FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Eindeloos probleem met wegvallen druk cv-ketel: wie weet het
darktowerzondag 6 september 2020 @ 15:08
Onze nog geen zeven jaar oude cv-ketel kreeg ineens drukverlies. Van 1.6 naar 1.2 in een paar weken tijd. Dat probleem speelt nu al dik twee jaar. Misschien al drie. Raak de tel kwijt. Telkens daalt het van pakweg 1.8 naar 1.2 uiteindelijk in drie-vier weken tijd. Alle leidingen zijn nagelopen, de cv-ketel is vier keer gecontroleerd door twee verschillende bedrijven (Feenstra en HollandWarmte), maar het blijft gebeuren. De 1-na-laatste keer zeiden ze dat als in de zomer de druk ondanks weinig verbruik nog steeds weg zou vallen, dat het dan de warmtewisselaar zou moeten zijn, het probleem. Afijn: fe druk bleef omlaag gaan. Dus belde ik weer. Ze kwamen langs, er werd vooraf en ter plekke verteld aan ze dat ze zélf hadden gezegd dat het de warmtewisselaar moest zijn, maar nadat de drie (!) keer ervoor er telkens gezegd was dat het expansievat níet het probleem was, werd nu gezegd dat die vervangen moest worden. Dus werd die vervangen. En niet de warmtewisselaar. Afijn; maand later, en we zijn van 2.0 naar 1.4 alweer... ik ga dus maar weer bellen of ze niet tóch naar de warmtewisselaar moeten kijken, maar omdat ze er zo vaak naast zitten vraag ik me af of er niet nóg iets anders aan de hand kan zijn. En ook de vraag: als het de warmtewisselaar wel is of kan zijn: wat gebeurt er dan eigenlijk precies waardoor de druk omlaag gaat? Kan iemand mij dat op begrijpelijke wijze uitleggen?

Het voorspelt weinig goeds dat zelfs in de zomer de druk alweer zo snel zakt. In de winter gaat het straks weer nog sneller ben ik bang..
Zilverberkzondag 6 september 2020 @ 15:16
Loopt er niet een leiding onder de vloer door je kruipruimte nat te druppelen?

Bizar probleem heb je daar aan de hand zeg.
mailyzondag 6 september 2020 @ 15:27
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 15:16 schreef Zilverberk het volgende:
Loopt er niet een leiding onder de vloer door je kruipruimte nat te druppelen?

Ik vrees het ook ....
darktowerzondag 6 september 2020 @ 15:33
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 15:27 schreef maily het volgende:

[..]

Ik vrees het ook ....
Daar is ook gekeken: niks geks te zien.
stavromulabetazondag 6 september 2020 @ 17:29
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 15:33 schreef darktower het volgende:

[..]

Daar is ook gekeken: niks geks te zien.
Hij hoeft ook niet heel snel leeg te lopen. Als de druk in een paar maanden tijd zakt, hoeft er niet meer te zien te zijn dan een druppeltje dat ergens onder een fitting hangt. Als je echt vochtplekken zou zien zou hij waarschijnlijk veel sneller leeglopen.
ikweethetooknietzondag 6 september 2020 @ 17:36
Graag even merk en type cv ketel

Hier precies hetzelfde met Vaillant VHR 24-28C

Lekt via warmtewisselaar dus al het water loopt keurig via de condensafvoer weg en je ziet verder niks

Totdat je de warmtewisselaar openmaakt door het gasblok eruit te halen
Dan zie je hem gewoon druppelen

Nieuwe warmtewisselaar 599 euro, nieuwe ketel 940 euro
20 jaar oud dus vervangen hier
Knuppel1983maandag 7 september 2020 @ 09:31
Een lek in de warmtewisselaar kan ook betekenen dat het vocht als stoom via je schoorsteen verdwijnt.

Doet mijn Nefit ook al jaren. Vervangen van ww is duur en de ketel zelf is al aardig op leeftijd. Zolang ik het niet terug zie in m’n gasverbruik vul ik gewoon steeds bij.

Heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je niet bijvult bij 1.2 bar? Die van mij loopt ook snel leeg bij hoge druk, maar dit stabiliseert uiteindelijk.

[ Bericht 14% gewijzigd door Knuppel1983 op 07-09-2020 09:37:39 ]
tux87maandag 7 september 2020 @ 10:28
De warmtewisselaar kun je soms uitsluiten met een trucje. Zet de ketel uit, koppel de condensafvoer los en zet er een emmer onder.

Zet dan het systeem goed op druk (2 bar ongeveer) en wacht een aantal uur. Water in de emmer? Wisselaar lek. Wat ook veel voorkomt is een overstort die open gaat. Dan kan het water ook zo de riolering in lopen.
Watuntrikmaandag 7 september 2020 @ 13:43
Je hebt het dus over een drukverschil van ongeveer 0.6 bar... Vul dat ding eens bij tot de juiste druk en tap dan met behulp van grote emmer(s) 0.6 druk af. Dan krijg je een beeld van hoeveel liter je gemiddeld over die periode verliest. Houd daarna ook eens een logboekje bij door gewoon even elke ochtend de druk te controleren/noteren. Uiteraard ook even loggen wanneer jet het toestel gebruikt. Die gegevens kun je naast elkaar controleren. Zodat je een beeld krijgt van de hoeveelheid en wanneer minder of meer.

Weet je hoeveel water 0.6 bar is en stel het is 10 liter over periode van 3 weken 10/21 is zit je toch al op bijna 0.5 liter per dag. Dat kan geen constant zwetende koppeling in je CV zijn die buiten bedrijf is in de zomer en zul je ergens nattigheid of kalkaanslag bij koppelingen in de CV installatie moeten vinden.

Dan zit het lek eerder ergens in het warme gedeelte van het toestel... Mogelijk alleen wanneer het toestel in bedrijf is... Daar wordt het heet en kan het water van de lekkage meteen verdampen....

Dan zou ik eens kijken of je de mantel van het toestel kunt strippen zodat alle interne koppelingen in zicht komen. bv. Pomp, 3weg klep, sensoren, automatische ontluchter etc. etc. Dan warm water tappen en dat ding even goed heet laten worden. Zet desnoods de ketelthermostaat op max. Dan met gebruik van een zaklampje, tijdens dat dat ding in gebruik is alle koppelingen nalopen en kijken of je ergens nattigheid en of waterdamp ziet uittreden.

Zie je niets, zet je warm water weer dicht, draai de gaskraan dicht, trek de stekker uit en wanneer de ketel nog heet is haal je deksel van het branderhuis en inspecteer de warmte wisselaar, vooral de koppelingen of je daar waterdamp of druppels ziet. En wanneer er heet water ontsnapt dat acuut verdampt, vind je altijd kalkafzetting rond de lekkage..

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 07-09-2020 13:57:04 ]
darktowerwoensdag 9 september 2020 @ 14:50
quote:
6s.gif Op zondag 6 september 2020 17:36 schreef ikweethetookniet het volgende:
Graag even merk en type cv ketel

Hier precies hetzelfde met Vaillant VHR 24-28C

Lekt via warmtewisselaar dus al het water loopt keurig via de condensafvoer weg en je ziet verder niks

Totdat je de warmtewisselaar openmaakt door het gasblok eruit te halen
Dan zie je hem gewoon druppelen

Nieuwe warmtewisselaar 599 euro, nieuwe ketel 940 euro
20 jaar oud dus vervangen hier
Vaillant PRO 3 CW 4
darktowerwoensdag 9 september 2020 @ 14:51
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2020 09:31 schreef Knuppel1983 het volgende:
Een lek in de warmtewisselaar kan ook betekenen dat het vocht als stoom via je schoorsteen verdwijnt.

Doet mijn Nefit ook al jaren. Vervangen van ww is duur en de ketel zelf is al aardig op leeftijd. Zolang ik het niet terug zie in m’n gasverbruik vul ik gewoon steeds bij.

Heb je al eens gekeken wat er gebeurt als je niet bijvult bij 1.2 bar? Die van mij loopt ook snel leeg bij hoge druk, maar dit stabiliseert uiteindelijk.
Bij 0.9 gaat hij op storing
darktowerwoensdag 9 september 2020 @ 14:51
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2020 10:28 schreef tux87 het volgende:
De warmtewisselaar kun je soms uitsluiten met een trucje. Zet de ketel uit, koppel de condensafvoer los en zet er een emmer onder.

Zet dan het systeem goed op druk (2 bar ongeveer) en wacht een aantal uur. Water in de emmer? Wisselaar lek. Wat ook veel voorkomt is een overstort die open gaat. Dan kan het water ook zo de riolering in lopen.
Hebben we al eens gedaan: kwam geen druppel in de emmer.
TheFreshPrincewoensdag 9 september 2020 @ 14:52
Zou er niet een (UV) kleurstof toegevoegd kunnen worden? Dan zie je vanzelf (met een speciale lamp) wel of het ergens lekt.
darktowerwoensdag 9 september 2020 @ 14:52
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 13:43 schreef Watuntrik het volgende:
Je hebt het dus over een drukverschil van ongeveer 0.6 bar... Vul dat ding eens bij tot de juiste druk en tap dan met behulp van grote emmer(s) 0.6 druk af. Dan krijg je een beeld van hoeveel liter je gemiddeld over die periode verliest. Houd daarna ook eens een logboekje bij door gewoon even elke ochtend de druk te controleren/noteren. Uiteraard ook even loggen wanneer jet het toestel gebruikt. Die gegevens kun je naast elkaar controleren. Zodat je een beeld krijgt van de hoeveelheid en wanneer minder of meer.

Weet je hoeveel water 0.6 bar is en stel het is 10 liter over periode van 3 weken 10/21 is zit je toch al op bijna 0.5 liter per dag. Dat kan geen constant zwetende koppeling in je CV zijn die buiten bedrijf is in de zomer en zul je ergens nattigheid of kalkaanslag bij koppelingen in de CV installatie moeten vinden.

Dan zit het lek eerder ergens in het warme gedeelte van het toestel... Mogelijk alleen wanneer het toestel in bedrijf is... Daar wordt het heet en kan het water van de lekkage meteen verdampen....

Dan zou ik eens kijken of je de mantel van het toestel kunt strippen zodat alle interne koppelingen in zicht komen. bv. Pomp, 3weg klep, sensoren, automatische ontluchter etc. etc. Dan warm water tappen en dat ding even goed heet laten worden. Zet desnoods de ketelthermostaat op max. Dan met gebruik van een zaklampje, tijdens dat dat ding in gebruik is alle koppelingen nalopen en kijken of je ergens nattigheid en of waterdamp ziet uittreden.

Zie je niets, zet je warm water weer dicht, draai de gaskraan dicht, trek de stekker uit en wanneer de ketel nog heet is haal je deksel van het branderhuis en inspecteer de warmte wisselaar, vooral de koppelingen of je daar waterdamp of druppels ziet. En wanneer er heet water ontsnapt dat acuut verdampt, vind je altijd kalkafzetting rond de lekkage..
Ongetwijfeld hele domme vraag: hoe ziet die kalkafzetting er dan uit? Wit, groen, vorm?
darktowerwoensdag 9 september 2020 @ 14:52
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zou er niet een kleurstof toegevoegd kunnen worden? Dan zie je vanzelf wel of het ergens lekt.
Vind ik een leuke, geen idee of dat kan
TheFreshPrincewoensdag 9 september 2020 @ 14:53
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 14:52 schreef darktower het volgende:

[..]

Vind ik een leuke, geen idee of dat kan
Ik weet dat lekkage experts soms met UV-kleurstof werken. Voordeel is dat je dan niet ineens een blauwe of rode muur hebt maar met speciaal licht kan je het wel zichtbaar maken.
Zilverberkwoensdag 9 september 2020 @ 14:56
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 14:52 schreef darktower het volgende:

[..]

Ongetwijfeld hele domme vraag: hoe ziet die kalkafzetting er dan uit? Wit, groen, vorm?
Dat ligt aan de samenstelling van het water in je cv systeem.

Tap een litertje af, kook het in, in een schone pan en bekijk wat je overhoudt.
blomkewoensdag 9 september 2020 @ 15:00
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 14:51 schreef darktower het volgende:

[..]

Hebben we al eens gedaan: kwam geen druppel in de emmer.
Ook terwijl de ketel dagenlang uitstond? Een werkende ketel blaast gelekt water zo de pijp uit nl.
blomkewoensdag 9 september 2020 @ 15:05
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 14:52 schreef darktower het volgende:
Ongetwijfeld hele domme vraag: hoe ziet die kalkafzetting er dan uit? Wit, groen, vorm?
Grijs/wit. Overigens kan het op den duur evt. bruin worden door de corrosie van staal. Bij een alu ww, blijft de lekkage wit t.g.v. aluminiumoxide.

Wat je ook kan doen, is plastic huishoudfolie over alle koppelingen (geperst of knel??) trekken, laten zitten en na drie dagen voorzichtig verwijderen en kijken waar water onder de folie zit.
Watuntrikwoensdag 9 september 2020 @ 16:19
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 14:52 schreef darktower het volgende:
Ongetwijfeld hele domme vraag: hoe ziet die kalkafzetting er dan uit? Wit, groen, vorm?
Afhankelijk van wat en waar het lekt kan het een legio aan kleuren hebben. Vaak gaat het gepaard met oxidatie van het metaal waarover het uitloopt. Groenachtig tot Azuurblauw op koper en messing, Oranje rood/bruin op ijzer houdende componenten. Wit/geel en als poeder op zink en aluminium.. Meestal vormt het een harde korst rondom de lekkage en afhankelijk van hoelang het lekt kan zich zelfs een druipsteentje ontwikkelen. :)

Een regelmatige verdachte is de Automatische ontluchting.. Deze bevat een vlottertje dat in de luchtbel naar beneden komt de ontluchtingsventiel opent en drijvend op het water duwt de vlotter deze weer dicht als de luchtbel eruit is en het water weer op niveau is. Maar er komt altijd een heel klein beetje water mee naar buiten. Dit verdampt onmiddellijk maar laat beetje kalk achter. Dit hoopt zich door de jaren heen op en zal de ontluchting niet meer 100% sluiten door de kalkaanslag op de dichting van de vlotterventiel.

m1fy40awrdrf.jpg

Paar voorbeeldjes van lekkende auto ontluchting.
images?q=tbn%3AANd9GcSIY6o_cCDkwJsoQtEmJnaDABzjayaf5rWqXg&usqp=CAU

103428_IMG_0710_1.jpg

Niet alle toestellen hebben 'm, maar veel ook wel... En dan vaak goed verstopt achterin ergens, moeilijk bereikbaar. :) Althans mijn ouwe Agpo Ferolli heeft zo'n onding op zo'n onlogische moeilijke plek die ik ook al eens vervangen heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 09-09-2020 16:28:19 ]
darktowervrijdag 25 september 2020 @ 17:15
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Ook terwijl de ketel dagenlang uitstond? Een werkende ketel blaast gelekt water zo de pijp uit nl.
stond een dag uit, emmer was droog ja
Lospedrosavrijdag 25 september 2020 @ 19:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 17:15 schreef darktower het volgende:

[..]

stond een dag uit, emmer was droog ja
Mwoah niet zo erg toch?
Soms ff bijvullen, dan zelf eens heel goed kijken kom je vanzelf een keer bij een (piepkleine) lekkage uit.