Nee, dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat ik de gedachte van jongeren begrijp als je ziet hoe 't in supermarkten etc gaat. Er zijn afgelopen weken inderdaad meer jongeren dan ouderen besmet, maar de ouderen waren ook zo rond de 10% van het totaal als ik me goed herinner. Kunnen we dan ondertussen niet concluderen dat het zo'n vaart niet meer zal lopen, aangezien ook ouderen besmet raken?quote:Op zondag 13 september 2020 10:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Gaan we weer. Ja maar de ouderen misdragen zich ook boehoe.
Vandaar dat die groep van 3.5 miljoen amper vertegenwoordigd zijn in de cijfers qua besmettingen en de ziekenhuizen en IC's nagenoeg leeg zijn.
Als er nou een groep een veer in zijn reet mag in deze crisis voor hun gedrag zijn het wel onze ouderen.
echt geen idee, ik kom er weinig tegenquote:Op zondag 13 september 2020 10:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Oudjes staan misschien niet met 100 man in een discotheek maar ze lappen de 1,5 meter en handen desinfecteren net zo goed aan de laars als de jongeren, hoor.
Waaruit blijkt dat dan? Niet uit de cijfers in elk geval.quote:Op zondag 13 september 2020 10:14 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Oudjes staan misschien niet met 100 man in een discotheek maar ze lappen de 1,5 meter en handen desinfecteren net zo goed aan de laars als de jongeren, hoor.
Je insinuatie is duidelijk hoor. Ik schets het slechts even iets concreter.quote:
Gewoon af en toe buiten komen en je ogen de kost geven.quote:Op zondag 13 september 2020 10:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat dan? Niet uit de cijfers in elk geval.
https://www.parool.nl/ned(...)gen-corona~be910b6b/
Het is minder dan 10%, en daar zitten dus ook de gevallen bij die besmet raken in hun verzorgingshuis. Omdat zorgpersoneel dat terugkeert uit risicogebieden zich niet eens hoeven laten testen, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 13 september 2020 10:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat ik de gedachte van jongeren begrijp als je ziet hoe 't in supermarkten etc gaat. Er zijn afgelopen weken inderdaad meer jongeren dan ouderen besmet, maar de ouderen waren ook zo rond de 10% van het totaal als ik me goed herinner. Kunnen we dan ondertussen niet concluderen dat het zo'n vaart niet meer zal lopen, aangezien ook ouderen besmet raken?
Wat mij betreft is de enige groep die een veer in zijn reet mag steken de mensen die in maart/april doorgewerkt hebben om te zorgen dat anderen veilig bleven. Artsen, winkelmedewerkers, schoonmakers, ga zo maar door.
Het beeld wat jij hebt van ouderen die zich overal aan houden komt echt niet overeen met mijn ervaringen.
Over insinuaties gesproken. Hallo zeg.quote:Op zondag 13 september 2020 10:21 schreef galantis het volgende:
[..]
Je insinuatie is duidelijk hoor. Ik schets het slechts even iets concreter.
Ik zie sinds de pandemie amper ouderen op straat en die ik wel zie houden zich prima aan de regels eigenlijk.quote:Op zondag 13 september 2020 10:21 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Gewoon af en toe buiten komen en je ogen de kost geven.
Volgens mij zijn er tot de leeftijd 40 jaar ruim 6 miljoen mensen in Nederland. Met de cijfers van nu kunnen we wel stellen dat er niet echt sprake is van schijt hebben aan de regels in die groep.quote:Op zondag 13 september 2020 10:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is minder dan 10%, en daar zitten dus ook de gevallen bij die besmet raken in hun verzorgingshuis. Omdat zorgpersoneel dat terugkeert uit risicogebieden zich niet eens hoeven laten testen, bijvoorbeeld.
Zeg niet dat het helemaal nooit voorkomt maar als de algehele tendens was dat ouderen schijt zouden hebben aan de regels lagen de IC's en ziekenhuizen inmiddels wel vol, denk je niet?
Amper ouderen op straat? Geen idee waar je woont maar hier struikelde ik er eind maart alweer over.quote:Op zondag 13 september 2020 10:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik zie sinds de pandemie amper ouderen op straat en die ik wel zie houden zich prima aan de regels eigenlijk.
OK, dan is het issue toch dat zorgpersoneel getest moet worden en in quarantaine moet als ze terugkeren uit een risicogebied, dan is het issue toch niet dat een groep jongeren samen aan 't feesten zijn?quote:Op zondag 13 september 2020 10:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is minder dan 10%, en daar zitten dus ook de gevallen bij die besmet raken in hun verzorgingshuis. Omdat zorgpersoneel dat terugkeert uit risicogebieden zich niet eens hoeven laten testen, bijvoorbeeld.
Zeg niet dat het helemaal nooit voorkomt maar als de algehele tendens was dat ouderen schijt zouden hebben aan de regels lagen de IC's en ziekenhuizen inmiddels wel vol, denk je niet?
Er is een vrij grote flat met aanleunwoningen in de buurt waar ik woon, ze doen in elk geval boodschappen in hetzelfde winkelcentrum. Ik kan wel een keer een foto voor je maken als ik er rondloop, maar als ik geen stap opzij doe lopen ze gewoon tegen me aan hoor. Staan in groepjes in de paden met elkaar te kletsen, gaan met het gezin boodschappen doen etc.quote:Op zondag 13 september 2020 10:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik zie sinds de pandemie amper ouderen op straat en die ik wel zie houden zich prima aan de regels eigenlijk.
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat de crisis het slechtste in mensen naar boven haalt. Aan welke 'kant' dit vervolgens gebeurt verschillen we waarschijnlijk wel van mening over.quote:Op zondag 13 september 2020 10:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Over insinuaties gesproken. Hallo zeg.
Er zijn aan elke kant uitschieters. De polarisatie van jongeren/jongvolwassenen en dat ouderen heilig zijn neem ik in elk geval aanstoot aan. In elke groep zijn er mensen die schijt hebben aan de regels en adviezen, mensen die zeggen: "Mij gaat het toch niet raken, dus boeiend"quote:Op zondag 13 september 2020 10:33 schreef galantis het volgende:
[..]
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat de crisis het slechtste in mensen naar boven haalt. Aan welke 'kant' dit vervolgens gebeurt verschillen we waarschijnlijk wel van mening over.
Jongeren zijn het vleesgeworden westerse individualisme denk ik, en niet alleen zij waarschijnlijk. Maargoed beetje scheef om daar nu opeens verbaasd en verongelijkt over te gaan doen.quote:Op zondag 13 september 2020 10:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er zijn aan elke kant uitschieters. De polarisatie van jongeren/jongvolwassenen en dat ouderen heilig zijn neem ik in elk geval aanstoot aan. In elke groep zijn er mensen die schijt hebben aan de regels en adviezen, mensen die zeggen: "Mij gaat het toch niet raken, dus boeiend"
Anders zitten ze allemaal in Drenthe. Op terrassen, in winkels, restaurants en op de fiets.quote:Op zondag 13 september 2020 10:28 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Amper ouderen op straat? Geen idee waar je woont maar hier struikelde ik er eind maart alweer over.
De fiets- en wandelpaden hier op de Veluwe waren deze zomer nog nooit zo druk met senioren. Weet niet in welk een droomwereld sommige users hier leven maar de groep 65+ was massaal op stap.quote:Op zondag 13 september 2020 10:41 schreef Noek het volgende:
[..]
Anders zitten ze allemaal in Drenthe. Op terrassen, in winkels, restaurants en op de fiets.
Snap ik wel, amper besmettingen dus hier gaan ze veilig op tjak (dat is Drents.)
Snap die ouderen en jongeren wel. Niemand wordt gelukkig van isolatie. Op een enkeling na.
Boodschappen zijn noodzakelijk. Of je moet je thuis dood laten hongeren, krijg je in elk geval geen corona.quote:Op zondag 13 september 2020 10:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
OK, dan is het issue toch dat zorgpersoneel getest moet worden en in quarantaine moet als ze terugkeren uit een risicogebied, dan is het issue toch niet dat een groep jongeren samen aan 't feesten zijn?
Met de hoeveelheid besmettingen die er tot nu toe wekelijks bij ouderen plaatsvinden had ik allang wel verwacht dat de ziekenhuizen voller lagen. Waarom dat niet zo is weet ik niet, maar de ouderen zijn ook gewoon in de cijfers teruggekomen.
Als we zeggen dat de helft van de ouderen besmet raakt in en verzorgingstehuis betekent het in de afgelopen weken nog steeds zo'n 250 besmettingen op ouderen per week.
Hoe raken die dan besmet? Doordat de jongeren die zijn wezen feesten bij opa/oma langs gaan?
[..]
Er is een vrij grote flat met aanleunwoningen in de buurt waar ik woon, ze doen in elk geval boodschappen in hetzelfde winkelcentrum. Ik kan wel een keer een foto voor je maken als ik er rondloop, maar als ik geen stap opzij doe lopen ze gewoon tegen me aan hoor. Staan in groepjes in de paden met elkaar te kletsen, gaan met het gezin boodschappen doen etc.
Als wat ik in dat winkelcentrum zie overeenkomstig is met andere plekken vind ik het verbazend dat er relatief weinig besmettingen zijn.
In de buitenlucht loop je amper risico dus dan hebben die oudjes toch beter op gelet dan jij.quote:Op zondag 13 september 2020 10:45 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
De fiets- en wandelpaden hier op de Veluwe waren deze zomer nog nooit zo druk met senioren. Weet niet in welk een droomwereld sommige users hier leven maar de groep 65+ was massaal op stap.
Oh begrijp me niet verkeerd, ik stoor me er niet aan dat ze samen staan te kletsen. Ik denk alleen wel: Ik werk nu al 6 maanden thuis zodat (vooral) die leeftijdscategorie veiliger is. Als ik op dat moment de keuzes voor hun moet maken om een stap opzij te zetten omdat zij het niet doen, of om niet een pad in te lopen om mijn boodschappen te halen omdat zij er staan te kletsen dan vraag ik me wel af: Waar doe ik het voor als je het zelf niet serieus neemt?quote:Op zondag 13 september 2020 10:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Boodschappen zijn noodzakelijk. Of je moet je thuis dood laten hongeren, krijg je in elk geval geen corona.
In de meeste verzorgingshuizen zijn alle samenkomsten nog altijd opgeschort, het restaurant is dicht en de bingo en klaverjasavondjes gaan niet door.
Voor mensen die verder toch al niet zoveel om het hand hebben moet dat toch bijzonder eenzaam zijn.
Snap wel dat je je stoort aan het feit dat ze samen staan te kletsen met elkaar maar vaak hebben die mensen ook maar een heel klein en relatief veilig sociaal kringetje, sociale bubbel zoals ze in België zouden zeggen
quote:Op zondag 13 september 2020 10:54 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Percentage besmettingen is afgelooen tijd veruit het hoogst onder jongeren.
Kijk de cijfers van het rivm er maar op na.
15-34 met 20-24 als hoogste uitschieter. Zolang ze over vertegenwoordigd zijn in de statistieken blijft de vraag waar die aantallen door komen?
Zijn het feestjes en overal schijt aan hebben dan is de kritiek gewoon gegrond.
Verder begrijp ik de redenatie wel om naar natuurgebieden te gaan. Je hebt gewoon meer ruimte om - mocht het onverhoopt druk zijn - afstand te behouden dan in een drukke winkelstraat/centrum bijvoorbeeld.quote:Op zondag 13 september 2020 10:54 schreef Elan het volgende:
[..]
In de buitenlucht loop je amper risico dus dan hebben die oudjes toch beter op gelet dan jij.
Het gaat niet om de aantallen besmettingen, maar om het gedrag. En die senioren zijn dus al een half jaar gewoon weer massaal op stap, die zitten echt niet de hele dag binnen.quote:Op zondag 13 september 2020 10:54 schreef Elan het volgende:
[..]
In de buitenlucht loop je amper risico dus dan hebben die oudjes toch beter op gelet dan jij.
Vraag je dan ook eens af waarom je al 6 maanden thuis werkt en of dat wel ‘zo slim is om te doen’? Er wordt nogal veel voorbij gegaan aan de impact van langdurig thuiswerken. Snap niet zo goed waarom bedrijven daar zo enorm aan vast blijven klampen.quote:Op zondag 13 september 2020 10:58 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh begrijp me niet verkeerd, ik stoor me er niet aan dat ze samen staan te kletsen. Ik denk alleen wel: Ik werk nu al 6 maanden thuis zodat (vooral) die leeftijdscategorie veiliger is. Als ik op dat moment de keuzes voor hun moet maken om een stap opzij te zetten omdat zij het niet doen, of om niet een pad in te lopen om mijn boodschappen te halen omdat zij er staan te kletsen dan vraag ik me wel af: Waar doe ik het voor als je het zelf niet serieus neemt?
Die eenzaamheid is natuurlijk overal. Tuurlijk wil ik het feesten van jongeren niet goed praten, maar ergens kan ik het wel begrijpen. Het constante na moeten denken: "is dit slim om te doen?" word ik soms ook gek van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |