abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201635827
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 september 2021 08:42 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
In de kar

[ afbeelding ]
In de winterweide.
Door het natte weer in augustus is die wei niet gehooid, dus staat er nu veel hoog gras voor de rammetjes om zich mee te vermeien.
Mooie foto's hoor. De schapen vallen zowat weg in het groene gras.

Raken ze trouwens nooit gewond met hun hoorns?
pi_201636530
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:10 schreef Meridiaan het volgende:

[..]
Mooie foto's hoor. De schapen vallen zowat weg in het groene gras.

Raken ze trouwens nooit gewond met hun hoorns?
Vroeger hadden we wat metalen rasters staan met mazen van 20x20cm. Sommige schapen staken daar hun kop door en sommige (altijd dezelfden) wisten dan niet hoe ze achteruit met die hoorns er weer uit konden. Die rasters (om de fruitbomen) hebben we dus maar afgeschaft. Ze raakten niet gewond maar we vonden het toch wat gevaarlijk.

Ze verwonden elkaar wel, soms, met hun koppen, maar dan dan weer niet met de hoorns maar door gewoon keihard met de koppen tegen elkaar aan te knallen. Met opzet. En dan een paar meter achteruit en dan nóg een keertje! Boem! Joechei! Nog een keertje! Ooien doen dat trouwens ook, dus niet alleen de rammen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204228065
Tijd voor een lente-bericht!
Gewoonlijk dient dat zichzelf wel aan, in de vorm van een paar lammetjes.
Maar vorig jaar was het wat raar gelopen met de lammeren. We begonnen met een kudde van 12 schapen, 1 ram en 11 ooien. Eerst kwamen er een paar héle vroege (in december!), de rest erg vroeg in januari/februari. Van tien schapen, dus dat was een hele bups. Toen kwam er in april nog 1 lammetje, van de jongste ooi.
Toen hadden we een stevige kudde.

In augustus/september ging opeens een heel aantal ooien nóg een keer lammeren. Toen hadden we een enórme kudde. En met die verschillende leeftijden ook een best lastige kudde.

We hebben daarom alle rammen elders ondergebracht (een aantal levend, een deel naar de slacht), en de ooien hebben we ook al een deel van weg en komende weken en maanden gaan daar nog een aantal van weg. En de ooien zijn niet gedekt. We willen deze zomer nog maar 4 (jonge) ooien over hebben, en dan deze herfst er weer een ram bij. Eerste lammetjes worden dus pas lente 2023 verwacht...
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_204228091
Maar we hebben wel 2 nieuwe jonge kipjes. Van het oude toom is Berend er nog, en een rode matrone.
We hebben er een Sussex en een kruising Araucana bij genomen.

Hier opgesloten in het hok

Hier in de de ren

De Araucana legt al, en die legt groene eieren :D
pi_204230580
Leuk! Als ik nóg ruimer zou wonen, wilde ik ook kippen.
pi_204239685
Leuk! Eigen kippen, dat staat op mijn wenslijst voor oooooooit
pi_204259688
even bijgenieten hier in het topic :)

tegenwoordig hebben wij buren met schapen en die staan in de wei die aan onze tuin grenst
heerlijk

wel beetje soort van schapenlusten en geen lasten voor ons nu dus *O*
pi_204315056
quote:
17s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 18:26 schreef sigme het volgende:

Wat kan ik zeggen. Meestal is de herstart van het topic de lentebode.
Nu kwamen de eerste lammetjes van 2021 op 29 december 2020 :+. Geheel en totaal onverwacht _O-
Gelukkig was één van de twee lammetjes zo helder om naar mij te blaten; ik zou ze anders never nooit gezien hebben.

De supervroege lammetjes van vorige 'lente'. Van die twee lammetjes had er een een opvallend neusje: roze. Dat had ik nog niet eerder gezien bij onze schapen.
De moeder van deze twee lammetjes is Maria, wat ons leidsterschaap was. Maria is met pensioen en loopt nu op de grazige weiden van het Hoge Land.

Alle andere volwassen ooien zijn nu bij ons weg, wat wij nog hebben lopen zijn de ooilammeren van lente 2021.
Met als nieuw leidsterschaap:

Zie dat roze neusje! Ze heet Rosa.
pi_204360844
Berend doet verwoede pogingen om ons groenleggertje te onthoofden. Het leek afgelopen dagen wat beter te gaan, maar ik heb zojuist het groenleggertje opgepakt, drooggedept en in een apart hokje gezet.
Ik hoop dat ze morgenochtend nog leeft. Ik denk dat Berend de ochtend niet haalt. Ondanks z'n mooie kukel.

Ons gansje daarentegen blijft proberen om nieuw leven in te blazen. Ze zit nog altijd op drie eieren.
  Vis een optie? donderdag 7 april 2022 @ 17:16:12 #110
70532 loveli
N
pi_204361088
Soep..?
crap in = crap out
pi_204361190
quote:
11s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:16 schreef loveli het volgende:
Soep..?
Hanesoep. Geen kippesoep.
Het kipje had al een naam gekregen, wit met rood als ze was na hanebezoek, is ze vernoemd naar een ooit befaamde fokker: @KirmiziBeyaz
  vrijdag 8 april 2022 @ 00:21:30 #112
2651 svann
night-hawk
pi_204368072
quote:
8s.gif Op donderdag 7 april 2022 16:52 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ons gansje daarentegen blijft proberen om nieuw leven in te blazen. Ze zit nog altijd op drie eieren.
De enige gans die is gaan broeden?
seek electricity                     Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  Vis een optie? vrijdag 8 april 2022 @ 00:34:54 #113
70532 loveli
N
pi_204368091
quote:
7s.gif Op donderdag 7 april 2022 17:23 schreef sigme het volgende:

[..]
Hanesoep. Geen kippesoep.
"It's a living.."
Beterschap voor de groenlegger.
crap in = crap out
pi_204368673
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2022 00:21 schreef svann het volgende:

[..]
De enige gans die is gaan broeden?
Ja, dit jaar blijkbaar maar eentje! Eentje van de jonge helft. Vlekje, de moeder van die hele jongen helft heeft blijkbaar geen zin.

Een van de oude genten is geblesseerd, die heeft 1 poot waar hij niet op kan staan. Maar even zien of dat weer goed komt.
pi_204532177
Update.

De gans is gestopt met broeden. Inspectie leerde dat de drie eieren spoorloos verdwenen zijn. De geblesseerde gent is er nog wel. Dat van die poot komt niet meer goed, maar hij kan goed zwemmen en als het moet wel het land opkomen en een beetje hinken. Meestal graast hij vanuit de beek.

Kirmizi is er nog, en is zelfs al weer gaan leggen. Mooi groen. Haar beste vriendin, de witte Sussex, heeft vandaag d'r eerste eitje gelegd. De rode matrone is een dag ontdaan geweest van het verlies van Berend, maar de volgende dag was ze er wel overheen.

Maar euh, de schapen. We hebben ons oude leidsterschaap, Maria, met pensioen gestuurd, die loopt nu op Groning Hoge Land. Samen met nog twee jongere ooitjes uit onze kudde. Alwaar Maria vorig jaar zomer, eind juli, dus als eerste uit de kudde opeens nog een tweede keer lammerde. Twee rammetjes. Die konden daar natuurlijk niet blijven lopen, dus die hebben we begin december naar onze rammenweide gebracht.
Pomtiedomtiedom. Het Gronings Hoge Land is vandaag twee lammetjes rijker. Niet van Maria, zo erg is het nog net niet.
pi_204978266
Wij hebben zelf nu nog een kleinere kudde over, allemaal lammeren van vorig jaar. De oude ooien zijn allemaal weg.
Dit weekend was scheer-weekend.
Het liep niet helemaal soepeltjes; toen het eennalaatste schaap geschoren werd, sprong het laatste schaap dat nog aan de beurt moest komen over het 1e hek en kroop onder het 2e hek door en het 3e hek had ik al weer opgeruimd want dat is een beetje gevaarlijk. Toen moesten we de kudde opnieuw vangen, en dat terwijl er dus een aantal al geschoren waren en dus wel een tikje in de bonen. Maar het lukte, mede door het derde hek (een afrolbaar net) weer op te zetten. Dus toen alle 7 weer binnen de hekken, de ene wollige gevangen en ook die geschoren en toen aan de welverdiende koffie en toen hebben zich 2 schapen verstrikt in dat gevaarlijke net dus toen konden we die eerst weer lospuzzelen.

Maar: eind goed al goed.

Hier gaan er binnenkort nog drie van weg, die kunnen elders terecht en dan hebben wij nog een kudde van 4 ooien. In de herfst krijgen we weer een ram.
  maandag 6 juni 2022 @ 17:48:16 #117
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_204978351
Wie geschoren wordt, moet dan ook eigenlijk stil zitten!

Wat een mooitjes zijn het zo bij elkaar, zowel met als zonder winterwol.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_204981243
Oef wat een spanning! Maar gelukkig is het goed afgelopen.
pi_204982086
Gister regende het nogal. Stonden die arme schapen daar zonder jas. En op een stuk wei zonder stalletje. Ik vond ze er zo nat en sneu bij staan dat ik ze verzet heb na het weitje met stal. Ze kropen dankbaar in hun stal.
pi_205165503
Begin deze week is de helft van de ooien vertrokken, naar familie een endje verderop in Drenthe. Wij hebben nog vier ooien over. Die bleken flinke schade aan hun kop te hebben. Iets wat we afgelopen jaren wel eerder gezien hebben, toen steeds bij 1 schaap, maar elk jaar een ander schaap. Vee-arts had nooit een goed idee wat er aan de hand was.

Dankzij iemand die toevallig nét op het juiste googelde hebben we kunnen achterhalen wat er aan de hand is, en nu weet de vee-arts dus ook van het bestaan van deze vrij zeldzame aandoening die alleen bij het Drents Heideschaap voorkomt: aantasting door Hydrotaea irritans, kopvlieg.

Dus schapen hebben vies gif op hun rug gekregen en we hebben ze een weekje overdag uit het gras gehouden. Het ziet er nu iets beter uit.

Over de kipjes. Onze groenlegger was broeds, ik heb een setje broedeieren voor haar gehaald (de eigen eieren hebben bij gebrek aan haan weinig kans om tot kuiken te komen). Broeds zijn is best een zware aanslag op de kip. Na 10 dagen uit volle borst broeden verliet ze het nest, liep een dagje met haar vriendin en de rode matrone door het gras en stierf die nacht.

We hebben de twee overgebleven kippen bij het toom van de buren onder gebracht. Ze lijken daar zich snel thuis te voelen en erg blij te zijn met een haan (en de haan met hun).

En dan nu.. het echt vrolijke nieuws. Vandaag O+ . Vers van de pers O+ O+

pi_205166317
De missende eitjes! Wat schattig O+
  maandag 27 juni 2022 @ 22:27:24 #122
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_205166726
Ahw! Wat schattig! <3 En leuk ook zo die ganzenbaby-shower! O+
pi_205682660
Sfeerplaatje
pi_206110374
De ooien op de foto hierboven lopen nog steeds alleen. Hun verloofde zou eerst nog een maandje bij hun zusterkudde lopen, maar daar waart een Hongerige Wolf rond en de schapenhouder die onze andere ooitjes heeft overgenomen durft het niet aan om de kudde nu uit te gaan breiden.

Dus de langverwachte blijft nog een maand langer bij z'n huidige kudde lopen, wij willen 'm pas in november bij onze ooien hebben. Want wij gaan in oktober nog even op reis. De reismanden van de honden waren kats af (het hielp niet dat er katten in gezeken hadden).

Vandaag twee nieuwe manden gekocht. De honden zijn helemaal in hun nopjes. Zulke mooie manden hadden zij nog niet gehad.

De grijze mand met de krullenhond

De groene mand met de krullenhond

Krullenhond heeft één mand vrijgegeven voor de dappere edoch niet zo schrandere (en buitengewoon niet-fotogenieke) hond.
pi_206488267
quote:
7s.gif Op maandag 26 september 2022 17:14 schreef sigme het volgende:
de langverwachte blijft nog een maand langer bij z'n huidige kudde lopen, wij willen 'm pas in november bij onze ooien hebben
November. Nou ja, bijna november dan.
De langverwachte.

Hij heet Homme.

"Mag ik al mag ik al mag ik al?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')