abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_194851386
We kunnen doen alsof overgewicht een puur persoonlijke aangelegenheid is maar het coronavirus heeft aangetoond dat het zo simpel niet is.

Zonder mensen met overgewicht zou de zorg niet in dezelfde mate belast worden als het de afgelopen maanden werd en had er zelfs een heel andere invulling aan de lockdown gegeven kunnen worden.

De overheid kan mensen niet dwingen bepaald voedsel wel of niet te eten maar men kan wel proberen gedrag te sturen.

Nadenken over de wenselijkheid van het maken van reclame voor bepaalde zaken lijkt me een goed begin net als het subsidiëren van sportfaciliteiten voor mensen uit lagere sociale-economische milieus.

Ik kan me eigenlijk geen echte nadelen bedenken terwijl de voordelen overvloedig zijn.
pi_194851457
klopt, heel simpel voor alle zware botten predikers of ik kan er niets aan doen:

1) Zoek maar zwart/wit foto's op van de jaren 50/60 en zelfs 70 van het strand.

2) Het is niet aantrekkelijk

3) Je kan er wel zeker wat aan doen. Wellicht niet super slank maar normaal BMI is prima mogelijk

4) Overgewicht is welvaartsziekte nummer uno. Handelen voordat USA toestanden.
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_194851472
Ik ben helemaal voor. Er is natuurlijk al een nationaal preventieplan: https://www.rijksoverheid(...)aal-preventieakkoord
Maar van mij mag er een schepje bovenop.

Naast voeding dus ook alcohol aanpakken, want dat is vaak genoeg de hoofdoorzaak van het overgewicht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 2 september 2020 @ 19:48:12 #4
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_194851690
Doen ze toch al.
Overal drammen ze je de light en minder suiker producten door de strot
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_194851744
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:48 schreef Plompzakker het volgende:
Doen ze toch al.
Overal drammen ze je de light en minder suiker producten door de strot
Ironische is dat die light producten vaak echt niet gezonder zijn.

Erg is nog wel pindakaas, relatief goede vetten worden ingeruild voor suiker.
pi_194851823
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:31 schreef RappendeRabbijn het volgende:
Ik kan me eigenlijk geen echte nadelen bedenken terwijl de voordelen overvloedig zijn.
1984 gelezen?

Iets met een glijdende schaal richting een totalitair systeem.
  Moderator woensdag 2 september 2020 @ 19:54:32 #7
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_194851840
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:50 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ironische is dat die light producten vaak echt niet gezonder zijn.

Erg is nog wel pindakaas, relatief goede vetten worden ingeruild voor suiker.
Echt endorfine ga je er ook niet van aanmaken
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  Moderator woensdag 2 september 2020 @ 19:56:58 #8
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194851888
De Nederlandse overheid doet dat al zoals Hanca al zegt, zou er meer gedaan kunnen worden?

Ja, maar ik denk we dan naar zaken gaan als extra accijnsen heffen op suiker en op suikerhoudende frisdranken, het sterker aanmoedigen van meer bewegen, mischien meer subside in dat kader naar sportscholen of sportclubs?
Mischien ook meer voorlichting?

Maar ik denk wel dat je niet veel verder dan dat kan gaan.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194852028
Meer bewegen hoeft alleen als je meer eet.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  woensdag 2 september 2020 @ 20:34:21 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194852644
Alsjeblieft niet nog meer bemoeienis met het persoonlijke leven. De overheid als kleuterjuf daar zit ik niet op te wachten.
  Moderator woensdag 2 september 2020 @ 20:38:12 #11
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194852732
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 20:34 schreef Hexagon het volgende:
Alsjeblieft niet nog meer bemoeienis met het persoonlijke leven. De overheid als kleuterjuf daar zit ik niet op te wachten.
VVD'er gespot :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194853738
Het probleem is dat je tegenwoordig niets meer mag zeggen. Vroeger werd je gepest als dikzak en deed je er alles aan om weer normaal te worden. Nu is het normaal een maatje meer en ik ben geen skinny model of wat voor excuus dan ook. Als het mensen wat meer doordringt dat dik zijn lelijker is (en ongezonder) dan zullen ze misschien wat meer moeite gaan doen.
Facts don't care about your feelings
pi_194853896
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 21:25 schreef YoshiBignose het volgende:
Als het mensen wat meer doordringt dat dik zijn lelijker is (en ongezonder) dan zullen ze misschien wat meer moeite gaan doen.
Wacht even, dus slanke mensen zijn mooier dan dikke mensen?? En obesitas is ook nog eens ongezond?? :o

Dit heb ik dus nooit geweten! Ik ga gelijk afvallen, thanks _O_

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2020 21:33:43 ]
  woensdag 2 september 2020 @ 21:41:44 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_194854111
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:35 schreef Hanca het volgende:

Naast voeding dus ook alcohol aanpakken, want dat is vaak genoeg de hoofdoorzaak van het overgewicht.
Stel je eens voor dat je als mens eens ergens van wil genieten na een zware werkdag...
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator woensdag 2 september 2020 @ 21:49:50 #15
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194854305
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 21:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Stel je eens voor dat je als mens eens ergens van wil genieten na een zware werkdag...
Tja, er is genieten en er is obesitas. Daar zit nogal wat tussen, natuurlijk, maar ik zie niet zo veel zinvols aan een hogere alcohol accijns als je obesitas wil bestrijden, alcohol zal best wel iets bijdragen maar dat lijkt mij toch geen grote factor.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194855353
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 21:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Stel je eens voor dat je als mens eens ergens van wil genieten na een zware werkdag...
Een pilsje of wijntje kan prima. Maar de term 'bierbuik' is geen zomaar verzonnen term. Vooral ook omdat bij veel drinken ook veel eten hoort, omdat bier de eetlust aan wakkert. Dat is gewoon bewezen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194855495
Helemaal mee eens. Heel het land/wereld ligt plat en dat had niet gehoeven als mensen wat fitter waren geweest. Sporten is niet alleen gezond voor lichaam, maar ook zeker voor geest. Allemaal slappe excuses altijd van geen tijd etc. Ik werk ook 40u en fiets zo'n 10-12u per week + 1x kracht/core. Ik begrijp dat dat niet voor iedereen mogelijk is, maar 5u sport per week moet toch makkelijk kunnen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194855713
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:26 schreef Patroon het volgende:
Helemaal mee eens. Heel het land/wereld ligt plat en dat had niet gehoeven als mensen wat fitter waren geweest. Sporten is niet alleen gezond voor lichaam, maar ook zeker voor geest. Allemaal slappe excuses altijd van geen tijd etc. Ik werk ook 40u en fiets zo'n 10-12u per week + 1x kracht/core. Ik begrijp dat dat niet voor iedereen mogelijk is, maar 5u sport per week moet toch makkelijk kunnen.
https://www.ad.nl/andere-(...)nden-duren~a27d00b8/

U zegt?
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194855860
quote:
Herstellen is wel wat anders dan de ICs bezetten met vette buiken.

Ik heb het trouwens ook niet over topsport, maar algemeen goede fitheid/conditie en normale BMI.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194855942
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:37 schreef Patroon het volgende:

[..]

Herstellen is wel wat anders dan de ICs bezetten met vette buiken.

Ik heb het trouwens ook niet over topsport, maar algemeen goede fitheid/conditie en normale BMI.
Denk dat deze mensen best fit waren/zijn
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194856275
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:41 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Denk dat deze mensen best fit waren/zijn
Klopt. Ze hielden dan ook geen IC's bezet. Precies wat TS met dit topic wil aan geven.

Maar je geeft precies het voorbeeld wat er vaak misgaat bij dikkertjes, gelijk een excuus bedenken..."topsporters moeten na corona ook weer opbouwen, dus sporten helpt niet" :')
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194856369
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:53 schreef Patroon het volgende:

[..]

Klopt. Ze hielden dan ook geen IC's bezet. Precies wat TS met dit topic wil aan geven.
Deze mensen zijn ook jong, jongeren hielden sowieso de ICs niet beet bezet.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194856417
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:53 schreef Patroon het volgende:

[..]

Klopt. Ze hielden dan ook geen IC's bezet. Precies wat TS met dit topic wil aan geven.

Maar je geeft precies het voorbeeld wat er vaak misgaat bij dikkertjes, gelijk een excuus bedenken..."topsporters moeten na corona ook weer opbouwen, dus sporten helpt niet" :')
Hmm nee. Hoeveel "dikkertjes" van dezelfde leeftijd als topsporters lagen er in de IC? Waarschijnlijk net zoveel als topsporters

De conclusie van TS is gewoonweg te kort door de bocht vwb corona.
Waarmee ik niet wil zeggen dat te zwaar zijn gezond is.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194856456
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 22:57 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Deze mensen zijn ook jong, jongeren hielden sowieso de ICs niet beet bezet.
Sporten is belangrijk voor iedereen, alle leeftijden.

De hitlerjugend was zo gek nog niet :D
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_194856655
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 23:01 schreef Patroon het volgende:

[..]

Sporten is belangrijk voor iedereen, alle leeftijden.
dat betwist ik ook niet
quote:
De hitlerjugend was zo gek nog niet :D
Dat betwist ik wel
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194859351
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:31 schreef RappendeRabbijn het volgende:

Ik kan me eigenlijk geen echte nadelen bedenken terwijl de voordelen overvloedig zijn.
Een nadeel is natuurlijk dat mensen met een gezonde levensstijl ook ziek worden, maar dan op hogere leeftijd en veel langduriger. De vetkleppen maken dan gemiddeld ook zo'n 40.000 euro minder aan zorgkosten op een mensenleven dan de uitslovers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_194861176
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:53 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

1984 gelezen?

Iets met een glijdende schaal richting een totalitair systeem.
Die glijdende schaal is al ingezet toen de overheid ging bepalen dat we belasting moesten betalen.

Het grootste probleem is dat we nauwelijks nog bewegen. Als luie pubers zien we op tegen afwassen, grasmaaien, bedden opmaken en boodschappen doen. Wel de tijd om het internet af te struinen naar nieuwe kleren en om met auto of scooter kleine stukjes te lopen.
Vijf etages de trap op, ok, dan is de lift prima. De weekboodschappen met de auto, ook goed. Maar als je nog een pak melk moet halen, neem je die ene kilometer toch de fiets? En met één trap laat je die lift toch liggen?
Over dat laatste zag ik ooit op een kantoor de dames (‘schildklier’) met de lift gaan, zelfs naar beneden. In de lunchpauze met de lift naar het bedrijfsrestaurant en daar twee kroketten bestellen (‘we moeten nog de hele dag en we eten koolhydraatarm’). Enkele maanden later waren dezelfde dames kilo’s zwaarder, de lift was zo ver weg, hijgend opstaan. Nog een paar maanden later was er een bureau voor hen gereserveerd, niet te ver van de lift, want een van hen had er een longziekte bij.
Natuurlijk is het niet 1-op-1 gerelateerd, maar tien kilo lichter en het lichaam geneest zichzelf van een deel van de klachten.
pi_194861497
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 20:34 schreef Hexagon het volgende:
Alsjeblieft niet nog meer bemoeienis met het persoonlijke leven. De overheid als kleuterjuf daar zit ik niet op te wachten.
We worden wel aan alle kanten gemanipuleerd door de voedingsindustrie natuurlijk. Die zijn heel bewust bezig met mensen verleiden tot ongezonde keuzes, stoppen in de raarste dingen suiker ook. Ik las gisteren het etiket van salami, zit er gewoon glucosestroop en dextrose in mijn salami 8)7

Dan hebben we aan de andere kant de burgers, waarvan we inmiddels wel kunnen vaststellen dat een flink deel niet bestand is tegen die manipulatie. Zelfs als ze weten dat het ongezond is lukt ze dat niet(de invloed van kennis op gedrag wordt sowieso zwaar overschat)

Wat is er dan op tegen als de overheid zich opstelt als een tegenmacht en de kant van de burgers kiest?
pi_194861553
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 10:59 schreef Magister_Artium het volgende:
Die glijdende schaal is al ingezet toen de overheid ging bepalen dat we belasting moesten betalen.
Klopt, ben ik ook niet voor.


Maar een overheid die gedrag gaat sturen in je persoonlijke levenssfeer is wel heel eng. Wat je eet, leest, denkt, met wie je omgaat, etc.

[ Bericht 4% gewijzigd door Wegenbouwer op 03-09-2020 11:37:27 ]
  Moderator donderdag 3 september 2020 @ 11:19:12 #30
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194861603
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 11:16 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Klopt, ben ik ook niet voor.

Maar een overheid die gedrag gaat sturen is wel heel eng.
Dat doet de overheid al, je mag ook niet net zo hard rijden als jij wil op de weg. De vraag is of de overheid dit wil en ik vermoed van niet, meer voorlichting en mischien belastingen op ongezond voedsel maar verder dan dat zal het niet gaan, denk ik.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 3 september 2020 @ 11:20:44 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194861621
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 11:13 schreef Heph844 het volgende:

[..]

We worden wel aan alle kanten gemanipuleerd door de voedingsindustrie natuurlijk. Die zijn heel bewust bezig met mensen verleiden tot ongezonde keuzes, stoppen in de raarste dingen suiker ook. Ik las gisteren het etiket van salami, zit er gewoon glucosestroop en dextrose in mijn salami 8)7

Dan hebben we aan de andere kant de burgers, waarvan we inmiddels wel kunnen vaststellen dat een flink deel niet bestand is tegen die manipulatie. Zelfs als ze weten dat het ongezond is lukt ze dat niet(de invloed van kennis op gedrag wordt sowieso zwaar overschat)

Wat is er dan op tegen als de overheid zich opstelt als een tegenmacht en de kant van de burgers kiest?
Aangezien ik niet behandeld wil worden als een kleuter die beschermd moet worden opgevoed en door de grote wijze overheid die mijn bewegingsvrijheid en keuzevrijheid gaat beperken vanwege dingen die anderen verkeerd doen.

Als mensen hun gezondheid vernaggelen moeten ze echt naar zichzelf kijken en niet de schuld en verantwoordelijkheid gaan afschuiven op anderen. We hebben tijdens de hoogtijdagen van de Coronacrisis gezien hoe een gezondheidsdictatuur eruit ziet. Nou is dat voor een crisissituatie, waarbij anderen gevaar lopen, helemaal prima. Maar ik pas er voor om dat maar tot de algemene norm te gaan maken voor wat mensen enkel op hun eigen leven toepassen.
  Moderator donderdag 3 september 2020 @ 11:30:34 #32
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194861810
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 11:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Aangezien ik niet behandeld wil worden als een kleuter die beschermd moet worden opgevoed en door de grote wijze overheid die mijn bewegingsvrijheid en keuzevrijheid gaat beperken vanwege dingen die anderen verkeerd doen.

Als mensen hun gezondheid vernaggelen moeten ze echt naar zichzelf kijken en niet de schuld en verantwoordelijkheid gaan afschuiven op anderen. We hebben tijdens de hoogtijdagen van de Coronacrisis gezien hoe een gezondheidsdictatuur eruit ziet. Nou is dat voor een crisissituatie, waarbij anderen gevaar lopen, helemaal prima. Maar ik pas er voor om dat maar tot de algemene norm te gaan maken voor wat mensen enkel op hun eigen leven toepassen.
Je kan ook naar de andere kant kijken, de overheid kan meer ingrijpen in de voedingsindustrie en daar limieten opleggen vwb suiker bijvoorbeeld als toevoeging, als je nu verpakking ziet waarop staat "80% minder suiker!" en je proeft geen verschil....waarom zat die suiker er dan uberhaupt in?

En zoals gezegd meer voorlichting geven.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194861865
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 11:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Aangezien ik niet behandeld wil worden als een kleuter die beschermd moet worden opgevoed en door de grote wijze overheid die mijn bewegingsvrijheid en keuzevrijheid gaat beperken vanwege dingen die anderen verkeerd doen.

Als mensen hun gezondheid vernaggelen moeten ze echt naar zichzelf kijken en niet de schuld en verantwoordelijkheid gaan afschuiven op anderen. We hebben tijdens de hoogtijdagen van de Coronacrisis gezien hoe een gezondheidsdictatuur eruit ziet. Nou is dat voor een crisissituatie, waarbij anderen gevaar lopen, helemaal prima. Maar ik pas er voor om dat maar tot de algemene norm te gaan maken voor wat mensen enkel op hun eigen leven toepassen.
Niemand pleit voor een dictatuur. Als je mensen vraagt om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, mag je best de voorwaarden scheppen zodat ze een eerlijke kans hebben om daar aan te voldoen.

Dus geen glucosestroop in mijn salami. En geen Dora the Explorer die tactisch op kinder-ooghoogte in de supermarkt staat op een pak met suikerbommen.

Het is wat flauw om van mensen eigen verantwoordelijkheid te vragen, om vervolgens honderden kleine obstakels op te werpen waardoor ze daarin falen.
pi_194862122
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 11:13 schreef Heph844 het volgende:

[..]

We worden wel aan alle kanten gemanipuleerd door de voedingsindustrie natuurlijk. Die zijn heel bewust bezig met mensen verleiden tot ongezonde keuzes, stoppen in de raarste dingen suiker ook. Ik las gisteren het etiket van salami, zit er gewoon glucosestroop en dextrose in mijn salami 8)7

Dan hebben we aan de andere kant de burgers, waarvan we inmiddels wel kunnen vaststellen dat een flink deel niet bestand is tegen die manipulatie. Zelfs als ze weten dat het ongezond is lukt ze dat niet(de invloed van kennis op gedrag wordt sowieso zwaar overschat)

Wat is er dan op tegen als de overheid zich opstelt als een tegenmacht en de kant van de burgers kiest?
Daar ben ik het wel mee eens. Vrijheid om je eigen keuze te maken is prima, dus allerlei onbewuste eenzijdige manipulatie mag dan ook achterwege blijven juist om die keuze vrijer te maken. Zeker daar waar het kinderen betreft, die volledig afhankelijk zijn van hun ouders, mogen er weleens wat voorwaarden gesteld gaan worden aangaande marketing en beïnvloeding op het gebied van voeding.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 11:33 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Niemand pleit voor een dictatuur. Als je mensen vraagt om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, mag je best de voorwaarden scheppen zodat ze een eerlijke kans hebben om daar aan te voldoen.

Dus geen glucosestroop in mijn salami. En geen Dora the Explorer die tactisch op kinder-ooghoogte in de supermarkt staat op een pak met suikerbommen.

Het is wat flauw om van mensen eigen verantwoordelijkheid te vragen, om vervolgens honderden kleine obstakels op te werpen waardoor ze daarin falen.
Dit dus eigenlijk.
pi_194862270
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 11:33 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Niemand pleit voor een dictatuur. Als je mensen vraagt om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen, mag je best de voorwaarden scheppen zodat ze een eerlijke kans hebben om daar aan te voldoen.

Dus geen glucosestroop in mijn salami. En geen Dora the Explorer die tactisch op kinder-ooghoogte in de supermarkt staat op een pak met suikerbommen.

Het is wat flauw om van mensen eigen verantwoordelijkheid te vragen, om vervolgens honderden kleine obstakels op te werpen waardoor ze daarin falen.
Het wijzen op eigen verantwoordelijk met het toestaan van manipulaties die bewezen werken zoals reclames, is dan ook eigenlijk zeggen dat het niet je schuld is als het misgaat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194862672
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 11:16 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Klopt, ben ik ook niet voor.


Maar een overheid die gedrag gaat sturen in je persoonlijke levenssfeer is wel heel eng. Wat je eet, leest, denkt, met wie je omgaat, etc.
Des te zorgelijker vind ik dat voedingsproducenten veganistische surrogaatproducten aanprijzen als het nieuwe normaal. Mora adverteert met snacks die smaken alsof er kalfsvlees in zit. Produceren prima, maar ik moet niet over een aantal jaar wakker worden in een geheelonthoudende samenleving waar iedere vorm van ontspanning door die klimaatstakende Pippi Langkous wordt bekritiseerd.
  Moderator donderdag 3 september 2020 @ 12:19:50 #37
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194862733
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 12:16 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Des te zorgelijker vind ik dat voedingsproducenten veganistische surrogaatproducten aanprijzen als het nieuwe normaal. Mora adverteert met snacks die smaken alsof er kalfsvlees in zit. Produceren prima, maar ik moet niet over een aantal jaar wakker worden in een geheelonthoudende samenleving waar iedere vorm van ontspanning door die klimaatstakende Pippi Langkous wordt bekritiseerd.
Dat vind ik nu ook weer een beetje overdreven, het feit dat Mora vleesvrije snacks maakt omdat een deel van de consumenten daarom vraagt is nogal een verschil met "Dadelijk gaan ze mij dwingen om nepvlees te eten!"

Aan de andere kant, als jij het verschil niet kan proeven of er wel of geen kalfsvlees in zit maakt het dan wat uit?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194862839
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 12:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat vind ik nu ook weer een beetje overdreven, het feit dat Mora vleesvrije snacks maakt omdat een deel van de consumenten daarom vraagt is nogal een verschil met "Dadelijk gaan ze mij dwingen om nepvlees te eten!"

Aan de andere kant, als jij het verschil niet kan proeven of er wel of geen kalfsvlees in zit maakt het dan wat uit?
Het lijkt me vooral niks bijdragen aan afvallen of überhaupt gezonder leven. Krijgen we te dikke veganisten
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_194862850
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 12:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat vind ik nu ook weer een beetje overdreven, het feit dat Mora vleesvrije snacks maakt omdat een deel van de consumenten daarom vraagt is nogal een verschil met "Dadelijk gaan ze mij dwingen om nepvlees te eten!"

Aan de andere kant, als jij het verschil niet kan proeven of er wel of geen kalfsvlees in zit maakt het dan wat uit?
Dat zeg ik dus, het produceren als alternatief is prima, naast elkaar serveren ook, maar ik wil dus niet dat het gáát gebeuren dat ik geen vlees meer mág eten doordat een ander product het met marketing overneemt. Daar trek ik de grens,
  Moderator donderdag 3 september 2020 @ 12:27:50 #40
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194862897
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 12:25 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Dat zeg ik dus, het produceren als alternatief is prima, naast elkaar serveren ook, maar ik wil dus niet dat het gáát gebeuren dat ik geen vlees meer mág eten doordat een ander product het met marketing overneemt. Daar trek ik de grens,
Ja....maar waar komt die angst vandaan? Vleesvervangers zijn in principe niet gezonder of ongezonder dan echt vlees volgens mij dus ik zie het raakvlaak niet met overgewicht.
Ik durf te wedden dat als je 4 kroketten per week eet dat het voor je gewicht niet gaat uitmaken of dat vegan kroketten waren of kalfsvlees.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 donderdag 3 september 2020 @ 12:29:52 #41
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194862936
Overal moet de overheid terugtrekken: de zorg, arbeidsmarkt, woonmarkt... dat moet allemaal overgelaten worden aan de vrije markt.

Maar je voedsel, je drankje, je rokertje? Daar moet de overheid als een Gestapo bovenop zitten, want men zal toch eens genieten.

Echt :') :') :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 3 september 2020 @ 12:32:30 #42
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194862973
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:35 schreef Hanca het volgende:
Ik ben helemaal voor. Er is natuurlijk al een nationaal preventieplan: https://www.rijksoverheid(...)aal-preventieakkoord
Maar van mij mag er een schepje bovenop.

Naast voeding dus ook alcohol aanpakken, want dat is vaak genoeg de hoofdoorzaak van het overgewicht.
Zeg maar alles aanpakken waar Jan Modaal nog iets van plezier aan beleeft. Hanca bepaalt wel wat goed voor Jan is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 3 september 2020 @ 12:36:00 #43
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194863017
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:31 schreef RappendeRabbijn het volgende:
We kunnen doen alsof overgewicht een puur persoonlijke aangelegenheid is maar het coronavirus heeft aangetoond dat het zo simpel niet is.

Zonder mensen met overgewicht zou de zorg niet in dezelfde mate belast worden als het de afgelopen maanden werd en had er zelfs een heel andere invulling aan de lockdown gegeven kunnen worden.

De overheid kan mensen niet dwingen bepaald voedsel wel of niet te eten maar men kan wel proberen gedrag te sturen.

Nadenken over de wenselijkheid van het maken van reclame voor bepaalde zaken lijkt me een goed begin net als het subsidiëren van sportfaciliteiten voor mensen uit lagere sociale-economische milieus.

Ik kan me eigenlijk geen echte nadelen bedenken terwijl de voordelen overvloedig zijn.
Subsidiëren van sportfaciliteiten?

Zorg eerst eens dat de arbeidsmarkt, de zorg en de woningmarkt weer terug bij de overheid komt. Wat hebben de mensen aan de onderkant aan gesubsidieerd lopen ploeteren in een of andere trendy zweethut annex sportschool wanneer ze dik of dun altijd aan die onderkant blijven bengelen in een samenleving die is ingericht op de hoogopgeleide, dynamische, bovenmodaal verdienende carrièretijger?

Dit komt echt weer over als complete wereldvreemdheid t.o.v. een groep mensen die je zegt te willen helpen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 3 september 2020 @ 12:40:19 #44
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_194863069
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:31 schreef RappendeRabbijn het volgende:
We kunnen doen alsof overgewicht een puur persoonlijke aangelegenheid is maar het coronavirus heeft aangetoond dat het zo simpel niet is.

Zonder mensen met overgewicht zou de zorg niet in dezelfde mate belast worden als het de afgelopen maanden werd en had er zelfs een heel andere invulling aan de lockdown gegeven kunnen worden.

De overheid kan mensen niet dwingen bepaald voedsel wel of niet te eten maar men kan wel proberen gedrag te sturen.

Nadenken over de wenselijkheid van het maken van reclame voor bepaalde zaken lijkt me een goed begin net als het subsidiëren van sportfaciliteiten voor mensen uit lagere sociale-economische milieus.

Ik kan me eigenlijk geen echte nadelen bedenken terwijl de voordelen overvloedig zijn.
Nou mensen kunnen zich gestigmatiseerd voelen. En dat is in alle andere gevallen van problemen reden genoeg om het probleem niet aan te pakken dus dan zal dat hier ook moeten gelden.
  Moderator donderdag 3 september 2020 @ 12:40:37 #45
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194863075
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 12:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zeg maar alles aanpakken waar Jan Modaal nog iets van plezier aan beleeft. Hanca bepaalt wel wat goed voor Jan is.
Nou, nou, alsof alleen Jan Modaal te dik is. Maatschappelijk probleem, he? de HELE maatschappij maar vooral de onderkant word er door getroffen, obesitas is het meest prevalent in de armste delen van de bevolking.

Maar goed, als jij liever ziet dat die mensen een leven vol gezondheidsproblemen hebben, prima.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Beste debater 2022 donderdag 3 september 2020 @ 12:46:43 #46
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194863157
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 12:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nou, nou, alsof alleen Jan Modaal te dik is. Maatschappelijk probleem, he? de HELE maatschappij maar vooral de onderkant word er door getroffen, obesitas is het meest prevalent in de armste delen van de bevolking.

Maar goed, als jij liever ziet dat die mensen een leven vol gezondheidsproblemen hebben, prima.
Ja, maar die 'maatregelen' treffen wel altijd dezelfde personen, aangezien dikke VVD'ers echt geen biertje, kroket of sigaar minder gaan nemen als Hanca en Tijger en co. erdoor heen jassen dat die zaken voor de rest onbetaalbaar worden.

Hetzelfde geldt voor zorg: een papzak met geld kan alle zorg betalen die hij wil. Ook die zal het worst wezen wat de gezondheidsmaffia beslist.

Nee, dit soort maatregelen gaat er vooral weer voor zorgen dat Jan Modaal en lager nog minder mag genieten in het leven. Werken, dat mag 'ie. En gesubsidieerd sporten, uiteraard, zodat 'ie tot z'n 70e al dan niet job-hoppend ook aan het werk blijft en 'anderen' niet teveel geld kost.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194863174
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 12:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zeg maar alles aanpakken waar Jan Modaal nog iets van plezier aan beleeft. Hanca bepaalt wel wat goed voor Jan is.
Niet Hanca, ook alcohol staat gewoon in het nationaal preventieplan waar voedingsdeskundigen en medisch specialisten aan mee hebben gewerkt.

En ja, ik vind het nationaal preventieplan één van de belangrijke dingen van dit kabinet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Beste debater 2022 donderdag 3 september 2020 @ 12:48:07 #48
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194863183
dbbl
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 donderdag 3 september 2020 @ 12:50:33 #49
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194863216
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2020 12:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Niet Hanca, ook alcohol staat gewoon in het nationaal preventieplan waar voedingsdeskundigen en medisch specialisten aan mee hebben gewerkt.

En ja, ik vind het nationaal preventieplan één van de belangrijke dingen van dit kabinet.
Was de overheid ook maar zo happig om in te grijpen in de zorg, de woningmarkt en de arbeidsmarkt. Om mensen weer wat stabiliteit en zekerheid te geven, vooral aan de onderkant.

Maar nee: die terreinen laten we wel over aan private partijen en de vrije markt. Laten we als overheid gewoon zaken die nog enig vermaak bieden onbereikbaar maken.

Niet ontoevallig dat ook de ChristenUnie wat dat betreft fijn meedeint met de wensen van de VVD.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194863220
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2020 12:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, maar die 'maatregelen' treffen wel altijd dezelfde personen, aangezien dikke VVD'ers echt geen biertje, kroket of sigaar minder gaan nemen als Hanca en Tijger en co. erdoor heen jassen dat die zaken voor de rest onbetaalbaar worden.

Hetzelfde geldt voor zorg: een papzak met geld kan alle zorg betalen die hij wil. Ook die zal het worst wezen wat de gezondheidsmaffia beslist.

Nee, dit soort maatregelen gaat er vooral weer voor zorgen dat Jan Modaal en lager nog minder mag genieten in het leven. Werken, dat mag 'ie. En gesubsidieerd sporten, uiteraard, zodat 'ie tot z'n 70e al dan niet job-hoppend ook aan het werk blijft en 'anderen' niet teveel geld kost.
Anderzijds kan je stellen dat welvarendere dikkertjes financiëel genoeg bijdragen om die zorg te mogen ontvangen die bij dik zijn komt?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')