abonnement bol.com Unibet Coolblue
  User die altijd boos en kwaad is 2022 donderdag 10 september 2020 @ 17:56:37 #1
491163 Viesdik
pi_194989732
Ik merk dat ik mij de laatste tijd steeds drukker kan maken over bepaald gedrag die mensen/vrienden/kennissen/familie om mij heen vertonen.
Ik heb dan de behoefte hen daarvan bewust te maken.
Dat doe ik niet altijd op een tactvolle manier, zodat ik van iets kleins iets groters maak.
Ik haal er dan van alles bij, waardoor het escaleert.
Vervolgens gaan mensen in de verdediging en wordt het van kwaad tot erger.
Dat kan soms dure consequenties hebben, zoals het verlies van contacten.

Waar ik zelf steeds meer last van heb is egoïsme en egocentrisme bij mensen.
Ook al heb ik in sommige gevallen in mijn optiek nog gelijk ook. Gelijk hebben is natuurlijk anders dan gelijk krijgen.

Ondertussen denk ik ook dat een deel daarvan aan mezelf ligt.
Dat ik een soort uitlaatklep zoek om m'n frustraties te uiten, terwijl de basis van de frustraties waarschijnlijk ergens anders vandaan komt.

Herkennen jullie dit ook wel eens bij jezelf?
pi_194989772
Als je het idee hebt dat alle anderen om je heen het probleem vormen, dan ben je zelf vaak het probleem.
Misschien een idee om er met een psycholoog over te praten? Dat is vaak laagdrempeliger dan meestal gedacht wordt.
Zijn kunnen door met jou te praten, opzoek gaan naar de basis van je frustratie. Dit is belangrijk om tot een oplossing te komen, voordat het echt uit de hand loopt. Of denk je dat het tijdelijk is en heb je al een oplossing gevonden voor je probleem?
  Spellchecker donderdag 10 september 2020 @ 18:03:30 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  User die altijd boos en kwaad is 2022 donderdag 10 september 2020 @ 18:09:30 #4
491163 Viesdik
pi_194989914
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:03 schreef maily het volgende:
Coronastress?
Zou kunnen. En andere privé gerelateerde tegenslagen ja.
Misschien ben ik ergens ook gefrustreerd om mezelf.
Ambitieus en perfectionistisch, maar gebrek aan daadkracht en discipline?
  Spellchecker donderdag 10 september 2020 @ 18:11:12 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194989935
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:09 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Zou kunnen. En andere privé gerelateerde tegenslagen ja.
Misschien ben ik ergens ook gefrustreerd om mezelf.
Ambitieus en perfectionistisch, maar gebrek aan daadkracht en discipline?
Doe je iets aan sport? Ook een fijne uitlaatklep ...

Sterkte! ^O^
pi_194989969
Klinkt alsof je je eigen woede en onmacht projecteert op je omgeving.
blablablabla
  User die altijd boos en kwaad is 2022 donderdag 10 september 2020 @ 18:22:09 #7
491163 Viesdik
pi_194990077
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:11 schreef maily het volgende:

[..]

Doe je iets aan sport? Ook een fijne uitlaatklep ...

Sterkte! ^O^
Yep :)
  Vis een optie? donderdag 10 september 2020 @ 18:32:54 #8
70532 loveli
N
pi_194990184
Ben jij de baas over jouw emoties of word je erdoor geregeerd? In het tweede geval, werk aan de winkel.
crap in = crap out
  User die altijd boos en kwaad is 2022 donderdag 10 september 2020 @ 18:36:08 #9
491163 Viesdik
pi_194990223
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:32 schreef loveli het volgende:
Ben jij de baas over jouw emoties of word je erdoor geregeerd? In het tweede geval, werk aan de winkel.
Wanneer ben je niet de baas over je emoties?
pi_194990230
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:36 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Wanneer ben je niet de baas over je emoties?
Als je dure verliezen maakt zoals contacten kwijt raken?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_194990235
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:36 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Wanneer ben je niet de baas over je emoties?
Als je achteraf spijt krijgt van wat je hebt gedaan toen je emotioneel was. Op zich is dit wel menselijk, maar als het systematisch gebeurd is het een ander verhaal.
  donderdag 10 september 2020 @ 18:39:52 #12
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_194990263
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:37 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Als je dure verliezen maakt zoals contacten kwijt raken?
Sommige contacten ben je beter kwijt dan rijk.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_194990268
Viesdik, die mensen maken blijkbaar iets in je los wat jou irriteert. In plaats van de discussie met ze aan te gaan of te confronteren, confronteer jezelf eens waarom jij er zo opgefokt van raakt. Waarom raakt het je zo? Daar ligt het echte probleem. Want mensen veranderen, dat gaat je niet lukken. En niemand is perfect.

Zogauw je daar achter bent, kun je eraan werken. Dan zul je merken dat het je op de lange termijn minder irriteert en zelfs niet eens meer interesseert.

En als ik zelf niet lekker in mijn vel zit, dan irriteer ik me ook ontzettend aan mensen. Maar ik kan dan nog wel inzien dat het (soms deels, soms compleet) aan mij ligt. Maar dat zelfinzicht heb jij volgens mij ook wel.
  donderdag 10 september 2020 @ 18:47:58 #14
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194990349
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:32 schreef loveli het volgende:
Ben jij de baas over jouw emoties of word je erdoor geregeerd? In het tweede geval, werk aan de winkel.
Dit kun je niet zeker weten zonder de culturele achtergrond van TS te kennen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194990842
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:36 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Wanneer ben je niet de baas over je emoties?
Wanneer je aan iemand ergert (zoals ik) en geen vijandige uitspraken doet bijvoorbeeld? Ik moet je zeggen dat mijn klomp brak toen je (namens heel FOK ook nog) mij vroeg op te rotten terwijl ik met de allerbeste bedoelingen naar je WGR topic kwam. Blijkbaar stond mijn mening je niet aan. Wel iets meer mensen hebben dingen gezegd die je niet wilde horen. Maar toch heb je alleen mij eruit gepikt. Daarnaast prachtig hoe je in OP beschrijft dat je gelijk meent te hebben in sommige gevallen, je staat er niet eens voor open mogelijk ongelijk te hebben. Zo de spijker op zijn kop.

Het verbaasd mij niets dat je contacten je 1 voor 1 je laten vallen.
pi_194990887
Je springt van irritaties die anderen bij je wekken naar frustraties die je zelf hebt?
Lastig te oordelen.
  User die altijd boos en kwaad is 2022 donderdag 10 september 2020 @ 19:39:35 #17
491163 Viesdik
pi_194991017
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:37 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Als je achteraf spijt krijgt van wat je hebt gedaan toen je emotioneel was. Op zich is dit wel menselijk, maar als het systematisch gebeurd is het een ander verhaal.
Het is lastig.
Ik denk ergens een combinatie van factoren.
Ik kan mij soms storen aan gedrag van mensen. Het begint dan met iets kleins, maar vormt dan (na verloop van tijd) een verzameling van kleine dingen wat een patroon gaat worden waardoor het iets groots wordt.

Of het gaat over hoe mensen in het leven staan en zichzelf wegcijferen.

Extreem voorbeeld: Een goede vriendin van je wordt verkracht en lijkt er mild mee om te gaan. Doet bijvoorbeeld geen aangifte en heeft de neiging de dader als slachtoffer te zien.
Maar dat roept ondertussen emoties op bij mensen (vrienden e.d.) in haar naaste omgeving die veel om haar geven, waarbij er ook mensen zijn die moeite hebben met de manier waarop zij ermee omgaat.

Ik denk dat het ook te maken heeft met een steeds individualistischer wordende samenleving waarbij mensen steeds minder iets voor elkaar over lijken te hebben. -Giswerk: Daar hoort denk ik ook feminisme bij, het claimen van je plekje op de wereld.- Overzelfstandigheid. Mensen die op een hele eigenwijze manier in het leven staan.
Het moeite doen voor een ander hoort daar bijvoorbeeld ook bij.
Dat ik bijvoorbeeld voor vrienden een dag in de keuken sta om een lekkere maaltijd voor te bereiden met een goed glas wijn erbij, maar als het vice versa is wordt er een pizza besteld, geld gevraagd, of je moet je eigen eten en drinken meebrengen.
Altijd wat van dat studentikoze gedrag gevonden maar er eigenlijk nooit echt een probleem van gemaakt.

En ondertussen ben ik er ook van bewust dat je de neiging hebt mensen asociaal te vinden, als je van jezelf vindt sociaal in het leven te staan. En dat je jezelf dan als graadmeter neemt.
En eigenlijk weet ik niet of dat nou goed of slecht is?
Onevenredige normen en waarden in ieder geval.

[ Bericht 1% gewijzigd door Viesdik op 10-09-2020 20:08:08 ]
pi_194992709
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:39 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Het is lastig.
Ik denk ergens een combinatie van factoren.
Ik kan mij soms storen aan gedrag van mensen. Het begint dan met iets kleins, maar vormt dan (na verloop van tijd) een verzameling van kleine dingen wat een patroon gaat worden waardoor het iets groots wordt.

Of het gaat over hoe mensen in het leven staan en zichzelf wegcijferen.

Extreem voorbeeld: Een goede vriendin van je wordt verkracht en lijkt er mild mee om te gaan. Doet bijvoorbeeld geen aangifte en heeft de neiging de dader als slachtoffer te zien.
Maar dat roept ondertussen emoties op bij mensen (vrienden e.d.) in haar naaste omgeving die veel om haar geven, waarbij er ook mensen zijn die moeite hebben met de manier waarop zij ermee omgaat.

Ik denk dat het ook te maken heeft met een steeds individualistischer wordende samenleving waarbij mensen steeds minder iets voor elkaar over lijken te hebben. -Giswerk: Daar hoort denk ik ook feminisme bij, het claimen van je plekje op de wereld.- Overzelfstandigheid. Mensen die op een hele eigenwijze manier in het leven staan.
Het moeite doen voor een ander hoort daar bijvoorbeeld ook bij.
Dat ik bijvoorbeeld voor vrienden een dag in de keuken sta om een lekkere maaltijd voor te bereiden met een goed glas wijn erbij, maar als het vice versa is wordt er een pizza besteld, geld gevraagd, of je moet je eigen eten en drinken meebrengen.
Altijd wat van dat studentikoze gedrag gevonden maar er eigenlijk nooit echt een probleem van gemaakt.

En ondertussen ben ik er ook van bewust dat je de neiging hebt mensen asociaal te vinden, als je van jezelf vindt sociaal in het leven te staan. En dat je jezelf dan als graadmeter neemt.
En eigenlijk weet ik niet of dat nou goed of slecht is?
Onevenredige normen en waarden in ieder geval.
Ik probeer je goed te begrijpen. Ik ben moe, dus vergeef me als ik verkeerd lees. Als ik het zo lees denk ik eruit op te maken dat je het idee hebt dat mensen niet dezelfde normen en waarden hebben als jij (sociaal, iets geven zonder iets terug te verwachten, e.d. zichzelf wegcijferen) en dat je je daar aan ergert?

Ik herken dit soms wel, ik denk iedereen wel, maar ik denk dat je het heel zwart-wit bekijkt. Iemand heeft vast wel minder leuke trekjes, maar dat definieert niet perse een persoon. Kan je ook goede eigenschappen van je vrienden/kennissen opnoemen? En compenseren die in jou ogen (een deel van) de slechte eigenschappen?

Dat van dat eten wat je beschrijft is natuurlijk gewoon heel lullig. Je hebt enkele opties hoe je hiermee om kan gaan. Je kan ervoor kiezen iemand erop aan te spreken en misschien een contact te verliezen. Je kan er ook voor kiezen om je zelf niet meer zo uit te sloven voor een ander. Daar word de wereld natuurlijk niet gezelliger op, dus je zou als laatste optie er ook voor kunnen kiezen om wat meer altruïstisch te zijn en toch het blijven doen omdat jij het zelf leuk vind om een ander het naar de zin te maken, maar dan niks terug te verwachten. En dat is enigszins eenzaam ja, dat geef ik toe. Maar zo werkt het leven nu eenmaal.

Dat van het voorbeeld wat je gaf (die verkrachting).. Ik denk daar zelf anders over. Iedereen heeft het recht om daar op zijn eigen manier emotioneel op te reageren, mede omdat ze om haar geven, maar zij is daarin aangetast, zij heeft het ervaren en heeft het recht ermee te doen wat ze wil. Snap je? Dus dat is iets anders wanneer iemand een beslissing maakt over een gebeurtenis die iedereen mee heeft gemaakt.

En ja, het individualistische aspect is wat je nu in deze tijd en vooral in de westerse wereld heel erg ziet. Daar heb je objectief gezien gewoon gelijk in. Ik denk dat veel mensen hier tegenaan lopen, vind je het gek dat er zoveel mentale ziektes zijn. Het groepsverband is gewoon verloren gegaan. Dat is helemaal niet de bedoeling, maar het gebeurd toch. Je kan er weinig aan doen, behalve je eigen vriendenkring en familiebanden te onderhouden denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2020 21:28:50 ]
  User die altijd boos en kwaad is 2022 vrijdag 11 september 2020 @ 00:37:17 #19
491163 Viesdik
pi_194995430
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:28 schreef Naardegallemiezen het volgende:

[..]

Ik probeer je goed te begrijpen. Ik ben moe, dus vergeef me als ik verkeerd lees. Als ik het zo lees denk ik eruit op te maken dat je het idee hebt dat mensen niet dezelfde normen en waarden hebben als jij (sociaal, iets geven zonder iets terug te verwachten, e.d. zichzelf wegcijferen) en dat je je daar aan ergert?

Ik herken dit soms wel, ik denk iedereen wel, maar ik denk dat je het heel zwart-wit bekijkt. Iemand heeft vast wel minder leuke trekjes, maar dat definieert niet perse een persoon. Kan je ook goede eigenschappen van je vrienden/kennissen opnoemen? En compenseren die in jou ogen (een deel van) de slechte eigenschappen?

Dat van dat eten wat je beschrijft is natuurlijk gewoon heel lullig. Je hebt enkele opties hoe je hiermee om kan gaan. Je kan ervoor kiezen iemand erop aan te spreken en misschien een contact te verliezen. Je kan er ook voor kiezen om je zelf niet meer zo uit te sloven voor een ander. Daar word de wereld natuurlijk niet gezelliger op, dus je zou als laatste optie er ook voor kunnen kiezen om wat meer altruïstisch te zijn en toch het blijven doen omdat jij het zelf leuk vind om een ander het naar de zin te maken, maar dan niks terug te verwachten. En dat is enigszins eenzaam ja, dat geef ik toe. Maar zo werkt het leven nu eenmaal.

Dat van het voorbeeld wat je gaf (die verkrachting).. Ik denk daar zelf anders over. Iedereen heeft het recht om daar op zijn eigen manier emotioneel op te reageren, mede omdat ze om haar geven, maar zij is daarin aangetast, zij heeft het ervaren en heeft het recht ermee te doen wat ze wil. Snap je? Dus dat is iets anders wanneer iemand een beslissing maakt over een gebeurtenis die iedereen mee heeft gemaakt.

En ja, het individualistische aspect is wat je nu in deze tijd en vooral in de westerse wereld heel erg ziet. Daar heb je objectief gezien gewoon gelijk in. Ik denk dat veel mensen hier tegenaan lopen, vind je het gek dat er zoveel mentale ziektes zijn. Het groepsverband is gewoon verloren gegaan. Dat is helemaal niet de bedoeling, maar het gebeurd toch. Je kan er weinig aan doen, behalve je eigen vriendenkring en familiebanden te onderhouden denk ik.
Leuke/goeie reactie. Thanks.

Andere mensen zeggen weer dat ik mijn verwachtingen moet bijstellen en dat je moet accepteren dat mensen anders in het leven staan dan jij. Want uiteindelijk heb je er inderdaad alleen maar jezelf mee. Je gaat je er aan ergeren en dan wordt het van kwaad tot erger.
En dan toch hè... aan de andere kant. Wanneer mag je wel iets van iemand verwachten?
Maar misschien word ik dan te filosofisch.

Graag nog een reactie van mij op jouw reactie m.b.t. verkrachting.
Ik begrijp wat je wil zeggen.
Je legt de focus vooral op het individu en daarmee individuele rechten, terwijl ik juist wat meer de focus wil leggen op bepaalde verantwoordelijkheid naar elkaar. Daar hoort ook "het denken aan" en "het rekening houden met elkaar" bij.
Basis voor elke relatie wat mij betreft.
Maar goed, als ik een keuze maak in mijn leven die een dierbare enorm kwetst of verdrietig maakt dan hou ik daar rekening mee.
Want in zo'n situatie is in mijn optiek niemand egoïstisch.
Maar goed.. genoeg even voor vandaag :)
pi_195014689
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 00:37 schreef Viesdik het volgende:

[..]

Leuke/goeie reactie. Thanks.

Andere mensen zeggen weer dat ik mijn verwachtingen moet bijstellen en dat je moet accepteren dat mensen anders in het leven staan dan jij. Want uiteindelijk heb je er inderdaad alleen maar jezelf mee.
Het enige wat je moet, is je aan de wet houden. Hoe jij in het leven wilt staan, wat je van het leven vindt en hoe jij met jouw emoties wilt omgaan, dat is helemaal aan jou. Het is immers jouw leven.

En gelukkig is iedereen uniek. Er bestaan mensen die in eerste instantie een heel pessimistische kijk op het leven lijken te hebben, maar juist daaruit kan ook iets heel krachtigs en constructief uit ontstaan. Bijvoorbeeld de sombere en droevige muziek van bepaalde muzikanten.

Je kan je laten inspireren door bepaalde adviezen over hoe je tegen dingen aan zou kunnen kijken, dus in die zin is het goed om je daarvoor open te stellen. Maar laat je niks opdringen; zelfs al vinden de meeste mensen die adviezen goed, dan hoeft het nog niet persé voor jou goed te zijn.

Ik kan me voorstellen dat je last hebt van jouw instabiele emoties en boosheid. Het is uiteraard niet ok als je daardoor anderen of jezelf gaat beschadigen, maar dat wil niet persé zeggen dat het er niet mag zijn. Als jij je irriteert aan het egoisme wat je bij veel mensen meent te zien, dan ben je zeker niet de enige, want veel mensen zijn daadwerkelijk egoistisch. Vooral in onze hedendaagse samenleving is men vaak vooral met zichzelf bezig. En als zoveel mensen helemaal uit hun plaat gaan door zwarte piet, dan zal het bij jou wel meevallen, toch?

Ik zeg niet dat je niet alert op jezelf mag zijn. Maar veroordeel jezelf niet; onderzoek wat erachter zit.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')