abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195001167
Wat zijn de bijzonderste covers van songfestivalinzendingen door (semi-)professionele artiesten*? Daar ben ik in dit topic eens naar op zoek. Dus covers die je wel kunt indelen in de categorie ‘curiositeiten’. Bijvoorbeeld covers waarmee het arrangement, de tekst, de sfeer heel erg bewerkt is door de uitvoerende(n). Of nummers uit het Noors die een tekst gekregen hebben in een andere taal. (Wellicht een cover van ‘Arcade’ in het Afrikaans?)

Hieronder plaats ik alvast drie voorbeelden. Hopelijk komen er in dit topic nog erg veel leuke nummers tevoorschijn.

Cast van 't Spaanse Schaep - ‘Er is toe’ (2011) origineel: Mocedades - ‘Eres tú’ (1973)

Cindy Oudshoorn - ‘Gedachten’ (1997) origineel: Maarja-Liis Ilus & Ivo Linna - ‘Kaelakee hääl’ (1996)

Paul de Leeuw - ‘Wie oh wie’ (1994) origineel: Arvingarna - ‘Eloise’ (1993)


* Het is niet nodig om in dit topic alleen muziek te plaatsen van artiesten die al jarenlang beroemd zijn, maar filmpjes van covers door Bertje uit Klazienaveen zijn ook weer het andere uiterste.
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
pi_195001877
Ik kan niet meer ophouden! :o


En dan de oorspronkelijke versie:


Leuke vrouw (nou ja, okee dan, lekker wijfje, wel jammer dat ze zo loenste)
pi_195002035
Met het songfestival heb ik niet zoveel dus dan maar een coverversie met het origineel uit miijn eigen wensput.

Het origineel:


De cover:

pi_195002088
Ja, ik ben een fan van ABBA.

Het origineel:


Prima cover. Ook uit Zweden overigens.

  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 11 september 2020 @ 16:15:36 #8
39237 crew  H_T
2733
pi_195004922
@Hiddendoe Fijn dat je enthousiast meedoet, maar ReizigerZonderDoel vraagt specifiek naar aparte ESF-covers. Heb je die ook in het assortiment? Je andere covers komen denk ik beter tot hun recht in een topic in MUZ :)

OT:
Cover van Fångad av en Stormvind van Carola uit 1991

[ Bericht 3% gewijzigd door H_T op 11-09-2020 16:20:49 ]
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 11 september 2020 @ 16:31:24 #9
39237 crew  H_T
2733
pi_195005248
En ook een waar ik zelf heel verbaasd over was toen iemand het vertelde


met natuurlijk als origineel

Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:31:51 #10
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_195007511
Leuk topic.

Muziek kent geen grenzen. En dat blijkt maar weer als Turkse artiesten nummers uit Israël of Griekenland gaan opnemen.

Israël 1983 :


Griekenland 1979


Griekenland 1977


En onze 1975 winnaar is minimaal 3 keer in het Turks / door Turkse artiesten gedaan.



Life is what happens to you while you're busy making other plans
  vrijdag 11 september 2020 @ 18:43:02 #11
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_195007648
En aan het fenomeen van covers van Eurovisie nummers is ook een uitstekend blog gewijd

http://eurocovers.blogspot.com/
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  vrijdag 11 september 2020 @ 19:31:03 #12
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_195008232
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:31 schreef H_T het volgende:
En ook een waar ik zelf heel verbaasd over was toen iemand het vertelde

In dezelfde categorie


En het origineel:

Life is what happens to you while you're busy making other plans
  vrijdag 11 september 2020 @ 20:22:35 #13
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_195008930
Zoals Paul de Leeuw zong (in 1992 :@ ) "Maar we zitten met Nederland al jaren in een dal"

In de aanloop van het ESF 1998 zat Nederland weer in een dal ondanks de goede uitslag in 1996.
Maar het roer ging om. Bekende componisten/tekstschrijver werden gevraagd en er kwam een prijs van ik meen 10000 gulden voor de winnaar.

Eén van die mensen was Huub van der Lubbe van De Dijk. Samen met Leo van de Ketterij schreef hij "Mijn hart kan dat niet aan" en het was bedoeld voor de Zeeuwse band Bløf. Maar die begonnen net wat succes te krijgen en durfden het niet aan om aan een nationale voorronde deel te nemen.

Frederique Spigt nam het nummer over en won ook nog bijna.


Jaren later nam Bløf het zelf ook op. Maar die versie is helaas niet op YouTube te vinden. Maar dit komt een beetje in de buurt.


Maar de De Formatie Concordia van Huub van der Lubbe nam het ook op het repertoire en dan kan je zien wat een verschil een arrangement kan maken.

Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_195011540
Gordon heeft ook eens een succesje behaald met ‘Waar ben jij?’
Ik denk dat de meeste bezoekers hier dat ook wel zullen weten, maar dat was een cover van een inzending van het Verenigd Koninkrijk: Imaani.

Ik meen eigenlijk dat de Belgische zanger Bart Peeters later nog ooit een cover opgenomen van dat nummer, maar dat weet ik niet helemaal zeker.



Gordon - ‘Waar ben jij?’ (1999) origineel: Imaani - ‘Where Are You?’ (1998)
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
  vrijdag 11 september 2020 @ 22:56:35 #15
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_195012553
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 22:17 schreef ReizigerZonderDoel het volgende:
Gordon heeft ook eens een succesje behaald met ‘Waar ben jij?’
Ik denk dat de meeste bezoekers hier dat ook wel zullen weten, maar dat was een cover van een inzending van het Verenigd Koninkrijk: Imaani.

Ik meen eigenlijk dat de Belgische zanger Bart Peeters later nog ooit een cover opgenomen van dat nummer, maar dat weet ik niet helemaal zeker.


Gordon - ‘Waar ben jij?’ (1999) origineel: Imaani - ‘Where Are You?’ (1998)
Die van Bart Peeters kan ik ook niet vinden. Maar de Edsilia versie *;

Life is what happens to you while you're busy making other plans
  vrijdag 11 september 2020 @ 23:15:58 #16
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_195012983
Katri Helena met een Finse cover van het winnende nummer van 1977.

Ze zingt hier niet meer helemaal zuiver maar het is wel een bijzonder arrangement.

Deze eerdere versie lijkt meer op het origineel.

  zaterdag 12 september 2020 @ 18:45:54 #17
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_195024579
Hoe je van een vrolijk nummer een gevoelig nummer maakt. Les 1



En hoe je het nog vrolijker maakt is de volgende les.

Life is what happens to you while you're busy making other plans
  zaterdag 12 september 2020 @ 19:19:42 #18
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_195025029
Is het zo`n dag vandaag. Ja, het is zo`n dag vandaag,
Ik ben in een nostalgische bui en kwam in mijn files het Songfestival voor Unicef uit 1985 tegen.

In 1985 deed Nederland niet mee en de Tros besloot om dat te combineren met de Unicef collecteweek,
Veel oud deelnemers zongen hun nummer in een ander jasje met op het eind een We Are in World uitvoering.

Download link is 7 dagen geldig

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_195027689
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 16:31 schreef H_T het volgende:
En ook een waar ik zelf heel verbaasd over was toen iemand het vertelde

- Telekids -

met natuurlijk als origineel
- Gina G -
Jaaaa deze dat is wel een jawdropping moment geweest toen ik dit hoorde
  zondag 13 september 2020 @ 01:03:45 #20
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_195031477
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_195085127
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 20:22 schreef usagi414 het volgende:
Zoals Paul de Leeuw zong (in 1992 :@ ) "Maar we zitten met Nederland al jaren in een dal"

In de aanloop van het ESF 1998 zat Nederland weer in een dal ondanks de goede uitslag in 1996.
Maar het roer ging om. Bekende componisten/tekstschrijver werden gevraagd en er kwam een prijs van ik meen 10000 gulden voor de winnaar.

Eén van die mensen was Huub van der Lubbe van De Dijk. Samen met Leo van de Ketterij schreef hij "Mijn hart kan dat niet aan" en het was bedoeld voor de Zeeuwse band Bløf. Maar die begonnen net wat succes te krijgen en durfden het niet aan om aan een nationale voorronde deel te nemen.

Frederique Spigt nam het nummer over en won ook nog bijna.


Jaren later nam Bløf het zelf ook op. Maar die versie is helaas niet op YouTube te vinden. Maar dit komt een beetje in de buurt.


Maar de De Formatie Concordia van Huub van der Lubbe nam het ook op het repertoire en dan kan je zien wat een verschil een arrangement kan maken.

Bedankt. Wanneer iemand later de echte versie van ‘Mijn hart kan dat niet aan’ door Bløf later toch nog ergens op internet (eventueel Spotify?) zou aantreffen, dan houd ik mij graag aanbevolen. Het is ook niet dat ik Bløf nu altijd zó geweldig vind, maar ik vind het erg bijzonder dat het zoveel verschillende covers bestaan van dat ene nummer uit een Nationaal Songfestival. (Naast Frederique Spigt, Huub van der Lubbe, Bløf heb je ook nog een uitvoering door de cast van De Zevende Hemel).
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
  woensdag 16 september 2020 @ 11:02:50 #22
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_195085370
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 10:49 schreef ReizigerZonderDoel het volgende:

[..]

Bedankt. Wanneer iemand later de echte versie van ‘Mijn hart kan dat niet aan’ door Bløf later toch nog ergens op internet (eventueel Spotify?) zou aantreffen, dan houd ik mij graag aanbevolen. Het is ook niet dat ik Bløf nu altijd zó geweldig vind, maar ik vind het erg bijzonder dat het zoveel verschillende covers bestaan van dat ene nummer uit een Nationaal Songfestival. (Naast Frederique Spigt, Huub van der Lubbe, Bløf heb je ook nog een uitvoering door de cast van De Zevende Hemel).
Link in spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_195086263
Hier een cover van ‘On aura le ciel’, een nummer dat ik eigenlijk altijd erg mooi gevonden heb! Met dat nummer heeft Sofia Mestari voor Frankrijk 5 punten behaald, waarvan er 2 punten afkomstig waren van de Nederlandse jury. (Mijns inziens had dit nummer toch ook wel echt wat meer punten verdiend dan de schamele 5 punten. Zeker wanneer je bekijkt naar dat deelnemersveld op het Eurovisie Songfestival 2000.)

Sofia Mestari was tijdens het zingen van deze bijdrage helaas niet stemvast en de performance had beter gekund, maar deze bijdrage was géén ‘dertien-in-een-dozijn-product’ en het was eens een poging van Frankrijk om met een hedendaags lied voor de dag te komen. Volgens mij is dat voor Frankrijk ook redelijk zeldzaam.

Ik ontdekte nu deze coverversie:
Philippe Vernet - ‘On aura le ciel’ (2016) origineel: Sofia Mestari - ‘On aura le ciel’ (2000)

[ Bericht 29% gewijzigd door ReizigerZonderDoel op 16-09-2020 11:58:47 ]
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
pi_195129601
quote:
Gelijk even opgezet *O*
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')