abonnement Unibet Coolblue
pi_194854190
Toen ik klein was, werd er vaak gedacht dat ik een domme jongen was. Ik regeerde traag en mijn naam werd vaak herhaald omdat men dacht dat ik ze niet gehoord had. In feite dacht ik vaak erg lang na voordat ik antwoord gaf. Ik bekeek situaties van meerdere kanten waar andere kinderen ze juist van een kant bekeken. Ik handelde minder spontaan, omdat ik veel meer nadacht over mogelijke gevolgen. Vroeg iemand mij wat, dan dacht ik eerst over allerlei argumenten na voordat ik mijn reactie klaar had.

Toen ik begon met een technische universitaire bachelor, moest ik al vrij snel samenwerken met jongens waarbij ik dit heel erg herkende. Dan vroeg ik iets en pas op het moment dat ik mijzelf wou herhalen omdat ik dacht dat ze me niet verstaan hadden, gaven ze antwoord. Toen pas kreeg ik door hoe het was om hier van de andere kant tegen aan te kijken. Deze jongens dachten nog steeds lang na voordat ze met hun antwoord kwamen. Op mij kwamen ze hierdoor juist minder slim over, terwijl ik geen idee heb wat er tussen vraag en antwoord in het hoofd van die jongens omging.

Ik ben door de jaren heen sneller geworden met reageren, juist omdat ik mij er bewust van ben geworden. Nu zullen mensen dit bij mij niet meer merken, maar ik merk het wel vaak bij anderen. Ik vraag mij af of dit herkenbaar is voor anderen.

[ Bericht 4% gewijzigd door jameshond7 op 02-09-2020 22:08:08 ]
pi_194854533
TT moet eigenlijk zijn "trage mensen lijken dom". Ik heb het idee dat dit met name geld voor kinderen en in mindere mate voor jongeren, hoewel ik ook wel een paar professoren heb voor wie dit geldt :')
  woensdag 2 september 2020 @ 22:22:45 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194855383
Iedereen is nog druk na aan het denken vermoed ik.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194855584
Dat ligt een beetje aan de vraag. Als je een halfuur moet nadenken over welk frisje je wilt is dit niet per se een teken van hoge intelligentie.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_194855686
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:28 schreef inslagenreuring het volgende:
Dat ligt een beetje aan de vraag. Als je een halfuur moet nadenken over welk frisje je wilt is dit niet per se een teken van hoge intelligentie.
Dat staat los van intelligentie. Dat zijn mensen die moeite hebben met besluitvormingen.

Neem tokkies als voorbeeld. Als je vraagt waar ze willen eten zeggen meteen "bij de McDonalds". Dat hebben ze dan rap besloten terwijl sommige intelligente mensen de hele dag over doen of ze bijvoorbeeld bij een Frans of Spaans restaurant willen eten.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_194856159
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:28 schreef inslagenreuring het volgende:
Dat ligt een beetje aan de vraag. Als je een halfuur moet nadenken over welk frisje je wilt is dit niet per se een teken van hoge intelligentie.
Ik zei altijd dat ik water wou, omdat ik het niet beleefd vond om anderen op kosten te zadelen. Thuis kregen we fris namelijk alleen bij verjaardagen. Werd ik wel vreemd door aan gekeken, want welk kind heeft er nou graag water :')
pi_194856222
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:32 schreef HSG het volgende:

[..]

Dat staat los van intelligentie. Dat zijn mensen die moeite hebben met besluitvormingen.

Neem tokkies als voorbeeld. Als je vraagt waar ze willen eten zeggen meteen "bij de McDonalds". Dat hebben ze dan rap besloten terwijl sommige intelligente mensen de hele dag over doen of ze bijvoorbeeld bij een Frans of Spaans restaurant willen eten.
Als je een kind van 5 vraagt of ie z'n jas aan wilt doen voor het naar buiten gaan, zal de een kunnen denken "nee ik vind de jas niet mooi", de ander kan denken "vanochtend scheen de zon, maar gisteren regende het, en ik hoorde dat het vandaag koud zal worden, maar we gaan straks toch de auto in en als de rest geen jas aan heeft wordt de hete lucht aangezet en heb ik het te warm, maar daarna gaan we een keer uit de auto en wandelen, zou ik de jas dan onder de arm mee nemen en in de kofferbak leggen, dat lijkt me handig" om vervolgens te antwoorden met "ja".
pi_194856248
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:51 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Als je een kind van 5 vraagt of ie z'n jas aan wilt doen voor het naar buiten gaan, zal de een kunnen denken "nee ik vind de jas niet mooi", de ander kan denken "vanochtend scheen de zon, maar gisteren regende het, en ik hoorde dat het vandaag koud zal worden, maar we gaan straks toch de auto in en als de rest geen jas aan heeft wordt de hete lucht aangezet en heb ik het te warm, maar daarna gaan we een keer uit de auto en wandelen, zou ik de jas dan onder de arm mee nemen en in de kofferbak leggen, dat lijkt me handig" om vervolgens te antwoorden met "ja".
Ik geloof niet dat een kind van 5 zo denkt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_194856299
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:52 schreef HSG het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat een kind van 5 zo denkt.
Nee niet ieder kind en niet precies zo. Maar het is wel een voorbeeld van hoeveel sommige mensen nadenken bij de meest simpele vragen. Vaak gaan die gedachten ook in een split-second door je hoofd. Je gaat er echt niet een kwartier bij stil staan nee.
pi_194856339
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:54 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Nee niet ieder kind en niet precies zo. Maar het is wel een voorbeeld van hoeveel sommige mensen nadenken bij de meest simpele vragen. Vaak gaan die gedachten ook in een split-second door je hoofd. Je gaat er echt niet een kwartier bij stil staan nee.
Maar ik snap je verhaal wel. Je hebt inderdaad van mensen, als je vraagt of ze cola of fanta willen, dat ze daar minuten lang over na kunnen denken.

Hoe ze dat doen snap ik nog steeds niet.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_194856391
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:56 schreef HSG het volgende:

[..]

Maar ik snap je verhaal wel. Je hebt inderdaad van mensen, als je vraagt of ze cola of fanta willen, dat ze daar minuten lang over na kunnen denken.

Hoe ze dat doen snap ik nog steeds niet.
Cola of Fanta vind ik dan weer een slecht voorbeeld, omdat dat subjectief is. Daar komen geen feiten bij te pas. Gaat het om een jas aan trekken dan is dat natuurlijk wel zo. Warm of koud is in bepaalde mate subjectief, maar of de zon schijnt en of het regent is dat niet. Dat eerste is dus inderdaad meer een voorbeeld van besluiteloosheid of traag van begrip zijn.
pi_194856493
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:58 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Cola of Fanta vind ik dan weer een slecht voorbeeld, omdat dat subjectief is. Daar komen geen feiten bij te pas. Gaat het om een jas aan trekken dan is dat natuurlijk wel zo. Warm of koud is in bepaalde mate subjectief, maar of de zon schijnt en of het regent is dat niet. Dat eerste is dus inderdaad meer een voorbeeld van besluiteloosheid of traag van begrip zijn.
"wil je nog wat nasi?"
*denkt 3 minuten na*
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 2 september 2020 @ 23:16:26 #13
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_194856793
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:58 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Cola of Fanta vind ik dan weer een slecht voorbeeld, omdat dat subjectief is. Daar komen geen feiten bij te pas. Gaat het om een jas aan trekken dan is dat natuurlijk wel zo. Warm of koud is in bepaalde mate subjectief, maar of de zon schijnt en of het regent is dat niet. Dat eerste is dus inderdaad meer een voorbeeld van besluiteloosheid of traag van begrip zijn.
Oh jawel hoor. In Cola zit cafeïne en in Fanta niet. Maar misschien niet lang genoeg nagedacht? :)
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_194856948
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 23:16 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Oh jawel hoor. In Cola zit cafeïne en in Fanta niet. Maar misschien niet lang genoeg nagedacht? :)
Als kind wist ik niet wat cafeïne was, alleen dat ik het niet mocht drinken vlak voor het slapen gaan. Maar we hadden het toch bijna nooit in huis :')
pi_194857037
Maar het is inderdaad wel goed om onderscheid te maken tussen besluiteloosheid of traag van begrip zijn en gelijk weten wat er gevraagd wordt maar heel lang nadenken over de pros en cons, baten en lasten, voordelen en nadelen en mogelijke gevolgen. Daarnaast heb je ook nog mensen die dromerig zijn en daarom traag reageren. Dit kunnen mensen zijn die lang nadenken over wat ze willen doen, maar ook mensen die lang nadenken bij alles wat ze zien en doen en die zich afvragen hoe alles kan gebeuren. Je ziet dat bij sommige kinderen veel die telkens de drang hebben om te weten hoe iets werkt of hoe iets kan gebeuren, terwijl andere kinderen daar niets van moeten weten en bijvoorbeeld heel makkelijk kunnen praten over luchtigere zaken zoals het weer.
pi_194857237
Kon dit beter in OUD plaatsen trouwens, ik denk dat vooral ouders hun kinderen er erg in kunnen herkennen. Bij volwassenen zie je het niet zo vaak.
pi_194857265

Dit is weer een heel ander uiterste. Dat je met je spraak je snelle gedachtengang niet kan bijbenen waardoor er een ligt spraakprobleem (ligte vorm van stotteren) ontstaat. Natuurlijk is het niet zo dat alle stotteraars perse snel nadenken. Het kan hier ook gewoon toeval zijn.
pi_194857861
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 21:57 schreef jameshond7 het volgende:
TT moet eigenlijk zijn "trage mensen lijken dom". Ik heb het idee dat dit met name geld voor kinderen en in mindere mate voor jongeren, hoewel ik ook wel een paar professoren heb voor wie dit geldt :')
Dom is synoniem voor onwetend. Dus als je iets niet weet dan ben je (tijdelijk) dom. Maar niet perse low-IQ of achterlijk. Ik denk dat wat jij bedoeld per situatie verschilt. Een rem op impulsen kan ook een hogere vorm van intelligentie betekenen. Omdat je bezig bent met afwegen en zoeken naar mogelijkheden. Of dit kan juist duiden op echte domheid. Maar dit hangt dus af per situatie.
pi_194857863
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 23:28 schreef jameshond7 het volgende:
Maar het is inderdaad wel goed om onderscheid te maken tussen besluiteloosheid of traag van begrip zijn en gelijk weten wat er gevraagd wordt maar heel lang nadenken over de pros en cons, baten en lasten, voordelen en nadelen en mogelijke gevolgen. Daarnaast heb je ook nog mensen die dromerig zijn en daarom traag reageren. Dit kunnen mensen zijn die lang nadenken over wat ze willen doen, maar ook mensen die lang nadenken bij alles wat ze zien en doen en die zich afvragen hoe alles kan gebeuren. Je ziet dat bij sommige kinderen veel die telkens de drang hebben om te weten hoe iets werkt of hoe iets kan gebeuren, terwijl andere kinderen daar niets van moeten weten en bijvoorbeeld heel makkelijk kunnen praten over luchtigere zaken zoals het weer.
Je hebt zelf bijna 2 uur nodig gehad om tot die conclusie te komen. Ik las je tweede post en typte mijn comment al :)
pi_194857869
Ik denk dat slimheid ook wel te maken heeft met routine. Dat je niet meer hoeft na te denken en al snel een antwoord hebt omdat het routine is. Ik denk dat wanneer je slimme personen in hele rare situaties gooit. Dat ze ook heel traag zullen reageren. De situatie moet dan voldoen aan de eis dat er veel factoren nieuw voor ze zijn.

Je kunt mensen van de uni voor het eerst een PC laten bouwen en ze doen er gerust een hele middag en avond over. Mischien een week. Iemand die het al eerder heeft gedaan doet het binnen anderhalve uur.
pi_194859752
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 23:47 schreef jameshond7 het volgende:

Dit is weer een heel ander uiterste. Dat je met je spraak je snelle gedachtengang niet kan bijbenen waardoor er een ligt spraakprobleem (ligte vorm van stotteren) ontstaat. Natuurlijk is het niet zo dat alle stotteraars perse snel nadenken. Het kan hier ook gewoon toeval zijn.
Wel een beetje jammer dan dat je ligt schrijft ipv licht. Daar had misschien iets langer over nagedacht kunnen worden?

On topic: ik ben een snelle denker en beslisser maar dat heeft zeker niet altijd goed uitgepakt, dus ik kan mijn eigen advies van hierboven beter ook wat meer opvolgen.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_194860132
Je zou natuurlijk ook even iets van blijk kunnen geven dat je de vraag gehoord hebt. 'Daar moet ik even over nadenken' of 'dat is een goede vraag' of de vraag herhalen. Trucjes die bijvoorbeeld politici goed onder de knie hebben om even na te denken over het antwoord. Gewoon je mond houden is wel redelijk sociaal ongemakkelijk.
  donderdag 3 september 2020 @ 09:41:26 #23
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_194860213
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 09:36 schreef Tja..1986 het volgende:
Je zou natuurlijk ook even iets van blijk kunnen geven dat je de vraag gehoord hebt. 'Daar moet ik even over nadenken' of 'dat is een goede vraag' of de vraag herhalen. Trucjes die bijvoorbeeld politici goed onder de knie hebben om even na te denken over het antwoord. Gewoon je mond houden is wel redelijk sociaal ongemakkelijk.
Net als op de basisschool met tafels opzeggen, altijd van die kids die de vraag eerst hardop herhalen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194860466
Verkapt “kijk mij eens universitaire bachelor doen” topic. Oke, steeds meer mensen doen dat tegenwoordig zucht dus zo speciaal is het nou ook weer niet, maar iig bewijs dat je niet bent wat de maatschappij normaal gesproken “dom” noemt ts. Waarom dan beginnen over zoiets kleins? Troll/valse bescheidenheid? Moet wel lachen om je username.

Ik snap wel het probleem dat je moeite hebt met beslissingen maken en overal heel langzaam over doet. Niet omdat je het van allerlei kanten benadert en whatever maar omdat je gewoon met frustraties bezig bent in je hoofd of met helemaal niks en je doet er toch lang over. Daar hebben niet alleen anderen last van, daar heb je zelf ook het meest last van. En dat is echt kut. Maar dat is anders dan wat jij beschrijft en wat kennelijk volgens jou een keerzijde van een of ander talent is.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_194860728
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2020 10:02 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Verkapt “kijk mij eens universitaire bachelor doen” topic. Oke, steeds meer mensen doen dat tegenwoordig zucht dus zo speciaal is het nou ook weer niet, maar iig bewijs dat je niet bent wat de maatschappij normaal gesproken “dom” noemt ts. Waarom dan beginnen over zoiets kleins? Troll/valse bescheidenheid? Moet wel lachen om je username.

Ik snap wel het probleem dat je moeite hebt met beslissingen maken en overal heel langzaam over doet. Niet omdat je het van allerlei kanten benadert en whatever maar omdat je gewoon met frustraties bezig bent in je hoofd of met helemaal niks en je doet er toch lang over. Daar hebben niet alleen anderen last van, daar heb je zelf ook het meest last van. En dat is echt kut. Maar dat is anders dan wat jij beschrijft en wat kennelijk volgens jou een keerzijde van een of ander talent is.
Ik begrijp niets van wat je zegt. Daarnaast heeft waarschijnlijk zo'n 20 a 25 procent van NL een universitaire opleiding gedaan (of gaat er een doen) dus dat lijkt mij niet iets om heel trots op te zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')