abonnement Unibet Coolblue
pi_194985149
Hoi allemaal,

Ik werk als parttimer (2 dagen in de week naast mijn studie) in een kleine winkel als verkoper.

Werkgever heeft onlangs lucht gekregen welke studie ik precies doe (Marketing & Communicatie) en wil nu dat ik, onder werktijd, een marketingplan voor hem maak en de social media-kanalen en website ga bijhouden. Ook vroeg hij mij visitekaartjes en flyers te ontwerpen. Mijn functie zal ondanks deze extra werkzaamheden niet veranderen en mijn salaris ook niet (heb ik uiteraard gevraagd).

Nu weet ik dat het weigeren van een door werkgever gegeven opdracht gezien kan worden als werkweigering. Is dat in dit geval ook zo? Ik ben daar komen werken als verkoper en ik voel er eerlijk gezegd niet veel voor om voor het minimumloon dergelijke (kostbare) werkzaamheden uit te voeren.

Hoor graag jullie mening!
pi_194985197
Je studeert nog en loopt nu al langs je schoenen _O-

Waarom zie je dit niet als mooie oefening? staat ook nog eens leuk op je cv
pi_194985247
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:55 schreef Dries4Ever het volgende:
Je studeert nog en loopt nu al langs je schoenen _O-

Waarom zie je dit niet als mooie oefening? staat ook nog eens leuk op je cv
Ik ben bijna afgestudeerd en loop stage voor de "oefening". Persoonlijk zie ik het niet als naast mijn schoenen lopen, mede door mijn stage zie ik in dat dergelijke werkzaamheden een behoorlijke waarde vertegenwoordigen die niet in verhouding staat met een minimumloon.

Daar komt bij dat mijn werkgever een behoorlijke micromanager is, ik wil voorkomen dat ik een volledige maand bezig ben met het ontwerpen van 1 flyer omdat hij steeds weer zaken gewijzigd wil zien, dat zal alleen maar tot irritatie leiden.
pi_194985261
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:59 schreef dressoirkastje het volgende:

[..]

Daar komt bij dat mijn werkgever een behoorlijke micromanager is, ik wil voorkomen dat ik een volledige maand bezig ben met het ontwerpen van 1 flyer omdat hij steeds weer zaken gewijzigd wil zien, dat zal alleen maar tot irritatie leiden.
Juist een reden om het te doen, kun je nog wat van leren.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 september 2020 @ 13:05:45 #5
408813 crew  trein2000
pi_194985312
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:55 schreef Dries4Ever het volgende:
Je studeert nog en loopt nu al langs je schoenen _O-

Waarom zie je dit niet als mooie oefening? staat ook nog eens leuk op je cv
Omdat dit gewoon een waarde vertegenwoordigt? Het gaat niet om een los klusje hè?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194985329
Wat staat er in je arbeidsovereenkomst of cao over het verrichten van andere werkzaamheden dan verkopen?

En wat Dries zegt: het kan goed uitpakken op je cv.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_194985378
Moet je NIET doen, jouw werkgever wil goedkoop gebruik maken van een werknemer waar hij normaal stukken meer voor betaald. Met zo'n diploma ben je meer waard (met alle respect) dan een verkoop medewerker. Toegegeven ik heb geen idee hoe de baankansen zijn voor iemand met zo'n diploma. Zijn deze baankansen echt slecht dan kan je hiermee mogelijk een lichte onderscheid maken voordat je daadwerkelijk de baanmarkt op gaat. Je moet toch iets doen om je te onderscheiden van je medestudenten. Maar laat je in ieder geval niet gek maken met het idee dat dit normaal is en dat je hier zomaar zonder extra compensatie op in moet gaan. Je hebt niet voor niets jaren gestudeerd.
pi_194985421
Kun je voor die werkzaamheden geen apart tarief afspreken dan? Of eventueel als opdracht aannemen als ZZPer (op regiebasis oid, iig iets waarmee je alle tijd die je kwijt bent aan wijzigingen omdat meneer het weer anders wil ook makkelijk kan factureren).
pi_194985428
Er zijn meer smaken behalve star weigeren of alles zonder morren voor hetzelfde salaris doen. Je werkgever mag je best wat perspectief bieden, zoals hoger salaris in de toekomst (bij goed resultaat) of een bonus ofzo. Maar je zal daarover wel in onderhandeling moeten gaan. Blijkbaar heb je je werkgever best wat te bieden dus er is best een goede uitgangspositie daarvoor.
pi_194985452
Zeg tegen je werkgever dat je aangenomen bent om te verkopen en dat je dat werk wel in je vrije tijd wil doen voor extra poen. Win/win situatie.

Wat ben je voor waardeloze verkoper.
Uitvinder van de biersmiley.
  donderdag 10 september 2020 @ 13:28:42 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_194985591
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:51 schreef dressoirkastje het volgende:
Hoi allemaal,

Ik werk als parttimer (2 dagen in de week naast mijn studie) in een kleine winkel als verkoper.

Werkgever heeft onlangs lucht gekregen welke studie ik precies doe (Marketing & Communicatie) en wil nu dat ik, onder werktijd, een marketingplan voor hem maak en de social media-kanalen en website ga bijhouden. Ook vroeg hij mij visitekaartjes en flyers te ontwerpen. Mijn functie zal ondanks deze extra werkzaamheden niet veranderen en mijn salaris ook niet (heb ik uiteraard gevraagd).

Nu weet ik dat het weigeren van een door werkgever gegeven opdracht gezien kan worden als werkweigering. Is dat in dit geval ook zo? Ik ben daar komen werken als verkoper en ik voel er eerlijk gezegd niet veel voor om voor het minimumloon dergelijke (kostbare) werkzaamheden uit te voeren.

Hoor graag jullie mening!
Maak gewoon gebruik van de gelegenheid om wat ervaring op te doen en een portfollio te bouwen in de baas zijn tijd!! Beter dan enkel verkoopwerk doen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_194985623
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maak gewoon gebruik van de gelegenheid om wat ervaring op te doen en een portfollio te bouwen in de baas zijn tijd!! Beter dan enkel verkoopwerk doen.
In de baas zijn tijd? Je bedoelt in zijn eigen tijd voor het loon van een verkoopmedewerker?
  donderdag 10 september 2020 @ 13:32:37 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194985638
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:30 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

In de baas zijn tijd? Je bedoelt in zijn eigen tijd voor het loon van een verkoopmedewerker?
Er staat toch 'onder werktijd' in de OP?

Dat vind ik best een verschil maken en dan zou ik verder dus ook niet moeilijk doen. Liever werk doen wat je leuk vindt en waarbij je nog kan oefenen in wat je echt wil gaan doen dan verkopen, toch?
Ja, er zou vast meer voor betaald moeten worden, maar hoe lang blijf je hier nog? 1 jaar hooguit? Lekker boeiend dan... Het is niet dat hij je je hele leven lang gaat uitbuiten, toch?
***
pi_194985691
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:59 schreef dressoirkastje het volgende:

[..]

Ik ben bijna afgestudeerd en loop stage voor de "oefening". Persoonlijk zie ik het niet als naast mijn schoenen lopen, mede door mijn stage zie ik in dat dergelijke werkzaamheden een behoorlijke waarde vertegenwoordigen die niet in verhouding staat met een minimumloon.

Daar komt bij dat mijn werkgever een behoorlijke micromanager is, ik wil voorkomen dat ik een volledige maand bezig ben met het ontwerpen van 1 flyer omdat hij steeds weer zaken gewijzigd wil zien, dat zal alleen maar tot irritatie leiden.
Goed moment om hier met hem op volwassen wijze het gesprek over aan te gaan. Je gaat vast niet alles krijgen wat je wilt, maar misschien kun je een vast bedrag afspreken voor het plan. En eventueel kun je aangeven dat je enige vrijheid wilt met het ontwerp van materiaal.

Denk dat je wel iets te hoog denkt in te kunnen zetten. Je bent nog niet eens afgestudeerd. Als je veel geld vraagt zul je daar ook naar moeten leveren, de vraag is of je daar al wel toe in staat bent. Dus bedenk wat je wilt hebben en of dat realistisch is. En dan het gesprek aangaan. Afspraken maken, op papier zetten en per mail oid bevestigen en uitvoeren.

Het opdoen van relevante ervaring naast je stage gaat je zeker helpen. Juist nu met alle covid ellende. Dus prijs jezelf niet uit de markt en maak er een situatie van waarbeide partijen er beter van worden :)
Whatever...
  donderdag 10 september 2020 @ 13:38:57 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194985729
Ik snap dat je in een winkel werkt, laten we zeggen, als verkoper.
De baas komt achter je studie en gaat er vanuit dat je dat leuk werk vind.

Want ik neem aan dat je geen studie volgt die je niet leuk vind toch?
En dan vraagt hij aan je om te doen wat je leuk vind.

En jij weigert dan?

ik snap het niet helemaal.

Het vertegenwoordigd waarde... Nou zeg, het zal je gebeuren dat iemand voordeel van je heeft.
Het is een mierenneuker.. Welkom in de echte wereld, denk je dat de flyers die je in de toekomst ontwerpt allemaal in een keer goed zijn??
Tot nooit .......
  Spellchecker donderdag 10 september 2020 @ 13:43:34 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194985790
Gewoon doen. Ervaring opdoen. En alvast een beetje reclame maken voor jezelf ^O^
En ik zeg het ook: "staat goed op je CV"
pi_194985805
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:38 schreef Speekselklier het volgende:
Ik snap dat je in een winkel werkt, laten we zeggen, als verkoper.
De baas komt achter je studie en gaat er vanuit dat je dat leuk werk vind.

Want ik neem aan dat je geen studie volgt die je niet leuk vind toch?
En dan vraagt hij aan je om te doen wat je leuk vind.

En jij weigert dan?

ik snap het niet helemaal.

Het vertegenwoordigd waarde... Nou zeg, het zal je gebeuren dat iemand voordeel van je heeft.
Het is een mierenneuker.. Welkom in de echte wereld, denk je dat de flyers die je in de toekomst ontwerpt allemaal in een keer goed zijn??
Vind jij jouw werk leuk? Zo nee doet iets anders. Zo ja, doe het voor het inkomen van een kassameid :')
pi_194985844
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:43 schreef maily het volgende:
Gewoon doen. Ervaring opdoen. En alvast een beetje reclame maken voor jezelf ^O^
En ik zeg het ook: "staat goed op je CV"
"ervaring opdoen" "staat goed op je CV" zijn van die bullshit kreten die je zo vaak hoort als mensen je niet willen betalen. Dit zeg je toch ook niet tegen een arts in opleiding? Veel te vaak hoor je bij beroepen waar creativiteit bij komt kijken dat mensen het maar voor nop moeten doen omdat ze het leuk vinden. Hetzelfde hoor je bij beroepsmuzikanten die gevraagd worden om gratis op een feest te willen spelen "want ja, het levert bekendheid op en het is goed voor je carriere", alsof je daarmee je brood kan betalen :')
  donderdag 10 september 2020 @ 13:47:01 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194985848
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:44 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Vind jij jouw werk leuk? Zo nee doet iets anders. Zo ja, doe het voor het inkomen van een kassameid :')
Als ik een eenmalig klusje krijg wat een nivo-tje hoger ligt en wat ik leuk vind?
Moet ik dan echt gelijk 100 euro extra vragen omdat ik anders een gebrek aan ambitie toon?
Tot nooit .......
  donderdag 10 september 2020 @ 13:47:54 #20
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194985865
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:46 schreef jameshond7 het volgende:
"ervaring opdoen" "staat goed op je CV" zijn van die bullshit kreten die je zo vaak hoort als mensen je niet willen betalen. Dit zeg je toch ook niet tegen een arts in opleiding?
Artsen in opleiding krijgt juist de meeste klote klusjes in een ziekhuis.
Echt een goed voorbeeld.
Tot nooit .......
pi_194985867
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als ik een eenmalig klusje krijg wat een nivo-tje hoger ligt en wat ik leuk vind?
Moet ik dan echt gelijk 100 euro extra vragen omdat ik anders een gebrek aan ambitie toon?
Nee, je moet die 100 euro extra vragen omdat je het waard bent. Je bent aangenomen als verkoper voor het loon van een verkoper. Je studeert niet voor niets jaren lang.
pi_194985873
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Als ik een eenmalig klusje krijg wat een nivo-tje hoger ligt en wat ik leuk vind?
Moet ik dan echt gelijk 100 euro extra vragen omdat ik anders een gebrek aan ambitie toon?
Vragen staat toch vrij.
  donderdag 10 september 2020 @ 13:51:34 #23
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_194985913
Ik zou het zeker doen! (En heb het ook gedaan trouwens). Misschien geeft het je wel een lekker opstapje naar andere opdrachten.
KuikenGuppy
pi_194985940
When you are a good at something, never do it for free.
'Bijna afgestudeerd' betekend niet dat je er goed in bent. Als je nou 3 andere opdrachtgevers zou hebben ofzo..

Ik zou het doen maar dan op eigen tempo/invulling. Je wg mag dan blij zijn dat 'ie uberhaupt iets krijgt voor nop.
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_194985990
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Goed moment om hier met hem op volwassen wijze het gesprek over aan te gaan. Je gaat vast niet alles krijgen wat je wilt, maar misschien kun je een vast bedrag afspreken voor het plan. En eventueel kun je aangeven dat je enige vrijheid wilt met het ontwerp van materiaal.

Denk dat je wel iets te hoog denkt in te kunnen zetten. Je bent nog niet eens afgestudeerd. Als je veel geld vraagt zul je daar ook naar moeten leveren, de vraag is of je daar al wel toe in staat bent. Dus bedenk wat je wilt hebben en of dat realistisch is. En dan het gesprek aangaan. Afspraken maken, op papier zetten en per mail oid bevestigen en uitvoeren.

Het opdoen van relevante ervaring naast je stage gaat je zeker helpen. Juist nu met alle covid ellende. Dus prijs jezelf niet uit de markt en maak er een situatie van waarbeide partijen er beter van worden :)
Eens, maar meer dan het minimumloon willen is toch niet jezelf uit de markt prijzen? En juist omdat TS het als bijbaan en dit eventueel als klusje er naast doet kan zijn tarief altijd nog relatief heel laag zijn voor zijn werkgever terwijl het voor hem een prima uurloon is. Hij hoeft er immers niet allerlei risico's mee af te dekken.
pi_194986001
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:56 schreef Chia het volgende:

[..]

Eens, maar meer dan het minimumloon willen is toch niet jezelf uit de markt prijzen? En juist omdat TS het als bijbaan en dit eventueel als klusje er naast doet kan zijn tarief altijd nog relatief heel laag zijn voor zijn werkgever terwijl het voor hem een prima uurloon is. Hij hoeft er immers niet allerlei risico's mee af te dekken.
Vandaar dat ik ook aangeef dat ze het gesprek zou kunnen aangaan. En daarin aan kan geven dat dit werk is waar normaal bij een bureau dik voor betaald wordt en dat zij dat ook wel wil doen, voor een bescheiden bedrag.
Whatever...
  donderdag 10 september 2020 @ 13:57:59 #27
178710 Colonia
Viva Colonia !!
pi_194986009
Niet luisteren naar al die mensen die roepen dat OP het moet doen, want je hebt er misschien nog wat aan, of krijgt nog vervolgopdrachten. Als je werkgever vaker dit soort bezigheden nodig heeft kan hij je gewoon ervoor aannemen. Als je het onder je eigen functie en loon doet, dan kan hij in de toekomst ook goedkoop gebruik van je maken.

Je gaat toch ook geen filiaalleider worden tegen de huidige voorwaarden? Het is gewoon misbruik maken van je capaciteiten, een beetje de werk-variant van IT-ers die de computer van familieleden mogen komen repareren, 'voor de ervaring'.

Enige uitzondering is als het voorgestelde werk veel makkelijker, leuker en/of relaxter is dan je huidige werkzaamheden, dan heb jij er natuurlijk ook nog iets aan.
  donderdag 10 september 2020 @ 14:01:22 #28
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194986049
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:46 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

"ervaring opdoen" "staat goed op je CV" zijn van die bullshit kreten die je zo vaak hoort als mensen je niet willen betalen. Dit zeg je toch ook niet tegen een arts in opleiding? Veel te vaak hoor je bij beroepen waar creativiteit bij komt kijken dat mensen het maar voor nop moeten doen omdat ze het leuk vinden. Hetzelfde hoor je bij beroepsmuzikanten die gevraagd worden om gratis op een feest te willen spelen "want ja, het levert bekendheid op en het is goed voor je carriere", alsof je daarmee je brood kan betalen :')
Daar heb je echt helemaal gelijk in, maar dit mag onder werktijd, waarbij TS gewoon betaald wordt, zij het iets minder. Hij vraagt niet om dit er 'even' naast te doen.
***
  donderdag 10 september 2020 @ 14:04:02 #29
194233 Friday12
Originele kloon
pi_194986082
Je zou het ook kunnen zien als je netwerk opbouwen. Dat je op gegeven moment winkels in de buurt als klant zou kunnen krijgen.
pi_194986094
Veel meningen, dank hiervoor!

Laat ik in ieder geval duidelijk maken dat ik mij zeker niet te goed voel voor het opdoen van ervaring voor een lager uurtarief, ik loop tenslotte stage en ook dat is geen vetpot.

Echter, wat sommigen van jullie ook opmerken, gaat dit niet om een eenmalige opdracht maar om een opdracht die standhoudt zolang ik werkzaam ben bij mijn werkgever. Natuurlijk had ik best eenmalig een visikaartje voor hem willen ontwerpen, maar om de gehele marketingstrategie te ontwikkelen + social media management voor hem te doen gaat mij persoonlijk te ver.

Het doel van mijn topic is om erachter te komen of ik dit wettelijk gezien mag weigeren en eigenlijk heb ik daar nog geen duidelijk antwoord op ontvangen. Iemand die dit weet toevallig?
pi_194986098
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:01 schreef BE het volgende:

[..]

Daar heb je echt helemaal gelijk in, maar dit mag onder werktijd, waarbij TS gewoon betaald wordt, zij het iets minder. Hij vraagt niet om dit er 'even' naast te doen.

Ja dat wordt gezegd, maar TS weet dat er meer energie in gaat zitten dan in het verkoopwerk. Daarnaast is het iets wat je na werktijd minder makkelijk loslaat (want bij alles wat je ziet kan je weer denken aan een nieuw design) en zit je waarschijnlijk opeens met deadlines. Daarnaast heb je meer verantwoordelijkheid.
pi_194986109
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:04 schreef dressoirkastje het volgende:
Veel meningen, dank hiervoor!

Laat ik in ieder geval duidelijk maken dat ik mij zeker niet te goed voel voor het opdoen van ervaring voor een lager uurtarief, ik loop tenslotte stage en ook dat is geen vetpot.

Echter, wat sommigen van jullie ook opmerken, gaat dit niet om een eenmalige opdracht maar om een opdracht die standhoudt zolang ik werkzaam ben bij mijn werkgever. Natuurlijk had ik best eenmalig een visikaartje voor hem willen ontwerpen, maar om de gehele marketingstrategie te ontwikkelen + social media management voor hem te doen gaat mij persoonlijk te ver.

Het doel van mijn topic is om erachter te komen of ik dit wettelijk gezien mag weigeren en eigenlijk heb ik daar nog geen duidelijk antwoord op ontvangen. Iemand die dit weet toevallig?
Ja dat mag, zolang deze werkzaamheden niet in je contract staan.
pi_194986142
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:05 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ja dat wordt gezegd, maar TS weet dat er meer energie in gaat zitten dan in het verkoopwerk. Daarnaast is het iets wat je na werktijd minder makkelijk loslaat (want bij alles wat je ziet kan je weer denken aan een nieuw design) en zit je waarschijnlijk opeens met deadlines. Daarnaast heb je meer verantwoordelijkheid.
Inderdaad, mijn punt is het dragen van extra verantwoordelijkheid en in theorie het uitoefenen van een andere functie zonder hiervoor gecompenseerd te worden. Ik vind dat persoonlijk geen redelijk verzoek, zeker omdat het hier niet om een uitzondering gaat maar om een structurele wijziging.
pi_194986187
Maar wat heb je hier tot nu toe zelf over besproken met je werkgever? Ziet hij dan voor zich dat je een dag die nieuwe taken gaat oppakken en de andere dag nog wel verkoopwerkzaamheden doet?
pi_194986253
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:11 schreef Chia het volgende:
Maar wat heb je hier tot nu toe zelf over besproken met je werkgever? Ziet hij dan voor zich dat je een dag die nieuwe taken gaat oppakken en de andere dag nog wel verkoopwerkzaamheden doet?
Ik heb hem inderdaad gevraagd hoe hij die invulling ziet. Hij wil mij op de 2 dagen dat ik werk volledig inzetten voor marketingwerkzaamheden en een andere medewerker inzetten in de winkel voor de verkoop.

Als het incidenteel was geweest had ik hier niet zo'n issue mee gehad, maar nu wil hij mij volledig inzetten als marketingmedewerker zonder mijn functie of salaris aan te passen.
pi_194986267
Niet doen als hij je niet extra betaalt. Hij wilt hier gewoon een slaatje uit slaan.

Marketing verdient meer als verkoper.
  donderdag 10 september 2020 @ 14:18:46 #37
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_194986293
Ik zie het probleem niet, je werkt 2 dagen als verkoper.

Als je baas jou liever in die 2 dagen achter je laptop wil hebben is dat toch prima?
Hij moet alleen niet gaan verwachten dat jij dit allemaal ff ernaast gaat doen.
  donderdag 10 september 2020 @ 14:30:04 #38
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_194986456
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:15 schreef dressoirkastje het volgende:

[..]

Ik heb hem inderdaad gevraagd hoe hij die invulling ziet. Hij wil mij op de 2 dagen dat ik werk volledig inzetten voor marketingwerkzaamheden en een andere medewerker inzetten in de winkel voor de verkoop.

Als het incidenteel was geweest had ik hier niet zo'n issue mee gehad, maar nu wil hij mij volledig inzetten als marketingmedewerker zonder mijn functie of salaris aan te passen.
Oh dat maakt het wel een ander verhaal ja. Ik dacht in eerste instantie dat je op rustige momenten ipv kleding vouwen af en toe wat op socials moest plaatsen of een keer een flyer in elkaar draaien, maar dit klinkt inderdaad als een volledig andere functie. Daar zou ik ook voor passen. Of evt, als je het wel graag zou willen doen, zou je nog kunnen zeggen dat je er akkoord mee bent zolang je nog niet afgestudeerd bent.
KuikenGuppy
  donderdag 10 september 2020 @ 14:35:06 #39
178710 Colonia
Viva Colonia !!
pi_194986526
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:18 schreef mitchelll0181 het volgende:
Ik zie het probleem niet, je werkt 2 dagen als verkoper.

Als je baas jou liever in die 2 dagen achter je laptop wil hebben is dat toch prima?
Hij moet alleen niet gaan verwachten dat jij dit allemaal ff ernaast gaat doen.
Hij kan OP in die dagen ook twee dagen inzetten als CEO, is toch prima? En lekker goedkoop voor een verkoperssalaris.
pi_194986608
Als jij tergend efficient bent in wat je doet en je werkervaring al hebt opgebouwd... Dan zou ik als dit klusje klaren als freelancer.

Heb jij geen flauw benul wat je doet en oefen je op je baas zijn kosten dan moet jij je niet aanstellen en blij zijn dat je stageplek zo goed wordt betaalt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194986626
quote:
99s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:16 schreef boskameel het volgende:
Niet doen als hij je niet extra betaalt. Hij wilt hier gewoon een slaatje uit slaan.

Marketing verdient meer als verkoper.
Het is alleen nogal afhankelijk van je kwaliteiten hoeveel waarde het vertegenwoordigd en TS heeft allicht geen noemenswaardige werkervaring...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194986635
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:41 schreef ludovico het volgende:
Als jij tergend efficient bent in wat je doet en je werkervaring al hebt opgebouwd... Dan zou ik als dit klusje klaren als freelancer.

Heb jij geen flauw benul wat je doet en oefen je op je baas zijn kosten dan moet jij je niet aanstellen en blij zijn dat je stageplek zo goed wordt betaalt.
Ja zo ontzettend goed hè :')
pi_194986638
Vergeet ook niet dat als jouw waarde, op structurele basis, bewezen hoger is geworden vanwege je nieuwe functie, dat je leverage voor onderhandelingen heel wat hoger wordt dan wat het nu is, je hebt nog niks bewezen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194986642
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:43 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ja zo ontzettend goed hè :')
??
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194986653
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:51 schreef dressoirkastje het volgende:
Hoor graag jullie mening!
Je mag het weigeren want het zijn andere werkzaamheden-het is ene andere baan.

Tegelijkertijd: als student liggen dit soort baantjes niet voor het oprapen en het is wél een lekkere opstap naar een serieuze functie binnen de marketing. Niemand hoeft te weten dat hoe je nu marketingmanager bent geworden en wat dat verdiende. Doe het drie maanden en je hebt een dikke streep voor op iedereen die deze ervaring niet heeft. Dit soort banen liggen niet voor het oprapen, anders was je nu geen verkoper geweest lijkt me
pi_194986672
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:43 schreef ludovico het volgende:

[..]

??
Hoe kom je er bij dat ze zo goed wordt betaald? Het gaat hier om minimumloon. Daarnaast heeft ze helemaal niet gevraagd om een extra stage, maar heeft ze een baan waarvan ze huur, verzekeringen en boodschappen moet betalen of wat dan ook.
  Moderator donderdag 10 september 2020 @ 14:48:12 #47
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_194986687
Je bouwt hiermee wel een goed portfolio op voor eventuele toekomstige opdrachten. Maar hiertoe kan je werkgever je niet verplichten lijkt me, dit is absoluut niet de functie waar je voor bent aangenomen.
pi_194986702
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:46 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat ze zo goed wordt betaald? Het gaat hier om minimumloon. Daarnaast heeft ze helemaal niet gevraagd om een extra stage, maar heeft ze een baan waarvan ze huur, verzekeringen en boodschappen moet betalen of wat dan ook.
Joh, als jij werkgever bent, en je weet iemands capaciteiten niet, dan kun je wel leuk risico gaan nemen, maar de waarde daarvan is dan volstrekt onduidelijk.

Iemand die zich nog niet bewezen heeft minimumloon geven terwijl dat persoon wss 5x efficienter en effectiever wordt in zijn leven bij meer ervaring... Dat is niet weinig.

Dus nee, oneens met jou.

Doe lekker goedkoop, en flexibel, ervaring op, en als je voelt dat je sterk in je schoenen staat kun je altijd nog i.p.v. 2 daagjes, ergens anders "echt" werken. Werk jezelf omhoog i.p.v. te denken dat je zoveel macht hebt, in een situatie waarin dat duidelijk gewoon niet naar voren komt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194986746
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:46 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

"ervaring opdoen" "staat goed op je CV" zijn van die bullshit kreten die je zo vaak hoort als mensen je niet willen betalen. Dit zeg je toch ook niet tegen een arts in opleiding? Veel te vaak hoor je bij beroepen waar creativiteit bij komt kijken dat mensen het maar voor nop moeten doen omdat ze het leuk vinden. Hetzelfde hoor je bij beroepsmuzikanten die gevraagd worden om gratis op een feest te willen spelen "want ja, het levert bekendheid op en het is goed voor je carriere", alsof je daarmee je brood kan betalen :')
Je moet wel wat leverage creeeren dat je levert...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194987322
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:18 schreef mitchelll0181 het volgende:
Ik zie het probleem niet, je werkt 2 dagen als verkoper.

Als je baas jou liever in die 2 dagen achter je laptop wil hebben is dat toch prima?
Hij moet alleen niet gaan verwachten dat jij dit allemaal ff ernaast gaat doen.
Ik wel. Hij probeert een minimumloner in te zetten om geschoolde arbeid te verrichten, iets waar TS 4 jaar voor geleerd heeft. Netwerk opbouwen, ja, allemaal leuk, maar dat doe je als marcom-specialist niet bij een lokaal winkeltje of vestiging van een keten.

Dit dus:
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:05 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Omdat dit gewoon een waarde vertegenwoordigt? Het gaat niet om een los klusje hè?
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:44 schreef Itam het volgende:

[..]

Je mag het weigeren want het zijn andere werkzaamheden-het is ene andere baan.

Tegelijkertijd: als student liggen dit soort baantjes niet voor het oprapen en het is wél een lekkere opstap naar een serieuze functie binnen de marketing. Niemand hoeft te weten dat hoe je nu marketingmanager bent geworden en wat dat verdiende. Doe het drie maanden en je hebt een dikke streep voor op iedereen die deze ervaring niet heeft. Dit soort banen liggen niet voor het oprapen, anders was je nu geen verkoper geweest lijkt me
Ieder weldenkend mens die het cv van TS onder ogen komt, kan natuurlijk aanvoelen dat hier geen sprake is van een marketingmanagement-positie. Ja, hij maakt een plan en vult de socials, hij managet misschien het kanaal, maar iedereen prikt hier toch doorheen? Het is a) tijdens een opleiding en b) aansluitend op een functie als verkoper bij dezelfde werkgever. En die 3 maanden parttime 'relevante ervaring' voegen weinig toe aan een fulltime, relevante stage van 6 maanden :+

[ Bericht 15% gewijzigd door baskick op 10-09-2020 15:41:51 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194987795
Tja, als je liever t-shirts gaat verkopen in plaats van spelen met waar je voor leert.

Natuurlijk moet dit niet een langdurige constructie zijn. Maar eerst eens een enkele opdracht in die richting doen lijkt mij niet verkeerd. Zorg eerst eens dat je een compliment krijgt voor je werk, dan is het moment daar dat je kan onderhandelen. Ik zou het juist een leuke kans vinden. Maar ja, je kan ook hele dagen kleding op hangertjes gaan hangen natuurlijk. Net wat je liever doet.
  Spellchecker donderdag 10 september 2020 @ 16:17:43 #52
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194988238
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 16:05 schreef qajariaq het volgende:
Tja, als je liever t-shirts gaat verkopen in plaats van spelen met waar je voor leert.

Natuurlijk moet dit niet een langdurige constructie zijn. Maar eerst eens een enkele opdracht in die richting doen lijkt mij niet verkeerd. Zorg eerst eens dat je een compliment krijgt voor je werk, dan is het moment daar dat je kan onderhandelen. Ik zou het juist een leuke kans vinden. Maar ja, je kan ook hele dagen kleding op hangertjes gaan hangen natuurlijk. Net wat je liever doet.
Nou, hier ben ik het mee oneens. Het moment dat TS promotie maakt, is óók een moment om te onderhandelen. En aangezien TS van ongeschoold werk naar 'echt' werk gaat, is dat een promotie.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194988702
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 16:05 schreef qajariaq het volgende:
Tja, als je liever t-shirts gaat verkopen in plaats van spelen met waar je voor leert.

Natuurlijk moet dit niet een langdurige constructie zijn. Maar eerst eens een enkele opdracht in die richting doen lijkt mij niet verkeerd. Zorg eerst eens dat je een compliment krijgt voor je werk, dan is het moment daar dat je kan onderhandelen. Ik zou het juist een leuke kans vinden. Maar ja, je kan ook hele dagen kleding op hangertjes gaan hangen natuurlijk. Net wat je liever doet.
Echt hoor, beetje een verbetering afwijzen omdat je vindt dat je op meer recht hebt..

Als je daar zo overtuigd van bent, wat doe je dan bij die werkgever?

De volgorde klopt niet, wees dan mans genoeg om de middelvinger aan je werkgever te geven en ga opleidinggerelateerd werk zoeken, als dat zo makkelijk te vinden is voor meer doekoes dan het huidige offer.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194988804
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 16:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Echt hoor, beetje een verbetering afwijzen omdat je vindt dat je op meer recht hebt..

Als je daar zo overtuigd van bent, wat doe je dan bij die werkgever?

De volgorde klopt niet, wees dan mans genoeg om de middelvinger aan je werkgever te geven en ga opleidinggerelateerd werk zoeken, als dat zo makkelijk te vinden is voor meer doekoes dan het huidige offer.
Wat zeg jij allemaal? Het is toch duidelijk dat dit om een bijbaantje gaat die zij doet naast haar studie?
pi_194988841
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 16:17 schreef maily het volgende:
@:dressoirkastje heb je het hier met je stage-begeleider al over gehad?
Dit heeft in principe niets met stage te maken, dat maakt de werkgever er mogelijk van om zo aan een goedkope bijna afgestudeerde werkkracht te komen.
pi_194988889
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:53 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je moet wel wat leverage creeeren dat je levert...
Ja daarom begin je met een startersloon, niet met het minimumloon dat elke ongeschoolde winkelbediende betaald krijgt.
pi_194989189
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:01 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Wat zeg jij allemaal? Het is toch duidelijk dat dit om een bijbaantje gaat die zij doet naast haar studie?
Dus? Wat doet dat er toe?
TS krijgt een improvent aangeboden en heeft niks beters in haar zak, waarom zou je dan een mindere bijbaan prefereren boven een betere bijbaan? Daar is niks rationeels aan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194989212
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:04 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ja daarom begin je met een startersloon, niet met het minimumloon dat elke ongeschoolde winkelbediende betaald krijgt.
Succes met het vinden van je startersloon voor een 2 daagse part-time job, waarbij je ook dermate veel flexibiliteit van de werkgever verlangt dat je in periodes waarin het druk is met je studie verlangt dat je wel even vrij kan krijgen.

Het is heel simpel, je krijgt een upgrade aangeboden, en TS heeft geen leverage, waarom zou je die dan niet accepteren?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194989232
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:18 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dus? Wat doet dat er toe?
TS krijgt een improvent aangeboden en heeft niks beters in haar zak, waarom zou je dan een mindere bijbaan prefereren boven een betere bijbaan? Daar is niks rationeels aan.
Laat me niet lachen. _O-
Al jouw werkgever jou vraagt om extra werkzaamheden uit te voeren en extra verantwoordelijkheid te dragen zonder er ook maar iets voor terug te geven, noem je dat dan ook een improvement?
pi_194989247
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:20 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Laat me niet lachen. _O-
Al jouw werkgever jou vraagt om extra werkzaamheden uit te voeren en extra verantwoordelijkheid te dragen zonder er ook maar iets voor terug te geven, noem je dat dan ook een improvement?
Welke extra verantwoordelijkheden / werkzaamheden? TS kan gewoon in dezelfde uren ander werk doen, welk risico loopt zij daarbij dan? Ze is gewoon een flexibele arbeidskracht.
Het werk is allicht nog leuker ook.

En als je dan zo onmisbaar bent, ga dan voor een andere job? Maar die leverage is er niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194989264
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Succes met het vinden van je startersloon voor een 2 daagse part-time job, waarbij je ook dermate veel flexibiliteit van de werkgever verlangt dat je in periodes waarin het druk is met je studie verlangt dat je wel even vrij kan krijgen.

Het is heel simpel, je krijgt een upgrade aangeboden, en TS heeft geen leverage, waarom zou je die dan niet accepteren?
Dit is geen upgrade. Ze mag haar bijbaan afronden en vervolgens na het afronden van haar stage die ze dus al ergens anders doet een passende baan vinden met startersloon.
Nu hoop haar werkgever goedkoop gebruik te kunnen maken van een arbeidskracht die bijna haar diploma heeft gehaald. Ze heeft niet jaren gestudeerd om vervolgens met haar kennis werk uit te voeren tegen hetzelfde loon als ze kreeg als kassameisje bij haar bijbaan.

Als ik een studie natuurkunde afrond dan ga je toch ook niet zeggen dat ik die kennis die ik in al die jaren heb vergaard, maar moet gebruiken voor een baan tegen minimumloon omdat ik nog geen 'leverage' heb? Je hebt kennis en ervaring opgedaan tijdens je studie en daar hangt een prijskaartje aan. Zo simpel is het.
pi_194989329
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Welke extra verantwoordelijkheden / werkzaamheden? TS kan gewoon in dezelfde uren ander werk doen, welk risico loopt zij daarbij dan? Ze is gewoon een flexibele arbeidskracht.
Het werk is allicht nog leuker ook.

En als je dan zo onmisbaar bent, ga dan voor een andere job? Maar die leverage is er niet.
Wie zegt dat die er niet is? Haar werkgever vraagt haar werk op niveau te doen tegen minimumloon. Heeft ze dan voor jan met de korte achternaam zitten studeren? Waarom zou de werkgever haar niet meer moeten betalen voor al die jaren leren en stages die ze zo goed als achter de rug heeft? Als de werkgever vind dat ze dat niet waard is, dan moet TS gewoon haar oude werkzaamheden blijven doen.

Als ik als vakkenvuller in de supermarkt werk en bijna een master Econometrie heb afgerond, dan zal zo'n vloermanager mij toch ook niet vragen om de winkel te optimaliseren tegen mijn vakkervullers loon?
Haar werkgever weet dat ze bijna klaar is met haar studie en hoopt dat ze dan tegen laag loon blijft plakken. Dat is gebruik maken van de situatie, ten koste van TS.
pi_194989345
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:23 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dit is geen upgrade. Ze mag haar bijbaan afronden en vervolgens na het afronden van haar stage die ze dus al ergens anders doet een passende baan vinden met startersloon.
Nu hoop haar werkgever goedkoop gebruik te kunnen maken van een arbeidskracht die bijna haar diploma heeft gehaald. Ze heeft niet jaren gestudeerd om vervolgens met haar kennis werk uit te voeren tegen hetzelfde loon als ze kreeg als kassameisje bij haar bijbaan.

Als ik een studie natuurkunde afrond dan ga je toch ook niet zeggen dat ik die kennis die ik in al die jaren heb vergaard, maar moet gebruiken voor een baan tegen minimumloon omdat ik nog geen 'leverage' heb? Je hebt kennis en ervaring opgedaan tijdens je studie en daar hangt een prijskaartje aan. Zo simpel is het.
Je doet net alsof ze leverage heeft, maar die heeft ze niet, heeft ze een betere optie??

Het is wel een upgrade want ze doet leuker werk dat beter past bij waar ze voor studeert etc. Dat in dezelfde uren.

Jij doet alsof ze opportunity costs heeft omdat ze met haar achtergrond meer zou moeten kunnen krijgen...
Nou ga daar dan voor, als ze kan? Maar die opportunity bestaat helemaal niet / is niet gelocaliseerd, dus waarom die stelligheid dat het geen verbetering is? Die is het wel.

Met alle respect hoor, doe lekker zelf wat je wilt en weet ik veel wat, maar ik zou, als ik vind dat ik meer verdien, de volgorde "afwijzen" misschien niet op deze manier doen en eerst een nieuwe baan vinden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194989374
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je doet net alsof ze leverage heeft, maar die heeft ze niet, heeft ze een betere optie??
Ze heeft blijkbaar wel verstand van zaken. Die werkgever vraagt haar omdat ze bijna haar studie heeft afgerond en alleen nog een al lopende stage moet afsluiten. Dat is dus de leverage die je nodig hebt om voor startersloon te mogen werken, niet voor minimumloon. Als ze echt geen leverage zzou hebben, zou ze niet geschikt zijn en zou ze niet gevraagd worden.
pi_194989389
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:29 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Ze heeft blijkbaar wel verstand van zaken. Die werkgever vraagt haar omdat ze bijna haar studie heeft afgerond en alleen nog een al lopende stage moet afsluiten. Dat is dus de leverage die je nodig hebt om voor startersloon te mogen werken, niet voor minimumloon. Als ze echt geen leverage zzou hebben, zou ze niet geschikt zijn en zou ze niet gevraagd worden.
Dan ga je toch lekker elders werken of lekker T-shirts verkopen?
Het is allemaal vrijwillig hoor. Naar mijn idee is het nog steeds een verbetering t.o.v. wat ze nu heeft, dus aanpakken als je niet iets hebt wat nog beter is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194989398
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:27 schreef ludovico het volgende:
Jij doet alsof ze opportunity costs heeft omdat ze met haar achtergrond meer zou moeten kunnen krijgen...
Nou ga daar dan voor, als ze kan? Maar die opportunity bestaat helemaal niet / is niet gelocaliseerd, dus waarom die stelligheid dat het geen verbetering is? Die is het wel.
Waarom zou die werkgever haar dan die taken willen geven? Blijkbaar kan ze meer toevoegen aan het bedrijf in een nieuwe functie. Daar mag dan ook een beter loon tegen over staan.
pi_194989422
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:30 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Waarom zou die werkgever haar dan die taken willen geven? Blijkbaar kan ze meer toevoegen aan het bedrijf in een nieuwe functie. Daar mag dan ook een beter loon tegen over staan.
Mag allemaal, of het meer toevoegt is maar de vraag en is op risico van de werkgever, als dat wel zo is, en bewezen aan de werkgever, allicht dat je dan ook meer los krijgt bij de werkgever.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194989455
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:30 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dan ga je toch lekker elders werken of lekker T-shirts verkopen?
Het is allemaal vrijwillig hoor. Naar mijn idee is het nog steeds een verbetering t.o.v. wat ze nu heeft, dus aanpakken als je niet iets hebt wat nog beter is.
Dat is dus het punt. Voor haar is het een bijbaantje, terwijl ze in die nieuwe positie taken krijgt die zij eigenlijk zou verwachten bij haar 'eerste grote mensen baan'. En dat terwijl er niets tegenover staat. Daarom zeggen we ook dat ze dit kan weigeren en dat ze er echt niet vanuit hoeft te gaan dat het normaal is om dit zomaar te accepteren.
Je gebruikt kennis die je verkregen hebt met 4 jaar studie (en vergeet de middelbare school niet) om het bedrijf vooruit te helpen zonder er zelf iets voor terug te krijgen. Ja, werkervaring misschien. Net als exposure. Alsof je daar je hoge studieschuld mee afbetaald.
pi_194989475
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mag allemaal, of het meer toevoegt is maar de vraag en is op risico van de werkgever, als dat wel zo is, en bewezen aan de werkgever, allicht dat je dan ook meer los krijgt bij de werkgever.
Meestal werkt het andersom. Eerst betaald krijgen en dan (tegelijk) werken, in plaats van eerst werken en dan mogelijk misschien wat meer betaald krijgen (zonder zekerheid of dit daadwerkelijk zo is). Ze heeft het verstand in huis voor dergelijke werkzaamheden en ze heeft al meerdere stages gedaan. Dan mag je er echt wel vanuit gaan dat het wat toevoegt.
pi_194989511
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:33 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Dat is dus het punt. Voor haar is het een bijbaantje, terwijl ze in die nieuwe positie taken krijgt die zij eigenlijk zou verwachten bij haar 'eerste grote mensen baan'. En dat terwijl er niets tegenover staat. Daarom zeggen we ook dat ze dit kan weigeren en dat ze er echt niet vanuit hoeft te gaan dat het normaal is om dit zomaar te accepteren.
Je gebruikt kennis die je verkregen hebt met 4 jaar studie (en vergeet de middelbare school niet) om het bedrijf vooruit te helpen zonder er zelf iets voor terug te krijgen. Ja, werkervaring misschien. Net als exposure. Alsof je daar je hoge studieschuld mee afbetaald.
Daar gaat het helemaal niet om, je hebt niks beters, waarom zou je een verbetering afwijzen als je niks beters voor handen hebt? Omdat je denkt dat je zelf meer verdient? Nou, ga daar dan naar op zoek, maar dat kan gewoon prima simultaan met de verbetering accepteren.

Maar de grote grap is dat ze helemaal geen betere plek heeft, ze studeert nog.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194989521
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:35 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Meestal werkt het andersom. Eerst betaald krijgen en dan (tegelijk) werken, in plaats van eerst werken en dan mogelijk misschien wat meer betaald krijgen (zonder zekerheid of dit daadwerkelijk zo is). Ze heeft het verstand in huis voor dergelijke werkzaamheden en ze heeft al meerdere stages gedaan. Dan mag je er echt wel vanuit gaan dat het wat toevoegt.
Laat me niet lachen en voer een simpele regressie uit tussen loon en werkervaring.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194989566
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 15:36 schreef baskick het volgende:

Ieder weldenkend mens die het cv van TS onder ogen komt, kan natuurlijk aanvoelen dat hier geen sprake is van een marketingmanagement-positie.
Dat is mijn punt helemaal niet.
quote:
Ja, hij maakt een plan en vult de socials, hij managet misschien het kanaal, maar iedereen prikt hier toch doorheen?
Hoe heet zo een baan in de marketing? Heb het marketingmanager genoemd maar zal vast anders heten. Dat kan gewoon op het cv+een beetje meer.

quote:
Het is a) tijdens een opleiding en b) aansluitend op een functie als verkoper bij dezelfde werkgever. En die 3 maanden parttime 'relevante ervaring' voegen weinig toe aan een fulltime, relevante stage van 6 maanden :+
Weinig is nog altijd meer dan niks, zoals anderen dat zullen hebben. Dus ts heeft een streep-je voor maar ziet dat niet onmiddellijk terug op zijn bankrekening.
pi_194989614
Ik zou het uit eigen belang wel doen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 10 september 2020 @ 17:47:57 #75
240966 BurnaBoy
Ignorance is Bliss
pi_194989631
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om, je hebt niks beters, waarom zou je een verbetering afwijzen als je niks beters voor handen hebt? Omdat je denkt dat je zelf meer verdient? Nou, ga daar dan naar op zoek, maar dat kan gewoon prima simultaan met de verbetering accepteren.

Maar de grote grap is dat ze helemaal geen betere plek heeft, ze studeert nog.
Nee geen betere plek, maar je hebt wel de belasting van een start hbo functie tegen minimum loon.

Wel de lasten niet de lusten.

Startsalaris van hbo ligt standaard al lager dan wat een volleerd iemand krijgt. Dat is waar je ervaring het verschil maakt.

Niet bij minimumloon. Er zijn uitzonderingen te bedenken maar dit is er niet een van
We'll see each other again in another life. When we're both cats.
^inteel²
&nbsp
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
pi_194989661
Het grote probleem in dit soort situaties is dat er heel veel creatieve arbeidskrachten zijn en dat er heel veel onbetaald ("voor exposure") of tegen minimumloon werken omdat ze te horen hebben gekregen dat ze zich eerst moeten bewijzen, dat ze eerst een portfolio moeten opbouwen en dat ze het toch leuk vinden en daarom alleen al blij mogen zijn met het werk.

Daarom kom je als starter op de arbeidsmarkt bijna niet onder dit soort situaties uit. Voor jou zijn er genoeg anderen die waarschijnlijk ook voor nopes of minimumloon gewerkt hebben, waardoor werkgevers sneller geneigd zijn om voor deze mensen te gaan.

Wat dat betreft is het net een 'race to the bottom'; Creatieve arbeidskrachten vragen steeds minder omdat ze al lang blij zijn dat ze aan een baan kunnen komen. Werkgevers maken hier dankbaar gebruik van en geven mensen die tegen een fatsoenlijk starterssalaris willen werken amper een kans. Zouden al deze creatieve arbeidskrachten betaald krijgen voor dat waar ze voor gestudeerd hebben en zouden ze minder uit doen op opdrachten 'voor exposure' dan zou de onderhandelingspositie van dit soort krachten er veel beter uit zien.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat het inderdaad een idee is om in te gaan op het voorstel van de werkgever, omdat je als pas afgestudeerde blij mag zijn dat je iets kan vinden, maar daarmee maak je tegelijkertijd onderdeel uit van het hele probleem; werkgevers die zo goedkoop aan arbeidskrachten kunnen komen dat ze nooit aan fatsoenlijk salaris hoeven te bieden.

Daarom is het ook belangrijk om te weten dat je hier best iets van mag zeggen en dat je het zeker niet normaal hoeft te vinden. Het is aan TS om te bepalen hoe ze hier instaat.

Daarnaast onderschatten heel veel mensen wat het werk inhoud. Mensen denken bij zichzelf zo van 'ja ik heb facebook, snapchat, twitter en instagram en ik kan het allemaal zelf dus ik zou het ook voor een bedrijf kunnen doen'. Ze vergeten vaak hoeveel tijd er gaat zitten in het bedenken en ontwerpen van berichten, flyers, promo-materiaal, marketingcampagnes en noem maar op. En daarnaast de verantwoordelijkheid die je draagt als een campagne niet goed uitpakt.

Als ik TS zou zijn, zou ik het bij het bijbaantje houden als verkoper en zou ik tegen de werkgever zeggen dat ik te druk ben met stage en afstuderen. Daarnaast zou ik opzoek gaan (mogelijk via stage) naar een 'volwassen' baan. Kan je na het afstuderen niet gelijk ergens aan de slag, dan zou ik dit als optie achter de hand houden en tegen die tijd met je diploma in de hand vragen om een extra compensatie. Als ze je diploma niet een reden vinden om meer dan het minimumloon te betalen dan kan je je afvragen of je wel goed zit binnen het bedrijf.
Zou je nu tegen minimumloon beginnen dan is de kan klein dat je er snel op vooruit zal gaan, want dan weten ze van je dat je genoegen neemt met een vrij weinig.

Vergeet niet dat zo'n floor-manager in een kledingzaak zelf vaak niet gestudeerd heeft en daarom mogelijk onderschat wat je allemaal hebt moeten doen om het diploma te behalen. Die denken dat zij als 'manager' de hoge positie hebben op de vloer, maar vergeten daarbij dat zij voor het managen niet hebben gestudeerd en jij wel voor de creative business die je doet. Zijn onderschatten mogelijk wat jij allemaal moet doen en daarom is het verstandig om ook te gaan vragen naar iemand hoger in het bedrijf die meer verstand van zaken heeft als het gaat om het aannemen van nieuwe afgestudeerde arbeidskrachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door jameshond7 op 11-09-2020 12:22:27 ]
pi_194989663
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:47 schreef BurnaBoy het volgende:
Nee geen betere plek, maar je hebt wel de belasting van een start hbo functie tegen minimum loon.

Wel de lasten niet de lusten.
Dat zijn geen lasten, dat zijn alleen maar baten. Start HBO functie > Verkoopmedewerker.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194989668
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:47 schreef BurnaBoy het volgende:
Startsalaris van hbo ligt standaard al lager dan wat een volleerd iemand krijgt. Dat is waar je ervaring het verschil maakt.

Niet bij minimumloon. Er zijn uitzonderingen te bedenken maar dit is er niet een van
Allemaal leuk en aardig dat je vindt dat je meer verdient, maar je krijgt het niet, je hebt een job offer die beter is dan je huidige job, die mag je prima afwijzen en lekker blijven putjes scheppen, wat jij wilt, vrije keuze.

Ik zou voor de verbetering gaan.

En mocht je vermoeden zijn dat je meer verdient en dat dat te halen valt, ga daar dan voor, maar er is een reden dat TS nu verkoopmedewerker is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194989684
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Laat me niet lachen en voer een simpele regressie uit tussen loon en werkervaring.
Iemand met een technische master aan een universiteit verdient net zoveel als iemand met een mbo diploma als ze allebij nog geen werkervaring op hebben gedaan? Zo'n regressielijn gaat niet door het nulpunt heen he. De intercept is afhankelijk van de studie die iemand gedaan heeft.
  donderdag 10 september 2020 @ 17:55:36 #80
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_194989723
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:50 schreef jameshond7 het volgende:
het grote probleem in dit soort situaties is dat er heel veel creatieve arbeidskrachten zijn en dat er heel veel onbetaald ("voor exposure") of tegen minimumloon werken omdat ze te horen hebben gekregen dat ze zich eerst moeten bewijzen, dat ze eerst een portfolio moeten opbouwen en dat ze het toch leuk vinden en daarom alleen al blij mogen zijn met het werk.
Ik vind dit serieus meevallen. Je hebt namelijk twee groepen creatievelingen: zij die denken dat je (gratis) portfolio moet opbouwen, en zij die weten wat ze waard zijn en daar naar handelen.
Evenzo heb je twee soorten klant: zij die geen budget hebben en het vermommen als "voor je portfolio", en zij die zichzelf serieus nemen en gewoon marktconform willen betalen voor de kwaliteit die ze afnemen.
In mijn ervaring zijn degenen die voor portfolio werken, niet de mensen die zich uit dat cirkeltje weten te ontworstelen. En in mijn ervaring zijn de mensen zonder budget niet degenen die ooit serieus gaan betalen voor de geleverde kwaliteit.
Kijk zelf maar even bij welk clubje je wilt horen.
KuikenGuppy
pi_194989788
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:52 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Iemand met een technische master aan een universiteit verdient net zoveel als iemand met een mbo diploma als ze allebij nog geen werkervaring op hebben gedaan? Zo'n regressielijn gaat niet door het nulpunt heen he. De intercept is afhankelijk van de studie die iemand gedaan heeft.
Uiteraard, maar ik blijf maar herhalen dat als je niks beters voor handen hebt, dat je een verbetering niet zou moeten afslaan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194990023
TS, heb je een mening kunnen vormen adhv al deze antwoorden? Ik vind het wel interessante kwestie. Ga je voor aanvulling CV en wat ervaring opdoen (plus het gevoel dat je gratis gebruikt bent) of ga je voor weigeren zolang je niet de vergoeding krijgt die je voor ogen hebt (en misschien in je nadeel zal zijn uiteindelijk?)
  donderdag 10 september 2020 @ 18:25:05 #83
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_194990100
TS heeft zich voor dit topic geregistreerd. Kans is dus dat we het nooit zullen weten.
KuikenGuppy
pi_194990147
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:25 schreef Burdie het volgende:
TS heeft zich voor dit topic geregistreerd. Kans is dus dat we het nooit zullen weten.
:'(
  Spellchecker donderdag 10 september 2020 @ 18:31:10 #85
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194990159
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:25 schreef Burdie het volgende:
TS heeft zich voor dit topic geregistreerd. Kans is dus dat we het nooit zullen weten.
Sja, misschien is TS naar huis en fokt alleen op het werk :+
  donderdag 10 september 2020 @ 18:35:15 #86
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_194990214
Ik snap de mensen hier die roepen dat TS het maar moet doen en dit moet zien "als een leuke manier om ervaring op te doen" echt niet. Het klinkt veel te kleinschalig om iets te doen voor je CV dus die werkgever moet maar zorgen voor een extraatje me dunkt.
  Spellchecker donderdag 10 september 2020 @ 18:37:25 #87
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194990232
quote:
6s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:35 schreef Twiitch het volgende:
Ik snap de mensen hier die roepen dat TS het maar moet doen en dit moet zien "als een leuke manier om ervaring op te doen" echt niet. Het klinkt veel te kleinschalig om iets te doen voor je CV dus die werkgever moet maar zorgen voor een extraatje me dunkt.
Dat hoef je niet te snappen. Zoveel mensen zoveel meningen ^O^
pi_194990559
Ik zou gewoon een heel concreet voorstel doen.

'Ik wil dit heel graag doen, ik wil er zoveel uur aan besteden en dan krijg jij x resultaat ten laatste op datum x. En dit is het uurloon dat ik voorstel.'

Verder kun je nog praten over het aantal uren dat je daarnaast als verkoopmedewerker actief blijft, of dat je dat tijdelijk niet doet.

Verder: als je de schoonmaakster vraagt om structureel receptietaken uit te voeren, dan zul je haar als receptioniste moeten betalen. Het probleem hier is dat je werkgever vraagt om een eenmalige taak. Maar dat stukje hoef je hem natuurlijk niet wijzer in te maken dan hij is.
Resistance is futile.
pi_194990760
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:27 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je doet net alsof ze leverage heeft, maar die heeft ze niet, heeft ze een betere optie??
Zeker. Ruggengraat tonen. Leren onderhandelen. En vooral leren bedanken als de onderhandeling niet succesvol genoeg is.

quote:
Het is wel een upgrade want ze doet leuker werk dat beter past bij waar ze voor studeert etc. Dat in dezelfde uren.
Ze moet nu denken en daadwerkelijk iets kunnen tegen salaris van een ongeschoolde.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194990812
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:32 schreef ludovico het volgende:

[..]

Mag allemaal, of het meer toevoegt is maar de vraag en is op risico van de werkgever, als dat wel zo is, en bewezen aan de werkgever, allicht dat je dan ook meer los krijgt bij de werkgever.
Dat is het altijd in zekere mate. De werkgever kent TS weliswaar als persoon, maar niet in die functie. Als die er geen vertrouwen in heeft, moet ie haar niet vragen. En als ie er wél vertrouwen in heeft, moet ie belonen naar waarde. En dat is meer dan minimumloon.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194990844
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:37 schreef ludovico het volgende:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om, je hebt niks beters, waarom zou je een verbetering afwijzen als je niks beters voor handen hebt? Omdat je denkt dat je zelf meer verdient? Nou, ga daar dan naar op zoek, maar dat kan gewoon prima simultaan met de verbetering accepteren.

Maar de grote grap is dat ze helemaal geen betere plek heeft, ze studeert nog.
De eer aan jezelf houden. Je waarde kennen en weigeren aan race to the bottom mee te werken. Keurig :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194990898
Aangeven dat je natuurlijk graag voor hem een andere functie dan verkoper wilt gaan uitvoeren, maar dat dan wel even op papier moet komen te staan wat je taken dan zijn en welk (hoger) salaris bij die nieuwe functie hoort.

Het is een totaal andere functie dan waarvoor je bent aangenomen immers..
dag
pi_194990948
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:50 schreef jameshond7 het volgende:
het grote probleem in dit soort situaties is dat er heel veel creatieve arbeidskrachten zijn en dat er heel veel onbetaald ("voor exposure") of tegen minimumloon werken omdat ze te horen hebben gekregen dat ze zich eerst moeten bewijzen, dat ze eerst een portfolio moeten opbouwen en dat ze het toch leuk vinden en daarom alleen al blij mogen zijn met het werk.

Daarom kom je als starter op de arbeidsmarkt bijna niet onder dit soort situaties uit. Voor jou zijn er genoeg anderen die waarschijnlijk ook voor nopes of minimumloon gewerkt hebben, waardoor werkgevers sneller geneigd zijn om voor deze mensen te gaan.

Wat dat betreft is het net een 'race to the bottom'; Creatieve arbeidskrachten vragen steeds minder omdat ze al lang blij zijn dat ze aan een baan kunnen komen. Werkgevers maken hier dankbaar gebruik van en geven mensen die tegen een fatsoenlijk starterssalaris willen werken amper een kans. Zouden al deze creatieve arbeidskrachten betaald krijgen voor dat waar ze voor gestudeerd hebben en zouden ze minder uit doen op opdrachten 'voor exposure' dan zou de onderhandelingspositie van dit soort krachten er veel beter uit zien.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat het inderdaad een idee is om in te gaan op het voorstel van de werkgever, omdat je als pas afgestudeerde blij mag zijn dat je iets kan vinden, maar daarmee maak je tegelijkertijd onderdeel uit van het hele probleem; werkgevers die zo goedkoop aan arbeidskrachten kunnen komen dat ze nooit aan fatsoenlijk salaris hoeven te bieden.

Daarom is het ook belangrijk om te weten dat je hier best iets van mag zeggen en dat je het zeker niet normaal hoeft te vinden. Het is aan TS om te bepalen hoe ze hier instaat.

Daarnaast onderschatten heel veel mensen wat het werk inhoud. Mensen denken bij zichzelf zo van 'ja ik heb facebook, snapchat, twitter en instagram en ik kan het allemaal zelf dus ik zou het ook voor een bedrijf kunnen doen'. Ze vergeten vaak hoeveel tijd er gaat zitten in het bedenken en ontwerpen van berichten, flyers, promo-materiaal, marketingcampagnes en noem maar op. En daarnaast de verantwoordelijkheid die je draagt als een campagne niet goed uitpakt.

Als ik TS zou zijn, zou ik het bij het bijbaantje houden als verkoper en zou ik tegen de werkgever zeggen dat ik te druk ben met stage en afstuderen. Daarnaast zou ik opzoek gaan (mogelijk via stage) na een 'volwassen' baan. Kan je na het afstuderen niet gelijk ergens aan de slag, dan zou ik dit als optie achter de hand houden en tegen die tijd met je diploma in de hand vragen om een extra compensatie. Als ze je diploma niet een reden vinden om meer dan minimumloon te betalen dan kan je je afvragen of je wel goed zit in het bedrijf.
Zou je nu tegen minimumloon beginnen dan is de kan klein dat je er snel op vooruit zal gaan, want dan weten ze van je dat je genoegen neemt met een vrij laag salaris.

Vergeet niet dat zo'n floor-manager in een kledingzaak zelf vaak niet gestudeerd heeft en daarom misschien ook onderschat wat je allemaal hebt moeten doen om je diploma te krijgen. Die denken dat zij als 'manager' de hoge positie hebben op de vloer, maar vergeten niet dat zij voor het managen niet hebben gestudeerd en jij wel voor de creative business die je doet. Zijn onderschatten mogelijk wat jij allemaal moet doen, zoals ik hierboven ook heb geschreven en daarom is het verstandig om ook te gaan vragen naar iemand hoger in het bedrijf die meer verstand van zaken heeft als het gaat om het aannemen van nieuwe afgestudeerde arbeidskrachten.
Zo, hier aangekomen. Keurig ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 18:17 schreef blackmirror het volgende:
TS, heb je een mening kunnen vormen adhv al deze antwoorden? Ik vind het wel interessante kwestie. Ga je voor aanvulling CV en wat ervaring opdoen (plus het gevoel dat je gratis gebruikt bent) of ga je voor weigeren zolang je niet de vergoeding krijgt die je voor ogen hebt (en misschien in je nadeel zal zijn uiteindelijk?)
Mooie samenvatting :Y

quote:
7s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:06 schreef Seven. het volgende:
Ik zou gewoon een heel concreet voorstel doen.

'Ik wil dit heel graag doen, ik wil er zoveel uur aan besteden en dan krijg jij x resultaat ten laatste op datum x. En dit is het uurloon dat ik voorstel.'

Verder kun je nog praten over het aantal uren dat je daarnaast als verkoopmedewerker actief blijft, of dat je dat tijdelijk niet doet.

Verder: als je de schoonmaakster vraagt om structureel receptietaken uit te voeren, dan zul je haar als receptioniste moeten betalen.
Heel concreet en super-duidelijk, zoals ik van hier van je gewend bent!

quote:
Het probleem hier is dat je werkgever vraagt om een eenmalige taak. Maar dat stukje hoef je hem natuurlijk niet wijzer in te maken dan hij is.
Dat haal ik er niet uit:
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:51 schreef dressoirkastje het volgende:
een marketingplan voor hem maak en de social media-kanalen en website ga bijhouden. Ook vroeg hij mij visitekaartjes en flyers te ontwerpen
Het plan opstellen is misschien eenmalig (of in elk geval niet mega-frequent), maar de uitvoer ervan, het onderhoud van social media en het ontwerpen van flyers klinkt mij niet als eenmalig. En ik ben bekend in online marketing-branche.

[ Bericht 7% gewijzigd door baskick op 10-09-2020 19:42:52 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194990974
Ik doe ook dingen die niet op mijn takenlijst staan, daar groei je alleen maar van.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194991015
Ik zou het alleen doen als je echte stage en studie er 100% zeker niet onder gaat lijden.

Anders zou ik gewoon zeggen dat je te druk bent met plannen en nadenken over al het andere wat al op je bordje ligt.

Wel zou ik hem dan in het vooruitzicht stellen dat je er na het halen van je diploma graag over wilt praten. Dan heb je namelijk 100% tijd en energie ervoor. Zo hou je het gezellig. Hij heeft iets om naar uit te kijken en jij kan het uitzingen met de huidige werkzaamheden.

Na je diploma laat je hem lekker in z'n sop gaarkoken. Of je doet een voorstel en dan kijkt 'ie maar wat 'ie doet. In ieder geval hou je dan zelf de regie in handen en kan je nu 100% richten op de studie. En hij denkt dat je het graag gaat doen in de toekomst.

En als je dan zelf al ander werk hebt gevonden kan je natuurlijk wel zo vriendelijk zijn om wat bureau's aan te dragen die deze werkzaamheden graag voor hem uitvoeren! Voor hun tarieven moet 'ie ze dan maar even zelf bellen })
pi_194991065
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:35 schreef baskick het volgende:

[..]

Zo, hier aangekomen. Keurig ^O^
[..]

Mooie samenvatting :Y
[..]

Heel concreet en super-duidelijk, zoals ik van hier van je gewend bent!
[..]

Dat haal ik er niet uit:
[..]

Het plan opstellen is misschien eenmalig (of in elk geval niet mega-frequent), maar de uitvoer ervan, het onderhoud van social media en het ontwerpen van flyers klinkt mij niet als eenmalig. En ik ben bekend in online marketing-branche.
Je hebt gelijk, website bijhouden is structureel. In dat geval staat TS volledig in zijn recht om er vriendelijk voor te bedanken. Zolang de werknemer als marketingmedewerker ingezet wordt, dient de werkgever als zodanig te betalen.
Resistance is futile.
pi_194991068
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:36 schreef halfway het volgende:
Ik doe ook dingen die niet op mijn takenlijst staan, daar groei je alleen maar van.
Ja, alleen zit de clue 'm een beetje in "ook". De vergelijking gaat m.i. een beetje mank als je niets meer doet uit je oorspronkelijke functie en alleen nog maar taken van een functie die evident hoger is qua werk- en denkniveau en skills vraagt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194991101
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:39 schreef tstile het volgende:
Wel zou ik hem dan in het vooruitzicht stellen dat je er na het halen van je diploma graag over wilt praten. Dan heb je namelijk 100% tijd en energie ervoor. Zo hou je het gezellig. Hij heeft iets om naar uit te kijken en jij kan het uitzingen met de huidige werkzaamheden.

Nou, nee. Als je dat niet van plan bent, is het niet fair om dat toe te zeggen :N Wat is er mis met een beetje ruggengraat en eerlijkheid?

quote:
Sorry, die functie voor dat bedrag, dat gaat 'm voor mij niet worden. Het is gewoon niet marktconform.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 10 september 2020 @ 20:10:54 #99
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_194991471
Wat een discussie over wel of niet doen. Het is nogal simpel, toch?

TS doet het niet. Als zijn werkzaamheden/functie staan beschreven in zijn contract dan kan hij dat tegen zijn werkgever zeggen. Dan doet hij het niet. Kun je gelijk bedenken wat een fantastische werkgever/werknemer relatie dat wordt. Een kleine winkel en iemand die micromanaged. Ik hoop voor je dat die 16 uur wel in je overeenkomst staat.

Ts zou kunnen onderhandelen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je dat nog niet gedaan hebt en het niet in je op lijkt te komen.

Ts doet het wel tegen huidig salaris. Een marketingplan voor een kleine winkel is nou ook weer niet zo boeiend :'). Wellicht levert het wat ervaring op, is het werk boeiender dan verkooppraatjes en wil de rest van het winkelcentrum, na jouw succesvolle plan, ook wel dat je een plan voor hen schrijft.

Kies één van de drie waar jij je goed bij voelt.

Hoe ben je trouwens marketingmanager als je zelf uitvoerend werk doet? Het lijkt me dat je dan gewoon marketeer bent? Ja, en je managed de marketing ook volledig als je het alleen doet :').
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  donderdag 10 september 2020 @ 20:41:11 #100
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_194991928
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:36 schreef halfway het volgende:
Ik doe ook dingen die niet op mijn takenlijst staan, daar groei je alleen maar van.
En als jouw werkgever vraagt om ook ff de WCs te gaan dweilen? Of iets anders wat echt he-le-maal niks met jouw huidige functie te maken heeft? :P
pi_194991972
Ik zou hem omkeren en de werkgever vragen of deze taken enige waarde vertegenwoordigen. Daarmee dwing je hem om na te denken over wat iemand die die studie doet hem daadwerkelijk waard is. Als hij dan nee zegt, kun je altijd nee zeggen omdat het verder buiten je functie valt. Op deze manier ligt het accent veel meer op wat hij zelf misloopt ipv wat jij aan salaris misloopt.

Eventueel zou je het wel eerst even "gratis" kunnen doen om je daadwerkelijke waarde echt te laten zien. Dan heb je meer leverage, maar dan is het heel belangrijk om dit af te spreken voordat je begint en ook om een einddatum voor ogen te houden voor deze "proeftijd", bijv vanaf deze datum wil ik praten over salarisverhoging. Eigen ervaring in een soortgelijk probleem leert dat dat je heel veel leverage kan geven als je daadwerkelijk iets van waarde kan afleveren.
pi_194992041
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 20:10 schreef KimJong-un het volgende:

Hoe ben je trouwens marketingmanager als je zelf uitvoerend werk doet? Het lijkt me dat je dan gewoon marketeer bent? Ja, en je managed de marketing ook volledig als je het alleen doet :').
Daar zijn er best veel van. Beetje zoals een accountmanager geen medewerkers onder zich heeft en alleen accounts managed.

Zat marketing managers die alleen de website en social media managen.
.
  donderdag 10 september 2020 @ 20:53:56 #103
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_194992107
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 20:50 schreef Fer het volgende:

[..]

Daar zijn er best veel van. Beetje zoals een accountmanager geen medewerkers onder zich heeft en alleen accounts managed.

Zat marketing managers die alleen de website en social media managen.
Wat een uitholling van terminologie. Ja een accountmanager 'managed' accounts. Klanten. Die wordt weer gemanaged door een 'sales manager'. Wat managed een marketing manager dan, een website en social media? En bestaat een marketing team dan uit marketing managers?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_194992319
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 20:53 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Wat een uitholling van terminologie. Ja een accountmanager 'managed' accounts. Klanten. Die wordt weer gemanaged door een 'sales manager'. Wat managed een marketing manager dan, een website en social media? En bestaat een marketing team dan uit marketing managers?
Ligt een beetje aan de functie-omschrijving natuurlijk.

Managen is aansturen van mensen, budgetverantwoordelijkheid en/of beleidsverantwoordelijkheid. Een salesmanager bepaalt het beleid rondom acties, bepaalt de sales targets. Een accountmanager bepaalt de relatie met de klant en heeft dus een grote impact op de omzet (wordt gezien als budget).

Als marketing manager zou je wel in een positie kunnen zijn waarin je zelf het beleid bedenkt vervolgenscampagnes uitdoktert. Dat je vervolgens ook uitvoerend werk doet om het uit te rollen, doet geen afbreuk aan het feit dat je het zelfstandig bedacht hebt van A tot Z.
Resistance is futile.
pi_194992331
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:57 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Vandaar dat ik ook aangeef dat ze het gesprek zou kunnen aangaan. En daarin aan kan geven dat dit werk is waar normaal bij een bureau dik voor betaald wordt en dat zij dat ook wel wil doen, voor een bescheiden bedrag.
Ik zou als ik het werk leuker is, het doen. Maar het wel afbakenen tot 1 klein project ipv het complete marketing gebeuren.

In principe kost het je niets tenzij je hetzelfde ergens anders voor een hoger loon kan doen.

Maar werkgever zou idd wel meer mogen bieden daarna. Iets van de grond opbouwen mogen veel mensen nooit in hun leven doen en is leuk werk.

[ Bericht 0% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 10-09-2020 21:33:52 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_194992429
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 20:50 schreef Fer het volgende:

[..]

Daar zijn er best veel van. Beetje zoals een accountmanager geen medewerkers onder zich heeft en alleen accounts managed.

Zat marketing managers die alleen de website en social media managen.
Als zo'n marketingmanagers de website geheel zelfstandig bedacht heeft en dat geheel zelfstandig coördineert/afstemt met social media en alle andere marketing uitingen, dan is er sprake van beleid.

Dat is management. Doordat het beleid en uitvoering bij 1 persoon liggen, kun je waarschijnlijk stellen dat het om een klein bedrijf gaat met weinig werkdruk rondom marketing. Het betekent dat de eigenaar er zelf niet naar om hoeft te kijken dus gedelegeerde verantwoordelijkheid vanuit de directie.
Resistance is futile.
pi_194992565
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:07 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ligt een beetje aan de functie-omschrijving natuurlijk.

Managen is aansturen van mensen, budgetverantwoordelijkheid en/of beleidsverantwoordelijkheid. Een salesmanager bepaalt het beleid rondom acties, bepaalt de sales targets. Een accountmanager bepaalt de relatie met de klant en heeft dus een grote impact op de omzet (wordt gezien als budget).

Als marketing manager zou je wel in een positie kunnen zijn waarin je zelf het beleid bedenkt vervolgenscampagnes uitdoktert. Dat je vervolgens ook uitvoerend werk doet om het uit te rollen, doet geen afbreuk aan het feit dat je het zelfstandig bedacht hebt van A tot Z.
Doorgaans ben je dan gewoon marketeer (of online marketeer). En de hiërarchisch leidinggevende is de marketingmanager of 'manager Marketing' (waarbij 'marketing' de naam van de afdeling is).

quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In principe kost het je niets tenzij je hetzelfde ergens anders voor een hoger loon kan doen.

Het onder de marktwaarde weggeven van iets is nooit een goed idee.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194992568
quote:
11s.gif Op donderdag 10 september 2020 20:41 schreef Twiitch het volgende:

[..]

En als jouw werkgever vraagt om ook ff de WCs te gaan dweilen? Of iets anders wat echt he-le-maal niks met jouw huidige functie te maken heeft? :P
Wc nee, maar als het een leuke taak zou zijn waarom niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_194992601
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:20 schreef halfway het volgende:

[..]

Wc nee, maar als het een leuke taak zou zijn waarom niet.
Omdat het niet alleen leuker is, maar ook waarde vertegenwoordigt. Waarom zou je anders ooit promotie maken, als je gewoon organisch je functie steeds een beetje laat wijzigen? Werk je met 10+ jaar werkevering nog steeds voor minimumloon...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 10 september 2020 @ 21:27:38 #110
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_194992698
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:20 schreef halfway het volgende:

[..]

Wc nee, maar als het een leuke taak zou zijn waarom niet.
Ik vind 'corvee' als in de keuken bijhouden, vaatwasser leeghalen etc. altijd al een dingetje. Tja, kantoor met 12 man dus er is geen persoon voor. Maar een office manager die zich daar mee bezig houdt zou wel fijn zijn. Office manager...
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  donderdag 10 september 2020 @ 21:29:58 #111
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_194992749
quote:
2s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:14 schreef Seven. het volgende:

[..]

Als zo'n marketingmanagers de website geheel zelfstandig bedacht heeft en dat geheel zelfstandig coördineert/afstemt met social media en alle andere marketing uitingen, dan is er sprake van beleid.

Dat is management. Doordat het beleid en uitvoering bij 1 persoon liggen, kun je waarschijnlijk stellen dat het om een klein bedrijf gaat met weinig werkdruk rondom marketing. Het betekent dat de eigenaar er zelf niet naar om hoeft te kijken dus gedelegeerde verantwoordelijkheid vanuit de directie.
Tja, jullie zullen helemaal gelijk hebben. Voor mij voelt het raar. Waarschijnlijk omdat we alleen met grotere bedrijven te maken krijgen waar de marketing manager echt een leidinggevende functie heeft.

Een beetje als iemand die zich CEO of algemeen directeur noemt als hij één iemand in dienst heeft.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_194992839
Jeetje, wat een reacties! Dank voor jullie feedback en leuk om te zien welke discussies er uit voortvloeien.

Zoals eerder aangegeven wil ik best incidenteel wat marketingtaken uitvoeren, maar dit gaat om een structurele wijziging. Ik ga bij mijn werkgever aangeven dat ik het niet ga doen, ook niet incidenteel. Mijn werkgever kennende gaat hij misbruik maken van het "incidentele" gedeelte wanneer ik dat opper. In ieder geval is mij nu helder dat ik de "functiewijziging" wel degelijk mag weigeren.

Trouwens, tof dat sommigen van jullie het probleem van "werken voor exposure" aankaarten, dit wordt ook uitgebreid behandeld tijdens de opleiding. Werken voor exposure kan soms lucratief zijn, maar dan moet je een wel heel unieke opdracht mogen uitvoeren. Het bijhouden van de social media voor een klein lokaal winkeltje is dat uiteraard niet.
  Spellchecker donderdag 10 september 2020 @ 21:37:23 #113
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_194992895
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:34 schreef dressoirkastje het volgende:
Jeetje, wat een reacties! Dank voor jullie feedback en leuk om te zien welke discussies er uit voortvloeien.

Zoals eerder aangegeven wil ik best incidenteel wat marketingtaken uitvoeren, maar dit gaat om een structurele wijziging. Ik ga bij mijn werkgever aangeven dat ik het niet ga doen, ook niet incidenteel. Mijn werkgever kennende gaat hij misbruik maken van het "incidentele" gedeelte wanneer ik dat opper. In ieder geval is mij nu helder dat ik de "functiewijziging" wel degelijk mag weigeren.

Trouwens, tof dat sommigen van jullie het probleem van "werken voor exposure" aankaarten, dit wordt ook uitgebreid behandeld tijdens de opleiding. Werken voor exposure kan soms lucratief zijn, maar dan moet je een wel heel unieke opdracht mogen uitvoeren. Het bijhouden van de social media voor een klein lokaal winkeltje is dat uiteraard niet.
Welkom bij de familie Fok! ^O^
pi_194992901
quote:
2s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:14 schreef Seven. het volgende:

[..]

Als zo'n marketingmanagers de website geheel zelfstandig bedacht heeft en dat geheel zelfstandig coördineert/afstemt met social media en alle andere marketing uitingen, dan is er sprake van beleid.

Dat is management. Doordat het beleid en uitvoering bij 1 persoon liggen, kun je waarschijnlijk stellen dat het om een klein bedrijf gaat met weinig werkdruk rondom marketing. Het betekent dat de eigenaar er zelf niet naar om hoeft te kijken dus gedelegeerde verantwoordelijkheid vanuit de directie.
Nou, het is een winkeltje, geen multinational. Dus ja, het is marketingwerk (marketingcommunicatie eigenlijk), maar ik zou er ook weer niet te veel van maken. Overigens ook bij grote bedrijven verdien je echt niet de Max bij Marcom
Whatever...
pi_194992977
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:20 schreef baskick het volgende:

[..]

Doorgaans ben je dan gewoon marketeer (of online marketeer). En de hiërarchisch leidinggevende is de marketingmanager of 'manager Marketing' (waarbij 'marketing' de naam van de afdeling is).
[..]

Het onder de marktwaarde weggeven van iets is nooit een goed idee.
Daarom beperkte opdracht. Overigens is juist die marktwaarde zeer moeilijk te bepalen. Ze moet nog afstuderen en heeft zich niet bewezen.

En zaken worden continue op korte termijn onder marktwaarde verhandeld voor een voordeel op de lange termijn. Maar afbakening ie dan cruciaal.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_194993035
quote:
11s.gif Op donderdag 10 september 2020 20:41 schreef Twiitch het volgende:

[..]

En als jouw werkgever vraagt om ook ff de WCs te gaan dweilen? Of iets anders wat echt he-le-maal niks met jouw huidige functie te maken heeft? :P
Maar wel met huidige opleiding. Die nuance mis je. Als diegene die je nu quoted een opleiding doet tot schoonmaker maar is aangenomen voor een andere functie, dan pas heb je een goed voorbeeld/vergelijkingsmateriaal.
pi_194993104
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Daarom beperkte opdracht. Overigens is juist die marktwaarde zeer moeilijk te bepalen. Ze moet nog afstuderen en heeft zich niet bewezen.

En zaken worden continue op korte termijn onder marktwaarde verhandeld voor een voordeel op de lange termijn. Maar afbakening ie dan cruciaal.
Klopt, maar zelfs dan is het m.i. een veilige aanname dat TS in een startersbaan meer verdient dan het minimumloon :Y Iedere starter moet zich nog bewijzen, maar doorgaans start een hogeropgeleide (aanname dat TS dat is/wordt) niet op het minimumloon. Toch?

En eens, maar dan moet het wel de investering waard zijn. Voor minimumloon een flyer ontwerpen (even heel gechargeerd) is dat naar mijn mening niet.

quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Nou, het is een winkeltje, geen multinational. Dus ja, het is marketingwerk (marketingcommunicatie eigenlijk), maar ik zou er ook weer niet te veel van maken. Overigens ook bij grote bedrijven verdien je echt niet de Max bij Marcom
Even voor mijn referentie, wat is de range voor een online marketeer bij jouw werkgever?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194993721
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:46 schreef baskick het volgende:

[..]

Klopt, maar zelfs dan is het m.i. een veilige aanname dat TS in een startersbaan meer verdient dan het minimumloon :Y Iedere starter moet zich nog bewijzen, maar doorgaans start een hogeropgeleide (aanname dat TS dat is/wordt) niet op het minimumloon. Toch?

En eens, maar dan moet het wel de investering waard zijn. Voor minimumloon een flyer ontwerpen (even heel gechargeerd) is dat naar mijn mening niet.
[..]

Even voor mijn referentie, wat is de range voor een online marketeer bij jouw werkgever?
Punt is dat TS geen startersbaan heeft noch lijkt te zoeken.

En 1 flyer lijkt mij juist een zeer beperkte (leuke) opdracht om als hefboom te gebruiken. Ook gaat het daarom nog niet om uitbuiting.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_194993806
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 22:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Punt is dat TS geen startersbaan heeft noch lijkt te zoeken.

En 1 flyer lijkt mij juist een zeer beperkte (leuke) opdracht om als hefboom te gebruiken. Ook gaat het daarom nog niet om uitbuiting.
Nu niet, maar na afronding van de studie hopelijk wel. En ik begrijp dat dat aanstaande is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194994752
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Zeker. Ruggengraat tonen. Leren onderhandelen. En vooral leren bedanken als de onderhandeling niet succesvol genoeg is.
[..]

Ze moet nu denken en daadwerkelijk iets kunnen tegen salaris van een ongeschoolde.
Niks rationeels aan om een verbetering af te wijzen. Als ze meer waard is, waarom gaat ze daar dan niet voor bij een andere werkgever? Er wordt gedaan alsof ze zoveel leverage heeft maar ze is T-shirt verkoper. Komop zeg.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194994766
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:25 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat is het altijd in zekere mate. De werkgever kent TS weliswaar als persoon, maar niet in die functie. Als die er geen vertrouwen in heeft, moet ie haar niet vragen. En als ie er wél vertrouwen in heeft, moet ie belonen naar waarde. En dat is meer dan minimumloon.
Wat jij wilt. Je schiet jezelf met zo een instelling in je voet.

Immers, de werkgever die jou volgens jouw principes wel op waarde hecht die heb je helemaal nog niet gelocaliseerd cq je weet niet eens of die wel bestaat.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194994852
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:34 schreef dressoirkastje het volgende:
Jeetje, wat een reacties! Dank voor jullie feedback en leuk om te zien welke discussies er uit voortvloeien.

Zoals eerder aangegeven wil ik best incidenteel wat marketingtaken uitvoeren, maar dit gaat om een structurele wijziging. Ik ga bij mijn werkgever aangeven dat ik het niet ga doen, ook niet incidenteel. Mijn werkgever kennende gaat hij misbruik maken van het "incidentele" gedeelte wanneer ik dat opper. In ieder geval is mij nu helder dat ik de "functiewijziging" wel degelijk mag weigeren.

Trouwens, tof dat sommigen van jullie het probleem van "werken voor exposure" aankaarten, dit wordt ook uitgebreid behandeld tijdens de opleiding. Werken voor exposure kan soms lucratief zijn, maar dan moet je een wel heel unieke opdracht mogen uitvoeren. Het bijhouden van de social media voor een klein lokaal winkeltje is dat uiteraard niet.
Het gaat er niet eens om dat je cv er beter van wordt. Jij wordt er als persoon beter van. Leuker werk,leerzamer,zelfde voordelen als nu.

Kans om je te bewijzen aan je baas en hoger loon te bedingen binnen korte tijd.

Maar als je er snel weg wilt en liever lui bent snap ik je houding wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194995270
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:59 schreef dressoirkastje het volgende:

[..]

Ik ben bijna afgestudeerd en loop stage voor de "oefening". Persoonlijk zie ik het niet als naast mijn schoenen lopen, mede door mijn stage zie ik in dat dergelijke werkzaamheden een behoorlijke waarde vertegenwoordigen die niet in verhouding staat met een minimumloon.

Daar komt bij dat mijn werkgever een behoorlijke micromanager is, ik wil voorkomen dat ik een volledige maand bezig ben met het ontwerpen van 1 flyer omdat hij steeds weer zaken gewijzigd wil zien, dat zal alleen maar tot irritatie leiden.
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:34 schreef dressoirkastje het volgende:
Jeetje, wat een reacties! Dank voor jullie feedback en leuk om te zien welke discussies er uit voortvloeien.

Zoals eerder aangegeven wil ik best incidenteel wat marketingtaken uitvoeren, maar dit gaat om een structurele wijziging. Ik ga bij mijn werkgever aangeven dat ik het niet ga doen, ook niet incidenteel. Mijn werkgever kennende gaat hij misbruik maken van het "incidentele" gedeelte wanneer ik dat opper. In ieder geval is mij nu helder dat ik de "functiewijziging" wel degelijk mag weigeren.

Trouwens, tof dat sommigen van jullie het probleem van "werken voor exposure" aankaarten, dit wordt ook uitgebreid behandeld tijdens de opleiding. Werken voor exposure kan soms lucratief zijn, maar dan moet je een wel heel unieke opdracht mogen uitvoeren. Het bijhouden van de social media voor een klein lokaal winkeltje is dat uiteraard niet.
jankzak en je loopt wel langs je schoenen

Als je bijna bent afgestudeerd werk je max nog een paar maanden voor deze werkgever, kan jou het rotten dat het een micromanager is en dat hij 3 maanden lang shit aangepast wil zien, grow a pair, dat willen je toekomstige klanten ook.

Hij betaald je voor de uren, kan jouw het rotten dat je niet in die winkel staat maar achter de computer zit. en daarnaast, stel dat je een goede strategie neer gooit, dan nog is de opvolging nul omdat jij er niet meer bent, laat hem daar lekker in stikken, jij hebt je werk gedaan en er nog voor betaald gekregen ook.... alleen maar leren en er voor betaald krijgen ook

Nogmaals:je hebt nog geen diploma in je zak, je hebt niets te vertellen.... ga je hem zeggen dat je die klus niet gaat doen, dan sta je op straat en heb je geen bijbaan meer.

Veel succes

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2020 00:11:32 ]
pi_194995550
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 19:36 schreef halfway het volgende:
Ik doe ook dingen die niet op mijn takenlijst staan, daar groei je alleen maar van.
Van nee zeggen kun je ook groeien.

En is dit wel een kans om te groeien?
TS is bijna klaar met een relevante studie, het is niet zo dat hij nu voor het eerst een foldertje mag maken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 11 september 2020 @ 01:08:51 #125
408813 crew  trein2000
pi_194995574
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 00:09 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

[..]

jankzak en je loopt wel langs je schoenen

Als je bijna bent afgestudeerd werk je max nog een paar maanden voor deze werkgever, kan jou het rotten dat het een micromanager is en dat hij 3 maanden lang shit aangepast wil zien, grow a pair, dat willen je toekomstige klanten ook.

Hij betaald je voor de uren, kan jouw het rotten dat je niet in die winkel staat maar achter de computer zit. en daarnaast, stel dat je een goede strategie neer gooit, dan nog is de opvolging nul omdat jij er niet meer bent, laat hem daar lekker in stikken, jij hebt je werk gedaan en er nog voor betaald gekregen ook.... alleen maar leren en er voor betaald krijgen ook

Nogmaals:je hebt nog geen diploma in je zak, je hebt niets te vertellen.... ga je hem zeggen dat je die klus niet gaat doen, dan sta je op straat en heb je geen bijbaan meer.

Veel succes
Alsof een diploma heilig is :')
Als de baas van TS wil dat hij structureel op een hoger niveau werkt terwijl hij daar niet naar betaald heeft TS het volste recht om nee te zeggen. Als die werkgever je daarom ontslaat is het een zak hooi waar je niet eens voor moet willen werken.

Zo zit ik er ook in, als ik gratis en voor niks mijn kennis en kunde ter beschikking wil stellen ga ik wel vrijwilligerswerk doen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_194996605
Aan de ene kant neig ik ernaar dat @TS deze 'kans' aan moet pakken. Maar aan de andere kant ook dat ts dit niet moet doen. Oprecht is het voor mij een lastige.

Aan de ene kant zeg ik van wel omdat ts dan meer tijd in de grafische applicaties e.d. kan doorbrengen en er zo meer handigheid in kan krijgen, waarbij ts meer geld ontvangt dan gedurende de stage, en met een stuk verantwoordelijkheid kennis kan maken waar op de stage anderen verantwoordelijk voor zijn. Met als belangrijkste verschil dat dit geen functie is waar ts op afgerekend zal worden als het toch fout mocht gaan. Mi is er geen gruwelijk verschil in verantwoordelijkheid, helemaal niet aangezien ts waarschijnlijk op korte termijn weg zal gaan en elders in het werkveld zal willen gaan werken. Ja, dan staat het zijn van een aanpakker best leuk op je CV

Aan de andere kant ben ik het er ook mee eens dat dit geen unieke kans is en dat werken voor exposure dus niet iets is wat je moet willen. Ts moet immers ook brood op de plank willen. Waar het hier alleen fout gaat is de vraag of ts voor exposure werkt. Aangezien ts WML krijgt is dit niet het geval. Natuurlijk is het minder dan in een startfunctie maar ogenschijnlijk is ts nog niet goed genoeg om een dergelijke functie te hebben (gelet op het werk in een kledingwinkel) en is er nog onvoldoende contact opgebouwd om daadwerkelijk zelfstandig opdrachten te verkrijgen.

Als ik er zo over nadenk zou ik het als ik ts was wel aanpakken. In het verleden heb ik ook kansloze dingen aangepakt en dat heeft mij op de lange baan voordeel gegeven. Dat is iets wat je pas achteraf weet. Het voordeel van kansloze dingen was dat het in een werkveld was die ik interessant vond en waar ik ook daadwerkelijk in wilde gaan werken. Ik neem aan dat dit voor ts ook zo is en dan verkies ik toch leukere werkzaamheden voor een lager loon. Helemaal als het slechts tijdelijk is.
pi_194996763
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 01:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Alsof een diploma heilig is :')
Als de baas van TS wil dat hij structureel op een hoger niveau werkt terwijl hij daar niet naar betaald heeft TS het volste recht om nee te zeggen. Als die werkgever je daarom ontslaat is het een zak hooi waar je niet eens voor moet willen werken.

Zo zit ik er ook in, als ik gratis en voor niks mijn kennis en kunde ter beschikking wil stellen ga ik wel vrijwilligerswerk doen.
Nee dat is het niet, maar het is niet alsof TS jaren lang deze functie gaat bekleden, over 6 maand heeft hij zijn diploma op zak en vertrekt hij wss
pi_194996868
Als je iets leuk vindt, als je iets aan het leren bent, dan is het best tof dat je baas je vraagt dat in werktijd voor hem toe te passen.

Maar als hij te krenterig is om daar iets extra's voor neer te leggen, wetende dat wat hij vraagt gewoon heel veel geld kost, dan zou ik ook nee zeggen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_194997064
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 01:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Alsof een diploma heilig is :')
Als de baas van TS wil dat hij structureel op een hoger niveau werkt terwijl hij daar niet naar betaald heeft TS het volste recht om nee te zeggen. Als die werkgever je daarom ontslaat is het een zak hooi waar je niet eens voor moet willen werken.

Zo zit ik er ook in, als ik gratis en voor niks mijn kennis en kunde ter beschikking wil stellen ga ik wel vrijwilligerswerk doen.
Lijkt wel alsof ik op iedereen moet reageren "heb je een betere optie dan?"

Jullie zitten allemaal te mierenneuken over dat je meer verdient. Maar tegelijkertijd gewoon wordt er gewoon gewerkt als T-shirt verkoper en dan is wel prima.

Daar is niks rationeel aan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194997078
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 07:44 schreef investeerdertje het volgende:
Aan de ene kant neig ik ernaar dat @:ts deze 'kans' aan moet pakken. Maar aan de andere kant ook dat ts dit niet moet doen. Oprecht is het voor mij een lastige.

Aan de ene kant zeg ik van wel omdat ts dan meer tijd in de grafische applicaties e.d. kan doorbrengen en er zo meer handigheid in kan krijgen, waarbij ts meer geld ontvangt dan gedurende de stage, en met een stuk verantwoordelijkheid kennis kan maken waar op de stage anderen verantwoordelijk voor zijn. Met als belangrijkste verschil dat dit geen functie is waar ts op afgerekend zal worden als het toch fout mocht gaan. Mi is er geen gruwelijk verschil in verantwoordelijkheid, helemaal niet aangezien ts waarschijnlijk op korte termijn weg zal gaan en elders in het werkveld zal willen gaan werken. Ja, dan staat het zijn van een aanpakker best leuk op je CV

Aan de andere kant ben ik het er ook mee eens dat dit geen unieke kans is en dat werken voor exposure dus niet iets is wat je moet willen. Ts moet immers ook brood op de plank willen. Waar het hier alleen fout gaat is de vraag of ts voor exposure werkt. Aangezien ts WML krijgt is dit niet het geval. Natuurlijk is het minder dan in een startfunctie maar ogenschijnlijk is ts nog niet goed genoeg om een dergelijke functie te hebben (gelet op het werk in een kledingwinkel) en is er nog onvoldoende contact opgebouwd om daadwerkelijk zelfstandig opdrachten te verkrijgen.

Als ik er zo over nadenk zou ik het als ik ts was wel aanpakken. In het verleden heb ik ook kansloze dingen aangepakt en dat heeft mij op de lange baan voordeel gegeven. Dat is iets wat je pas achteraf weet. Het voordeel van kansloze dingen was dat het in een werkveld was die ik interessant vond en waar ik ook daadwerkelijk in wilde gaan werken. Ik neem aan dat dit voor ts ook zo is en dan verkies ik toch leukere werkzaamheden voor een lager loon. Helemaal als het slechts tijdelijk is.
Dat lagere loon is er niet eens.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194997100
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 08:12 schreef Isabeau het volgende:
Als je iets leuk vindt, als je iets aan het leren bent, dan is het best tof dat je baas je vraagt dat in werktijd voor hem toe te passen.

Maar als hij te krenterig is om daar iets extra's voor neer te leggen, wetende dat wat hij vraagt gewoon heel veel geld kost, dan zou ik ook nee zeggen.
Principe geneuzel, waarom ga je dan niet elders werken tegen betere tarieven? O wacht... Baas geeft je een unieke kans...

Bewijs jezelf lekker en ga dan weer aan tafel voor meer geld. Nu is het op baas zijn risico laten zien of je überhaupt wat waard bent in die positie.

Bijkomend, ik kan mij niet anders voorstellen dan dat je nog 5x efficiënter moet worden in je werk, mensen opleiden kost geld... Men gaat er veel te makkelijk van uit dat de werkgever hier zoo veel beter van wordt.

Maar wie weet, wordt die dat, en creëer je daadwerkelijk wat leverage voor een onderhandeling.

[ Bericht 14% gewijzigd door ludovico op 11-09-2020 08:43:01 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194997253
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 23:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Niks rationeels aan om een verbetering af te wijzen. Als ze meer waard is, waarom gaat ze daar dan niet voor bij een andere werkgever? Er wordt gedaan alsof ze zoveel leverage heeft maar ze is T-shirt verkoper. Komop zeg.
De meeste studenten hebben een simpele bijbaan. De meeste bijna of recent afgestudeerden zoeken een starterfunctie voor na de diplomering. De meeste starters verdienen meer dan minimumloon. Dat is gezond verstand, geen zin om er bronnen bij te zoeken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194997301
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 08:33 schreef ludovico het volgende:

[..]

Lijkt wel alsof ik op iedereen moet reageren "heb je een betere optie dan?"

Jullie zitten allemaal te mierenneuken over dat je meer verdient. Maar tegelijkertijd gewoon wordt er gewoon gewerkt als T-shirt verkoper en dan is wel prima.

Daar is niks rationeel aan.
De betere optie is gewoon ruggengraat kweken. Voor jezelf opkomen. Weg durven lopen als een onderhandeling stukloopt. Heb je de rest van je carrière wat aan.
En het is juist wél rationeel. Hogere functie is meer loon. Punt. Juist het 'oeh ik heb niets anders', 'misschien vind ik niet meteen een baan' en 'het is misschien goed voor het cv' is emotie.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  vrijdag 11 september 2020 @ 08:58:45 #134
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_194997402
Bij een baas die minimum loon betaald en niks extra's neer wil leggen voor iets waar zijn winkel beter van wordt, weet ik wel genoeg.

Die gaat niet betalen 'naar waarde'. Die wil de goedkoopst mogelijke medewerkers om zijn winkel draaiende te houden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_194997470
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 01:03 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Van nee zeggen kun je ook groeien.

En is dit wel een kans om te groeien?
TS is bijna klaar met een relevante studie, het is niet zo dat hij nu voor het eerst een foldertje mag maken.
Daarbij loopt TS ook nog stage naast studie en bijbaantje.

Ik kan me best voorstellen dat die 2 dagen bijbaan dan even een fijne afleiding zijn en je gedachten even van de studie/stage afhalen :@
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_194998136
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:55 schreef Dries4Ever het volgende:
Je studeert nog en loopt nu al langs je schoenen _O-

Waarom zie je dit niet als mooie oefening? staat ook nog eens leuk op je cv
TS zal er ooit nog wel eens achter komen dat werkgevers graag personeel hebben dat simpelweg doet wat er gevraagd wordt. Er zijn zat jongelui die uberhaupt blij zijn dat ze een baan hebben.
Pecunia non olet
pi_194998363
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 08:47 schreef baskick het volgende:

[..]

De meeste studenten hebben een simpele bijbaan. De meeste bijna of recent afgestudeerden zoeken een starterfunctie voor na de diplomering. De meeste starters verdienen meer dan minimumloon. Dat is gezond verstand, geen zin om er bronnen bij te zoeken.
Als je daar niet naar zoekt of hebt gevonden heb je niks beters, hoe moeilijk is het nou om niet in te zien dat voor een verbetering kiezen in je eigen belang is? Echt?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194998384
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 08:51 schreef baskick het volgende:

[..]

De betere optie is gewoon ruggengraat kweken. Voor jezelf opkomen. Weg durven lopen als een onderhandeling stukloopt. Heb je de rest van je carrière wat aan.
En het is juist wél rationeel. Hogere functie is meer loon. Punt. Juist het 'oeh ik heb niets anders', 'misschien vind ik niet meteen een baan' en 'het is misschien goed voor het cv' is emotie.
Ze heeft minder leverage dan jij denkt, en daarom loop je buiten je schoenen. Graag of niet.

Wat denk je nou? Als een professioneel 5* efficiënter en beter werk aflevert dan TS vanwege ervaring en 50 euro factureert, dan is TS maar 5 of minder waard in loondienst.

Mensen opleiden kost geld en ik geloof er niet in dat de ervaring van een student erg zwaar telt nee. Zo wel? Zoek dan een betere werkgever, maar die is niet voor handen, dus nogmaals, naast je schoenen lopen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195001621
Om terug te grijpen op de titel van dit topic hier; is er hier sprake van een onredelijk verzoek van de werkgever? Nee, een onredelijk verzoek is dit niet. Het feit dat er hierover zoveel berichten geplaatst worden, en dat er tussen dezen en genen geen consensus bestaat, toont voor mij wel aan dat dat verzoek in ieder geval niet onredelijk is.
Maar ja, of dat je nu gehoor zou moeten geven aan zijn verzoek...
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
pi_195002610
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 13:18 schreef ReizigerZonderDoel het volgende:
Om terug te grijpen op de titel van dit topic hier; is er hier sprake van een onredelijk verzoek van de werkgever? Nee, een onredelijk verzoek is dit niet. Het feit dat er hierover zoveel berichten geplaatst worden, en dat er tussen dezen en genen geen consensus bestaat, toont voor mij wel aan dat dat verzoek in ieder geval niet onredelijk is.
Maar ja, of dat je nu gehoor zou moeten geven aan zijn verzoek...
Dat sommige mensen hier ongelijk hebben betekent niet dat het verzoek niet onredelijk is.

De vraag is wat precies de aard van het verzoek is.
Is het slechts een vraag en als TS nee zegt dan is het ook goed?
Of eist hij dat TS werkzaamheden verricht die buiten zijn functie vallen en normaliter hoger beloond worden?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Moderator vrijdag 11 september 2020 @ 14:36:23 #141
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195003100
Persoonlijk zou ik het doen. En dan vanaf het moment dat je in de winkel bent tot nu in mijn CV zetten dat je marketingspecialist (of whatever) bent. Maak er dan ook lekker gebruik van :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_195003975
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:20 schreef baskick het volgende:


Het onder de marktwaarde weggeven van iets is nooit een goed idee.
Ach in de slecht arbeidsmarkt worden onbetaalde stages als normaal beschouwd. Dus ipv verkoopwerkzaamheden betaald aan zijn professionele vaardigheden werken is dan nog niet zo gek. 8-)
pi_195007397
Het is wel duidelijk dat de partijen in deze discussie hier niet nader tot elkaar komen.
pi_195008126
Niet doen als het niet goed voelt ondanks dat het goed staat op je cv en je naar mijn mening niet altijd meteen overal iets extra's voor hoeft te krijgen.
Jij bent wel degene die de persoon kent en als je gevoel slecht is kun je vast wel iets anders vinden om op je cv te zetten.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_195008292
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 23:15 schreef ludovico het volgende:

[..]

Niks rationeels aan om een verbetering af te wijzen. Als ze meer waard is, waarom gaat ze daar dan niet voor bij een andere werkgever? Er wordt gedaan alsof ze zoveel leverage heeft maar ze is T-shirt verkoper. Komop zeg.
En ze wordt T-shirt marketeer. Hoef je natuurlijk geen 2x modaal voor te vragen maar een extraatje kan best.

Juist die houding om alles maar te slikken zorgt ervoor dat onze rechten steeds meer worden uitgehold. Op de een of andere manier zijn we gaan geloven dat de geldschieter meer waard is, maar aan het eind van de dag is het een ruil waar beide partijen beter van zouden moeten worden. De werkgever krijgt aandacht voor zijn social media waardoor hij misschien meer klandizie krijgt en TS krijgt in ruil meer geld. Leuk dat het altijd maar "leuk" moet zijn, maar daar kan je schoorsteen niet van roken.
pi_195009250
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 10:01 schreef obligataire het volgende:

[..]

TS zal er ooit nog wel eens achter komen dat werkgevers graag personeel hebben dat simpelweg doet wat er gevraagd wordt. Er zijn zat jongelui die uberhaupt blij zijn dat ze een baan hebben.
QFT
  vrijdag 11 september 2020 @ 21:03:14 #147
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_195009941
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 10:17 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ze heeft minder leverage dan jij denkt, en daarom loop je buiten je schoenen. Graag of niet.

Wat denk je nou? Als een professioneel 5* efficiënter en beter werk aflevert dan TS vanwege ervaring en 50 euro factureert, dan is TS maar 5 of minder waard in loondienst.

Mensen opleiden kost geld en ik geloof er niet in dat de ervaring van een student erg zwaar telt nee. Zo wel? Zoek dan een betere werkgever, maar die is niet voor handen, dus nogmaals, naast je schoenen lopen.
Ze is aangenomen voor t-shirts vouwen. Dat is werk wat iedereen kan, en wordt derhalve met minimum loon beloond. Voor jou 10 anderen.

Nu wil de baas dat ze werk op HBO niveau gaat doen. Daar wil hij echter ook minimum loon voor betalen, terwijl dat geen werk is waarvoor morgen 10 anderen kunnen beginnen. Zijn zaak heeft er wel profijt van, maar voor TS is het weinig aanvullend qua exposure, ervaring en netwerken. Ja, dalijk willen de andere 10 winkels in het dorp ook dat TS gratis hun socials bij gaat houden en posters maken :')

Het is ook niet zo dat de baas ineens 50 euro per uur moet aftikken aan TS. Maar een beloning voor de werkzaamheden die niet contractueel zijn is best op zijn plaats. Het ís geen t-shirts vouwen wat hij vraagt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 11 september 2020 @ 21:38:41 #148
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_195010681
Ik zou niet zomaar nee zeggen, maar juist vanuit kansen denken.

Punt 1 is dit het werk wat je eigenlijk wil doen toch?
Punt 2 heb je nu nog niet veel ervaring toch?
Punt 3 heb je nog en heel leven van geld verdienen voor je toch?
Punt 4 is dat je met wat ervaring makkelijker elders aan de bak komt toch?

Als het nu eens niet zozeer over geld, maar wel om ervaring en een start maken gaat? Dat wel je jobtitel, maar niet je salaris wordt aangepast bijvoorbeeld. En dat je dus over een (half) jaar niet alleen een stage, maar ook een echt project hebt gedraaid.

Wellicht dat daarmee je baankansen in de toekomst wel eens een stuk beter kunnen worden.
pi_195015162
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 15:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ach in de slecht arbeidsmarkt worden onbetaalde stages als normaal beschouwd. Dus ipv verkoopwerkzaamheden betaald aan zijn professionele vaardigheden werken is dan nog niet zo gek. 8-)
TS wordt praktisch gevraagd als online marketeer te gaan werken. Die markt is zo slecht nog niet :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195015174
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 september 2020 10:17 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ze heeft minder leverage dan jij denkt, en daarom loop je buiten je schoenen. Graag of niet.

Wat denk je nou? Als een professioneel 5* efficiënter en beter werk aflevert dan TS vanwege ervaring en 50 euro factureert, dan is TS maar 5 of minder waard in loondienst.

Mensen opleiden kost geld en ik geloof er niet in dat de ervaring van een student erg zwaar telt nee. Zo wel? Zoek dan een betere werkgever, maar die is niet voor handen, dus nogmaals, naast je schoenen lopen.
We gaan het niet eens worden. Geeft niet. Ik hoop dat TS inziet dat haar kennis meer waard is dan minimumloon.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195015632
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 19:36 schreef Daboman het volgende:

[..]

En ze wordt T-shirt marketeer. Hoef je natuurlijk geen 2x modaal voor te vragen maar een extraatje kan best.

Juist die houding om alles maar te slikken zorgt ervoor dat onze rechten steeds meer worden uitgehold. Op de een of andere manier zijn we gaan geloven dat de geldschieter meer waard is, maar aan het eind van de dag is het een ruil waar beide partijen beter van zouden moeten worden. De werkgever krijgt aandacht voor zijn social media waardoor hij misschien meer klandizie krijgt en TS krijgt in ruil meer geld. Leuk dat het altijd maar "leuk" moet zijn, maar daar kan je schoorsteen niet van roken.
Dan moet je ervoor zorgen dat je meer waard bent dat een minimumloner, dat heeft in een vrije markt economie niks te maken met kartelvorming (werknemers organisaties / vakbonden) maar met schaarste en economische waarde.

Het schort als beginner aan die economische waarde aangezien je als professional je nog 10x beter moet worden in je werk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zaterdag 12 september 2020 @ 08:25:42 #152
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_195015655
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 05:32 schreef baskick het volgende:

[..]

We gaan het niet eens worden. Geeft niet. Ik hoop dat TS inziet dat haar kennis meer waard is dan minimumloon.
Dan begrijp ik de vraag/discussie eigenlijk niet. Als TS meer waard is dan gaat ze toch gewoon solliciteren naar een baan in dat werkveld? Probleem opgelost
pi_195015692
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:15 schreef dressoirkastje het volgende:

[..]

Ik heb hem inderdaad gevraagd hoe hij die invulling ziet. Hij wil mij op de 2 dagen dat ik werk volledig inzetten voor marketingwerkzaamheden en een andere medewerker inzetten in de winkel voor de verkoop.

Als het incidenteel was geweest had ik hier niet zo'n issue mee gehad, maar nu wil hij mij volledig inzetten als marketingmedewerker zonder mijn functie of salaris aan te passen.
Dus je mag iets leukers doen in de tijd dat je normaal iets minder leuks doet , het is relevant voor je cv , je bent bijna afgestudeerd dus bijna klaar als bijbaan daar. Ik snap serieus niet dat je dit niet ziet als kans om extra ervaring op je cv te krijgen , je kan gewoon marketingmedewerker op je cv gooien hierna en jij gaat zeuren. Lijkt wel alsof je liever sales doet ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  Moderator zaterdag 12 september 2020 @ 08:48:43 #154
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195015813
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 september 2020 08:31 schreef Joene het volgende:

[..]

Dus je mag iets leukers doen in de tijd dat je normaal iets minder leuks doet , het is relevant voor je cv , je bent bijna afgestudeerd dus bijna klaar als bijbaan daar. Ik snap serieus niet dat je dit niet ziet als kans om extra ervaring op je cv te krijgen , je kan gewoon marketingmedewerker op je cv gooien hierna en jij gaat zeuren. Lijkt wel alsof je liever sales doet ?
Snowvlakes galore.

Mijn klanten/clienten zouden er een moord voor doen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_195015882
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 21:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ze is aangenomen voor t-shirts vouwen. Dat is werk wat iedereen kan, en wordt derhalve met minimum loon beloond. Voor jou 10 anderen.

Nu wil de baas dat ze werk op HBO niveau gaat doen. Daar wil hij echter ook minimum loon voor betalen, terwijl dat geen werk is waarvoor morgen 10 anderen kunnen beginnen. Zijn zaak heeft er wel profijt van, maar voor TS is het weinig aanvullend qua exposure, ervaring en netwerken. Ja, dalijk willen de andere 10 winkels in het dorp ook dat TS gratis hun socials bij gaat houden en posters maken :')

Het is ook niet zo dat de baas ineens 50 euro per uur moet aftikken aan TS. Maar een beloning voor de werkzaamheden die niet contractueel zijn is best op zijn plaats. Het ís geen t-shirts vouwen wat hij vraagt.
Het gaat er niet om welk niveau blabla x vaak uitvoert, het gaat om de toegevoegde waarde. Jullie doen alsof dit extraatje veel toevoegt..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195016065
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:51 schreef dressoirkastje het volgende:
Ik ben daar komen werken als verkoper en ik voel er eerlijk gezegd niet veel voor om voor het minimumloon dergelijke (kostbare) werkzaamheden uit te voeren.
Sluit een deal met hem. Als door jouw pr werkzaamheden de verkopen in de winkel gaan stijgen (aantoonbaar) , vraag dan een bedrag of loonstijging.
pi_195016549
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 08:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dan moet je ervoor zorgen dat je meer waard bent dat een minimumloner, dat heeft in een vrije markt economie niks te maken met kartelvorming (werknemers organisaties / vakbonden) maar met schaarste en economische waarde.

Het schort als beginner aan die economische waarde aangezien je als professional je nog 10x beter moet worden in je werk.
Die schaarste is er al, want werkgever van TS gaat echt geen geroutineerde multinational marketeer inhuren om een social media account bij te houden. Het simpele feit dat werkgever er naar vroeg geeft al aan dat er enige waarde in zit. Maar dit is een kans om op goedkope manier toch wat aan marketing te doen. Niet veel mensen kunnen goedkope marketing aanbieden terwijl ze wel enige kennis van zaken hebben. Maar ik zou dan juist aan een student denken. Want de marketeers met ervaring gaan wel naar de veel beter betalende multinationals.
  zaterdag 12 september 2020 @ 13:03:56 #158
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_195019159
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 08:56 schreef ludovico het volgende:

[..]

Het gaat er niet om welk niveau blabla x vaak uitvoert, het gaat om de toegevoegde waarde. Jullie doen alsof dit extraatje veel toevoegt..
Voor de baas wel.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_195025765
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:43 schreef maily het volgende:
Gewoon doen. Ervaring opdoen. En alvast een beetje reclame maken voor jezelf ^O^
En ik zeg het ook: "staat goed op je CV"
Yep, en ondertussen neem je wat spullen mee uit de winkel voor nop. En zeg je tegen de baas, dat is alvast goede reclame voor jullie, want mijn kennissen en familie maken nu kennis met jullie producten. Dus gratis reclame.
pi_195032199
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 13:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Voor de baas wel.
... Je moet nog een hoop leren, de stelligheid is fout.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195032273
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 06:16 schreef ludovico het volgende:

[..]

... Je moet nog een hoop leren, de stelligheid is fout.
Anderen ervaren jouw stelligheid als naïef. Of dom. Of irritant. Of in elk geval onjuist.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195032671
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 21:34 schreef dressoirkastje het volgende:
Jeetje, wat een reacties! Dank voor jullie feedback en leuk om te zien welke discussies er uit voortvloeien.

Zoals eerder aangegeven wil ik best incidenteel wat marketingtaken uitvoeren, maar dit gaat om een structurele wijziging. Ik ga bij mijn werkgever aangeven dat ik het niet ga doen, ook niet incidenteel. Mijn werkgever kennende gaat hij misbruik maken van het "incidentele" gedeelte wanneer ik dat opper. In ieder geval is mij nu helder dat ik de "functiewijziging" wel degelijk mag weigeren.

Trouwens, tof dat sommigen van jullie het probleem van "werken voor exposure" aankaarten, dit wordt ook uitgebreid behandeld tijdens de opleiding. Werken voor exposure kan soms lucratief zijn, maar dan moet je een wel heel unieke opdracht mogen uitvoeren. Het bijhouden van de social media voor een klein lokaal winkeltje is dat uiteraard niet.
Het was wel beter voor je cv geweest maar snap jou wel. I.p.v. het meteen af te wijzen kun je ook met je baas hierover praten. Dus vragen van "jij vraagt dit van mij maar gezien het een functiewijziging is wat staat daar tegenover?". Dan leg je de bal weer bij hem en is het aan hem om hierover te beslissen. Als hj weigert dan kan jij het weigeren maar dan heb jij het beste van jouw kant laten zien.

En je moet uitkijken dat dit geen tijdrovende klus wordt (dus ook buiten je werkzaamheden hier veel mee bezig zijn) want je studie moet niet in gevaar komen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zondag 13 september 2020 @ 08:53:25 #163
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_195032794
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 07:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Anderen ervaren jouw stelligheid als naïef. Of dom. Of irritant. Of in elk geval onjuist.
Ja, en dat belerende toontje naar iemand die hij totaal niet kent...

Misschien is degene die hier moet leren dat er andere meningen en ervaringen zijn niet ik :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_195033952
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2020 05:32 schreef baskick het volgende:

[..]

We gaan het niet eens worden. Geeft niet. Ik hoop dat TS inziet dat haar kennis meer waard is dan minimumloon.
Ik denk dat je het wat breder moet zien. Zeker bij kleine bedrijfjes is de relatie wkg wkn niet helemaal zo zwart-wit. Soms moet wkn een extra tandje bijzetten uit bedrijfsbelang. Andersom mag een werknemer, ik noem maar een voorbeeldje, de bedrijfsbus lenen als hij gaat verhuizen. Weinig werkgevers die daar een rekening voor sturen.

Maar als wkn het onderste uit de kan wil, en hij krijgt dat niet, tsja dan is opstappen de beste optie. Het zegt wel iets over het (inhalige) karakter van iemand.
Pecunia non olet
pi_195034162
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 10:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik denk dat je het wat breder moet zien. Zeker bij kleine bedrijfjes is de relatie wkg wkn niet helemaal zo zwart-wit. Soms moet wkn een extra tandje bijzetten uit bedrijfsbelang. Andersom mag een werknemer, ik noem maar een voorbeeldje, de bedrijfsbus lenen als hij gaat verhuizen. Weinig werkgevers die daar een rekening voor sturen.

Maar als wkn het onderste uit de kan wil, en hij krijgt dat niet, tsja dan is opstappen de beste optie. Het zegt wel iets over het (inhalige) karakter van iemand.
Natuurlijk, geven en nemen, maar als de werkgever TS structureel ander werk wil laten doen zonder er iets voor terug te geven, komt het van 1 kant. Er zit wel een verschil tussen minimumloon en modaal. Een beetje meer voor geschoold werk is m.i. niet meteen inhalig.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195034288
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 07:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Anderen ervaren jouw stelligheid als naïef. Of dom. Of irritant. Of in elk geval onjuist.
Dat zal dan wel, ik ben in ieder geval wel overtuigd van mijn gelijk inderdaad. En jij bent stellig dat de werkgever er beter van is, maar de werkgever neemt alle risico en is helemaal niet zeker van resultaat. Dus doe wat met die informatie.

Een andere user had dit al in de gaten en was zo verstandig om TS te wijzen op de mogelijkheid om bij "hogere omzetten" een bonus te vergaren, daar zit eventueel onderhandelingskracht. Ook de impliciete aanname dat een werkgever rijk wilt worden over iemands rug is ongefundeerd.

Uit alles blijkt dat jij denkt als een werknemer die niet nadenkt over hoe het er uit zou kunnen zien uit de positie van de werkgever.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195034334
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 08:53 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja, en dat belerende toontje naar iemand die hij totaal niet kent...

Misschien is degene die hier moet leren dat er andere meningen en ervaringen zijn niet ik :D
Ik kan slecht tegen domheid.

Mijn stelling is hier altijd geweest "als het een upgrade is voor jezelf, doe je er goed aan het aan te nemen"
Een andere mening daarover hebben schiet je jezelf mee in je schoenen en is niet rationeel. Dat noem ik met alle respect hoor, geen mening.

Iets vervolgens niet aannames want je vindt dat je nog meer verdient terwijl je met diezelfde houding alleen maar minder krijgt... Ja dat komt wel aardig overeen met de definitie naast je schoenen lopen.

En of het echt zo is weet ik niet hoor, moet TS lekker zelf weten, maar er valt ook iets voor te zeggen dat je, als je ergens nog maar tijdelijk blijft werken zolang je studeert dat je je niet wilt bezighouden met job hoppen.

Ik heb nog geen goed argument gezien naast wat ego kwesties.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195035291
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 10:51 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik kan slecht tegen domheid.

Mijn stelling is hier altijd geweest "als het een upgrade is voor jezelf, doe je er goed aan het aan te nemen"
Een andere mening daarover hebben schiet je jezelf mee in je schoenen en is niet rationeel. Dat noem ik met alle respect hoor, geen mening.

Iets vervolgens niet aannames want je vindt dat je nog meer verdient terwijl je met diezelfde houding alleen maar minder krijgt... Ja dat komt wel aardig overeen met de definitie naast je schoenen lopen.

En of het echt zo is weet ik niet hoor, moet TS lekker zelf weten, maar er valt ook iets voor te zeggen dat je, als je ergens nog maar tijdelijk blijft werken zolang je studeert dat je je niet wilt bezighouden met job hoppen.

Ik heb nog geen goed argument gezien naast wat ego kwesties.
Vraag het vertalers of journalisten die een paar cent per woord krijgen, omdat men structureel steeds minder geld voor geschoold werk is gaan accepteren.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195035334
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 10:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat zal dan wel, ik ben in ieder geval wel overtuigd van mijn gelijk inderdaad. En jij bent stellig dat de werkgever er beter van is, maar de werkgever neemt alle risico en is helemaal niet zeker van resultaat. Dus doe wat met die informatie.
Die neemt absoluut risico. En kennelijk vindt ie het risico behapbaar genoeg om tegen hetzelfde minimumloon wél te lopen maar tegen een geüpgraded salaris niet. Prima. Aan TS om te bepalen of ie daarmee instemt of niet en gewoon lekker afstudeert en dan een werkgever zoekt die het niveau/kennis/kunde wel op waarde weet te schatten.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195035371
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:50 schreef baskick het volgende:

[..]

Vraag het vertalers of journalisten die een paar cent per woord krijgen, omdat men structureel steeds minder geld voor geschoold werk is gaan accepteren.
Dat noemen we vraag en aanbod.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195035399
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:53 schreef baskick het volgende:

[..]

Die neemt absoluut risico. En kennelijk vindt ie het risico behapbaar genoeg om tegen hetzelfde minimumloon wél te lopen maar tegen een geüpgraded salaris niet. Prima. Aan TS om te bepalen of ie daarmee instemt of niet en gewoon lekker afstudeert en dan een werkgever zoekt die het niveau/kennis/kunde wel op waarde weet te schatten.
Even voor de duidelijkheid, als TS weigert en dat is haar goed recht, wat zouden de negatieve gevolgen kunnen zijn? Ontslag? Slechte referentie? Nog meer?
pi_195035456
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:55 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat noemen we vraag en aanbod.
Precies en waarom denk je dat de vraag naar online marketeers een minimumloon verantwoord?

Oké, los van het feit dat het hier een bijbaantje betreft en dat bijbaantjes als online marketeer misschien wat lastiger is. Dat geldt sowieso voor alle bijbaantjes op niveau.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195044094
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 12:02 schreef baskick het volgende:

[..]

Precies en waarom denk je dat de vraag naar online marketeers een minimumloon verantwoord?

Oké, los van het feit dat het hier een bijbaantje betreft en dat bijbaantjes als online marketeer misschien wat lastiger is. Dat geldt sowieso voor alle bijbaantjes op niveau.
Er is nog een verschil tussen wat mogelijk is etc VS de flexibiliteit met de huidige werkgever + weinig moeite + over x maanden afgestudeerd en op zoek naar een "echte baan".

Low effort 0 risk, super flexibel, geen interferences met studie etc etc geen moeite hoeven doen voor het zoeken naar iets beters terwijl je toch snel klaar bent met studie en iets anders zult willen doen tjah tjah tjah.

Ik zou voor low effort en comfort kiezen wat nog wat waarde toevoegt aan je skillset ook.

Maarja ik bekijk het vrij simpel als "is het een upgrade of niet" niet of het voldoende betaalt gegeven de functie, dat laatste is leuk, als je ergens lang wilt blijven en je tijd hebt om een potentiële werkgever die naar zo een persoon zoekt wat te kunnen bieden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_195044435
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:57 schreef blackmirror het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid, als TS weigert en dat is haar goed recht, wat zouden de negatieve gevolgen kunnen zijn? Ontslag? Slechte referentie? Nog meer?
Denk niet dat ze deze werkgever nog als referentie kan gebruiken op haar cv.
.
pi_195045822
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 18:34 schreef Fer het volgende:

[..]

Denk niet dat ze deze werkgever nog als referentie kan gebruiken op haar cv.
Nou, kwestie van een neutraal getuigschrift vragen bij uitdiensttreding. Alsof een eerste serieuze werkgever je vakkenvullersbijbaantje gaat bellen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195046435
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 19:59 schreef baskick het volgende:

[..]

Nou, kwestie van een neutraal getuigschrift vragen bij uitdiensttreding. Alsof een eerste serieuze werkgever je vakkenvullersbijbaantje gaat bellen.
Wel als de ex-werkgeverlijst nog kort is valt er niet echt iemand anders te bellen.
pi_195049515
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:55 schreef Dries4Ever het volgende:
Je studeert nog en loopt nu al langs je schoenen _O-

Waarom zie je dit niet als mooie oefening? staat ook nog eens leuk op je cv
Uhm nee, het bijbaantje was niet het doel om die ervaring op te doen. De werkgever verwacht, dat TS ipv. 20 uur, er 30 maakt en wat ook nog eens arbeidsintensiever is, voor hetzelfde loon. Denk dat daar maar weinig mensen mee akkoord gaan.
pi_195049701
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 23:25 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Uhm nee, het bijbaantje was niet het doel om die ervaring op te doen. De werkgever verwacht, dat TS ipv. 20 uur, er 30 maakt en wat ook nog eens arbeidsintensiever is, voor hetzelfde loon. Denk dat daar maar weinig mensen mee akkoord gaan.
uh ja, want TS krijgt alle uren betaald
pi_195051159
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 20:36 schreef blackmirror het volgende:

[..]

Wel als de ex-werkgeverlijst nog kort is valt er niet echt iemand anders te bellen.
Dat was bij mij het geval, maar mijn eerste serieuze werkgever heeft naar geen van mijn bijbaantjes gebeld.
pi_195051370
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 23:44 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

uh ja, want TS krijgt alle uren betaald
Werkgever klinkt als iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten..
dag
pi_195051531
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 08:17 schreef Peter het volgende:

[..]

Werkgever klinkt als iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten..
Ik snap hem best wel. Waarom een dure zzp'er inhuren als je een knul hebt rondlopen die het ook kan. En het is leuker om te doen dan het normale werk. Maar zonder enig extraatje komt het wel wat gierig over inderdaad.
Pecunia non olet
pi_195052145
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 07:34 schreef Chia het volgende:

[..]

Dat was bij mij het geval, maar mijn eerste serieuze werkgever heeft naar geen van mijn bijbaantjes gebeld.
Idem. Bijbaan van niveautje-vakkenvuller. Lekker relevant.

quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 08:17 schreef Peter het volgende:

[..]

Werkgever klinkt als iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten..
Mooie samenvatting, ja :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195054474
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 23:44 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

uh ja, want TS krijgt alle uren betaald
Maar niet het bedrag wat hij waard zou zijn voor deze taken. Dat is gewoon een legitieme reden om iets te weigeren. Het wil niet zeggen, omdat je een starter op de arbeidsmarkt bent, dat een werkgever werkelijk alles kan doen en laten met je. TS heeft gewoon gelijk om niet over zich heen te laten lopen en het gaat bovendien om een bijbaantje. Daar komt nog bij dat hij die ervaring al bij zijn stageplek opdoet. Niet nodig en een ander bijbaantje kan hij zo vinden.
pi_195055751
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:34 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Maar niet het bedrag wat hij waard zou zijn voor deze taken.
Een broekie die nog niet eens afgestudeerd is en bij zijn huidige werkgever meer betaald krijgt als tijdens een normale stage zou gewoon blij moeten zijn om niet zijn stompzinnige verkoopwerkzaamheden te hoeven te doen en wat studie gerelateerd te kunnen doen. Zoals het oud hollands spreekwoord gaat wie het onderste uit de kan wilt krijgt de deksel op zijn neus.
pi_195055971
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een broekie die nog niet eens afgestudeerd is en bij zijn huidige werkgever meer betaald krijgt als tijdens een normale stage zou gewoon blij moeten zijn om niet zijn stompzinnige verkoopwerkzaamheden te hoeven te doen en wat studie gerelateerd te kunnen doen. Zoals het oud hollands spreekwoord gaat wie het onderste uit de kan wilt krijgt de deksel op zijn neus.
Minimumloon is niet van toepassing op stages, dus het is vrij veelvoorkomend dat een stage minder 'verdient' dan welke bijbaan dan ook. Een stage dient dan ook een ander doel dan een bijbaan. Het doel van de bijbaan is doorgaans inkomen genereren. Die vergelijking gaat dan ook mank.

Het doel van de werkgever van TS is louter commercieel; TS moet iets aan marketing doen omdat de werkgever daar financieel gewin hoopt te bereiken. Kennelijk is de werkgever van mening dat TS daar voldoende kennis en kunde voor bezit - "broekie" of niet, afgestudeerd of niet.

Een diploma bewijst alleen dat je iets hebt gedaan, niet dat je iets kunt. Of TS nu wel of niet afgestudeerd zou zijn in marketing, is niet eens relevant.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195056074
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 17:55 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik vind dit serieus meevallen. Je hebt namelijk twee groepen creatievelingen: zij die denken dat je (gratis) portfolio moet opbouwen, en zij die weten wat ze waard zijn en daar naar handelen.
Evenzo heb je twee soorten klant: zij die geen budget hebben en het vermommen als "voor je portfolio", en zij die zichzelf serieus nemen en gewoon marktconform willen betalen voor de kwaliteit die ze afnemen.
In mijn ervaring zijn degenen die voor portfolio werken, niet de mensen die zich uit dat cirkeltje weten te ontworstelen. En in mijn ervaring zijn de mensen zonder budget niet degenen die ooit serieus gaan betalen voor de geleverde kwaliteit.
Kijk zelf maar even bij welk clubje je wilt horen.
Goede reactie! ^O^

Vraag me alleen wel af of dit ook geldt als je helemaal aan het begin van je carrière zit. Wat is 'marktconform' als je nog nul ervaring hebt?

Ik zou het geloof ik niet eens zien als portfolio opbouwen, maar gewoon als een gratis kans om aan te kunnen rommelen en fouten te kunnen maken zonder consequenties.

Maar goed, ik zit ook niet in de creatieve sector.
pi_195056192
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:22 schreef baskick het volgende:

Het doel van de werkgever van TS is louter commercieel; TS moet iets aan marketing doen omdat de werkgever daar financieel gewin hoopt te bereiken. Kennelijk is de werkgever van mening dat TS daar voldoende kennis en kunde voor bezit - "broekie" of niet, afgestudeerd of niet.

ts moet niets zijn werkgever heeft gevraagd of hij iets in zijn vakgebied zou willen doen in de baas zijn tijd.

Dat sommige hier vinden dat hij dan marktconform beloond moet worden terwijl zijn output waarschijlijk door gebrek aan ervaring stukken lager is als iemand met meerjarige vakervaring vind ik nogal arrogant. :D
pi_195056443
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

ts moet niets zijn werkgever heeft gevraagd of hij iets in zijn vakgebied zou willen doen in de baas zijn tijd.

Dat sommige hier vinden dat hij dan marktconform beloond moet worden terwijl zijn output waarschijlijk door gebrek aan ervaring stukken lager is als iemand met meerjarige vakervaring vind ik nogal arrogant. :D
Daarom spreek je ook van een startersloon en niet van een loon voor iemand met meerjarige vakervaring. Dit startersloon ligt echter een stukje hoger dan het minimumloon dat door dit bedrijf gegeven wordt aan verkoopassistentes. Ik vind het arrogant om te verwachten dat iemand voor minimumloon werk gaat doen waar diegene 4 jaar voor heeft moeten studeren. En laten we wel wezen, het gaat hier niet om een stage en bijkomende begeleiding. TS haar werkgever verwacht resultaat en heeft het hier niet over een leertraject.
pi_195056461
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

ts moet niets zijn werkgever heeft gevraagd of hij iets in zijn vakgebied zou willen doen in de baas zijn tijd.

Dat sommige hier vinden dat hij dan marktconform beloond moet worden terwijl zijn output waarschijlijk door gebrek aan ervaring stukken lager is als iemand met meerjarige vakervaring vind ik nogal arrogant. :D
Het is een bijbaantje met een andere functietitel. Bij een nieuwe werkgever wordt dat uiteindelijk niet als relevant beoordeeld, maar als iets wat je tijdens je bijbaantje erbij hebt gedaan.

Daarnaast bestaan er ook starter of trainnee salarissen voor deze functie en de werkgever wil dat niet betalen. Tja, dan houdt het op.
pi_195056507
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:51 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Het is een bijbaantje met een andere functietitel. Bij een nieuwe werkgever wordt dat uiteindelijk niet als relevant beoordeeld, maar als iets wat je tijdens je bijbaantje erbij hebt gedaan.

Is dat zo? Ik kan me voorstellen dat het een voordeel is als je een sollicitatiegesprek hebt en je je competenties kan toelichten met iets tofs dat je tijdens je bijbaantje hebt gedaan.
  maandag 14 september 2020 @ 14:56:07 #191
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195056514
De vraag van TS is beantwoordt. De werkgever doet geen onredelijk verzoek maar ze kan de opdracht gewoon weigeren.

Als je de schoonmaakster vraagt om structureel receptiewerk te doen, dan moet je haar als receptioniste betalen. TS heeft gewoon gelijk en het zegt heel wat over de werkgever dat hij hier niets tegenover wil stellen.
Resistance is futile.
pi_195056556
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:55 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik kan me voorstellen dat het een voordeel is als je een sollicitatiegesprek hebt en je je competenties kan toelichten met iets tofs dat je tijdens je bijbaantje hebt gedaan.
Wanneer de werkgever tegen TS had gezegd: Ik pas je functietitel aan van je bijbaantje, dan had hij laten zien dat hij serieus was tegenover TS en zou het inderdaad een goede toevoeging aan zijn cv zijn geweest. Dat doet hij niet en wil hetzelfde loon uitbetalen. Kortom, je hebt bij een nieuwe werkgever niet veel bewijs dat je praktische ervaring hebt opgedaan tijdens je bijbaantje, maar wel extra werk, wat weer ten koste gaat van de tijd en moeite die aan de stage besteed had kunnen worden.
pi_195056563
quote:
7s.gif Op maandag 14 september 2020 14:56 schreef Seven. het volgende:

Als je de schoonmaakster vraagt om structureel receptiewerk te doen, dan moet je haar als receptioniste betalen.
Als je op zoek bent naar een leuke baan als receptioniste, zou ik mijn bijbaantje liever invullen als receptionist dan als schoonmaker.
  maandag 14 september 2020 @ 15:33:54 #194
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195057011
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:59 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Als je op zoek bent naar een leuke baan als receptioniste, zou ik mijn bijbaantje liever invullen als receptionist dan als schoonmaker.
Kun je van alles van vinden maar de werkgever hoort daar gewoon het bijbehorende salaris tegenover te stellen.

Het gaat niet om 10% van TS d'r tijd, het is een compleet andere functie. Een promotie zonder beloning. Ze zou wel gek zijn om daarmee akkoord te gaan.
Resistance is futile.
pi_195057083
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

ts moet niets zijn werkgever heeft gevraagd of hij iets in zijn vakgebied zou willen doen in de baas zijn tijd.

Dat sommige hier vinden dat hij dan marktconform beloond moet worden terwijl zijn output waarschijlijk door gebrek aan ervaring stukken lager is als iemand met meerjarige vakervaring vind ik nogal arrogant. :D
Ja, je snapt wel hoe ik 'moet' hier bedoelde, he?
En marktconform betekent m.i. óók dat rekening gehouden moet worden met z'n (aanname) geringe ervaring.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195057085
quote:
7s.gif Op maandag 14 september 2020 15:33 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kun je van alles van vinden maar de werkgever hoort daar gewoon het bijbehorende salaris tegenover te stellen.

Het gaat niet om 10% van TS d'r tijd, het is een compleet andere functie. Een promotie zonder beloning. Ze zou wel gek zijn om daarmee akkoord te gaan.
Bijbehorend salaris van een nog niet afgestudeerd persoon zonder daadwerkelijke beroepservaring die zelfstandig zonder sturing zijn weg mag gaan zoeken is natuurlijk dan ook opeens minstens 1.5 modaal bruto per jaar. :P
pi_195057109
quote:
7s.gif Op maandag 14 september 2020 15:33 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kun je van alles van vinden maar de werkgever hoort daar gewoon het bijbehorende salaris tegenover te stellen.

Het gaat niet om 10% van TS d'r tijd, het is een compleet andere functie. Een promotie zonder beloning. Ze zou wel gek zijn om daarmee akkoord te gaan.
Die werkgever is ongetwijfeld een schraperige vrek die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Hij zou TS meer moeten betalen, dat doet ie niet. Dat is een gegeven, dus zodra je een echte baan vindt ben je daar zo snel mogelijk weg.

Nu je dat hebt vastgesteld is de enige keuze nog, ga ik voor minimumloon vakken vullen, of ga ik voor minimumloon iets doen dat:
- leuker is om te doen
- relevant is voor je werkervaring

Ik zie echt geen enkele reden om dan maar te gaan vakkenvullen, alleen om je werkgever een lesje te leren. Die man ligt daar heus niet van wakker.
pi_195057114
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 15:40 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, je snapt wel hoe ik 'moet' hier bedoelde, he?
En marktconform betekent m.i. óók dat rekening gehouden moet worden met z'n (aanname) geringe ervaring.
Marktconform is dan een onbetaalde stage om ervaring op te doen. >:)

https://fd.nl/werk-en-gel(...)-maar-weer-een-stage
pi_195057119
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 15:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bijbehorend salaris van een nog niet afgestudeerd persoon zonder daadwerkelijke beroepservaring die zelfstandig zonder sturing zijn weg mag gaan zoeken is natuurlijk dan ook opeens minstens 1.5 modaal bruto per jaar. :P
Niemand heeft het over modaal of meer. Maar:
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 10:38 schreef baskick het volgende:
Er zit wel een verschil tussen minimumloon en modaal. Een beetje meer voor geschoold werk is m.i. niet meteen inhalig.
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 15:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Marktconform is dan een onbetaalde stage om ervaring op te doen. >:)

https://fd.nl/werk-en-gel(...)-maar-weer-een-stage
Dat artikel is jaren oud :+

[ Bericht 14% gewijzigd door baskick op 14-09-2020 15:51:34 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 14 september 2020 @ 15:48:48 #200
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195057199
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 15:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bijbehorend salaris van een nog niet afgestudeerd persoon zonder daadwerkelijke beroepservaring die zelfstandig zonder sturing zijn weg mag gaan zoeken is natuurlijk dan ook opeens minstens 1.5 modaal bruto per jaar. :P
Kun je van alles van vinden, maar blijkbaar ziet deze werkgever TS dat wel even doen. Het is domweg niet relevant.

Ik heb een MBO diploma op niveau 3 maar ik verdien 75k per jaar want ik ben verantwoordelijk voor een afdeling van meer dan 100 man. Zou wat zijn als m'n leidinggevende ineens vindt dat ik aan modaal genoeg heb want ik ben niet afgestudeerd.

Het gaat om de inhoud van de functie. Als de werkgever van TS er geen vertrouwen in heeft want ze heeft geen diploma, dan moet hij lekker op zoek naar een afgestudeerde werknemer met werkervaring.
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')