FOK!forum / Tour de France 2023 / [Etappe 5] Gap - Privas #2 Wout
-XOR-woensdag 2 september 2020 @ 17:42
Etappe 5: Gap - Privas, 183 km

De strijd om in de vlucht van de dag te zitten was weer bijzonder kort. Opnieuw was de eerste aanval raak en gooide het peloton de boel meteen op slot. Een kopgroepje van zes kreeg ruim baan, met daarin als bekendste naam Tiesj Benoot, wiens vorm blijkbaar aan het verbeteren is na wat rugproblemen. Nils Politt was ook mee, samen met zijn altijd onvoorspelbare ploeggenoot Krists Neilands. Alexis Vuillermoz, Mathieu Burgaudeau en Quentin Pacher vormden de Franse afvaardiging. De kopgroep kreeg nooit veel meer dan drie minuten voorsprong, Tim Declercq en Remi Cavagna hielden de boel strak aan de leiband. Het werd wel een vrij gezapig ritje daardoor, er gebeurde helemaal niets eigenlijk. Dat idee had Politt ook, daarom besloot hij na een tijd aan te vallen. Typisch een actie voor dommekracht Politt, die jongen denkt nooit na. Redelijk snel werd hij ook alweer teruggepakt, maar goed, dan gebeurde er tenminste nog iets. Op een of ander lullig klimmetje moest Wout Poels al lossen, van dat soort wapenfeiten hing de rit aan elkaar. Tot Tiesj Benoot richting het eind van de rit ineens besloot een bocht over te slaan. Geen aanrader, zeker niet als er een vangrail staat. Na een mooie salto kwam hij in het gras terecht, zijn fiets in tweeën gebroken. De andere koplopers gingen door, terwijl Circus Politt andermaal een voorstelling gaf. Blijkbaar toch met het oog op ploeggenoot Neilands, die uiteindelijk de sterkste bleek te zijn van de kopgroep. Een wispelturige jongen, de Let. Op goede dagen kan hij praktisch alles, maar deze dag was toch net niet goed genoeg. Op zeven kilometer van het eind werd hij ingerekend, waarna we met een groot peloton aan de slotklim begonnen. Deceuninck-Quick Step maakte eerst tempo, maar Devenyns en ook Jungels moesten toch vrij snel afhaken. Daarna zagen we wat jongens halfbakken op kop rijden, zoals Polanc en Nieve. Krabbelaars natuurlijk, zeker als Van Aert zich met het spel komt bemoeien. Wout van Aert, groter zijn ze zelden gemaakt. De geweldenaar uit Lille zette zichzelf op kop en reed twee kilometer lang iedereen helemaal de vernieling in. Althans, als je het vanuit een Belgisch perspectief bekijkt. Nadat Van Aert klaar was met werken bleven er nog genoeg renners over, maar omdat Castroviejo en Kwiatkowski meteen wegstuurden leek het al wat. Kuss nam het commando over, waar je dan weer niets over hoorde. De Amerikaan zette Roglic perfect af richting de slotkilometer. Veel aanvallen zagen we verder niet, alleen Rolland probeerde iets. Pas in de absolute slotfase zagen we een uitval van de verrassend sterke Guillaume Martin. Kuss probeerde nog te reageren, maar moest al snel afgeven. Roglic reed daarom maar zelf het gat dicht. Want ja, aan Roglic is gewoon helemaal niets te doen. De valpartij in de Dauphiné lijkt vergeten te zijn, we zijn weer terug bij af. In de afgelopen koersen reed de trein van Jumbo Roglic naar de finish, waarna hij iedereen oprolde in de sprint. Het was nu niet anders. Roglic zette aan en niemand kon volgen. Bernal stuurde heel snel weg. Alaphilippe moest ook vrij snel gaan zitten. Pogacar leek eventjes mee te kunnen, maar moest ook een paar lengtes laten.

Een overwinning voor Roglic derhalve, een overwinning voor ONZE jongens van Jumbo-Visma, al was Dumoulin toch net wat minder blij. De altijd klagende Dumoulin had verwacht dat hij zelf ook wel mee zou kunnen doen, maar het werd volgen. Geheel volgens verwachting, maar zijn lat ligt blijkbaar een stuk hoger. Het besef zal zijn doorgedrongen dat Roglic toch echt de absolute kopman van de ploeg is. Misschien was er na de Dauphiné de hoop dat de Sloveen toch wat last zou hebben van zijn blessures, maar die hoop is nu vervlogen. De topfavoriet voor de eindzege heeft de eerste slag gewonnen, wat we voor de Tour al hadden gedacht komt uit. Hoewel het natuurlijk pas de eerste aankomst bergop is, er komt nog een hoop. Het mag wel al duidelijk zijn voor de rest dat het weinig zin heeft om met Roglic naar de streep te rijden, dan ben je geklopt. Maarja, zie hem maar eens te lossen en zie ook maar eens de trein van Jumbo op te blazen. WE zijn het nieuwe INEOS, wat een feest. Toch geen sinecure om te bevestigen tijdens de Tour, voorlopig lukt dat aardig. Alleen Bennett en Gesink vallen een beetje tegen in het treintje van de killer bees, al ligt dat bij Bennett ook wel aan de valpartij van de eerste dag. Goed, de verschillen bleven verder beperkt. Iets anders viel ook niet te verwachten. Echte tegenvallers waren er niet, of het moet Carapaz zijn geweest. Buchmann verloor ook een paar tellen, maar is nog niet topfit. In principe zijn we niet heel veel wijzer geworden, al zie ik voorlopig wel de bevestiging van de voorbereiding. Op basis van de laatste kilometer is Bernal nog steeds niet opgewassen tegen Roglic. Parijs is evenwel nog ver. We gaan eerst maar eens van Gap naar Privas fietsen. Een rit die op papier voor de sprinters zou moeten zijn, al krijgen we aan het eind van de rit lichtelijk geaccidenteerd terrein voorgeschoteld.

HKVl082.png
36cd7

Ja hoor, we zijn weer eens in het onvermijdelijke Gap. Het is nog net geen Pau, maar het begint er bijna op te lijken. Vorig jaar eindigde de 17e rit van de Tour in deze stad met 42.600 inwoners. Een omvangrijke kopgroep kreeg ruim baan van het peloton, op het laatste klimmetje van de dag bleek Matteo Trentin de beste te zijn van die kopgroep. In de trui van Europees kampioen wist hij na een aardige solo een fraaie te boeken. Onder meer Asgreen, Van Avermaet, Mollema en Teuns hadden mooi het nakijken. 20 minuten later kwam het peloton pas binnen, onder aanvoering van Alaphilippe. Daarvoor was het dan wel weer vier jaar geleden dat de Tour nog eens in Gap was, daarom is het nog net geen Pau. In totaal zijn we hier nu wel al 26 keer geweest, dat had niet echt gehoeven. Gap is vooral bekend als finishplaats, waarbij de gevaarlijke afdalingen het meest blijven hangen. In 2015, toen de oude Ruben Plaza zo ongeveer zijn laatste kunststukje uit wist te halen, gooide Barguil na een stuurfout Geraint Thomas in het skoekeloen bijvoorbeeld. En in 2003 maakten we natuurlijk de valpartij van Joseba Beloki mee, plus het veldrijden van Armstrong. Vertrekken vanuit Gap is dus eigenlijk een stuk veiliger. Krijg je ook geen vreemde kornuiten aan het feest zoals Alexandre Vinokourov of Rui Costa, het is nogal een sinistere erelijst. Gap, gelegen in het departement Hautes-Alpes, is in principe niet een enorm boeiende stad, al maakt men in het roadbook net als vorig jaar wel gewag van het feit dat het volgens L'Equipe in 2013 de meest sportieve stad van heel Frankrijk was. Is op zich niet heel gek, genoeg voorzieningen in de omgeving. De lokale wintersporters wijken vaak uit naar Orcières-Merlette, daar waar de vorige rit eindigde. De daar benoemde bekende skiërs komen eigenlijk allemaal uit Gap. Ook de zesmalige wereldkampioen rally Sébastien Ogier komt uit Gap, hij schijnt nog een tijd skileraar te zijn geweest in Orcières. Verder zijn ze hier blijkbaar ook behoorlijk goed in ijshockey en is dit een geweldige locatie voor mensen die met een parachute uit een vliegtuig willen springen. Veel meer valt er niet te vertellen over Gap, het valt allemaal een beetje tegen. In het centrum van Gap is er wel een leuk pleintje en een aardige kathedraal, maar het houdt niet over. In het roadbook beginnen ze over het Château de Charance, terwijl dat domein toch een aardig eind buiten de stad ligt. Maar hey, als ze dat willen kunnen ze het krijgen ook.

photo.1490808.jpg

De renners beginnen gewoon in het centrum van Gap, ergens in de buurt van een grote parkeerplaats. Tijdens de neutralisatie rijden we kriskras door de stad over een weg met nogal wat rotondes, valt vooral op. Buiten Gap gaat de rit echt van start, op een enorm brede weg. De eerste drie kilometer van de rit gaat het aan een procent of drie gemiddeld. Er zitten een paar steilere bochten bij, buiten dat stelt het niet veel voor. Normaal wel een ideale gelegenheid voor een aantal sterke vluchters om snel weg te rijden, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand daar tijdens deze rit veel zin in heeft. Een paar bochten later wordt de weg kaarsrecht en gaat het op een behoorlijk vlakke manier volledig rechtdoor tot we de route van de vorig rit bereiken. Het is eerst een paar kilometer helemaal vlak, daarna wordt er heel voorzichtig gedaald. Zo voorzichtig dat je het amper gaat merken, maar we komen toch een paar meter lager uit. Na 20 kilometer komen de renners uit in Veynes, waar gisteren de tussensprint lag. Sinds een paar kilometer bevinden we ons op de weg waar gisteren ook al over gereden werd, een weg die vermoedelijk niet echt is blijven hangen. Toen sloegen de renners ergens in deze buurt linksaf om te gaan klimmen, nu hadden we dus naar rechts gemoeten. Doen we niet, we rijden door de vallei verder naar beneden, al is naar beneden rijden wel een lichte overdrijving. Voor we door Veynes fietsen komen we overigens eerst nog door Pré Roubert, waar een pizzeria zit met de naam Loulou. Alaphilippe beunt blijkbaar een beetje bij buiten het koersen om, die jongen is van alle markten thuis. Dit weer geheel terzijde natuurlijk. Na Veynes is het een kleine 20 kilometer fietsen tot aan Serres, daar gaan we de bekende weg verlaten. Het blijft licht naar beneden lopen, terwijl de weg enorm breed en enorm recht blijft. Aan het eind van deze vrij obligate tocht door het dal slaan we in Serres na 38 kilometer rechtsaf, waarna er zowaar een klein beetje geklommen moet worden. In de tussenliggende 18 kilometer zijn we op een rotona na verder niets van enig belang tegengekomen. Het licht stijgende deel dat na Serres volgt brengt ons naar de tussensprint van de dag, na 47,5 kilometer in L'Épine. Tien kilometer lang loopt de weg omhoog, al overwinnen we niet veel meer dan 200 hoogtemeters in dit stuk. Stelt dus weinig voor, al slingeren we in het begin wel lekker rond door een mooie omgeving. Na een tijd verdwijnen de rotswanden een beetje uit beeld en gaat het op een veel rechtere manier verder langs L'Épine. In die piepkleine dorpje ligt dus de tussenspring, dat ze daar geld voor hebben zeg. Er valt weinig te beleven hier, maar een paar kilometer verderop ligt wel een kicken observatorium, het Observatoire des Baronnies Provençales.

OBP%20-%20Ecrin-57d2.jpeg

Voorbij de tussensprint blijft het nog twee kilometer vals plat omhoog lopen, daarna gaan we in feite 60 kilometer lang vals plat naar beneden rijden. Al klinkt dat wel wat makkelijker dan het is, na een tijd rijden we de Drôme binnen en daar is het terrein altijd grillig. We gaan dus best vaak op en af, blijkbaar verzamelen we nog aardig wat hoogtemeters ook. Toch is de lange, lange weg naar beneden vrij simpel. Al is het wel wat bochtiger dan we tijdens het begin van de rit gewend zijn geraakt, in de auto zou je zomaar wagenziek kunnen worden van deze weg. Het blijft wel steeds enorm breed, met over het algemeen een behoorlijke laag asfalt. Voor de renners zal het dus niet zo heel spannend zijn. Het peloton wordt gestuurd door een behoorlijk leeg terrein, ze kunnen vaak in de verte kijken en zien dan weinig. Af en toe passeren we een dorpje, zoals Moydans of Rosans, nou, daar valt niet veel te beleven. Toch wel een beetje een gekke weg. Soms gaat het een tijdje best stevig naar beneden, met zowaar een paar scherpe bochten. Dan weer een klein knikje omhoog, om vervolgens een aantal kilometer vals plat naar beneden verder te fietsen. Ach, het is ver van de finish, er zal niet echt gekoerst worden. Na 66 kilometer rijden de renners in Verclause over een leuk bruggetje, na een paar heftigere bochten in dit dorpje gaat het buiten Verclause weer een aantal kilometer op een makkelijke manier verder. De weg lijkt alleen maar breder te worden, terwijl we zowaar weer wat mooie bergen zien verschijnen langs de kant van de weg. Even verderop fietsen we ook weer langs wat fraaie rotswanden, terwijl de rivier Eygues in beeld komt. Langs deze rivier gaat het verder, op de makkelijkst denkbare manier. Lichtjes naar beneden bollen zonder gekke bochten, niks aan de hand. Na 73 kilometer rijden we langs Rémuzat, alwaar de renners recht tegen een gekke rots aankijken. Het is hier inmiddels zo goed als vlak, tijdelijk loopt de weg ook nog even kort omhoog.

kliffen-remuzat-41294_w800.jpg

De komende kilometers gaan we nog wel meer fotogenieke plaatsen tegenkomen, de Eygues heeft prima z'n best gedaan om een mooie kloof te produceren. Een deel van die kloof slaan we wel over als we door een smal tunneltje fietsen, aan de andere kant van de tunnel ligt het mooiste werk voorlopig achter ons. Het is nog steeds vrij vlak, het grootste daalwerk lijkt eveneens achter ons te liggen. Het gaat zelfs weer wat omhoog, of misschien lijkt dat maar zo. Een tijdje later rijden de renners langs Saint-May, een kleine nederzetting gebouwd op een rots. Ziet er best leuk uit, al valt het hier ook niet mee om een lelijke plek te vinden. De rotswanden van de kloof komen even later weer wat dichterbij, het natuurschoon neemt dus weer zo. Af en toe fietsen de renners onder een stenen overkapping door, zo dicht fietsen we hier langs de wanden. Een stukje uitgehakt in de rotsen omdat er anders geen plek meer was voor een weg. De Eygues laat zichzelf ook weer een paar keer zien, terwijl we door de Gorges de Saint-May fietsen. In de buurt van Sahune, waar we na 86 kilometer passeren, laten we de kloof wel definitief voor wat het is. Het blijft evenwel vlak, al komen we onder de streep vast een paar meter lager uit. Heel geleidelijk dan, zo geleidelijk dat het niet te zien is. In Sahune geven ze aan dat we ons in het parc naturel régional des Baronnies provençales bevinden, we nemen het maar voor waar aan. In het park komen we de komende 15 kilometer nog eens honderd meter lager uit, maar laten we zeggen dat het gewoon vlak is. We blijven wel de Eygues volgen en de weg die langs deze rivier ligt blijft bochtig. Brede weg wel, die een paar jaar geleden nog is opgelapt. De komende kilometers maken we niet bijzonder veel mee. Af en toe rijden we door een dorpje waar wat vluchtheuvels te vinden zijn, vlak voor Les Pilles rijden we door een tunneltje en in Aubres komen we naast een klein stukje bergop ook nog een rotonde tegen. Dat zijn de belangrijkste wapenfeiten onderweg naar Nyons, waar we na 101 kilometer aankomen. Best een leuk stadje, dat Nyons. We slaan bij een rotonde rechtsaf, rijden over de Eygues en fietsen dooet het centrumpje van deze plaats met 7000 inwoners. Stiekem zijn we weer een beetje terug bij af, want Nyons wordt ook wel eens Petit Nice genoemd. Het klimaat schijnt hier hetzelfde te zijn als in Nice, bovendien is er hier eveneens een Promenade des Anglais. Geen weg langs de kust, maar een smalle weg tussen de olijfbomen door in de heuvels boven het plaatsje. Want olijven, dat is hier de lokale specialiteit.

160925-Nyons-01-1.jpg

Het hoogtepunt van Nyons is dan weer de Romaanse brug over de Eygues, een brug waar we helaas niet over kunnen fietsen. We fietsen over een andere brug, de Pont de l'Europa, alwaar allerlei vlaggen van verschillende Europese landen hangen. In Nyons komen de renners tijdens hun tocht door het centrum twee rotondes tegen. Na de tweede rotonde begint de weg alvast omhoog te lopen, we gaan weer een soort van klimmen. De komende tien kilometer loopt het steeds een beetje omhoog, we komen ongeveer 200 meter hoger uit. Het is vooral heel veel vals plat dus, als we langs de olijfgaarden Nyons verlaten en op weg gaan naar Rousset-les-Vignes. Dit klimmetje, voor zover je van een klim mag spreken, heeft zelfs een naam. De Col de Novezan, jawel. Een paar kilometer aan 2,5% en een aantal nog vlakkere kilometers, dat hadden we zonder naam ook wel afgekund. Na een tijd komen we uit in het dorpje Novezan, vandaar de naam. Hier slaan we bij een rotonde rechtsaf, waarna het nog een beetje verder omhoog gaat naar Rousset-les-Vignes. Dit gezellige dorpje bereiken we na 112 kilometer. Hier hebben ze niet alleen olijfgaarden, we zien inmiddels ook een boel wijngaarden verschijnen. De weg wordt in Rousset-les-Vignes wat smaller, terwijl het meteen naar beneden gaat. Aan de rand van het dorp volgt er een vrij scherpe bocht naar rechts, daarna fietsen we weer een aantal kilometers op een makkelijkere manier verder langs de wijngaarden. Een kilometer of vijf gaat het naar beneden, maar niet op een al te lastige manier. Vooral veel rechtdoor, onzichtbaar naar beneden. De wijngaarden zijn dan weer niet onzichtbaar, er komt werkelijk geen eind aan. Na een tijd komen we een rotonde tegen, waar we linksaf slaan. Op weg naar Taulignan zien we ook wat lavendelvelden in beeld, ter variatie. Kort na de bocht naar links gaat het zowaar een halve kilometer omhoog, maar daarna gaat het weer lichtjes naar beneden tot in Taulignan. Dit dorpje, dat we na 119 kilometer bereiken, heeft een historisch stadscentrum. We rijden bijna recht op de oude stadspoort af en fietsen daarna langs de stadsmuren af. Pittoresk weer hoor, ze weten het altijd wel uit te zoeken in de Tour.

5172377-diaporama.jpg

Buiten Taulignan slaat het peloton rechtsaf, ze gaan op weg naar Salles-sous-Bois. De komende vijf kilometer is het zo goed als vlak, het enige nadeel is dat we over een weg rijden met wat verlept asfalt. Het gaat wel vooral rechtdoor, tot in Salles. Daar liggen er wel wat bochten op de renners te wachten, waarna ze buiten het dorp aan de eerste gecategoriseerde klim van de dag beginnen. In Salles-sous-Bois zelf begint de weg al voorzichtig omhoog te lopen, daarna gaan we vier kilometer klimmen aan ongeveer 4%. De Col de Serre Colon is derhalve slechts een klimmetje van de vierde categorie, enorm lastig is het niet. Wel bochtig, vooral in het begin komen we een paar mooie bochten tegen. Tijdens het steilste stuk tikken we net de 6% niet aan, de rest stijgt vooral aan 4%. Richting de top, die we na 130 kilometer bereiken, wordt het nog wat makkelijker. Aan de andere kant van de Col de Serre Colon gaat er gedaald worden richting Montélimar, een plaats die we over 14 kilometer bereiken. Groen klimmetje wel, de Serre Colon. Op de top zien we ook wat windmolens staan, dat vind ik toch altijd meer iets voor Spanje. De afdaling begint makkelijk, al was het asfalt hier in 2014 niet optimaal. Na een tijdje eigenlijk volledig rechtdoor gereden te hebben komen we ineens een aantal bochten tegen, een stuk of zeven achter elkaar. Toch even slalommen, waarna het weer wat rechter naar beneden gaat. Na een kilometer of vijf dalen sluit de weg waarover we aan het dalen zijn aan op een andere, bredere weg. Er volgen nog wel wat bochten, maar al snel is het dalen gedaan. Goed, de weg loopt nog wel een beetje verder naar beneden, maar dit noemen we gewoon vlak. Het gaat rechtdoor tot in Espeluche, waar de renners wel wat bochten en een rotonde tegenkomen. Iets smallere passage in het dorp, maar buiten Espeluche gaan we vrolijk een kilometer of zeven rechtdoor tot we de buitenwijken van Montélimar binnenfietsen. In deze stad waren we in 2016 nog, toen ging hier een rit van start. Het is de stad van de noga, daarvan produceren ze hier zo ongeveer 3000 ton per jaar. Nogamuseum erbij, je kent het wel. Kasteeltje ook, niks mis mee. Na 144 kilometer rijden we Montélimar binnen, nog 40 kilometer te gaan tot aan de finish.

chateau-adhemar-montelimar.jpg

Bij het binnenrijden van Montélimar komen we een rotonde tegen, daarna fietsen we over het industrieterrein richting het centrum. Als we door de eerste woonwijken rijden gaat de weg lichtjes naar beneden. Bij de volgende rotonde gaat het naar rechts, daarna gaat het een tijd rechtdoor tot aan de volgende rotonde. Daar gaat het naar links, waarna we naar het centrum van Montélimar rijden. We rijden over de Roubion en zien het kasteel op de heuvel liggen. Het centrum rijden we niet in, we slaan aan de andere kant van het water linksaf en rijden over een weg met nogal wat rotondes langs de historische kern af. Eenmaal buiten de stad rijden we over een brede edoch lichtelijk bochtige weg richting Le Teil, daar waar de volgende rit van start zal gaan. Via een flinke brug rijden we over het Canal Dérivation de Montélimar en vervolgens rijden we na 152 kilometer Le Teil binnen. Over Le Teil ga ik lekker helemaal niks zeggen, dat doen we morgen wel. Vlak voor we Le Teil definitief betreden rijden we eerst nog over de Rhône, ze hebben hier best een kicken bruggetje neergezet, de Pont du Teil. Enfin, daarna slaan we heel snel rechtsaf en laten we Le Teil voorlopig even voor wat het is. Het gaat nu drie kilometer rechtdoor over een vlakke weg, daarna gaan we bij de volgende rotonde naar links, waarna het nog een kilometer of vier vooral rechtdoor gaat over behoorlijk vlakke wegen. Uiteindelijk komen we uit in Meysse, waar het peloton linksaf slaat. Niet lang daarna loopt de weg omhoog, we gaan beginnen aan de tweede en ook meteen laatste gecategoriseerde klim van de dag, de Côte de Saint-Vincent-de-Barrès. Klimmetje van de vierde categorie, ongeveer drie kilometer aan 4%. Spannend is anders, tijdens het steilste stuk gaat het amper aan 5% omhoog. Ach, het is in ieder geval wel een vrij mooie klim. Brede weg, aan de zijkanten af en toe weer wat mooie rotswanden. Richting de top, die we na 167 kilometer bereiken, wordt het terrein wel weer wat meer open. Voorbij de top rijden we langs de akkers langs Saint-Vincent-de-Barrès, een dorpje dat iets hoger op de heuvel ligt. Van een afstandje zien de renners de restanten van een oud kasteel, ziet er ook in het dorp zelf niet verkeerd uit.

tour-de-france-2020-stage-5-climb-n2-407f2f345d.jpg
place-tourette-saint-vincent-de-barres.jpg

Na het klimmetje is het een kilometer vrij vlak, vervolgens begint de weg wel naar beneden te lopen. Vooral rechtdoor, in eerste instantie dus langs Saint-Vincent-de-Barrès. Hier wordt de brede weg wel even gesplitst door wat vluchtheuvels, maar op dat punt na is het voorlopig vrij makkelijk fietsen. Drie kilometer gaat het licht naar beneden, met alleen wat flauwe bochten onderweg. In de buurt van Saint-Lager-Bressac is het ondertussen zo goed als vlak geworden, ook hier komen we op een aantal vluchtheuvels na verder geen obstakels tegen. We bevinden ons nog steeds op het terrein van de boeren, links en rechts zien we vooral veel akkers verschijnen. Langs die akkers gaat het een paar kilometer behoorlijk rechtdoor over een vrij vlakke weg, tot we in Planas een rotonde tegenkomen. Richting die rotonde gaat het wel weer kort naar beneden, waarna we bij die rotonde naar links gaan. Op zich best een link punt, met flinke vaart op de rotonde af en daarna natuurlijk weer een verhoging in het midden van de weg. Kan eventueel wel een chute plaatsvinden, zo op tien kilometer van het eind. Na die rotonde is het wel weer even een aantal kilometer wat makkelijker. De renners fietsen langs Chromérac, we bevinden ons nu alweer op 6,5 kilometer van het eind. In Chromérac komen we drie rotondes tegen, terwijl de weg inmiddels al een tijdje omhoog aan het lopen is. In en rond Chromérac loopt het ongeveer twee kilometer omhoog aan 3% gemiddeld, met heel kort een wat steiler stukje aan 5%. Na de laatste rotonde in Chromérac gaat het kort naar beneden, onderweg naar Alissas. Hier komt de volgende rotonde in beeld, terwijl we opnieuw omhoog gaan. Weer een kilometer of twee in stijgende lijn, maar wel met wat vlakkere fases tussendoor. Richting het eind van dit stuk halen we zelfs nog even de 5,4% blijkbaar. Daarna duiken we weer kort naar beneden, richting een rotonde die op 2,5 kilometer van het eind volgt. Een lastig punt, vooral omdat we de rotonde in volle vaart naderen. Daarna wordt de weg ook nog wat smaller omdat we onder een oude spoorbrug door moeten fietsen. Je mag hier zowel links als rechts passeren, ik zou denk ik toch voor rechts gaan. Na de rotonde is het een paar meter vlak, maar dat duurt niet lang. Al snel begint de weg opnieuw te stijgen, tot op iets meer dan een kilometer van het eind. Het steilste stuk van de finale komen we hier tegen, het gaat heel kort aan 6,4% omhoog. Voorbij dit lastigste punt wordt het weer wat vlakker, waarna we onder de boog van de laatste kilometer door gaan rijden. Ook hier komen we weer een rotonde tegen, terwijl de weg wat smaller is geworden door een vluchtheuvel in het midden. Ook deze rotonde naderen we weer in dalende lijn, al met al best een technische finale. Bij de rotonde gaan we naar rechts, daarna gaat het nog even een meter of 200 omhoog. Vervolgens zal het in de laatste meters van de rit zo goed als vlak zijn. De weg is weer breed, wel komen we nog een rotonde tegen op 300 meter van het eind, waarna de weg flauw naar links blijft lopen tot aan de finish. Ik denk dat ik deze finale niet helemaal snap, de straat waar we finishen lijkt eigenlijk meer een achterafweggetje te zijn. Mag hopen dat ze hier nog wat nieuw asfalt neerleggen voor de gelegenheid, via Streetview lijkt het in ieder geval nergens op. Enfin, wel spektakel. Ook wat waard. Al las ik net ergens dat het wel de bedoeling is dat die rotonde op een meter of 300 van het eind weggehaald gaat worden, dat zou al iets schelen. Nieuw laagje asfalt erbij en het lijkt misschien zelfs op een normale fininish, al blijft je die lange flauwe bocht naar links wel houden.

Eg2AbMVWsAAuho0?format=jpg&name=medium
djxkX87.png
c80ed
PSkglPB.png

Na 183 kilometer eindigt de rit in Privas, een stadje met 8.700 inwoners in de Ardèche. Partnerstad van Zevenaar, wow. Eén keer eerder was de Tour hier. In 1966, een eeuwigheid geleden. De 15e rit van die Tour vertrok vanuit Privas. De aankomst zou zijn in Bourg d'Oisans, alwaar de Bask Luis Otaño als eerste over de streep kwam. Sindsdien is de Tour nog wel eens door Privas gereden, maar er vertrok nooit meer een rit en er kwam ook nog nooit een rit aan. In 2015 passeerden we hier, vijf jaar later krijgen ze in dit stadje eindelijk de eerste aankomst voorgeschoteld. Privas is zelfs de hoofdstad van de Ardèche, daarmee is het blijkbaar de kleinste hoofdstad van eender welk departement. De stad schijnt bekend te zijn vanwege de slag om Privas in 1629, toen kwam Lodewijk XIII hier langs om de Hugenoten in de pan te hakken. De oude brug in het dorp, die uit de 12e eeuw stamt, is daarom later naar hem vernoemd. Overigens finishen we niet eens echt in Privas, we bevinden ons in een van de buitenwijken. Lac, het oudst bewoonde deel van de gemeente. Hier zijn de restanten van een oude Romeinse villa gevonden, wat me overigens nog geen reden lijkt om er dan maar plompverloren in het midden van het niets te finishen. Een aankomst in Privas zelf had toch meer de verbeelding gesproken. Misschien wel met uitzicht op de Tour Diane de Poitiers, een kicken gebouwtje dat vernoemd is naar de voormalige barones van deze plek. Ik moet zeggen dat ik Privas verder niet heel erg vind imponeren, al is het door de locatie in de Ardèche wel een populaire plek. Hotels, campings, noem het allemaal maar op. Je zal alleen wel een stukje moeten reizen om de echt mooie plekjes tegen te komen. Al kun je in Privas zelf wel nog genieten van de locale specialiteit, de kastanje. Gekonfijte kastanje, zelfs. De marron glacé, een kastanje met een hoop suiker. Ik begin er zelf niet meteen van te watertanden, maar het is hier echt een delicatesse. Het idee is blijkbaar ooit bedacht door Clement Faugier, een voormalig burgemeester van Privas. Ze houden in Privas sowieso wel van eten, er is jaarlijks een voedselfestival en een kastanjefestival. Je moet toch wat om de boel een beetje op te vrolijken.

privas-26349_w800.jpg

In Gap wordt het overdag 23 graden, geen kans op regen en weinig wind. In Privas ongeveer hetzelfde verhaal, al schijnt het daar harder te gaan waaien. Als dat klopt krijgen we toch best wat tegenwind in de laatste kilometers. Ik zie Ewan zich nu alweer verschuilen achter alle grote jongens, brrr. Beginnen doen we om 13:10, na een neutralisatie van tien minuten gaat het om 13:20 echt van start. De meelezende mannen van Eurosport zijn er uiteraard meteen weer bij, hallo Jan en Bobbie. :W Sorry dat ik altijd zoveel lelijke dingen over jullie zeg, maar van de andere kant kunnen jullie het ook moeilijk met me oneens zijn toch? Sporza is er om 14:20 bij en de NOS, who gives a fuck? De finish wordt verwacht tussen 17:18 en 17:41.

800px-Tour_Diane_de_Poitiers.JPG

De vorige voorspelling klopte zowaar heel aardig, het kan dus wel. Nou, dan kunnen we weer vol vertrouwen door naar de volgende. Dit wordt weer een sprint, maar dan wel een iets andere dan normaal. Toch een finale met wat hoogteverschil, al is het ook weer niet zo lastig dat we ineens met een piepklein groepje gaan sprinten. Nee, de meeste sprinters moeten hier wel een eind kunnen komen. Hoewel het dus wel een beetje hard gaat waaien, onderweg krijgen we bijvoorbeeld in Montélimar nog meer wind voorgeschoteld. In het stuk na Montélimar staat de wind vooral tegen, dus daar gaan we geen waaiers meer krijgen. In het stuk voor dit stadje zijn er wel wat stroken waar de wind wat gunstiger staat. Kan toch wat extra nervositeit toevoegen aan de rit, hoewel de wind op basis van de huidige voorspellingen net niet goed genoeg staat. Na Montélimar sowieso niet meer en vanuit daar is het nog 40 kilometer tot de finish. Hoe dan ook, zoiets kan wel zorgen voor extra gedoe, dus we kunnen wel een sprintje gaan krijgen van de echte krachtpatsers. Wij denken dan natuurlijk allemaal aan één man. Een legende, eigenlijk. De man die gisteren twee kilometer op kop reed. Dat hebben we nog nooit iemand zien doen. Iedereen zat af te zien in zijn wiel. Impressionant. Hallucinant. Het was dat hij de tegenstand ook wat gunde, anders had hij gewoon zo door kunnen rijden tot aan de finish. 25 gemiddeld, jongens toch. Amai.
1. Van Aert. Wout. Van Aert. De man, de legende. De beste wielrenner ooit? Zelfs als simpele knecht weet hij meer aandacht te genereren dan de winnaar van de rit. Want ja, die Roglic werd wel mooi in een zetel naar de finish gebracht door Wout. Wout had eigenlijk kunnen winnen, moeten winnen misschien wel. Zoals hij iedere rit kan winnen, want Wout doet iedere dag dingen die wij andere mensen nog nooit hebben zien doen. Zo nam hij bijvoorbeeld tijdens de derde rit de fiets van iemand anders mee met zijn voet, een paar meter zelfs. Hebben jullie dat ooit iemand anders zien doen? Ik niet. Wout is uniek. Er is geen tweede Wout. Van Aert. Wout Van Aert. Een fenomeen. Majestueus. Hij mag. De ketens worden losgebroken. Het juk van Jumbo-Visma valt van zijn schouders. De weg wordt vrijgemaakt en hij sprint iedereen los uit het wiel. Ze zien hem niet meer terug, ze ruiken alleen in de verte nog wat benzinelucht. Van Aert steekt de handen in de lucht, België steekt de handen in de lucht. Michel en José gaan staan. Karl krijgt er spontaan een hanekam van. Delirium.
2. Bennett. Een meter of 100 achter Van Aert gaat Sam Bennett als tweede over de streep bollen. Een Bennett in goede doen kan dit soort finales ook wel aan. Het mag van hem ook wel tijdelijk wat lastiger zijn, met daarna een vlakke uitloper. Is goed voor de explosieve beentjes. Bovendien moet de Patbonus toch een keer getoond worden aan het publiek, anders wint de Denkbonus.
3. Sagan. Valt toch een beetje tegen he? Als hij inderdaad achter Bennett eindigt is ie waarschijnlijk mooi z'n groene trui kwijt, dat zou toch wel bijzonder zijn. Of nouja, eigenlijk ook weer niet. Het is het gewoon niet meer helemaal, en dat zie ik tijdens deze Tour niet meer veranderen. Een derde plek is eigenlijk nog genereus, maar dat ligt ook deels aan het feit dat ik Ewan niet erken. Achja, als het gaat waaien wappert die pygmee er vanzelf wel af. Laten we daar op hopen.
4. Nizzolo. Kampt toch met wat probleempjes, blijkbaar. Beetje last van de maag of van de darmen ofzo, desalniettemin derde tijdens de vorige sprintrit. Dit is wel iets lastiger, maar dat is eigenlijk helemaal niet slecht voor Nizzolo. Hij laat toch met enige regelmaat zien dat hij de lastigere parcoursen ook prima aankan.
5. Trentin. Gewoon, om Krek te pesten.
Koffieplanterwoensdag 2 september 2020 @ 17:42
Venturinigod.
Frozen-assassinwoensdag 2 september 2020 @ 17:42
Van kwart wiel naar de rest staat niet op foto :?
El-Stinhowoensdag 2 september 2020 @ 17:42
WERELDCOUREUR
BESTE COUREUR VAN HET MOMENT
NIEMAND DOET DAAR IETS VAN AF

God, Almachtige, Jezus, Alfa, Omega. Wout _O_.
supernigerwoensdag 2 september 2020 @ 17:42
JUMBO KOEKOEK
El-Stinhowoensdag 2 september 2020 @ 17:42
4cce9c030afa7283526a5bd4943bdc09.png
DeeBeewoensdag 2 september 2020 @ 17:42
WoutGod
Lucyintheafternoonwoensdag 2 september 2020 @ 17:42
Geweldig dit.
noodgangwoensdag 2 september 2020 @ 17:42
Wuyts heeft een extra pakje tissues nodig
Dale__Cooperwoensdag 2 september 2020 @ 17:42
Sunweb wel erg goed.
XSbigwoensdag 2 september 2020 @ 17:43
Je gunt Bol nu ook wel een rit.
Zwansenwoensdag 2 september 2020 @ 17:43
Respect voor Bol ook.
-XOR-woensdag 2 september 2020 @ 17:43
Belgisch commentaarhokje gewit.
Mansjesterwoensdag 2 september 2020 @ 17:43
En driekwart peloton bergop eraf rijden en een sprint winnen

Wout is een hele grote
Toby56woensdag 2 september 2020 @ 17:43
Merckxiaans.
ijs_beerwoensdag 2 september 2020 @ 17:43
Wout. _O_
AllesKaputtwoensdag 2 september 2020 @ 17:43
quote:
1. Van Aert. Wout. Van Aert. De man, de legende. De beste wielrenner ooit? Zelfs als simpele knecht weet hij meer aandacht te genereren dan de winnaar van de rit. Want ja, die Roglic werd wel mooi in een zetel naar de finish gebracht door Wout. Wout had eigenlijk kunnen winnen, moeten winnen misschien wel. Zoals hij iedere rit kan winnen, want Wout doet iedere dag dingen die wij andere mensen nog nooit hebben zien doen. Zo nam hij bijvoorbeeld tijdens de derde rit de fiets van iemand anders mee met zijn voet, een paar meter zelfs. Hebben jullie dat ooit iemand anders zien doen? Ik niet. Wout is uniek. Er is geen tweede Wout. Van Aert. Wout Van Aert. Een fenomeen. Majestueus. Hij mag. De ketens worden losgebroken. Het juk van Jumbo-Visma valt van zijn schouders. De weg wordt vrijgemaakt en hij sprint iedereen los uit het wiel. Ze zien hem niet meer terug, ze ruiken alleen in de verte nog wat benzinelucht. Van Aert steekt de handen in de lucht, België steekt de handen in de lucht. Michel en José gaan staan. Karl krijgt er spontaan een hanekam van. Delirium.
Frozen-assassinwoensdag 2 september 2020 @ 17:43
Sparen voor het WK :')

Hij moet werken, Michel
Mani89woensdag 2 september 2020 @ 17:43
Ongekend.

d3c08a4807.png
OProgwoensdag 2 september 2020 @ 17:43
HET IS FANTASTISCH!!
naatje_1woensdag 2 september 2020 @ 17:44
Ik kan mijn pick m wel stoppen inmiddels
Pedrosowoensdag 2 september 2020 @ 17:44
Volgend jaar Evenepoel en Van Aert die alle etappes gaan winnen in de Tour.
Tjackawoensdag 2 september 2020 @ 17:44
Van AertGOAT
El-Stinhowoensdag 2 september 2020 @ 17:44
CCC gaat ook redelijk af.

Van Avermaet komt achter Alaphilippe, Yates, Bernal, Miguel binnen.
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 17:44
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:43 schreef AllesKaputt het volgende:

[..]

Ik zat er boenk op.
Toby56woensdag 2 september 2020 @ 17:44
Z'n eigen trein nekt Bol.
Van Aert lag al op hogere snelheid toen Bol werd afgezet.
Slim werk.
naatje_1woensdag 2 september 2020 @ 17:44
quote:
18s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:44 schreef naatje_1 het volgende:
Ik kan mijn pick m wel stoppen inmiddels
Hoewel, 11 is niet verkeerd
johannes_vermeerwoensdag 2 september 2020 @ 17:44
De Belg gaat deze rit nu nog eens integraal herhalen, wat een genot was dit.
Zorrowoensdag 2 september 2020 @ 17:45
Er zijn mensen die beweren dat Bol in geen etappe in de top 10 zou eindigen deze Tour.
WAvanBurenwoensdag 2 september 2020 @ 17:45
Mevrouw Wuyts zal komende week geen kind meer hebben aan Michel, zijn jongeheer is komende week niet meer inzetbaar.
naatje_1woensdag 2 september 2020 @ 17:45
"Most easy stage I ever did"
Lucyintheafternoonwoensdag 2 september 2020 @ 17:45
Genot
Toby56woensdag 2 september 2020 @ 17:45
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRivkaaaah
Lucyintheafternoonwoensdag 2 september 2020 @ 17:46
Daar is IE.
Doevelaerwoensdag 2 september 2020 @ 17:46
Iedereen bij Jumbo morgen mokerslecht. Twee dagen op rij zuipen gaat je niet in de koude kleren zitten.
Pedrosowoensdag 2 september 2020 @ 17:46
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:45 schreef WAvanBuren het volgende:
Mevrouw Wuyts zal komende week geen kind meer hebben aan Michel, zijn jongeheer is komende week niet meer inzetbaar.
Ook wel terecht, zou bij VDP niet anders zijn bij de NOS.
El-Stinhowoensdag 2 september 2020 @ 17:46
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:44 schreef El-Stinho het volgende:
CCC gaat ook redelijk af.

Van Avermaet komt achter Alaphilippe, Yates, Bernal, Miguel binnen.
Trentien 38e.
Lucyintheafternoonwoensdag 2 september 2020 @ 17:46
KETONEN
ijs_beerwoensdag 2 september 2020 @ 17:47
Nog harder werken voor de ploeg zegt ie. _O-
hhh38woensdag 2 september 2020 @ 17:48
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:46 schreef El-Stinho het volgende:

[..]

Trentien 38e.
Schandalig, deze aankomst was voor Trentèn en GVA allebei perfect
-XOR-woensdag 2 september 2020 @ 17:48
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:44 schreef Pedroso het volgende:
Volgend jaar Evenepoel en Van Aert die alle etappes gaan winnen in de Tour.
+WvA groen en Evenepoel geel en bollen.
VoMywoensdag 2 september 2020 @ 17:48
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:44 schreef Toby56 het volgende:
Z'n eigen trein nekt Bol.
Van Aert lag al op hogere snelheid toen Bol werd afgezet.
Slim werk.
Ja, de trein miste de topvaart waardoor vAert ook makkelijk buitenom kon.
El-Stinhowoensdag 2 september 2020 @ 17:49
Goed verhaal, Greg.
Pedrosowoensdag 2 september 2020 @ 17:49
Van de Poel moet ook maar eens naar een echte ploeg gaan om grote stappen te maken ipv bij de kneuzenkermis waar hij nu in rijdt.
-XOR-woensdag 2 september 2020 @ 17:50
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:46 schreef Pedroso het volgende:

[..]

Ook wel terecht, zou bij VDP niet anders zijn bij de NOS.
Zelfs tijdens de hoogtijdagen van het Nederlands wielrennen wist deMart nog nodig kippetje te prikken tijdens zwoele Franse zomeravonden.
DecoAorestewoensdag 2 september 2020 @ 17:51
quote:
6s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:45 schreef Zorro het volgende:
Er zijn mensen die beweren dat Bol in geen etappe in de top 10 zou eindigen deze Tour.
;(

Ik zal het verhaal erachter maar eens uitleggen. Ik organiseer elk jaar een pooltje voor familie en vrienden, en de laatste jaren werken we met een categorieënsysteem, waarbij de beste renners in verhouding net wat minder punten kunnen halen. In de hoogste categorie zitten renners als Flip, Sagan en Roglic, in de laagste zitten de knechten en prutsers van het peloton. Nu heb ik dit jaar, mede door corona, wat minder aandacht besteed dan normaal aan dat categorieënsysteem, en ik heb Bol vreselijk onderschat en in de laagste categorie gezet. Toen kwamen de teams langzaam binnen en bijna iedereen ging natuurlijk voor Bol, toen heb ik een beetje zitten bluffen dat hij overschat en matig zou zijn enzo. Maar inmiddels ben ik wel genadeloos door de mand gevallen, iedereen loopt nu binnen met die vent omdat hij asociaal veel punten oplevert. Had echt geen idee dat hij zo goed was geworden.
hhh38woensdag 2 september 2020 @ 17:52
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:51 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

;(

Ik zal het verhaal erachter maar eens uitleggen. Ik organiseer elk jaar een pooltje voor familie en vrienden, en de laatste jaren werken we met een categorieënsysteem, waarbij de beste renners in verhouding net wat minder punten kunnen halen. In de hoogste categorie zitten renners als Flip, Sagan en Roglic, in de laagste zitten de knechten en prutsers van het peloton. Nu heb ik dit jaar, mede door corona, wat minder aandacht besteed dan normaal aan dat categorieënsysteem, en ik heb Bol vreselijk onderschat en in de laagste categorie gezet. Toen kwamen de teams langzaam binnen en bijna iedereen ging natuurlijk voor Bol, toen heb ik een beetje zitten bluffen dat hij overschat en matig zou zijn enzo. Maar inmiddels ben ik wel genadeloos door de mand gevallen, iedereen loopt nu binnen met die vent omdat hij asociaal veel punten oplevert. Had echt geen idee dat hij zo goed was geworden.
:D

Je had beter hier hoog van de toren kunnen blazen over hem, dan had je altijd wel ergens gelijk gehad
wimderonwoensdag 2 september 2020 @ 17:52
97 128 VIVIANI Elia COFIDIS ITA 02'01"

5f4fbfaccfda1-johan25.gif
Lucyintheafternoonwoensdag 2 september 2020 @ 17:52
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:49 schreef Pedroso het volgende:
Van de Poel moet ook maar eens naar een echte ploeg gaan om grote stappen te maken ipv bij de kneuzenkermis waar hij nu in rijdt.
Volledig op de weg richten (en in de winter in de blubber trainen voor mijn part), dit had hij al lang moeten doen. Als Van Aert dit kan dan kan MVP het zeker.
naatje_1woensdag 2 september 2020 @ 17:53
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:51 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

;(

Ik zal het verhaal erachter maar eens uitleggen. Ik organiseer elk jaar een pooltje voor familie en vrienden, en de laatste jaren werken we met een categorieënsysteem, waarbij de beste renners in verhouding net wat minder punten kunnen halen. In de hoogste categorie zitten renners als Flip, Sagan en Roglic, in de laagste zitten de knechten en prutsers van het peloton. Nu heb ik dit jaar, mede door corona, wat minder aandacht besteed dan normaal aan dat categorieënsysteem, en ik heb Bol vreselijk onderschat en in de laagste categorie gezet. Toen kwamen de teams langzaam binnen en bijna iedereen ging natuurlijk voor Bol, toen heb ik een beetje zitten bluffen dat hij overschat en matig zou zijn enzo. Maar inmiddels ben ik wel genadeloos door de mand gevallen, iedereen loopt nu binnen met die vent omdat hij asociaal veel punten oplevert. Had echt geen idee dat hij zo goed was geworden.
hahahaha
Mani89woensdag 2 september 2020 @ 17:54
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:52 schreef wimderon het volgende:
97 128 VIVIANI Elia COFIDIS ITA 02'01"

[ afbeelding ]
Tsja Viviani, hij heeft nog net geen.

Hier had ook een youtube filmpje kunnen staan.
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 17:54
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:52 schreef wimderon het volgende:
97 128 VIVIANI Elia COFIDIS ITA 02'01"

[ afbeelding ]
Je mist Taus he?
johannes_vermeerwoensdag 2 september 2020 @ 17:54
Nederlandse ploeg, Nederlandse vader, deze zege is van ONS w/
El-Stinhowoensdag 2 september 2020 @ 17:55
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:54 schreef johannes_vermeer het volgende:
Nederlandse ploeg, Nederlandse vader, deze zege is van ONS w/
En de analyse is vanavond van.. Bert De Backer, Zdenek Stybar, Tim Brys
Joost-mag-het-wetenwoensdag 2 september 2020 @ 17:58
Toch weeral een mooie overwinning van Gewiss Jumbo.
Koffieplanterwoensdag 2 september 2020 @ 18:02
Yates in het geel?
Koffieplanterwoensdag 2 september 2020 @ 18:02
Julian heeft een tijdstraf gekregen hoor ik op France 3, amai ze.
wimderonwoensdag 2 september 2020 @ 18:03
Best wel beschamend dat Nizzolo telkens zo vroeg alleen zit in de finale, met types als Walschijt, Boasson Hagen (en Gibbons) en voor een fase eerder Valgren in de ploeg.
franklopwoensdag 2 september 2020 @ 18:03
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:02 schreef Koffieplanter het volgende:
Julian heeft een tijdstraf gekregen hoor ik op France 3, amai ze.
Waarvoor?
Koffieplanterwoensdag 2 september 2020 @ 18:03
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:03 schreef franklop het volgende:

[..]

Waarvoor?
N.n.b.
wimderonwoensdag 2 september 2020 @ 18:03
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:03 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]

N.n.b.
Bidon in de Vinale.
Koffieplanterwoensdag 2 september 2020 @ 18:03
Bidon in de laatste 20 kilometer.
El-Stinhowoensdag 2 september 2020 @ 18:03
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:03 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]

N.n.b.
1b4c56136bd5d9a13aba9e9ff5b473d7.png
AllesKaputtwoensdag 2 september 2020 @ 18:04
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:03 schreef franklop het volgende:

[..]

Waarvoor?
Dat horloge was gejat?
franklopwoensdag 2 september 2020 @ 18:04
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:03 schreef Koffieplanter het volgende:
Bidon in de laatste 20 kilometer.
Ja dat is niet slim
AllesKaputtwoensdag 2 september 2020 @ 18:04
RIP Pat
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 18:04
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:03 schreef wimderon het volgende:
Best wel beschamend dat Nizzolo telkens zo vroeg alleen zit in de finale, met types als Walschijt, Boasson Hagen (en Gibbons) en voor een fase eerder Valgren in de ploeg.
Gibbons mocht vandaag op kop van het peloton rijden. Die is niet echt meer van nut nu hij met z'n gebroken rib zit.

Boasson Hagen is eigenlijk al met pensioen. Walscheid kan er gewoon helemaal niets van. Valgren begon nog wel leuk aan het jaar, maar is inmiddels weer terug op het niveau van 2019.

Ze missen Janse van Rensburg, zou je kunnen stellen.
franklopwoensdag 2 september 2020 @ 18:04
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:03 schreef El-Stinho het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
+20 dus
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 18:05
Alaphilippe was weer eens te nerveus? Dit is toch wel een stomme fout om te maken.
Koffieplanterwoensdag 2 september 2020 @ 18:06
twitter


(lol)
WAvanBurenwoensdag 2 september 2020 @ 18:07
Flip met al zijn ervaring, Pat zal woest zijn.
Koffieplanterwoensdag 2 september 2020 @ 18:08
Het gebeurde inderdaad op 17.8 kilometer.
kibowoensdag 2 september 2020 @ 18:08
Treintje van Sunweb was te langzaam, Cees zat zich te verbijten...
W.H.I.S.T.L.Ewoensdag 2 september 2020 @ 18:10
weten jullie dat Wout v Aert Nederlands spreekt?
beter dan ik zelfs
SPOILER
Echt waar, ik ben serieus
Koffieplanterwoensdag 2 september 2020 @ 18:11
Eg7B6BoXYAATRHf?format=jpg&name=small

Dit ziet er een beetje potsierlijk uit.
Cyan9woensdag 2 september 2020 @ 18:11
Yates in het geel, wat is dit dan.
Marcosswoensdag 2 september 2020 @ 18:12
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:08 schreef kibo het volgende:
Treintje van Sunweb was te langzaam, Cees zat zich te verbijten...
Dan had hij aan moeten gaan ;)
W.H.I.S.T.L.Ewoensdag 2 september 2020 @ 18:12
quote:
11s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:11 schreef Cyan9 het volgende:
Yates in het geel, wat is dit dan.
eigenlijk ook een Ineos renner toch
WAvanBurenwoensdag 2 september 2020 @ 18:12
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:11 schreef Koffieplanter het volgende:
[ afbeelding ]

Dit ziet er een beetje potsierlijk uit.
Inmiddels begint het wel te wennen eigenlijk die mondkapjes.
Frozen-assassinwoensdag 2 september 2020 @ 18:13
Is dat niet een bewussie oid? Nu deceuninck zegt verantwoordelijkheid niet te willen hebben kan je die maar beter afgeven.
Koffieplanterwoensdag 2 september 2020 @ 18:13
Yates staat op het podium, dus de bevestiging is daar.
Doevelaerwoensdag 2 september 2020 @ 18:13
Don Pat, kom er maar in
Tjackawoensdag 2 september 2020 @ 18:13
Wanneer was de laatste 1 en 2 van onze renners in de tour?
Koffieplanterwoensdag 2 september 2020 @ 18:13
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:13 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is dat niet een bewussie oid? Nu deceuninck zegt verantwoordelijkheid niet te willen hebben kan je die maar beter afgeven.
Welk voordeel halen ze daar precies uit met de etappe van morgen?
heywooduwoensdag 2 september 2020 @ 18:14
Sow, Wout is de allerbeste ooit.
Dale__Cooperwoensdag 2 september 2020 @ 18:14
Yates, bah.
Marcosswoensdag 2 september 2020 @ 18:15
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:13 schreef Frozen-assassin het volgende:
Is dat niet een bewussie oid? Nu deceuninck zegt verantwoordelijkheid niet te willen hebben kan je die maar beter afgeven.
Denk dat ze hem na morgen sowieso kwijt waren geweest.
Momowoensdag 2 september 2020 @ 18:15
twitter
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 18:17
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:15 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
tenor.gif?itemid=14221768
WAvanBurenwoensdag 2 september 2020 @ 18:19
quote:
Ik moest hier om gniffelen.
naatje_1woensdag 2 september 2020 @ 18:21
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:15 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Denk dat ze hem na morgen sowieso kwijt waren geweest.
Hoezo dat? Denk je dat hij eraf was gereden op die bult morgen?
Marcosswoensdag 2 september 2020 @ 18:22
quote:
14s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:21 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Hoezo dat? Denk je dat hij eraf was gereden op die bult morgen?
Nee, dat Roglic hem er weer uit had gesprint en met boni's de trui had gepakt.

En als ze vol doortrekken op het 1e deel, vraag ik me ook af of Alaflip erbij blijft, dat is zwaarder dan gisteren.
kibowoensdag 2 september 2020 @ 18:23
Wout ook nog de Baroudeur prijs ^O^
Steven184woensdag 2 september 2020 @ 18:24
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:04 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Gibbons mocht vandaag op kop van het peloton rijden. Die is niet echt meer van nut nu hij met z'n gebroken rib zit.

Boasson Hagen is eigenlijk al met pensioen. Walscheid kan er gewoon helemaal niets van. Valgren begon nog wel leuk aan het jaar, maar is inmiddels weer terug op het niveau van 2019.

Ze missen Janse van Rensburg, zou je kunnen stellen.
De Gib liep die gebroken rib toch al in Wallonie op?
Fretworkwoensdag 2 september 2020 @ 18:25
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:11 schreef Koffieplanter het volgende:
[ afbeelding ]

Dit ziet er een beetje potsierlijk uit.
Fijne foto
H.Vvivwoensdag 2 september 2020 @ 18:26
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:22 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Nee, dat Roglic hem er weer uit had gesprint en met boni's de trui had gepakt.

En als ze vol doortrekken op het 1e deel, vraag ik me ook af of Alaflip erbij blijft, dat is zwaarder dan gisteren.
Dan moeten er voor de favorieten wel boni's te rapen zijn. Ik denk niet dat Quick-Step nog een keer zo gek was om heel de ploeg op te offeren om de kopgroep terug te halen.
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 18:26
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:24 schreef Steven184 het volgende:

[..]

De Gib liep die gebroken rib toch al in Wallonie op?
Ja, blijkbaar. Maar is dan tijdens de eerste rit nog eens op die kant gevallen.
Steven184woensdag 2 september 2020 @ 18:26
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:26 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Ja, blijkbaar. Maar is dan tijdens de eerste rit nog eens op die kant gevallen.
Tsja, dat is niet prettig.
Scorpion_17woensdag 2 september 2020 @ 18:29
Sow. Yates gaat een keer niet mee voor t klassement en staat prompt in de gele trui.
Godshandwoensdag 2 september 2020 @ 18:35
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:44 schreef Pedroso het volgende:
Volgend jaar Evenepoel en Van Aert die alle etappes gaan winnen in de Tour.
MVDP wil wel voor zijn eeuwige rivaal van Aert dwars gaan liggen hoor. Lukt hem dan ook wel wat leuke etappes. Hij is wel kansloos tegen van Evenepoel in berg ritten.
Mexicanobakkerwoensdag 2 september 2020 @ 18:36
Wout wint dus de etappe én het rode rugnummer?
kibowoensdag 2 september 2020 @ 18:37
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wout wint dus de etappe én het rode rugnummer?
Wouten _O_
hhh38woensdag 2 september 2020 @ 18:39
Wel goed voor de aantijgingen dat de Tour Fransen altijd voortrekt, zijn we daar ook vanaf.
showtimerwoensdag 2 september 2020 @ 18:40
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:39 schreef hhh38 het volgende:
Wel goed voor de aantijgingen dat de Tour Fransen altijd voortrekt, zijn we daar ook vanaf.
Dat zijn vooral domme mensen. Organisatie is geen jury.
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 18:41
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:39 schreef hhh38 het volgende:
Wel goed voor de aantijgingen dat de Tour Fransen altijd voortrekt, zijn we daar ook vanaf.
De jury beslist dit, lijkt me.
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 18:41
Ah, het internet was weer eens sneller.
showtimerwoensdag 2 september 2020 @ 18:44
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:41 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ah, het internet was weer eens sneller.
Sorry, zal ik wijzigen?
Marcosswoensdag 2 september 2020 @ 18:47
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:26 schreef H.Vviv het volgende:

[..]

Dan moeten er voor de favorieten wel boni's te rapen zijn. Ik denk niet dat Quick-Step nog een keer zo gek was om heel de ploeg op te offeren om de kopgroep terug te halen.
Denk dat Tony Martin al een middagje achtervolgen heeft ingepland morgen.
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 18:47
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:44 schreef showtimer het volgende:

[..]

Sorry, zal ik wijzigen?
Doe niet zo mal.
showtimerwoensdag 2 september 2020 @ 18:48
SPOILER
A2TLG9e.jpg
#WerkenbijdeNOS

[ Bericht 81% gewijzigd door showtimer op 02-09-2020 19:43:57 ]
DecoAorestewoensdag 2 september 2020 @ 18:49
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 17:52 schreef hhh38 het volgende:

[..]

:D

Je had beter hier hoog van de toren kunnen blazen over hem, dan had je altijd wel ergens gelijk gehad
Het ergste is eigenlijk dat die vent steeds tweede of derde wordt. Als hij nou nog wint kan ik tenminste nog (als een boer met kiespijn, dat wel) juichen om het vlaggetje. Dit is het slechtste van beide werelden. :')
Zorrowoensdag 2 september 2020 @ 18:50
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:49 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Het ergste is eigenlijk dat die vent steeds tweede of derde wordt. Als hij nou nog wint kan ik tenminste nog (als een boer met kiespijn, dat wel) juichen om het vlaggetje. Dit is het slechtste van beide werelden. :')
Och, ik heb in mijn sportpools team ook de Gendt gekozen ipv Bol.

Ik zal toen wel gedronken hebben.
hhh38woensdag 2 september 2020 @ 18:53
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:41 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

De jury beslist dit, lijkt me.
Dat is altijd al zo toch? Weerhield mensen er niet van om te klagen
Immerdebestebobwoensdag 2 september 2020 @ 18:54
quote:
Houle staat er weer eens precies op ^O^
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 18:55
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:53 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Dat is altijd al zo toch? Weerhield mensen er niet van om te klagen
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:40 schreef showtimer het volgende:

[..]

Dat zijn vooral domme mensen.
Marcosswoensdag 2 september 2020 @ 18:55
twitter
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 18:59
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:55 schreef Marcoss het volgende:
[ twitter ]
Regels zijn regels, maar als iedereen eens had geweten hoe hard Grapperhaus de afgelopen maanden had gewerkt hadden ze niet zo moeilijk gedaan over al die foto's.
El-Stinhowoensdag 2 september 2020 @ 18:59
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:55 schreef Marcoss het volgende:
[ twitter ]
De emokaart.
kibowoensdag 2 september 2020 @ 18:59
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:49 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Het ergste is eigenlijk dat die vent steeds tweede of derde wordt. Als hij nou nog wint kan ik tenminste nog (als een boer met kiespijn, dat wel) juichen om het vlaggetje. Dit is het slechtste van beide werelden. :')
Cees is jong, lang, blond, nuchter, NH-er en beresterk.
Die gaat de komende jaren Wout, geblokte noren, bolle denen en italiaanse fop-sprinters totaal overklassen ^O^
Immerdebestebobwoensdag 2 september 2020 @ 19:00
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:55 schreef Marcoss het volgende:
[ twitter ]
Buitenspel is buitenspel, maar 10 cm buitenspel is geen buitenspel. Zoiets zei Arno Vermeulen toch? :'(
Immerdebestebobwoensdag 2 september 2020 @ 19:01
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:59 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Regels zijn regels, maar als iedereen eens had geweten hoe hard Grapperhaus de afgelopen maanden had gewerkt hadden ze niet zo moeilijk gedaan over al die foto's.
Nouja, Grapperhaus mag heel blij zijn dat de regels niet voor hem gelden, anders had ie nu een strafblad.
El-Stinhowoensdag 2 september 2020 @ 19:01
2783c6bafa3b6422c4c18e42eda4fd83.png
El-Stinhowoensdag 2 september 2020 @ 19:02
quote:
Julian Alaphilippe verloor vandaag het geel door een tijdstraf in de vijfde etappe, nadat hij in de laatste twintig kilometer een bidon had gepakt, wat niet is toegestaan. “Het is een beslissing van de wedstrijdofficials, het zij zo.”

Alaphilippe realiseerde zich niet dat hij iets had gedaan wat niet mocht. “Het was een erg lange en saaie etappe met een erg nerveuze finish. We probeerden geconcentreerd te blijven om het geel te behouden en de etappe te winnen met Sam (Bennett), maar hij pakte wel de groene trui, wat goed nieuws is.”

Dat hij nu de gele trui kwijt is, heeft hem niet ontmoedigd. “Het is geen probleem. Morgen verman ik mezelf en zullen we het vergeten.”
Opvallend nuchter.
Momowoensdag 2 september 2020 @ 19:04
twitter


:') |:(
Cyan9woensdag 2 september 2020 @ 19:06
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:04 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

:') |:(
Hef op, doe uit dat licht. ;(
Immerdebestebobwoensdag 2 september 2020 @ 19:07
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:04 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

:') |:(
dAgJEsVoLk ;)
Rellende_Rotscholierwoensdag 2 september 2020 @ 19:09
quote:
1s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:01 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Nouja, Grapperhaus mag heel blij zijn dat de regels niet voor hem gelden, anders had ie nu een strafblad.
Hij heeft geluk dat we hem niet tegen de muur zetten.
Immerdebestebobwoensdag 2 september 2020 @ 19:13
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Hij heeft geluk dat we hem niet tegen de muur zetten.
Practise what you preach blijft gewoon belangrijk. Hij was wel heel naïef om te denken dat hij door dit huwelijk stil te houden hij er mee weg zou komen. Dus dan had ie of alles echt volgens de regels moeten doen, of hij had niet zo'n grote mond moeten hebben over mensen die zich niet aan de regels hielden. Dan was ie nu echt veel meer gespaard gebleven.

Bij mij op het werk precies hetzelfde _O- Managers die mensen op de regels aanspreken, maar zelf er totaal geen rekening mee houden _O- En hoe onverwachts, dit wekt irritatie op.
H.Vvivwoensdag 2 september 2020 @ 19:13
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 18:47 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Denk dat Tony Martin al een middagje achtervolgen heeft ingepland morgen.
Dat zal best maar ik verwacht niet dat Jumbo voor ritwinst zal gaan. Dan zouden vooral de andere ploegen moeten rijden en die kans acht ik klein, waardoor een vroege vlucht een grote kans maakt op de ritzege.
showtimerwoensdag 2 september 2020 @ 19:14
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:02 schreef El-Stinho het volgende:

[..]

Opvallend nuchter.
Dat zou je eerder bij 3S verwachten.
Dagoduckwoensdag 2 september 2020 @ 19:16
Whaha, lollerflip.
Immerdebestebobwoensdag 2 september 2020 @ 19:17
@Rellende_Rotscholier, hij hoeft verder niet tegen de muur. Ik hoop dat zulke gasten gewoon wat reeeler zijn.
douwfwoensdag 2 september 2020 @ 19:27
schitterende preview met een nostradamus-gehalte tip. veel dank, petje af. we kijken uit naar de volgende. je hebt er een fan bij.
showtimerwoensdag 2 september 2020 @ 19:29
RR is een ledenmagneet voor Danny :)
Immerdebestebobwoensdag 2 september 2020 @ 19:33
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:29 schreef showtimer het volgende:
RR is een ledenmagneet voor Danny :)
TDF is een succes en WLR ook _O_
Marcosswoensdag 2 september 2020 @ 19:50
Jumbo was wel flink aan het slapen bij de waaiers overigens.. ze zetten het daarna wel vrij simpel recht (ook omdat het niet brak uiteraard), maar dit gaat Ineos wel vaker proberen waarschijnlijk.

(Vrijdag mogelijk om te beginnen)
TLCwoensdag 2 september 2020 @ 20:06
Voor de verandering eens een Brit in het geel, dat was lang geleden
hhh38woensdag 2 september 2020 @ 20:08
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:50 schreef Marcoss het volgende:
Jumbo was wel flink aan het slapen bij de waaiers overigens.. ze zetten het daarna wel vrij simpel recht (ook omdat het niet brak uiteraard), maar dit gaat Ineos wel vaker proberen waarschijnlijk.

(Vrijdag mogelijk om te beginnen)
Kan ook andersom natuurlijk. Je zou zeggen dat er met Martin, Van Aert, Gesink, Jansen en Dumoulin genoeg ervaring en capaciteit aanwezig is voor waaierrijden
Pino112woensdag 2 september 2020 @ 20:57
twitter
H.Vvivwoensdag 2 september 2020 @ 21:08
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:50 schreef Marcoss het volgende:
Jumbo was wel flink aan het slapen bij de waaiers overigens.. ze zetten het daarna wel vrij simpel recht (ook omdat het niet brak uiteraard), maar dit gaat Ineos wel vaker proberen waarschijnlijk.

(Vrijdag mogelijk om te beginnen)
Dat is ook wel het punt waarop Roglic te pakken is. Daar laat hij regelmatig steekjes vallen.
Doevelaerwoensdag 2 september 2020 @ 21:08
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:04 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
|:(
Open sollicitatie voor #werkenbijdeNOS
:')
Momowoensdag 2 september 2020 @ 21:26
twitter
Cyan9woensdag 2 september 2020 @ 21:29
Zware complotten hiero.
Faraday01woensdag 2 september 2020 @ 21:34
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 21:08 schreef H.Vviv het volgende:

[..]

Dat is ook wel het punt waarop Roglic te pakken is. Daar laat hij regelmatig steekjes vallen.
als het echt moet zou jumbo zelf een goede waaier moeten kunnen trekken met WvA, Panzerwagen, Dumoulin,Grundahl, Roglic en ook Gesink in mindere mate. Hoewel je niet lekker in de waaier zit als je na WvA op kop moet
crvwoensdag 2 september 2020 @ 22:32
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 21:34 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

als het echt moet zou jumbo zelf een goede waaier moeten kunnen trekken met WvA, Panzerwagen, Dumoulin,Grundahl, Roglic en ook Gesink in mindere mate. Hoewel je niet lekker in de waaier zit als je na WvA op kop moet
Volgens Gesink zit je achter der Panzerwagen ook vol met je smoel in de wind
Frozen-assassinwoensdag 2 september 2020 @ 23:01
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 19:13 schreef H.Vviv het volgende:

[..]

Dat zal best maar ik verwacht niet dat Jumbo voor ritwinst zal gaan. Dan zouden vooral de andere ploegen moeten rijden en die kans acht ik klein, waardoor een vroege vlucht een grote kans maakt op de ritzege.
Vlakke start zorgt wel voor matige kopgroep meestal