abonnement Unibet Coolblue
pi_194791701
Hi,

Ik ben nu begin 30, heb een goede baan en koophuisje. Ook sinds een jaar of 4,5 een vaste relatie (al is die inmiddels wat wat ingewikkeld geworden).

Ik ben redelijk ambitieus, energiek en optimistisch. Work hard, play hard.

Toch heb ik ook een duister / donker randje in mijn persoonlijkheid die mij steeds meer gaat opbreken: Ik ben extreem impulsief en uit dat in de vorm van excessief binge drinken in het weekend, gokken, verkeerde keuzes maken, egoistisch zijn, slecht eten (zeker als ik gedronken heb wil ik alleen maar junkfood), rook ik sigaretten en heb achteraf spijt van mijn gedrag.

Ik ben geen alcoholist, maar als ik ga drinken is het vaak all the way. Dit heb ik al sinds mijn studententijd gehad en nog steeds. Ik drink door de weeks niet / amper vanwege mijn baan, maar vrijdagavond en zaterdag avond gaat het los.

Dit patroon herhaalt zich nu al sinds mijn 18e ongeveer. Ik werk al 6,5 jaar en heb geen euro gespaard, altijd alles uitgegeven. Vakanties, auto, 4x per week duur uiteten, kleding, uitgaan. You name it. Als ik serieus had geleefd en goed met geld omgegaan had ik in die tijd zeker 50.000 euro kunnen sparen. Ook omdat ik een tijdje met heel lage woonlasten zat en wel een dik salaris had.

Ik ben een beetje klaar met dat onverantwoorde gedrag en ga mij er zelf steeds meer aan storen. Ik wil verantwoord omgaan met alcohol, met geld, met mijn verantwoordelijkheden als 30-er. Alleen lukt het mij nog niet echt.

Ik heb ook het gevoel dat de alcohol mij tegenhoudt om echt de beste versie van mijzelf te zijn. Ik wil echter ook niet helemaal stoppen. Alleen verantwoord leren ermee om te gaan.

Ook ben ik van jongs af aan altijd heel sportief geweest (in mijn jeugd op topniveau gevoetbald) en altijd redelijk fit geweest. Sinds ik werk wordt ik wat dikker (nog steeds niet echt dik, maar ook niet meer superfit). Ook dit stoort mij. Door het zuipen en slechte eten is hier niet tegen op te sporten. Ik wil weer lekker in mijn vel zitten en een kilo of 8 aan vet verliezen.

Van buitenaf lijk ik het allemaal goed op orde te hebben en dit heb ik opzich ook wel. Alleen ik weet dat ik er ook een zooitje van maak. Blijkbaar is er ergens diep in mij nog iets wat deze onzin opzoekt. Ik ben er nog niet achter wat.

Adviezen? Is dit herkenbaar en wat kan ik eraan doen om dit blijvend te veranderen?
pi_194791797
Boek een paar sessies bij de psycholoog. Na 6 sessies weet je waarschijnlijk waar je gedrag vandaan komt en wat je er aan kan doen om het te veranderen. Wij kunnen hier wel van alles over je gaan raden, maar daar heb je echt niets aan. Genoeg mensen zoals jij die voor wat meer zelf inzicht korte tijd een psycholoog opzoeken.
pi_194791868
- nee -

[ Bericht 91% gewijzigd door CoolGuy op 30-08-2020 13:42:28 ]
-
pi_194792594
Ik heb idd exact t zelfde.

Alleen zou ik 60.000 gespaard hebben met mijn salaris.
  zondag 30 augustus 2020 @ 13:25:50 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_194792792
Dat je er zelf genoeg van krijgt lijkt me de beste motivatie tot veranderen.

Sommige mensen kunnen radicaal het roer omgooien. Anderen veranderen geleidelijk aan hun gewoontes. Kijk wat bij jou past. Begin bijv. met iets waarvan je verwacht dat het je snel wat gaat opleveren. Dat kan dan al genoeg motiveren om de volgende stap te zetten.

En maak het niet te zwaar. Het is nog vroeg genoeg.
The love you take is equal to the love you make.
pi_194793604
Waarom wil je niet helemaal stoppen? Klinkt toch als een verkapte verslaving.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
  zondag 30 augustus 2020 @ 14:20:56 #7
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_194793861
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:22 schreef DJEblender het volgende:
Van buitenaf lijk ik het allemaal goed op orde te hebben en dit heb ik opzich ook wel. Alleen ik weet dat ik er ook een zooitje van maak. Blijkbaar is er ergens diep in mij nog iets wat deze onzin opzoekt. Ik ben er nog niet achter wat.

Adviezen? Is dit herkenbaar en wat kan ik eraan doen om dit blijvend te veranderen?
Mocht dit een belangrijk onderdeel van je verhaal zijn: denk niet dat iedereen alles netjes op orde heeft en jij de enige bent die moeite heeft met dingen. Ik denk dat heel veel mensen precies diezelfde gedachte hebben namelijk; zeker met social media e.d. waar de focus vooral ligt op de goede/positieve dingen.

Verder zijn het allemaal dingen die je zelf kan aanpakken, maak daar gewoon een haalbaar plan voor en voer dat uit. Wat vooral roet in je eten zal gooien is als je eenmaal begint aan alcohol: doe dat dus gewoon niet voorlopig. Onder invloed van alcohol is het altijd makkelijker om van je lange-termijn plan af te wijken en impulsieve(re) dingen te doen. Als je alles voor jezelf beter op een rij hebt kan je er altijd weer voor kiezen om weer met mate te drinken, maar het klinkt niet alsof jij dat in de nabije toekomst zou moeten doen.
WFPB!
pi_194794061
Wat heb je liever: je huidige leven met alcoholgebruik, of je streefleven zonder 1 druppel alcohol?

:)
-
pi_194794192
Boek aanrader:

Als Jan het kan.

Gaat over afvallen maar alcohol speelt ook een redelijk prominente rol in het boek. Het is erg leuk geschreven en zal herkenbaar zijn voor je.


In jou geval zal ik proberen afspraken met jezelf te maken over alcohol. En proberen je consumpties te tracken. Installeer untappd als je een bier liefhebber bent en volg daarmee is je eigen drink gedrag. Vul hierin ook de gewone pilsjes in. Waarschijnlijk drink je een stuk meer dan je denkt.

Hoe staat je partner hierin?
pi_194794354
Drank maakt meer kapot dan je lief is.
Je weet in ieder geval dat je een probleem hebt, doe daar wat mee.
pi_194796569
Work hard, play hard past niet meer bij je als een beetje klaar bent je 'onverantwoorde' gedrag?

Tenminste in mijn ogen is het 'play hard' een uitlaatklep. Een uitlaatklep blijf je nodig hebben. Ik zou het dan ook zoeken in dat 'Work hard'. Na een bepaalde leeftijd is er niets mis mee een tandje minder ambitieus te zijn.

Verder ben trouwens misschien wel iets meer verslaafd aan alcohol dan je nu wil inzien. Je compenseert in het weekend blijkbaar je tekort wat je jezelf doordeweeks ontzegt.

Welkom in de volgende fase van je leven. Maak er wat van. Zoek je geluk in de ervaring van een volheid, niet in het vullen van een leegte.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_194797338
Ik heb idd exact t zelfde.

Alleen zou ik 70.000 gespaard hebben met mijn salaris.
pi_194797781
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 16:31 schreef Koral het volgende:
Work hard, play hard past niet meer bij je als een beetje klaar bent je 'onverantwoorde' gedrag?

Tenminste in mijn ogen is het 'play hard' een uitlaatklep. Een uitlaatklep blijf je nodig hebben. Ik zou het dan ook zoeken in dat 'Work hard'. Na een bepaalde leeftijd is er niets mis mee een tandje minder ambitieus te zijn.

Verder ben trouwens misschien wel iets meer verslaafd aan alcohol dan je nu wil inzien. Je compenseert in het weekend blijkbaar je tekort wat je jezelf doordeweeks ontzegt.

Welkom in de volgende fase van je leven. Maak er wat van. Zoek je geluk in de ervaring van een volheid, niet in het vullen van een leegte.
Goede opmerkingen, hier kan ik wat mee. Misschien ben idd meer verslaafd dan ik zelf wil toegeven. Het verschil is alleen dat ik ook echt helemaal kan stoppen als ik wil, dit doe ik elk jaar in de hele maand Januari. Dit lukt altijd zonder problemen.

Ik denk dat ik iets probeer te compenseren ofso, door zo hard te gaan altijd. Misschien omdat ik niet gelukkig ben ofso, diep van binnen. Ook al voel ik mij niet ongelukkig, misschien ben ik dat eigenlijk wel. Echt gelukkige mensen hebben meer rust met zichzelf en duidelijke grenzen voor zichzelf. Ik mis beide.

Ik heb het nooit gedacht, maar misschien moet ik inderdaad eens met een psycholoog gaan praten. Kijken of een professional mij de goede richting op kan helpen.
pi_194797947
Enige wat ik vaak als negatief ervaar is dat ik veel drink en daardoor mijn normale honger een tijdje verdwijnt, vervolgens aan einde van avond kies is voor snelle snack, en ergo : Heb ik weer een gezonde maaltijd overgeslagen, als ik rijker was zou ik vaker kant en klaar voor in de vriezer kopen , maar dan met gezonde dingen erin Maar nu is het toch meestal snelle snack
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 20:56:47 #15
441859 crew  Lenny77
pi_194801329
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 17:30 schreef DJEblender het volgende:

[..]

Goede opmerkingen, hier kan ik wat mee. Misschien ben idd meer verslaafd dan ik zelf wil toegeven. Het verschil is alleen dat ik ook echt helemaal kan stoppen als ik wil, dit doe ik elk jaar in de hele maand Januari. Dit lukt altijd zonder problemen.

Ik denk dat ik iets probeer te compenseren ofso, door zo hard te gaan altijd. Misschien omdat ik niet gelukkig ben ofso, diep van binnen. Ook al voel ik mij niet ongelukkig, misschien ben ik dat eigenlijk wel. Echt gelukkige mensen hebben meer rust met zichzelf en duidelijke grenzen voor zichzelf. Ik mis beide.

Ik heb het nooit gedacht, maar misschien moet ik inderdaad eens met een psycholoog gaan praten. Kijken of een professional mij de goede richting op kan helpen.
En wat laat het jou makkelijk vinden in januari? Wat doe je dan wel of niet en zou het antwoord kunnen zijn in je poging van nu?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_194814811
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 17:30 schreef DJEblender het volgende:

[..]

Goede opmerkingen, hier kan ik wat mee. Misschien ben idd meer verslaafd dan ik zelf wil toegeven. Het verschil is alleen dat ik ook echt helemaal kan stoppen als ik wil, dit doe ik elk jaar in de hele maand Januari. Dit lukt altijd zonder problemen.

Ik denk dat ik iets probeer te compenseren ofso, door zo hard te gaan altijd. Misschien omdat ik niet gelukkig ben ofso, diep van binnen. Ook al voel ik mij niet ongelukkig, misschien ben ik dat eigenlijk wel. Echt gelukkige mensen hebben meer rust met zichzelf en duidelijke grenzen voor zichzelf. Ik mis beide.

Ik heb het nooit gedacht, maar misschien moet ik inderdaad eens met een psycholoog gaan praten. Kijken of een professional mij de goede richting op kan helpen.
Dat zegt dus niets. Je kan heel goed een alcoholist zijn en toch een maand vrij makkelijk stoppen. Het gaat niet om hoe vaak en hoe veel je drinkt, het gaat om de reden waarom.

Jij lijkt te denken dat omdat je in januari de drank kan laten staan je geen alcoholist bent.Je drinkt om dronken te worden in het weekend, dat is wat een alcoholist doet. Ik denk dat een psych een goed begin is, het besef is er in ieder geval.

Alleen moet je wel gaan beseffen dat een gezonde relatie met alcohol er waarschijnlijk niet in zit. Maar of je daar rouwig om moet zijn, lijkt me niet. Alcohol is niet gezond en verslavend, dus hoe kun je er dan een gezonde relatie mee hebben? Ik denk dat je zomaar wat rust kan vinden als je helemaal stopt met drinken.

Ik heb het al vaker gepost hier, men lijkt vaak te denken dat je finaal in de goot moet liggen om alcoholist te zijn. Elke dag 's ochtends om 10 uur al aan het bier moet zitten. Het tegendeel is waar. Verreweg de meeste alcoholisten hebben gewoon een baan en ogenschijnlijk normaal leven. De een drinkt elke dag een paar biertjes, de ander gaat in het weekend los. Nogmaals, de hoeveelheid en frequentie doet er niet toe in het bepalen of iemand alcoholist is, de reden waarom is leidend.

Ik ben geen fan van 'IkPas'. Veel mensen doen niet mee uit bewustzijn of vanwege hun gezondheid, maar dat ze dan voor zichzelf bewezen hebben dat ze best 'eventjes' zonder alcohol kunnen. Het schuldgevoel of misschien wel het knagende gevoel dat er toch iets mis is ebt even weg. Het engste is nog dat veel mensen die met veel moeite die 31 dagen doorworstelen en dan gaan proosten op het feit dat ze voor zichzelf bewezen vinden dat ze geen alcoholist zijn. Juist die mensen zijn een gevaar voor zichzelf.
pi_194815198
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 17:30 schreef DJEblender het volgende:
Goede opmerkingen, hier kan ik wat mee. Misschien ben idd meer verslaafd dan ik zelf wil toegeven. Het verschil is alleen dat ik ook echt helemaal kan stoppen als ik wil, dit doe ik elk jaar in de hele maand Januari. Dit lukt altijd zonder problemen.

Ik denk dat ik iets probeer te compenseren ofso, door zo hard te gaan altijd. Misschien omdat ik niet gelukkig ben ofso, diep van binnen. Ook al voel ik mij niet ongelukkig, misschien ben ik dat eigenlijk wel. Echt gelukkige mensen hebben meer rust met zichzelf en duidelijke grenzen voor zichzelf. Ik mis beide.

Ik heb het nooit gedacht, maar misschien moet ik inderdaad eens met een psycholoog gaan praten. Kijken of een professional mij de goede richting op kan helpen.
Goed dat je hulp zoekt, wees er wel op bedacht dat er waarschijnlijk een erg lange wachtlijst zal zijn. Dat voorkomt teleurstellingen.
Waarom voel je je onrustig? Ik snap dat dilemma van grenzen stellen. Ikzelf heb soms het gevoel dat ik totaal niet op mezelf kan vertrouwen om de juiste keuzes te maken die in mijn eigen voordeel zijn. Maar ik merk dat slaap er bij helpt. Drink je koffie? Ik word daar zelf onrustig van, ik drink nooit teveel koffie. Voor energie neem ik nu op de meeste dagen guarana, dat geeft cafeine geleidelijker af of zo en koffie/energy drink alleen 1x of een paar keer per week. Ook is 6-7 uur slaap voor mij vaak echt nodig om rustig te blijven. Magnesium kun je ook proberen (niet in te hoge dosis dat kan gevaarlijk zijn maar gewoon de normale je kunt bijv die thee proberen).
Van sommige supplementen had ik het gevoel dat ze mijn discipline verbeterde maar ik zal daar hier niet over uitweiden want ik weet zelf niet eens of het placebo was of niet. Iig helpt een planning maken voor mijn dag ook wel. En bewegen maar je sport al. Wat houdt je tegen om gezonder te eten? Vind je gezond eten niet lekker? Je kunt eens beginnen misschien om het junkfood uit te stellen. Dus eerst neem je bijv sla, diepvriesgroenten met saus (ja ook slecht dus de saus kun je ook weglaten maar het moet iig te eten zijn ipv als straf voelen) en daarna pas het junkfood, dan heb je in het slechtste geval beiden en in het beste zit je dan al meer vol waardoor je minder junkfood neemt. Of je kunt minder slechte dingen kiezen, bijv. Boterham of rijstwafel met beleg.
Van alcohol ga je ook makkelijker grenzen over, dus je verslaving is ook gewoon letterlijk het probleem hier denk ik. Ik zou in de tussentijd dat je op een wachtlijst staat ook al langzaam zelf proberen te minderen. Weet niet hoeveel je drinkt per dag maar dan gewoon iedere dag een bier minder of vervangen door alcoholvrije ofzo.

[ Bericht 8% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 31-08-2020 20:04:10 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_194824061
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 17:30 schreef DJEblender het volgende:

[..]

Goede opmerkingen, hier kan ik wat mee. Misschien ben idd meer verslaafd dan ik zelf wil toegeven. Het verschil is alleen dat ik ook echt helemaal kan stoppen als ik wil, dit doe ik elk jaar in de hele maand Januari. Dit lukt altijd zonder problemen.
Klinkt leuk, maar je het dan duidelijk ook weer zicht op je volgende 'fix'. Namelijk op 1 februari. Wat interessant is, is wat er gebeurt als je besluit nooit meer alcohol te drinken.
  Moderator dinsdag 1 september 2020 @ 10:59:47 #19
441859 crew  Lenny77
pi_194824206
Je kan ook even de Cage test doen:

-Heeft u wel eens het gevoel gehad uw alcoholgebruik te moeten minderen
(Cutdown)?
-Heeft u zich ooit verveeld of geïrriteerd gevoeld over opmerkingen van
anderen over uw alcoholgebruik (Annoyed)?
-Heeft u zich ooit schuldig gevoeld over iets wat u gedaan heeft toen u
had gedronken (Guilty)?
-Heeft u ooit ’s morgens alcohol gedronken om u rustiger te voelen of om
minder last te hebben van trillende handen of misselijkheid (Eyeopener)?

Als u op twee vragen ja antwoordt, dan hebt u een alcoholprobleem. Het is
belangrijk dat u dat ter harte neemt en er met uw huisarts over praat.
Drinkt U als vrouw meer dan 16 en als man meer dan 21 eenheden per week of
kan u ja antwoorden op twee van bovenstaande vragen,
dan moet U eens ernstig over uw drinkgewoonte nadenken.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_194846806
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 10:59 schreef Lenny77 het volgende:
Je kan ook even de Cage test doen:

-Heeft u wel eens het gevoel gehad uw alcoholgebruik te moeten minderen
(Cutdown)?
-Heeft u zich ooit verveeld of geïrriteerd gevoeld over opmerkingen van
anderen over uw alcoholgebruik (Annoyed)?
-Heeft u zich ooit schuldig gevoeld over iets wat u gedaan heeft toen u
had gedronken (Guilty)?
-Heeft u ooit ’s morgens alcohol gedronken om u rustiger te voelen of om
minder last te hebben van trillende handen of misselijkheid (Eyeopener)?

Als u op twee vragen ja antwoordt, dan hebt u een alcoholprobleem. Het is
belangrijk dat u dat ter harte neemt en er met uw huisarts over praat.
Drinkt U als vrouw meer dan 16 en als man meer dan 21 eenheden per week of
kan u ja antwoorden op twee van bovenstaande vragen,
dan moet U eens ernstig over uw drinkgewoonte nadenken.
Het is niet alleen de alcohol, ook mijn onverantwoorde gedrag met geld.
Als ik mijn uitgaven van de afgelopen jaar naast elkaar zet, dan denk ik dat de meeste mensen zich rot schrikken.

Tijd voor change.
pi_194848599
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 15:40 schreef DJEblender het volgende:

[..]

Het is niet alleen de alcohol, ook mijn onverantwoorde gedrag met geld.
Als ik mijn uitgaven van de afgelopen jaar naast elkaar zet, dan denk ik dat de meeste mensen zich rot schrikken.

Tijd voor change.
Heel goede instelling _O_ _O_
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_194850929
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 17:07 schreef possetje het volgende:
Ik heb idd exact t zelfde.

Alleen zou ik 70.000 gespaard hebben met mijn salaris.
Ik een miljoen!!
-
  woensdag 2 september 2020 @ 19:17:10 #23
338319 ZarB
Piña colada
pi_194851118
Maar definieer "zooitje"? Je hebt een baan, een huis, een relatie (hoewel geen vereiste voor een goed leven, maar toch).

Leg je de lat nu ook niet een beetje té hoog omdat je denkt dat het zo hoort?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  woensdag 2 september 2020 @ 19:19:00 #24
338319 ZarB
Piña colada
pi_194851160
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2020 15:40 schreef DJEblender het volgende:

[..]

Het is niet alleen de alcohol, ook mijn onverantwoorde gedrag met geld.
Als ik mijn uitgaven van de afgelopen jaar naast elkaar zet, dan denk ik dat de meeste mensen zich rot schrikken.

Tijd voor change.
Maar het gaat niet om de meeste mensen, het gaat om jou.

Zoveel mensen zonder 50k op de bank, mensen die liever hun geld in reizen steken ipv in een huis of een auto. Mensen die van salaris tot salaris leven. Uiteindelijk gaat het erom wat jij wilt en niet waarvan jij denkt dat zou moeten of wat normaal is of wat anderen zouden doen.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  woensdag 2 september 2020 @ 20:08:39 #25
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_194852122
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:22 schreef DJEblender het volgende:
Ik ben geen alcoholist

Ontkennen is meestal de eerste fase inderdaad.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')