abonnement Unibet Coolblue
pi_194806197
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 09:43 schreef Piger het volgende:
Absurde regeling.

Allereerst omdat dit amper starters gaat helpen. Huizenprijzen worden duurder. Elke starter die het wel kan betalen heeft nu 2% meer budget en elke niet-starter die het geld heeft zal dus ook meer bieden.

Als je starters wilt helpen, moet je ofwel zorgen voor meer bouw van woningen in lage prijsklasse ofwel voor gemakkelijkere doorstroom naar tweede woning.

Vreemd ook dat er vooralsnog alleen wordt gekeken naar moment van koop eerste woning en niet naar de waarde. Willen we starters die samen 500k kunnen lenen ook faciliteren?

Vervolgens gaat de overdrachtsbelasting ook nog eens van 2% naar 8% voor alle andere kopers.

En dan is het concept overdrachtsbelasting sowieso al belachelijk. Waarom wil je (de) motiveren te kopen/verkopen?
Voor de economie maar ook voor minder woon-werk verkeer moet je toch woning transacties juist stimuleren.

Maak dan gewoon een winstbelasting op woningen. Af te tikken zodra je niets nieuws koopt of wanneer je overlijdt.
Zoals ik het lees gaat de overdrachtsbelasting van 2% naar 8% voor kopers die een tweede woning kopen. Dus niet voor alle overige kopers.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
pi_194806225
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 09:46 schreef Pro_Shifty het volgende:

[..]

Zoals ik het lees gaat de overdrachtsbelasting van 2% naar 8% voor kopers die een tweede woning kopen. Dus niet voor alle overige kopers.
Een woning zonder de intentie hier het hoofdverblijf van te maken las ik elders
pi_194806345
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2020 09:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Een woning zonder de intentie hier het hoofdverblijf van te maken las ik elders
Dat lijkt mij een mooie definitie. Het komt natuurlijk wel eens voor dat je een nieuw hoofdverblijf koopt voordat het oude verkocht is. In dat geval blijft het gewoon 2%.
pi_194807062
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 09:46 schreef Pro_Shifty het volgende:

[..]

Zoals ik het lees gaat de overdrachtsbelasting van 2% naar 8% voor kopers die een tweede woning kopen. Dus niet voor alle overige kopers.
Een tweede of de tweede?
Dus alsin een extra huis of de tweede keer dat je een woning koopt?
Eerst denken, dan typen
pi_194807251
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 11:04 schreef Piger het volgende:
Een tweede of de tweede?
Dus alsin een extra huis of de tweede keer dat je een woning koopt?
Het betreft een tweede huis als in een extra huis. Het gaat om particuliere beleggers die een huis kopen en deze vervolgens verhuren en dus niet zelf in de woning gaan wonen.
pi_194807338
@DJEblender

De regeling is bedacht om starters eenvoudiger aan een huis te laten komen en beleggers het wat lastiger te maken. Blijkbaar heb jij deze regeling niet nodig, aangezien jij al zo een huis kan open. Proficiat.

Uiteindelijk verwacht ik dat deze regeling er alleen maar voor zorgt dat de huizenprijzen weer verder stijgen en landt dit voordeel in de zak van de verkoper, ipv de startende koper
pi_194808924
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 09:43 schreef Piger het volgende:
Absurde regeling.

Allereerst omdat dit amper starters gaat helpen. Huizenprijzen worden duurder. Elke starter die het wel kan betalen heeft nu 2% meer budget en elke niet-starter die het geld heeft zal dus ook meer bieden.

Als je starters wilt helpen, moet je ofwel zorgen voor meer bouw van woningen in lage prijsklasse ofwel voor gemakkelijkere doorstroom naar tweede woning.

Vreemd ook dat er vooralsnog alleen wordt gekeken naar moment van koop eerste woning en niet naar de waarde. Willen we starters die samen 500k kunnen lenen ook faciliteren?

Vervolgens gaat de overdrachtsbelasting ook nog eens van 2% naar 8% voor alle andere kopers.

En dan is het concept overdrachtsbelasting sowieso al belachelijk. Waarom wil je (de) motiveren te kopen/verkopen?
Voor de economie maar ook voor minder woon-werk verkeer moet je toch woning transacties juist stimuleren.

Maak dan gewoon een winstbelasting op woningen. Af te tikken zodra je niets nieuws koopt of wanneer je overlijdt.
Nederland kent al een heel laag tarief op de overdacht van woningen. Zonder hypotheek ben je met 2% overdrachtsbelasting en 500 euro voor de notaris klaar. Ik heb zelf geen ervaringen met het kopen van huizen in het buitenland, maar als ik zo rondlees, is een bedrag rond de 10% niet ongebruikelijk in veel Europese landen. En dat natuurlijk in Nederland 10 jaar terug net zo.

Het verlagen naar 0% kost wel de overheid weer geld, geld dat ergens anders vandaan moet worden gehaald. Dus ik snap het eigenlijk niet. Los daarvan is de uitvoerbaarheid ruk, en is een 3-schrijven systeem voor de overdrachtsbelasting werkelijk absurd.

0% voor starter (hoe defineer je starter), 2% voor woningen eigen gebruik, en 8% overig, hoe verzin je dat nou?

Betekent ook een fors bedrag extra als je een garage wil kopen verderop in je straat, bijvoorbeeld. Dan wordt het keihard 8% aftikken. Of een schuurtje op de binnenplaats. Lekker dan.
pi_194808999
quote:
6s.gif Op maandag 31 augustus 2020 13:04 schreef skrn het volgende:

[..]

Nederland kent al een heel laag tarief op de overdacht van woningen. Zonder hypotheek ben je met 2% overdrachtsbelasting en 500 euro voor de notaris klaar. Ik heb zelf geen ervaringen met het kopen van huizen in het buitenland, maar als ik zo rondlees, is een bedrag rond de 10% niet ongebruikelijk in veel Europese landen. En dat natuurlijk in Nederland 10 jaar terug net zo.

Het verlagen naar 0% kost wel de overheid weer geld, geld dat ergens anders vandaan moet worden gehaald. Dus ik snap het eigenlijk niet. Los daarvan is de uitvoerbaarheid ruk, en is een 3-schrijven systeem voor de overdrachtsbelasting werkelijk absurd.

0% voor starter (hoe defineer je starter), 2% voor woningen eigen gebruik, en 8% overig, hoe verzin je dat nou?
De grootste kostenpost weglaten om je punt te maken is wel wat raar....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194809008
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 13:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De grootste kostenpost weglaten om je punt te maken is wel wat raar....
En dat is?
pi_194809084
Hypotheek valt ook mee, max 1000 euro voor execution only en 400 euro extra bij de notaris. Oh, taxatie dan, ook nog 400 euro extra.

Die tarieven zijn allemaal best netjes en overzichtelijk tegenwoordig. Dat is wel echt verbetered met de situatie 15 jaar terug.
pi_194913429
Hoe werkt dit als je samen een huis koopt leeftijden 36 en 32? Val je er dan buiten?
pi_194913482
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 11:07 schreef Rambow het volgende:
Hoe werkt dit als je samen een huis koopt leeftijden 36 en 32? Val je er dan buiten?
Dat weet nog niemand. Tot nu toe is het ook maar een onbevestigde bericht uit 'Haagse bronnen', meestal kloppen die maar het zou ook zomaar kunnen dat het met prinsjesdag anders uitpakt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_194913573
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 11:07 schreef Rambow het volgende:
Hoe werkt dit als je samen een huis koopt leeftijden 36 en 32? Val je er dan buiten?
De regels worden mogelijk vooral lastig als een al een eigen huis heeft gehad en de ander niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 06-09-2020 11:33:59 ]
pi_194913763
quote:
0s.gif Op zondag 6 september 2020 11:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Het wordt vooral lastig al een al een eigen huis heeft gehad en de ander niet.
Dat hebben we beide nog niet, momenteel huur. Even afwachten dus of daar duidelijkheid over komt.
pi_194913945
Onlangs ook een huis gekocht, overdracht is in November. Ik ben 37,mijn vriendin is 31, zou dus waarschijnlijk betekenen dat ik daarbuiten val, maargoed, ben er niet rouwig om .De prijzen gaan nog verder omhoog straks,meer vraag, weinig aanbod, veel doorstroming.
pi_194941320
quote:
1s.gif Op zondag 6 september 2020 11:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

De regels worden mogelijk vooral lastig als een al een eigen huis heeft gehad en de ander niet.
Hoe dat gaat uitpakken ben ik ook benieuwd. Mochten wij komende jaren nog een keer verhuizen, dan val ik in de categorie doorstromer en 35+, en valt partner in de categorie eerste woning en (waarschijnlijk) nog geen 35.

We zullen zien..
pi_195072522
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2020 21:14 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Hoe dat gaat uitpakken ben ik ook benieuwd. Mochten wij komende jaren nog een keer verhuizen, dan val ik in de categorie doorstromer en 35+, en valt partner in de categorie eerste woning en (waarschijnlijk) nog geen 35.

We zullen zien..
Is hier nu antwoord op gekomen vandaag?
pi_195073415
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:22 schreef Rambow het volgende:

[..]

Is hier nu antwoord op gekomen vandaag?
Ja, op basis van je leeftijd naar rato van verdeling hypotheek. Dus als het 50/50 inbreng is dan betaalt je meissie 0 % over die 50% en jij 2% over jouw 50%.

Dat je eerder een huis hebt gehad speelt niet mee, iedereen onder de 35 mag een keer gebruik maken van de vrijstelling. En dat, TS, is de enige 'overgangsregeling' die er is.

[ Bericht 6% gewijzigd door Itam op 15-09-2020 16:27:24 ]
pi_195073509
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Itam op 15-09-2020 16:27:04 ]
pi_195073585
quote:
6s.gif Op maandag 31 augustus 2020 13:04 schreef skrn het volgende:

[..]

Nederland kent al een heel laag tarief op de overdacht van woningen. Zonder hypotheek ben je met 2% overdrachtsbelasting en 500 euro voor de notaris klaar.
Zo lang staat die nog niet op 2% tot 2011 was dat nog 6%.

Denken mensen hier nu ook dat kopers in 2010 nog eens 4% gecompenseerd zijn? :N
pi_195085474
Maar ik heb dit jaar het voorlopige koopcontract gegekent. Ik ga er 1 juni 2021 in en dan teken ik ook de definitieve koopacte.

Wij zijn beide jonger dan 35 en het is onze eerste woning.

Dus ik begrijp dat ik moet vragen aan de notaris om ons bij de overdracht de vrijstelling verklaring te laten tekenen en dan hebben wij de vrijstelling ook begrijp ik?
pi_195086403
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 16:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zo lang staat die nog niet op 2% tot 2011 was dat nog 6%.

Denken mensen hier nu ook dat kopers in 2010 nog eens 4% gecompenseerd zijn? :N
Ja. er is toen historisch gecompenseerd. Ik heb geld terug gestort gekregen.
pi_195086483
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:27 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Huil niet ik heb 6% overdrachtsbelasting moeten betalen des tijds.

jij komt er met 2% goed van af.
Ik ook. Ik had 6% en een jaar later werd het 2%.

Je huis wordt wel 2% meer waard
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195086919
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja. er is toen historisch gecompenseerd. Ik heb geld terug gestort gekregen.
Kun je ons aangeven hoe sjors en ik daar met terugwerkende kracht ook nog gebruik van kunnen maken. :P
pi_195087964
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 12:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kun je ons aangeven hoe sjors en ik daar met terugwerkende kracht ook nog gebruik van kunnen maken. :P
1 juli ging het in met terugwerkende kracht tot 15 juni. Als je daar tussen viel 😋
pi_195237606
Nieuws - het voorstel voor overdrahtsbelasting is dus afgewezen door Raad van State. Iemand die hier meer over weet? Voor mij persoonlijk balen - het scheelt veel geld.

Bron: https://rechtennieuws.nl/(...)verdrachtsbelasting/

[ Bericht 2% gewijzigd door Landgeld op 24-09-2020 18:30:25 ]
Love is in the air!
pi_195237711
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2020 11:09 schreef Redbullkid het volgende:
Maar ik heb dit jaar het voorlopige koopcontract gegekent. Ik ga er 1 juni 2021 in en dan teken ik ook de definitieve koopacte.
1 juni 2021? :? Je wacht bijna een jaar op je huis?
Love is in the air!
pi_195238185
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:24 schreef Landgeld het volgende:
Nieuws - het voorstel voor overdrahtsbelasting is dus afgewezen door Raad van State. Iemand die hier meer over weet? Voor mij persoonlijk balen - het scheelt veel geld.

Bron: https://rechtennieuws.nl/(...)verdrachtsbelasting/
Lees ik goed dat ze adviseren de regeling uit te stellen tot januari 2023?
pi_195238254
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:01 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Lees ik goed dat ze adviseren de regeling uit te stellen tot januari 2023?
Nou eigenlijk kraken ze het volledig af, met de argumenten die in dit topic ook voorbij zijn gekomen (maatregel leidt tot prijsstijgingen, hogere hypotheekschulden en een slechtere huurmarkt). Met daarbij ook nog de opmerking dat de Belastingdienst er pas in 2023 klaar voor is.
pi_195238314
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:04 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Nou eigenlijk kraken ze het volledig af, met de argumenten die in dit topic ook voorbij zijn gekomen (maatregel leidt tot prijsstijgingen, hogere hypotheekschulden en een slechtere huurmarkt). Met daarbij ook nog de opmerking dat de Belastingdienst er pas in 2023 klaar voor is.
De vraag is dus nog of dit wordt overgenomen. Gaat het vooralsnog door? Of is het nu van de baan?
Is het advies van de RvS leidend, of kan het kabinet zelf besluiten?

[ Bericht 5% gewijzigd door Landgeld op 24-09-2020 19:16:23 ]
Love is in the air!
pi_195238520
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:07 schreef Landgeld het volgende:

[..]

de vraag is dus nog of dit wordt overgenomen :? Of is het nu van de baan?
Nee de wet is volgens mij gewoon ingediend bij de Tweede Kamer. Nu wordt alleen het advies van de raad van state openbaar. Dat is slechts een adviesorgaan natuurlijk, die kan je ook negeren.

Dacht dat het alleen nog door de Eerste Kamer heen moest, maar dat weet ik niet zeker

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2020 19:19:30 ]
  donderdag 24 september 2020 @ 19:19:10 #84
462299 LeoLucy
Veel te fanatiek met taal
pi_195238575
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:07 schreef Landgeld het volgende:

[..]

De vraag is dus nog of dit wordt overgenomen. Gaat het vooralsnog door? Of is het nu van de baan?
Is het advies van de RvS leidend, of kan het kabinet zelf besluiten?
TVP

Momenteel bezig met een huis kopen, bod is al geaccepteerd. Zijn beide starter, dus zou mooi zijn als de overheid er snel uit is of de nieuwe wet doorgaat of niet... }:|
It was a sad and disappointing day when i discovered that my universal remote control did not, in fact, control the universe. Not even remotly...
pi_195239018
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:19 schreef LeoLucy het volgende:

[..]

TVP

Momenteel bezig met een huis kopen, bod is al geaccepteerd. Zijn beide starter, dus zou mooi zijn als de overheid er snel uit is of de nieuwe wet doorgaat of niet... }:|
Hier ook. Afwachten dus.
Love is in the air!
pi_195241396
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:30 schreef Landgeld het volgende:

[..]

1 juni 2021? :? Je wacht bijna een jaar op je huis?
Jup. Daardoor minder concurrentie :D

Anders was ik nu aan mijn 200e huisbezoek bezig met mensen die 15k+ over bieden :')
pi_195249501
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 09:46 schreef Pro_Shifty het volgende:

[..]

Zoals ik het lees gaat de overdrachtsbelasting van 2% naar 8% voor kopers die een tweede woning kopen. Dus niet voor alle overige kopers.
Het lijkt me dat het 8% gaat worden voor iedereen die niet zelf in de aangekochte woning gaat wonen. Of iemand het nu koopt om te verhuren of om op te knappen en met winst door te verkopen etc, voor hun gaat het 8% worden.

Dat zal waarschijnlijk te voorkomen zijn door in te schrijven op het adres in de GBA. Maargoed je kan maar in 1 adres ingeschreven staan.

Ik snap niet dat zoveel mensen hier tegen zijn. Het maakt woningen duurder voor beleggers. Dus in de bied-oorlog tussen starters en beleggers hebben de starters dan een voorsprong.

Maargoed, de kans dat dit erdoor komt is klein. Daarvoor is de invloed van de elite op de politiek te groot.

Die 8% belasting plus het in de toekomst hoger belasten van woningen die voor verhuur worden gebruikt kan ervoor zorgen dat beleggers die woningen zullen gaan afstoten. Dat zou kansen geven voor de particuliere koper. Maargoed dan moeten die belastingen wel fors omhoog. Anders betalen beleggers klakkeloos meer en gooien ze simpelweg de huren omhoog.

[ Bericht 10% gewijzigd door tstile op 25-09-2020 13:29:35 ]
pi_195249707
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:23 schreef tstile het volgende:

[..]

Het lijkt me dat het 8% gaat worden voor iedereen die niet zelf in de aangekochte woning gaat wonen. Of iemand het nu koopt om te verhuren of om op te knappen en met winst door te verkopen etc, voor hun gaat het 8% worden.

Dat zal waarschijnlijk te voorkomen zijn door in te schrijven op het adres in de GBA. Maargoed je kan maar in 1 adres ingeschreven staan.

Ik snap niet dat zoveel mensen hier tegen zijn. Het maakt woningen duurder voor beleggers. Dus in de bied-oorlog tussen starters en beleggers hebben de starters dan een voorsprong.

Maargoed, de kans dat dit erdoor komt is klein. Daarvoor is de invloed van de elite op de politiek te groot.

Die 8% belasting plus het in de toekomst hoger belasten van woningen die voor verhuur worden gebruikt kan ervoor zorgen dat beleggers die woningen zullen gaan afstoten. Dat zou kansen geven voor de particuliere koper. Maargoed dan moeten die belastingen wel fors omhoog. Anders betalen beleggers klakkeloos meer en gooien ze simpelweg de huren omhoog.
Dat laatste is natuurlijk gewoon precies wat er gebeurt. Een huis blijft een goede investering op lange termijn en hogere kosten schrikken beleggers niet af. Die berekenen ze gewoon door in de huurprijs. Of dat nou een hogere overdrachtsbelasting of andere vormen van belasting is.

De enige manier om dit tegen te gaan is particulier verhuren alleen toestaan voor recreatief gebruik voor maximaal een x aantal maanden per jaar. Het beperken van de verhuurmogelijkheden zal pas voor een afname van interesse bij particuliere beleggers zorgen.
pi_195249918
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:23 schreef tstile het volgende:

[..]
Ik snap niet dat zoveel mensen hier tegen zijn. Het maakt woningen duurder voor beleggers. Dus in de bied-oorlog tussen starters en beleggers hebben de starters dan een voorsprong.
Ja want het maakt een enorm verschil voor de beleggers!?
Stel je koopt een huis voor 400.000 euro + 4% kk = 416.000 euro.
Dit verhuur je ad. 1.500 euro per maand = 18.000 euro per jaar.'
Geeft een rendement van 4,32%

Komt nu 6% extra belasting bij is 24.000 euro, maakt totaal 440.000 euro.
Huur blijft gelijk; 4,1% rendement... nou daar schrikken de beleggende mensen van, denk het niet.

In werkelijkheid zal waarschijnlijk ook nog de huur hoger worden.... als niet meteen, dan zeker in de loop der tijd.

Zelfs al daalt het rendement naar 3%, dan zou de aanschaf prijs 600.000 euro moeten zijn.... dan nog zal er een redelijke beleggers markt overblijven gezien de 290% meer rendement t.o.v. het geld op de bank laten staan.

is natuurlijk wel bruto rendement en nog zonder eventuele waarde stijging.

Pure symbool politiek, we doen iets dat de massa slikt en het lijkt (voor de massa) alsof we er iets aan gedaan hebben. In werkelijkheid veranderd er bar weinig.
pi_195249975
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:36 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Dat laatste is natuurlijk gewoon precies wat er gebeurt. Een huis blijft een goede investering op lange termijn en hogere kosten schrikken beleggers niet af. Die berekenen ze gewoon door in de huurprijs. Of dat nou een hogere overdrachtsbelasting of andere vormen van belasting is.

De enige manier om dit tegen te gaan is particulier verhuren alleen toestaan voor recreatief gebruik voor maximaal een x aantal maanden per jaar. Het beperken van de verhuurmogelijkheden zal pas voor een afname van interesse bij particuliere beleggers zorgen.
Goed plan, zou er wmbt bij mogen. Maar dan wel met intensieve controles.

En/of gewoon onmogelijk maken om meer dan 1 huis te bezitten.
  vrijdag 25 september 2020 @ 14:08:36 #91
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195250144
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 17:53 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Ja en dan met alle starters tegelijk in Januari weer de markt op. Zal vast leuk zijn voor de huizenprijzen :') dan is je 2% kadootje snel verdampt.
Nu zijn de beleggers nog ff fanatiek. Die gaan 8% betalen. Kun je beter concurreren met starters.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_195250649
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:54 schreef tstile het volgende:

[..]

Goed plan, zou er wmbt bij mogen. Maar dan wel met intensieve controles.

En/of gewoon onmogelijk maken om meer dan 1 huis te bezitten.
Uiteraard met intensieve controles erop....goed voor de werkgelegenheid ook meteen!

Onmogelijk maken om meer dan één huis te bezitten hoeft voor mij niet zo nodig, zolang het maar onaantrekkelijk gemaakt wordt om het commercieel te verhuren.
pi_195250802
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:36 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Dat laatste is natuurlijk gewoon precies wat er gebeurt. Een huis blijft een goede investering op lange termijn en hogere kosten schrikken beleggers niet af. Die berekenen ze gewoon door in de huurprijs. Of dat nou een hogere overdrachtsbelasting of andere vormen van belasting is.

De enige manier om dit tegen te gaan is particulier verhuren alleen toestaan voor recreatief gebruik voor maximaal een x aantal maanden per jaar. Het beperken van de verhuurmogelijkheden zal pas voor een afname van interesse bij particuliere beleggers zorgen.
En wat los je daarmee op? Er komen geen huizen bij. Het is niet alsof beleggers huizen leeg laten staan. Het enige wat je daarmee bereikt is dat mensen die graag willen huren, minder keuze hebben en gedwongen worden om voor een koopwoning te kiezen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195251595
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 14:51 schreef stavromulabeta het volgende:
En wat los je daarmee op? Er komen geen huizen bij. Het is niet alsof beleggers huizen leeg laten staan. Het enige wat je daarmee bereikt is dat mensen die graag willen huren, minder keuze hebben en gedwongen worden om voor een koopwoning te kiezen.
Nee, dat is juist het hele punt dat die beleggers die huizen niet leeg laten staan. Die kopen ze juist om tegen hoge prijzen te verhuren en het probleem is nou juist dat steeds meer mensen gedwongen worden om een woning te huren tegen steeds hoger wordende huurprijzen, omdat ze niet in aanmerking komen voor een koopwoning.

Jij zegt dus eigenlijk dat het gros van die mensen maar gedwongen moeten huren, omdat een klein deel van de mensen graag wil huren? Vind ik wel een bijzondere afweging die je dan maakt.

Zodra de door jouw geschetste situatie in Nederland een probleem gaat worden dan hang ik de vlag uit.
pi_195251759
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2020 13:36 schreef Accordtje het volgende:

[..]
hogere kosten schrikken beleggers niet af. Die berekenen ze gewoon door in de huurprijs.
Dit vind ik altijd maar een rare redenering. Verhuurders rekenen volgens mij helemaal niets door, die vragen gewoon het maximale wat ze kunnen vragen. Als ze maximaal 1500 euro huur voor een woning kunnen krijgen, dan vragen ze 1500 euro huur. Verhoog je de kosten, dan vragen ze nog steeds 1500 euro (of ze zien er vanaf)

Als zo'n prijsmechanisme er wel in zou zitten dan zou het omgekeerde ook waar moeten zijn, namelijk dat een verlaging van de overdrachtsbelasting voor een verlaging van de huurprijzen zou zorgen. Je hoeft alleen naar de huren vanaf 2011 te kijken om te zien dat dat niet klopt ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2020 15:51:40 ]
pi_195252040
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2020 15:50 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Dit vind ik altijd maar een rare redenering. Verhuurders rekenen volgens mij helemaal niets door, die vragen gewoon het maximale wat ze kunnen vragen. Als ze maximaal 1500 euro huur voor een woning kunnen krijgen, dan vragen ze 1500 euro huur. Verhoog je de kosten, dan vragen ze nog steeds 1500 euro (of ze zien er vanaf)

Als zo'n prijsmechanisme er wel in zou zitten dan zou het omgekeerde ook waar moeten zijn, namelijk dat een verlaging van de overdrachtsbelasting voor een verlaging van de huurprijzen zou zorgen. Je hoeft alleen naar de huren vanaf 2011 te kijken om te zien dat dat niet klopt ;)
Het klopt ook niet, maar verhuurders hebben dan "een stok gevonden om de hond te slaan". Ze zeggen hogere kosten te hebben, maar rekenen gewoon de maximale huur.

Een glaszetter wilde mij hogere prijzen voor isolatieglas rekenen, "omdat de houten latjes zo duur waren geworden door de bosbranden in Amerika". Ja doei, ik heb gewoon vuren latjes van de Veluwe.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')