Zo werkt het, onlangs een van onze vlootwagens (BMW118) total loss verklaard.quote:Op dinsdag 8 september 2020 16:23 schreef jroz het volgende:
Volgens mij maken ze geen schadebedrag bekend als je auto economisch total loss is, maar bepalen ze de dagwaarde voor een soort gelijke auto. Waarschijnlijk hebben ze die dagwaarde voor rond de 2000 eu bepaald.
Een opkoper kan nu jouw auto kopen. Stel hij koopt hem voor ¤ 500, dan krijg jij dus ¤ 1500 van de verzekering, dus in totaal ¤ 2000.
Ik wil best een verklaring ondertekenen dat ik voor die 2000 euro mijn auto laat repareren, zolang het mij geen geld kost vind ik dat prima. Na zes jaar zit er ook voor minstens 2000 euro emotionele waarde aan dat beestje.quote:Op dinsdag 8 september 2020 16:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
Voor dat geld van de dagwaarde kan je als het goed is een vergelijkbare andere auto kopen. Als dat niet zo is dan bel je je rechtsbijstandsverzekering om er meer uit te halen. En ja dat kan.
Het zou raar zijn als je die 2000 euro krijgt en dan voor 800 eur een vergelijkbare auto koopt. Dan win he er geld mee en lokt dit fraude uit.
Als dat zo werkt laat ik iemand mijn auto rammen.
Het schadebedrag van 2000 euro is de taxatie van de schadehersteller waar ik hem in eerste instantie naartoe heb gebracht. Vandaag is dus de schade expert langs geweest en die zal ongetwijfeld zelf ook een taxatie rapport van de schade hebben opgemaakt. Ik geloof niet dat de dagwaarde meer dan 1000 euro gaat zijn.quote:Op dinsdag 8 september 2020 16:23 schreef jroz het volgende:
Volgens mij maken ze geen schadebedrag bekend als je auto economisch total loss is, maar bepalen ze de dagwaarde voor een soort gelijke auto. Waarschijnlijk hebben ze die dagwaarde voor rond de 2000 eu bepaald.
Een opkoper kan nu jouw auto kopen. Stel hij koopt hem voor ¤ 500, dan krijg jij dus ¤ 1500 van de verzekering, dus in totaal ¤ 2000.
De verzekeraar wil zo min mogelijk betalen en heeft niks aan jou intenties. Al gebruik je get in he open haard of ga je ermee op vakantie. Dat boeit niemand iets.quote:Op dinsdag 8 september 2020 16:32 schreef trolley het volgende:
[..]
Ik wil best een verklaring ondertekenen dat ik voor die 2000 euro mijn auto laat repareren, zolang het mij geen geld kost vind ik dat prima. Na zes jaar zit er ook voor minstens 2000 euro emotionele waarde aan dat beestje.
[..]
Het schadebedrag van 2000 euro is de taxatie van de schadehersteller waar ik hem in eerste instantie naartoe heb gebracht. Vandaag is dus de schade expert langs geweest en die zal ongetwijfeld zelf ook een taxatie rapport van de schade hebben opgemaakt. Ik geloof niet dat de dagwaarde meer dan 1000 euro gaat zijn.
Maar als ik jou dus goed begrijp zou ik uiteindelijk de dagwaarde + bieding van de opkoper in totaal uitgekeerd krijgen? Mits ik daar akkoord mee zou gaan natuurlijk.
Andersom denk ik, van de verzekering krijg je dagwaarde - bieding van de opkoper.quote:Op dinsdag 8 september 2020 16:32 schreef trolley het volgende:
Maar als ik jou dus goed begrijp zou ik uiteindelijk de dagwaarde + bieding van de opkoper in totaal uitgekeerd krijgen? Mits ik daar akkoord mee zou gaan natuurlijk.
Zal misschien per verzekeraar verschillen, maar gebeurt wel degelijk. Zou anders ook typisch zijn omdat je dan geen idee hebt waarom auto afgevoerd word. Uiteindelijk is economisch total loss niets anders dan:quote:Op dinsdag 8 september 2020 16:23 schreef jroz het volgende:
Volgens mij maken ze geen schadebedrag bekend als je auto economisch total loss is, maar bepalen ze de dagwaarde voor een soort gelijke auto. Waarschijnlijk hebben ze die dagwaarde voor rond de 2000 eu bepaald.
Oh en dit stuk...ja helaas, je krijgt nooit terug wat die auto voor jou waard is. Soms heb je mazzel en heeft verzekeraar een wat enthousiaste dagwaarde gesteld.quote:Op dinsdag 8 september 2020 16:19 schreef trolley het volgende:
Het kan toch niet zo zijn dat een oude lul zonder parkeerskills voor 2000 euro schade rijdt aan mijn auto, en dat ik vervolgens zelf kan opdraaien voor het hele gebeuren. Ik bedoel; als de expert straks met een bod van 800 euro komt voor de dagwaarde van mijn auto, moet ik ofwel zelf 1200 bijleggen of een trapauto gaan kopen
Iemand hier ervaring/kennis mee wat mijn rechten zijn in zo'n situatie?
Anders is het wel heel makkelijk geld verdienen.quote:[b]Op dinsdag 8 september 2020 17:07 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Oh en dit stuk...ja helaas, je krijgt nooit terug wat die auto voor jou waard is. Soms heb je mazzel en heeft verzekeraar een wat enthousiaste dagwaarde gesteld.
Als die nog rijdt en er redelijk uitziet zou ik de schade laten zitten en het geld incasseren en verder rijden met die auto.quote:Op dinsdag 8 september 2020 17:00 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Is het alleen blikschade? Een Polo uit 2000 is geen heel zeldzame auto, best kans dat je met uitkering van de verzekering + behoud "wrak" dit prima economisch kunt oplossen met wat plaatwerk van de sloop/marktplaats...
Dit, wellicht als de bestuurdersportier klemt effe naar de sloop om een vervangend portier te regelen.quote:Op dinsdag 8 september 2020 17:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als die nog rijdt en er redelijk uitziet zou ik de schade laten zitten en het geld incasseren en verder rijden met die auto.
Ik heb een auto uit 2002 en zit al vol beschadigingen waarbij ik al geld heb gekregen. Van mij mogen er nog wel meer bijkomen mits ik de dader weet.quote:Op dinsdag 8 september 2020 17:23 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Dit, wellicht als de bestuurdersportier klemt effe naar de sloop om een vervangend portier te regelen.
En wat betreft je andere opmerking, precies. Ik kan wel zeggen dat m'n auto mij 5 ton waard is, maar wat heeft een verzekeraar daarmee/ Het gaat erom dat je weer iets vergelijkbaars terug kunt kopen.
Heb je dan ook voorrang om zelf het 'wrak' te kopen tegen de geboden prijs?quote:Op dinsdag 8 september 2020 17:37 schreef Fer het volgende:
Ik zie ze op MP voor 700-1000¤ dus dat is wat je krijgt van de verzekering.
Of je kiest om hem te houden. Maar stel dat de opkoper er nog 400 voor biedt, Dan krijg je alleen het verschil uitgekeerd.
Les 2: altijd facturen en keuringsrapporten voorhanden hebben om aan te tonen dat je auto in betere staat is dan die van 700¤quote:Op dinsdag 8 september 2020 18:35 schreef Dar.Adal het volgende:
Les 1: nooit akkoord gaan met het eerste bod van de schade-expert. Altijd onderhandelen.
Als de schade begroot is op 5k gaat de verzekeraar natuurlijk geen 12k uitkeren. Het idee van economisch total loss is immers dat de kosten van reparatie hoger zijn dan de dagwaarde van de auto.quote:Op dinsdag 8 september 2020 16:31 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Zo werkt het, onlangs een van onze vlootwagens (BMW118) total loss verklaard.
Schade was begroot op +-5000¤, opkoper bood nog 8000¤, verzekering heeft 12000¤ uitgekeerd. vergelijkbare wagen op sites tussen de 10 en 15K.
Verzekering hoeft minder te betalen, opkoper kan 'm waarschijnlijk goedkoper maken dan de offerte van BMW en pakt zo z'n winst.
Baas koopt van het geld een Abarth, vindt ie leuk
Nope, economisch total loss is als de schade hoger is dan de dagwaarde minus de waarde van wrak.quote:Op dinsdag 8 september 2020 19:02 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Als de schade begroot is op 5k gaat de verzekeraar natuurlijk geen 12k uitkeren. Het idee van economisch total loss is immers dat de kosten van reparatie hoger zijn dan de dagwaarde van de auto.
Nee, de waarde van het wrak speelt nog geen rol bij die bepaling. Verzekeraars houden als regel aan dat ze bij reparatiekosten die hoger zijn dan 2/3e van de dagwaarde economisch total loss zijn. Daarna worden opkopers ingeschakeld om te kijken wat zij voor het wrak willen geven.quote:Op dinsdag 8 september 2020 19:10 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Nope, economisch total loss is als de schade hoger is dan de dagwaarde minus de waarde van wrak.
Dat dacht ik ook tot ik het vorig jaar zelf aan de hand had. Waarde van het wrak speelt wel degelijk mee.quote:Op dinsdag 8 september 2020 19:14 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Nee, de waarde van het wrak speelt nog geen rol bij die bepaling. Verzekeraars houden als regel aan dat ze bij reparatiekosten die hoger zijn dan 2/3e van de dagwaarde economisch total loss zijn. Daarna worden opkopers ingeschakeld om te kijken wat zij voor het wrak willen geven.
Hij rijdt in ieder geval nog wel, dat is tenminste iets. De schade ziet er wel behoorlijk uit, vooral de portier. Maar dat kan eventueel zoals gezegd wel verholpen worden door voor een paar tientjes eentje op de kop te tikken op de sloop. De schade aan het voorscherm zou ik nog wel kunnen laten zitten, de deur heeft de zwaarste klap gehad.quote:Op dinsdag 8 september 2020 17:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als die nog rijdt en er redelijk uitziet zou ik de schade laten zitten en het geld incasseren en verder rijden met die auto.
Ik zou binnen 5 dagen worden teruggebeld met een voorstel voor de Polo. Het liefst heb ik gewoon dat ze een bedrag bieden waarmee ik een nieuwe portier en voorscherm kan kopen op MP/de sloop en deze dan eventueel nog in originele kleur laat overspuiten. Helaas was ik zelf niet aanwezig bij de opname van de schade expert, aangezien deze tussen 08.30 en 17.00 uur langs kunnen komen omdat ze heel de regio doorrijden.quote:Op dinsdag 8 september 2020 18:48 schreef tstile het volgende:
Je moet ook niet praten over dagwaarde. Het gaat erom dat jouw schade wordt vergoed. Dus als je voor het geboden bedrag niet eenzelfde auto kan halen van marktplaats dan kun je dat aanvoeren. Zeggen dat jij er helemaal niet aan wilt verdienen of op vooruit wil gaan maar dat zij verantwoordelijk zijn voor de toegebrachte schade en dat jij gewoon exact zo'n zelfde auto wil met zelfde bouwjaar, km stand en staat van onderhoud. Zeg dat geld je niet boeit en dat je graag zo'n zelfde auto voor de deur ziet. Verzamel advertenties zodat je de huidige waarde kunt bewijzen.
Zodra ze doorkrijgen dat je je niet laat afschepen en het ze veel tijd gaat kosten trekken ze wel bij.
De mensen die bij de auto komen kijken daarmee kan je meestal prima uit de voeten. Dat zijn autokenners en vaak liefhebbers.
Grote kans dat ze een bedrag voorstellen en dat je de Polo kan houden. Zo'n Polo uit 2000 zitten ze echt niet op te wachten. Het afvoeren kost ze meer dan de opbrengst. Je kan zelfs blij zijn dat iemand 'm total loss rijdt voordat de versnellingsbak het begeeft Nu kan je tenminste iets betrouwbaars kopen.
Dit is geen fraude. Je mag zelf kiezen wat je met het geld doet. Je kan er ook voor kiezen om je auto niet te laten maken als je zo skeer bent.quote:Op dinsdag 8 september 2020 16:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
Voor dat geld van de dagwaarde kan je als het goed is een vergelijkbare andere auto kopen. Als dat niet zo is dan bel je je rechtsbijstandsverzekering om er meer uit te halen. En ja dat kan.
Het zou raar zijn als je die 2000 euro krijgt en dan voor 800 eur een vergelijkbare auto koopt. Dan win he er geld mee en lokt dit fraude uit.
Als dat zo werkt laat ik iemand mijn auto rammen.
Dit dus. Ik had ooit de vreemde situatie dat de auto niet total loss zou zijn als de politie het kenteken had ingenomen maar omdat het niet ingenomen was bleek de restwaarde meer en was de auto opeens wel total lossquote:Op dinsdag 8 september 2020 19:10 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Nope, economisch total loss is als de schade hoger is dan de dagwaarde minus de waarde van wrak.
Bij parkeerschade?quote:Op dinsdag 8 september 2020 23:43 schreef Daboman het volgende:
Bij zulke schade blijf je toch een gevoel houden dat er misschien verborgen gebreken zijn.
Die auto was al onder de duizend waard, dat gaat bij deze schade naar de sloop als je inruilt.quote:Op dinsdag 8 september 2020 23:43 schreef Daboman het volgende:
Ook ben je verplicht om dan bij eventuele verkoop te melden dat je auto een flinke opdonder heeft gekregen zeg maar.
Bij een auto van 20 jaar oud zou ik een paar deuken ook niet zo'n ramp vinden. Zolang het nog goed werkt zou ik denk ik niet eens nieuwe panelen gaan halen. Misschien een kleine poging met een wc plopper.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:10 schreef Joppy het volgende:
Taxatie van de kosten van de schade is gebaseerd op reparatie naar zo goed als nieuw-staat. Bij een beetje blikschade is een oudere auto dan al snel total-loss, terwijl je met wat goede onderdelen van de sloop (zeker bij een zeer courante auto als de polo) voor veel minder klaar kan zijn.
Ooit heb ik van de verzekering ¤950,- gekregen voor een auto die ik voor ¤850,- had gekocht. Schade was getaxeerd op ¤1500,-. Ik heb uiteindelijk ¤50/70 ofzoiets uitgegeven ter reparatie.
Die snap ik niet, de politie komt uberhaupt niet eens kijken bij schades zoals die van ts.quote:Op dinsdag 8 september 2020 23:27 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dit dus. Ik had ooit de vreemde situatie dat de auto niet total loss zou zijn als de politie het kenteken had ingenomen maar omdat het niet ingenomen was bleek de restwaarde meer en was de auto opeens wel total loss
meer dan dertig jaar geleden
30 jaar geleden wel.quote:Op woensdag 9 september 2020 10:39 schreef 111210 het volgende:
[..]
Die snap ik niet, de politie komt uberhaupt niet eens kijken bij schades zoals die van ts.
Het was dan ook alleen bedoeld als voorbeeld dat met een hogere restwaarde je auto eerder total loss verklaard wordt.quote:Op woensdag 9 september 2020 10:39 schreef 111210 het volgende:
[..]
Die snap ik niet, de politie komt uberhaupt niet eens kijken bij schades zoals die van ts.
Dit is mijn ervaring ook, de dagwaarde wordt echt niet per definitie zo laag mogelijk ingeschat. Dit kan de verzekeraar klanten kosten.quote:Op maandag 21 september 2020 13:24 schreef trolley het volgende:
Nou, inmiddels heeft de schade expert van de verzekering contact opgenomen. De dagwaarde van de auto hebben ze bepaald op 1500 euro, want ondanks een auto van ruim 20 jaar oud had hij een mooie km stand en netjes onderhouden. Er was een opkoper die nog 200 euro wilde geven voor mijn auto ( ) dus waren er twee opties:
- Afstand doen van de auto en 1500 euro cashen
- 1300 euro cashen van de verzekering met behoud van de auto
Natuurlijk voor de laatste optie gekozen. Het aanbod viel me niet tegen, integendeel zelfs. Ik had zelf verwacht hooguit een keer 1000 euro terug te krijgen, maar dit is redelijk, netjes en reëel. Voorlopig blijf ik maar met de schade rijden, en kijk ik of hij door de APK komt volgend jaar of dat er verborgen gebreken zijn. Dit beestje afrijden was sowieso al de bedoeling, beetje jammer van die krasjes en deukjes nu
Omdat TS te lang naar de schade heeft gestaard heeft hij nu last van zijn nek of zo?quote:Op maandag 21 september 2020 20:13 schreef tstile het volgende:
Ga er maar vanuit dat zo'n verzekering al blij is dat je geen last van je nek hebt
En mogelijk een rijdende doodskist ivm schade ter hoogte van voorwiel/ophangingquote:Op dinsdag 22 september 2020 13:30 schreef GM78 het volgende:
Even voor nog geen 100 euro een andere deur en scherm scoren in de zelfde kleur.
Op een zaterdagochtend even sleutelen en je hebt weer een nette auto.
Plus een leuk zakcentje op de spaarrekening
Hoezo hij rijdt toch nog goed?quote:Op dinsdag 22 september 2020 14:39 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En mogelijk een rijdende doodskist ivm schade ter hoogte van voorwiel/ophanging
Als je ziet hoe lang dat soort autos te koop staan...quote:Op woensdag 9 september 2020 13:05 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Waarde is ongeveer
https://www.gaspedaal.nl/(...)kmin=140000&srt=df-a
1250 als je eens kijkt wat de vraagprijzen zijn.
inderdaad.quote:Op dinsdag 22 september 2020 15:26 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Als je ziet hoe lang dat soort autos te koop staan...
Vaak kan er een honderdje of 4 eraf, zijn starten en rijden autos eigenlijk rijp voor de sloop.
Hoe wil je bij parkeerschade de voorwielophanging levensgevaarlijk beschadigen?quote:Op dinsdag 22 september 2020 14:39 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
En mogelijk een rijdende doodskist ivm schade ter hoogte van voorwiel/ophanging
Met 1200 kilo auto erop drukken?quote:Op dinsdag 22 september 2020 16:05 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Hoe wil je bij parkeerschade de voorwielophanging levensgevaarlijk beschadigen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |