abonnement Unibet Coolblue
pi_194966364
Ik wil graag in mijn eentje protesteren tegen iets.

Het lukt me niet heel goed om op Google meer goede informatie te vinden over de diverse rechten en plichten bij een solodemonstratie. Zo lees ik op diverse sites dat een soloprotest niet van tevoren hoeft worden aangemeld (en dus ook niet van tevoren kan worden verboden).

Wel ben ik benieuwd om welke redenen mijn soloprotest bijvoorbeeld wél zou kunnen worden verboden. Ik lees in verschillende bronnen dat er beperkingen aan het recht op demonstratie zitten, bijvoorbeeld als er gevaar voor de openbare orde of volksgezondheid dreigt, of als hiermee tegen andere grondrechten wordt ingegaan, bijvoorbeeld de vrijheid van iedereen om zijn religie naar eigen inzicht te belijden.

Zo vraag ik me bijvoorbeeld af wat de consequentie zou kunnen zijn als ik bij een kerk zou gaan demonstreren of bij de uitvaart van Kardinaal Simonis.

Verder vraag ik me af of mijn soloprotest op zich een gegronde reden voor de politie kan zijn om mij om mijn ID-kaart te vragen. Ik lees op diverse sites dat de politie bij demonstraties wél "zomaar" om een ID mag vragen, maar ik weet niet of mijn solodemonstratie dan als demonstratie geldt.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194966799
De gemeente kan je vragen beantwoorden.
Het lijkt mij dat protesteren in de kerk tijdens een dienst of uitvaart wel aan regels is gebonden. De gemeente kan je verder helpen, fok niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194966928
De gemeente heeft ieder geval geen last met handhaving 1,5 meter
pi_194967162
quote:
5s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:02 schreef JohnDDD het volgende:
Ik wil graag in mijn eentje protesteren tegen iets.

Het lukt me niet heel goed om op Google meer goede informatie te vinden over de diverse rechten en plichten bij een solodemonstratie. Zo lees ik op diverse sites dat een soloprotest niet van tevoren hoeft worden aangemeld (en dus ook niet van tevoren kan worden verboden).

Wel ben ik benieuwd om welke redenen mijn soloprotest bijvoorbeeld wél zou kunnen worden verboden. Ik lees in verschillende bronnen dat er beperkingen aan het recht op demonstratie zitten, bijvoorbeeld als er gevaar voor de openbare orde of volksgezondheid dreigt, of als hiermee tegen andere grondrechten wordt ingegaan, bijvoorbeeld de vrijheid van iedereen om zijn religie naar eigen inzicht te belijden.

Zo vraag ik me bijvoorbeeld af wat de consequentie zou kunnen zijn als ik bij een kerk zou gaan demonstreren of bij de uitvaart van Kardinaal Simonis.

Verder vraag ik me af of mijn soloprotest op zich een gegronde reden voor de politie kan zijn om mij om mijn ID-kaart te vragen. Ik lees op diverse sites dat de politie bij demonstraties wél "zomaar" om een ID mag vragen, maar ik weet niet of mijn solodemonstratie dan als demonstratie geldt.
De WOM (Wet Openbare Manifestaties) heeft het over een groep personen (wanneer iets een groep is is niet gedefinieerd, met hetis2013 hebben wij dat zo geinterpreteerd als dat een duo in ieder geval geen groep is).

Als je dus in je eentje gaat staan met een protest bord dan val je niet onder de WOM maar "gewoon" onder het recht Vrijheid van Meningsuiting, waar veel minder beperkingen op zijn. Je kan dit dus gewoon doen zonder aankondiging. En je moet het heel gek maken wil men je verwijderen (verstoring openbare orde b.v.)
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_194967328
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
De gemeente kan je vragen beantwoorden.
Het lijkt mij dat protesteren in de kerk tijdens een dienst of uitvaart wel aan regels is gebonden. De gemeente kan je verder helpen, fok niet.
Het is: FOK!
pi_194967489
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:53 schreef shazaam het volgende:

[..]

De WOM (Wet Openbare Manifestaties) heeft het over een groep personen (wanneer iets een groep is is niet gedefinieerd, met hetis2013 hebben wij dat zo geinterpreteerd als dat een duo in ieder geval geen groep is).

Als je dus in je eentje gaat staan met een protest bord dan val je niet onder de WOM maar "gewoon" onder het recht Vrijheid van Meningsuiting, waar veel minder beperkingen op zijn. Je kan dit dus gewoon doen zonder aankondiging. En je moet het heel gek maken wil men je verwijderen (verstoring openbare orde b.v.)
M.a.w. als eenmansbetoger val ik niet onder het recht op betoging, maar onder de vrijheid van meningsuiting?

Weet je iets over het nogal onduidelijke recht van de politie om om je ID te vragen als je ergens in je eentje gaat staan met een bord? Ik wil dat namelijk kunnen weigeren als ik dat recht heb.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194967499
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
De gemeente kan je vragen beantwoorden.
Het lijkt mij dat protesteren in de kerk tijdens een dienst of uitvaart wel aan regels is gebonden. De gemeente kan je verder helpen, fok niet.
Fok dat, fok helpt mij altijd verder. Ik stel al mijn levensvragen op Fok!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194967506
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:39 schreef KrekelJapie het volgende:
De gemeente heeft ieder geval geen last met handhaving 1,5 meter
Klopt. Daar houd ik mij normaal ook netjes aan overigens
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194967592
Verstoren van een kerkdienst is strafbaar cnf artikel 146 strafrecht
pi_194967647
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:16 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

M.a.w. als eenmansbetoger val ik niet onder het recht op betoging, maar onder de vrijheid van meningsuiting?

Weet je iets over het nogal onduidelijke recht van de politie om om je ID te vragen als je ergens in je eentje gaat staan met een bord? Ik wil dat namelijk kunnen weigeren als ik dat recht heb.
Id kaart laten zien mag je altijd weigeren er komen echter wel consequenties.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194967749
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:23 schreef investeerdertje het volgende:
Verstoren van een kerkdienst is strafbaar cnf artikel 146 strafrecht
Maar als ik met een bord voor de kerk ga staan met daarop een antigodsdienstige uiting (bijv. "God bestaat niet") verstoor ik dan die kerkdienst?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194967765
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Id kaart laten zien mag je altijd weigeren er komen echter wel consequenties.
Nou als een agent mij random op straat om ID vraagt, dan hoef ik mijn ID niet te laten zien. Dan kan het zijn dat er consequenties zijn, maar die zijn dan onterecht. Maar misschien, als ik sta te protesteren, geldt er een andere situatie. Ik wil graag weten wat mijn wettelijk recht is
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194967912
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:33 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Nou als een agent mij random op straat om ID vraagt, dan hoef ik mijn ID niet te laten zien. Dan kan het zijn dat er consequenties zijn, maar die zijn dan onterecht. Maar misschien, als ik sta te protesteren, geldt er een andere situatie. Ik wil graag weten wat mijn wettelijk recht is
Regels zijn niet zo duidelijk hierin. Het is aan de specifieke politieagent om een afweging te maken of hij het ID nodig heeft voor de uitvoering van zijn werk:
quote:
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

Er hoeft dus geen sprake te zijn van verdenking van een misdrijf of iets dergelijks. Werk je niet mee, dan krijg je een boete (artikel 447e Strafrecht: 3800 euro!).

Wel moet de agent een redelijke grond hebben om het identiteitsbewijs te vorderen. Volgens artikel 8a Politiewet 1993 moet een vordering "redelijkerwijs noodzakelijk [zijn] voor de uitoefening van de politietaak."

In deze aanwijzing identificatieplicht worden enkele voorbeelden genoemd van wanneer dat het geval zou kunnen zijn:


• een auto rijdt ‘s nachts rond op een industrieterrein;
• er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
• in een groepje bekende dealers duikt een onbekende op;
• bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en/of openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is;
• verkeersovertredingen;

Niet noodzakelijk is vorderen in deze situaties:

• bij preventief fouilleren met betrekking tot personen bij wie geen wapens of drugs worden gevonden of een andere aanleiding bestaat.
• grotere groepen personen zonder verdere aanleiding in het algemeen controleren op het identiteitsbewijs.

Mocht je bewusteloos op de grond liggen na een overval, dan kan het voor de politie nodig zijn om je identiteitsbewijs in te zien zodat ze weten wie je bent. Het is dan formeel gezien verplicht jezelf te identificeren. Maar dat is wat lastig, vandaar dat de aanwijzing het niet opportuun acht om in deze situaties van het vorderingsrecht gebruik te maken.

Als een agent dus om je ID-kaart vraagt, moet je hem die tonen tenzij er geen enkele reden is waarom hij die zou willen inzien. Maar bedenk wel dat het een lastige discussie is: je gaat die agent dan namelijk vertellen dat hij zijn werk verkeerd doet.
pi_194967975
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:40 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Regels zijn niet zo duidelijk hierin. Het is aan de politieagent om een afweging te maken of hij het ID nodig heeft voor de uitvoering van zijn werk:
[..]

Bedankt. Hierin lees ik wel terug dat het nogal een lastige discussie gaat worden als ik mijn ID weiger te tonen. De agent kan namelijk altijd beweren dat er bijvoorbeeld een gevaar bestaat voor mijn eigen veiligheid, voor andermans veiligheid, etc. Zo werd een solobetoger tegen de monarchie jaren geleden eens aangevallen door een bloemist en werd daarna het ID van de betoger gevorderd door de politie omdat de man mogelijk in gevaar was en/of betrokken was bij een ruzie/opstootje. Aangezien hij geen ID bij zich had, werd hij meegenomen.

Zo kan de politie dus altijd wel een reden vinden denk ik.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194968039
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:43 schreef JohnDDD het volgende:
Zo kan de politie dus altijd wel een reden vinden denk ik.
Dit vooral.

Het heeft eigenlijk geen zin om is discussie te gaan. Wellicht kan je achteraf een klacht indienen, maar daar houdt het wel mee op ben ik bang
pi_194968436
Altijd lekker tegenstrijdig, als je ook niet ergens van verdacht word dan mogen ze toch je id vragen.
Dat is dan weer apart want er moet dus een redelijke grond zijn, dat zou inhouden dat je mogelijk met een of andere situatie te maken hebt waardoor de agent jouw id moet inzien om zijn of haar taak te kunnen uitvoeren.

Dit moeten ze dan wel kenbaar maken, zomaar je ID kaart willen zien want ze willen het zien, zou ik niet aan meewerken en ja dat leg ik dan wel uit voor de rechter die mij in het gelijk zal gaan stellen.

Immers er zit een groot verschil tussen draag en toonplicht.
pi_194968472
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:33 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Nou als een agent mij random op straat om ID vraagt, dan hoef ik mijn ID niet te laten zien. Dan kan het zijn dat er consequenties zijn, maar die zijn dan onterecht. Maar misschien, als ik sta te protesteren, geldt er een andere situatie. Ik wil graag weten wat mijn wettelijk recht is
Jij bent niet diegene die mag oordelen of het terecht is. De consequentie is dus terecht.
pi_194968495
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Altijd lekker tegenstrijdig, als je ook niet ergens van verdacht word dan mogen ze toch je id vragen.
Dat is dan weer apart want er moet dus een redelijke grond zijn, dat zou inhouden dat je mogelijk met een of andere situatie te maken hebt waardoor de agent jouw id moet inzien om zijn of haar taak te kunnen uitvoeren.

Dit moeten ze dan wel kenbaar maken, zomaar je ID kaart willen zien want ze willen het zien, zou ik niet aan meewerken en ja dat leg ik dan wel uit voor de rechter die mij in het gelijk zal gaan stellen.

Immers er zit een groot verschil tussen draag en toonplicht.
Doe je de jurisprudentie tzt even linken? Want dan kunnen we lachen zodra je de veroordeling binnen hebt
pi_194968622
Ik zou in elk geval wel eerst vragen aan de agent of die inzichtelijk kan maken waarom het op dat moment voor de uitoefening van zijn taak noodzakelijk is om om mijn ID te vragen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194968753
Protest of geen protest, je moet je altijd kunnen identificeren.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_194968837
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:18 schreef JohnDDD het volgende:
Ik zou in elk geval wel eerst vragen aan de agent of die inzichtelijk kan maken waarom het op dat moment voor de uitoefening van zijn taak noodzakelijk is om om mijn ID te vragen.
En hij heeft geen verplichting je dat te vertellen. Of hij het zou doen is wat anders, maar hij heeft geen verplichting.
  woensdag 9 september 2020 @ 12:28:15 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194968840
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:18 schreef JohnDDD het volgende:
Ik zou in elk geval wel eerst vragen aan de agent of die inzichtelijk kan maken waarom het op dat moment voor de uitoefening van zijn taak noodzakelijk is om om mijn ID te vragen.
Waarom wil je je dan eigenlijk niet identificeren?
The love you take is equal to the love you make.
pi_194968849
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Doe je de jurisprudentie tzt even linken? Want dan kunnen we lachen zodra je de veroordeling binnen hebt
Je bedoelt zoiets als dit :
https://www.rijksoverheid(...)t%20te%20controleren.

Toonplicht of draagplicht
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.

Of zoiets als dit?

https://www.rijksoverheid(...)itsbewijs-en-wanneer
pi_194968885
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Doe je de jurisprudentie tzt even linken? Want dan kunnen we lachen zodra je de veroordeling binnen hebt
Het kan zomaar onterecht zijn maar consequenties zoals meenemen naar buro maak je er niet ongedaan mee als het toch niet mocht. De ellende heb je er van als je weigert if het nu terecht was of niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194968906
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het kan zomaar onterecht zijn maar consequenties zoals meenemen naar buro maak je er niet ongedaan mee als het toch niet mocht. De ellende heb je er van als je weigert if het nu terecht was of niet.
Ja dat klinkt lekker gezond voor de burger, het is geen politiestaat hier. :')
pi_194968913
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom wil je je dan eigenlijk niet identificeren?
Sommige mensen kicken erop om het agenten zo moeilijk mogelijk te maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194968937
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Sommige mensen kicken erop om het agenten zo moeilijk mogelijk te maken.
Dat argument kun je ook omdraaien natuurlijk.
Beetje onzinnig, alsof je geen rechten hebt als burger en erger nog, dat het raar of verkeerd is om je rechten te gebruiken.
pi_194968944
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ja dat klinkt lekker gezond voor de burger, het is geen politiestaat hier. :')
Toch is het de waarheid. Gedane zaken kan je niet ongedaan maken. Hooguit kan je iets van een vergieding krijgen maar die kans is klein.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194968959
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Toch is het de waarheid. Gedane zaken kan je niet ongedaan maken. Hooguit kan je iets van een vergieding krijgen maar die kans is klein.
Je krijgt er geen strafblad van hoor, wellicht een boete.
pi_194968963
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat argument kun je ook omdraaien natuurlijk.
Beetje onzinnig, alsof je geen rechten hebt als burger en erger nog, dat het raar of verkeerd is om je rechten te gebruiken.
Klopt helemaal. Ik ga liever normaal om met mensen ook als dit betekent dat ik iets moet doen wat niet hoeft.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 9 september 2020 @ 12:34:09 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194968969
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat argument kun je ook omdraaien natuurlijk.
Beetje onzinnig, alsof je geen rechten hebt als burger en erger nog, dat het raar of verkeerd is om je rechten te gebruiken.
En welk recht is hier dan zo cruciaal? Het recht om anoniem te protesteren?
The love you take is equal to the love you make.
pi_194968977
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:33 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Je krijgt er geen strafblad van hoor, wellicht een boete.
Klopt maar je bent wel meegenomen en uit de situatie gehaald wat niet meer ongedaan gemaakt kan worden ook als het onterecht bleek te zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194968981
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Ik ga liever normaal om met mensen ook als dit betekent dat ik iets moet doen wat niet hoeft.
Nogmaals, dat kun je ook omdraaien.

Het is echt een enorme dooddoener.
Zeg dan dat je gewend bent niet voor jezelf op te komen als iemand niet in zijn gelijk staat, je toch vindt dat je moet meewerken.

Dat soort slappe figuren kunnen we beter kwijt dan rijk zijn.
pi_194969002
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En welk recht is hier dan zo cruciaal? Het recht om anoniem te protesteren?
Nee, de vraag ging over of je altijd maar je ID kaart moet tonen zonder gegronde reden.
Ik vind van niet en zal die consequenties met plezier dragen, zover er consequenties zullen zijn wat dat betreft.

Qua protesteren, tja, iedereen heeft dat recht.
  woensdag 9 september 2020 @ 12:47:51 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194969233
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nee, de vraag ging over of je altijd maar je ID kaart moet tonen zonder gegronde reden.
Ik vind van niet en zal die consequenties met plezier dragen, zover er consequenties zullen zijn wat dat betreft.

Qua protesteren, tja, iedereen heeft dat recht.
Het gaat hier toch om een vrij specifieke situatie waarvoor TS het vraagt.

En ‘anoniem’ was the operative word.

Als je toch kiest voor een dergelijk protest, dan wil je kennelijk iets belangrijks overbrengen. Als je niet wilt dat het met jou als persoon in verband wordt gebracht, plak dan stiekem een poster of spuit een tekst.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194969320
Beroepsdemonstranten, demonstreren om het demonstreren :r
Politie heeft wel wat beters te doen.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_194970335
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:40 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Regels zijn niet zo duidelijk hierin. Het is aan de specifieke politieagent om een afweging te maken of hij het ID nodig heeft voor de uitvoering van zijn werk:
[..]

Niet duidelijk? M.i. kan "openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is" - afhankelijk van hoe TS zich gedraagt - zomaar als argument opgevoerd worden. Is het niet?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194970433
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 13:55 schreef baskick het volgende:

[..]

Niet duidelijk? M.i. kan "openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is" - afhankelijk van hoe TS zich gedraagt - zomaar als argument opgevoerd worden. Is het niet?
Bijna alles kan als argument gebruikt worden. Ligt er net aan hoe de pet van de diender staat.
pi_194970935
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En hij heeft geen verplichting je dat te vertellen. Of hij het zou doen is wat anders, maar hij heeft geen verplichting.
Eigenlijk is dat toch raar. Een agent moet een goede reden hebben om je om je ID te vragen, maar hij hoeft je die reden niet te vertellen en zelfs als die reden lijkt te ontbreken moet je hem toch je ID laten zien en kun je anders aangehouden worden.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194970992
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 13:55 schreef baskick het volgende:

[..]

Niet duidelijk? M.i. kan "openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is" - afhankelijk van hoe TS zich gedraagt - zomaar als argument opgevoerd worden. Is het niet?
Dit is in het verleden ook wel eens als argument gebruikt (bijv. bij de bekende Johanna uit Utrecht in 2013). Haar eigen veiligheid zou in het geding zijn en er was ook mogelijkheid op ordeverstoring. Daarom mocht ze niet tegen de monarchie protesteren in haar eentje en is ze weggevoerd. Ze hield overigens gewoon een bord omhoog met "Weg met de monarchie", verder niks.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194971000
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Waarom wil je je dan eigenlijk niet identificeren?
Ik wil toch mijn eigen rechten beschermen. Meer een principekwestie ja
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 9 september 2020 @ 14:41:32 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194971137
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 14:34 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ik wil toch mijn eigen rechten beschermen. Meer een principekwestie ja
En dan ben je dus ook bereid om voor je principes mee te gaan naar het bureau tot eventueel een gang naar de rechter?
The love you take is equal to the love you make.
pi_194971250
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2020 14:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En dan ben je dus ook bereid om voor je principes mee te gaan naar het bureau tot eventueel een gang naar de rechter?
Misschien. Hangt er een beetje van af. Ik denk dat ik eerder wel mijn ID zou tonen en vervolgens een klacht in zou dienen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 9 september 2020 @ 14:56:00 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194971370
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 14:48 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Misschien. Hangt er een beetje van af. Ik denk dat ik eerder wel mijn ID zou tonen en vervolgens een klacht in zou dienen.
Ik zou het gewoon doen!
The love you take is equal to the love you make.
pi_194973461
Denk dat agenten het je simpel kunnen vorderen (al dan niet helemaal met sterkhoudende argumenten). Jij staat daar tegen iets te protesteren, dus je hebt een meningsverschil met minstens één iemand anders. Mogelijk dat de agent een opstootje tussen jou en de ander verwacht en dus een bedreiging van de openbare orde ziet aankomen.
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_194973881
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 16:54 schreef el-blanchito het volgende:
Denk dat agenten het je simpel kunnen vorderen (al dan niet helemaal met sterkhoudende argumenten). Jij staat daar tegen iets te protesteren, dus je hebt een meningsverschil met minstens één iemand anders. Mogelijk dat de agent een opstootje tussen jou en de ander verwacht en dus een bedreiging van de openbare orde ziet aankomen.
Mijn ID vorderen om iets wat nog niet gebeurd is?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_194973895
Gemeente Den Haag heeft veel ervaring met demonstraties ( er vinden er 1000+ per jaar plaats), ze hebben een infopagina: https://www.denhaag.nl/nl(...)onstratie-melden.htm

wellicht nuttig voor je.

Amnesty heeft ook info: https://www.amnesty.nl/encyclopedie/demonstratievrijheid
En de politie-info heb je ook al gevonden? https://www.politie.nl/themas/demonstraties.html
en hier staat duidelijk dat eenmansacties niet onder de WOM vallen: https://www.burgemeesters.nl/bevoegdheden/manifestaties
dag
pi_194974602
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 17:16 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Mijn ID vorderen om iets wat nog niet gebeurd is?
Gevaarzetting is inderdaad iets wat nog niet gebeurd is.

Je moet in mijn ogen twee dingen van elkaar onderscheiden. Jij bent verplicht te tonen op eerste vordering. De agent is verplicht een reden te hebben om te kunnen vorderen. Als hij vordert zonder reden en jij niet toont, ben je beide fout. De discussie over in hoeverre het een terechte vordering is, is niet standhoudend om niet te tonen. Je moet dan tonen en een klacht indienen zodat de fout van de agent beoordeeld kan worden.
pi_194974636
Maar als er nu tien mensen gelijktijdig en bij elkaar in de buurt een solodemonstratie geven? Of duizend?

Persoonlijk verwacht ik dat geen enkele vorm van in de weg staan of het maken van geluid wordt getolereerd. Het langs de kant staan met een spandoek waarschijnlijk wel al zal je ook daardoor al ruzie kunnen krijgen met andere belangstellenden. Dan is het een opstootje en kan je er op aangesproken worden. #mening.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')