abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 6 september 2020 @ 11:43:40 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194914019
Voor onze nieuwe (smalle) :) slaapkamer willen we 2 nachtkastjes gaan maken.

Grofweg moet het er ongeveer qua indeling zo uitzien:


Ik ben semi-handig en heb semi-goed gereedschap. :P Die ombouw lukt wel, maar ik zit te kijken naar de lades. Ik heb bijvoorbeeld geen bovenfrees (en wil eigenlijk ook niet gelijk 30 euro uitgeven om er een te huren), dus het lijkt me dat sleuven maken in de lades te complex is. Dan blijven volgens mij rails over. De YT filmpjes die ik zie zijn van mannen met complete werktafels en geavanceerde draaibanken en goed materiaal. Als je semi-goed spul hebt (wel een goeie accuboor en decoupeerzaag bijvoorbeeld), is dat een beetje te doen met zo'n rails? Of komt dat heel precies met hoe goed zoiets dicht en open gaat?

Heeft iemand advies?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zondag 6 september 2020 @ 11:51:54 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_194914125
Die rails koop je toch kant-en-klaar denk ik?
Dan is het vooral zorgen dat het allemaal op dezelfde hoogte zit.
So we just called him Fred
pi_194914146
Twee latjes op het laatje en een latje aan de binnenkant ombouw?
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_194914192
Ik zie ook wel eens die DIY filmpjes gaan ze een trap ombouwen.

Hele werkt plaats in de schuur, bovenfrees installatie lasapparaten en ga zo maar door.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zondag 6 september 2020 @ 12:05:44 #5
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194914346
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 11:53 schreef marc0871 het volgende:
Twee latjes op het laatje en een latje aan de binnenkant ombouw?
Ja, dat had ik dus ook al bedacht en geschetst. Is dat beter dan zo'n rails? En @Fred: ja, die koop je inderdaad gewoon kant-en-klaar voor een euro of 5 per setje, maar ik vroeg me af of het dan heel precies komt of als je een laatje hebt die aan 1 kant bijvoorbeeld 2 millimeter breder is, dat hij dan gelijk klemt ofzo. Het zal vast niet supersoepel lopen, maar hij moet wel open kunnen... :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zondag 6 september 2020 @ 12:11:35 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_194914426
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 12:05 schreef JeOma het volgende:
En @:Fred: ja, die koop je inderdaad gewoon kant-en-klaar voor een euro of 5 per setje, maar ik vroeg me af of het dan heel precies komt of als je een laatje hebt die aan 1 kant bijvoorbeeld 2 millimeter breder is, dat hij dan gelijk klemt ofzo. Het zal vast niet supersoepel lopen, maar hij moet wel open kunnen... :P
Stukje eraf vijlen ;)

Wat misschien wel kan helpen is het op maat laten zagen van je planken. Ik timmer als ervaren diy-er regelmatig wat in elkaar en sinds ik mijn hout op maat laat bezorgen heb ik geen last meer van plankjes die niet goed uitkomen, incl. de bijbehorende frustratie.
So we just called him Fred
pi_194914970
Als je aan de binnenkant drie vakken maakt (bovenste laat je open) en twee laadjes die je daar in laat schuiven dan zijn rails niet per de nodig. Eventueel kun je het schuiven makkelijker maken met kaarsvet of plakvilt aan de onderkant van de lades.
  zondag 6 september 2020 @ 12:48:10 #8
182980 mime_negert
Valt er hier nog wat te mimen?
pi_194915033
quote:
7s.gif Op zondag 6 september 2020 12:11 schreef Fred het volgende:

[..]

Stukje eraf vijlen ;)

Wat misschien wel kan helpen is het op maat laten zagen van je planken. Ik timmer als ervaren diy-er regelmatig wat in elkaar en sinds ik mijn hout op maat laat bezorgen heb ik geen last meer van plankjes die niet goed uitkomen, incl. de bijbehorende frustratie.
Wat zijn de extra kosten voor het op maat laten zagen? En wat zijn de bezorgkosten?

Of gaat het om zo'n grote bestelling dat de plaatselijke houtboer het voor niets doet?
pi_194915096
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 12:48 schreef mime_negert het volgende:

[..]

Wat zijn de extra kosten voor het op maat laten zagen? En wat zijn de bezorgkosten?

Of gaat het om zo'n grote bestelling dat de plaatselijke houtboer het voor niets doet?
Plaat MDF of multiplex zaagt de plaatselijke DHZ-keten gratis voor je op maat. In kleine stukken kun je het materiaal ook makkelijker meenemen in een auto.
  zondag 6 september 2020 @ 12:56:34 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_194915212
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 12:48 schreef mime_negert het volgende:
Wat zijn de extra kosten voor het op maat laten zagen? En wat zijn de bezorgkosten?
Dat ligt er natuurlijk aan hoe groot de planken moeten zijn natuurlijk.

Bezorgkosten zijn al gauw 10-20 euro. Wat het zagen kost: geen idee. Vaak is de prijs bepaald op basis van de grote van het oppervlak.

Als je een auto hebt en de bouwmarkt enigszins in de buurt dan kan het inderdaad goedkoper zijn het hout daar te halen en te laten zagen.
So we just called him Fred
pi_194915317
Heb keukens met rails gemaakt, werkt prima. Beetje netjes uitlijnen en meten en dat schuift veel makkelijker damn twee latjes. Vooral als je la vol ligt met "attributen", gaat ie zwaar schuiven, terwijl de kogellagertjes, 'm laten rollen...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194916357
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 12:05 schreef JeOma het volgende:

[..]

Ja, dat had ik dus ook al bedacht en geschetst. Is dat beter dan zo'n rails?
Precisie heb je bij allebei nodig.
Een laatje dat niet dicht gaat omdat ie vastloopt op de andere is ook weer zo wat.
Of een spleet die van 1 naar 5mm loopt, of zo.

Je kan de 2 zijkanten met de achterkant tegen elkaar leggen
1 Aftekenen en naar de andere kopiëren met iets van een winkel/tekenhaak.
Zit het iig recht.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_194916492
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 12:50 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Plaat MDF of multiplex zaagt de plaatselijke DHZ-keten gratis voor je op maat. In kleine stukken kun je het materiaal ook makkelijker meenemen in een auto.
Laatste keer bij mij was het een euro per zaagsnede, bij de Formido.
Is alweer een jaartje of 10 geleden, dus kan anders zijn.
Is idd wel makkelijk dat de hoeken dan redelijk haaks zijn.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  zondag 6 september 2020 @ 14:08:35 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194916532
iets zelf maken is leuk. Het is vooral leuk omdat je iets exact kan maken zoals je wil.

waarom zou je zo'n standaard haco nachtkastje willen maken? Zelf maken is ook niet goedkoper denk ik.
Tot nooit .......
pi_194918056
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 14:06 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Laatste keer bij mij was het een euro per zaagsnede, bij de Formido.
Is alweer een jaartje of 10 geleden, dus kan anders zijn.
Is idd wel makkelijk dat de hoeken dan redelijk haaks zijn.
Gamma en Karwei zijn ooit begonnen met gratis zagen voor mensen met een klantenpas.

Bij Praxis was het inderdaad een euro per zaagsnede maar ook daar is het alweer een poosje gratis.

Formido weet ik niet. Die hoorden bij Praxis en de winkels zijn een paar jaar geleden omgebouwd naar Praxis of overgegaan naar andere ketens.
  zondag 6 september 2020 @ 17:33:59 #16
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194921417
Net terug van de Gamma. Inderdaad gratis gezaagd, supernetjes! Thanks allen, wij gaan bezig! (is trouwens inderdaad niet goedkoop, per nachtkastje komen we nu op 5 a 6 tientjes, maar het is een dermate afwijkende maat dat we wel moeten... plus: het is leuk)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_194925020
Fotos van je tussenresultaat aub. Staat ook op mijn verlanglijstje om te maken en wil inspiratie op doen :P
pi_194925397
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 17:33 schreef JeOma het volgende:
Net terug van de Gamma. Inderdaad gratis gezaagd, supernetjes! Thanks allen, wij gaan bezig! (is trouwens inderdaad niet goedkoop, per nachtkastje komen we nu op 5 a 6 tientjes, maar het is een dermate afwijkende maat dat we wel moeten... plus: het is leuk)
Leuk om te horen!

Wat voor materiaal heb je gehaald?

Gezien het ontwerp en de prijs hebben we het niet over MDF of spaanplaat neem ik aan? ;)
  maandag 7 september 2020 @ 15:08:26 #19
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194934660
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 21:32 schreef BEFEM het volgende:
Fotos van je tussenresultaat aub. Staat ook op mijn verlanglijstje om te maken en wil inspiratie op doen :P
Haha welja, laat ik er hier een mooi topic van maken. Let op: de verwachting is wel dat we hier meerdere weken over gaan doen, omdat we niet heel veel tijd hebben.

Het begin



Schetsjes zijn nog erg grof en kloppen niet helemaal (verandert per minuut), maar wat er nu gekocht is:

• 4 setjes ladegeleiders 30cm (moeten er nog 2 bij omdat we bij nader inzien 3 laatjes doen)
• 2 meubelpanelen grijs eiken 18mm dik in stukken gezaagd
• strijkband (weet nog niet of dat nodig is, zo perfect hoeft het ook weer niet, we zijn ook maar halfgare nepklussers) :7
• MDF 12mm (deze gaan we nog ruilen, gaan we met dunner MDF doen, worden de laatjes)

Prijs zit met bovenstaande op 106 euro in totaal (dus 54 euro per kastje). Het was veel goedkoper geweest om een andere kleur (bijvoorbeeld vintage, dat lijkt hierop) te nemen voor die ABS meubelpanelen, maar die vonden we toch echt minder mooi.

Hier komt nog wel het nodige bij (meer/ander MDF, ladegeleiders, schroefjes en nog 6 handgrepen). Commentaar/tips blijven welkom.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_194935361
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 11:43 schreef JeOma het volgende:
Ik heb bijvoorbeeld geen bovenfrees (en wil eigenlijk ook niet gelijk 30 euro uitgeven om er een te huren)
quote:
Commentaar/tips blijven welkom.
Voor een volgende keer: er is een hoop te leen en (vaak tegen schappelijke prijzen) te huur van particulieren via Peerby. Ook semi-professioneel en écht professioneel gereedschap :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194935412
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 15:08 schreef JeOma het volgende:

[..]

Haha welja, laat ik er hier een mooi topic van maken. Let op: de verwachting is wel dat we hier meerdere weken over gaan doen, omdat we niet heel veel tijd hebben.

Het begin
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Schetsjes zijn nog erg grof en kloppen niet helemaal (verandert per minuut), maar wat er nu gekocht is:

• 4 setjes ladegeleiders 30cm (moeten er nog 2 bij omdat we bij nader inzien 3 laatjes doen)
• 2 meubelpanelen grijs eiken 18mm dik in stukken gezaagd
• strijkband (weet nog niet of dat nodig is, zo perfect hoeft het ook weer niet, we zijn ook maar halfgare nepklussers) :7
• MDF 12mm (deze gaan we nog ruilen, gaan we met dunner MDF doen, worden de laatjes)

Prijs zit met bovenstaande op 106 euro in totaal (dus 54 euro per kastje). Het was veel goedkoper geweest om een andere kleur (bijvoorbeeld vintage, dat lijkt hierop) te nemen voor die ABS meubelpanelen, maar die vonden we toch echt minder mooi.

Hier komt nog wel het nodige bij (meer/ander MDF, ladegeleiders, schroefjes en nog 6 handgrepen). Commentaar/tips blijven welkom.
Feest *O*

Ik kijk er naar uit :P
  dinsdag 8 september 2020 @ 08:24:41 #22
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194947519
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 16:10 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Feest *O*

Ik kijk er naar uit :P
Wel grappig, zo'n Mickey Mouse project tussen allemaal van die gasten hier die hun complete huis verbouwen. Ik vind dit al spannend zat... :P

Even een completere up2date schets.



Gelijk een vraag: zoals te zien wil ik de laatjes ondertussen van (wit geplastificeerd) MDF maken van 9 mm breed. De laatjes zijn niet zo groot en het hoeft niet súperdegelijk dik denk ik. Maar, is 9 mm te schroeven? Of moet ik gaan lijmen?

Iemand stevig advies? :D
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_194947561
Hoe ga je de verbindingen van die laatjes maken? Daar hangt het vooral vanaf.

Vaak zie je dat de bodem dunner wordt gehouden dan de zijkanten. Vaak wordt er voor de bodem een sponninkje gefreesd dat is ook wel mooi en handig.

De zijkanten en voor- en achterkant kun je koud op elkaar zetten. Ik zou ze lijmen met schroeven of spijkers om de boel stevig aan elkaar te krijgen. Wat je ook kunt doen is de hoeken fresen, werken met deuvels of alles in 45 graden verstek zagen. Heb je gereedschap wat je hiervoor kunt gebruiken zoals een handcirkelzaag, invalzaag of bovenfrees?

Je hoeft niet alle zijkanten even dik te houden maar om te kunnen schroeven, lijmen, deuvels gebruiken of spijkeren is 12mm toch wel het minimum.

Nog een tip: je zou de laatjes volledig van MDF kunnen maken (vier zijkanten en een bodem). Deze hang je aan de geleiderails en vervolgens zet je de frontjes van meubelpaneel op de laatjes. Je hoeft dan minder nauwkeurig te werken om op het eind een netjes aanzicht van de frontjes te krijgen en je kunt vrij makkelijk de frontjes blind op de lades vastschroeven en/of lijmen.
  dinsdag 8 september 2020 @ 08:36:49 #24
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_194947581
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 08:31 schreef spinazieruiker het volgende:
Hoe ga je de verbindingen van die laatjes maken? Daar hangt het vooral vanaf.

Vaak zie je dat de bodem dunner wordt gehouden dan de zijkanten. Vaak wordt er voor de bodem een sponninkje gefreesd dat is ook wel mooi en handig.

De zijkanten en voor- en achterkant kun je koud op elkaar zetten. Ik zou ze lijmen met schroeven of spijkers om de boel stevig aan elkaar te krijgen. Wat je ook kunt doen is de hoeken fresen, werken met deuvels of alles in 45 graden verstek zagen. Heb je gereedschap wat je hiervoor kunt gebruiken zoals een handcirkelzaag, invalzaag of bovenfrees?

Je hoeft niet alle zijkanten even dik te houden maar om te kunnen schroeven, lijmen, deuvels gebruiken of spijkeren is 12mm toch wel het minimum.
Hmmm... Al die tools heb ik niet. Ik heb een handzaag, een decoupeerzaag en houtlijm. Het hoeft dus niet super stevig te worden maar wel gewoon goed. Of ik moet lijmen, schroeven of spijkeren maakt me niet uit eigenlijk, maar ik had nu 1 plaat MDF van 9mm bedacht omdat ik dan alles makkelijk uit 1 plank kan laten zagen om kosten te drukken.

Helaas ben ik niet zo well equipped en daarom wil ik het liefst bij de bouwmarkt laten zagen.

Zeg je eigenlijk: dan moet je toch voor 12 mm MDF gaan? Ik hoopte dat ik met houtlijm ver zou komen, maar dat is met 9 mm misschien te optimistisch?

En dat laatste wat je zegt (die tip) dat was ik inderdaad al van plan (zie bovenaanzicht schets): het bakje compleet MDF en daar voorop een ABS face zeg maar.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_194948577
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 08:24 schreef JeOma het volgende:

[..]

Wel grappig, zo'n Mickey Mouse project tussen allemaal van die gasten hier die hun complete huis verbouwen. Ik vind dit al spannend zat... :P

Een wijs man zei ooit, het maken van een doos is de basis van elk houtproject ^O^

En ik zit zelf ook nog in deze fase. Jij bent alleen wel wat beter in voorbereiden dan ik, ik maak geen tekeningen enzo. Meestal doe ik maar wat en als er een probleem opdoemt fix ik het. Niet echt handig :') Één van de redenen waarom ik het wel leuk vind :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')