abonnement Unibet Coolblue
pi_194898364
Na mijn (hypo)mane episode nog veel te lang doorgegaan (nalatenschap regelen). Nu áltijd in het weekend komt de vraag bij mij op, wie bel ik en wanneer:

Normaal bel je je behandelaars, fijn, weekend vrij, maar óók op maandag.

Dan heb je het algemene nummer van de lokale ggz, wel eens mee gebeld, die vond het geen probleem als ik de
dosis van een bepaald middel een keer overschreed. Maar goed, dat is natuurlijk geen oplossing.

Dan heb je het landelijke nummer, wat daar gebeurd dat weet ik niet, dat heb ik nog niet geprobeerd.

Officieel moet je de huisartsenpost bellen en dan vragen naar de crisisdienst, zoiets in ieder geval.
MAAR. Wat mijn grote vraag is, wat gebeurd er dan als ik die lui aan de lijn krijg.

Ik sta op de wachtlijst van de dochteronderneming, maar wanneer bepaal je nu "genoeg is genoeg" En dan met name in bijvoorbeeld het weekend.

Kan iemand mij vertellen wat er gebeurd als ik de crisisdienst bel en ze mij zielig genoeg vinden bijvoorbeeld? Kom ik dan op de afdeling waar ik normaal terecht zou komen (daar kom ik normaal elk jaar) of gebeuren er dan in eens andere dingen? Ik heb echt geen flauw idee wat die 'crisisdienst' doet en waar ze überhaupt bij horen. Ik woon in plaat x en daar is de huisartsenpost ook, maar opname is altijd in plaats y.

Zo heb ik ook nog het nummer van de afdeling zelf, maar geen idee wat daar de bedoeling van was, behalve dat iemand de deur opendeed als je te laat was.

Laatste telling stond ik op plaats 10 en moet er echt niet aan denken nog minstens een week te wachten.
Ik slaap maar uren per nacht (nu ja, soms wat meer) dus tijd bijhouden sowieso al lastig, maar "'s morgens" en "'s avonds" is er niemand om tegen te praten omdat ze allemaal slapen (of het ze gewoon niet interesseert).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar wanneer ben ik erg genoeg om 1 diedienst (geen idee meer wat ik wilde tikken, moest even wat doen).
Maar wanneer moet ik dus wie bellen, en vooral, wanneer moet ik die crisisdienst bellen, en wát gebeurd er dan, als er al wat gebeurd. "Ze" hebben al eens bijna bij me aan de deur gestaan, maar m'n behandelaar vond het beter als hij alleen zou gaan.
Ik ben bang dat het weer een lang weekend gaat worden.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_194898452
-ga maar ergens anders spelen-

[ Bericht 88% gewijzigd door Lenny77 op 05-09-2020 13:05:20 ]
pi_194898717
Het lijkt me verstandig om dit te bespreken met die je gedurende werktijden zou bellen. Denk dat zij jou het beste kennen (toch?) en met je mee kunnen denken wanneer jij wel of niet moet bellen en met wie. Jullie zouden samen een signaleringsplan kunnen maken, dat hoeft niet enorm veel tijd in beslag te nemen.
Tevens zijn zij op de hoogte van hoe het er nu in jouw regio aan toe gaat, dus dat geeft denk ik ook het meest concrete beeld voor je.

Sterkte in ieder geval :*
pi_194898848
Het kan knap lastig zijn om zelf een goede inschatting van je situatie te maken wanneer je er zelf middenin zit.

Je kan op t moment dat je het gevoel hebt dat je uit de bocht vliegt het beste even overleggen met iemand die je goed kent of iemand die verstand heeft van je problematiek. Een vriend of familielid kan je ongetwijfeld vertellen of je op dat moment "anders" bent of denkt dan normaal. Een professional kan dat ook op basis van wat je hem/haar vertelt.

Als je contact opneemt met de crisisdienst betekent het ook niet automatisch dat je ergens opgenomen zal worden (er zijn weinig crisisplekken). Het zou kunnen dat je gesproken/beoordeeld wordt en extra medicatie krijgt en bijvoorbeeld een belafsspraak voor de dag erna.

Dit vraagstuk is inderdaad een goede om eens door te nemen met je behandelaar, dan kunnen jullie het samen op papier zetten en heb je houvast in het weekend ^O^
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_194899055
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 12:49 schreef littledrummergirl het volgende:
Het kan knap lastig zijn om zelf een goede inschatting van je situatie te maken wanneer je er zelf middenin zit.

Je kan op t moment dat je het gevoel hebt dat je uit de bocht vliegt het beste even overleggen met iemand die je goed kent of iemand die verstand heeft van je problematiek. Een vriend of familielid kan je ongetwijfeld vertellen of je op dat moment "anders" bent of denkt dan normaal. Een professional kan dat ook op basis van wat je hem/haar vertelt.

Als je contact opneemt met de crisisdienst betekent het ook niet automatisch dat je ergens opgenomen zal worden (er zijn weinig crisisplekken). Het zou kunnen dat je gesproken/beoordeeld wordt en extra medicatie krijgt en bijvoorbeeld een belafsspraak voor de dag erna.

Dit vraagstuk is inderdaad een goede om eens door te nemen met je behandelaar, dan kunnen jullie het samen op papier zetten en heb je houvast in het weekend ^O^
Dit is een heel goede tip!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_194899537
M'n quotes zijn even mislukt, maar ik sta in de wachtrij op positie 10+, kans dat er pas na volgende week ruimte is.
Ik heb net een mailtje naar m'n behandelaars gestuurd, die er dus pas dinsdag weer zijn :/, maar iater reageert in het weekend vaak ook nog wel. wat er gebeurd als ik huisartsenpost bel en naar crisisdienst vraag.

Verder sta ik alleen, óf met mensen valt niet over zulke onderwerpen te praten, óf ze willen niet praten, en dan in het algemeen omdat ze onterecht boos zijn. M'n moeder wilde niet bellen dit weekend, m'n vader neemt al de hele dag niet op, beste vriend op vakantie, andere vriend werkt ploegendienst en weer een andere daar heb ik niet zo'n soort relatie mee. En een na beste vriend heb je al helemaal niets aan, die gaat gewoon zitten chatten terwijl je aan het praten bent en dan wacht je op antwoord en heeft hij niet geluisterd.

Vaak heb ik er ook gewoon geen zin meer in, het is chronisch. Het was me nu 1.5 jaar gelukt stabiel te blijven tot een nogal stressvolle gebeurtenis. En dan begint het weer. Toch wel benieuwd hoe lang ik ander stabiel was gebleven.

Als ik binnen niet al te lange tijd geen reactie krijg dan bel ik wel eerst de lokale afdeling, daar moet volgens mij ook iemand dienst hebben, of doorverwezen naar landelijke, iig dan steeds een stapje hoger. Als ik durf.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_194900234
Als je denkt dat je het echt niet redt: bel de huisartsenpost. Zij schakelen je dan door naar de crisisdienst.

Misschien helpt het al om even van je af te praten, zonder ‘consequenties’? Je kunt dag en nacht met www.deluisterlijn.nl bellen. En overdag ook chatten. Om even een stem te horen of om bij voorbeeld je vraag uit de OP voor te leggen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_194909949
Bedankt voor alle reacties. Deze avond ben ik in ieder geval doorgekomen. Een uur met een vriendin aan de lijn gehangen en verder een beetje foto's zitten kijken.
En moest even een droog bed regelen omdat ik gisteren KO was gegaan met een open fles in m'n hand blijkbaar. En alsnog minder dan vijf uur geslapen..

Afhankelijk hoe de nacht gaat en overdag ga ik wel de huisartsenpost bellen, bij de GGZ is geen arts aanwezig volgens mij, al draaien die wel weekenddiensten in de klinieken, en zo'n middel dat ik gebruik is op. Of het wat doet geen idee, maar is er iig geen commentaar op wiet of/en alcoholgebruik. Maar kan dan wel doorvragen hoe en wat. Dreigen sowieso niet doen, geen zin in een RM :P
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_194921586
Juist nu het beter ging qua relatie met m'n vader is hij weer ziek zwak en misselijk en sta ik er dus weer alleen voor (moeder woont aan de andere kant van het land en de rest van de familie haat me, op m'n zusje na maar die woont ook aan een andere kant van het land).
Ik houd me als afleiding nu vooral bezig met alles "opname klaar" maken. Niet omdat ik per se vandaag of morgen opgenomen zou worden, maar het gaat toch gebeuren en heb wel eens een telefoontje gehad van "kun je hier voor twee uur zijn?", terwijl ik nog niets gepakt had of wist waar ik überhaupt moest zijn. En tig verschillende dingen verzinnen om te doen voor als je in wat anders geen zin hebt.
Maar dat onbekende weerhoudt me ook om te bellen of überhaupt erom vragen.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_194924053
OMG,
Wat heb ik gedaan.
Ik heb ze gebeld!
Eerst huisartsenpost gesproken, die doorgedingest naar crisisdienst, en nu komen die over een half uur ofzo naar mij toe :O HELP!
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_194924214
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 20:35 schreef dedodo het volgende:
OMG,
Wat heb ik gedaan.
Ik heb ze gebeld!
Eerst huisartsenpost gesproken, die doorgedingest naar crisisdienst, en nu komen die over een half uur ofzo naar mij toe :O HELP!
Blijven ademen, eerlijk zijn en het gewoon laten gebeuren.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_194924508
Dat moest geen gaap smiley zijn btw.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_194925873
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 20:35 schreef dedodo het volgende:
OMG,
Wat heb ik gedaan.
Ik heb ze gebeld!
Eerst huisartsenpost gesproken, die doorgedingest naar crisisdienst, en nu komen die over een half uur ofzo naar mij toe :O HELP!
Goed dat je hebt gebeld ^O^
pi_194926727
Ik ben nu opgenomen. De kamer tegenover die van vorige keer.
Opzich wel erg als de verpleging je kent.
Maar aan het eind van de gang, dus rustig.
Alleen wel meteen badkamerdeur die op slot zit grr.
Arts komt voor of rond 12u, kijken of ik dat volhoud na zoveel stress.

Volgens mij oplader vergeten.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_194928286
Net eindelijk een arts gesproken.

Voor anderen met dezelfde vraag: Het is prima om de huisartsenpost te bellen.
Zij stellen een hoop vragen en gaan daarna overleggen met de crisisdienst. Dat kan soms even duren ivm. drukte. De vraag was nog of ik makkelijk naar hen kon komen, uiteindelijk zijn ze bij mij thuis geweest.
Ik ben daarna met m'n opnametas met hen naar de kliniek gereden. Voor hun even onhandig omdat er iemand belde.
Zelf die man naar de 'buiten openingstijden'ingang geleid hehe.

Toen die arts er was gewoon het standaard opnamegesprek riedeltje.

Nu proberen een paar uren te pakken, kwart over zeven is de wekronde alweer.

P.S. telefoon laad ik nu via laptop.
P.P.S. wat ga ik ooit mijn familie vertellen.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_194933857
Bij het loopje naar de super viel pas echt het besef dat ik hier weer zit. Het is wel heel autist onvriendelijk door dat corona gedoe. Overigens zijn de meeste van m'n meeste favoriete verpleegkundigen weg.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_195270328
Alweer een "tijd" thuis, maar het gaat weer mis. Heb uiteindelijk een beetje geblowed en een beetje meer medicatie genomen dan voorgeschreven (maar gewoon verantwoorde hoeveelheid!) Het enige wat ik mij eigenlijk kan herinneren is dat ik tegen mezelf begon te praten. Nu zeg ik wel vaker wat tegen mezelf, maar geen hele gesprekken.
Uiteraard is het wéér weekend. Maar omdat ik in zo'n gigantische rot bui was ben ik gaan doen waar ik de grootste hekel aan heb, de was en opruimen, onder het mom van erger kan het toch niet worden.
Het begon eigenlijk gisteren, maar toen was het nog handelbaar met normale hoeveelheid medicatie. Vandaag echter draaide ik compleet door.

De laatste opname was een complete hel, maar ja het is de enige plek waar ik terecht kan. Maar aangezien het weekend is is de enige manier om er te komen de crisisdienst en dat voelt ook zo vreemd.
Plus dat ál m'n was nog nat is en dergelijke.

Nu weet ik écht niet wie ik moet bellen, niet in welke volgorde niet wie niet wie niet etc. Alles duizelt iig. Opname wil ik ene kant wel andere kant niet, laatste keer was een hel en wel trauma's of hoe het ook heet opgelopen.
Lastige maakt dat ik niet weet wat er aan de hand is, en zo ook een klein trauma opgelopen tijdens opname. Het ging heel slecht met me, wat geen idee, ik liep dwangmatig heen en weer op rookbalkon en kon niets horen of zeggen zonder compleet in de slappe lach te schieten. Dat zal vast raar overkomen, maar als die verpleger (een broekie, juli afgestudeerd) in plaats van vliegtuigje spelen naar links/rechts had gekeken had hij gezien dat het niet goed gaat, als ik om maximale medicatie vraag, als ik om een ervarener verpleegkundige vraag, en ook zeg dat het niet goed gaat tegen de ervarenere verpleegkundige, dat zijn toch genoeg tekenen zou je zeggen.

Ik loop spreekhok binnen en schiet uiteraard meteen in de lach, maar voor ik een woord kan afmaken schiet ik alweer in de slappe lach, zegt die eikel: "Repelsteeltje ik heb het druk en ik heb het idee dat je mijn tijd zit te verdoen". Als hij had gevraagd of het wel goed ging dan had ik ja of nee kunnen schudden en hadden we dit allemaal niet gehad. Mijn vertrouwen is echt wel geschaad, vooral in hem uiteraard, maar ook in een andere verpleegkundige aan wie ik het verhaal vertelde. Maar die lui staan allemaal achter elkaar.
Wat ik wel weet is dat ik e Geen idee mee wat ik wist.

Nu is een 'simpele' vraag een heel verhaal geworden, maar de vraag blijft staan. Ik heb werkelijk geen idee waar ik terecht kan zonder direct evt opgenomen te worden.
Wat ik wel weet is dat ik een dag zoals vandaag niet veel vaker kan hebben. Ik had vroeger anti-psychotica, dan kom ik m'n dagen wel door compleet verdoofd, maar dat is op.
En bijkomend probleem is dat mijn "slaap"medicatie op is.

Ik zou me wel fijner voelen als ik wist wat het was, "gewoon" depressie of (hypo)manie ben ik bekend mee, psychotische meuk ook, maar wat dit moet voorstellen geen flauw idee.
Beetje off-topic alleen allemaal.

Kut, bij elkaar opgeteld kan het best wel een (lichte) psychose zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door dedodo op 26-09-2020 18:33:11 ]
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 27 september 2020 @ 12:26:12 #18
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195282729
Klinkt niet best allemaal, geen flauw idee wat je moet doen maar in elk geval sterkte/succes/beterschap! Ik hoop dat je je snel weer goed genoeg voelt om de rollerski's onder te binden.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 27 september 2020 @ 12:31:24 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195282827
Je hebt hulp nodig om te zorgen dat je niet zonder je noodzakelijke medicatie komt te zitten.

Ik weet niet hoe de reguliere zorg voor je is geregeld, maar trek ergens aan de bel met dit probleem van zonder medicatie zitten, desnoods bij huisarts of huisartsenpost.
The love you take is equal to the love you make.
pi_195285525
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 12:31 schreef Lienekien het volgende:
Je hebt hulp nodig om te zorgen dat je niet zonder je noodzakelijke medicatie komt te zitten.

Ik weet niet hoe de reguliere zorg voor je is geregeld, maar trek ergens aan de bel met dit probleem van zonder medicatie zitten, desnoods bij huisarts of huisartsenpost.
Faen i helvete, elk nummer kan niets voor me doen.
Volgens mij had dat mens van de huisartsenpost een pestdag ofzo zoals ze me benaderde. Voor levensbedreigende situatie drukt u op één, voor de rest wachten tot een triagist of wat dan ook aan de lijn komt.
Dus ik vertel zo, komt ze met: Wij zijn enkel voor levensbedreigende situatie's, hallo.. ik heb niet op nummer één gedrukt.
Volgens de website:
quote:
U belt de Huisartsenpost alleen voor medische problemen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag.
Voor levensbedreigende situaties bel ik wel 112, niet die flapdrollen.
Geen puf om nog een keer te bellen. Gisteren heeft me compleet uitgeput en daarom ben ik er zo bang voor, uitputting is onder andere een trigger en stress.
Maar 1 medicatie die op is van van de andere enkel mini dosissen (welke ik gebruik om te kunnen slapen, niet tegen deze verschijnselen)
Kijken of ik voldoende voorraad heb daarvan en dan speel ik zelf wel dokter, jaren geleden voor het laatst gebruikt, ik was er eindelijk vanaf. Maar die dosis ga ik niet nemen, dan herken je mij echt niet meer terug (zombie). Toch liever een zombie dan die hel van gisteren.

Overigens flikker je van dat spul ook zo in slaap, dus dan maakt dat andere spul ook niet meer uit.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_195285578
Oh en dank voor de reacties!
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_195285744
https://www.psychosenet.nl/hulp-en-herstel/crisiskaart/
Misschien is dit een idee voor je voor de volgende keer, echter heb je natuurlijk nu hulp nodig. Wat ik op dezelfde site kon vinden is dit:

quote:
Acuut hulp nodig
Is er dringend medische hulp nodig of sprake van (dreigend) geweld? Het nummer 112 is in elke noodsituatie met spoed te bellen. Voor niet-spoedgevallen is er het telefoonnummer 0900-8844. Praten (telefonisch of per chat) over zelfmoordgedachten- of plannen kan 24/7 met 113 Zelfmoordpreventie (Nederland) of Zelfmoordlijn1813 (België).
Verder kwam ik eigenlijk niet tijdens het Googlen. Sterkte.
  zondag 27 september 2020 @ 14:32:55 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_195285835
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:19 schreef dedodo het volgende:

[..]

Faen i helvete, elk nummer kan niets voor me doen.
Volgens mij had dat mens van de huisartsenpost een pestdag ofzo zoals ze me benaderde. Voor levensbedreigende situatie drukt u op één, voor de rest wachten tot een triagist of wat dan ook aan de lijn komt.
Dus ik vertel zo, komt ze met: Wij zijn enkel voor levensbedreigende situatie's, hallo.. ik heb niet op nummer één gedrukt.
Volgens de website:
[..]

Voor levensbedreigende situaties bel ik wel 112, niet die flapdrollen.
Geen puf om nog een keer te bellen. Gisteren heeft me compleet uitgeput en daarom ben ik er zo bang voor, uitputting is onder andere een trigger en stress.
Maar 1 medicatie die op is van van de andere enkel mini dosissen (welke ik gebruik om te kunnen slapen, niet tegen deze verschijnselen)
Kijken of ik voldoende voorraad heb daarvan en dan speel ik zelf wel dokter, jaren geleden voor het laatst gebruikt, ik was er eindelijk vanaf. Maar die dosis ga ik niet nemen, dan herken je mij echt niet meer terug (zombie). Toch liever een zombie dan die hel van gisteren.

Overigens flikker je van dat spul ook zo in slaap, dus dan maakt dat andere spul ook niet meer uit.
Dan bel je morgen direct met je eigen huisarts.

Zolang je maar beter gaat regelen dat je de medicatie hebt die je nodig hebt.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator zondag 27 september 2020 @ 14:35:19 #24
441859 crew  Lenny77
pi_195285878
Je zou eigenlijk echt niet zelf medicatie mogen bijnemen en al helemaal niet blowen, dit laat alles ontploffen!
Blijf van de drugs af en bel toch maar terug naar de huisarts zoals je de vorige keer hebt gedaan.
Ga nou niet zelf met oude medicatie rommelen want er is iets actief aan de hand in je hoofd nu, je kan het zo veel erger maken.
Bespreek als je bij de juiste arts zit (psychiater/psycholoog) dat je het vroeger goed deed op ani-psychotica maar dat dit je erg suf maakte. Er zijn de laatste jaren veel nieuwe soorten bij gekomen die veel minder bijwerkingen hebben.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_195286324
quote:
1s.gif Op zondag 27 september 2020 14:32 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dan bel je morgen direct met je eigen huisarts.

Zolang je maar beter gaat regelen dat je de medicatie hebt die je nodig hebt.
Dat zei de verpleegkundige van de afdeling waar ik altijd word opgenomen volgens mij ook, of iemand anders.
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 14:35 schreef Lenny77 het volgende:
Je zou eigenlijk echt niet zelf medicatie mogen bijnemen en al helemaal niet blowen, dit laat alles ontploffen!
Blijf van de drugs af en bel toch maar terug naar de huisarts zoals je de vorige keer hebt gedaan.
Ga nou niet zelf met oude medicatie rommelen want er is iets actief aan de hand in je hoofd nu, je kan het zo veel erger maken.
Bespreek als je bij de juiste arts zit (psychiater/psycholoog) dat je het vroeger goed deed op ani-psychotica maar dat dit je erg suf maakte. Er zijn de laatste jaren veel nieuwe soorten bij gekomen die veel minder bijwerkingen hebben.
Ik had twee hijsjes genomen en toen wist ik nog niet dat het weer zo ver was hé, het is jaren geleden dat ik dit gezeik had.
Het is geen oude medicatie, het is hetzelfde als wat ik voorheen nam en gewoon vers van de pers omdat ik dat in lage dosis nog steeds slik.
En dit spul ga ik niet weer 'permanent' slikken, weet niet meer waarom, maar ben overgegaan naar een klassieke AP. Echter met die ga ik niet "spelen", die gaat in stapjes van 0,5 mg en überhaupt geen idee wat mijn maximale dosis ooit geweest is.
Wat ik nu neem is het dubbele van m'n slaapdosis (en deze hoeveelheid was eerst mijn slaapdosis). Ik ga niet met hoge dosissen spelen.
Ik gebruik het middel sowieso wel vaker (en dat mag gewoon) om te kalmeren, ben niet zo'n fan van benzodiazepines.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')