abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217354029
Meestal is dit de tijd van het jaar voor vrolijk dierennieuws. Maar ik zal toch door de zure appel heen moeten.
Een ruime maand geleden heeft er een wolf onze schapen aangevallen.

Eén volwassen ooi, drachtig, is verscheurd.
Twee andere ooien, waarvan eentje drachtig, zijn gewond geraakt. Die zijn inmiddels hersteld.

We hebben nu een nachthok voor ze. Iedere avond worden ze opgehokt, iedere ochtend losgelaten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 13 april 2025 @ 10:56:06 #252
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217354953
quote:
15s.gif Op zondag 13 april 2025 07:53 schreef sigme het volgende:
Meestal is dit de tijd van het jaar voor vrolijk dierennieuws. Maar ik zal toch door de zure appel heen moeten.
Een ruime maand geleden heeft er een wolf onze schapen aangevallen.

Eén volwassen ooi, drachtig, is verscheurd.
Twee andere ooien, waarvan eentje drachtig, zijn gewond geraakt. Die zijn inmiddels hersteld.

We hebben nu een nachthok voor ze. Iedere avond worden ze opgehokt, iedere ochtend losgelaten.
;( wat klote.
Resistance is futile.
  zondag 13 april 2025 @ 13:11:58 #253
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_217355967
Ah nee… ;(
  zondag 18 mei 2025 @ 08:14:50 #254
43653 sigme
Veraan
pi_217674858
Afgelopen week hebben de twee drachtige ooien gelammerd.

Drie lammetjes dit jaar, en meer komt er dus ook niet. Twee rammetjes, 1 ooitje.

Over de afhandeling van de wolf:
Inmiddels is uit DNA-onderzoek gebleken dat het inderdaad een wolf geweest is.
Welke individuele wolf het was, is nog niet bekend; als het goed is gaat dat nog wel uit een nadere DNA-test blijken.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 18 mei 2025 @ 09:12:28 #255
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217675183
Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk @sigme ? Waar moet je melding doen en wie komt er dan DNA testen doen? En nu vastgesteld is dat het om een wolf gaat, is er dan iets van compensatie?
Resistance is futile.
  zondag 18 mei 2025 @ 11:18:13 #256
43653 sigme
Veraan
pi_217676173
Melden moet bij het wolvenmeldpunt natuurlijk. Bij BIJ12.
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/wolvenschade-melden/

quote:
BIJ12 is de uitvoeringsorganisatie van de provincies en is namens de twaalf provincies
gemandateerd voor de uitvoering van de tegemoetkomingsregelingen faunaschade. Hieronder valt
o.a. de afhandeling van de wolvenschade. BIJ12 zorgt voor besluitvorming en de betaling van de
tegemoetkoming aan gedupeerden. Daarnaast wordt door BIJ12 de coördinatie van de monitoring
van de wolf uitgevoerd. Onderdeel hiervan is het beheren van het wolvenmeldpunt, waarin zowel
passief als actief meldingen worden bijgehouden.

bron: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D11190
Om een beeld te krijgen van hun coördinatie & de monitoring; ze houden een kaart bij met de gecoördineerde wolven:

rechtstreeks linkje naar de actuele kaart: https://localfocuswidgets.net/67b9c934c7fbc
Je kan ook de pagina van B12 met die kaart proberen te openen maar ik denk dat die de prijs voor de slechtste website sinds '94 wel wint. https://www.bij12.nl/onde(...)/#verspreidingskaart

BIJ12 voert dit dus uit voor de 12 Nederlandse provincies. Als je schade meldt dan wordt er een taxateur gestuurd. Tenminste, als de taxateur niet de handen al vol heeft aan andere zaken, want er is maar een handjevol taxateurs.

quote:
Wildschadetaxateurs van Attema Footprint voeren sinds 1 november 2023 het veldbezoek en de
taxatie uit in opdracht van BIJ12. Deze opdracht is Europees aanbesteed. Het taxatiebureau
taxeert volgens de door BIJ12 vastgestelde protocollen en richtlijnen taxaties faunaschade en de
richtlijn taxatie wolvenschade aan landbouwhuisdieren. Het taxatiebureau stuurt een bevestiging
taxatie rechtstreeks naar de dierhouder. De dierhouder kan hierop opmerkingen kenbaar maken
richting het taxatiebureau. Het definitieve taxatierapport wordt door BIJ12 gestuurd.

Schade aan bedrijfsmatig gehouden landbouwhuisdieren en ook hobbymatig gehouden hoefdieren
komt voor een tegemoetkoming in aanmerking. Ook bedrijfsmatig gehouden door de wolf gedode
of verwonde kuddebeschermingshonden, kunnen voor een tegemoetkoming in aanmerking komen.

Verder volgt uit de provinciale beleidsregels dat het om directe schade moet gaan. Alleen schade
die rechtstreeks aan de landbouw, dus aan landbouwgewassen of gehouden dieren zelf, komt voor
een tegemoetkoming in aanmerking. Bij schade veroorzaakt door de wolf is directe schade dus de
schade door predatie aan schapen of andere gehouden (hoef-)dieren.

Bijkomende schade of indirecte schade komt in beginsel niet in aanmerking voor een
tegemoetkoming. Bij schade door de wolf zijn hierop enkele uitzonderingen gemaakt. Dit betreft
dat de verworpen lammeren veroorzaakt door de wolf, en eventuele dierenartskosten en
afvoerkosten, toch voor een tegemoetkoming in aanmerking komen. Hoewel dit geen direct door
de wolf gedode dieren betreft, staan deze posten in zodanig nauw verband met de wolvenaanval
dat deze schade redelijkerwijs niet ten laste van de dierhouder behoort te blijven.

bron: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D11190
Wij krijgen dus vergoed:

• schadevergoeding voor drachtig schaap, met aftrek omdat het ons soort ras is:

• kosten van de rendac (kadaverophaaldienst)
• kosten van de dierenarts voor het oplappen van de twee gewonde schapen

Hiervoor moet je je KvK-nummer opgeven. Elke Nederlandse veehouder - ook elke hobbyveehouder, heeft een UBN, maar je moet dus een KvK-nummer opgeven. Dat hebben we niet. En ze registreren je zaak vervolgens op grondnummer, geen idee wat dat is. 's logisch.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 18-05-2025 17:10:12 ]
pi_217772245
De post die je wilt quoten is 4401 dagen oud. Wil je deze echt quoten?
Jazeker!
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 19:27 schreef sigme het volgende:
Ja, laat ik eens een verslag uitbrengen :Y.
()
De schapen begonnen 13 maart met lammetjes. Een drieling maar liefst! Inmiddels hebben alle ooien lammeren. De meesten 2 lammetjes, eentje eentje, wat 12 lammetjes in totaal maakt. 7 rammetjes, 5 ooitjes. Een lammetje van de drieling vonden we op 1e Paasdag halfdood in de wei. Ondervoed en onderkoeld. Met wat moeite hebben we die erdoorheen gesleept; eerste paar dagen elke anderhalf uur voeren - ook 's nachts! We hebben haar anderhalve week binnen gehad, onder een warmtelamp. Daarna kon ze gelukkig terug naar de kudde - maar ze mocht niet meer drinken bij haar moeder, dus wij moesten de fles blijven geven. Zij vond dat maar niks en ging op de loop als we eraan kwamen. Dus had ze een halsband om met een lang touw eraan - konden we d'r vangen. Inmiddels krijgt ze nog tweemaal daags een fles en nu ook elke dag wat minder. En nu eindelijk heeft ze het door en komt naar ons toe :+.
Dat was het begin van het leven van Maria. Zij werd later ons leidsterschaap.

De post die je wilt quoten is 1150 dagen oud. Wil je deze echt quoten?
Jazeker!
quote:
7s.gif Op zondag 3 april 2022 08:42 schreef sigme het volgende:
Maria is met pensioen en loopt nu op de grazige weiden van het Hoge Land.
De post die je wilt quoten is 279 dagen oud. Wil je deze echt quoten?
Jazeker!
quote:
2s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 17:43 schreef sigme het volgende:
Vandaag hadden we elders een noodgeval.

Maria, moeder van Rosa, was er slecht aan toe en de familie op het Hoge Land is op vakantie. Oppas vertrouwde het niet (zeer terecht). Maria lag met poten gestrekt al een paar uur stil, niet in de benen te krijgen, wou nauwelijks kop optillen. Dus ik ben maar even die kant op gereden.

Nadat ik haar in levende lijve had gezien heb ik vee-arts gebeld voor euthanasie. Die was er een half uur later, en zij vond eigenlijk geen goede aanleiding voor een schaap om er zo belabberd bij te liggen. Goed hart, geen koorts, niet broodmager, niet uitgedroogd, goede slijmvliezen. Wel bij rechtop zetten zo te zien pijn in achterpoot/poten/heup.

Dus experimentje gedaan: joekel van een pijnstilspuit erin, als ze dan een minuut later weer beter zou lopen dan is het probleem niet dodelijk maar pijnlijk. En zo geschiedde en Maria ging heen en liep. Dus ik heb de Rendac (kadaverdestructie) maar afgebeld. Maria mag driemaal daags 2 paracetamol en vrijdag komt de vee-arts weer kijken.
Een paar weken geleden is Maria in de wei gaan liggen, starend naar de hemel. De vee-arts vond ook deze keer geen grote lichamelijke gebreken, maar Maria wou ten hemel varen en niet wederopstaan.
Ze heeft een kontje gekregen en nu is ze hemelen. Met haar prachtige brede hoorns.

pi_217772340
RIP Maria. Dank voor je lammeren en blik op prachtige brede hoorns. 🍀
  dinsdag 27 mei 2025 @ 20:08:40 #259
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217772387
Hoe oud wordt een schaap eigenlijk @sigme , was Maria al op hoge leeftijd?
Resistance is futile.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 20:09:37 #260
277627 Seven.
We are Borg.
pi_217772404
quote:
7s.gif Op zondag 18 mei 2025 11:18 schreef sigme het volgende:
Melden moet bij het wolvenmeldpunt natuurlijk. Bij BIJ12.
https://www.bij12.nl/onderwerp/wolf/wolvenschade-melden/
[..]
Om een beeld te krijgen van hun coördinatie & de monitoring; ze houden een kaart bij met de gecoördineerde wolven:
[ afbeelding ]
rechtstreeks linkje naar de actuele kaart: https://localfocuswidgets.net/67b9c934c7fbc
Je kan ook de pagina van B12 met die kaart proberen te openen maar ik denk dat die de prijs voor de slechtste website sinds '94 wel wint. https://www.bij12.nl/onde(...)/#verspreidingskaart

BIJ12 voert dit dus uit voor de 12 Nederlandse provincies. Als je schade meldt dan wordt er een taxateur gestuurd. Tenminste, als de taxateur niet de handen al vol heeft aan andere zaken, want er is maar een handjevol taxateurs.
[..]
Wij krijgen dus vergoed:

• schadevergoeding voor drachtig schaap, met aftrek omdat het ons soort ras is:
[ afbeelding ]
• kosten van de rendac (kadaverophaaldienst)
• kosten van de dierenarts voor het oplappen van de twee gewonde schapen

Hiervoor moet je je KvK-nummer opgeven. Elke Nederlandse veehouder - ook elke hobbyveehouder, heeft een UBN, maar je moet dus een KvK-nummer opgeven. Dat hebben we niet. En ze registreren je zaak vervolgens op grondnummer, geen idee wat dat is. 's logisch.
Die compensatie is wel veel minder dan ik had gedacht eigenlijk, al had ik er eigenlijk geen concrete verwachting bij :+ .
Resistance is futile.
pi_217772495
Ondertussen hebben we hier ook nieuw leven. De drie lammetjes natuurlijk. Eentje is wat aan de schijt, dat is tamelijk gevaarlijk voor lammetjes maar het lijkt voorlopig goed te gaan en de vee-arts wil niet te vroeg ingrijpen.

En we hebben ook nieuwe kippen. Dat is natuurlijk ook een verhaal met historie, fok!-historie, want alles heeft zo z'n geschiedenis.

De post die je wilt quoten is 1158 dagen oud. Wil je deze echt quoten?
Jazeker!
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 maart 2022 15:50 schreef sigme het volgende:
Maar we hebben wel 2 nieuwe jonge kipjes. Van het oude toom is Berend er nog, en een rode matrone.
We hebben er een Sussex en een kruising Araucana bij genomen.
Helaas had Berend het voorzien op de Araucana (die daardoor vernoemd werd naar @KirmiziBeyaz, rood-wit) en dat kostte Berend het leven. Later werd Kirmizi broeds en dat kostte haar het leven

De post die je wilt quoten is 1065 dagen oud. Wil je deze echt quoten?
Jazeker!
quote:
7s.gif Op maandag 27 juni 2022 20:45 schreef sigme het volgende:
We hebben de twee overgebleven kippen bij het toom van de buren onder gebracht. Ze lijken daar zich snel thuis te voelen en erg blij te zijn met een haan (en de haan met hun).
Bij de buren zijn de haan en de meeste kippen van ouderdom of buizerds gestorven, totdat alleen de Sussex nog over was. Inmiddels wilden wij wel weer een haan, want leven op het platteland zonder hanengekraai is maar kaal. Toevallig hoorden we van een kennis met een buurman met een haan met een buurvrouw met last van die haan. Die haan heette te kukelen als Pavarotti: lang & veel.

U begrijpt, wij stoften ons kippenhok af, lieten Pavarotti invliegen, smokkelden de Sussex terug naar haar oude hok. En we haalden er nog een paar leuke kipjes bij van de kippenboer.
Drie verschillende raskipjes.

Van voor naar achter: Sussex, groenlegger, roodlegger (Marans), Bielefelder, Pavarotti.

De groen- en de roodlegger zijn ook begonnen met leggen :Y

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 27-05-2025 20:23:18 ]
pi_217772539
RIP Maria
Pavarotti _O-

Zalig, dit feuilleton!
pi_217772569
quote:
5s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 20:08 schreef Seven. het volgende:
Hoe oud wordt een schaap eigenlijk @:sigme , was Maria al op hoge leeftijd?
Van 13 maart 2013 tot mei 2025, dus ze was ruim 12 jaar oud. Een schaap kan veel ouder worden en dan gaan ze uiteindelijk dood doordat hun tanden zo afgesleten zijn dat ze niet meer kunnen vreten.
Maar Maria heeft geen beste start gehad, als lam ondervoed en onderkoeld geraakt en ze was natuurlijk ook al de kleinste van die drieling.
Ze had nog voldoende tanden.
pi_217773139
En lest best: het nieuwtje.

Toch ook hier maar beginnen met vroeger.
De post die je wilt quoten is 5135 dagen oud. Wil je deze echt quoten?
Jazeker!
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 schreef sigme het volgende:

Stond tegenover dat we een extra hondje hadden toen we thuis waren:

Gezelschapsdier voor Hond1 :Y. Een teefje, wat stevig van postuur en niet bang van aard.
Eén hond was toch wat sneu.
()

Geen impulsaankoop! Paar weken geleden al uitgezocht, toen zag ze er zo uit:

Dat is Krulhond toen ze nog heel klein was O+
Hond1 verongelukte in 2014. In 2015 kwam Dapper Edoch bij ons wonen, die stierf in juli '23.
Krulhond stierf in juni '24. Toen begon de eerste hondloze periode.

Mag ik jullie voorstellen: Mooitje. Hier nog in haar geboortedorp, wat ook het geboortedorp van Krulhond was.

De eerste hondloze periode is beëindigd.
pi_217773188
Oh my, wat schattig 1
pi_217773329
@sigme wat schrijf je toch heerlijk over de beesten.

RIP Maria ;( *;

Pavarotti en de kippen O+ *G*

En wat is het hondje een schatje. Nog krulleriger dan krulhond lijkt wel?
pi_217773368
Sinds gister woont Mooitje bij ons.

Vannacht heeft ze een paar keer gepiept, niets wat een aai vanuit bed niet oploste. Om half zes was ze WAKKER en wou toen ook wel piesen. Buiten graag. En poepen. Ook buiten. Op de plek waar ze de avond daarvoor ook al gepoept had. Vandaag heeft ze daar nog tweemaal gepoept, ze lijkt al zindelijk en in de overtuiging dat die specifieke vierkante meter gazon haar toilet is.

Ze heeft kennis gemaakt met de poezen. Zwartpoes negeert haar vrijwel volledig tenzij Mooitje echt te hard in zijn staart bijt. Pootjes vindt het een monsterlijk beest en sluipt op lage poten om bij mij op schoot te kruipen en de meeste tijd ligt hij veilig in z'n verwarmde mandje in de schuur.

Buiten zijn vindt ze geweldig. Rondjes rennen, takjes bijten, meer rondjes rennen. Niet te ver van huis want ver is eng.

En dan snel weer Heel Hard Slapen.
  dinsdag 27 mei 2025 @ 22:02:55 #268
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217773843
Jullie hebben de vakanties uitstekend om de beestenbende gepland ^O^

Het was duidelijk mooi geweest voor Maria. Ze heeft het goed gehad, ondanks haar slechtere kansen.

Wat zijn de kosten voor de Rendac eigenlijk? En waarom krijgen jullie aftrek voor Heideschaap?

Lekker praktisch van de vierkante meter toilet van Mooitje. Dat verkleint het risico van in hondenpoep staan aanzienlijk.
Spoilers!
  Moderator dinsdag 27 mei 2025 @ 22:10:04 #269
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217773919
Sussex, Bielefeld. Heb je geen Dortmunder kippen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_217775280
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 22:02 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat zijn de kosten voor de Rendac eigenlijk? En waarom krijgen jullie aftrek voor Heideschaap?
Een kleine 40 euro; het grootste deel daarvan zijn de voorrijkosten ("stop" in rendacjargon)
quote:
Lekker praktisch van de vierkante meter toilet van Mooitje. Dat verkleint het risico van in hondenpoep staan aanzienlijk.
Op zich is dat risico al minimaal; we zien het echt wel als ze poept en we ruimen het direct op.

Het is zo wonderlijk dat ze zo zindelijk is. In het nest waar ze weg komt poepten de pups gewoon allemaal in het stro waar ze ook sliepen want daar konden ze niet zonder hulp uit:

Dit zijn trouwens pa (zwartwit, wetterhoun) & ma (bruinwit, münsterländer aka heidewachtel):

Beide ook duidelijk geen stamboekrashonden. Zij woonden met nog twee honden daar prachtig bij een boerderij, vrij lopend over het erf met een grote eigen schuur als enorm hondehok.
pi_217776182
Jeetje…moest je uit 5 van die schattige pups kiezen?
Of koos Mooije jullie?
pi_217778575
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2025 09:43 schreef AnneX het volgende:
Jeetje…moest je uit 5 van die schattige pups kiezen?
Of koos Mooitje jullie?
Mooitje heeft het universum naar haar hond gezet natuurlijk.
Wij hadden geen keuze.
pi_217779692
Goeie keus van haar😉
pi_217781023
Mooitjesspam

De wereld moet bestudeerd worden

Een bot!

Keihard slapen
  woensdag 28 mei 2025 @ 20:14:58 #275
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_217781457
O+ O+ O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')