abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 7 september 2020 @ 00:01:26 #101
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194927551
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 21:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het is een probleem op managementniveau en bij de laagste functies. Daar tussenin, waar je inderdaad specifiek geschoold personeel zoekt valt het momenteel mee, maar mocht de werkloosheid echt weer op gaan lopen kan dat natuurlijk wel een probleem worden. Maar ook voor die functies zou ik niet snel naar software grijpen.
Het enige wat echt helpt is bewustwording. Wees je bewust als recruiter van je tekortkomingen, dat je snel mensen aan neemt die op je lijken of waar je bevriend mee zou kunnen zijn, terwijl dat misschien niet de beste kandidaat is. Dat lijkt me het enige wat helpt. Dat je als recruiter gewoon moet opschrijven waarom je de ene persoon wel en de andere niet neemt. Dan moet je wel nadenken of het logische argumenten zijn. Schrijf op waarom je een kandidaat afwijst.
Dat is een hele goede suggestie. Overigens, dit is ook iets waar je als afgewezen sollicitant ook om kan vragen
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Redactie Games maandag 7 september 2020 @ 00:32:05 #102
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_194927830
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 00:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is een hele goede suggestie. Overigens, dit is ook iets waar je als afgewezen sollicitant ook om kan vragen
Klopt, maar zeker bij recruiters krijg je vaak een halfgaar antwoord waar je niks mee kan.
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
  Moderator maandag 7 september 2020 @ 00:35:17 #103
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194927854
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 00:32 schreef Puddington het volgende:

[..]

Klopt, maar zeker bij recruiters krijg je vaak een halfgaar antwoord waar je niks mee kan.
Ah, ok, ik heb daar geen ervaring mee, persoonlijk. Ik vond Hanca een heel goed punt hebben, overigens, meer transparantie lijkt mij uitstekend, ik weet niet hoe en of dat wettelijk te borgen is maar ik zou het toejuichen als dat zou gebeuren.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194928000
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 21:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het probleem is een bepaalde instelling van sommige blanke mannen die zich niet meer dominant voelen in een door blanke mannen gedomineerde maatschappij.
Maar goed, als zulke figuren Nederland daarom willen verlaten.,... des te beter. MInder zielig gedoe.
Waar geeft @sanger blijk dat hij zich dominant zou voelen als blanke. Waaruit maak je dat op. Je verzint dat dus zelf om hem vervolgens te diskwalificeren niet dan. Waarom doe je dat?
  Moderator maandag 7 september 2020 @ 01:17:39 #105
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194928029
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 01:04 schreef I-O het volgende:

[..]

Waar geeft @:sanger blijk dat hij zich dominant zou voelen als blanke. Waaruit maak je dat op. Je verzint dat dus zelf om hem vervolgens te diskwalificeren niet dan. Waarom doe je dat?
De OP is niet van sanger. Je hebt wat gemist aangezien dit het tweede deel is, de TS is niet meer op FOK! aanwezig.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194928047
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 01:04 schreef I-O het volgende:

[..]

Waar geeft @:sanger blijk dat hij zich dominant zou voelen als blanke. Waaruit maak je dat op. Je verzint dat dus zelf om hem vervolgens te diskwalificeren niet dan. Waarom doe je dat?
Wie fantaseert dat hij als blanke man in het algemeen onderdrukt wordt in deze blanke samenleving is racistisch.
Blanken overheersen deze samenleving al duizenden jaren, vooral blanke mannen.
Het is hoog tijd dat dit steeds meer afbrokkelt
Het is ook zo dat zo'n bange blanke man nieuwe ontwikkelingen in de samenleving ziet als een bedreiging voor de dominantie van blanke mensen en blanke mannen in het bijzonder.
Idd brokkelt die dominantie af als er meer niet zo blanke mensen komen of als vrouwen meer van zich laten horen.
En dat kun je omschrijven dat men zich niet meer zo dominant voel in eigen land, terwijl men uit die discriminerende hoek dat wel als overlevingsvoorwaarde stelt....het eigenvolkeerst-idee

Kan jij wel herkennen dat het idee van 'wij blanken worden onderdrukt in eigen land' discriminerend vals is?
Sanger diskwalificeert zichzelf als hij de OP -niet door hem geschreven in grote lijnen omarmd
Ik stel dat vast....

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 07-09-2020 01:34:11 ]
pi_194928339
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 01:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie fantaseert dat hij als blanke man in het algemeen onderdrukt wordt in deze blanke samenleving is racistisch.
Blanken overheersen deze samenleving al duizenden jaren, vooral blanke mannen.
Het is hoog tijd dat dit steeds meer afbrokkelt
Het is ook zo dat zo'n bange blanke man nieuwe ontwikkelingen in de samenleving ziet als een bedreiging voor de dominantie van blanke mensen en blanke mannen in het bijzonder.
Idd brokkelt die dominantie af als er meer niet zo blanke mensen komen of als vrouwen meer van zich laten horen.
En dat kun je omschrijven dat men zich niet meer zo dominant voel in eigen land, terwijl men uit die discriminerende hoek dat wel als overlevingsvoorwaarde stelt....het eigenvolkeerst-idee

Kan jij wel herkennen dat het idee van 'wij blanken worden onderdrukt in eigen land' discriminerend vals is?
Sanger diskwalificeert zichzelf als hij de OP -niet door hem geschreven in grote lijnen omarmd
Ik stel dat vast....
Blanken overheersen de samenleving dus is het moreel juist individuele blanken achter te stellen op grond van hun blank zijn. Hoezee, we breken de blanke dominantie af en ondertussen zijn we natuurlijk super antiracistisch. 8)7

Bluesdude, succes ermee. :W
pi_194929241
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 01:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie fantaseert dat hij als blanke man in het algemeen onderdrukt wordt in deze blanke samenleving is racistisch.
Blanken overheersen deze samenleving al duizenden jaren, vooral blanke mannen.
Het is hoog tijd dat dit steeds meer afbrokkelt
Het is ook zo dat zo'n bange blanke man nieuwe ontwikkelingen in de samenleving ziet als een bedreiging voor de dominantie van blanke mensen en blanke mannen in het bijzonder.
Idd brokkelt die dominantie af als er meer niet zo blanke mensen komen of als vrouwen meer van zich laten horen.
En dat kun je omschrijven dat men zich niet meer zo dominant voel in eigen land, terwijl men uit die discriminerende hoek dat wel als overlevingsvoorwaarde stelt....het eigenvolkeerst-idee

Kan jij wel herkennen dat het idee van 'wij blanken worden onderdrukt in eigen land' discriminerend vals is?
Sanger diskwalificeert zichzelf als hij de OP -niet door hem geschreven in grote lijnen omarmd
Ik stel dat vast....
Duizenden jaren overheersen... Wat heeft dat nou weer te maken met de vraag hoe het NU is? Helemaal niks.

Verder heb ik altijd moeite met dit soort teksten. Ik zie er geen rationele deductie in.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_194929327
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 01:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie fantaseert dat hij als blanke man in het algemeen onderdrukt wordt in deze blanke samenleving is racistisch.
Blanken overheersen deze samenleving al duizenden jaren, vooral blanke mannen.
Het is hoog tijd dat dit steeds meer afbrokkelt
Het is ook zo dat zo'n bange blanke man nieuwe ontwikkelingen in de samenleving ziet als een bedreiging voor de dominantie van blanke mensen en blanke mannen in het bijzonder.
Idd brokkelt die dominantie af als er meer niet zo blanke mensen komen of als vrouwen meer van zich laten horen.
En dat kun je omschrijven dat men zich niet meer zo dominant voel in eigen land, terwijl men uit die discriminerende hoek dat wel als overlevingsvoorwaarde stelt....het eigenvolkeerst-idee

Kan jij wel herkennen dat het idee van 'wij blanken worden onderdrukt in eigen land' discriminerend vals is?
Sanger diskwalificeert zichzelf als hij de OP -niet door hem geschreven in grote lijnen omarmd
Ik stel dat vast....
Deze man :')
  maandag 7 september 2020 @ 08:49:50 #110
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_194929641
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 01:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie fantaseert dat hij als blanke man in het algemeen onderdrukt wordt in deze blanke samenleving is racistisch.
Blanken overheersen deze samenleving al duizenden jaren, vooral blanke mannen.
Het is hoog tijd dat dit steeds meer afbrokkelt
Het is ook zo dat zo'n bange blanke man nieuwe ontwikkelingen in de samenleving ziet als een bedreiging voor de dominantie van blanke mensen en blanke mannen in het bijzonder.
Idd brokkelt die dominantie af als er meer niet zo blanke mensen komen of als vrouwen meer van zich laten horen.
En dat kun je omschrijven dat men zich niet meer zo dominant voel in eigen land, terwijl men uit die discriminerende hoek dat wel als overlevingsvoorwaarde stelt....het eigenvolkeerst-idee

Kan jij wel herkennen dat het idee van 'wij blanken worden onderdrukt in eigen land' discriminerend vals is?
Sanger diskwalificeert zichzelf als hij de OP -niet door hem geschreven in grote lijnen omarmd
Ik stel dat vast....
Houd eens op met het constant vergiftigen van de discussie.

Ik vond de discussie over de selectie van nieuwe werknemers een interessante. Het valt mij op dat veel processen binnen bedrijven aardig professioneel zijn, maar als het aankomt op sollicitaties dan zijn een paar gesprekjes meestal voldoende. Voor sommige banen is er een test, maar ook die wordt vaak niet objectief bekeken. Dat dit proces vaak erg amateuristisch is, lijkt mij de oorzaak dat bias überhaupt een rol kan spelen. Hoe kunnen we selectie professionaliseren?
  maandag 7 september 2020 @ 08:54:27 #111
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194929673
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 08:49 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Houd eens op met het constant vergiftigen van de discussie.

Ik vond de discussie over de selectie van nieuwe werknemers een interessante. Het valt mij op dat veel processen binnen bedrijven aardig professioneel zijn, maar als het aankomt op sollicitaties dan zijn een paar gesprekjes meestal voldoende. Voor sommige banen is er een test, maar ook die wordt vaak niet objectief bekeken. Dat dit proces vaak erg amateuristisch is, lijkt mij de oorzaak dat bias überhaupt een rol kan spelen. Hoe kunnen we selectie professionaliseren?
Dat komt vanzelf wel. Ik zie dat in ieder geval wel evolueren in de praktijk. Maar dat gaat eventuele onbewuste discriminatie niet tegen, uiteindelijk wil iedere werkgever een potentiële werknemer een keer zien/spreken. De beslissing in een laatste fase is vaak obv de onderlinge klik...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_194930042
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 08:54 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat komt vanzelf wel. Ik zie dat in ieder geval wel evolueren in de praktijk. Maar dat gaat eventuele onbewuste discriminatie niet tegen, uiteindelijk wil iedere werkgever een potentiële werknemer een keer zien/spreken. De beslissing in een laatste fase is vaak obv de onderlinge klik...
En daarom dus mijn suggestie om het netjes op te schrijven. Misschien niet eens voor de afgewezen kandidaat, maar voor een leidinggevende. Dan kun je namelijk niet meer onbewust iets doen, dan moet je er over nadenken. Waarom is deze kandidaat eigenlijk niet goed genoeg? En als je dan geen valide argumenten hebt, dan speelt er dus wat anders.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194930193
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 08:49 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Houd eens op met het constant vergiftigen van de discussie.

Ik vond de discussie over de selectie van nieuwe werknemers een interessante. Het valt mij op dat veel processen binnen bedrijven aardig professioneel zijn, maar als het aankomt op sollicitaties dan zijn een paar gesprekjes meestal voldoende. Voor sommige banen is er een test, maar ook die wordt vaak niet objectief bekeken. Dat dit proces vaak erg amateuristisch is, lijkt mij de oorzaak dat bias überhaupt een rol kan spelen. Hoe kunnen we selectie professionaliseren?
Mijn ervaring is anders, ik werk in de IT en doorgaans heb ik 3 lange gesprekken voordat ik kan tekenen, eerste is meestal informatief en kennis maken, tweede is belangrijkste daar moet ik mijn technische visie duidelijk maken, meestal is dat met een persoon die echt wel weet wat hij doet, en derde is afrondend. Voor het 2e gesprek is het vrij normaal dat je een case moet doorgronden, soms van te voren, soms op het gesprek zelf, daar kan je echt geen kennis lopen faken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_194945223
Het probleem met initiatieven uit de OP is dat er gelijkheid van uitkomst wordt nagestreefd en dat zal altijd gepaard gaan met discriminatoire maatregelen. Volkomen terecht dat de rechter toen het plannetje van TU/e heeft afgeschoten maar het geeft wel aan dat het hele gelijkheid van uitkomst denken een kwalijke zaak is.
pi_194948218
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 19:30 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Inderdaad, in dit geval is dat volkomen duidelijk.

Het punt is namelijk niet percentage of cijfers. Al zou 50% niet deugen, dan nog doe je de andere 50% tekort door ze op jouw manier de marginaliteit in te jagen.

Wat jouw soort maar niet wil begrijpen is dat jullie onderdeel van hetzelfde probleem zijn. Groepen mensen achterstellen zorgt dat die mensen zelf een oplossing zoeken. En dan gaan jullie weer lopen janken over criminaliteit en geweld.

En ja, ik weet wat je nu gaat schrijven. Kom maar.
Naja juist met AI gaat de computer die mensen weigeren of lagere scores geven omdat ze als groep risicovoller zijn om aan te nemen.

Volgens mij is zo'n experiment bij Amazon ook uit de hand gelopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_194948539
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 08:49 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Houd eens op met het constant vergiftigen van de discussie.
?
De discussie begon met een ranzige OP over blanke mannen die onderdrukt worden in deze door blanke mannen gedomineerde samenleving. Althans dat was het grote drama. Daar kwam ik op terug.
Een discussie over sollicitaties is nuttig en daar reageerde ik niet op.
Ik was dus ontopic, en dat wil je liever niet ?
  dinsdag 8 september 2020 @ 12:13:46 #117
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194950811
Het blanke ras heeft toch meer betekent dan elk ander ras in de wereld? Ik bedoel, bijna elke uitvinding in de laatste eeuwen is gemaakt door een blanke persoon. De periode daarvoor waren de getinte beter bezig; zie het midden oosten.
pi_194950978
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:13 schreef xzaz het volgende:
Het blanke ras heeft toch meer betekent dan elk ander ras in de wereld? Ik bedoel, bijna elke uitvinding in de laatste eeuwen is gemaakt door een blanke persoon. De periode daarvoor waren de getinte beter bezig; zie het midden oosten.
Over mensen in rassen spreken is al vrij onzinnig, echte rassen zijn er niet. Maar de Europeanen mogen de mensen uit het Midden Oosten dankbaar zijn dat die de kennis bewaard hebben, Europa was in de donkere vroege middeleeuwen redelijk de weg kwijt. Alle kennis van daar voor, waarop alle uitvindingen gebaseerd zijn, hebben we dankzij het feit dat het buiten Europa bewaard werd.

Verder kun je natuurlijk gewoon stellen dat bijvoorbeeld de Chinese cultuur echt niet minder is dan de Europese. En wie weet hoe ver de Amerikaanse en Australische culturen nu hadden gestaan als de Europeanen ze niet hadden uitgeroeid. De enige uitvinding die ons echt machtiger heeft gemaakt over de wereld is die van het buskruit. Niet echt iets om trots op te zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194951043
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

En wie weet hoe ver de Amerikaanse en Australische culturen nu hadden gestaan als de Europeanen ze niet hadden uitgeroeid.
Zeer waarschijnlijk nergens door het gebrek aan domesticeerbare dieren.
pi_194951125
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:31 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Zeer waarschijnlijk nergens door het gebrek aan domesticeerbare dieren.
De Maya's en Azteken bijvoorbeeld leefden niet echt in plaggenhutten, die hadden een hoogstaande beschaving. Ze konden bijvoorbeeld maan- en zonsverduisteringen voorspellen toen in Europa nog niemand op het idee kwam dat dat voorspelbaar zou kunnen zijn. Ze hadden voor hun landbouw ook enorme drainage en bewateringssystemen die in Europa echt nog niet voor kwamen.

Die culturen zijn met geweld en vooral ook dankzij uit Europa over gekomen pokken en andere ziekten uitgeroeid. 90% van de bevolking ging dood, alle kennis werd vernietigd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194951193
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

De Maya's en Azteken bijvoorbeeld leefden niet echt in plaggenhutten, die hadden een hoogstaande beschaving. Ze konden bijvoorbeeld maan- en zonsverduisteringen voorspellen toen in Europa nog niemand op het idee kwam dat dat voorspelbaar zou kunnen zijn. Ze hadden voor hun landbouw ook enorme drainage en bewateringssystemen die in Europa echt nog niet voor kwamen.

Die culturen zijn met geweld en vooral ook dankzij uit Europa over gekomen pokken en andere ziekten uitgeroeid. 90% van de bevolking ging dood, alle kennis werd vernietigd.
Dat is allemaal correct. En de reden dat ze vatbaar waren voor dingen als pokken was het gebrek aan dieren.


Deze video legt dat goed uit. Verder is over rassen spreken nogal onzinnig inderdaad. Ik vind vooral het "latino" fenomeen bizar.
pi_194951316
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

De Maya's en Azteken bijvoorbeeld leefden niet echt in plaggenhutten, die hadden een hoogstaande beschaving. Ze konden bijvoorbeeld maan- en zonsverduisteringen voorspellen toen in Europa nog niemand op het idee kwam dat dat voorspelbaar zou kunnen zijn. Ze hadden voor hun landbouw ook enorme drainage en bewateringssystemen die in Europa echt nog niet voor kwamen.

Die culturen zijn met geweld en vooral ook dankzij uit Europa over gekomen pokken en andere ziekten uitgeroeid. 90% van de bevolking ging dood, alle kennis werd vernietigd.
Daarnaast waren ze niet vies van een mensenoffer hier en daar, man wat een topbeschavingen waren dat zeg! Zo zuur dat juist die lieverds uiteindelijk aan geweld ten onder moesten gaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:41 schreef MoreDakka het volgende:
Deze video legt dat goed uit. Verder is over rassen spreken nogal onzinnig inderdaad. Ik vind vooral het "latino" fenomeen bizar.
Precies, zo komt sikkelcelanemie onder alle bevolkingen evenveel voor. Er zijn helemaal geen biologische verschillen tussen etnische groepen waarneembaar. _O_
pi_194951452
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:51 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Daarnaast waren ze niet vies van een mensenoffer hier en daar, man wat een topbeschavingen waren dat zeg! Zo zuur dat juist die lieverds uiteindelijk aan geweld ten onder moesten gaan.
Eigenlijk had de beschaving die mensen die wat meer verstand hadden van geneeskrachtige kruiden uit de natuur, 'heksen', verbrandde dat ook wel verdiend, niet waar?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 8 september 2020 @ 13:44:30 #124
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194952048
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Over mensen in rassen spreken is al vrij onzinnig, echte rassen zijn er niet. Maar de Europeanen mogen de mensen uit het Midden Oosten dankbaar zijn dat die de kennis bewaard hebben, Europa was in de donkere vroege middeleeuwen redelijk de weg kwijt. Alle kennis van daar voor, waarop alle uitvindingen gebaseerd zijn, hebben we dankzij het feit dat het buiten Europa bewaard werd.
En nu is het net anders om.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:25 schreef Hanca het volgende:
Verder kun je natuurlijk gewoon stellen dat bijvoorbeeld de Chinese cultuur echt niet minder is dan de Europese. En wie weet hoe ver de Amerikaanse en Australische culturen nu hadden gestaan als de Europeanen ze niet hadden uitgeroeid. De enige uitvinding die ons echt machtiger heeft gemaakt over de wereld is die van het buskruit. Niet echt iets om trots op te zijn.
Ik heb het niet over min of minder. En waarom kan je niet trots zijn op de uitvinding van buskruit (waren dat niet de Chinezen?). Buskruit heeft ons (de mensheid) heel veel gegeven. Dit is de argumentatie; bij autorijden vallen doden dus de uitvinding van 't wiel was niet iets om trots op te zijn
pi_194952051
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 12:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

Eigenlijk had de beschaving die mensen die wat meer verstand hadden van geneeskrachtige kruiden uit de natuur, 'heksen', verbrandde dat ook wel verdiend, niet waar?
Je bent in ieder geval consistent in je afkeer van europ(e)a(nen). Sterke vergelijking trouwens wel, de meest bloederige folteringen/moorden om de goden tevreden te stellen met hekseniachten. Wat voor connotatie/lading heeft dat woord vandaag de dag ook alweer?

Fun fact over enkele van de culturen en volkoren die wij volgens jou zo enorm dankbaar moeten zijn:

quote:
Hedendaagse heksenjachten worden nog steeds gemeld uit Sub-Saharisch Afrika, India en Papoea- Nieuw-Guinea. Officiële wetgeving tegen hekserij is nog steeds van kracht in Saoedi-Arabië en Kameroen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Heksenjacht
Die stomme, stomme Europeanen ook. Witte duivels zijn 't!
  dinsdag 8 september 2020 @ 13:48:48 #126
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_194952104
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:44 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Je bent in ieder geval consistent in je afkeer van europ(e)a(nen). Sterke vergelijking trouwens wel, de meest bloederige folteringen/moorden om de goden tevreden te stellen met hekseniachten. Wat voor connotatie/lading heeft dat woord vandaag de dag ook alweer?

Hoe is willekeurig mensen levend verbranden of laten verdrinken moreel superieur aan de offermethodes van de Azteken?
  Moderator dinsdag 8 september 2020 @ 13:51:44 #127
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194952144
Kunnen we weer ontopic?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 8 september 2020 @ 13:52:32 #128
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_194952153
- Nee. De modbreak gold voor iedereen, als je wilt discussieren over moderatie dan kan dat in FB of via DM -

[ Bericht 89% gewijzigd door Tijger_m op 08-09-2020 13:53:51 ]
pi_194952202
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:48 schreef VoMy het volgende:

[..]

Hoe is willekeurig mensen levend verbranden of laten verdrinken moreel superieur aan de offermethodes van de Azteken?
Laat ik vooropstellen dat ik me niet opwerp als voorstander of verdediger van heksenvervolging, ik vind het zeker bezien vanuit het heden een barbaarse, achterlijke praktijk en de folteringsmethoden die erbij toegepast zijn grenzen aan die van de azteken en de maya's als sommigen ze al niet overtroffen in wreedheid, máár de insteek was niet het tevreden stellen van bloeddorstige goden, de insteek hoe achterlijk en verwerpelijk ook was het stoppen van heksen die een pact gesloten zouden hebben met de duivel en zo bijvoorbeeld in vorm van de pest dood en verderf zaaiden. Dat vind ik toch wel een nuance. :W

Overigens moet ik persoonlijk als uitgesproken antitheist van het huidige rooms-katholicisme al niets weten, laat staan de religies van toen. :W

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:51 schreef Tijger_m het volgende:
[modbreak]
Kunnen we weer ontopic?
[/modbreak]
Sorry, las dit pas toen ik al gepost had. -O-
pi_194952261
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 september 2020 13:44 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Je bent in ieder geval consistent in je afkeer van europ(e)a(nen).
Ik heb geen afkeer van Europeanen, ik vind 'ze' alleen niks beter of slechter dan andere mensen. Een mens is bij mij een mens, afkomst, huidskleur of wat dan ook doet er helemaal niet toe.

Edit: excuus, ook de modbreak gemist. Al denk ik dat het wel 1 van de problemen is dat sommigen blijkbaar niet ieder mens als gelijk zien en zelfs in 'rassen' denken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194985237
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:38 schreef I-O het volgende:

[..]


Totale onzin. "Zwarte culturen" is al een niet bestaand verschijnsel. En ik zie in Nederland vooral dat de overgrote meerderheid (lees: meer dan 90%) prima mee doet in de samenleving. Daar je ogen voor sluiten is stuisvogelpolitiek.

[ Bericht 19% gewijzigd door capricia op 10-09-2020 13:23:51 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 september 2020 @ 13:03:33 #132
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985294
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 09:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

En daarom dus mijn suggestie om het netjes op te schrijven. Misschien niet eens voor de afgewezen kandidaat, maar voor een leidinggevende. Dan kun je namelijk niet meer onbewust iets doen, dan moet je er over nadenken. Waarom is deze kandidaat eigenlijk niet goed genoeg? En als je dan geen valide argumenten hebt, dan speelt er dus wat anders.
En dingen als persoonlijke klik dan? In mijn functie moet ik een goede klik hebben met de MD om tot het beste resultaat te komen. Met de ene persoon kan die beter aanvoelen dan bij de andere. Niet vast te leggen waarom, maar dat was wel de reden dat ik in de procedure de voorkeur kreeg ipv een vrouw.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_194985376
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:03 schreef sanger het volgende:

[..]

En dingen als persoonlijke klik dan? In mijn functie moet ik een goede klik hebben met de MD om tot het beste resultaat te komen. Met de ene persoon kan die beter aanvoelen dan bij de andere. Niet vast te leggen waarom, maar dat was wel de reden dat ik in de procedure de voorkeur kreeg ipv een vrouw.
Dat kun je toch ook gewoon opschrijven, waarom iemand waarschijnlijk beter in het team past of waarom iemand niet in het team zal passen? Dat zijn ook legitieme redenen die gewoon op te schrijven zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 september 2020 @ 13:18:01 #134
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985456
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 september 2020 14:01 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik heb geen afkeer van Europeanen, ik vind 'ze' alleen niks beter of slechter dan andere mensen. Een mens is bij mij een mens, afkomst, huidskleur of wat dan ook doet er helemaal niet toe.

Dat heb ik ook. En met mij vele anderen ook. Alleen de laatste tijd wordt mij bijvoorbeeld verweten dat ik een racist ben omdat ik niet vrij neem van mijn werk om te demonstreren op de Dam tijdens een wereldwijde pandemie. Of omdat ik niet kniel voor de niet blanke medemens (en knielen doe je niet als je gelijkwaardig bent). De wetgever wilt nu zelf zover gaan dat er quotums of richtlijnen moeten komen waarin het gelijkheidsbeginsel terzijde wordt geschoven en ik als man eigenlijk tot een inferieur ras ga behoren.

Oftewel wordt ik iedere dag weer gewezen op het feit dat er wel degelijk verschillen zijn in gelijkwaardigheid tussen rassen en sekse terwijl ik daar voorheen totaal nooit mee bezig was.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 10 september 2020 @ 13:19:27 #135
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985464
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

Totale onzin. "Zwarte culturen" is al een niet bestaand verschijnsel. En ik zie in Nederland vooral dat de overgrote meerderheid (lees: meer dan 90%) prima mee doet in de samenleving. Daar je ogen voor sluiten is stuisvogelpolitiek.
Je hoort in NL niemand klagen over de 90% die prima meedoet in de maatschappij volgens mij ;) Het gaat om het straattuig en de profiteurs waarover geklaagd wordt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_194985501
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:19 schreef sanger het volgende:

[..]

Je hoort in NL niemand klagen over de 90% die prima meedoet in de maatschappij volgens mij ;) Het gaat om het straattuig en de profiteurs waarover geklaagd wordt.
Dan luister je niet goed, je hoort zat "omvolking"-onzin. Verschrikkingen als pleiten voor een verbod op bepaalde religies. Dat zijn rechtstreekse klachten tegen de mensen die hier gewoon goed deel uit maken van de samenleving.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194985518
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:18 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat heb ik ook. En met mij vele anderen ook. Alleen de laatste tijd wordt mij bijvoorbeeld verweten dat ik een racist ben omdat ik niet vrij neem van mijn werk om te demonstreren op de Dam tijdens een wereldwijde pandemie. Of omdat ik niet kniel voor de niet blanke medemens (en knielen doe je niet als je gelijkwaardig bent). De wetgever wilt nu zelf zover gaan dat er quotums of richtlijnen moeten komen waarin het gelijkheidsbeginsel terzijde wordt geschoven en ik als man eigenlijk tot een inferieur ras ga behoren.

Oftewel wordt ik iedere dag weer gewezen op het feit dat er wel degelijk verschillen zijn in gelijkwaardigheid tussen rassen en sekse terwijl ik daar voorheen totaal nooit mee bezig was.
Niemand die je aankijkt als je niet protesteert. Er zijn wel mensen die je er op aankijken als je doet alsof racisme en discriminatie er niet zijn. Want dat is in Nederland ook een heel groot probleem.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 september 2020 @ 13:24:39 #138
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985530
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat kun je toch ook gewoon opschrijven, waarom iemand waarschijnlijk beter in het team past of waarom iemand niet in het team zal passen? Dat zijn ook legitieme redenen die gewoon op te schrijven zijn.
Maar juist het stukje dat daarin niet objectief is zal ten alle tijden als (bewuste danwel onbewuste) discriminatie worden uitgelegd door de niet gekozen kandida(a)t(e). Zie eerder in het topic ook de opmerking dat men kiest voor wat ze kennen; hun eigen cultuur/soort. En je kunt je daar niet tegen verdedigen ook, enin de ogen van de massa al schuldig voordat er veroordeeld wordt. Er wordt niet eens aan hoor en wederhoor meer gedaan in dit soort zaken.

Voorbeelden? Kijk naar de dood van George Floyd. In die specifieke arrestatie heb ik niets racistisch terug kunnen zien. Nergens is hij racistisch bejegend, nergens blijkt uit dat hij extra hard is aangepakt vanwege zijn huidskleur. Nergens valt te bewijzen dat ze een blanke minder hard hadden aangepakt. Sterker nog, er zijn genoeg filmpjes waarop een blanke een soortgelijke behandeling krijgt wanneer hij niet meewerkt aan zijn arrestatie.
Neemt niet weg dat er in de VS natuurlijk wel een probleem is met excessief politiegeweld.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_194985548
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:24 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar juist het stukje dat daarin niet objectief is zal ten alle tijden als (bewuste danwel onbewuste) discriminatie worden uitgelegd door de niet gekozen kandida(a)t(e). Zie eerder in het topic ook de opmerking dat men kiest voor wat ze kennen; hun eigen cultuur/soort. En je kunt je daar niet tegen verdedigen ook, enin de ogen van de massa al schuldig voordat er veroordeeld wordt. Er wordt niet eens aan hoor en wederhoor meer gedaan in dit soort zaken.

Voorbeelden? Kijk naar de dood van George Floyd. In die specifieke arrestatie heb ik niets racistisch terug kunnen zien. Nergens is hij racistisch bejegend, nergens blijkt uit dat hij extra hard is aangepakt vanwege zijn huidskleur. Nergens valt te bewijzen dat ze een blanke minder hard hadden aangepakt. Sterker nog, er zijn genoeg filmpjes waarop een blanke een soortgelijke behandeling krijgt wanneer hij niet meewerkt aan zijn arrestatie.
Neemt niet weg dat er in de VS natuurlijk wel een probleem is met excessief politiegeweld.
Zie je, hier ga je racisme ontkennen. En ja, dan krijg je een hoop over je heen. Terecht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 september 2020 @ 13:27:10 #140
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985564
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan luister je niet goed, je hoort zat "omvolking"-onzin. Verschrikkingen als pleiten voor een verbod op bepaalde religies. Dat zijn rechtstreekse klachten tegen de mensen die hier gewoon goed deel uit maken van de samenleving.
Maar is dat omdat men een hekel heeft aan die religie zelf of omdat men klaar is met de wijze waarop "ongelovigen" door aanhangers van die religie behandeld worden?

De intolerantie van die specifieke religie waar jij (denk ik) aan refereert is ook een heikel punt. Nederlandse normen en waarden moeten worden aangepast door mensen die bewust voor NL gekozen hebben. Dat is natuurlijk niet recht te breien en stuit vanzelfsprekend op weerstand.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_194985595
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:27 schreef sanger het volgende:

[..]

Maar is dat omdat men een hekel heeft aan die religie zelf of omdat men klaar is met de wijze waarop "ongelovigen" door aanhangers van die religie behandeld worden?

De intolerantie van die specifieke religie waar jij (denk ik) aan refereert is ook een heikel punt. Nederlandse normen en waarden moeten worden aangepast door mensen die bewust voor NL gekozen hebben. Dat is natuurlijk niet recht te breien en stuit vanzelfsprekend op weerstand.
Die religie is helemaal niet intolerant, dat is hooguit een heel klein deeltje van de gelovigen. Maar dat maakt echt maar een heel klein percentage uit van die mensen. Er is minstens een net zo groot percentage van de atheïsten die intolerant zijn tegen mensen die een geloof aan hangen. Zo ben ik ook weggepest bij een heel normaal bedrijf vanwege mijn geloof.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 september 2020 @ 13:33:44 #142
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985652
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Niemand die je aankijkt als je niet protesteert.
Zeker weten? Dus jij bepaalt nu dat niemand mij er op aan kijkt, maar ik heb het anders ervaren. Kijk ook eens naar wat er bv. in de Formule 1 gebeurt waar een Lewis Hamilton de andere coureurs dringend verzoekt (feitelijk eist) dat ze knielen voor het zwarte ras. En als je dat niet doet dan geeft daar iedere week weer een nieuw interview over hoe belachelijk het wel niet is, dat men racisme niet moet propageren.

quote:
Er zijn wel mensen die je er op aankijken als je doet alsof racisme en discriminatie er niet zijn. Want dat is in Nederland ook een heel groot probleem.
Ik denk ook niet dat het probleem er niet is. Ik denk alleen dat het lang niet zo groot is als men schetst en dat men alles aanwendt onder de noemer racisme om hun eigen positie te verbeteren.

Ik denk dat etnisch profileren bv ook geen uiting is van racisme (en dus een verkeerde naam heeft) maar een resultaat van statistieken en inzetten van beperkte capaciteit.
Ik denk dat Zwarte Piet geen racistische karikatuur is en dat men met carnaval prima verkleed kan gaan als een Bosjesman (als blanke) zonder dat dit meteen cultural appropriation is.
Ik denk dat die Akwasi het fout had toen hij in een interview verkondigde dat op een terrasje zitten een wit privilege is.
Etc, etc.

Ik denk vooral dat de hele maatschappij hele lange tenen heeft gekregen en dat het ooit zo tolerante Nederland (want dat is waarom iedereen graag naar NL kwam) niet meer bestaat.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 10 september 2020 @ 13:34:33 #143
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985663
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Zie je, hier ga je racisme ontkennen. En ja, dan krijg je een hoop over je heen. Terecht.
Zucht, gaan we weer. Ok, waar ontken ik racisme?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_194985690
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Zucht, gaan we weer. Ok, waar ontken ik racisme?
In die post. Als je dat niet snapt is het hopeloos.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 september 2020 @ 13:39:00 #145
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985731
quote:
1s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:28 schreef Hanca het volgende:
Die religie is helemaal niet intolerant, dat is hooguit een heel klein deeltje van de gelovigen. Maar dat maakt echt maar een heel klein percentage uit van die mensen. Er is minstens een net zo groot percentage van de atheïsten die intolerant zijn tegen mensen die een geloof aan hangen.
Met als groot verschil in de manier waarop die "kleine groep" extremisten hun geloof opdringen aan de maatschappij. En over tolerantie; kijk naar de reactie op de Charlie Hebdo cartoon. Als zoiets over Christus, of welke andere god dan ook, geschreven/gepubliceerd zou worden zou dat niet leiden tot rellen, opstanden en moorden.

quote:
Zo ben ik ook weggepest bij een heel normaal bedrijf vanwege mijn geloof.
Als dat werkelijk zo is dan is dat schandelijk en hoort dat uiteraard niet in de maatschappij voor te komen.

Maar is dit ook echt zo gezegd of is dat hoe jij het opgevat hebt obv wat er gebeurd is? Hoe weet je zo zeker dat het komt door je geloof?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_194985754
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:39 schreef sanger het volgende:

[..]


Als dat werkelijk zo is dan is dat schandelijk en hoort dat uiteraard niet in de maatschappij voor te komen.

Maar is dit ook echt zo gezegd of is dat hoe jij het opgevat hebt obv wat er gebeurd is? Hoe weet je zo zeker dat het komt door je geloof?
Omdat dat recht in mijn gezicht is gemeld...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 10 september 2020 @ 13:41:11 #147
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985760
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

In die post. Als je dat niet snapt is het hopeloos.
Dus omdat ik stel dat specifiek Floyd niet bewezen racistisch is bejegend ontken ik racisme? Ik heb nergens het N-woord gehoord bijvoorbeeld. Ik heb nergens gehoord dat ze hem aanhielden omdat hij een andere kleur had etc.

Ok, laten we het omdraaien; waar in de beschikbare filmpjes zie jij een uiting van racisme? Want dat is volgens mij de wijze waarop rechtspraak hoort te werken; onschuldig tenzij bewezen schuldig.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 10 september 2020 @ 13:42:02 #148
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985772
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Omdat dat recht in mijn gezicht is gemeld...
Ik hoop dat je het bedrijf, of in ieder geval de leidinggevende, publiekelijk aan de schandpaal genageld hebt :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_194985779
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:34 schreef sanger het volgende:

[..]

Zucht, gaan we weer. Ok, waar ontken ik racisme?
Je moet begrijpen dat volgens sommigen het per definitie racisme is als een blanke man iets verkeerd doet tegenover iemand van een ander ras.
  donderdag 10 september 2020 @ 13:45:05 #150
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_194985819
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 13:42 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je moet begrijpen dat volgens sommigen het per definitie racisme is als een blanke man iets verkeerd doet tegenover iemand van een ander ras.
Dat begrijp ik heel goed en is juist wat in aangeef in 1 van mijn eerdere posts....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')