Je verzint het vast niet, dus ik ga Google eens aanslingerenquote:Op dinsdag 6 augustus 2024 09:38 schreef sigme het volgende:
maar er zijn dus besmette knutten in de buurt
Rosaquote:Op donderdag 8 augustus 2024 21:24 schreef sigme het volgende:
Rosa knapt behoorlijk op![]()
We hebben hadden hebben hebhadden plannen om alle ooien weg te doen en over te stappen op een kudde bestaande uit alleen maar rammen. Maar we hebben moeite om dat over ons hart te verkrijgen. Ik weet nog niet hoe dat gaat aflopen.
Zandvliegen is een bekendere naam, wij hebben ze ook, de reden dat ik nu bijna altijd met een lange broek aanloop.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 12:07 schreef flipsen het volgende:
[..]
Je verzint het vast niet, dus ik ga Google eens aanslingeren
En hopelijk gaat het snel beter met Rosa
Strikt genomen zijn zandvliegen een andere soort. Ik geloof dat knutten wel hetzelfde zijn als de Engelse midges.quote:Op donderdag 8 augustus 2024 22:21 schreef Managarm het volgende:
[..]
Zandvliegen is een bekendere naam, wij hebben ze ook, de reden dat ik nu bijna altijd met een lange broek aanloop.
Aanvulling: koeien worden ook slachtoffer van blauwtong, maar minder (minder vaak, minder ziek, minder dood). Toch ook een paar duizend blauwtongdode koeien in 2023.quote:Er sterven de laatste dagen volgens de Nederlandse Schapen- en Geitenfokkers Organisatie (NSFO) tussen de 1.500 en 1.800 schapen per dag als gevolg van blauwtong. Dat is vergelijkbaar met de piek van vorig jaar, eind oktober 2023.
Volgens dierenarts Reinard Everts en algemeen directeur van NSFO waren de sterftecijfers vorig jaar behoorlijk indicatief voor het aantal zieke dieren. Zeven op de tien zieke schapen stierf toen aan de ziekte. Nu betekent 4.000 dode schapen in drie dagen tijd volgens hem dat er ruim 40.000 zieke dieren zijn. Hij schat in dat er op dit moment zo'n miljoen schapen en lammeren zijn in Nederland.
'Op zieke bedrijven loopt het percentage zieke dieren op tot 100 procent', schrijft hij. 'Met de snelheid van verspreiding zoals we die nu zien, is het aannemelijk dat vrijwel ieder schapenbedrijf in Nederland in 2024 een besmetting gaat meemaken. Als alle schapen op een bedrijf ziek worden, en één op de tien zieke dieren sterft, dan kan het aantal gestorven schapen voor het einde van 2024 gerust oplopen tot 100.000.'
Vorig jaar liep het 'knuttenseizoen' tot november. De knut is de verspreider van het virus. Het is dus waarschijnlijk dat de ziekteperiode nog een aantal maanden kan aanhouden. 'Daarmee wordt dit dodental een steeds realistischer scenario', schrijft Everts.
Vorig jaar stierven er 51.819 schapen aan blauwtong.
bron: https://www.nieuweoogst.n(...)ind%20oktober%202023.
Vandaag bij de nos het bericht dat de Rendac (kadaverdestructie) het ophalen van dode dieren niet kan bijbenenquote:De uitbraak van blauwtong heeft aan ruim 5500 runderen in Nederland het leven gekost [2023]. Op besmette bedrijven gaat ongeveer 1,2 procent van de dieren dood.
https://veeteelt.nl/gezon(...)-dood-door-blauwtong
Aangezien blauwtong een virusinfectie is, weet je of je dieren er ook veel weerstand tegen opbouwen (net zoals bij Corona) door besmet te raken. Want dat is natuurlijk op een bepaalde manier ook wat er gebeurd als je vaccineert. Belangrijkste vragen zijn dan hoe snel dat virus in de zandvliegen muteert en hoe lang de verhoogde weerstand aan houdt. Moet je de dieren periodiek vaccineren of is dat voorlopig eenmalig?quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 09:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Strikt genomen zijn zandvliegen een andere soort. Ik geloof dat knutten wel hetzelfde zijn als de Engelse midges.
In de NL berichtgeving over blauwtong wordt het ook altijd aangeduid als knutten, maar ik kan me voorstellen dat nieuws over runderen & schapen niet iedereen bereikt. Maar voor wie het niet eerder gehoord heeft: er gaan massaal schapen en runderen aan dood, dit jaar dankzij eindelijk een vaccin, wat percentueel minder sterfte, maar het aantal besmettingen is groter.
Overzicht van de landelijke cijfers gister, en nog even de eindstand van vorig jaar:
[..]
Aanvulling: koeien worden ook slachtoffer van blauwtong, maar minder (minder vaak, minder ziek, minder dood). Toch ook vierduizend blauwtongdode koeien in 2023.
Vandaag bij de nos het bericht dat de Rendac (kadaverdestructie) het ophalen van dode dieren niet kan bijbenen
Volgens mij is dat allemaal nog vrij onduidelijk. Er zijn sowieso verschillende varianten van het virus, als ik de info nu goed lees is het niet zozeer mutatie van het virus alswel een stuk of 35 vaste varianten die (allang) bekend zijn. We zijn in NL heel lang blauwtongvrij geweest; ons klimaat was niet erg geschikt voor knutten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 09:50 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Aangezien blauwtong een virusinfectie is, weet je of je dieren er ook veel weerstand tegen opbouwen (net zoals bij Corona) door besmet te raken. Want dat is natuurlijk op een bepaalde manier ook wat er gebeurd als je vaccineert. Belangrijkste vragen zijn dan hoe snel dat virus in de zandvliegen muteert en hoe lang de verhoogde weerstand aan houdt. Moet je de dieren periodiek vaccineren of is dat voorlopig eenmalig?
Wij noemen ze al vanaf het begin zandvliegjes, daarom heb ik ook een lange broek aan tegenwoordig, in het begin zaten mijn onderbenen onder de steekplekken. We gaan de correcte naam gebruiken, knutten.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 09:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Strikt genomen zijn zandvliegen een andere soort. Ik geloof dat knutten wel hetzelfde zijn als de Engelse midges.
In Spanje zitten zandvliegen, dus misschien zijn jouw stekers wel inderdaad zandvliegen. Als je blauwtong van ze krijgt zijn het knut (niet eens 100% zeker; er zijn ook andere dragers van BTV).quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 10:04 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij noemen ze al vanaf het begin zandvliegjes, daarom heb ik ook een lange broek aan tegenwoordig, in het begin zaten mijn onderbenen onder de steekplekken. We gaan de correcte naam gebruiken, knutten.
Ja, die hebben we ook, die brengen weer leishmania op honden over. Ik zag dat paardachtigen geen blauwtong krijgen, ezels ook weer blij.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 10:05 schreef sigme het volgende:
[..]
In Spanje zitten zandvliegen, dus misschien zijn jouw stekers wel inderdaad zandvliegen. Als je blauwtong van ze krijgt zijn het knut (niet eens 100% zeker; er zijn ook andere dragers van BTV).
Mensen krijgen -tot nu toe- geen blauwtong. Ik meen dat er wel eens een enkele hond het heeft opgelopen.
Maria, moeder van Rosa, was er slecht aan toe en de familie op het Hoge Land is op vakantie. Oppas vertrouwde het niet (zeer terecht). Maria lag met poten gestrekt al een paar uur stil, niet in de benen te krijgen, wou nauwelijks kop optillen. Dus ik ben maar even die kant op gereden.quote:Op zondag 3 april 2022 08:42 schreef sigme het volgende:
Maria, wat ons leidsterschaap was. Maria is met pensioen en loopt nu op de grazige weiden van het Hoge Land.
De vijf andere ganzen (allemaal genten) bewaakten moeder de gans en de kleine gansje alsof hun leven ervan af hing en toen hadden we twaalf ganzen. Meer wilden we eigenlijk niet dus daarna hielden we broeden wat onder de duim, al liepen we een keer een (uitgedund) nestje uitbroeden en die drie gansjes werden ook allemaal grote gans.quote:Op maandag 29 juni 2020 08:23 schreef sigme het volgende:
Zes!
Zes grazende pulletjes onder toeziend oog van 1 gans en 5 genten
We begonnen het jaar 2024 met 15 ganzen.quote:Op maandag 27 juni 2022 20:45 schreef sigme het volgende:
En dan nu.. het echt vrolijke nieuws. Vandaag. Vers van de pers
![]()
![]()
quote:Op donderdag 19 december 2024 22:40 schreef praadje het volgende:
Sigme, ik ben een meelezer. Maar ik wil even zeggen dat ik het heerlijk vindt om te lezen over je diergaarde. En hoe liefdevol je over je schaapjes en de rest van de beestenboel praat.
Die heb ik vorige week bezocht, ze liep er goed bij. Omringd door (achter(klein))dochters. Mooi kuddetje van vijf ooien op het Gronings Hoge Land.quote:
Oh ja, katten heb ik ook wel eens zo opgevoed. Reuze handig inderdaadquote:Op donderdag 19 december 2024 09:32 schreef valentijn101 het volgende:
Onze katten hebben geleerd naar huis te komen als ik op een hondenfluitje blaas. Is het niet makkelijk jouw dieren dat ook te leren ipv met ze mee te lopen?
Onze katten kregen voer elke keer als er gefloten werd. Binnen no time hadden ze dit geleerd![]()
Misschien wel handig om voor elk dier een ander fluitje te gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |