abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Public Relations / Redactie Film vrijdag 4 september 2020 @ 13:59:29 #1
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_194883124
Al een tijdje lurk ik vrolijk mee. Nadat we bijna twee jaar geleden een nieuwe woning aanschaften ben ik hier mee gaan kijken en wil jullie bij voorbaat al bedanken voor alle tips, inspiratie en leuke projecten om te volgen.

Nu is het onze beurt voor een project!

De situatie:
Beneden is een woonkamer en een woonkeuken aanwezig. We wisten direct bij aanschaf dat de keuken wel spoedig vervangen zou moeten worden. Er bleek ruimte voor een eiland aanwezig te zijn. Dat betekent wel: leidingen verleggen. Dan maar ook gelijk de toch wel ouderwetse vloer eruit. Vloerverwarming erin.

Maar, als alles eruit is, moeten we ook even naar de indeling kijken. Nou, dat werd dus hier een muurtje verplaatsen en op een ander plek er een uithalen. Dan maar ook gelijk de nieuwe vloer de hal mee in en als je daar toch bent, gelijk even het toilet vervangen. Enfin, de nieuwe keuken bleek dus het startpunt van een complete renovatie beneden.

We hebben wat zitten prutsen in Floorplanner (wat een onhandig programma maar enfin) en een keuken is inmiddels ook getekend en berekend door een prof. We hebben nu de eerste afspraken met diverse aannemers staan omdat ik niet alles zelf ga, kan en wil doen.

Hieronder de impressie.

Waarom dit topic?

- Jullie meenemen in het proces
- Feedback ontvangen van gewaardeerde en ervaren klussers

Op de indeling zoals die nu is ontvangen we ook graag tips. Alles is welkom want we willen één en ander overwogen doen. Uit gesprekken met vrienden zijn al veel tips gekomen om zo zo goed mogelijk dit project aan te pakken.





pi_194883851
Ik zie de lol van een kookeiland (in de tekening een spoelbak) niet in. Überhaupt heb ik niks met open keukens, heb altijd een afgesloten ruimte als keuken ingedeeld.

Ik maak(te) onderscheid tussen nat/droog en voorbereiden/koken. Verder inductieplaat.

In jouw ontwerp mis ik de afzuiging en iets met verlichting boven het eiland.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194884277
De ruimte leent zich ook uitstekend voor een hoekkeuken. Dan kan je ook aan twee kanten van je tafel fatsoenlijke stoelen kwijt. Vergis je niet dat een kookeiland best veel ruimte vreet en niet te verplaatsen is. Waarom dan niet een verrijdbaar blok in de stijl van en de hoogte van je keuken. Die gootsteen midden in de ruimte lijkt mij absoluut niet praktisch. Waarom wil je dat?
pi_194884288
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:32 schreef blomke het volgende:
Ik zie de lol van een kookeiland (in de tekening een spoelbak) niet in. Überhaupt heb ik niks met open keukens, heb altijd een afgesloten ruimte als keuken ingedeeld.

Ik maak(te) onderscheid tussen nat/droog en voorbereiden/koken. Verder inductieplaat.

In jouw ontwerp mis ik de afzuiging en iets met verlichting boven het eiland.
Misschien is het een kookplaat met afzuiging erin hartstikke modern. Onder welke steen heb je geleefd? :+
  Public Relations / Redactie Film vrijdag 4 september 2020 @ 15:17:22 #5
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_194884450
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 14:32 schreef blomke het volgende:
Ik zie de lol van een kookeiland (in de tekening een spoelbak) niet in. Überhaupt heb ik niks met open keukens, heb altijd een afgesloten ruimte als keuken ingedeeld.

Ik maak(te) onderscheid tussen nat/droog en voorbereiden/koken. Verder inductieplaat.

In jouw ontwerp mis ik de afzuiging en iets met verlichting boven het eiland.
Afzuiging zit verwerkt in de inductie-kookplaat. Verlichting boven het kookeiland is inderdaad nog niet ingetekend.

Waarom kook-eiland? Een wens van ons. Veel ruimte om te werken en ook de kans om de ruimte in te kijken terwijl je bezig bent met voorbereiding.
pi_194884714
Ik vind zo'n kookeiland top. Lekker veel werkruimte en overzichtelijk als je bijvoorbeeld twee maaltijden tegelijk maakt, omdat je niet alles door elkaar hebt staan, maar twee aparte 'werkbladen' hebt. Ook handig met afwassen, omdat je dan niet je hele aanrecht nat maakt. Ik begrijp ook niet wat er mis is met open keukens? In veel huizen heb je niet eens een andere mogelijkheid. Hier is er sprake van een half-open keuken. Je hebt een veel ruimer gevoel dan wanneer je de keuken afsluit met een deur.
pi_194884776
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:02 schreef qajariaq het volgende:
De ruimte leent zich ook uitstekend voor een hoekkeuken. Dan kan je ook aan twee kanten van je tafel fatsoenlijke stoelen kwijt. Vergis je niet dat een kookeiland best veel ruimte vreet en niet te verplaatsen is. Waarom dan niet een verrijdbaar blok in de stijl van en de hoogte van je keuken. Die gootsteen midden in de ruimte lijkt mij absoluut niet praktisch. Waarom wil je dat?
Als je die ruimte hebt, waarom zou je die dan niet gebruiken? Genoeg plek over voor een zithoek zo te zien. En waarom zou daar geen gootsteen moeten zitten? Het lijkt mij juist handig om tijdens het koken de vieze vaat daar te kunnen neerzetten. In plaats van direct naast je pannen en potten en ingrediënten die je nog nodig hebt.
pi_194884834
Ik vraag me wel af waarom je dat blad van het keukeneiland niet een rechthoek laat zijn, maar daar bij de 'barkrukken' laat afsnijden? Het is toch juist handig als je die krukken daar onder kan schuiven? Dan heb je ook meer ruimte om bijvoorbeeld een keukenapparaat te plaatsen.
pi_194884945
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:17 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Veel ruimte om te werken en ook de kans om de ruimte in te kijken terwijl je bezig bent met voorbereiding.
Mij beredenering was: afgesloten keuken heb je geen pottenkijkers als je bezig bent. Zo heeft alles voor- en nadelen. Ben benieuwd hoe de keuken je bevalt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194885025
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:04 schreef ManianMan het volgende:
Onder welke steen heb je geleefd? :+
De steen van opstijgende waterdamp.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194885289
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:41 schreef jameshond7 het volgende:
Ik vraag me wel af waarom je dat blad van het keukeneiland niet een rechthoek laat zijn, maar daar bij de 'barkrukken' laat afsnijden? Het is toch juist handig als je die krukken daar onder kan schuiven? Dan heb je ook meer ruimte om bijvoorbeeld een keukenapparaat te plaatsen.
Ik zou dit ook zo doen. Staat ook wat opgeruimder en het zal niet heel veel duurder zijn schat ik zo.
pi_194886089
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:17 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Waarom kook-eiland? Een wens van ons. Veel ruimte om te werken en ook de kans om de ruimte in te kijken terwijl je bezig bent met voorbereiding.
Dan zou je inductieplaat er (ook) in moeten, kan je ook nog de kamer inkijken tijdens het flippen van pannenkoeken. Vooropgesteld dat je een vaatwas hebt is de verblijfstijd bij een gootsteen heel weinig juist en bij je kookplaat juist iets meer. Maar goed, ik ben ouderwets en wil kookplaat en gootsteen een klein metertje uit elkaar met werkblad ertussen. De rest van het aanrecht is troep als eierkoker, airfryer en broodbakmachine die je van plan bent altijd op te ruimen maar nooit doet.
edit: Vergeet ik de waterkoker nog omdat ik te krepserig ben voor een kokend water kraan van anderhalve rug inclusief kraan.
  Public Relations / Redactie Film vrijdag 4 september 2020 @ 17:06:32 #13
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_194886464
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 16:11 schreef Harveo het volgende:

[..]

Ik zou dit ook zo doen. Staat ook wat opgeruimder en het zal niet heel veel duurder zijn schat ik zo.
Zo wordt het ook, ik kreeg het niet verwerkt in de software van FloorPlanner.

Leuk om al die tegengestelde gevoelens te lezen, geeft altijd voer tot nadenken!
  vrijdag 4 september 2020 @ 19:27:39 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194888750
Heb je ook foto's van hoe het nu is?
Resistance is futile.
  vrijdag 4 september 2020 @ 19:49:54 #15
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_194889131
Ik mis een koelkast of wat meer opbergruimte in de hoge kasten, daar zou ik de indeling persoonlijk op aanpassen. Verder is het best een logische indeling!

Wat zijn ongeveer de afmetingen van de keuken of de kamer(s) in geheel? Dat helpt ook in perspectief plaatsen? En wat is de voorkant en achterkant van het huis. Als je nu toch al de indeling gaat aanpassen zou je ook kunnen overwegen de indeling te flippen afhankelijk van je voorkeuren.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_194892468
Ik zou de keuken en het kookeiland iets anders indelen en voor deze opstelling gaan:

Koken op het eiland en heel erg veel contact met de personen aan tafel. Bovendien kun je aan beide kanten langs lopen om door de tuindeuren naar buiten te gaan.

Edit: gewoon een random plaatje van Google trouwens, niet mijn keuken.
pi_194894481
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2020 22:40 schreef ArnosL het volgende:
Ik zou de keuken en het kookeiland iets anders indelen en voor deze opstelling gaan: [ afbeelding ]

Koken op het eiland en heel erg veel contact met de personen aan tafel. Bovendien kun je aan beide kanten langs lopen om door de tuindeuren naar buiten te gaan.

Edit: gewoon een random plaatje van Google trouwens, niet mijn keuken.
Als ik het plaatje in de OP zie, gaat dit nooit passen. Het zal ook niet voor niets zijn dat er een zitbank tegen de muur aan staat, in plaats van stoelen. Daarnaast zou ik zelf nooit met mijn hoofd tegen een inductieplaat of gootsteen aan willen zitten. Bedenk dat een gootsteen wel eens vreemd kan ruiken, zeker als je al je vieze vaat daar in hebt staan. Dan is het juist fijn om er wat verder vanaf te zitten. Door de ruimte tussen de zithoek en het kookeiland creeer je ook juist een wat opener gevoel. Op de foto die jij plaatst staat alles wel erg dicht tegen elkaar aan gepropt. Het is wel geheel subjectief natuurlijk.
pi_194894537
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 19:49 schreef monsterd. het volgende:
Ik mis een koelkast of wat meer opbergruimte in de hoge kasten, daar zou ik de indeling persoonlijk op aanpassen. Verder is het best een logische indeling!

Wat zijn ongeveer de afmetingen van de keuken of de kamer(s) in geheel? Dat helpt ook in perspectief plaatsen? En wat is de voorkant en achterkant van het huis. Als je nu toch al de indeling gaat aanpassen zou je ook kunnen overwegen de indeling te flippen afhankelijk van je voorkeuren.
Dan moet je een waterleiding in de huidige woonkamer leggen en ervoor zorgen dat daar ook een luchtafvoer zit. Daarnaast ziet de huidige woonkamer er ook een stuk ruimer uit dan de huidige keuken, dus het lijkt mij vreemd om die switch te maken.

Ik ben wel benieuwd waarom er zo'n nis in de gang naast de deur zit. Die zou ik weg halen, zodat je die nis in de woonkamer ook niet meer hebt. Je zou dan wel de deur een paar centimeter opzij moeten schuiven, wat extra kosten met zich mee zal brengen.
pi_194894549
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Mij beredenering was: afgesloten keuken heb je geen pottenkijkers als je bezig bent. Zo heeft alles voor- en nadelen. Ben benieuwd hoe de keuken je bevalt.
Jij kookt met geheime ingredienten ofzo?
  zaterdag 5 september 2020 @ 00:59:41 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194894571
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2020 15:17 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Afzuiging zit verwerkt in de inductie-kookplaat. Verlichting boven het kookeiland is inderdaad nog niet ingetekend.

Waarom kook-eiland? Een wens van ons. Veel ruimte om te werken en ook de kans om de ruimte in te kijken terwijl je bezig bent met voorbereiding.
Het nadeel is wel dat kookspetters de keuken invliegen in plaats van tegen de achterwand. Ik snap ook de meerwaarde niet echt.
pi_194894848
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2020 00:59 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Het nadeel is wel dat kookspetters de keuken invliegen in plaats van tegen de achterwand. Ik snap ook de meerwaarde niet echt.
De inductieplaat zit toch ook niet in het kookeiland?
  zaterdag 5 september 2020 @ 01:49:13 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194894854
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 01:48 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

De inductieplaat zit toch ook niet in het kookeiland?
Oh, dat dacht ik. Dan geen spetters.
pi_194898105
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 00:57 schreef jameshond7 het volgende:
Jij kookt met geheime ingredienten ofzo?
Dat niet, maar als ik ergens een pesthekel aan heb, is als mensen opmerkingen maken over m'n handelswijze als ik ergens mee bezig ben.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_194898118
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2020 11:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat niet, maar als ik ergens een pesthekel aan heb, is als mensen opmerkingen maken over m'n handelswijze als ik ergens mee bezig ben.
_O-
pi_194898134
quote:
Heb weleens vanaf de ladder een scheut verf over iemand gekieperd die opmerkingen had over de verfkleur.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')