abonnement Unibet Coolblue
pi_194913382
Wegens gezinsuitbreiding mag de Volvo S80 de deur uit en moet er een knappe station voor terug komen.

Ik ben mij aan het orienteren voor een BMW 5 serie F10 touring of een Audi A6 C7 avant.
Eisen zijn een donkere kleur, xenon, automaat en elektrische achterklep.

Motorisering zal een 2.0 diesel zijn, wij rijden circa 25K per jaar.
Bmw is iets zuiniger 20,4 km/l t.o.v. 20 km/l voor de Audi.

BMW heeft natuurlijk sowieso achterwielaandrijving, Audi eventueel quattro maar vaak alleen bij de 2.7 of 3.0 dieselmotoren en die zijn een stuk minder interessant in verbruik/wegenbelasting.

Iemand ervaring met een van deze 2 wagens en kan aangeven wat een goede keus is?

Wij verwachten er 4-5 jaar mee te gaan rijden.
Wat zou wijsheid zijn, voor een paar duizend meer een exemplaar met 150k km te kopen of die paar duizend reserveren en een exemplaar met 250-300k km te kopen?

Budget is 15-20K.

Ook gekeken voor een V70 of een E klasse maar bij beide spreekt het interieur mij niet aan, saai en te zakelijk.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_194913418
Ik meen me te herinneren dat Joep in de autoweek klokje rond vlogs zei dat de a6 vol met problemen zit
  zondag 6 september 2020 @ 11:21:49 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_194913616
Heb zelf een F11 523 uit 2011 sinds 5 jaar. Nog net geen 2 ton op teller.
520D is ook leverbaar met Quattro :P. Maar lijkt mij niet erg nuttig tenzij wintersportfanaat.

Mijn advies is comfortstoelen, of event. sportstoelen. Stukken beter dan standaardstoel. Heb eigenlijk nog geen grote/rare dingen gehad. Luchtbalgen achtervering (standaard bij F11) wel eens vervangen. Die schijnen het niet veel langer dan een jaar of 6 vol te houden.

Als je zelf 25K kms. per jaar gaat doen zou ik richting 150K op de teller zoeken.

Duitsland kan ook nog wel eens lonen/meer keuze. Vaak nog met goede garantie:
https://bps.bmw.com/DE/de_DE/nsc/search/advanced?q=:relevance:

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 06-09-2020 11:29:00 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_194913842
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 11:21 schreef Hyperdude het volgende:
Heb zelf een F11 523 uit 2011 sinds 5 jaar. Nog net geen 2 ton op teller.
520D is ook leverbaar met Quattro :P. Maar lijkt mij niet erg nuttig tenzij wintersportfanaat.

Mijn advies is comfortstoelen, of event. sportstoelen. Stukken beter dan standaardstoel. Heb eigenlijk nog geen grote/rare dingen gehad. Luchtbalgen achtervering (standaard bij F11) wel eens vervangen. Die schijnen het niet veel langer dan een jaar of 6 vol te houden.

Als je zelf 25K kms. per jaar gaat doen zou ik richting 150K op de teller zoeken.

Duitsland kan ook nog wel eens lonen/meer keuze. Vaak nog met goede garantie:
https://bps.bmw.com/DE/de_DE/nsc/search/advanced?q=:relevance:
Thanks, daar heb ik wat aan.
Importeren zie ik niet zo zitten, heb ik weinig tijd voor en is redelijk wat gedoe.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 6 september 2020 @ 11:35:54 #5
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_194913869
Ik zou vanwege je gezin etc voor de BMW kiezen. Toch wat degelijker en betrouwbaarder.

Een Audi is een VW en vooral de diesels zijn geschikt voor 200.000 km, daarna wordt het een dure grap.

Je bent Volvo gewend. Als je naar een Audi gaat weet ik bijna zeker dat je naar een minder betrouwbare motor gaat die duur is in onderhoud mbt de turbo, vooral vanaf 200.000 km.

Als je hem als leasebak mag kiezen dan is dat een ander verhaal. Dan zou ik de Audi kiezen omdat die denk ik goedkoper is qua bijtelling.

Als de prijs gelijk is dan zou ik echt de BMW kiezen. Makkelijke keuze.
pi_194913929
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 11:35 schreef Ixnay het volgende:
Ik zou vanwege je gezin etc voor de BMW kiezen. Toch wat degelijker en betrouwbaarder.

Een Audi is een VW en vooral de diesels zijn geschikt voor 200.000 km, daarna wordt het een dure grap.

Je bent Volvo gewend. Als je naar een Audi gaat weet ik bijna zeker dat je naar een minder betrouwbare motor gaat die duur is in onderhoud mbt de turbo, vooral vanaf 200.000 km.

Als je hem als leasebak mag kiezen dan is dat een ander verhaal. Dan zou ik de Audi kiezen omdat die denk ik goedkoper is qua bijtelling.

Als de prijs gelijk is dan zou ik echt de BMW kiezen. Makkelijke keuze.
Thanks.
Ik ben wel ondernemer maar deze auto is puur voor prive, dus geen lease oid.
Gewoon contant aftikken en verder geen gezeur.

Ik vind het interieur van de Audi wel erg stijlvol, dus ik neig wel een klein beetje naar Audi.
Maar betrouwbaarheid is natuurlijk ook wat waard :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 6 september 2020 @ 11:39:12 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_194913931
quote:
2s.gif Op zondag 6 september 2020 11:34 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Thanks, daar heb ik wat aan.
Importeren zie ik niet zo zitten, heb ik weinig tijd voor en is redelijk wat gedoe.
Snap ik.
RDW duurt momenteel ook snel 2 maanden, als particulier.
Loont, denk ik, ook meer bij wat duurdere exemplaren.

Verder prima auto's, net geen tank. Meeste fouten hebben ze bij de E60 er al uitgehaald ;)

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 6 september 2020 @ 11:41:08 #8
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_194913957
quote:
2s.gif Op zondag 6 september 2020 11:34 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Thanks, daar heb ik wat aan.
Importeren zie ik niet zo zitten, heb ik weinig tijd voor en is redelijk wat gedoe.
Kun je ook laten doen, zijn wel wat bedrijven voor die hierin zijn gespecialiseerd. Volgens mij zijn sommige BMW dealers hier ook wel toe bereid.

Dit leek mij wel een aardige:

https://www.autoscout24.n(...)k&utm_campaign=share
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_194935474
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
  maandag 7 september 2020 @ 22:28:17 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_194943938
quote:
Goed plan.
Als je ¤35/40K beschikbaar hebt. ;)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_194947205
quote:
1s.gif Op maandag 7 september 2020 22:28 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Goed plan.
Als je ¤35/40K beschikbaar hebt. ;)
Bruh staat letterlijk in de link zelf 'nog geen 20k'
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_194949589
F10 touring is dus een F11 ;)

Maar zelf ben ik ook altijd heel tevreden geweest over mijn F11, zo tevreden dat mijn vader er nu in rijd nu ik een andere auto heb gekocht :)
Bekende issues zijn:
De luchtbalgen achter (ook bij mij na 7 jaar moeten vervangen)
De 4 cilinder diesels gaan vaak koelvloeistof lekken waar de plastic aansluiting op het blok zit.
De automatische kofferbak afscherming gaat vaak stuk (na de 3e keer heb ik het maar zo gelaten)

Verder eigenlijk niets om over op te merken, de F11 is nu 7 jaar in de famillie en heeft ondertussen 340K op de teller.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_194993715
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 11:06 schreef boegschroef het volgende:
F10 touring is dus een F11 ;)

Maar zelf ben ik ook altijd heel tevreden geweest over mijn F11, zo tevreden dat mijn vader er nu in rijd nu ik een andere auto heb gekocht :)
Bekende issues zijn:
De luchtbalgen achter (ook bij mij na 7 jaar moeten vervangen)
De 4 cilinder diesels gaan vaak koelvloeistof lekken waar de plastic aansluiting op het blok zit.
De automatische kofferbak afscherming gaat vaak stuk (na de 3e keer heb ik het maar zo gelaten)

Verder eigenlijk niets om over op te merken, de F11 is nu 7 jaar in de famillie en heeft ondertussen 340K op de teller.
Thanks, daar kan ik wel wat mee.
Komt dat van die luchtbalgen vaker tegen idd maar schijnt niet zo spannend te zijn.

Oh ja de F11 dan, waarom hebben ze dat nou weer veranderd.
Mijn laatste BMW was gewoon een E39 touring :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_194994310
Is zo’n diesel echt de moeite waard? Zo uit de losse pols reken ik 140l diesel per maand tegen 200l benzine.

Maar de MRB van een diesel is 220¤ hoger.

Denk dat kwa onderhoud een ongeblazen 6 in lijn weleens iets gunstiger kan zijn dan commonrail turbo roetfilter diesel.
.
  vrijdag 11 september 2020 @ 07:56:26 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_194996682
quote:
2s.gif Op donderdag 10 september 2020 22:17 schreef junkiexp het volgende:

[..]

...
Komt dat van die luchtbalgen vaker tegen idd maar schijnt niet zo spannend te zijn.

...
Ik noemde ze omdat normale vering eigenlijk nooit kapot gaat/ging, en deze dingen wel. 175-250 per stuk, uurtje werk. Zelf doen een ochtend. :P

quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 22:49 schreef Fer het volgende:
Is zo’n diesel echt de moeite waard? Zo uit de losse pols reken ik 140l diesel per maand tegen 200l benzine.

Maar de MRB van een diesel is 220¤ hoger.

Denk dat kwa onderhoud een ongeblazen 6 in lijn weleens iets gunstiger kan zijn dan commonrail turbo roetfilter diesel.
Ongeblazen benzine 6-pitter alleen verkocht tot zomer 2013. 523, 528 en 530. Vermoed dat >90% van destijds verkochte F11 dieseltjes waren. En niet langzamer dan mijn 523 :(

Had zelf tijdens aankoop NoX sensor kapot(95K kms.): nieuwe sensor en kats. ¤2000.
DI heeft ook zo zijn nadelen.

Goede combi van prestaties en verbruik/ betrouwbaarheid is 535i. Maar dat is financieel een ander verhaal. :)

[ Bericht 23% gewijzigd door Hyperdude op 11-09-2020 11:56:44 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_195031467
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 22:49 schreef Fer het volgende:
Is zo’n diesel echt de moeite waard? Zo uit de losse pols reken ik 140l diesel per maand tegen 200l benzine.

Maar de MRB van een diesel is 220¤ hoger.

Denk dat kwa onderhoud een ongeblazen 6 in lijn weleens iets gunstiger kan zijn dan commonrail turbo roetfilter diesel.
Omslagpunt 520 benzine tov 520 diesel zit op 15K km ongeveer.
Die diesels rijden best zuinig, en diesel is goedkoop.

220 hoger is per 3 maanden dan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_195174733
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 22:49 schreef Fer het volgende:
Denk dat kwa onderhoud een ongeblazen 6 in lijn weleens iets gunstiger kan zijn dan commonrail turbo roetfilter diesel.
Die laatste heb ik, zou niet anders meer willen. 1:20 en geen problemen qua techniek of rijden, zolang je onder de 120 blijft.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195199713
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 09:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Die laatste heb ik, zou niet anders meer willen. 1:20 en geen problemen qua techniek of rijden, zolang je onder de 120 blijft.
Tot je een moderne direct ingespoten turbo benzine hebt. Rij 1:19, koppel van 1300-1500 toeren tot 6000 en geen getril bij het stoplicht.
.
  dinsdag 22 september 2020 @ 15:53:51 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_195200630
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:05 schreef Fer het volgende:

[..]

Tot je een moderne direct ingespoten turbo benzine hebt. Rij 1:19, koppel van 1300-1500 toeren tot 6000 en geen getril bij het stoplicht.
Want bij een CDI zit je te stuiteren in je stoel of wat? _O- of vergelijk je nu een nieuwerwets 1 liter turboflutje voor het gemak even met een antieke 4 pits ongeblazen 2 liter diesel?

Misschien effe je start-stop weer inschakelen; voor het VERKEERSlicht hoort hij sws gewoon uit te zijn.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_195200992
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:05 schreef Fer het volgende:
Tot je een moderne direct ingespoten turbo benzine hebt. Rij 1:19, koppel van 1300-1500 toeren tot 6000 en geen getril bij het stoplicht.
Welke dan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195202936
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 16:13 schreef blomke het volgende:

[..]

Welke dan?
Ben van een 1.6 TDI naar een 1.5 ACT TSi gegaan. Meer kracht, minder lawaai en de start/stop werkt ook sneller.

Alhoewel zo’n HDi wel stiller was dan een TDI.
.
pi_195203219
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 september 2020 18:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Ben van een 1.6 TDI naar een 1.5 ACT TSi gegaan. Meer kracht, minder lawaai en de start/stop werkt ook sneller.

Alhoewel zo’n HDi wel stiller was dan een TDI.
^O^
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195353444
Vergeet bij de f11 diesel niet te checken of de ketting vervangen is. Zojuist is die van mijn oude f11 geknapt, blok in de soep...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 1 oktober 2020 @ 20:46:57 #24
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_195373064
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 07:56 schreef Hyperdude het volgende:

Had zelf tijdens aankoop NoX sensor kapot(95K kms.): nieuwe sensor en kats. ¤2000.
DI heeft ook zo zijn nadelen.

Goede combi van prestaties en verbruik/ betrouwbaarheid is 535i. Maar dat is financieel een ander verhaal. :)

Niet zozeer DI. De N53 is uitgerust als leanburn motor. Een zeer arm mengsel ontbrand niet goed, dat wordt opgelost door net voor de bougievonk een inspuiting te doen (dus meerdere inspuitingen per arbeidsslag) en door de overmaat lucht ontstaat er (teveel) NOx. Daardoor is de NOx kat geintroduceerd. Er zijn ook omwegen om het ding niet te vervangen en wel de arme verbranding te verkrijgen (zoals origineel) en dat scheelt aanzienlijk in de brandstofkosten. De omweg is ook nog eens een stuk goedkoper.

Een N43 of N54 zonder problemen is praktisch onwerkelijk als je het mij vraagt. Maar het kan zeker een lange tijd goed gaan.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_195373096
Ik vind zelf van de stations de Leon station erg sexy. Peugeot doet het ook goed bij de stations.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')