quote:zou dit dan één van de vele gevaren worden van de 'nieuwe' medische technieken, en wat zou de 'zwarte doos' nog meer voor ons in petto hebben
Bij een jongen dat in het ziekenhuis in Parijs een aantal jaren geleden gentherapie heeft ondergaan, is leukemie geconstateerd. Hij onderging de behandeling om een zeldzame stoornis aan het afweersysteem (SCID) te verhelpen. Dit is het tweede geval waarbij gentherapie in verband wordt gebracht met leukemie.
Het eerste geval deed zich voor in het najaar van 2002. Toen werd bij een Nederlands jongetje leukemie geconstateerd na het ondergaan van de zelfde vorm van gentherapie, eveneens in parijs. Toen was niet zeker of de leukemie gevolg was van de gentherapie of van andere factoren.
Het tweede geval sluit de andere oorzake nagenoeg uit. Jean Trouven van het franse agentschap dat toeziet op gezondheidzorg: 'het is nu zeker dat de gentherapie de leukemie heeft veroorzaakt. we gaan opzoek naar de precieze oorzaak'- volkskrant 18-01-03 -
of moet dit in wft
[Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 20-01-2003 12:59]
quote:wel raar dat het een paar jaar duurt voordat er leukemie ontstaat, of zou het dan pas aan te tonen zijn
Op maandag 20 januari 2003 12:58 schreef erikh het volgende:
Hmm, klinkt niet goed.Hoop dat die 2 nog kunnen genezen
quote:Waarom zo negatief? Bij zoiets nieuws als gentherapie kun je het onderzoekers toch niet kwalijk nemen dat ze niet alles in de hand hebben? Bij zo'n behandeling horen nu eenmaal risico's.
Op maandag 20 januari 2003 12:55 schreef Bosbeetle het volgende:
zou dit dan één van de vele gevaren worden van de 'nieuwe' medische technieken, en wat zou de 'zwarte doos' nog meer voor ons in petto hebben
quote:Ja, we hadden bij de ontdekking van aderlaten moeten stoppen....
Op maandag 20 januari 2003 12:55 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
zou dit dan één van de vele gevaren worden van de 'nieuwe' medische technieken, en wat zou de 'zwarte doos' nog meer voor ons in petto hebben
of moet dit in wft
[Dit bericht is gewijzigd door SP op 20-01-2003 13:12]
quote:zijn ze nu gentherapie voor aan het ontwikkelen . .
Hoop dat die 2 nog kunnen genezen
quote:Zonder risico's geen vooruitgang. Ook al zijn we tegenwoordig heel slim en vinden we onszelf beter dan vroeger, er is nog niks veranderd wat dat betreft. Vroeger vonden we onszelf ook slimmer dan vroeger, en ook toen hadden we dit soort tegenslagen.
Op maandag 20 januari 2003 12:55 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
Het enige verschil meet vroeger is dat met de tegenwoordige media iedereen het direkt weet als er iets niet goed is gegaan, en dat iedereen direkt een mening heeft en bereid is voor die mening te vechten, hoe ongefundeerd die ook is.
In ieder geval is er nu blijkbaar bewezen dat met de gentherapie van een paar jaar geleden de kans op leukemie vrij groot aanwezig is. Er meer erover zeggen dan dat is speculatie en waardeloze bullshit
We weten tegenwoordig al weer meer dan een paar jaar terug. Het feit dat ze na 2 van deze gevallen al bewezen achten dat het door de gentherapie komt, betekent dat ze met de huidige kennis al dicht bij het vinden van de oorzaak zitten.
quote:Ze weten volgens mij nog weinig over de oorzaak. Ze hebben nu 2 gevallen geconstateerd van leukemie, en beide gevallen hadden dezelfde gentherapie ondergaan, in dezelfde plaats. Dan is het vrij waarschijnlijk dat deze gentherapie een oorzaak van de leukemie is. Anders is het wel heel toevallig. Maar wat de oorzaak precies is, waar het fout gaat, en hoe het in de toekomst te voorkomen is, dat weet men nog echt niet.
Op maandag 20 januari 2003 13:25 schreef RetepV het volgende:
In ieder geval is er nu blijkbaar bewezen dat met de gentherapie van een paar jaar geleden de kans op leukemie vrij groot aanwezig is. Er meer erover zeggen dan dat is speculatie en waardeloze bullshitWe weten tegenwoordig al weer meer dan een paar jaar terug. Het feit dat ze na 2 van deze gevallen al bewezen achten dat het door de gentherapie komt, betekent dat ze met de huidige kennis al dicht bij het vinden van de oorzaak zitten.
Gentherapie, wat is dat nou. Is dat een soort chemo kuur? Laten ze een isotoop van Iodum door het lichaam lopen? Gerichte Gamma-straling?
Ik studeer geen medische Technologie, maar ik weet al wel zoveel dat kanker ontspringt uit een defecte cel, waarbij de DNA streng niet meer klopt. Deze DNA streng is beschadigd door moleculen als bv Benzeen die de bindingen tussen de atomen in de DNA streng kapot hebben gemaakt, of zijn eigen er tussen hebben "geschoven". (Correct me if I'm wrong).
Het woord gentherapie zegt voor mij dat de genen worden behandeld. Welnu, in die genen zit het DNA, als je daar mee gaat kloten dan zie ik al snel waar die leukemie van komt. Maar wat is Gentherapie nu precies eigelijk?
Natuurlijk gaat elke vooruitgang tenkoste aan risico. Maar als blijkt dat het risico te groot is, en geen kans heeft te verkleinen, zal dat het einde zijn van die vorm van therapie.
quote:Mijn post uit het virus topic Virus
Op maandag 20 januari 2003 14:11 schreef DePurpereWolf het volgende:
Even terug naar de basis, voordat elke reactie op schelden uitloopt.Gentherapie, wat is dat nou. Is dat een soort chemo kuur? Laten ze een isotoop van Iodum door het lichaam lopen? Gerichte Gamma-straling?
quote:Klopt in principe. Echter, het is niet het kapotmaken van de streng, maar van plaatselijke eiwitten die dan verkeerd gerepareerd worden. Ook electromagnetische straling heeft dit effect (straling & zonlicht (huiskanker))
Ik studeer geen medische Technologie, maar ik weet al wel zoveel dat kanker ontspringt uit een defecte cel, waarbij de DNA streng niet meer klopt. Deze DNA streng is beschadigd door moleculen als bv Benzeen die de bindingen tussen de atomen in de DNA streng kapot hebben gemaakt, of zijn eigen er tussen hebben "geschoven". (Correct me if I'm wrong).
quote:Het licht eraan of de variant van leukemie te behandelen is en hoevaaak dit voorkomt.
Natuurlijk gaat elke vooruitgang tenkoste aan risico. Maar als blijkt dat het risico te groot is, en geen kans heeft te verkleinen, zal dat het einde zijn van die vorm van therapie.
Eiwitten worden niet gerepareerd, maar gewoon afgebroken als ze niet goed functioneren of de verkeerde vorm hebben.
De PurpereWolf had het wel aardig geformuleerd.
Bij gentherapie kun je denken aan het gebruik van een aangepast retrovirus (= virus dat kan muteren t.b.v. resistentie bijv.).
Stel je hebt een ziekte waardoor je een belangrijk eiwit mist, omdat het gen daarvoor ontbreekt of op de verkeerde plaats zit of geinactiveerd is.
Met een virus die een stukje DNA/RNA bevat met dat gen voor dat eiwit er in gebouwd kun je je lichaam "besmetten" met dat virus. Het virus hecht zich aan de cel en brengt zijn DNA/RNA in de cel en de enzymen in de cel produceren dan dat eiwit.
Simpel voorbeeld...
quote:Ik maakte een foutje zoals die ook maakte in het gentherapietopic. DNA is geen eiwit, maar een suikerpolymeer met nucleidezuren. Het zijn deze zuren die stuk gaan/muteren/spontaan verschijnen
Op maandag 20 januari 2003 15:37 schreef Bananenbuiger het volgende:
Ehhh.....mvt?Eiwitten worden niet gerepareerd, maar gewoon afgebroken als ze niet goed functioneren of de verkeerde vorm hebben.
De PurpereWolf had het wel aardig geformuleerd.
Wat wel zo is is dat DNA gerepareed wordt. Het is zo daat 1 van de 2 baseparen stuk gaat.
De continue check op het DNA ziet dat het paar niet klopt (normaal het is altijd hetzelfde paar). Als bijvoorbeeld een T wegvalt wordt die weer teruggeplaatst omdat er gezien wordt dat er een A tegenover de lege plek zit. Echter, als de T opeens een C of G wordt wordt het moeilijker om het DNA te herstellen.
Als het DNA niet gerepareerd zou worden zou je binnen een dag een compleet verkeerd DNA hebben.
quote:Hoho ik ben de laatste die negatief gaat zitten doen, het is tenslotte wel mijn toekomstig vakgebied (heb ik later ook nog wat te doen)
Op maandag 20 januari 2003 13:10 schreef Koerok het volgende:[..]
Waarom zo negatief? Bij zoiets nieuws als gentherapie kun je het onderzoekers toch niet kwalijk nemen dat ze niet alles in de hand hebben? Bij zo'n behandeling horen nu eenmaal risico's.
Wat is trouwens de levensverwachting van mensen met SCID (zeldzame stoornis aan het afweersysteem)?
quote:Thank god (of darwin of oerknal of immeraanwezige energie) for polymerases met proof-reading
Op maandag 20 januari 2003 15:43 schreef mvt het volgende:[..]
Als het DNA niet gerepareerd zou worden zou je binnen een dag een compleet verkeerd DNA hebben.
wat zou de oorzaak van de desbetreffende leukemie kunnen zijn
Het is bekend dat er genen bestaan die na uitschakeling of aanschakeling kankercellen kunnen veroorzaken. (de zogenaamde oncogenen als ik het goed heb )
Zou het bij deze gentherapie alleen een kwestie zijn van beter fine-tuning van de therapie zodat alleen het gen dat de ziekte veroorzaakt behandeld kan worden ( ik weet niet veel van de gebruikte techniek af dus zoals al gemeldt puur speculatie)
Of zou de verandering die teweeg is gebracht in het toch al kapotte gen ook een dusdanig effect hebben dat dit gen ook een oncogen wordt
[/vage speculatie modus]
quote:Idd zijn het een aantal dingen binnen DNA die "kapot" moeten gaan voordat er kanker ontstaat (groeibeperking moet it en de cel moet onsterfbaar worden (telomeerverlenging).
Op maandag 20 januari 2003 16:12 schreef Bosbeetle het volgende:
okay [vage speculatie modus]wat zou de oorzaak van de desbetreffende leukemie kunnen zijn
+oplossing
[/vage speculatie modus]
quote:En wat zijn de alternatieven voor behandeling van bijv SCID indien er geen zicht is op een andere behandeling, lijkt het mij dat er toch nog maar weer wat muisjes voor gentherapie moeten sneuvelen en wat mechanismen achterhaald moeten worden
Op maandag 20 januari 2003 16:19 schreef mvt het volgende:[..]
Idd zijn het een aantal dingen binnen DNA die "kapot" moeten gaan voordat er kanker ontstaat (groeibeperking moet it en de cel moet onsterfbaar worden (telomeerverlenging).
Hoe het precies met leukemie zit weet ik ff niet meer. Maar dan nog, finetunig, is het wel zeker dat gentherapie de oorzaak is en als het zo is, is er wat tegen te doen (en wil je het risico nemen).
quote:Das trouwens een bekend fenomeen. Je geneest een ziekte niet, maar je wisselt hem om voor een beter te behandelen ziekte met minder complicaties.
Op maandag 20 januari 2003 16:25 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
En wat zijn de alternatieven voor behandeling van bijv SCID indien er geen zicht is op een andere behandeling
quote:huh voorbeeld
Op maandag 20 januari 2003 16:31 schreef mvt het volgende:[..]
Das trouwens een bekend fenomeen. Je geneest een ziekte niet, maar je wisselt hem om voor een beter te behandelen ziekte met minder complicaties.
(gelukkig is men tegenwoordig opzoek naar oorzaken en niet meer naar gevolgen en symptoon-bestrijding enz. (al blijft dat natuurlijk ook belangrijk))
quote:hyperthyroidie wordt hypothyroidie. Je snijd of extra schildklier weg of het slokje radioactief jodium is groter dan nodig. Aangezien je hypothyroidie kan behandelen door hormoonpreparaten proberen ze dus vooral eerst over te behandelen zodat je iig zeker weten geen overactieve schildklier mer hebt.
Op maandag 20 januari 2003 16:33 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
huh voorbeeld
(gelukkig is men tegenwoordig opzoek naar oorzaken en niet meer naar gevolgen en symptoon-bestrijding enz. (al blijft dat natuurlijk ook belangrijk))
Ook dingen als een alvleesklier waarvan de afvoer wordt geblokkeerd door een tumor wordt nog wel eens de alvleesklier weggehaald. Gevolg : Diabetes Mellitus type 1
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |