren vrijwel tot het verleden.

Maar onderhoudsvrij wordt het nooit ;)
  Moderator dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:24:30 #261
441859 crew  Lenny77
pi_215407645
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 09:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken in de hobby en met garnalen kan dat.

Dus veel (drijf)planten, bodemfilter, mooi stuk hout er in, eventueel een monstera of andere plant die uit de bovenkant van de bak groeit en waterwissels behoren vrijwel tot het verleden.

Maar onderhoudsvrij wordt het nooit ;)
Shhhht je helpt niet met het ontmoedigen :+ :P
pi_215407847
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2024 09:24 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Shhhht je helpt niet met het ontmoedigen :+ :P
  Moderator dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:43:10 #263
441859 crew  Lenny77
pi_215407862
quote:
:D
pi_215422920
Vandaag voor m'n 70 liter Juwel Rio een Chihiros Chihiros Universal WRGB 600 binnen gekregen.
De originele simpele LED lamp was "aan of uit" en daardoor moest ik de branduren overdag fors temperen met een schakelklok.

De Chihiros is net als de HeliaLux Spectrum in de 180 liter helemaal programmeerbaar en regelbaar, dus dan kan hij de hele dag braden.

Zelfs op 40% is het mij al teveel licht, hij is erg krachtig (zoals je op de foto ziet).

Eerder deze week ook garnalen gehaald voor beide bakken, toch wel gezellig ;)

De planten, garnalen en guppen zien er prachtig uit onder het licht, er zit een stuk meer van het kleurenspectrum in dan de originele lamp, blijkbaar.

De Chihiros leunt met twee RVS steuntjes op het glas dus de kap past niet helemaal meer. Dat had ik overigens verwacht, deze bak staat niet op de "compatibiliteitslijst".

Ik vind de de kap van de RIO wel fijn, het scheelt in het verdampen, het houdt warmte vast en hij staat onder m'n open trap in de gang dus ik hou die er liever op.
Ik heb met de Dremel links en rechts een hoekje uit de kap geslepen (niet heel netjes) en dan past het prima.

Die alg links en op de achtergrond zit er met opzet nog, daar zitten de garnalen graag te grazen.

woensdag 30 oktober 2024 @ 20:49:23 #265
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215423084
Mooie lichtkleuren. Komen er nog meer visjes in?
pi_215423237
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2024 20:49 schreef Boca_Raton het volgende:
Mooie lichtkleuren. Komen er nog meer visjes in?
Het zijn ~13 guppen en die hebben maar 1 hobby, dus er komen wel meer vissen in... guppen, heel veel guppen :+

En de garnalen dus.

In m'n 180 liter zitten een stuk of 22 Sterbai (ben begonnen met 8), nog 1 verdwaalde andere soort die met de Sterbai optrekt, een stuk of 25 neon en kardinaal tetra's (waarvan een stuk of 10 al 5 jaar oud zijn), een stuk of 25 Boraras Brigittae en inmiddels ook weer garnalen.
pi_215501414
Even gefilmd tijdens het voeren.
Het is ongeveer 2x meer voer dan normaal maar voor een video mag dat een keer ;)

Bekijk deze YouTube-video
pi_215512971
Even gespeeld met de camera.

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-11-2024 01:38:58 ]
  donderdag 7 november 2024 @ 21:17:56 #269
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215513103
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2024 20:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Even gefilmd tijdens het voeren.
Het is ongeveer 2x meer voer dan normaal maar voor een video mag dat een keer ;)

Mooie beestjes
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215612545
M'n guppen hebben sinds enkele dagen 6 (!) jongen. Ze beginnen klein, gelukkig :P

Het valt niet mee om ze op de foto te krijgen, ze zijn ~5mm lang ofzo, je ziet hier een baby gup die poseert bij een stukje eendenkroos.

Ter indicatie, zie de rood omcirkelde visjes :P

[ Bericht 25% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-11-2024 22:14:57 ]
pi_215630585
Sterbai voedertijd!

Het zijn er nog steeds een stuk of 22, tellen valt niet mee ;)

pi_215896499
Ik had een paar weken terug ineens vissterfte in beide aquaria.
Het was ook letterlijk "ene dag wat sloom en bij het wateroppervlak" en de dag daarop dood...

Het trof vooral guppen, tetra's en de kleine brigittae.
De cory's en garnalen leken nergens last van te hebben, geen dode exemplaren van gezien.

Nu heb ik maar in 1 bak guppen en ik hou zelfs de schepnetten gescheiden dus daar kan het bijna niet vandaan komen.

De nieuwe garnalen heb ik wel verdeeld over beide bakken dus dan zou je zeggen dat daar een parasiet is meegekomen waar de garnalen (ogenschijnlijk) zelf geen last van hebben. Andere optie is nog dat het met planten is meegekomen.

Waterwaarden zijn prima, ook geen vlekken of beschadigde vinnen.

Ik ben daarom met Fritz ParaCleanse aan de gang gegaan en het lijkt nu gestopt, alleen de eerste dagen nog een paar dode vissen.
Voor de voorgeschreven behandeling voor beide bakken had ik te weinig dus flink wat water uit de aquaria gehaald zodat ik toch uit kwam. Zonder quarantainebak moet je wat en ga sowieso maar eens alles vangen...

Direct weer een nieuw voorraadje besteld, mocht het terugkomen.

Maart krijg ik de sleutel van een nieuwe woning, dus ik ga de vissen eerst niet meer aanvullen, ik bekijk het volgend jaar na de verhuizing wel weer eens.
pi_216631603
Heeft iemand ervaring met extern filter?

Ik ben opzoek naar een gebruiksvriendelijk en stil filter met de thermometer aan boord.
  dinsdag 11 februari 2025 @ 12:06:00 #274
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_216631991
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2024 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik had een paar weken terug ineens vissterfte in beide aquaria.
Het was ook letterlijk "ene dag wat sloom en bij het wateroppervlak" en de dag daarop dood...

Het trof vooral guppen, tetra's en de kleine brigittae.
De cory's en garnalen leken nergens last van te hebben, geen dode exemplaren van gezien.

Nu heb ik maar in 1 bak guppen en ik hou zelfs de schepnetten gescheiden dus daar kan het bijna niet vandaan komen.

De nieuwe garnalen heb ik wel verdeeld over beide bakken dus dan zou je zeggen dat daar een parasiet is meegekomen waar de garnalen (ogenschijnlijk) zelf geen last van hebben. Andere optie is nog dat het met planten is meegekomen.

Waterwaarden zijn prima, ook geen vlekken of beschadigde vinnen.

Ik ben daarom met Fritz ParaCleanse aan de gang gegaan en het lijkt nu gestopt, alleen de eerste dagen nog een paar dode vissen.
Voor de voorgeschreven behandeling voor beide bakken had ik te weinig dus flink wat water uit de aquaria gehaald zodat ik toch uit kwam. Zonder quarantainebak moet je wat en ga sowieso maar eens alles vangen...

Direct weer een nieuw voorraadje besteld, mocht het terugkomen.

Maart krijg ik de sleutel van een nieuwe woning, dus ik ga de vissen eerst niet meer aanvullen, ik bekijk het volgend jaar na de verhuizing wel weer eens.
Cory's en garnalen hebben een lagere behoefte aan zuurstof in het water. Is er voldoende beweging van water en heb je niet teveel vissen?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_216632090
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2025 12:06 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Cory's en garnalen hebben een lagere behoefte aan zuurstof in het water. Is er voldoende beweging van water en heb je niet teveel vissen?
Ik had ineens vissterfte in 2 aquaria, die niet overbevolkt zijn. In de grootste bak zijn ook alleen wat garnalen erbij geplaatst.

Sinds het vorige bericht (17 december) na de behandeling tegen parasieten ook geen dode vissen meer gehad.

Vooralsnog ga ik er vanuit dat dat het was ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')