abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 20 januari 2003 @ 12:55:57 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_8004479
quote:
Bij een jongen dat in het ziekenhuis in Parijs een aantal jaren geleden gentherapie heeft ondergaan, is leukemie geconstateerd. Hij onderging de behandeling om een zeldzame stoornis aan het afweersysteem (SCID) te verhelpen. Dit is het tweede geval waarbij gentherapie in verband wordt gebracht met leukemie.
Het eerste geval deed zich voor in het najaar van 2002. Toen werd bij een Nederlands jongetje leukemie geconstateerd na het ondergaan van de zelfde vorm van gentherapie, eveneens in parijs. Toen was niet zeker of de leukemie gevolg was van de gentherapie of van andere factoren.
Het tweede geval sluit de andere oorzake nagenoeg uit. Jean Trouven van het franse agentschap dat toeziet op gezondheidzorg: 'het is nu zeker dat de gentherapie de leukemie heeft veroorzaakt. we gaan opzoek naar de precieze oorzaak'

- volkskrant 18-01-03 -

zou dit dan één van de vele gevaren worden van de 'nieuwe' medische technieken, en wat zou de 'zwarte doos' nog meer voor ons in petto hebben

of moet dit in wft

[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 20-01-2003 12:59]

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_8004540
Hmm, klinkt niet goed.

Hoop dat die 2 nog kunnen genezen

Moderator maandag 20 januari 2003 @ 13:00:51 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_8004570
quote:
Op maandag 20 januari 2003 12:58 schreef erikh het volgende:
Hmm, klinkt niet goed.

wel raar dat het een paar jaar duurt voordat er leukemie ontstaat, of zou het dan pas aan te tonen zijn
  maandag 20 januari 2003 @ 13:03:34 #4
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_8004630
Ik geef m toch een zetje richting WFT
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_8004736
quote:
Op maandag 20 januari 2003 12:55 schreef Bosbeetle het volgende:
zou dit dan één van de vele gevaren worden van de 'nieuwe' medische technieken, en wat zou de 'zwarte doos' nog meer voor ons in petto hebben
Waarom zo negatief? Bij zoiets nieuws als gentherapie kun je het onderzoekers toch niet kwalijk nemen dat ze niet alles in de hand hebben? Bij zo'n behandeling horen nu eenmaal risico's.
Wat is trouwens de levensverwachting van mensen met SCID (zeldzame stoornis aan het afweersysteem)?
"Buckle your seatbelt Dorothy, because Kansas is going bye-bye"
pi_8004745
Je kon erop wachten. Je kan natuurlijk niet verwachten dat zulke dingen in 1 keer goed zouden gaan, het zit allemaal nog in het zeer experimentele stadium... dan gaat er nog wel eens wat mis, da's logisch. We moeten de complexiteit van genen niet onderschatten en onze kennis niet overschatten.
Unox, the worst operating system.
  maandag 20 januari 2003 @ 13:11:30 #7
17729 SP
I hate my interests
pi_8004760
quote:

[..]

of moet dit in wft

Ja, we hadden bij de ontdekking van aderlaten moeten stoppen....
Lekker slim ben jij....

[Dit bericht is gewijzigd door SP op 20-01-2003 13:12]

pi_8004763
quote:
zijn ze nu gentherapie voor aan het ontwikkelen . .
Religion : Mankind's worst invention !
pi_8004970
quote:

[..]

Zonder risico's geen vooruitgang. Ook al zijn we tegenwoordig heel slim en vinden we onszelf beter dan vroeger, er is nog niks veranderd wat dat betreft. Vroeger vonden we onszelf ook slimmer dan vroeger, en ook toen hadden we dit soort tegenslagen.

Het enige verschil meet vroeger is dat met de tegenwoordige media iedereen het direkt weet als er iets niet goed is gegaan, en dat iedereen direkt een mening heeft en bereid is voor die mening te vechten, hoe ongefundeerd die ook is.

In ieder geval is er nu blijkbaar bewezen dat met de gentherapie van een paar jaar geleden de kans op leukemie vrij groot aanwezig is. Er meer erover zeggen dan dat is speculatie en waardeloze bullshit

We weten tegenwoordig al weer meer dan een paar jaar terug. Het feit dat ze na 2 van deze gevallen al bewezen achten dat het door de gentherapie komt, betekent dat ze met de huidige kennis al dicht bij het vinden van de oorzaak zitten.

pi_8005095
quote:
Op maandag 20 januari 2003 13:25 schreef RetepV het volgende:
In ieder geval is er nu blijkbaar bewezen dat met de gentherapie van een paar jaar geleden de kans op leukemie vrij groot aanwezig is. Er meer erover zeggen dan dat is speculatie en waardeloze bullshit

We weten tegenwoordig al weer meer dan een paar jaar terug. Het feit dat ze na 2 van deze gevallen al bewezen achten dat het door de gentherapie komt, betekent dat ze met de huidige kennis al dicht bij het vinden van de oorzaak zitten.

Ze weten volgens mij nog weinig over de oorzaak. Ze hebben nu 2 gevallen geconstateerd van leukemie, en beide gevallen hadden dezelfde gentherapie ondergaan, in dezelfde plaats. Dan is het vrij waarschijnlijk dat deze gentherapie een oorzaak van de leukemie is. Anders is het wel heel toevallig. Maar wat de oorzaak precies is, waar het fout gaat, en hoe het in de toekomst te voorkomen is, dat weet men nog echt niet.
Unox, the worst operating system.
pi_8005746
Even terug naar de basis, voordat elke reactie op schelden uitloopt.

Gentherapie, wat is dat nou. Is dat een soort chemo kuur? Laten ze een isotoop van Iodum door het lichaam lopen? Gerichte Gamma-straling?
Ik studeer geen medische Technologie, maar ik weet al wel zoveel dat kanker ontspringt uit een defecte cel, waarbij de DNA streng niet meer klopt. Deze DNA streng is beschadigd door moleculen als bv Benzeen die de bindingen tussen de atomen in de DNA streng kapot hebben gemaakt, of zijn eigen er tussen hebben "geschoven". (Correct me if I'm wrong).
Het woord gentherapie zegt voor mij dat de genen worden behandeld. Welnu, in die genen zit het DNA, als je daar mee gaat kloten dan zie ik al snel waar die leukemie van komt. Maar wat is Gentherapie nu precies eigelijk?
Natuurlijk gaat elke vooruitgang tenkoste aan risico. Maar als blijkt dat het risico te groot is, en geen kans heeft te verkleinen, zal dat het einde zijn van die vorm van therapie.

Don't fight a fight you think you can win.
  maandag 20 januari 2003 @ 14:16:50 #12
17061 mvt
blame Canada
pi_8005832
quote:
Op maandag 20 januari 2003 14:11 schreef DePurpereWolf het volgende:
Even terug naar de basis, voordat elke reactie op schelden uitloopt.

Gentherapie, wat is dat nou. Is dat een soort chemo kuur? Laten ze een isotoop van Iodum door het lichaam lopen? Gerichte Gamma-straling?

Mijn post uit het virus topic Virus
quote:
Ik studeer geen medische Technologie, maar ik weet al wel zoveel dat kanker ontspringt uit een defecte cel, waarbij de DNA streng niet meer klopt. Deze DNA streng is beschadigd door moleculen als bv Benzeen die de bindingen tussen de atomen in de DNA streng kapot hebben gemaakt, of zijn eigen er tussen hebben "geschoven". (Correct me if I'm wrong).
Klopt in principe. Echter, het is niet het kapotmaken van de streng, maar van plaatselijke eiwitten die dan verkeerd gerepareerd worden. Ook electromagnetische straling heeft dit effect (straling & zonlicht (huiskanker))
quote:
Natuurlijk gaat elke vooruitgang tenkoste aan risico. Maar als blijkt dat het risico te groot is, en geen kans heeft te verkleinen, zal dat het einde zijn van die vorm van therapie.
Het licht eraan of de variant van leukemie te behandelen is en hoevaaak dit voorkomt.
Verder vind ik 2 gevallen opnoemen in europa een beetje heel erg mager bewijs dat gentherapie de oorzaak is.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_8005954
  maandag 20 januari 2003 @ 15:37:16 #14
31817 Bananenbuiger
Wat recht is kan krommer...
pi_8007129
Ehhh.....mvt?

Eiwitten worden niet gerepareerd, maar gewoon afgebroken als ze niet goed functioneren of de verkeerde vorm hebben.
De PurpereWolf had het wel aardig geformuleerd.

Bij gentherapie kun je denken aan het gebruik van een aangepast retrovirus (= virus dat kan muteren t.b.v. resistentie bijv.).
Stel je hebt een ziekte waardoor je een belangrijk eiwit mist, omdat het gen daarvoor ontbreekt of op de verkeerde plaats zit of geinactiveerd is.
Met een virus die een stukje DNA/RNA bevat met dat gen voor dat eiwit er in gebouwd kun je je lichaam "besmetten" met dat virus. Het virus hecht zich aan de cel en brengt zijn DNA/RNA in de cel en de enzymen in de cel produceren dan dat eiwit.
Simpel voorbeeld...

Alwayz expect the unexpected
  maandag 20 januari 2003 @ 15:43:07 #15
17061 mvt
blame Canada
pi_8007264
quote:
Op maandag 20 januari 2003 15:37 schreef Bananenbuiger het volgende:
Ehhh.....mvt?

Eiwitten worden niet gerepareerd, maar gewoon afgebroken als ze niet goed functioneren of de verkeerde vorm hebben.
De PurpereWolf had het wel aardig geformuleerd.

Ik maakte een foutje zoals die ook maakte in het gentherapietopic. DNA is geen eiwit, maar een suikerpolymeer met nucleidezuren. Het zijn deze zuren die stuk gaan/muteren/spontaan verschijnen

Wat wel zo is is dat DNA gerepareed wordt. Het is zo daat 1 van de 2 baseparen stuk gaat.
De continue check op het DNA ziet dat het paar niet klopt (normaal het is altijd hetzelfde paar). Als bijvoorbeeld een T wegvalt wordt die weer teruggeplaatst omdat er gezien wordt dat er een A tegenover de lege plek zit. Echter, als de T opeens een C of G wordt wordt het moeilijker om het DNA te herstellen.

Als het DNA niet gerepareerd zou worden zou je binnen een dag een compleet verkeerd DNA hebben.

Moderator maandag 20 januari 2003 @ 16:01:52 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_8007604
quote:
Op maandag 20 januari 2003 13:10 schreef Koerok het volgende:

[..]

Waarom zo negatief? Bij zoiets nieuws als gentherapie kun je het onderzoekers toch niet kwalijk nemen dat ze niet alles in de hand hebben? Bij zo'n behandeling horen nu eenmaal risico's.
Wat is trouwens de levensverwachting van mensen met SCID (zeldzame stoornis aan het afweersysteem)?

Hoho ik ben de laatste die negatief gaat zitten doen, het is tenslotte wel mijn toekomstig vakgebied (heb ik later ook nog wat te doen)
  Moderator maandag 20 januari 2003 @ 16:04:57 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_8007653
quote:
Op maandag 20 januari 2003 15:43 schreef mvt het volgende:

[..]

Als het DNA niet gerepareerd zou worden zou je binnen een dag een compleet verkeerd DNA hebben.

Thank god (of darwin of oerknal of immeraanwezige energie) for polymerases met proof-reading
  Moderator maandag 20 januari 2003 @ 16:12:18 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_8007786
okay [vage speculatie modus]

wat zou de oorzaak van de desbetreffende leukemie kunnen zijn

Het is bekend dat er genen bestaan die na uitschakeling of aanschakeling kankercellen kunnen veroorzaken. (de zogenaamde oncogenen als ik het goed heb )

Zou het bij deze gentherapie alleen een kwestie zijn van beter fine-tuning van de therapie zodat alleen het gen dat de ziekte veroorzaakt behandeld kan worden ( ik weet niet veel van de gebruikte techniek af dus zoals al gemeldt puur speculatie)

Of zou de verandering die teweeg is gebracht in het toch al kapotte gen ook een dusdanig effect hebben dat dit gen ook een oncogen wordt

[/vage speculatie modus]

maandag 20 januari 2003 @ 16:19:28 #19
17061 mvt
blame Canada
pi_8007922
quote:
Op maandag 20 januari 2003 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:
okay [vage speculatie modus]

wat zou de oorzaak van de desbetreffende leukemie kunnen zijn
+oplossing
[/vage speculatie modus]

Idd zijn het een aantal dingen binnen DNA die "kapot" moeten gaan voordat er kanker ontstaat (groeibeperking moet it en de cel moet onsterfbaar worden (telomeerverlenging).
Hoe het precies met leukemie zit weet ik ff niet meer. Maar dan nog, finetunig, is het wel zeker dat gentherapie de oorzaak is en als het zo is, is er wat tegen te doen (en wil je het risico nemen).
  Moderator maandag 20 januari 2003 @ 16:25:07 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_8008008
quote:
Op maandag 20 januari 2003 16:19 schreef mvt het volgende:

[..]

Idd zijn het een aantal dingen binnen DNA die "kapot" moeten gaan voordat er kanker ontstaat (groeibeperking moet it en de cel moet onsterfbaar worden (telomeerverlenging).
Hoe het precies met leukemie zit weet ik ff niet meer. Maar dan nog, finetunig, is het wel zeker dat gentherapie de oorzaak is en als het zo is, is er wat tegen te doen (en wil je het risico nemen).

En wat zijn de alternatieven voor behandeling van bijv SCID indien er geen zicht is op een andere behandeling, lijkt het mij dat er toch nog maar weer wat muisjes voor gentherapie moeten sneuvelen en wat mechanismen achterhaald moeten worden
  maandag 20 januari 2003 @ 16:31:01 #21
17061 mvt
blame Canada
pi_8008124
quote:
Op maandag 20 januari 2003 16:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

En wat zijn de alternatieven voor behandeling van bijv SCID indien er geen zicht is op een andere behandeling

Das trouwens een bekend fenomeen. Je geneest een ziekte niet, maar je wisselt hem om voor een beter te behandelen ziekte met minder complicaties.
pi_8008164
Wat bedoel je hiermee? Dat dit voorkomt of dat dit de regel is?
  Moderator maandag 20 januari 2003 @ 16:33:16 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_8008171
quote:
Op maandag 20 januari 2003 16:31 schreef mvt het volgende:

[..]

Das trouwens een bekend fenomeen. Je geneest een ziekte niet, maar je wisselt hem om voor een beter te behandelen ziekte met minder complicaties.

huh voorbeeld

(gelukkig is men tegenwoordig opzoek naar oorzaken en niet meer naar gevolgen en symptoon-bestrijding enz. (al blijft dat natuurlijk ook belangrijk))

maandag 20 januari 2003 @ 16:44:43 #24
31817 Bananenbuiger
Wat recht is kan krommer...
pi_8008385
Dat mag je mij ook wel even uitleggen mvt...:Y
Alwayz expect the unexpected
  maandag 20 januari 2003 @ 16:45:28 #25
17061 mvt
blame Canada
pi_8008399
quote:
Op maandag 20 januari 2003 16:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

huh voorbeeld

(gelukkig is men tegenwoordig opzoek naar oorzaken en niet meer naar gevolgen en symptoon-bestrijding enz. (al blijft dat natuurlijk ook belangrijk))

hyperthyroidie wordt hypothyroidie. Je snijd of extra schildklier weg of het slokje radioactief jodium is groter dan nodig. Aangezien je hypothyroidie kan behandelen door hormoonpreparaten proberen ze dus vooral eerst over te behandelen zodat je iig zeker weten geen overactieve schildklier mer hebt.

Ook dingen als een alvleesklier waarvan de afvoer wordt geblokkeerd door een tumor wordt nog wel eens de alvleesklier weggehaald. Gevolg : Diabetes Mellitus type 1

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')