Dagoduck | zondag 6 september 2020 @ 13:44 |
Etappe 9: 64000 - Laruns, 153 km Hier had een leuk verhaal kunnen staan, maar ik ben zaterdag niet aanwezig. Er gaat bier gedronken worden, erg belangrijk natuurlijk. En we weten allemaal dat het een enorm slecht idee is om na veel bier alsnog een stukje online te gooien, dus we doen het mooi vooraf. Lekker veilig, lekker neutraal. Wat er tijdens de eerste dag in de Pyreneeën gaat gebeuren maak ik niet live mee, daar komt dus geen analyse van. Het zal wel weer een kutrit worden, is het ook wel het parcours voor. De tweede dag in de Pyreneeën is alleen niet veel beter, allememaggies, wat hebben ze er een puinhoop van gemaakt bij de ASO. Dit wordt natuurlijk ook driewerf antigenot. Een flopritje. Wel wat beklimmingen onderweg, maar het houdt niet over. Ja, de laatste kilometers van de Marie Blanque zijn moeilijk. Het zal wel. En dan beginnen we ook nog op een plek, daar lusten de honden geen brood van. Guantanamo Bay is er niets bij. Waterboarden lijkt me leuker dan dit. De tyfus, de gribus en de algebra. 64000, het lelijkste getal in de historie van de mensheid. ![]() Ja, jullie verwachten nu veel hè? Jammer dan. 2020 is een merkwaardig jaar, zo merkwaardig zelfs dat we totaal geen aandacht gaan besteden aan 64000. Da's de postcode van een bepaalde stad waarvan de naam niet uitgesproken dient te worden. Vorig jaar kan ik toch niet meer overtreffen, ik ga niet eens een poging wagen. Wel ga ik ouderwets klagen, je zou voor minder. De vorige rit eindigt godverdomme in Loudenvielle, midden in de Pyreneeën. Een ideale startlocatie voor een nieuwe rit, maar nee, wat doe je? Je vertrekt uit de Pyreneeën, naar de vlakte. En vanuit die vlakte fiets je weer terug naar de bergen, waardoor je de eerste 50 kilometer van de rit alweer door de plee hebt gespoeld. Het slaat gewoon nergens op. Kappen met die shit, zoals een groot denker ooit zei. Van Loudenvielle zou je via de Tourmalet en de Aubisque naar finishplaats Laruns kunnen rijden, al zou ik dan ook klagen. De enige pluim voor de organisatie is dat we voor het eerst in 100 jaar ofzo beide beklimmingen een keer overslaan in de Tour. Goed voor de variatie. Maar alsnog, waarom gaan we naar 64000? Ja, geld. Nee, dan ben je meteen klaar. Maar ze mogen alsnog de tyfus krijgen. Ik wil gewoon een keer een rit in de westelijke Pyreneeën, in het Franse gedeelte van het Baskenland. Die walgelijke labellolikker van een Prudhomme ieder jaar slijmen natuurlijk, geweldige fans, blablabla, maar dan gaat ie toch weer naar 64000 he. Idioot. Wij willen naar Bayonne, naar Saint-Jean-Pied-de-Port, naar iedere plaats met een fatsoenlijke postcode. Gelukkig ben ik niet de enige die daar zo over denkt. Er is inmiddels zelfs een hele beweging op gang gekomen in Frankrijk. Ze dragen gele hesjes, en ze zijn boos. Terecht natuurlijk. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zoals je ziet, de Fransen laten er geen gras over groeien. Na deze felle protesten verwacht ik dat we volgend jaar andere oorden op gaan zoeken. Als dat niet zo is ga ik met pensioen, dan zoeken ze het verder maar lekker uit. Hoe dan ook, buiten 64000 gaat de rit van start. We beginnen met een klimmetje, nadat we eerst een kilometer of zeven over een vlakke weg hebben gereden. Klimmetje van 2,3 kilometer aan 4,5% gemiddeld, stelt geen kut voor. De Cote d'Artiguelouve, vierde categorie. Zou het wat uitmaken? Zoals Michel Wuyts zou zeggen: ik wil er vanaf zijn. Geen idee hoe het parcours hier er verder uitziet, het ruikt op deze plek nog naar 64000 dus we slingeren de streetview niet aan. Na het klimmetje gaan we blijkbaar kort naar beneden, geloof ik meteen. Paar bochten enzo, poe hee. Dan komen we uit in Lacommande, waarna het een kilometer of zes bijna rechtdoor gaat over een vlakke weg richting Lasseube. Hier slaan de renners rechtsaf, vervolgens gaat het meer dan tien kilometer behoorlijk rechtdoor richting Oloron-Sainte-Marie. Blijkbaar een beetje hobbelig terrein, stuk of drie klimmetjes onderweg. Een keer een kilometer aan zes procent ofzo, lekker interessant allemaal. Na 31 kilometer koers komen we uit in Oloron-Sainte-Maria, waar we kriskras door het centrum slingeren. Oloron-Sainte-Marie is een gemeente in Frankrijk en tevens de hoofdstad van het arrondissent Oloron-Sainte-Marie. Het ligt bij de rivieren Gave d'Ossau en Gave d'Aspe. Zo, dat is niet niks. Oloron-Sainte-Marie gaat terug op een Romeinse nederzetting die werd verwoest bij de barbaarse invallen. Vanaf de vierde eeuw was dit de zetel van een bisdom en dit tot 1790. Hiervan is 12de-eeuwse kathedraal Sainte-Marie d'Oloron getuige. In de elfde eeuw werd de stad uitgebouwd tot een militair en commercieel centrum door de burggraaf van Béarn. Tegenwoordig moeten ze het vooral van de huisjes hebben die half in het water hangen. Altijd lachen. ![]() Nou, vooruit, we zijn nu wel ver genoeg uit de buurt van 64000. We gaan de boel maar weer wat serieuzer nemen. Na heel wat bochten en liefst tien rotondes verlaten we Oloron-Sainte-Maria. Buiten dit stadje rijden de renners verder over een brede en vlakke weg, die voorlopig vlak zal blijven. Af en toe rijden we door een dorpje waar wat hinderlijke obstakels te vinden zijn, verder is het de komende tien kilometer een makkelijke rit. De renners rijden door een ruraal stukje Frankrijk, de boeren maken hier de dienst uit. Een van de dorpen die we passeren is Aravits, na een paar bochten in dit dorpje begint de weg zowaar wat vals plat omhoog te lopen. Een kilometer later komen we uit bij een kruising, waar we naar links zouden kunnen gaan. Als we dat doen snijden we een stuk af, het is op deze manier maar een aantal kilometer fietsen naar Arette, waar na 99 kilometer de tussensprint volgt. Terwijl we nu pas een kilometer of 50 hebben afgewerkt, kun je nagaan. Er gaat een lange omweg volgen, een omweg met een paar beklimmingen bovendien. Van Aravits rijden we verder naar Lanne-en-Barétous over een weg die nog een tijd vals plat omhoog blijft lopen. Buiten Lanne-en-Barétous slaan we linksaf, waarna we over een iets minder brede weg verder gaan rijden. We gaan op weg naar de eerste klim van de dag, door terrein dat nog steeds van de boeren is. Vooral eindeloze grasvelden hier, met af en toe wat dieren in de wei. Beetje maïs ook, hartstikke leuk. In de verte zien we een paar bergen liggen, maar het klinkt totaal niet geloofwaardig dat er heel snel een zware klim gaat volgen. Bedrieglijk terrein, mogen we wel stellen. Zes kilometer rijden we over deze plattelandsweg, terwijl het hooguit vals plat omhoog gaat. Daarna, ja, daarna gaat het iets meer dan vals plat omhoog. ![]() Over een weg met vrij matig asfalt rijden we verder naar de voet van de Col de la Hourcère, een col die gaat debuteren in de Tour. In 1995 was het de bedoeling dat we over deze klim zouden rijden, maar de berg werd opgenomen in de rit daags na het overlijden van Fabio Casartelli. Die rit werd geneutraliseerd verreden, daardoor krijgt het peloton nu pas voor het eerst echt te maken met de Col de la Hourcère. De klim begint toch wel op een vrij merkwaardige manier. Normaal is er wel ergens een bocht naar links of rechts waarna er ineens een duidelijk hoogteverschil te merken is, nu begint de weg rechtdoor na een smal bruggetje gewoon uit het niets loeisteil omhoog te lopen. De Col de la Hourcère begint met een kilometer aan 8,4%, gewoon, voor de leuk. Daarna krijgen de renners zelfs met twee kilometer aan 10% te maken, voor de gezelligheid. Een kilometer aan 11% zelfs, eigenlijk. De Pyreneeën staan altijd bekend om hun grilligheid, dat gaat bij deze klim alvast op. Het smalle weggetje dwars door het boerenland gaat bijna loodrecht omhoog, dat wordt genieten. Na een tijd rijden we een bos in, de klim begint nu ook wat meer bochten te vertonen. Even verderop komen we zelfs wat haarspeldbochten tegen, eerst een stuk of vier en even verderop een stuk of zeven. De klim gaat verder met twee kilometer aan 8%, waarna er opnieuw een kilometer aan 10% volgt. Enorm zwaar, toch wel. De klim kent ook nog een makkelijker stukje, een kilometer aan 7%. Daarna weer een kilometer aan 9%, en een aan 10%. We zijn daarna wel bijna boven, tot aan de top gaat het verder aan 7,5%. Pas in de laatste meters wordt het iets makkelijker, als we na 69 kilometer bovenkomen op deze klim van de eerste categorie krijgen de renners een paar makkelijke meters aan 4% aangeboden. In totaal is het 11 kilometer omhoog gegaan aan 8,8%, een klim om U tegen te zeggen. Wat zou het fijn zijn als een ploeg hier al de knuppel in het hoenderhok durft te gooien. Richting de top van de klim verdwijnen de bomen en wordt het terrein behoorlijk open. Wel blijft het enorm bochtig, we slingeren ons omhoog door genadeloos steile bochten. Prachtige uitzichten hier, de Pyreneeën kunnen best leuk zijn. Vooral het Baskische gedeelte van de Pyreneeën uiteraard. Op de top komen we het skistation van Issarbe tegen, een naam die verdacht Baskisch klinkt. Klopt ook wel, we zitten hier aan de rand van het Franse gedeelte van het Baskenland. De Col de la Hourcère heeft derhalve ook een Baskische naam, Murkhuillako Lépoua. Al is dat eigenlijk ook weer een verfranste versie van het Baskisch, Lépoua zou eerder lepoa moeten zijn. Hoe dan ook, ik ben helemaal in m'n element. Praktisch in het mooiste gedeelte van de wereld, wat wil een mens nog meer? ![]() Voorbij het skistation van Issarbe, waardoor deze klim ook wel eens Col d'Issarbe wordt genoemd gaat het toch nog even verder omhoog, daarna volgt er maar een korte afdaling. Google kwam hier met een karretje langs in maart 2010, en toen lag er toevallig sneeuw. Het laatste stuk van de klim en een deel van de afdaling mist daardoor op Streetview. Van bovenaf valt wel te zien dat het niet enorm bochtig is, terwijl we dankzij het profielkaartje van de organisatie kunnen zien dat het niet enorm steil naar beneden zou moeten gaan. Pas de laatste kilometer van de afdaling gaat het wat steiler naar beneden, naar de Col de Suscousse. In het laatste stuk zitten wel wat bochten, terwijl de weg nog steeds niet enorm breed is. Asfalt ook niet overal even fantastisch. Dat zijn wel zo'n beetje de argumenten waarom we de westelijke Pyreneeën minder vaak bezoeken, het veiligheidsargument wint het vaak van het Baskisch genot. De renners komen uit bij een kruispunt, waar een aantal borden tweetalig de richting aangeven. Hier moeten we rechtdoor, waarna de weg meteen weer omhoog gaat lopen. Het volgende smallere weggetje dwars door een bos brengt ons naar de Col de Soudet, bekender terrein voor de renners. Tijdens de Vuelta van 2016 reden we nog over deze klim, bijvoorbeeld. Dat was onderweg naar de Aubisque, waar ONZE Robert Gesink zou winnen. Tijdens die rit deden we ook de Marie-Blanque aan, Gesink weet dus wel hoe hij Tom en Primoz over deze bergen moet begeleiden. Doordat we eerst de Hourcère beklimmen slaan we wel ongeveer de helft van de Soudet over, we houden een klim over van vier kilometer. Die klim begint redelijk makkelijk, met een kilometer aan 6%. Daarna wordt het toch even flink vervelend, kilometer aan 11%. De grillige Pyreneeën he. Buiten het bos gaan we nog twee kilometer verder, aan iets schappelijkere percentages. Hoewel, twee kilometer aan 8% is ook weer niet helemaal niets. In totaal komen we uit op 3,8 kilometer aan 8,5% gemiddeld, een zware middag voor de jongens. De top van de Col de Soudet, op deze manier een klim van de derde categorie, bereiken we na 78 kilometer. Over de helft van de rit, toch al. ![]() Stiekem is de top die we bereiken niet eens de echte top. We slaan linksaf naar beneden, maar we zouden ook rechtsaf kunnen slaan, verder naar boven. Helemaal boven treffen we La Pierre Saint-Martin aan, in 2015 kwam daar een Tourrit aan. Die werd gewonnen door Chris Froome. Samen met Porte reed hij toen iedereen lachend helemaal aan gort. Mooi dat die tijden voorbij zijn. Volgens mij was dat ook de rit dat Gesink vierde werd en Merijn Zeeman spontaan begon te huilen. Ja, de tijden zijn echt heel erg veranderd. Dit even terzijde, natuurlijk. De afdaling van de Soudet begint niet echt als een afdaling. Na een paar meter omlaag is het even vlak, weer een paar meter omlaag en dan zelfs een kort knikje omhoog. De weg is wel ineens een stuk breder, we bevinden ons inmiddels in de buurt van het redelijk populaire skistation La Pierre Saint-Martin. Het station van Issarbe is niet zo groot, dit station is een stuk bekender. Daarom is de weg breder, de auto's moeten makkelijk omhoog kunnen. Maakt het voor de renners ook een stuk makkelijker als de afdaling eenmaal begint. In totaal gaan we praktisch 20 kilometer naar beneden, onderweg naar Arrete. Bij tijd en wijle een pittige afdaling, het gaat een aantal kilometer aan meer dan 10% naar beneden. Soms ook vrij makkelijk, we rijden bijvoorbeeld een paar kilometer bijna volledig rechtdoor. Na vijf kilometer dalen krijgen we een bochtige fase van een kilometer of drie, met in die drie kilometer een flink aantal haarspeldbochten. Is door die brede weg prima te doen. Daarna gaat het weer twee kilometer vooral rechtdoor, waarna we een nieuwe bochtige fase bereiken. Stuk of vier haarspeldbochten vrij kort achter elkaar. Vervolgens hebben we het ergste werk gehad. De resterende tien kilometer naar Arette is het heerlijk dalen over een goed geasfalteerde brede weg. Een kilometer of vijf gaat het nog wat steviger naar beneden, daarna begint het steeds vlakker en vlakker te worden. Na 99 kilometer komen we uit in Arette, bij het binnenrijden van dit dorpje gaat er meteen gesprint worden. De tussensprint van de dag, niet onbelangrijk. Toch ook weer een Baskische naam, Arette. We zitten nog steeds aan de rand van het beste deel van Frankrijk, al hoort dit er niet meer bij. Maar goed, daar zal ik jullie verder niet mee lastigvallen. Dit is de Béarn, toch net weer anders. ![]() Arette is geen heel bijzonder dorp, maar dat heeft wel een reden. In 1967 werd het dorp namelijk getroffen door een aardbeving, een van de zwaarste ooit in Frankrijk. 5.3 op de schaal van Richter, niet misselijk. 80% van het dorp werd verwoest, waaronder de kerk. Er viel slechts één dode te betreuren, had erger gekund. 50 jaar na dato heeft men in het dorp een monument neergezet, hierboven te bewonderen. De kerk, zoals ie er na de aardbeving uitzeg. Ze hebben alles weer hersteld, maar het verklaart waarom we hier niet veel schoonheid aantreffen. Na een paar bochten in Arette komen we buiten het dorp een nog bochtigere weg tegen, die bovendien een beetje omhoog gaat. Een klimmetje van twee kilometer aan 5% ongeveer, met in het begin een steiler stukje. Als het klimmen gedaan is gaat het drie kilometer naar beneden, met vooral in de eerste kilometer een paar lastige bochtjes. Even verderop wordt het een stuk rechter, dat fietst toch fijner. We zijn onderweg naar Issor, maar dat dorpje bereiken we niet. Na een tijd slaan we rechtsaf, na deze bocht loopt het nog even een paar meter naar beneden. Al snel wordt het vlak en niet veel later gaan we aan een stuk vals plat omhoog beginnen. Door een groene en bosrijke omgeving rijden we de bergen weer tegemoet, de volgende klim van de dag laat niet lang op zich wachten. De weg waar we nu over rijden is behoorlijk breed en behoorlijk recht. Een kilometer of zes zal het relatief makkelijk fietsen zijn, ondanks het lichte vals plat omhoog. Mooi stukje dit wel, zou zo een van de verlaten boerderijen langs de kant van de weg onder handen willen nemen. Na een tijd komt er een schattig beekje in beeld, het wordt mooier en mooier. We rijden ook nog door een tunneltje, je maakt echt veel mee hier. Uiteindelijk slaan we een paar keer linksaf en rijden we over wat bruggetjes, waarna de Col d'Ichère begint. Een klimmetje van de derde categorie, vier kilometer lang aan 7% gemiddeld. Een klimmetje dat eigenlijk helemaal niet bij de Pyreneeën past, het gaat behoorlijk regelmatig omhoog. In het begin van de klim rijden we door Lourdios-Ichère, daarna rijden we door een groen landschap verder omhoog, terwijl er zo nu en dan een mooi zicht is op de bergtoppen in de omgeving. Weggetje lijkt af en toe wat smaller te zijn en het asfalt ziet er niet overal even fantastisch uit, verder valt het vooral op dat we over tal van bruggetjes rijden. Na 115 kilometer komen we boven op dit klimmetje dat me toch wat Baskische vibes geeft. Paar mooie haarspeldbochtjes nog in de buurt van de top, daar is het uitzicht helemaal spectaculair. ![]() ![]() Het is wel te hopen dat er hier geveegd wordt voor de koers passeert, de weg wordt duidelijk vooral veel gebruikt door boeren. Zand en stront, dat treffen we vooral aan. In het verleden zat dit klimmetje overigens een aantal keer in de Tour, amai. Voor het laatst in 2005, toen kwam Jerome Pineau als eerste boven. In een verder verleden kwam Pedro Delgado een keer als eerste boven, niet slecht. Na de Ichère gaat het niet direct naar beneden, het blijft een kilometer vlak en daarna gaat het zelfs nog een halve kilometer vals plat omhoog, met aan het eind nog een kort steil knikje omhoog. Via een bochtige en nog steeds niet enorm brede weg fietsen we verder door het groene land, het zal hier vaak genoeg regenen. Na het laatste knikje omhoog duiken we afzink in, vier kilometer lang gaat het naar beneden. De afdaling kent een paar lastige en minder overzichtelijke bochten, maar over het algemeen vind ik het nog meevallen. Met dit asfalt en deze breedte van het wegdek had het een stuk slechter kunnen zijn. Alsnog wel een afdaling om goed bij de pinken te zijn, typisch een afdaling voor een type Porte om het asfalt van naderbij te inspecteren. Beneden slaan we linksaf, waarna we over de grote en fatsoenlijke weg richting Sarrance rijden. De Col de Marie Blanque staat al op de borden aangegeven, het feest kan bijna gaan beginnen. Toch moeten we eerst nog een paar kilometer door een fraaie vallei rijden, ook geen straf. Via Sarrance rijden we naar Escot over een weg die hooguit licht glooiend is. Tien kilometer na de top van de Ichère komen we uit in Escot, waar de Marie Blanque bijna gaat beginnen. Tussen Sarrance en Escot rijden de renners onder een lachen viaductje door, vrij snel hierna slaan ze rechtsaf en fietsen ze over een oplopende weg verder naar Escot. In dit dorpje slaan we na een paar bochtjes ineens rechtsaf, bij een verstopt weggetje. Na deze bocht is de Col de Marie Blanque begonnen, de laatste moeilijkheid van de dag. ![]() De Col de Marie Blanque is een beklimming van de eerste categorie, volgens de organisatie 7,7 lang aan 8,6% gemiddeld. Je zou er ook 9,2 kilometer aan 7,7% van kunnen maken als je de vals platte aanloop meerekent. Het begint aan slechts 1%, maar daarna kruipen we omhoog richting 4%. Als we richting de 5% beginnen te gaan wordt het voor de ASO ook tijd om de teller te laten lopen. Na een kilometer aan 4,6% volgt er een aan ongeveer 6%, waarna het weer wat afzwakt naar 5%. Dan ben je dus praktisch op de helft en heb je eigenlijk nog niet veel meegemaakt, behalve dan dat je door een mooi bos fietst. Na een tijd is het speelkwartier voorbij, we gaan een kilometer aan 7,5% omhoog. Daarna worden de laatste kinderen echt uit de ballenbak gehaald, tot de top gaat het aan 10% of meer omhoog. Na een kilometer aan 10,5% volgt doodleuk een kilometer aan 12%. In de voorlaatste kilometer van de klim gaat het zelfs aan 13,6% omhoog, hier mogen we onderhand toch wel wat spektakel verwachten. In de slotkilometer wordt het iets makkelijker, maar met 10% blijft het behoorlijk steil. Een verdomd lastige klim, met een lange historie in de Tour. 13 keer eerder werd de klim gedaan in de Tour, daarnaast passeerde ie dus ook de revue in de Vuelta van 2016. De laatste passage in de Tour dateert van 2010, toen kwam Juan Antonio Flecha hier als eerste boven. Merkwaardig dat we hier zo lang niet zijn geweest, het is toch een interessante en bovendien mooie klim, zou je zeggen. Bosrijk, dat vooral. Alleen op de top staan er wat minder bomen, maar daarna begint het bos meteen weer. In 2007 zat de klim ook in de Tour, toen kwam Mauricio Soler hier als eerste boven. Ik schat zomaar in dat Marco dat hem niet na gaat doen. Ook in 2000 zat de klim in de Tour, als eerste helling van een rit met aankomst boven op Hautacam. De betreurde Javier Otxoa kwam als eerste boven, tijdens zijn mooiste dag op de fiets. Gans de dag solo en het afronden, je zou voor minder. Debuteren deed de Marie Blanque in 1978, Michel Pollentier was de eerste die als eerste boven wist te komen. Met Pedro Delgado, Luis Herrera en Richard Virenque kwamen hier nog meer kleppers als eerste boven. Hun opvolger krijgt er weer een paar bonificatieseconden bij, al lijken die sprintjes niet altijd even populair te zijn. ![]() De beklimming van de Marie Blanque is niet al te bochtig, pas aan het eind van de klim komen de renners een haarspeldbocht tegen. In de afdaling is dat een ander verhaal. Na de top geeft een bordje aan dat we ons op de Route du Fromage bevinden, oké. Het gaat één kilometer naar beneden, met in die kilometer een paar bochten. Daarna is het twee kilometer lang zo goed als vlak, terwijl het wel bochtig en bosachtig blijft. Dan gaat het ineens anderhalve kilometer vrij steil naar beneden, met een tweetal haarspeldbochten in het begin van dit stuk. Daarna rechtdoor naar beneden, tot het weer anderhalve kilometer vlak is. Eigenlijk niet eens zo gunstig voor de aanvallers, het zou beter zijn als het gewoon in een rechte lijn naar beneden ging. Dat komt nog wel, de laatste zes kilometer van de afdaling gaat het onafgebroken naar beneden. Even oppassen voor het veerooster, daarna weer door terwijl het landschap ineens behoorlijk zal veranderen. We laten het bos achter ons en rijden door open velden naar beneden. De weg lijkt ook ineens breder te worden, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Het laatste deel van de afdaling is behoorlijk bochtig, met een paar haarspeldbochten onderweg. Toch ziet het er niet buitengewoon lastig uit, prima te doen eigenlijk. Wel wat hinderlijke stenen muurtjes zo nu en dan, dus toch niet te gek veel risico nemen. Beneden komen we uit in Bielle, waar de renners rechtsaf slaan. Het is vanaf nu nog acht kilometer fietsen tot de finish. Makkelijke kilometers. We rijden rechtdoor in het centrum van Bielle, daarna rijden we via een ventweggetje langs de grote weg naar Laruns. Een vlakke weg, die vooral rechtdoor gaat. Weer niet echt gunstig voor de vluchters, je rijdt nogal in de kijker. Twee kilometer later komen we uit bij een rotonde, waar we schuin naar rechts gaan. We blijven eigenlijk de ventweg volgen en komen zodoende door Gère-Bélesten. Na wat flauwe bochtjes in dit dorpje rijden we naar de volgende rotonde toe, waar we wel op de grote weg terechtkomen. Hierna is het nog een kilometer of vier fietsen tot aan de finish, over een enorm brede en behoorlijk rechte weg. Af en toe een keer een flauwe bocht, maar geen echte bochten meer. Wel loopt het in de slotkilometers een beetje vals plat omhoog, lichtelijk ongunstig voor een eventuele eenling tegenover een groepje. Heel veel stelt het niet voor, maar toch. Verder een eenvoudige finale, valt niets over te zeggen. Bij het plaatsnaambord van Laruns eindigt de rit na 153 kilometer, net voor we het dorp echt zouden betreden. ![]() Hey, Laruns. Kennen we dat niet ergens van? Ja, van de Tour de France van 2018. Toen eindigde de laatste bergrit hier. Na de beklimming van de Aubisque volgde een afdaling richting Laruns. Een afdaling die we ons allemaal nog wel kunnen herinneren, gok ik zomaar. Primoz Roglic reed weg in deze afdaling, volgens Tom Dumoulin dankzij een motor. Oh, wat was ONZE Tom boos zeg. Witheet. Hoe is het mogelijk dat ik Roglic in de afdaling niet kan volgen? Dankzij die klotemotor natuurlijk. Schandalig. Had je maar op het wiel moeten zitten, Tom. Maar goed, nu zijn ze ploeggenoten. Het kan verkeren. Roglic won de rit uiteindelijk met 19 seconden voorsprong op de overige favorieten, toch een behoorlijk straffe stoot. Hij zal het ongetwijfeld graag willen herhalen. Ietwat bevreemdend om weer in Laruns te zijn, want dit is pas de derde keer dat de Tour hier passeert. Debuteren deed het dorp in 1985, toen vertrok hier een rit. Daarna dus een aankomst in 2018 en nu weer een aankomst. Ik heb mijn oude stukje uit 2018 even opgezocht en amai, dat was lichtelijk cynisch. Blijkbaar zijn ze daar toch wat van geschrokken, want dit jaar staat er wat meer in het roadbook. Zo moet je deze maand zonder meer nog eens de Aubisque beklimmen. Dankzij Opération On s'y Col! is de Aubisque deze maand alleen toegankelijk voor fietsers. De minispoorbaan van Artouste wordt ook benoemd, al is dat een eind van Laruns. Wel het hoogste baantje van Europa, zeggen ze. 2000 meter boven zeeniveau, wel hoog in ieder geval. Nog hoger ligt de Pic du Midi d'Ossau, willen ze ook nog graag wat aandacht voor. Eveneens ver van Laruns, maar als je vanuit dit dorpje omhoog gaat kom je het vanzelf tegen. In het Occitaans noemen we Laruns overigens Laruntz, dat heeft ook wel iets Baskisch. Om het geheel af te sluiten laat ik jullie achter met de inspirerende slogan: Laruns, in het hart van de vallei van Ossau. ![]() In Laruns schijnt het zondag 21 graden te worden, met een klein beetje kans op regen en een beetje wind vanuit het noorden. Dat zou dan wel weer gunstig zijn voor eventuele vluchters, heb je het laatste deel van de rit mooi wind in de rug. Daar waar we vertrekken schijnt het ongeveer hetzelfde verhaal te zijn, 21 graden en een klein beetje wind. Al heb je aan deze voorspelling helemaal niks, over een dag kan het weer totaal anders zijn. De rit begint in ieder geval om 12:15, al wil ik iedereen met klem adviseren om pas om 12:35 in te schakelen. Om 12:35 eindigt de neutralisatie en verlaten we de griezeligste plek op aarde. 12:35 dus. Geen minuut vroeger. De NOS is er pas om 13:00 bij, dat scheelt. De Belg begint op Canvas, maar je moet net doen alsof je dat niet weet. Gewoon pas inschakelen na het onvermijdelijke nieuws van 13:00, ergens rond 13:30 dus. Mis je misschien wel de vlucht van de dag, maar dan heb je in ieder geval sowieso de dofste ellende gemist. Wat Eurosport doet zeggen we niet, is geheim. De aankomst wordt verdomd vroeg verwacht, ergens tussen 16:15 en 16:40. Daar zal vast een reden voor zijn, maar ik heb geen zin om dat uit te zoeken. Je doet het maar gewoon met deze mededeling. Vroeg vertrek, vroege aankomst. ![]() Ja, leuk, een voorspelling doen zonder dat ik de vorige rit heb gezien. Het slaat normaal al nergens op, maar nu is het helemaal nattevingerwerk. Eigenlijk is dit op papier een rit voor de vluchters. Wel wat lastige beklimmingen onderweg, maar allemaal vrij ver van de finish. Na de Marie Blanque is het nog best ver fietsen tot de finish, bijna 20 kilometer. Moet je toch best een stoere jongen zijn om aan zo'n avontuur te beginnen. De vluchters zijn daarom zeker niet kansloos. In het voordeel van de klassementsrenners spreekt dan weer dat het een korte rit is, tevens de laatste rit voor de rustdag. Als je nu geen actie onderneemt ben je wel echt een enorme lul. Vooral ook omdat iedereen aan een coronatest onderworpen wordt tijdens de rustdag. Misschien heeft iedereen corona en houdt na deze rit de Tour op. Daarom denk ik, nouja, hoop ik, dat de klassemenstrenners hier om de dagzege en ook wel een klein beetje om de eindzege gaan strijden. Zo'n Jumbo moet toch gewoon op kop gaan rammen op de Marie Blanque, misschien op de Hourcère al. Even aan het eind van de eerste week al die zwakke ruggetjes van figuren als Pinot en Bernal aan een test onderwerpen. Gewoon even je best doen en het volk vermaken. Daar laat ik het graag bij. 1. Pogacar. Gaat aanvallen op de Marie Blanque en ze zien hem nooit meer terug. We hebben vorig jaar tijdens de Vuelta gezien dat hij durft aan te vallen. En hij staat nu op achterstand, dus hij moet ook wel. Kan ook wel een aardig eindje dalen en ook op het vlakke staat hij z'n mannetje, ik geloof er dus wel in. Roglic zal ook niet meteen op zijn wiel zitten, tenzij er tijdens de vorige rit gekke dingen zijn gebeurd. Kan dus ook zijn dat deze hele vlieger niet opgaat, maar dat is altijd natuurlijk. 2. Roglic. Eerste van het groepje der favorieten. Sprint in de straten van Laruns iedereen uit het wiel en neemt de gele trui over. Daarna krijgt iedereen corona en wint Roglic de Tour. Onder voorbehoud allemaal, dit is voor de duidelijkheid geschreven voor de rit naar Loudenvielle heeft plaatsgevonden. 3. Quintana. De beste der Colombianen, gok ik zomaar. Tenzij ie ineens weer last heeft van z'n knie, ofzo. 4. Landa. Nu al de morele winnaar. Weer tijd verloren in een waaierrit, altijd tegen Landa. Gaat vanaf nu iedere bergrit in de aanval, dat is dan wel weer mooi meegenomen. Guidon van onder, het landismo is springlevend. 5. Dumoulin. ONZE Tom. Gewoon, omdat Jumbo. Stukje ketonen, beetje food coach. Motiverende teksten van de Nier. Ik snap het wel. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:44 |
Wat? | |
capuchon_jongen | zondag 6 september 2020 @ 13:45 |
Op een klim zullen ze makkelijker weg geraken? | |
Dagoduck | zondag 6 september 2020 @ 13:45 |
Die Aru vormt zijn eigen staartgroep. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:45 |
Nee Daantje, niet doen. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:45 |
Is dat Tibo? | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:45 |
Pinot? | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:45 |
Dat is Tibo. ![]() | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:45 |
Tibo ![]() | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:46 |
Nee, dit kan écht niet. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:46 |
Mentaal zwak. | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:46 |
Floyd Pinot | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:46 |
3 jumbo's in de achtervoolging | |
TheVulture | zondag 6 september 2020 @ 13:46 |
Van Aert wilde mee in de ontsnapping maar hij kreeg stalorders en hield in | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:46 |
1990 snowflakes | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:47 |
nu krijgen we sowieso een sterke groep | |
Columbiafan | zondag 6 september 2020 @ 13:47 |
Lenny probeert wat. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 13:47 |
Sivakov is sterk. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:47 |
Die rijdt enkel op de wielen van Ineos ![]() | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:47 |
Pinot is echt de grootste clown op een fiets ooit. | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 13:48 |
Pinot daalde ooit nog slechter dan Zakarin, mentaal wrak. | |
Bill_Hillie | zondag 6 september 2020 @ 13:48 |
Ik zie het al Van Aert gaat winnen. Wat zeg ik? Hij heeft iedereen voor de top van de col al op vijf minuten gereden. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:48 |
landa? | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 13:48 |
Van Aert mee JAAAAAAAAAAAAAAA | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:49 |
LOVE | |
TheVulture | zondag 6 september 2020 @ 13:49 |
Ja dat is wat Stef Clement ook aangaf... | |
Dagoduck | zondag 6 september 2020 @ 13:49 |
Pino ![]() | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 13:49 |
Pienjoo heeft gewoon 'gecertificeerd' om pijnstillers gevraagd. | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 13:50 |
Lijkt me ook wel iets voor onze Tom. | |
Marcoss | zondag 6 september 2020 @ 13:50 |
VAN AERT, Wuyts gaat lekker als hij in beeld komt.. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:50 |
Mooie koers hoor, vandaag | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 13:50 |
Volgend jaar Van Aert kopman maken. | |
capuchon_jongen | zondag 6 september 2020 @ 13:51 |
Verona was gisteren ook mee | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:51 |
Lol, laat maar zitten. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:51 |
Gaudu en Kamna ben ik tevreden mee. Maar vrees dat het naar de klassementsmannen zaml gaan | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:51 |
Nee, dit gaat niet goed. Sommige knechten zijn het best als knecht en niet als kopman. | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 13:52 |
Ik kom thuis en alles uit elkaar ![]() | |
eentwee | zondag 6 september 2020 @ 13:52 |
Tibopino gaat vandaag afstappen. Zie je vaak dat ze na een deceptie nog even iets proberen en dan de brui eraan geven. | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 13:52 |
Turgis gaat een Trofeo Baracchi doen met Aru. (Jammer dat die koers is verdwenen.) | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:53 |
Lollerflip achterin, toch maar goed voor degene die hem niet opgesteld hebben | |
GotenSSJ | zondag 6 september 2020 @ 13:53 |
Flip ook niet goed blijkbaar, als ik het goed zag tenminste. | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 13:53 |
Niet zo cynisch jij. ![]() | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 13:53 |
Laporte dat is een tijdrijder. Zei hij dat nou echt? | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:54 |
Joris? Gewoon niet daar kijken | |
Blik | zondag 6 september 2020 @ 13:54 |
Niet echt logisch, van aert in de kopgroep en jumbo in het peloton ook op koo | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:54 |
Jeetje, Thibaut. | |
Lucyintheafternoon | zondag 6 september 2020 @ 13:54 |
Laten we het hopen. | |
eentwee | zondag 6 september 2020 @ 13:54 |
Waar zit Kiki Tom? | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 13:54 |
Nee de Belg, maar ik zal het wel verkeerd hebben | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:55 |
Heel FDJ in de aanval vandaag. | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 13:55 |
Van Aert moet gewoon mee met ieder mannetje van Ineos | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:55 |
Van Aert vooraan en Jumbo daar achter op kop? | |
Max23 | zondag 6 september 2020 @ 13:55 |
Alaflip, rip pick 'em | |
Idisrom | zondag 6 september 2020 @ 13:55 |
Ik snap het kopwerk van Jumbo niet.
| |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 13:55 |
In de behandelkamer van Bram Bakker | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:56 |
Fdj is heel de Tour collectief al goed. | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 13:56 |
Pijnstillers jongens. Met goedkeuring van de ASO en de UCI. | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 13:56 |
Ted Troost in z'n oortje | |
Marcoss | zondag 6 september 2020 @ 13:56 |
Pinot kan de stress en druk gewoon niet aan, lijkt het.. volgend jaar dan maar met Demare naar de Tour en Pinot met 1 knecht. Al blijft de druk dan ook gewoon uiteraard.. | |
H.Vviv | zondag 6 september 2020 @ 13:56 |
Niet alleen dat. Voor Jumbo zou het perfect mocht Van Aert de top van de laatste beklimming overleven. Niet voor niks dat UAE en Ineos ook mannetjes in de kopgroep willen hebben. | |
Blik | zondag 6 september 2020 @ 13:57 |
Van Baarle is nou niet bepaald een gevaar, ook niet als brug voor Bernal | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:57 |
Gaudu, Carthy, Pinot, Kamna, Rolland, Reichenbach, Madouas, De La Cruz, Van Baarle, Van Aert, Hirschi, Mollema, Cherel | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 13:57 |
Half FDJ mee. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:57 |
Goedzo Bauke | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 13:57 |
Akkoord met Reichenbach en Hirschi | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 13:58 |
Heb geen eens tijd om lunch te maken zo. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 13:58 |
Soler lost samen met Stuyven. | |
Max23 | zondag 6 september 2020 @ 13:58 |
Check ![]() | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 13:58 |
Ja, same | |
Lucyintheafternoon | zondag 6 september 2020 @ 13:58 |
Ach, Tommeke. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 13:58 |
Gaudo, Kamna, Hirschi kan ik mee leven | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 13:58 |
Dumoulin: ik zal verdorie vandaag eens gaan bewijzen dat ik hier inderdaad niets te zoeken heb. ![]() | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 13:58 |
Was dat Giejoom? | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:59 |
Wil je ook het bloedpaspoort van Marco zien? @Mani89 | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 13:59 |
Ik kan me ergens ook wel voorstellen dat je gek wordt als Stef in je ploeg zit ![]() | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 13:59 |
Alaphilippe wel echt waanzinnig slecht. Of hij staat in de spaarstand, hoop ik dan maar voor hem. | |
Dagoduck | zondag 6 september 2020 @ 13:59 |
Hippolytushoef, komt wel dichtbij zo. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 14:00 |
Bokkema verpest het voor Pinot | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 14:00 |
Geen hele fijne groep | |
Mani89 | zondag 6 september 2020 @ 14:00 |
Ik heb nog niks gehoord van de UCI. | |
Lucyintheafternoon | zondag 6 september 2020 @ 14:00 |
Sow daar zijn ze weer. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 14:00 |
Van Aert teruggefloten? | |
GotenSSJ | zondag 6 september 2020 @ 14:00 |
Niet zoveel man meer over ook. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:01 |
Roson was ook wel een fenomeen. Jammer dat hij geslachtofferd is, altijd tegen Kagga. | |
Neef_Wuppie | zondag 6 september 2020 @ 14:01 |
Kopgroep van 50 man genot. | |
Lucyintheafternoon | zondag 6 september 2020 @ 14:01 |
Wat beleven we allemaal. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:01 |
Reed nog wel achterin | |
Faraday01 | zondag 6 september 2020 @ 14:01 |
Het is nogal een slagveld ![]() | |
BobW | zondag 6 september 2020 @ 14:01 |
Kom op Kämna! | |
Faraday01 | zondag 6 september 2020 @ 14:02 |
Hirschi en Kamna, ![]() | |
Sasman | zondag 6 september 2020 @ 14:02 |
Net een nieuwelingen koers... ![]() | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 14:02 |
Forremolo op komst. | |
Aguero | zondag 6 september 2020 @ 14:02 |
Emu | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:02 |
EF staat collectief niet scherp | |
Columbiafan | zondag 6 september 2020 @ 14:02 |
Buchmann moet zich op de Vuelta gaan concentreren lijkt me | |
GotenSSJ | zondag 6 september 2020 @ 14:03 |
Boekman, ach nee. | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 14:03 |
Stelling: Dit wordt voor de grote jongens | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 14:03 |
Peloton nog maar 20 man ongeveer ![]() | |
GotenSSJ | zondag 6 september 2020 @ 14:03 |
25 man over oid ![]() ![]() | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 14:03 |
Kamna, Hirschi, Barguil, Reichenbach, Pinot, Formolo Lijkt het te gaan worden. | |
Blik | zondag 6 september 2020 @ 14:04 |
Denk niet dat flipske een klassement wilt rijden dit jaar, die heeft zijn zege en gele trui gehaald. Wellicht nu nog een paar ritjes proberen te kapen | |
TheVulture | zondag 6 september 2020 @ 14:04 |
Tom lijkt me vooral mentaal niet heel sterk, want als ie daar nu weer vooraan aan het sleuren is lijkt me met de benen niets mis. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:04 |
3/6 kan ik mee leven. Als ze het houden tot het einde | |
Dagoduck | zondag 6 september 2020 @ 14:04 |
DansPino | |
Faraday01 | zondag 6 september 2020 @ 14:04 |
als ze er bij komen. Hirschi stampt goed door | |
Lospedrosa | zondag 6 september 2020 @ 14:05 |
Wie lijkt profrenner wel wat? | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 14:05 |
Pinot zegt poef. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:05 |
Keven zet hem op de P. | |
Dagoduck | zondag 6 september 2020 @ 14:06 |
Ik heb mijn racefiets dit jaar nog niet uit de schuur gehaald ![]() | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:06 |
Raaarrrr | |
Columbiafan | zondag 6 september 2020 @ 14:06 |
Hirschi zeer gretig wel. | |
Marcoss | zondag 6 september 2020 @ 14:06 |
Klassement was na gisteren al weg, maar dat deed hij juist om vandaag voor de rit te kunnen gaan.. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 14:06 |
Hirschi heeft een bijzonder goede dag | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 14:06 |
Hij lijkt me eigenzinnig genoeg om de rest van de tour aan 'self-fulfilling prophecy' te blijven doen. | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 14:06 |
![]() | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:07 |
Dat wordt een drukke dag voor de mecaniciens morgen. Hoop ontplofte brommers. | |
Lospedrosa | zondag 6 september 2020 @ 14:07 |
Maar stel dat je wel goed was? Het lijkt me verschrikkelijk eigenlijk. ![]() Als je weet hoeveel je afziet op een klim en ze rijden net iets harder dan jij aankunt. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 14:07 |
De Tour heeft nooit leuke openingen. ![]() | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:08 |
Finish had wel ergens bergop mogen zijn | |
voetbalmanager2 | zondag 6 september 2020 @ 14:08 |
Vier ervan in mijn CM-team | |
Mexicanobakker | zondag 6 september 2020 @ 14:08 |
Hirschi en Martinez, tsja | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 14:08 |
Gesink op weg naar de kop van het peloton | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 14:08 |
Is JumboVisma nu weer het werk voor Yates aan het opknappen? | |
H.Vviv | zondag 6 september 2020 @ 14:09 |
Waarom? Door dit soort parcours krijg je nu juist dit werk doordat veel klassementsploegen mee in de kopgroep wilde. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:10 |
Omdat ik een finish bergop in de Alpen en Pyreneeen wel een must vind. 1 per bergpas. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 14:10 |
Dani gaat hier beginnen aan een race naar de bollen? | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:10 |
Renaat herkent niemand | |
Dagoduck | zondag 6 september 2020 @ 14:10 |
Lijkt me wel erg gaaf om voorop zo'n berg op te rijden. Vooral de lange rechte wegen zou ik afzien vinden. | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 14:10 |
Pinot , stop er mee man | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:10 |
Dit wordt ABANDON | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:10 |
Pinot ![]() | |
Dagoduck | zondag 6 september 2020 @ 14:10 |
Doei Pino | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 14:10 |
Muntjes zoeken | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 14:10 |
Pinot gaat straks afstappen | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:11 |
Parkeermuntjes voor Pinot. Misschien zijn ploeggenoten willen helpen ofzo | |
Faraday01 | zondag 6 september 2020 @ 14:11 |
Panzerwagen nog in het peloton? | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 14:11 |
Pinot ga lekker naar je geitjes | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:11 |
Een Spanjaard van Mitchelton. Dat stelt me ernstig teleur. | |
Cyan9 | zondag 6 september 2020 @ 14:11 |
Pino | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:11 |
Dat lijkt me heel sterk | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 14:11 |
De ibuprofen is uitgewerkt bij Pienjoo. | |
H.Vviv | zondag 6 september 2020 @ 14:12 |
Natuurlijk niet. | |
Faraday01 | zondag 6 september 2020 @ 14:12 |
mij ook ![]() | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 14:12 |
Dani heeft zich iets overschat | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 14:12 |
Zit Aru al in de bezemwagen? | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:13 |
13' | |
Dagoduck | zondag 6 september 2020 @ 14:13 |
Die Hirschi heeft er wel zin in. | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 14:13 |
Deze klim had wel een HC mogen zijn. | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 14:14 |
Hirschi zit wel echt goed op de brommer | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:14 |
Ja snap de regeling daarom trend niet helemaal. Net als die 1e cat klim van eerder deze week. | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 14:14 |
Snap ik ook niet nee. 11 km bijna 9 % gemiddeld. Lijkt me HC | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:15 |
Nette trein van Jumbo | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 14:15 |
Hoogte van de top schijnt ook een rol te spelen. | |
Faraday01 | zondag 6 september 2020 @ 14:15 |
Deze is stevig ![]() | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:15 |
Slob heeft telefoon | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 14:15 |
Daantje heeft zich ietwat overschat. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:15 |
Dus mochten ze de Tour ooit onder water gaan rijden, dan krijg je nooit een HC | |
Marcoss | zondag 6 september 2020 @ 14:16 |
Zolang ze ook maar het doel hebben om met Roglic echt tijd te pakken, dan is dat niet zo'n probleem. Niet zoals gisteren waarbij Roglic uiteindelijk tijd verliest op een grote concurrent zonder echt iets gedaan te hebben.. | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:16 |
Laat die arme jongen met rust | |
Lucyintheafternoon | zondag 6 september 2020 @ 14:16 |
Ik hoop dat we nog veel beelden van Pinot krijgen vandaag. Dat heb ik gisteren wel gemist. | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 14:16 |
Tijd voor een kop koffie | |
GotenSSJ | zondag 6 september 2020 @ 14:17 |
Lekker belangrijk ook, aangeven hoeveel Pino achter ligt ![]() | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 14:17 |
| |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 14:17 |
| |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:18 |
Waar komt Omar ineens vandaan? | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:18 |
Omar hep vers bloed | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 14:18 |
Was Hirschi ook niet derde in de Clasica toen Remgod won? WK Junioren op 1, Olympisch kampioen op 2 en WK bij beloften op 3 | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 14:19 |
Hirschi blijft uitlopen en de achtervolgers blijven slechts op een halve minuut | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 14:19 |
halve minuut voorsprong op peloton dus | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:20 |
De slechtheid van Jumbo valt ook wel mee als je ze daar zo allemaal ziet zitten. | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 14:20 |
Yates lacht zich te barsten. | |
Lospedrosa | zondag 6 september 2020 @ 14:20 |
![]() | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 14:20 |
Dumoulin is gedegradeerd in de rangorde? | |
DIJK | zondag 6 september 2020 @ 14:20 |
De werken van Gesink | |
Lospedrosa | zondag 6 september 2020 @ 14:21 |
Gesink zit weer dom te doen. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 14:21 |
Dumoulin zit heel de klim al voor Bennett en Kuss. Benieuwd of dat ook de volgorde is. | |
noodgang | zondag 6 september 2020 @ 14:21 |
Die sprong tijdens een Renaatstukje weg uit t peloton | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 14:21 |
Welnee. Dat is het Grote Tactische Plan. | |
Idisrom | zondag 6 september 2020 @ 14:21 |
Robert Gesink doet tegenwoordig halve etappes koersen | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:21 |
Kuss gisteren slecht dan zal hij vandaag wel ontzettend goed zijn | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 14:21 |
Stef zei net dat hij al kopwerk aan het doen was en Kuss en Bennett achter hem zaten | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
Chaves is ook alweer aan het instorten | |
Fretwork | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
Die afdaling ligt gruwelijk nat | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
Goed vochtig. | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
Heerlijk, dat weer in de Pyreneeën | |
Lospedrosa | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
Hij denk dan ook oprecht de winnaar van de halve etappe te zijn geloof ik. | |
Idisrom | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
De negende man van Junbo Visma? | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
Zakarin poept in zijn broek | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
Dit is het echte Pyreneeën-weer. Mag ook wel, in september. | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
September Rain | |
Cyan9 | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
Zakarin gaat straks lopend naar beneden. | |
noodgang | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
Wuyts ![]() | |
heywoodu | zondag 6 september 2020 @ 14:22 |
Gelukkig legt Michel het grapje even uit. | |
Fretwork | zondag 6 september 2020 @ 14:23 |
We vrezen voor Jody | |
Toby56 | zondag 6 september 2020 @ 14:23 |
Mooi nummer. | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:23 |
Ik vrees voor Zakarin | |
Fretwork | zondag 6 september 2020 @ 14:23 |
Waarom willen ze zo dicht achter de kopgroep zitten dan? Het is geen tijdrit | |
BobW | zondag 6 september 2020 @ 14:23 |
Laat die gasten nou gewoon rijden peloton | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 14:24 |
Wanneer had Gesink zijn laatste blessure? Wordt wel weer tijd... | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 14:24 |
Die gaat weer een beekje opzoeken | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:24 |
Geen Spanjaard, Michel. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 14:24 |
Wat heeft dit voor zin Kung? | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 14:24 |
In Manchester? | |
Fretwork | zondag 6 september 2020 @ 14:25 |
Dat waren wel memorabele beelden | |
Columbiafan | zondag 6 september 2020 @ 14:25 |
Wel sterk van jongens als Trentin en Mezgec om hier mee te gaan in die eerste groep gelosten. | |
Szura | zondag 6 september 2020 @ 14:25 |
Aru ![]() | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
RIP TIA. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
RIP Aru | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
TIA ach jee | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
Aruuuuuuuuuuuuuu | |
Pino112 | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
Aru ![]() | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
ABANDON Aru | |
Blik | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
De bericht... :’) | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
![]() Ik snap hem nu pas ![]() | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
Oma Reichenbach | |
Cyan9 | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
Dat zag niemand aankomen. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
Reichenbach daalt als vanouds | |
Fretwork | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
Arme Aru, die bloedkoelkast heeft maar kort op de juiste temperatuur gestaan | |
heywoodu | zondag 6 september 2020 @ 14:26 |
Problemen met de doorbloeding voor tia. | |
Fretwork | zondag 6 september 2020 @ 14:27 |
Vergeet mijn adoptierenner Connor Swift niet | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:28 |
Jumbo daalt tikjes laf | |
Lospedrosa | zondag 6 september 2020 @ 14:28 |
Achterlijk hard omhoog willen fietsen en dan lafjes afdalen. Het Grote Plan? | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 14:29 |
Jan Anton Pijl | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:30 |
Verdomme jongens, José heeft hier ook gereden! | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 14:30 |
Jose Pauwels. | |
heywoodu | zondag 6 september 2020 @ 14:30 |
José Pauwels. | |
Fretwork | zondag 6 september 2020 @ 14:30 |
Arme gepeste Jose | |
Szura | zondag 6 september 2020 @ 14:32 |
Michel Smeets | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:32 |
Inmiddels laatste man in koers met Crass Stef. ![]() | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:33 |
Dat wordt verwoed F5'en dinsdagochtend | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 14:34 |
Steff komt ook geen poot vooruit deze Tour. | |
DIJK | zondag 6 september 2020 @ 14:34 |
Roglic moet inhouden om z,n teammaats voor te laten | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 14:35 |
Zal gaan schroeien in de topformatie van AG2R volgend jaar ![]() | |
Fretwork | zondag 6 september 2020 @ 14:35 |
Dumoulin even pissen? Of zou hij slecht zijn | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 14:35 |
Vdb2 min min | |
Ambrosius | zondag 6 september 2020 @ 14:35 |
Zolang hij niet hoeft te poepen zal het wel meevallen. | |
Columbiafan | zondag 6 september 2020 @ 14:35 |
Gaat Hirschi dit redden? | |
Neef_Wuppie | zondag 6 september 2020 @ 14:36 |
Nee. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:36 |
Brilsmurf ![]() | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 14:36 |
Brilsmurf wil ook zo'n bollenjekker | |
heywoodu | zondag 6 september 2020 @ 14:36 |
Ging Gaudu daar? | |
Fretwork | zondag 6 september 2020 @ 14:36 |
Gaudu... | |
Szura | zondag 6 september 2020 @ 14:36 |
Wat doet die nou ![]() | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 14:36 |
Gaudu het skoekeloen in. | |
GotenSSJ | zondag 6 september 2020 @ 14:36 |
![]() | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:36 |
Gaudo het skoekeloen in | |
naatje_1 | zondag 6 september 2020 @ 14:36 |
Wat gebeurt daar ![]() | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:37 |
Lenzen vergeten? | |
Cyan9 | zondag 6 september 2020 @ 14:37 |
Publiek in de berm valt om. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:37 |
Wel weer terug ook? | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 14:37 |
Hij reed met zonder handen omdat hij een gel probeerde open te maken. | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 14:37 |
Zondagmiddag filosofie op Eén | |
Fretwork | zondag 6 september 2020 @ 14:38 |
Schrödingers Belg | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:38 |
Meeste mensen met een mondkapje. Prima | |
Cyan9 | zondag 6 september 2020 @ 14:38 |
Oh, de renner zag ik niet eens. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:38 |
Gaudu staat nu mooi in een rijtje met Wielco. | |
Zorro | zondag 6 september 2020 @ 14:39 |
Ik zat me voor de Tour al te verheugen op eindelijk een keer normale beklimmingen, zonder die debielen langs de kant. Hoe naief. | |
Dale__Cooper | zondag 6 september 2020 @ 14:39 |
Denk het wel, als in het peloton niet explodeert. | |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:40 |
CM technisch jammer dat dit tweede groepje niet mee voorin is ook | |
JohnDDD | zondag 6 september 2020 @ 14:40 |
Het is toch al veel mooier dan gisteren tot nu toe. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:40 |
De Basken zijn op de afspraak. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:40 |
Plan Landa | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 14:41 |
Goddu is ermee bezig. | |
The_Undertone | zondag 6 september 2020 @ 14:41 |
Ayaan lijkt me wel een goede daler | |
Van_Poppel | zondag 6 september 2020 @ 14:41 |
Humidite 71% lijkt niet te kloppen | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 14:42 |
Hirschi geen jasje, dat wordt nog koud. | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 14:42 |
Hirschi heft onderaan de afdaling straks minimal 4 minuten voorsprong op de groep favorieten | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 14:42 |
De tracker geeft zelfs Sonny in de groep geel ![]() | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 14:42 |
Ik zou niet achter Reichenbach gaan zitten als ik de man op de motor was. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 14:43 |
Dit is echt niets beter dan Zakarin. | |
Marcoss | zondag 6 september 2020 @ 14:43 |
franklop | zondag 6 september 2020 @ 14:44 |
Iemand in zijn gezicht geniest? | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:44 |
Sonny is Spilak light. | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:44 |
Ik wacht op een chute. | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 14:44 |
Gelukkig voor je doen er genoeg Colombiaantjes mee | |
wimderon | zondag 6 september 2020 @ 14:44 |
Was gisteren voor de etappe al ziek, niet heel verstandig om dan mee te gaan ![]() | |
Frozen-assassin | zondag 6 september 2020 @ 14:45 |
Hirschi daalt wel goed | |
noodgang | zondag 6 september 2020 @ 14:45 |
Op zich aardig van hem om alleen de kopgroep te besmetten en niet t hele peloton | |
AllesKaputt | zondag 6 september 2020 @ 14:47 |
Josee is een snuiver | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:47 |
Reichenbach laat het lijken alsof het heel moeilijk is. | |
Koffieplanter | zondag 6 september 2020 @ 14:48 |
Winner kan er echt geen reet meer van. Waar is die vorm van Parijs tegen Nice? | |
GotenSSJ | zondag 6 september 2020 @ 14:48 |
Ja Stef, we snappen het nu wel, allemachtig. | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 14:48 |
Hij snuift betere lijnen dan dat Reichenbach rijdt | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:48 |
Groep geel is sowieso weer best groot als er nog iemand ritwinst plannen heeft. | |
Steven184 | zondag 6 september 2020 @ 14:49 |
Beter stapt hij nu af om geen positieve test morgen te hebben | |
DIJK | zondag 6 september 2020 @ 14:49 |
Hoe kan je als zwitser zo slecht dalen | |
johannes_vermeer | zondag 6 september 2020 @ 14:49 |
Misschien was hij als kind into curling. | |
Steven184 | zondag 6 september 2020 @ 14:50 |
In tegenstelling tot die andere Zwitser helemaal vooraan | |
Steven184 | zondag 6 september 2020 @ 14:51 |
Damned, is me niet gelukt om niet in dit topic te posten. | |
Pino112 | zondag 6 september 2020 @ 14:51 |
Met nat afdalen is ook wel echt kut hoor ![]() | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:51 |
Welke Ineos is daar aan het dalen alsof hij tegenliggers verwacht? | |
Mansjester | zondag 6 september 2020 @ 14:51 |
Zelf afdalen is ook echt genot ![]() ![]() | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:52 |
Dielan | |
GotenSSJ | zondag 6 september 2020 @ 14:52 |
Kruiswijk heeft niet zo goed opgelet tijdens die daal training blijkbaar. | |
Momo | zondag 6 september 2020 @ 14:52 |
Hopelijk geen c, laat hem maar afstand houden tot de rest | |
DIJK | zondag 6 september 2020 @ 14:52 |
Zat bij zakarin... lol | |
Rellende_Rotscholier | zondag 6 september 2020 @ 14:54 |
Vlag halfstok. | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:54 |
Daar is uwen Carl. | |
El-Stinho | zondag 6 september 2020 @ 14:55 |
FIETSEN VOOR JE ZAKGELD HIRSCHI | |
showtimer | zondag 6 september 2020 @ 14:56 |
We hebben Pienjo weer gevonden | |
Pino112 | zondag 6 september 2020 @ 14:56 |
Mentaal zwak dus. |