abonnement Unibet Coolblue
pi_194896408
Drie verdachten aangehouden na dood Groninger (19) op schoolplein Lewenborg

quote:
De politie heeft vrijdagmiddag twee jongens van 17 jaar en een vrouw van 18 jaar uit Groningen aangehouden. Ze worden verdacht van betrokkenheid bij de gewelddadige dood van een jongeman (19) op een schoolplein in Groningen.

Het slachtoffer, volgens de politie ook een inwoner van de stad Groningen, werd in de nacht van donderdag op vrijdag vlak voor half één zwaargewond aangetroffen door een voorbijganger. Hij lag op het schoolplein van obs De Vuurtoren aan de Vaargeul in de wijk Lewenborg aan de oostkant van de stad. Hulpdiensten hebben nog geprobeerd hem te reanimeren, maar dat mocht niet baten.

Buurtbewoners werden ‘s nachts opgeschrikt door het geluid van ambulances, vertelt Marianne Gerbes (40) die recht tegenover de school woont. ,,Mijn man schoof de gordijnen opzij en zag een heleboel commotie op het schoolplein. Er was overal politie en er waren afzetlinten. Het was net of we in een foute film waren beland.’’

Hangplek voor tieners
Het is nog niet bekend wat er zich heeft afgespeeld op het schoolplein. Volgens Gerbes gebruiken kinderen en tieners het schoolplein ‘s avonds geregeld als hangplek. ,,Ze lopen ook weleens rotzooi te trappen. Je hoort soms een bierflesje kapot vallen of dat er vuurwerk wordt afgestoken.’’

Een jonge buurtbewoner die net zijn hond uitlaat, bevestigt dat er in de avonduren vaak jongeren op het schoolplein rondhangen. ,,Jongens en meisjes. Ze drinken, roken en luisteren naar muziek. Ook naar drillrap. Daar ben ik zelf geen fan van, maar ik weet wat het is.”

Drillrap
Drillrap is een relatief nieuwe, agressieve rapvorm waarbij de beoefenaars elkaar naar het leven staan. Het is vanuit Amerika en Groot-Brittannië overgewaaid naar Nederland. Onder Amsterdamse en Rotterdamse groepen zijn al meerdere slachtoffers gevallen, die met messteken om het leven zijn gebracht. Ook in Groningen heeft drillrap aanhang.

Of drillrap een rol heeft gespeeld bij de gewelddadige dood van de 19-jarige man is onbekend. Ook los van drillrap zijn er de laatste tijd opmerkelijk veel jeugdige slachtoffers te betreuren bij steekincidenten.

Spoedbericht
Obs De Vuurtoren is vrijdag gesloten gebleven. De ouders zijn ‘s ochtend door school opgebeld of in appgroepen ingelicht. Een moeder met een kind in groep 5 vertelt dat op de site van de school weldra een ‘spoedbericht’ verscheen dat de lessen niet doorgingen.

‘Onvoorstelbaar’
Rond het middaguur gaf de politie het schoolplein weer vrij. Directeur Marian Wassing van obs De Vuurtoren laat weten dat ze het ‘verschrikkelijk’ en ‘onvoorstelbaar’ vindt wat er is gebeurd.

Maandag gaat de school weer open. Volgens communicatieadviseur Irene Deurman van O2G2, waar De Vuurtoren onder valt, is het onderwijsteam vrijdag bij elkaar geweest om te overleggen hoe de leerlingen worden opgevangen.

https://www.dvhn.nl/groni(...)enborg-25987159.html
Even chillen op het schoolplein is er ook al niet meer bij.
pi_194896435
Van chillen naar drillen :7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_194896486
Ondanks dat ik het niet om aan te horen vind, lijkt het me nogal voorbarig om de drillrap er alvast weer bij te slepen (er meer dan een alinea aan te wijden zelfs). Uiteraard zijn veel "artiesten" uit het genre niet bepaald fris, maar zoals wel vaker begint de media oorzaak en gevolg door elkaar te gooien.
pi_194896524
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2020 09:46 schreef Nober het volgende:
Buurtbewoners werden ‘s nachts opgeschrikt door het geluid van ambulances, vertelt Marianne Gerbes (40) die recht tegenover de school woont. ,,Mijn man schoof de gordijnen opzij en zag een heleboel commotie op het schoolplein. Er was overal politie en er waren afzetlinten. Het was net of we in een foute film waren beland.’’
Man man man :')!!!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194896535
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2020 09:46 schreef Nober het volgende:
Een jonge buurtbewoner die net zijn hond uitlaat, bevestigt dat er in de avonduren vaak jongeren op het schoolplein rondhangen. ,,Jongens en meisjes. Ze drinken, roken en luisteren naar muziek. Ook naar drillrap. Daar ben ik zelf geen fan van, maar ik weet wat het is.”
:')!!!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194896539
Wat is dit voor bullshitbericht?

OT: RIP aan de nabestaanden ;(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 5 september 2020 @ 09:57:47 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_194896541
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 09:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ondanks dat ik het niet om aan te horen vind, lijkt het me nogal voorbarig om de drillrap er alvast weer bij te slepen (er meer dan een alinea aan te wijden zelfs). Uiteraard zijn veel "artiesten" uit het genre niet bepaald fris, maar zoals wel vaker begint de media oorzaak en gevolg door elkaar te gooien.
Dit ja, die koters waren ook zonder drillrap een stel kansloze lowlifes geweest.
  zaterdag 5 september 2020 @ 09:59:30 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194896559
Mischien wat aan de onderliggende problematiek gaan doen:

quote:
Fans en artiesten zeggen dat drill een creatieve uiting is van hun ervaringen in het dagelijkse leven en dat het geweld gevoed wordt door onderliggende oorzaken, niet door de muziek.[15] In een interview in 2018 met The Guardian gaf MC Abra Cadabra aan dat bezuinigingen op onderwijs, jeugdcentra, volkshuisvesting en tegemoetkomingen het leven moeilijk maken en dat de schuld bij musici leggen een afleiding is.[16]
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194896622
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 09:59 schreef Harvest89 het volgende:
Mischien wat aan de onderliggende problematiek gaan doen:
[..]

Vergezocht wc-eendverhaal.
pi_194896652
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 09:59 schreef Harvest89 het volgende:
In een interview in 2018 met The Guardian gaf MC Abra Cadabra aan dat bezuinigingen op onderwijs, jeugdcentra, volkshuisvesting en tegemoetkomingen het leven moeilijk maken en dat de schuld bij musici leggen een afleiding is.
:')!

Tief toch op man.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_194896655
Beter tover je jezelf weg. Abracadabra :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 5 september 2020 @ 10:23:46 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194896946
quote:
13s.gif Op zaterdag 5 september 2020 10:04 schreef vosss het volgende:

[..]

:')!

Tief toch op man.
Ik ga nergens heen.
Wat er staat klopt als een bus.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_194897244
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 10:23 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik ga nergens heen.
Wat er staat klopt als een bus.
Idd, snap niet wat er gek aan is. Het is juist te debiel voor woorden om elke keer randoorzaken zoals Drillrap, Hiphop, Gangstarap, Blues, Games, Marilyn Manson of wat dan ook de schuld te geven. Deze koters zijn zwakbegaafd en kansloos. Dát is de oorzaak.
pi_194899163
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 09:59 schreef Harvest89 het volgende:
Mischien wat aan de onderliggende problematiek gaan doen:
[..]

iig een punt om over te filsoferen en een heel nieuw topic over te maken
pi_194899206
Gewoon wat jongens die deden aan protect en opps. In fucking Groningen :')
  zaterdag 5 september 2020 @ 13:24:16 #16
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_194899238
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 10:44 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Idd, snap niet wat er gek aan is. Het is juist te debiel voor woorden om elke keer randoorzaken zoals Drillrap, Hiphop, Gangstarap, Blues, Games, Marilyn Manson of wat dan ook de schuld te geven. Deze koters zijn zwakbegaafd en kansloos. Dát is de oorzaak.
Ik heb 1 keer drillrap geluisterd en die avond 5 mensen doodvermoord. Ontken de problemen maar weer. :')
pi_194903954
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 13:20 schreef Glazenmaker het volgende:
Gewoon wat jongens die deden aan protect en opps. In fucking Groningen :')
Zo nep als kan die hele uitzending. Kom zelf uit Groningen, en ja, ik weet een beetje wie het zijn. Maar die lopen never nooit niet met zulke messen over straat. En je ziet ze eigenlijk amper op straat hangen op die plekken waar ze gefilmd werden uberhaupt. Neemt niet weg dat het wel stuk voor stuk wannabee gangstertjes zijn. Maar het beeld wat hier geschept werd, klopt weinig van.
pi_196710827
Openbaar Ministerie: Tieners lokten Chris (19) in de val en vermoordden hem op schoolplein in Groningen

quote:
De twee tieners die vastzitten voor het doodsteken van Chris (19) uit Groningen worden verdacht van moord. De jongen en het meisje staan maandag voor de rechter in een voorbereidende zitting.

Een derde tiener, een jongen, is vrijgelaten, maar nog wel verdacht van betrokkenheid.

Chris werd in de nacht van 3 op 4 september zwaargewond aangetroffen door een voorbijganger op het schoolplein van basisschool De Vuurtoren in de wijk Lewenborg. Hij woonde er met zijn ouders om de hoek. Chris had meerdere messteken en overleed ter plaatse. Kort daarop werden de drie opgepakt: een jong stel en een vriend.

In de val gelokt
Met de tenlastelegging beschuldigt het Openbaar Ministerie hen van opzet, dat ze te werk zijn gegaan volgens een vooropgezet plan. Tijdens de herdenking van het slachtoffer, georganiseerd door vrienden op de dag van zijn uitvaart, ging het verhaal rond dat Chris in de val was gelokt. Hij was gecharmeerd van het meisje en had met haar afgesproken op het schoolplein. Maar haar vriend en de kameraad verschenen ook.

Minderjarig, dus achter gesloten deuren
De jongeman die vastzit, was tijdens het drama nog minderjarig. Daarom is zijn zitting achter gesloten deuren. Het meisje was 18 jaar, haar zaak wordt openbaar behandeld. Volgens het openbaar ministerie is het onderzoek nog niet afgerond. De pro forma zittingen zijn nodig om het voorarrest tegen de verdachten te kunnen verlengen. De inhoudelijke behandeling van de zaak is later.

https://www.dvhn.nl/groni(...)de-val-26274749.html
pi_196710840
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 09:48 schreef StateOfMind het volgende:
Van chillen naar drillen :7
En van drillen naar killen ;(
  zondag 13 december 2020 @ 18:19:35 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_196710914
Dus als je 18 bent ben je een jongen, maar ben je 19 dan ben je een vrouw?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_196710955
Wat een verhaal weer...
  zondag 13 december 2020 @ 20:52:41 #22
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196713647
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 18:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dus als je 18 bent ben je een jongen, maar ben je 19 dan ben je een vrouw?
quote:
De politie heeft vrijdagmiddag twee jongens van 17 jaar en een vrouw van 18 jaar uit Groningen aangehouden. Ze worden verdacht van betrokkenheid bij de gewelddadige dood van een jongeman (19) op een schoolplein in Groningen.
  Moderator zondag 13 december 2020 @ 20:54:12 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196713672
vandaag de dag kun je tussen je 18de en je 19de gewoon van man naar vrouw veranderen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196714185
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 09:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ondanks dat ik het niet om aan te horen vind, lijkt het me nogal voorbarig om de drillrap er alvast weer bij te slepen (er meer dan een alinea aan te wijden zelfs). Uiteraard zijn veel "artiesten" uit het genre niet bepaald fris, maar zoals wel vaker begint de media oorzaak en gevolg door elkaar te gooien.
Het is niet zo dat drillrap lieve jongens en meisjes in tuig hebben veranderd. Het is wel zo dat vrijwel alle drillrap fans tuig zijn.
pi_199166352
Verdachten schoolpleinmoord Lewenborg waren uit op dure jas van Chris

quote:
De drie verdachten (17, 18 en 18) die terechtstaan voor de dood van de 19-jarige Stadjer Chris Kalsbeek, waren uit op zijn jas, zo werd op de eerste zittingsdag duidelijk.

Dat blijkt uit een telefoongesprek dat de 17-jarige Iwan G. voerde met een familielid van hem. Hij was uit op de jas van het slachtoffer, die minstens vierhonderd euro had gekost.

Doodgestoken op schoolplein
Chris Kalsbeek (19) werd in de nacht van 3 op 4 september doodgestoken op het schoolplein van basisschool De Vuurtoren in Lewenborg. Hij had die avond afgesproken met de Michella (18), een meisje op wie hij een oogje had. Michella had twee weken eerder als maaltijdbezorger bij Chris aan de deur gestaan. De twee kenden elkaar.

Chris greep die gelegenheid aan om haar een berichtje te sturen en af te spreken. Michella ging akkoord. Wat Chris niet wist, was dat Michella verkering had met Sven (18).

Plan: beroven van jas en mishandelen
Hij vond het maar niks dat er een kaper op de kust was. Samen met Iwan, die naar eigen zeggen alleen bij de steekpartij aanwezig was omdat hij een scooter had, bedachten Sven en Michella aan de keukentafel een plan om Chris erin te luizen. Ze zouden hem mishandelen en Iwan wilde zijn jas stelen.

De situatie liep gruwelijk uit de hand. Volgens Iwan begon Sven ‘zonder aarzeling’ te steken. Het drietal rende weg toen Chris op de grond viel.

Leven van ouders is verwoest
‘Ons leven is verwoest’, vertellen de ouders van Chris huilend in de rechtszaal. ‘We weten niet hoe we verder moeten. Werken lukt niet. Elke nacht droom ik over Chris en probeer ik hem te redden. Maar elke nacht ben ik te laat’, vertelt zijn moeder.

Iwan hoort het sniffend aan. Hij vertelt weinig, behalve dat hij eigenlijk geen rol gespeeld heeft bij de steekpartij. Het plan om de jas van Chris te stelen, was ‘stoerdoenerij’, zegt hij. Wel zegt hij het heel erg te vinden voor Chris’ ouders wat er gebeurd is.

Deel van zaak wordt behandeld achter gesloten deuren
Omdat Iwan en Sven ten tijde van de steekpartij minderjarig waren, vindt een deel van de zaak achter gesloten deuren plaats. De rechtbank heeft besloten de zaak deels openbaar te behandelen, omdat steekpartijen onder jongeren veel in het nieuws zijn en dit een ernstig feit is.

Donderdag staan Michella en Sven terecht. Ook in Svens zaak worden de persoonlijke omstandigheden achter gesloten deuren besproken. Michella’s zaak is wel volledig openbaar. Zij was net een paar weken meerderjarig toen Chris werd doodgestoken.

https://www.rtvnoord.nl/n(...)p-dure-jas-van-Chris
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')