Een oude schildering, nou poeh hey... hoe heb jij hier last van? Het is niet zo dat dat ding aanbeden wordt vanwege de afbeelding ofzo.quote:Op dinsdag 8 september 2020 15:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze afbeelding., onderste paneel. Voorbeeldje van discriminatie op ras of etniciteit
Die beeldt de realiteit uit van niet-blanken en niet Hollandse mensen die moeten werken en sjouwen, de blanken op de afbeelding sjouwen niet, zijn niet onderdanig. De donkere niet Hollandse mensen komen geschenken brengen, zijn onderdanig naar de Nederlandse koningin.
En toen en nu kun je een verhaal houden dat het toch echt niet discriminerend is etc.
Dat is dekmantel... Vroeger had je het argument van.. wij zijn christenen, of wij zijn de beschaving of wij brengen vrede en welvaart daar ,
pot &ketel gevalletje dit he...quote:
Ja, maar... waarom is dat een probleem? Gezag en staatkundige verhoudingen hadden rond 1900 in Nederland en de rest van de wereld een meer absoluut en minder "democratisch" karakter dan in de huidige tijd. De onderdanige houding van de Indiër zou ook zijn aangenomen tegenover een inlandse autoriteit, en als je de afbeeldingen rechtstreeks op het heden betrekt is er voor blanke Nederlanders vast ook genoeg reden om zich op te winden. De verhouding tussen "Nederland-Oranje" / de Hollandse Maagd en "de Nederlanders" zijn in de ogen van de meesten niet min of meer gelijk aan die van een verheven meesteres en onderdanig werkvolk, zoals het tafereel suggereert. Gelukkig lijkt het gros van de Nederlanders te beseffen dat van deze meer dan honderd jaar oude schildering in het heden geen propagandafunctie meer uitgaat. Het is een stukje traditie met daarin ingekaderd een bevroren historisch "moment" dat de toeschouwer niets oplegt maar hem/haar een kijkje in het verleden geeft.quote:Op dinsdag 8 september 2020 15:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze afbeelding., onderste paneel. Voorbeeldje van discriminatie op ras of etniciteit
Die beeldt de realiteit uit van niet-blanken en niet Hollandse mensen die moeten werken en sjouwen, de blanken op de afbeelding sjouwen niet, zijn niet onderdanig. De donkere niet Hollandse mensen komen geschenken brengen, zijn onderdanig naar de Nederlandse koningin.
En toen en nu kun je een verhaal houden dat het toch echt niet discriminerend is etc.
Dat is dekmantel... Vroeger had je het argument van.. wij zijn christenen, of wij zijn de beschaving of wij brengen vrede en welvaart daar ,
Ik denk dat onze Ashanti koning waarvan we blij moeten zijn dat we dezelfde lucht als hij mogen inademen Akwasi hem binnenkort komt opeisen om rondritjes in te maken.quote:Op dinsdag 8 september 2020 18:22 schreef detaris het volgende:
Nederlands erfgoed maar niet meer gebruiken omdat niet-Nederlanders er aanstoot nemen.
Voor zover ik weet waren de inwoners van de kolonies ook Nederlander.quote:Op dinsdag 8 september 2020 18:22 schreef detaris het volgende:
Nederlands erfgoed maar niet meer gebruiken omdat niet-Nederlanders er aanstoot nemen.
Precies, men moet gewoon maling hebben aan wat de leden van de koninklijke familie willen, aangezien zij de luxe hebben om te wonen in ruime vrijstaande woningen en die luxe niet gunnen aan alle inwoners. Zou de voedselvoorraden weleens willen zien welke de leden van de koninklijke familie hebben opgeslagen in hun ruime gekoelde voorraadkasten. Terwijl ook nog eens, een flink aantal mensen dagelijks vele uren bezig zijn om elektriciteit te leveren om die ruime voorraadkasten te kunnen koelen en dat die ook nog eens moeten werken zonder amusante knappe dames.quote:Op dinsdag 8 september 2020 15:31 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
dramaqueen...
1 koning en 1 gade rijden 1x niet uit met een traditionele koets ... en jij vreest voor het einde van de Nederlandse cultuur
ftfyquote:Op dinsdag 8 september 2020 18:43 schreef Speekselklier het volgende:
De tijd dat we nog trots konden mochten zijn op onszelf.
Tis maar waar je trots op wil zijn.quote:Op dinsdag 8 september 2020 18:43 schreef Speekselklier het volgende:
De tijd dat we nog trots konden zijn op onszelf.
Was 1,2 miljoen, geen miljoen miljard.quote:Op dinsdag 8 september 2020 10:49 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
eerst een miljoen miljard uitgegeven aan onderhoud en hem dan stil zetten
Me dunkt ..... het imperialistische arrogante roofzucht van eind 19e eeuw toen de panelen werden geschilderdquote:Op dinsdag 8 september 2020 18:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, maar... waarom is dat een probleem? Gezag en staatkundige verhoudingen hadden rond 1900 in Nederland en de rest van de wereld een meer absoluut en minder "democratisch" karakter dan in de huidige tijd.
jaja... het toont een verloren werkelijkheid,, vergane nepglorie. Prima om te tonen in een museum..quote:Het is een stukje traditie met daarin ingekaderd een bevroren historisch "moment" dat de toeschouwer niets oplegt maar hem/haar een kijkje in het verleden geeft.
Het zijn geen afbeeldingen van de Gouden Eeuw en al helemaal niet van slavernij. Gewoon mensen van een inferieure cultuur die heel blij zijn met hun goede koningin Wilhelmina maar niet allemaal even een net hemd hebben aangetrokken voor het defilé.quote:Op dinsdag 8 september 2020 18:43 schreef Speekselklier het volgende:
ik vind het wel jammer, 1x per jaar dat mooie ding naar buiten. Genieten van onze geschiedenis. Afbeeldingen van onze gouden eeuw op onze gouden koets.
De tijd dat we nog trots konden zijn op onszelf.
Zou je dat ook als reden kunnen zien hem maar in de winterstalling te laten staan?quote:Op dinsdag 8 september 2020 19:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Het goud en overige protserigheid vallen dan ook flink uit de Nederlandse toon. Het is dus nogal gemaakt, een beetje nep, het suggereert een koninklijk verleden dat er niet was.
Oké, "agree to disagree" dan maar.quote:Op dinsdag 8 september 2020 19:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Me dunkt ..... het imperialistische arrogante roofzucht van eind 19e eeuw toen de panelen werden geschilderd
was toch een probleem ? Heeft de geschiedenis bewezen. En sommigen zien die afbeeldingen als het verhaal vanaf de 17e eeuw. Dat werd een nog groter probleem.
Het bewuste paneel zelf is best mooi geschilderd. Dat is geen probleem, maar als Lex en Max dat paneel op de koets gaan showen, dan krijgen ze kritiek ...en dat is wel een last voor hen.
[..]
jaja... het toont een verloren werkelijkheid,, vergane nepglorie. Prima om te tonen in een museum..
Het is in ieder geval een reden voor mij persoonlijk om totaal niet aan die traditie te hechten. Ik heb sowieso niet zoveel met het koningshuis en zeker niet met het nadoen van buitenlandse koningshuizen. Ik vind het gebruik van het paleis op de Dam op zich prima bijvoorbeeld, maar dat onder het tapijt vegen van de oorsprong als gemeentehuis hou ik niet van. Inmiddels hoeft die 19e eeuwse koningshuispropaganda niet meer en ook royalisten en het koningshuis zelfden zouden de Republiek ruimhartig in al zijn grootsheid moeten erkennen.quote:Op dinsdag 8 september 2020 19:42 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Zou je dat ook als reden kunnen zien hem maar in de winterstalling te laten staan?
Maar je kunt het ook omdraaien: waarom zou het een probleem zijn als wij concluderen dat de koets in een slavernij museum hoort?quote:Op dinsdag 8 september 2020 18:12 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, maar... waarom is dat een probleem? Gezag en staatkundige verhoudingen hadden rond 1900 in Nederland en de rest van de wereld een meer absoluut en minder "democratisch" karakter dan in de huidige tijd. De onderdanige houding van de Indiër zou ook zijn aangenomen tegenover een inlandse autoriteit, en als je de afbeeldingen rechtstreeks op het heden betrekt is er voor blanke Nederlanders vast ook genoeg reden om zich op te winden. De verhouding tussen "Nederland-Oranje" / de Hollandse Maagd en "de Nederlanders" zijn in de ogen van de meesten niet min of meer gelijk aan die van een verheven meesteres en onderdanig werkvolk, zoals het tafereel suggereert. Gelukkig lijkt het gros van de Nederlanders te beseffen dat van deze meer dan honderd jaar oude schildering in het heden geen propagandafunctie meer uitgaat. Het is een stukje traditie met daarin ingekaderd een bevroren historisch "moment" dat de toeschouwer niets oplegt maar hem/haar een kijkje in het verleden geeft.
Waarom stel je die vraag? Van mij mag je dat vinden. Ik ben het er alleen mee oneens, en aangezien ik over het algemeen geneigd ben tot het handhaven van een status quo, en zeker een traditie, wanneer ik geen doorslaggevende argumenten zie om deze te veranderen, en die argumenten mij in mijn optiek vooralsnog niet zijn gegeven, verzet ik me tegen de conclusie dat de koets in een slavernijmuseum hoort. Zo discussieert men toch?quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar je kunt het ook omdraaien: waarom zou het een probleem zijn als wij concluderen dat de koets in een slavernij museum hoort?
Het geeft een relatie weer met de koloniën. De precieze uitbeelding hiervan zal ongetwijfeld gekleurd zijn door de schilder, maar hetgeen het uit zou moeten beelden heeft volgens mij wel als doel de voorspoed die elders gebracht is te illustreren. Ik zou het om die reden geen herschrijving noemen. Wat ik vooral denk en wat ook in het journaal genoemd werd is dat de koning geen zin heeft om elke keer deze discussie te hebben, maar daarmee krijg je nu wel een discussie.quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:06 schreef Weltschmerz het volgende:
In het algemeen vind ik dus het argument dat we de geschiedenis niet moeten proberen te herschrijven hier dus niet zo van toepassing, aangezien dat ding zelf al min of meer een herschrijving van de geschiedenis was.
Cadeau doen aan Trump op het goede moment.quote:Op dinsdag 8 september 2020 13:20 schreef ootjekatootje het volgende:
Waarom staat dat ding in Amsterdam???
Die hoort thuis in Den Haag.
Dat zou natuurlijk ook weer geschiedvervalsing zijn. De slavernij was al afgeschaft voordat de afgebeelde Wilhelmina geboren was en juist alles uit het paneel ademt de neerbuigende goede bedoelingen van koloniale politiek aan het einde van de 19e eeuw. Die laaggeletterde activisten maken van elke gezagsverhouding slavernij als de bovengeschikte maar blank is maar dat slaat helemaal nergens op. Je moet het wel juist in de geschiedenis plaatsen, dat is enerzijds de typisch koloniale verhouding van rond 1900, anderzijds de suggestie wekken alsof de monarchie er altijd is geweest en aan de wieg heeft gestaan van het wereldrijk.quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:14 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar je kunt het ook omdraaien: waarom zou het een probleem zijn als wij concluderen dat de koets in een slavernij museum hoort?
Het zal voor binnenlands gebruik geschilderd zijn, het geeft inderdaad een relatie weer met de kolonien maar dan wel het zelfbeeld van Nederland terzake en van de monarchie terzake, de eerste is onjuist maar wellicht oprecht, de tweede wat minder oprecht.quote:Op dinsdag 8 september 2020 20:26 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Het geeft een relatie weer met de koloniën. De precieze uitbeelding hiervan zal ongetwijfeld gekleurd zijn door de schilder, maar hetgeen het uit zou moeten beelden heeft volgens mij wel als doel de voorspoed die elders gebracht is te illustreren. Ik zou het om die reden geen herschrijving noemen. Wat ik vooral denk en wat ook in het journaal genoemd werd is dat de koning geen zin heeft om elke keer deze discussie te hebben, maar daarmee krijg je nu wel een discussie.
Ik denk persoonlijk dat het om meerdere redenen niet meer kon. Maar wellicht draait de publieke opinie nog bij.
Die baard was al een slecht voorteken.quote:Op dinsdag 8 september 2020 19:43 schreef Justin_Case het volgende:
De cancel cultuur begint ziekelijke vormen aan te nemen.
Een plaatje waar niemand ook maar ene neuk om geeft behalve een handjevol sneeuwvlokjes.
organiseer het dan.. datum uitkiezen, enzoquote:Op dinsdag 8 september 2020 21:49 schreef BansheeBoy het volgende:
Wanneer gaan we alle Kuifje en Sjors en Sjimmie albums op de brandstapel gooien?
²
Klopt, dat zie ik er ook in. Tegelijkertijd zie ik ook het knielen en het aanbieden van rijkdom. Gebogen hoofden en meer van dat. Troon in het midden. Kortom, ik vind het dubbel. Onomstreden zou ik het niet willen noemen. Wat je met dergelijke historie moet weet ik niet, net als met standbeelden en namen van tunnels zou ik het in elk geval benoemen, dat lijkt mij een prima startpunt.quote:Op dinsdag 8 september 2020 21:32 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is wel zeer duidelijk van een nieuwe tijd van na de slavernij en van na Multatuli. Een plaatselijke hoogwaardigheidsbekleders en de vader en moeder knielen niet, er zijn blanken afgebeeld net zo gekleed als zwarten en Indiers, en een zwart kind krijgt een boek overhandigd. Let wel, het kind, de nieuwe generatie. De jonge Wilhelmina is geliefd terwijl wij beschaving komen brengen.
Benoemen ? Dat tweede paneel bedoel je ?quote:Op dinsdag 8 september 2020 22:04 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Klopt, dat zie ik er ook in. Tegelijkertijd zie ik ook het knielen en het aanbieden van rijkdom. Gebogen hoofden en meer van dat. Troon in het midden. Kortom, ik vind het dubbel. Onomstreden zou ik het niet willen noemen. Wat je met dergelijke historie moet weet ik niet, net als met standbeelden en namen van tunnels zou ik het in elk geval benoemen, dat lijkt mij een prima startpunt.
Denk jij dat iemand aan de slag is gegaan met die opdracht? Schilder de uitbuiting? Het punt hier (en waarom ik zeg wat ik zeg) is dat ik het qua schilderstijl allemaal zo kalm en rustig vind. Kijk ik langer zie ik genoeg gebeuren inderdaad. Museum is een prima plek, glazen koets net zo mooi.quote:Op dinsdag 8 september 2020 22:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Benoemen ? Dat tweede paneel bedoel je ?
Noem het dan verheerlijking van dictatuur, uitbuiting en monarchie
[ afbeelding ]
Ja.... de opdracht was een verheerlijking van Wilhelmina te schilderen.quote:Op dinsdag 8 september 2020 22:17 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Denk jij dat iemand aan de slag is gegaan met die opdracht? Schilder de uitbuiting?
Mee eens ... ik vind de panelen ook best mooi, kalm en rustig. En de koets hoort in een museum, dagelijks te bekijken door de bezoekers., inclusief de panelen.quote:Het punt hier (en waarom ik zeg wat ik zeg) is dat ik het qua schilderstijl allemaal zo kalm en rustig vind. Kijk ik langer zie ik genoeg gebeuren inderdaad. Museum is een prima plek, glazen koets net zo mooi.
Interieur met hoogwaardigheidsbekleding?quote:Op dinsdag 8 september 2020 22:22 schreef Nikonlover het volgende:
Gaat Wimpie nu met een gouden Tesla?
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 8 september 2020 22:23 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Interieur met hoogwaardigheidsbekleding?
Prinsjesdag is sowieso pure symboliek. We kunnen net zo goed alles mailen of op een site plaatsen. Mooie tenderloin piece er bij.quote:Op dinsdag 8 september 2020 22:40 schreef 01100101 het volgende:
Ik vind het wel prima om de koets in een museum te plaatsen. De symboliek op de koets staat toch voor iets uit het verleden en past dan ook niet binnen de huidige samenleving en prinsjesdag.
Volgende stap ?quote:Op dinsdag 8 september 2020 22:27 schreef SuperKaas het volgende:
-Straatnamen veranderen
-Standbeelden verwijderen
-Exit zwarte piet
-Excuses voor slavernijverleden
-Gouden Koets weg want kwetsend
Wat is de volgende stap? Of -misschien nog belangrijker- zal het ooit genoeg zijn?
Als het bij lezen blijft is er niks aan de hand.quote:
https://www.parool.nl/ned(...)ig-besluit~b4999bde/quote:De Gouden Koets zorgde al voor controverse vanaf dag één. De koets was een geschenk van Amsterdam aan koningin Wilhelmina, toen ze in 1898 werd ingehuldigd. Maar de 18-jarige vorst wilde geen geschenken en al helemaal geen protserige gouden koets.
De Amsterdammers trokken zich daar niets van aan en zamelden toch geld in voor het ‘volksgeschenk’. Daar kwam weer protest tegen van Amsterdamse socialisten, die wezen op de bittere armoede in de stad en het feit dat Wilhelmina al zo’n honderdvijftig rijwagens bezat. Ze begonnen een boycotactie tegen de inzameling voor ‘De gouden kwartjeswagen’.
Tevergeefs, er werd voldoende geld bij elkaar geronseld en de koets werd voor de koningin klaargezet in het Paleis van Volksvlijt. Daar wierp Wilhelmina daags na haar inhuldiging nog wel een blik op de koets, en keek er vervolgens niet meer naar om.
Dus ook tegen het houden van alle soorten huisdieren?quote:Op dinsdag 8 september 2020 10:42 schreef Fred het volgende:
Nee, ik ben tegen het gebruik van dieren ter vermaak van mensen.
Daarop ontbreken nog de afbeeldingen van op hun knieën kruipende Nederlandse belastingbetalers die geld aan multinationals, banken en volgevreten politici overdragen.quote:Op dinsdag 8 september 2020 22:22 schreef Nikonlover het volgende:
Gaat Wimpie nu met een gouden Tesla?
[ afbeelding ]
Prima toch (en het is géén miljoen miljard).quote:Op dinsdag 8 september 2020 10:49 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
eerst een miljoen miljard uitgegeven aan onderhoud en hem dan stil zetten
"Gezeik" hoort bij ons nationale erfgoed.quote:Op woensdag 9 september 2020 00:37 schreef Pek het volgende:
[..]
https://www.parool.nl/ned(...)ig-besluit~b4999bde/
Gezeik vanaf dag 1 dus, ik ga wel even kijken als hij er staat
Geschenk van de Amsterdammers...quote:Op woensdag 9 september 2020 00:37 schreef Pek het volgende:
[..]
https://www.parool.nl/ned(...)ig-besluit~b4999bde/
Gezeik vanaf dag 1 dus, ik ga wel even kijken als hij er staat
lol is dit het hele probleem joh???quote:Op dinsdag 8 september 2020 22:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Benoemen ? Dat tweede paneel bedoel je ?
Noem het dan verheerlijking van dictatuur, uitbuiting en monarchie
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |