SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door sigme op 13-06-2023 17:43:33 ]ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
quote:Op zaterdag 16 mei 2015 10:02 schreef sigme het volgende:
Oh, en er is een nieuwe hond.
Reu, 5 jaar oud. Baasje kan er niet meer voor zorgen, ernstig ziek. Via via hier beland.
't Gaat prima samen!
Nope. Dat stalletje staat er echt alleen maar voor mijquote:Op vrijdag 19 januari 2024 09:39 schreef loveli het volgende:
Is de mobiele stal al gebruikt voor iets anders dan gemoedsrust?
Wat een schatjesquote:Op maandag 5 februari 2024 17:34 schreef sigme het volgende:
Kijk, het is al weer lente!
[ afbeelding ]
Rosa, het leidsterschaap, neemt de leiding. Gister presenteerde ze twee lammetjes, een ooitje en een rammetje.
Homme is in oktober uit logeren geweest zodat er hier in maart geen lammetjes geboren worden. Hij was dus voor die tijd minstens dus door Rosa al uitgenodigd. En dikke kans dat de andere dames haar voorbeeld wel gevolgd hebben.
Nou, ze worden wel wat breed en schommelig als ze hoogdrachtig zijn. Maar we hebben wel eens gedacht dat er eentje wel bijna zou lammeren wegens brede schommeligheid en die deed er dan nog 5 maanden over (da's de complete draagtijd) en als ze hoogdrachtog zijn merken wij de dikke schommeligheid vaak pas op met terugwerkende kracht na lammerenquote:Op maandag 5 februari 2024 21:24 schreef Rearviewmirror het volgende:
[..]
Wat een schatjes![]()
![]()
Ook al kwamen ze als verrassing. Of zagen jullie het wel aankomen? (Kan je aan die wollige dieren zien, dat ze zwanger zijn?)
Nou ja…een Maart lammetje.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 11:50 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Op de valreep![]()
De ram is in de herfst een maand weggeweest, vanaf 8 oktober. Dan moesten lammetjes uiterlijk 1 maart geboren zijn
Hij heeft zich er twee jaar mee gered. Hinkelend.quote:Op vrijdag 8 april 2022 08:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, dit jaar blijkbaar maar eentje! Eentje van de jonge helft. Vlekje, de moeder van die hele jongen helft heeft blijkbaar geen zin.
Een van de oude genten is geblesseerd, die heeft 1 poot waar hij niet op kan staan. Maar even zien of dat weer goed komt.
Nou, op torenvalken hoefden we geen tien jaar te wachten. Er heeft zich gewoon deze lente een paartje torenvalkjes zich gemeld. Ze hangen rond het hok, zitten op de paal en soms in de kast.quote:Op zondag 27 augustus 2023 21:16 schreef sigme het volgende:
We gaan een poging doen het erf uit te breiden met wat wilde muizenvangers. Vanwege alsdat we wat veel muizen hadden afgelopen voorjaar wou liefste graag een torenvalkenkast.
Ik vond mij een torenvalkenkastenmaker, die maakte vanalles aan nestkasten, dus deed ik mijn lief een bosuilenkast en een torenvalkenkast kado.
De bosuilen schijnen graag in het bos te zitten, dus die kast hangt in de eikenrij:
[ afbeelding ]
Torenvalken daarentegen zitten graag in een toren, lekker vrij uitzicht. Toren hebben we niet zo paraat, maar vrij uitzicht wel.
Nu hoeven de juiste vogels alleen nog maar hun nesten in te komen nemen. Onze ooievaarspalen hebben meer dan 10 jaar gewacht op bewoners, maar uiteindelijk kwam er zowaar een ooievaarspaar voor de ooievaarspaal die nog intact was, dus geduld loont. Er waren destijds twee ooievaarsnesten klaargezet; de torenvalkkast hangt aan de paal waarvan het ooievaarsplateau niet duurzaam bleek. De ooievaar van de bewoonde paal zit wel met regelmaat als een pilaarheilige op deze paal; even de drukte van het nest ontvluchten. Dit jaar 3 jongen in het nest en dat is best vol wanneer de jongen wat groter zijn.
Je hebt luxe beesten. Kamperen is niets, het moet een bungalow zijn.quote:Op dinsdag 16 april 2024 13:49 schreef sigme het volgende:
Er was nog een ooi die op 1 maart nog niet gelammerd had. Omdat de ram in oktober uit logeren was geweest, kon er (in principe) tussen 1 maart en ~ 27 maart geen ooi moeten lammeren. Maar daarna dus weer wel.
Wacht die ene ooi totdat er een dag is met code oranje![]()
[ afbeelding ]
Gelukkig bemoedert ze haar twee rammetjes heel goed.
We hebben de kudde maar weer teruggehaald naar de wei-met-stalletje. In tegenstelling tot dat tentje willen ze best in dat stalletje
Verse lammetjesquote:
Ik moest lang nadenken wat the fuck je bedoeldequote:Op zaterdag 25 mei 2024 18:40 schreef z80 het volgende:
Werkt eitje schudden niet beter? ipv weghalen. Even goed klutsen en weer terug leggen.
Fijn vd schapen, naar vh ganzennest en nog naarder van stervende krulhond. Sterktequote:Op vrijdag 14 juni 2024 20:29 schreef sigme het volgende:
Update.
De schapen zijn geschoren; het was lastig een moment te vinden waarop dat kon. Mensenagenda's enerzijds, maar vooral het weer: schapen moeten tamelijk droog zijn en tijdens het scheren moet het zeker niet regenen.
Maar het is gelukt, de complete kudde liet zich netjes in de vangkooi drijven en omdat ik ze daar dan toch had, heb ik de lammeren allemaal van oormerken voorzien.
Het scheren ging ook goed, wel met klein oponthoud om een buitje te laten overtrekken, waarbij we de resterende wollige schapen maar even onder een zeiltje gezet hebben.
[ afbeelding ]
Een paar dagen eerder had het hier nogal tamelijk behoorlijk fors geregend, bijna 50mm. Dat leverde een bijzonder hoge waterstand in de beek op. Het ganzennest lag op de oever...
[ afbeelding ]
Aan de rechterkant zie je een ei drijven...
En het echt slechte nieuws: krulhond is stervende. Afgelopen week werd ze ziek; slecht eten, veel slapen, weinig fut, heel oppervlakkig ademen. Gister naar de dierenarts, die stuurde door naar het dierenziekenhuis. Alwaar een echo liet zien dat ze een tumor in haar hart heeft.
[ afbeelding ]
We hopen op nog wat redelijke dagen.
O bah, Sigmequote:Op vrijdag 14 juni 2024 20:29 schreef sigme het volgende:
Update.
De schapen zijn geschoren; het was lastig een moment te vinden waarop dat kon. Mensenagenda's enerzijds, maar vooral het weer: schapen moeten tamelijk droog zijn en tijdens het scheren moet het zeker niet regenen.
Maar het is gelukt, de complete kudde liet zich netjes in de vangkooi drijven en omdat ik ze daar dan toch had, heb ik de lammeren allemaal van oormerken voorzien.
Het scheren ging ook goed, wel met klein oponthoud om een buitje te laten overtrekken, waarbij we de resterende wollige schapen maar even onder een zeiltje gezet hebben.
[ afbeelding ]
Een paar dagen eerder had het hier nogal tamelijk behoorlijk fors geregend, bijna 50mm. Dat leverde een bijzonder hoge waterstand in de beek op. Het ganzennest lag op de oever...
[ afbeelding ]
Aan de rechterkant zie je een ei drijven...
En het echt slechte nieuws: krulhond is stervende. Afgelopen week werd ze ziek; slecht eten, veel slapen, weinig fut, heel oppervlakkig ademen. Gister naar de dierenarts, die stuurde door naar het dierenziekenhuis. Alwaar een echo liet zien dat ze een tumor in haar hart heeft.
[ afbeelding ]
We hopen op nog wat redelijke dagen.
quote:
We vonden Rosa gister ziek in de wei. Blauwtong, geen twijfel. Blazen rond neus/bek; dikke bek, dikke tong.quote:Op zondag 3 april 2022 08:42 schreef sigme het volgende:
[..]
De supervroege lammetjes van vorige 'lente'. Van die twee lammetjes had er een een opvallend neusje: roze. Dat had ik nog niet eerder gezien bij onze schapen.
De moeder van deze twee lammetjes is Maria, wat ons leidsterschaap was. Maria is met pensioen en loopt nu op de grazige weiden van het Hoge Land.
Alle andere volwassen ooien zijn nu bij ons weg, wat wij nog hebben lopen zijn de ooilammeren van lente 2021.
Met als nieuw leidsterschaap:
Zie dat roze neusje! Ze heet Rosa.
Ja, er is niet iets tegen te doen. Als ze heel ziek wordt dan pijnstilling, maar ook dat is schadelijk.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 07:53 schreef valentijn101 het volgende:
Dat klinkt niet goed. En nu? Uitzieken?
Je verzint het vast niet, dus ik ga Google eens aanslingerenquote:Op dinsdag 6 augustus 2024 09:38 schreef sigme het volgende:
maar er zijn dus besmette knutten in de buurt
Rosaquote:Op donderdag 8 augustus 2024 21:24 schreef sigme het volgende:
Rosa knapt behoorlijk op![]()
We hebben hadden hebben hebhadden plannen om alle ooien weg te doen en over te stappen op een kudde bestaande uit alleen maar rammen. Maar we hebben moeite om dat over ons hart te verkrijgen. Ik weet nog niet hoe dat gaat aflopen.
Zandvliegen is een bekendere naam, wij hebben ze ook, de reden dat ik nu bijna altijd met een lange broek aanloop.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 12:07 schreef flipsen het volgende:
[..]
Je verzint het vast niet, dus ik ga Google eens aanslingeren
En hopelijk gaat het snel beter met Rosa
Strikt genomen zijn zandvliegen een andere soort. Ik geloof dat knutten wel hetzelfde zijn als de Engelse midges.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:21 schreef Managarm het volgende:
[..]
Zandvliegen is een bekendere naam, wij hebben ze ook, de reden dat ik nu bijna altijd met een lange broek aanloop.
Aanvulling: koeien worden ook slachtoffer van blauwtong, maar minder (minder vaak, minder ziek, minder dood). Toch ook een paar duizend blauwtongdode koeien in 2023.quote:Er sterven de laatste dagen volgens de Nederlandse Schapen- en Geitenfokkers Organisatie (NSFO) tussen de 1.500 en 1.800 schapen per dag als gevolg van blauwtong. Dat is vergelijkbaar met de piek van vorig jaar, eind oktober 2023.
Volgens dierenarts Reinard Everts en algemeen directeur van NSFO waren de sterftecijfers vorig jaar behoorlijk indicatief voor het aantal zieke dieren. Zeven op de tien zieke schapen stierf toen aan de ziekte. Nu betekent 4.000 dode schapen in drie dagen tijd volgens hem dat er ruim 40.000 zieke dieren zijn. Hij schat in dat er op dit moment zo'n miljoen schapen en lammeren zijn in Nederland.
'Op zieke bedrijven loopt het percentage zieke dieren op tot 100 procent', schrijft hij. 'Met de snelheid van verspreiding zoals we die nu zien, is het aannemelijk dat vrijwel ieder schapenbedrijf in Nederland in 2024 een besmetting gaat meemaken. Als alle schapen op een bedrijf ziek worden, en één op de tien zieke dieren sterft, dan kan het aantal gestorven schapen voor het einde van 2024 gerust oplopen tot 100.000.'
Vorig jaar liep het 'knuttenseizoen' tot november. De knut is de verspreider van het virus. Het is dus waarschijnlijk dat de ziekteperiode nog een aantal maanden kan aanhouden. 'Daarmee wordt dit dodental een steeds realistischer scenario', schrijft Everts.
Vorig jaar stierven er 51.819 schapen aan blauwtong.
bron: https://www.nieuweoogst.n(...)ind%20oktober%202023.
Vandaag bij de nos het bericht dat de Rendac (kadaverdestructie) het ophalen van dode dieren niet kan bijbenenquote:De uitbraak van blauwtong heeft aan ruim 5500 runderen in Nederland het leven gekost [2023]. Op besmette bedrijven gaat ongeveer 1,2 procent van de dieren dood.
https://veeteelt.nl/gezon(...)-dood-door-blauwtong
Aangezien blauwtong een virusinfectie is, weet je of je dieren er ook veel weerstand tegen opbouwen (net zoals bij Corona) door besmet te raken. Want dat is natuurlijk op een bepaalde manier ook wat er gebeurd als je vaccineert. Belangrijkste vragen zijn dan hoe snel dat virus in de zandvliegen muteert en hoe lang de verhoogde weerstand aan houdt. Moet je de dieren periodiek vaccineren of is dat voorlopig eenmalig?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 09:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Strikt genomen zijn zandvliegen een andere soort. Ik geloof dat knutten wel hetzelfde zijn als de Engelse midges.
In de NL berichtgeving over blauwtong wordt het ook altijd aangeduid als knutten, maar ik kan me voorstellen dat nieuws over runderen & schapen niet iedereen bereikt. Maar voor wie het niet eerder gehoord heeft: er gaan massaal schapen en runderen aan dood, dit jaar dankzij eindelijk een vaccin, wat percentueel minder sterfte, maar het aantal besmettingen is groter.
Overzicht van de landelijke cijfers gister, en nog even de eindstand van vorig jaar:
[..]
Aanvulling: koeien worden ook slachtoffer van blauwtong, maar minder (minder vaak, minder ziek, minder dood). Toch ook vierduizend blauwtongdode koeien in 2023.
Vandaag bij de nos het bericht dat de Rendac (kadaverdestructie) het ophalen van dode dieren niet kan bijbenen
Volgens mij is dat allemaal nog vrij onduidelijk. Er zijn sowieso verschillende varianten van het virus, als ik de info nu goed lees is het niet zozeer mutatie van het virus alswel een stuk of 35 vaste varianten die (allang) bekend zijn. We zijn in NL heel lang blauwtongvrij geweest; ons klimaat was niet erg geschikt voor knutten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 09:50 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Aangezien blauwtong een virusinfectie is, weet je of je dieren er ook veel weerstand tegen opbouwen (net zoals bij Corona) door besmet te raken. Want dat is natuurlijk op een bepaalde manier ook wat er gebeurd als je vaccineert. Belangrijkste vragen zijn dan hoe snel dat virus in de zandvliegen muteert en hoe lang de verhoogde weerstand aan houdt. Moet je de dieren periodiek vaccineren of is dat voorlopig eenmalig?
Wij noemen ze al vanaf het begin zandvliegjes, daarom heb ik ook een lange broek aan tegenwoordig, in het begin zaten mijn onderbenen onder de steekplekken. We gaan de correcte naam gebruiken, knutten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 09:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Strikt genomen zijn zandvliegen een andere soort. Ik geloof dat knutten wel hetzelfde zijn als de Engelse midges.
In Spanje zitten zandvliegen, dus misschien zijn jouw stekers wel inderdaad zandvliegen. Als je blauwtong van ze krijgt zijn het knut (niet eens 100% zeker; er zijn ook andere dragers van BTV).quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 10:04 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij noemen ze al vanaf het begin zandvliegjes, daarom heb ik ook een lange broek aan tegenwoordig, in het begin zaten mijn onderbenen onder de steekplekken. We gaan de correcte naam gebruiken, knutten.
Ja, die hebben we ook, die brengen weer leishmania op honden over. Ik zag dat paardachtigen geen blauwtong krijgen, ezels ook weer blij.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 10:05 schreef sigme het volgende:
[..]
In Spanje zitten zandvliegen, dus misschien zijn jouw stekers wel inderdaad zandvliegen. Als je blauwtong van ze krijgt zijn het knut (niet eens 100% zeker; er zijn ook andere dragers van BTV).
Mensen krijgen -tot nu toe- geen blauwtong. Ik meen dat er wel eens een enkele hond het heeft opgelopen.
Maria, moeder van Rosa, was er slecht aan toe en de familie op het Hoge Land is op vakantie. Oppas vertrouwde het niet (zeer terecht). Maria lag met poten gestrekt al een paar uur stil, niet in de benen te krijgen, wou nauwelijks kop optillen. Dus ik ben maar even die kant op gereden.quote:Op zondag 3 april 2022 08:42 schreef sigme het volgende:
Maria, wat ons leidsterschaap was. Maria is met pensioen en loopt nu op de grazige weiden van het Hoge Land.
De vijf andere ganzen (allemaal genten) bewaakten moeder de gans en de kleine gansje alsof hun leven ervan af hing en toen hadden we twaalf ganzen. Meer wilden we eigenlijk niet dus daarna hielden we broeden wat onder de duim, al liepen we een keer een (uitgedund) nestje uitbroeden en die drie gansjes werden ook allemaal grote gans.quote:Op maandag 29 juni 2020 08:23 schreef sigme het volgende:
Zes!
Zes grazende pulletjes onder toeziend oog van 1 gans en 5 genten
We begonnen het jaar 2024 met 15 ganzen.quote:Op maandag 27 juni 2022 20:45 schreef sigme het volgende:
En dan nu.. het echt vrolijke nieuws. Vandaag. Vers van de pers
![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |