Zo, fok!boekenclub was voor mij begonnen met een leuke start.
Over naar de vragen:
Je kan niet om Jas heen, maar ik vond haar hersenscheten dan ook wel leuk. En hier en daar ook wel meeleven omdat er een paar soortgelijke dingen (in heel wat minder sombere omstandigheden dan) gebeuren die ik zelf herken.
Voor mij is zo religieus opgroeien al ongemak zat, dus zelfs zonder het grote verlies dat het gezin in een neerwaartse spiraal trekt, dekt de titel de lading voor mij. (Gelukkig ben ik zelf niet zo moeten opgroeien)
Ik hoopte dat Jas toch nog hoop had, waar het soms wel op leek met haar soms wel leuke hersenspinsels, maar het einde van het boek verraadt dan echt hoe groot het ongemak is. Wat te begrijpen is met zo’n afglijdende familie.
Ik bleef maar hopen dat de overkant ook een echte plek kon zijn (of in haar hoofd) en ze daar dan verlost van haar lasten een leuk leven kon hebben. En niet die andere overkant...
Kende de auteur niet, was ook al 10 - 15 jaar geleden dat ik een roman/boek gelezen heb (buiten documentaire boeken) maar vond het wel leuk lezen. Er zijn er die zich storen bij het niet echt beschrijven van de omgeving, plaatsen, plekken, ... dat had ik niet zo. Ik had zelf in mijn hoofd zo een beetje (vage) beelden van de plekken opgemaakt. Misschien deed de schrijfster dat om het ‘ongemak’ te benadrukken en meer een soort van claustrofobisch effect te creeeren in het hoofd van Jas, dat je als lezer een beetje ongemakkelijk in haar hoofd zit en niet afgeleid raakt door de omgeving? Wie weet... (waarschijnlijk niet

)
Ook de chronologie/historie die niet perfect is, daar stoorde ik me in dit boek niet aan. Misschien verandert dat nog als,ik terug wat boeken gelezen heb.
Opbouw stoorde me niet. Elke dag zag ik er wel naar uit om weer een stukje te lezen.
Mooiste gedeelte kan ik me niet meer herinneren (heb geen piekfijn geheugen) maar heb wel verschillende keren moeten lachen.
Misschien wanneer Jas mijmert over hoe ze uit deze omgeving/situatie gaat ontsnappen. Ik heb er meer een goed gevoel bij dat ik dit boek heb gelezen.
Ik leefde wel met Jas mee, ik hoopte op een goede afloop voor haar, helaas…
Misschien de boodschap dat iedereen zijn eigen kruis meedraagt? Echt een boodschap? Dat zij die zelfmoord gaan plegen het niet echt aankondigen zoals haar moeder eigenlijk wel deed, je kan alleen maar hopen dat je het op tijd ziet. Natuurlijk hielpen die ouders ook niet echt, dus toekomstige ouders, denk goed na. Een ouder ben je ook in slechte tijden.
Had helemaal geen verwachtingen aangezien het zo lang geleden was dat ik nog een boek gelezen had.
Ik vond het erg leuk, kijk uit naar het volgende boek.
Omdat ik na jaren eigenlijk gewoon terug een newbie ben in het lezen geef ik dit boek een 4/5. Was een leuke ervaring.
[ Bericht 1% gewijzigd door kl1172 op 11-09-2020 20:46:37 ]