Twee jaar terug ging bij mijn klassieke Saab op de Duitse Autobahn een distributietandwiel stuk, waarna de koeling en de dynamo eruit lagen. Dat kon in 2 werkdagen niet gerepareerd worden, dus de auto ging op transport naar huis. Wat krijg je dan voor je Europa-met-Vervangend Vervoer-abbo?
- Eerst een mannetje die je op komt zoeken om het probleem vast te stellen.
- Dan de afsleepdienst.
- Opslag totdat de auto op transport kan (omdat het een klassieker was werd hij binnen gestald).
- Transport van het voertuig naar huis.
- Vervangend vervoer (afgezien de huurtijd, wordt daarbij ook gedekt dat de auto elders wordt ingeleverd dan op de afhaallocatie).
- Vergoeding taxi om naar het vervangende vervoer te rijden (dit tot aan een bepaald bedrag).
Ik heb ook nog een doorlopende reisverzekering van de ANWB. Daarbij werden ook nog gedekt toen:
- Overnachting in een hotel.
- Vergoeding van de taxi (mijn vervangend vervoer stond 65 km verderop, bedrag viel buiten de standaard WW-dekking).
Dit kost een kleine 200e per jaar. Ik hoop natuurlijk nooit niet dat ik het nodig heb, maar als ik het niet had gehad had ik dat jaar een veelvoud voor al deze kosten kunnen aftikken - en de boel zelf moeten regelen. Aangezien ik altijd oude auto's rijd en lange autovakanties maak, vind ik dit wel een prettige gedachte en is mij het het bedrag wel waard
Natuurlijk moet je een reparatie wel zelf betalen, maar dat had je thuis ook moeten doen. Transport naar huis is alleen als het een grote reparatie is die niet zo snel (binnen een paar werkdagen) uitvoerbaar is - dingen als vastlopers, koppelingen of koppakkingen die het begeven hebben.
Overigens probeer ik eerst of ik het zelf kan repareren. Vorig jaar op de camping in zuid-Frankrijk een kachelradiateur staan vervangen. 35 euro voor het onderdeel - een garage had daar rustig nog een 2tje voor geplakt met uren en alles