abonnement Unibet Coolblue
pi_194790168
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:32 schreef Koral het volgende:
Wat zouden eigenlijk de consequenties zijn als je de BV wel erft? Privé ben je toch niet aansprakelijk (afgezien als je ernstig verwijtbaar bent)? Er zijn blijkbaar voldoende inkomsten om elke maand ¤ 2.000 eruit te trekken.
In het topic wordt aangegeven dat naar een van de BVs wel een priveschuld bestaat.
pi_194790179
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:32 schreef Koral het volgende:
Wat zouden eigenlijk de consequenties zijn als je de BV wel erft? Privé ben je toch niet aansprakelijk (afgezien als je ernstig verwijtbaar bent)? Er zijn blijkbaar voldoende inkomsten om elke maand ¤ 2.000 eruit te trekken.
Die moeder is niet 100% eigenaar.
Dus daar zit je sowieso al met een probleem. Nog los van andere schuldeisers in die BV's. Nou verwacht ik niet dat de moeder bestuur is (behalve evt. van een holding) en geen idee of bestuurder aansprakelijk doorgezet wordt naar een erfgenaam.

Zal niet genoeg vermogen zijn anders had rechtbank niet goedgekeurd.

Testament opstellen zoals hierboven lijkt mij het meest logische en goedkope (uitgaande dat kleinkinderen inderdaad niet aan de beurt komen).
Eerst denken, dan typen
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 10:42:30 #103
236264 crew  capricia
pi_194790180
quote:
3s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:27 schreef sigme het volgende:
Moeder van TS is eigenaar van de BV's en die gaat niks uitzoeken.

Er is een eenvoudige en goedkope oplossing. Oma maakt een testament, waarin ze de hele zwik nalaat aan -insert iemand die je niks gunt, voor mijn part de staat.

Kind laat weten kindsdeel niet op te eisen. Dan wordt de erfenis uitgevoerd volgens testament en NIET volgens bloedverwantschap. Kleinkind is dan geen erfgenaam. TS hoeft niet namens kleinkind aan te tonen dat het een goed idee de erfenis te weigeren, want kleinkind is geen erfgenaam in dit scenario.

Kosten een paar honderd euro, te betalen door moeder van TS, wanneer ze dat testament laat vastleggen.
Goedemorgen
Is dit correct?
Definitely not CIA
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 10:50:20 #104
236264 crew  capricia
pi_194790282
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 09:58 schreef Leandra het volgende:
Overigens blijft de optie open dat TS en haar zus beneficiar aanvaarden, dan komen ze niet met de schulden te zitten en mocht er dan toch nog ergens een positief verhaal overblijven hebben ze dat alsnog, maar dat betekent wel dat ze de hele mieterse bende moeten uitzoeken.
Ja. Dat uitzoeken is hel.
Dat moet een professioneel iemand doen. En dat kost veel geld. Wat er gewoon niet in zit.
De erfenis is negatief.

Wie gaat overigens de executeur worden, als niemand dat wil?
Definitely not CIA
pi_194790294
Als in deze bv's bezit zit van panden en er duizenden euro's aan huur binnenkomen zou ik dit, uiteraard op kosten van de bv, goed inzichtelijk krijgen. Klaarblijkelijk zijn de schulden van privé aan de bv bij het overlijden van je vader vervallen. Bijzonder als in de erfenis ook de aandelen met deze bezittingen vallen, maar alla.

Als er nu bvs zijn met dit bezit kun je nu ook een nieuwe bv oprichten en deze eigenaar maken van de winstgevende bvs.

Het is alvast slim om voor een paar duizend euro dit uit te laten zoeken ipv alles weg te gooien.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 10:53:50 #106
236264 crew  capricia
pi_194790327
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:51 schreef Arnold_fan het volgende:
Als in deze bv's bezit zit van panden en er duizenden euro's aan huur binnenkomen zou ik dit, uiteraard op kosten van de bv, goed inzichtelijk krijgen. Klaarblijkelijk zijn de schulden van privé aan de bv bij het overlijden van je vader vervallen. Bijzonder als in de erfenis ook de aandelen met deze bezittingen vallen, maar alla.

Als er nu bvs zijn met dit bezit kun je nu ook een nieuwe bv oprichten en deze eigenaar maken van de winstgevende bvs.

Het is alvast slim om voor een paar duizend euro dit uit te laten zoeken ipv alles weg te gooien.
Nee. De schuld van privé naar de zaak zit gewoon in de erfenis. Er is niets vervallen.
Definitely not CIA
pi_194790344
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Goedemorgen
Is dit correct?
Mogge!

Ergens hierboven heb ik ook een stukje met bronvermelding geciteerd, ik zal het herhalen:

quote:
Wie krijgt uw erfdeel als u verwerpt?
Bij een testament: uw erfdeel gaat naar de andere erfgenamen in het testament (tenzij er in het testament iets anders staat).

Zonder testament: uw erfdeel gaat naar de wettelijke erfgenamen na u. Bijvoorbeeld uw kinderen als u die heeft. Uw kinderen kunnen de erfenis ook verwerpen.
https://www.notaris.nl/bi(...)et/erfenis-verwerpen
Voor de zekerheid zou ik een informatiegesprek met een notaris plannen, met je moeder erbij (want het gaat over haar testament). Maar ja, ik denk wel dat dit juridisch waterdicht is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 10:55:17 #108
236264 crew  capricia
pi_194790345
Als mijn zus en ik dit straks bij het overlijden van mijn moeder niet op gaan pakken, wie gaat dat dan allemaal doen?
Definitely not CIA
pi_194790348
waarom heeft je moeder destijds niet ook de erfenis van je vader verworpen dan, als die negatief was?
pi_194790358
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 02:51 schreef capricia het volgende:

[..]

Wat??
SPOILER: offtopic
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_194790366
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:55 schreef capricia het volgende:
Als mijn zus en ik dit straks bij het overlijden van mijn moeder niet op gaan pakken, wie gaat dat dan allemaal doen?
Als jullie geen erfgenamen zijn; lees: er is een testament en jullie staan er niet in, dan komt er een notaris informeren of jullie akkoord gaan met het testament. Dit omdat jullie het recht hebben je kindsdeel op te eisen.
Als jullie akkoord gaan met het testament, dan is de rest jullie zorg niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194790376
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:55 schreef capricia het volgende:
Als mijn zus en ik dit straks bij het overlijden van mijn moeder niet op gaan pakken, wie gaat dat dan allemaal doen?
als je moeder een testament maakt waarin ze jullie onterfd en jullie vechten dat niet aan door je legitieme portie op te eisen, dan is dat jullie zaak niet meer, denk ik, maar die van degene die je moeder in plaats daarvan als erfgenaam heeft benoemd?
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 10:57:30 #113
236264 crew  capricia
pi_194790377
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Mogge!

Ergens hierboven heb ik ook een stukje met bronvermelding geciteerd, ik zal het herhalen:
[..]

Voor de zekerheid zou ik een informatiegesprek met een notaris plannen, met je moeder erbij (want het gaat over haar testament). Maar ja, ik denk wel dat dit juridisch waterdicht is.
Ja. Het makkelijkst is te zorgen dat de kleinkinderen geen erfgenaam zijn. Idd.
Dat kunnen wij gewoon verwerpen en is het voor ons klaar.
Dank je.
Definitely not CIA
pi_194790395
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Het makkelijkst is te zorgen dat de kleinkinderen geen erfgenaam zijn. Idd.
Dat kunnen wij gewoon verwerpen en is het voor ons klaar.
Dank je.
Voor de duidelijkheid: je verwerpt dan niet! Je accepteert het testament. Juridisch is dat wat anders.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 10:59:00 #115
236264 crew  capricia
pi_194790397
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:55 schreef kipje123 het volgende:
waarom heeft je moeder destijds niet ook de erfenis van je vader verworpen dan, als die negatief was?
Getrouwd in gemeenschap van goederen. Incl langst levenden testament.
Definitely not CIA
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 11:00:42 #116
236264 crew  capricia
pi_194790426
quote:
7s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:58 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid: je verwerpt dan niet! Je accepteert het testament. Juridisch is dat wat anders.
Ja. Je hebt gelijk. :)
Definitely not CIA
pi_194790456
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:53 schreef capricia het volgende:

[..]

Nee. De schuld van privé naar de zaak zit gewoon in de erfenis. Er is niets vervallen.
Die 2000 euro komt ergens vandaan. Geen enkele bank laat elke maand 2000 euro schuld opnemen, er is dus een positieve cashflow ergens. En schuld van je moeder aan de bv? Dan kun je nu de aandelen kopen voor nihil gezien de oninbare vordering die erin zit, en als je moeder overlijdt heb je een fors vermogen in JOUW bv en een negatieve privé erfenis van een miljoen die je wederom verwerpt.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  roze zondag 30 augustus 2020 @ 11:03:12 #118
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_194790464
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:55 schreef kipje123 het volgende:
waarom heeft je moeder destijds niet ook de erfenis van je vader verworpen dan, als die negatief was?
Volgens mij werkt dat niet zo als je getrouwd bent geweest. Althans mijn pa kreeg ook nog een dikke schuld toen mijn moeder was overleden. Ze waren al tien jaar gescheiden. Hij heeft verder geen recht op erfenis ofzo.
Your beauty never ever scared me.
pi_194790524
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Goedemorgen
Is dit correct?
Notaris. Eerste gesprek is gratis
pi_194790685
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:55 schreef capricia het volgende:
Als mijn zus en ik dit straks bij het overlijden van mijn moeder niet op gaan pakken, wie gaat dat dan allemaal doen?
Blijkt na onderzoek dat er geen erfgenamen zijn? Of wordt de afwikkeling van de erfenis niet door of namens potentiële erfgenamen opgepakt? Dan kan de overheid dat doen. Het Rijksvastgoedbedrijf wikkelt onbeheerde nalatenschappen af namens de overheid.

Het is de taak van het Rijksvastgoedbedrijf om eventuele bezittingen en/of geld uit een onbeheerde nalatenschap zoveel mogelijk aan de erfgenamen te geven. Hiervoor probeert het Rijksvastgoedbedrijf erfgenamen of rechthebbenden op te sporen.

Vindt het Rijksvastgoedbedrijf geen erfgenamen of is het saldo van de nalatenschap is te laag om de nalatenschap af te handelen? Dan wordt de erfenis omgezet in geld en gestort in de consignatiekas van het ministerie van Financiën. Hier blijft het 20 jaar beschikbaar voor rechthebbenden.
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 11:23:25 #121
236264 crew  capricia
pi_194790800
Andere vraag: kan ik de huisdieren (tijdelijk) verzorgen en naar het asiel brengen zonder dat ik de erfenis accepteer?

Het gaat om vissen, vogels in een voličre en honden.
Die dieren moeten verzorging hebben als zij er niet meer is.
En voor de wet is het onderdeel van de inboedel.
Definitely not CIA
pi_194790833
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:23 schreef capricia het volgende:
Andere vraag: kan ik de huisdieren (tijdelijk) verzorgen en naar het asiel brengen zonder dat ik de erfenis accepteer?

Het gaat om vissen, vogels in een voličre en honden.
Die dieren moeten verzorging hebben als zij er niet meer is.
En voor de wet is het onderdeel van de inboedel.
Nu al overdragen naar jou zodat jij eigenaar wordt?

Kan ook in het testament geregeld worden door asiel of jouzelf op te nemen voor de dieren.

Kijk ook eens naar:
Stichting Dierennood neemt de zorg voor jouw huisdier na overlijden over. Vaak zijn er geen familieleden of vrienden, die de zorg voor een achtergebleven huisdier willen overnemen. De kans is dan groot dat jouw hond of kat in een asiel terecht komt.
Stichting Dierennood biedt hiervoor een uitstekend alternatief.
Namelijk het persoonlijk opvangen en later herplaatsen bij zorgvuldig geselecteerde dierenvrienden. Zij hebben daarvoor een groot netwerk opgebouwd van gezinnen die daarvoor openstaan.
Wanneer een situatie ontstaat waarbij door overlijden zonder partner, een acute opvang gewenst is, dan zorgen zij ervoor dat nog dezelfde dag het dier wordt opgehaald.
pi_194790955
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 10:55 schreef kipje123 het volgende:
waarom heeft je moeder destijds niet ook de erfenis van je vader verworpen dan, als die negatief was?
Omdat ze toch al 50% eigenaar was?
.
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 11:33:00 #124
236264 crew  capricia
pi_194790979
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:24 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Nu al overdragen naar jou zodat jij eigenaar wordt?

Kan ook in het testament geregeld worden door asiel of jouzelf op te nemen voor de dieren.

Kijk ook eens naar:
Stichting Dierennood neemt de zorg voor jouw huisdier na overlijden over. Vaak zijn er geen familieleden of vrienden, die de zorg voor een achtergebleven huisdier willen overnemen. De kans is dan groot dat jouw hond of kat in een asiel terecht komt.
Stichting Dierennood biedt hiervoor een uitstekend alternatief.
Namelijk het persoonlijk opvangen en later herplaatsen bij zorgvuldig geselecteerde dierenvrienden. Zij hebben daarvoor een groot netwerk opgebouwd van gezinnen die daarvoor openstaan.
Wanneer een situatie ontstaat waarbij door overlijden zonder partner, een acute opvang gewenst is, dan zorgen zij ervoor dat nog dezelfde dag het dier wordt opgehaald.
Ik hoef geen dieren. :D

Als ik die dieren dan daar weg laat halen, heb ik toch actief een handeling verricht met een stukje van de boedel?
Definitely not CIA
pi_194791022
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik hoef geen dieren. :D

Als ik die dieren dan daar weg laat halen, heb ik toch actief een handeling verricht met een stukje van de boedel?
Niet als jouw dieren zijn, en je moeder slechts de verzorger is. Werkt zelfde als jij een vriezer koopt en ter beschikking stelt aan je moeder. Dan is deze na overlijden nog steeds van jou en valt niet onder de boedel.

De andere opties zijn misschien beter. Dan heb je de opvang reeds geregeld en blijft je moeder eigenaar.
pi_194791036
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:23 schreef capricia het volgende:
Andere vraag: kan ik de huisdieren (tijdelijk) verzorgen en naar het asiel brengen zonder dat ik de erfenis accepteer?

Het gaat om vissen, vogels in een voličre en honden.
Die dieren moeten verzorging hebben als zij er niet meer is.
En voor de wet is het onderdeel van de inboedel.
Ja, je mag zorgen voor de dieren.

WGR / Hoe zit dat met huisdieren en erfenis?

quote:
Gedragingen die leiden tot zuivere aanvaarding erfenis
Hoe voorkom je gedragingen die leiden tot het zuiver aanvaarden van een nalatenschap? Je kunt onbewust een negatieve nalatenschap / erfenis zuiver aanvaarden door je te gedragen als erfgenaam. Een erfgenaam die nog geen keuze heeft uitgebracht en zich dus als ‘heer en meester’ over de nalatenschap gedraagt doordat hij spullen van de nalatenschap verkoopt, bezwaart of op een andere manier onttrekt, wordt gezien als een erfgenaam die zich ondubbelzinnig en zonder voorbehoud als zuiver aanvaard hebbende erfgenaam gedraagt (4:192 BW). Wanneer je als erfgenaam een nalatenschap zuiver aanvaardt, dan ben je met je eigen vermogen aansprakelijk voor schulden van de overledene.

Voorbeelden van gedragingen die tot zuivere aanvaarding kunnen leiden zijn:
• het meenemen van spullen met een economische waarde uit de woning van de overledene, tenzij deze na inventarisatie op een lijst zijn gezet en beschikbaar blijven voor schuldeisers en worden meegenomen om ze op een veiligere plek te bewaren;
• het zonder voorbehoud voldoen van schulden van de nalatenschap en het overeenkomen van betalingsregelingen met schuldeisers (anders dan ter voldoening van de uitvaartkosten);
• de verkoop van de woning van de overledene;
• het afgeven van een volmacht om de nalatenschap af te wikkelen;
• het innen van tot de erfenis / nalatenschap behorende vorderingen en het treffen van regelingen met schuldenaren;
• het als erfgenaam deelnemen aan de verdeling van de nalatenschap;
• het erkennen van een schuld van de nalatenschap;
• het ondertekenen van een bankverklaring, waarbij het rekeningtegoed van de overledene wordt vrijgegeven;
• het innen van schulden die de erfgenamen toekomen.

Voorbeelden van gedragingen/beheershandelingen die NIET leiden tot zuivere aanvaarding zijn:
• het regelen van de begrafenis en het betalen van de uitvaartnota (In redelijkheid gemaakte kosten); (let op! als opdrachtgever van een uitvaart, kan je ook aangesproken worden voor de kosten als er een tekort is);
• het opmaken van een boedelbeschrijving;
• het meenemen van spullen met een economische waarde uit de woning van de overledene, mits deze na inventarisatie op een lijst zijn gezet en beschikbaar blijven voor schuldeisers en worden meegenomen om ze op een veiligere plek te bewaren;
• het meenemen van spullen van de overledene met emotionele waarde die verder geen economische waarde hebben (zoals een fotoalbum);
• het (noodgedwongen) ontruimen van de woning van de overledene mits de waardevolle spullen na inventarisatie beschikbaar blijven voor schuldeisers en worden opgeslagen;
• het wegbrengen van de inboedel van de overledene die geen waarde heeft naar de kringloopwinkel (bij twijfel over de waarde is taxatie aan te raden);
• de verkoop van spullen van de overledene die ‘beperkt’ houdbaar zijn, mits de opbrengst van de verkoop apart wordt gehouden en beschikbaar blijft voor schuldeisers;
• het nemen van maatregelen om de erfenis / nalatenschap te behouden;
• het storten van contant geld van de overledene op zijn bankrekening;
• het indienen van een verzoek tot verzegeling of ontzegeling van de boedel;
Bij al deze handelingen is het verstandig om eerst foto's te maken van de te ontruimen woning, weg te gooien/brengen goederen zonder waarde. Bij twijfel een taxateur inschakelen.

Hoe kan ik voorkomen dat ik door gedragingen zuiver aanvaardt?
Wanneer je een verklaring van beneficiaire aanvaarding laat inschrijven in het boedelregister, kan je niet meer door je gedragingen zuiver aanvaarden want dan ben je vereffenaar. Wanneer je als erfgenaam nog geen keuze hebt uitgebracht voor beneficiaire aanvaarding of verwerping, mag je alleen de nalatenschap beheren. Dit om te voorkomen dat je door je gedragingen niet alsnog de nalatenschap zuiver aanvaardt.

Keuze maken na 3 maanden
Je doet er als erfgenaam goed aan om gedurende een periode van drie maanden na het overlijden van de erflater (recht van beraad) te beslissen of je de nalatenschap zuiver, beneficiair wil aanvaarden of verwerpen. Om tot een goede beslissing te komen, zal je moeten inventariseren wat de goederen en schulden van de nalatenschap zijn. Na drie maanden kunnen schuldeisers je dwingen om een keuze te maken. Ga in de tussentijd geen handelingen verrichten waarmee een schuldeiser kan roepen dat je, je gedragen hebt als erfgenaam.
https://verklaringvanerfr(...)zuivere-aanvaarding/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194791128
Ga alsjeblieft naar een notaris, zoals eerder is voorgesteld... Ik ben nu executeur van een nalatenschap waar geen schulden en amper bezittingen zijn, en dat is al een heel gedoe. Laat staan zo'n ingewikkeld gedoe als waar jij straks mee zit.
Gelukkig wel zo verstandig om hier nu al over na te denken ^O^
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 11:47:38 #128
236264 crew  capricia
pi_194791229
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:40 schreef Piles het volgende:
Ga alsjeblieft naar een notaris, zoals eerder is voorgesteld... Ik ben nu executeur van een nalatenschap waar geen schulden en amper bezittingen zijn, en dat is al een heel gedoe. Laat staan zo'n ingewikkeld gedoe als waar jij straks mee zit.
Gelukkig wel zo verstandig om hier nu al over na te denken ^O^
Dat ben ik sws van plan. :)
Definitely not CIA
pi_194791359
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:47 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat ben ik sws van plan. :)
Als het lukt om je moeder een goed testament te laten opstellen, dan ben je voor de rest van haar leven van dit zwaard van Damocles af. Dat zou je dan bijzonder goed gedaan hebben ^O^
Succes! Ik hoop dat alles goed uitpakt enzo :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194791385
En zoek iemand die de boekhouding van de bedrijven op orde maakt en houdt. Dat kan nu gewoon op rekening van bedrijven zelf.
.
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 12:02:55 #131
236264 crew  capricia
pi_194791440
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 11:59 schreef Fer het volgende:
En zoek iemand die de boekhouding van de bedrijven op orde maakt en houdt. Dat kan nu gewoon op rekening van bedrijven zelf.
Ik ben niet van plan me te gaan bemoeien met die bedrijven. Het is een wespennest.
De jaarrekeningen worden ieder jaar opgesteld door een accountantskantoor. Mijn moeder betaalt hun rekeningen nu steeds van haar privé geld. Zo weinig geld zit er in.
Definitely not CIA
pi_194791494
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:02 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ben niet van plan me te gaan bemoeien met die bedrijven. Het is een wespennest.
De jaarrekeningen worden ieder jaar opgesteld. Mijn moeder betaalt die rekening nu steeds van haar privé geld. Zo weinig geld zit er in.
Dat is geen privé geld, maar schuld die zo een beetje wordt terugbetaald aan de bv :P
.
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 12:08:42 #133
236264 crew  capricia
pi_194791508
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:07 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat is geen privé geld, maar schuld die zo een beetje wordt terugbetaald aan de bv :P
Ja zo kun je het ook zien. Haha!
Gaat op deze manier nog heel veel jaartje duren.
Definitely not CIA
pi_194791718
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:02 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ben niet van plan me te gaan bemoeien met die bedrijven. Het is een wespennest.
De jaarrekeningen worden ieder jaar opgesteld door een accountantskantoor. Mijn moeder betaalt hun rekeningen nu steeds van haar privé geld. Zo weinig geld zit er in.
Dan kun je toch heel simpel zien hoeveel geld er is en wat de bezittingen zijn?

Die 2000 is waarschijnlijk salaris, dan kan ze beter zakelijk de accountant betalen en geen salaris krijgen. Scheelt ook BTW en winstbelasting.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zondag 30 augustus 2020 @ 12:36:54 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194791883
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:02 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ben niet van plan me te gaan bemoeien met die bedrijven. Het is een wespennest.
De jaarrekeningen worden ieder jaar opgesteld door een accountantskantoor. Mijn moeder betaalt hun rekeningen nu steeds van haar privé geld. Zo weinig geld zit er in.
Maar ze kan wel jaarlijks 24.000 aan de BV onttrekken? Hoe dan?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 12:39:53 #136
236264 crew  capricia
pi_194791921
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar ze kan wel jaarlijks 24.000 aan de BV onttrekken? Hoe dan?
Geen idee.
Het is een zakelijke rekening waar een aantal mensen de huur op stort. En daar schrijft ze maandelijks van over, naar zichzelf.

Ik neem aan dat als het niet in orde is, de schuld van privé aan de BV daarmee gewoon oploopt.

Maar goed. Dat is in principe mijn probleem niet. En ik bemoei me daar dan ook niet mee. Zolang het gaat, gaat het.
Definitely not CIA
  zondag 30 augustus 2020 @ 12:41:30 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194791941
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Geen idee.
Het is een zakelijke rekening waar een aantal mensen de huur op stort. En daar schrijft ze maandelijks van over, naar zichzelf.

Ik neem aan dat als het niet in orde is, de schuld van privé aan de BV daarmee gewoon oploopt.
Staat er ook geen DGA pensioen tegenover die privéschuld aan de BV?
Vroeger kon je die in de BV opbouwen in eigen beheer, dat kan al een paar jaar niet meer, maar als je vader dat gedaan heeft dan zal dat in de tijd zijn geweest dat dat nog wel kon.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 12:42:54 #138
236264 crew  capricia
pi_194791964
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Staat er ook geen DGA pensioen tegenover die privéschuld aan de BV?
Heel terechte vragen, maar ik kan je het antwoord niet geven.
Definitely not CIA
  zondag 30 augustus 2020 @ 12:45:06 #139
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194792002
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Heel terechte vragen, maar ik kan je het antwoord niet geven.
Als dat wel zo is dan is het verhaal een stuk minder negatief dan je denkt, het lijkt me verstandig dat je moeder er een accountant of fiscalist op zet zodat de boel uitgezocht en rechtgetrokken kan worden voor ze overlijdt.
Misschien kun je haar wel duidelijk maken dat ze het niet kan maken om dat wespennest op jullie te dumpen maar ze het nu zelf moet (laten) regelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 12:47:56 #140
236264 crew  capricia
pi_194792040
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als dat wel zo is dan is het verhaal een stuk minder negatief dan je denkt, het lijkt me verstandig dat je moeder er een accountant of fiscalist op zet zodat de boel uitgezocht en rechtgetrokken kan worden voor ze overlijdt.
Misschien kun je haar wel duidelijk maken dat ze het niet kan maken om dat wespennest op jullie te dumpen maar ze het nu zelf moet (laten) regelen.
Ja. Ik ga zeker weer eens met haar hierover praten. Ook om samen naar een notaris te gaan.

Het is sws al het gesprek iedere keer. Dat mijn vader het zo onduidelijk heeft achtergelaten.
Definitely not CIA
  zondag 30 augustus 2020 @ 12:54:09 #141
40566 Ericr
Livewrong
pi_194792135
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 12:39 schreef capricia het volgende:

[..]

Geen idee.
Het is een zakelijke rekening waar een aantal mensen de huur op stort. En daar schrijft ze maandelijks van over, naar zichzelf.

Ik neem aan dat als het niet in orde is, de schuld van privé aan de BV daarmee gewoon oploopt.

Maar goed. Dat is in principe mijn probleem niet. En ik bemoei me daar dan ook niet mee. Zolang het gaat, gaat het.
Een lening met zakelijke voorwaarden waar rente over betaald dient te worden.

Of een onzakelijke lening met alle fiscale gevolgen van dien en bij niet opgeven aan belastingdienst het risico op boetes en heffingen

Die onttrekkingen zijn al een wespennest op zich of er moet sprake zijn van salaris. Waar je natuurlijk ook belasting over moet betalen
  zondag 30 augustus 2020 @ 13:00:59 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194792258
Oh, Ericr in tha house, dat is mooi *O*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 13:28:57 #143
5428 crew  miss_sly
pi_194792858
Iemand bestuurt die BV's toch ook? Doet administratie? Doet het beheer van de objecten waar huur voor wordt betaald? Als er andere belangen zijn, zoals je zegt, zijn die mensen er toch ook mee bezig?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 13:41:37 #144
236264 crew  capricia
pi_194793160
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:28 schreef miss_sly het volgende:
Iemand bestuurt die BV's toch ook? Doet administratie? Doet het beheer van de objecten waar huur voor wordt betaald? Als er andere belangen zijn, zoals je zegt, zijn die mensen er toch ook mee bezig?
Ja. Dat is drama deel 2.
Een broer van mijn moeder heeft dat als executeur op zich genomen toen mijn vader overleed. Hij doet dat nog steeds. Om niet. Dus gratis.
Maar ook zo minimaal mogelijk.

Maar goed. Dat is voor mijn casus nu niet van belang. Ik moet gewoon zorgen dat de kleinkinderen onterft worden. :)
Definitely not CIA
  zondag 30 augustus 2020 @ 13:58:40 #145
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194793470
.
NM

Ik zou gaan voor de suggestie van onterven via testament. Kost dan idd een paar honderd euro maar scheelt later bakken geld (en tijd) bij het onterven.

[ Bericht 90% gewijzigd door BE op 30-08-2020 14:15:08 ]
***
pi_194793575
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 13:41 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Dat is drama deel 2.
Een broer van mijn moeder heeft dat als executeur op zich genomen toen mijn vader overleed. Hij doet dat nog steeds. Om niet. Dus gratis.
Maar ook zo minimaal mogelijk.

Maar goed. Dat is voor mijn casus nu niet van belang. Ik moet gewoon zorgen dat de kleinkinderen onterft worden. :)
Je zegt dat er meerdere aandeelhouders zijn. Is het (oorspronkelijk) een familiebedrijf toevallig? Dan snap ik het wespennest nog iets beter ;)

Als die broer als executeur optreedt: had je vader verder helemaal niks geregeld qua bestuur voor het moment dat hij zou overlijden? Lekker dan.

In een 'normale' situatie waarin erfgenamen geen belang hebben bij het overnemen van bedrijven wil je deze bijvoorbeeld laten overnemen voor je overlijdt. Of had hij daar nog niet de leeftijd voor?
pi_194793594
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 00:47 schreef capricia het volgende:
Mijn vader is een jaar geleden overleden. En die liet via allerlei BV's een grote schuld achter van privé naar zo'n BV. Er zijn ook BV's waar wel degelijk geld in de toekomst in zit (bouwbedrijven).
Mijn zus en ik hebben (ook namens onze kinderen via de rechtbank) de erfenis verworpen.

Dus mijn moeder (getrouwd in gemeenschap van goederen) heeft allerlei BV's inclusief de schuld van privé naar de zaak, op haar naam.

Nu staat zij er ook niet echt geweldig voor, qua conditie. En ze weet niets over BV's runnen etc.
Ik ga dat ook niet doen. Het is allemaal veel te complex.

Ze woont in een koopwoning. Afgelost.

Maar als zij komt te overlijden, en niemand gaat de erfenis accepteren, hoe gaat dat dan?
Ik weet dat ik zonder de erfenis te accepteren haar een goede uitvaart kan geven. Van haar bankrekening.
Maar wie gaat dat huis leegruimen en verkopen?

Ik ga geen executuur willen worden. Het is echt zo super complex en er is geen geld in de erfenis. Maar wel tig bedrijven.
Ook een notaris wil betaald worden.

Wie gaat dit allemaal uitzoeken? Als iedereen de erfenis verwerpt.
Volgens mij kan dit niet? Om bij die bankrekening te komen moet je erfgenaam zijn. En mocht je snel zijn en dat geld oversluizen naar jezelf voor de bank hem blokkeert wegens overlijden, dan heb je wellicht met die handeling ook de rest van de erfenis aanvaart...?
  zondag 30 augustus 2020 @ 14:08:18 #148
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194793630
.

[ Bericht 99% gewijzigd door BE op 30-08-2020 14:08:39 ]
***
  zondag 30 augustus 2020 @ 14:17:08 #149
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_194793798
Voor iemand die niks wilt erven, waarom maak je je er zo druk over?

Gewoon verwerpen bij de rechtbank dmv een formuliertje en het is jouw zaak simpelweg niet meer wie dan wel wat gaat doen ...
Dum de dum
  Moderator zondag 30 augustus 2020 @ 14:21:08 #150
236264 crew  capricia
pi_194793868
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2020 14:05 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Je zegt dat er meerdere aandeelhouders zijn. Is het (oorspronkelijk) een familiebedrijf toevallig? Dan snap ik het wespennest nog iets beter ;)

Als die broer als executeur optreedt: had je vader verder helemaal niks geregeld qua bestuur voor het moment dat hij zou overlijden? Lekker dan.

In een 'normale' situatie waarin erfgenamen geen belang hebben bij het overnemen van bedrijven wil je deze bijvoorbeeld laten overnemen voor je overlijdt. Of had hij daar nog niet de leeftijd voor?
Het is een holdingstructuur met diverse BV's daarachter. Waarbij bij een van die BV's idd ook andere familieleden via hun BV's belangen hebben. Dus in zekere zin wel een familiebedrijf.
Het is gewoon een zooitje. En er was helemaal niets geregeld. Alles werd op de lange baan geschoven.
Er werd maandelijks geld onttrokken. Waardoor er nu een grote schuld achtergebleven is.
Definitely not CIA
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')