Mooi!quote:Op dinsdag 3 september 2024 21:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou gisteren even het "jaarlijkse onderhoud" doen, dus spray bars loshalen, pompjes even schoonmaken, etc.
Trok ik natuurlijk 1 van de stijgbuizen van het bodemfilter eruit(normaal hou ik die tegen als ik de pomp loshaal maar had even een hand te weinig).
Al het grind aan de kant geschoven, buis weer teruggedrukt en er zal wat grind onder het bodemfilter zitten nu.
Door al het graafwerk werd het water compleet donker dus ik dacht "ik doe meteen even een waterwissel". En dan ook direct een forse, ruim 65%
Dat ging op zich prima maar na het inschakelen van de pompen (zonder spraybars om ze even door te spoelen) kreeg ik direct ook allemaal rommel van onder het bodemfilter mee.
Lang verhaal kort: ik heb een 2e 65% waterwissel gedaan op 1 dag![]()
Het is nu weer allemaal mooi helder, niet spannends aan.
Maar dan die Sterbai corydoras... die zijn me toch hyper al de hele dag... overal eitjes op het glas en andere voorwerpen... nog niet eerder zoveel. Als dat allemaal nog moet uitkomen![]()
Dus: als je cory's wil kweken? 2 waterwissels met koud water en niet te zuinig zijn
Thanksquote:Op vrijdag 6 september 2024 20:19 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Mooi!![]()
Dat is 'de truc' die kwekers bewust toepassen. Want zo werkt het ook in de natuur in de Zuid Amerikaanse tropen in het regenseizoen. Dan komt er natuurlijk ook een massa koud water uit de bergen naar beneden. En de plotselinge langere afkoeling is dan de trigger voor veel vis om kuit te schieten. Daar zoeken de vissen dan de overspoelde ondiepere gebieden voor op. 19°C schijnt de meest ideale temperatuur te zijn.
Wat dan naar verluid ook heel erg goed werkt is een sproeier te gebruiken, dit simuleert de regenbui nog beter en voegt extra zuurstof toe aan het water. Maar ons kraanwater zit al flink vol met zuurstof, dus die laatste is beetje theorie verhaal van kwekers zonder kraanwater van onze kwaliteit. Denk ik...
Succes met de baby's...
Tannines aan het water toevoegen is goed om de eitjes gezond te houden en zodat er geen schimmel infectie optreed. Droge herfst bladeren van de Eik of Beuk of uitgedroogde Elzenproppen. Die laatste zul je nu nog kunnen vinden of zelfs kopen. Wordt het water wel wat bruiner, maar is kerngezond. Het langzaam vergaan van dorre bladeren in het water levert ook extra micro-organisme als voer voor het kroos. Maar wil je echt succes moet je bijvoeren met Infusiediertjes. Kun je zelf kweken, even zoeken op YT op DIY Infusiora. Of even zoeken op UKAPS forum.quote:Op vrijdag 6 september 2024 20:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Thanks
Ben begonnen met een stuk of 8 Sterbai, inmiddels zijn het er een stuk of 20.
Maar dan nog kan je naar de bak kijken er niet 1 zien, ze zijn goed in verstoppen als geen zin hebben.
Ben benieuwd.
Er zit nog steeds 1 ander soort cory tussen (Concolor) maar die trekt gewoon op met de rest van de groep.
Eigenlijk was het een "oepsnestje", heb er al teveel en heb er al eens enkele op laten halen door een liefhebber.quote:Op vrijdag 6 september 2024 20:29 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Tannines aan het water toevoegen is goed om de eitjes gezond te houden en zodat er geen schimmel infectie optreed. Droge herfst bladeren van de Eik of Beuk of uitgedroogde Elzenproppen. Die laatste zul je nu nog kunnen vinden of zelfs kopen. Wordt het water wel wat bruiner, maar is kerngezond. Het langzaam vergaan van dorre bladeren in het water levert ook extra micro-organisme als voer voor het kroos. Maar wil je echt succes moet je bijvoeren met Infusiediertjes. Kun je zelf kweken, even zoeken op YT op DIY Infusiora. Of even zoeken op UKAPS forum.
Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken in de hobby en met garnalen kan dat.quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 08:42 schreef Lenny77 het volgende:
Hier kriebelt het ook af en toe maar als ik dan weer denk aan de waterwissels, het schoonmaken, het toch krijgen van parasieten en wormpjes in de bodem, zieke visjes, een miljoenmiljard slakjes, de stank van de bodem als je daar in moet rommelen enz enz dan bedenk ik mij maar weer.
Het leukste vond ik mijn garnalenbakje.. misschien dat dat er nog wel eens van komt.
Shhhht je helpt niet met het ontmoedigenquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 09:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken in de hobby en met garnalen kan dat.
Dus veel (drijf)planten, bodemfilter, mooi stuk hout er in, eventueel een monstera of andere plant die uit de bovenkant van de bak groeit en waterwissels behoren vrijwel tot het verleden.
Maar onderhoudsvrij wordt het nooit
quote:Op dinsdag 29 oktober 2024 09:24 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Shhhht je helpt niet met het ontmoedigen![]()
Het zijn ~13 guppen en die hebben maar 1 hobby, dus er komen wel meer vissen in... guppen, heel veel guppenquote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:49 schreef Boca_Raton het volgende:
Mooie lichtkleuren. Komen er nog meer visjes in?
Mooie beestjesquote:Op woensdag 6 november 2024 20:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Even gefilmd tijdens het voeren.
Het is ongeveer 2x meer voer dan normaal maar voor een video mag dat een keer
Bekijk deze YouTube-video
Cory's en garnalen hebben een lagere behoefte aan zuurstof in het water. Is er voldoende beweging van water en heb je niet teveel vissen?quote:Op dinsdag 17 december 2024 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik had een paar weken terug ineens vissterfte in beide aquaria.
Het was ook letterlijk "ene dag wat sloom en bij het wateroppervlak" en de dag daarop dood...
Het trof vooral guppen, tetra's en de kleine brigittae.
De cory's en garnalen leken nergens last van te hebben, geen dode exemplaren van gezien.
Nu heb ik maar in 1 bak guppen en ik hou zelfs de schepnetten gescheiden dus daar kan het bijna niet vandaan komen.
De nieuwe garnalen heb ik wel verdeeld over beide bakken dus dan zou je zeggen dat daar een parasiet is meegekomen waar de garnalen (ogenschijnlijk) zelf geen last van hebben. Andere optie is nog dat het met planten is meegekomen.
Waterwaarden zijn prima, ook geen vlekken of beschadigde vinnen.
Ik ben daarom met Fritz ParaCleanse aan de gang gegaan en het lijkt nu gestopt, alleen de eerste dagen nog een paar dode vissen.
Voor de voorgeschreven behandeling voor beide bakken had ik te weinig dus flink wat water uit de aquaria gehaald zodat ik toch uit kwam. Zonder quarantainebak moet je wat en ga sowieso maar eens alles vangen...
Direct weer een nieuw voorraadje besteld, mocht het terugkomen.
Maart krijg ik de sleutel van een nieuwe woning, dus ik ga de vissen eerst niet meer aanvullen, ik bekijk het volgend jaar na de verhuizing wel weer eens.
Ik had ineens vissterfte in 2 aquaria, die niet overbevolkt zijn. In de grootste bak zijn ook alleen wat garnalen erbij geplaatst.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 12:06 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Cory's en garnalen hebben een lagere behoefte aan zuurstof in het water. Is er voldoende beweging van water en heb je niet teveel vissen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |