abonnement Unibet Coolblue
pi_194754780
Dag mede-forumleden,

ik zou graag willen beginnen met het aanleggen van een aandelenportefeuille.

Ik ben geen cowboy en streef derhalve vooral stabiliteit na en ben om die reden begonnen met het beleggen in residentieel vastgoed en heb aandelen lange tijd bewust links laten liggen. Gezien de huidige stand van de huizenmarkt word het echter lastig voor kleine beleggers om daadwerkelijk rendement te realiseren.

Ik weet momenteel nog vrijwel niets over aandelen maar dat gold destijds eveneens voor vastgoed waar ik toch best succesvol in ben gebleken dus dat hoeft niet per se een belemmering te zijn.

Toen ik het vastgoed inging probeerde ik in het begin te bezuinigen op relatief kleine kostenposten maar kwam daar al snel op terug omdat veel adviseurs door gebruik te maken van hun kennis en netwerk zichzelf dubbel en dwars terug hadden verdiend.

Mijn vraag aan jullie is dan ook waar ik het beste kan beginnen: mezelf grondig inlezen of gewoon gelijk naar een professional stappen?

Alle tips zijn welkom.
pi_194754984
Ik heb er TR voor kick naar AEX gezet. Denk dat daar meer geïnteresseerde mensen zitten
  Moderator donderdag 27 augustus 2020 @ 23:00:26 #3
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_194755047
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:57 schreef investeerdertje het volgende:
Ik heb er TR voor kick naar AEX gezet. Denk dat daar meer geïnteresseerde mensen zitten
Check, dat denk ik ook
pi_194755234
Ik denk dat het zelfs voor je naar een expert zou stappen het wel handig is om jezelf degelijk in te lezen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_195270022
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 22:48 schreef RappendeRabbijn het volgende:
Mijn vraag aan jullie is dan ook waar ik het beste kan beginnen: mezelf grondig inlezen of gewoon gelijk naar een professional stappen?
Je grondig inlezen kan nooit kwaad. Met een professional praten zonder ingelezen te hebben wel.

Als "professional" zou ik aan jouw wat vragen eerst stellen.

Op basis van een eerder topic heb ik het gevoel dat je nog relatief jong bent (goed bezig dat je over dit soort dingen nadenkt). Hoe jonger je begint, hoe meer erfenis er overblijft voor je kinderen.

Echter ben ik van mening, dat je alleen met je eigen geld moet beleggen als je het echt niet nodig hebt op korte en middellange termijn. Er is een risico dat je portefeuille onderwater staat op het moment dat je het geld nodig hebt. Op langere termijn kan je wachten en kan dit zich herstellen. Als je bijvoorbeeld nog geen koophuis hebt, raad ik je aan hiervoor te sparen op de bank. En mijn mening is dat het niet opschiet met kleine bedragen.

In mijn eigen omgeving raad ik "jongeren" aan als ze willen beginnen met beleggen toch om eerst lekker te sparen. En als ze echt rendement willen hebben, is vaak het investeren in een (verdere) opleiding een betere keus. Later meer salaris, meer geld overhouden, meer kunnen investeren, meer rendement en meer alimentatie.
De vraag is of je dit antwoord wilde horen ;-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')