abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 augustus 2020 @ 16:25:51 #126
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_194747026
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:19 schreef Cherni het volgende:

[..]

Die hypotheekrente aftrek is al voor velen totaal geen probleem meer bij een lage rentestand. Stond de rente op 5 tot 8% word het al een heel ander verhaal met die HRA. Alleen als de rente behoorlijk gaat stijgen dan zie ik de huizenprijzen wel dalen en zullen er heel wat meer problemen ontstaan als je de rente niet lang vast hebt staan.

Er is overigens al ontzettend veel beknot op die HRA.
Precies daarom, de lage rente maakt dat mensen het niet voelen in de portemonnee, perfecte timing.

Daarnaast lost men tegenwoordig meer af, dus als over 15 jaar de rente bij wijze van spreken 8% is voel je die afbouw in ha ook minder. En doordat de woonlasten hoger worden gaan de prijzen omlaag.

Onder de streep levert dit de staatskas miljarden op waar je mooie andere dingen mee kan doen.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 16:28:16 #127
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_194747054
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 13:33 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dus ze hadden ofwel een hoop spaargeld gespaart of moesten dit financieren, iets dat nu exact gelijk is...
en toen waren de regels om in aanmerking voor een financiering te komen een stuk harder dan nu, en de rente veel hoger.
[..]
Dat ze destijds een hogere rente hadden was alleen maar een zege. Gecorrigeerd voor inflatie was de reële rente niet heel veel hoger dan nu (laat het eens max 200/250 basispunten zijn). Wel heb je allerlei andere voordelen met hogere rentes. De het totale leenbedrag (en daarmee de gemiddelde huizenprijs destijds) was lager waardoor je bij iets al scheiding al snel minder schuld hebt. Daarnaast had je door de hogere rente veel meer HRA (zowel procentueel als absoluut). De hogere inflatie betekende dat de reële waarde van je openstaande schuld hard daalde ondanks dat van elke 100 euro toen veel meer aan rente werd betaald dan aan aflossing nu. Ook betekende elke euro extra vroegtijdig aflossen meer voordeel over de looptijd. En met een hogere rente heb je meer voordeel van de rentecurve (een stijging van de rente is bij een hoge rente minder nadelig dan dat een daling van de rente voordeel geeft.).

Allerlei zaken die de koper van nu niet heeft.
The more debt, the better
pi_194747154
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:28 schreef flyguy het volgende:

[..]

Dat ze destijds een hogere rente hadden was alleen maar een zege. Gecorrigeerd voor inflatie was de reële rente niet heel veel hoger dan nu (laat het eens max 200/250 basispunten zijn). Wel heb je allerlei andere voordelen met hogere rentes. De het totale leenbedrag (en daarmee de gemiddelde huizenprijs destijds) was lager waardoor je bij iets al scheiding al snel minder schuld hebt. Daarnaast had je door de hogere rente veel meer HRA (zowel procentueel als absoluut). De hogere inflatie betekende dat de reële waarde van je openstaande schuld hard daalde ondanks dat van elke 100 euro toen veel meer aan rente werd betaald dan aan aflossing nu. Ook betekende elke euro extra vroegtijdig aflossen meer voordeel over de looptijd. En met een hogere rente heb je meer voordeel van de rentecurve (een stijging van de rente is bij een hoge rente minder nadelig dan dat een daling van de rente voordeel geeft.).

Allerlei zaken die de koper van nu niet heeft.
Die bizar lage rentestand die historisch gezien erg laag staat maakt huizen ook een stuk duurder. Of die lage rentestand gezond is weet ik niet. Maar mijn onderbuik zegt dat het niet al te best is. En als ik de berichten lees mbt de inflatie kun je van weinig optimisme spreken.
pi_194747583
Misschien moeten we met zijn allen eens af van de mentaliteit dat iedereen het recht heeft een huis te bezitten, en wellicht moeten we realistisch zijn en tot de conclusie komen dat bepaalde groepen onder de bevolking nooit een huis zullen bezitten en altijd zullen blijven huren.
  Miss 200.000.000! donderdag 27 augustus 2020 @ 17:21:00 #130
367000 roos94
pi_194748046
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:57 schreef Carlos93 het volgende:
Misschien moeten we met zijn allen eens af van de mentaliteit dat iedereen het recht heeft een huis te bezitten, en wellicht moeten we realistisch zijn en tot de conclusie komen dat bepaalde groepen onder de bevolking nooit een huis zullen bezitten en altijd zullen blijven huren.
Heeft iedereen wel recht op een huurwoning volgens jou? Want een klein huisje vinden in de sociale huur is evengoed dramatisch.
pi_194748555
Nu ze de overdrachtabelastingn verlagen, verlagen ze hopelijk ook de LTV, naar 98%. Dan help je op die manier echt de starter, omdat deze meteen een buffertje heeft en minder concurentie heeft van bellegers. Wanneer ze de ltv op 100%, laten staan is kopen, bijna gratis geworden met een hypotheek en werkt dit alleen het overbieden in de hand. Daarnaast hoeft een starter dan al hemaal niet meer te spafen. Dit lijkt mijn dan ook geen goede ontwikkeling.

Wanneer ze het tweede inkomen, op 80% laten staan zijn, doen ze het netjes.
pi_194748581
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:25 schreef RamboDirk het volgende:
Precies daarom, de lage rente maakt dat mensen het niet voelen in de portemonnee, perfecte timing.
mensen die 10 jaar geleden hun rente 20 of 30 jaar vast hebben gezet voelen het natuurlijk ook niet....

Je kan niet iedereen in 1 hokje plaatsen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194748608
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:55 schreef Hanzul2 het volgende:
Nu ze de overdrachtabelastingn verlagen, verlagen ze hopelijk ook de LTV, naar 98%. Dan help je op die manier echt de starter, omdat deze meteen een buffertje heeft en minder concurentie heeft van bellegers. Wanneer ze de ltv op 100%, laten staan is kopen, bijna gratis geworden met een hypotheek en werkt dit alleen het overbieden in de hand. Daarnaast hoeft een starter dan al hemaal niet meer te spafen. Dit lijkt mijn dan ook geen goede ontwikkeling.

een huis kopen kost behalve de belasting natuurlijk ook verder geen geld.... :{
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194748621
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:57 schreef Carlos93 het volgende:
dat is toch al zo? :O
pi_194748721
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:55 schreef Hanzul2 het volgende:

Dus woning is 300k
Nu moet de starter 6 meenemen om 300 te kopen met hypo 300
Jij wil 6 meenemen om dezelfde 300 te kopen met hypo 294

Ik zie even niet hoe dit overbieden tegengaat
pi_194748723
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 17:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

een huis kopen kost behalve de belasting natuurlijk ook verder geen geld.... :{
Nee, niet persee. Als je als starter, beetje kennis van zaken hebt kost het aflsuiten van een simpel aniwiteit hypotheek ¤650, taxatie ¤350,00, hypotheek inschrijving kadaster ¤500, Nhg premie 0,7, dus zeg ¤1400. Dat is ¤2400,00 x0,60 inverband met belastingaftrek ¤1440. Leveringsakte voor ¤500,00. Erbij heb je voor onder ¤2000,00, de sleutel.
pi_194748738
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:05 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Nee, niet persee. Als je als starter, beetje kennis van zaken hebt kost het aflsuiten van een simpel aniwiteit hypotheek ¤650, taxatie ¤350,00, hypotheek inschrijving kadaster ¤500, Nhg premie 0,7, dus zeg ¤1400. Dat is ¤2400,00 x0,60 inverband met belastingaftrek ¤1440. Leveringsakte voor ¤500,00. Erbij heb je voor onder ¤2000,00, de sleutel.
sinds wanneer is 2000 euro geen kosten maken?
pi_194748762
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:05 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dus woning is 300k
Nu moet de starter 6 meenemen om 300 te kopen met hypo 300
Jij wil 6 meenemen om dezelfde 300 te kopen met hypo 294

Ik zie even niet hoe dit overbieden tegengaat
Zeg ook niet dat je het tegengaat, echter zorgt een verlaging naar een LTV, voor een rem, omdat je starters blijft stimuleren om wel wat te sparen. Als ze hierlangs nog de jubelton afschaffen. Zal dat voor de toekomstige starter hopelijk zorgen voor gematigde prijsstijging.
pi_194748773
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

sinds wanneer is 2000 euro geen kosten maken?
Op een huis van ¤200.000 vind ik dat geen kosten en als je dat al niet bij elkaar gespaard krijgt, moet je zeker geen huis kopen.
pi_194748784
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:09 schreef Hanzul2 het volgende:

[..]

Op een huis van ¤200.000 vind ik dat geen kosten en als je dat al niet bij elkaar gespaard krijgt, moet je zeker geen huis kopen.
het is toch geld wat je moet uitgeven om een huis te kopen. Of het bedrag klopt laat ik buiten beschouwing.
pi_194748790
In die wijken met rellende jongeren laatst is vast nog wel iets betaalbaars te vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2020 18:11:23 ]
pi_194748912
quote:
10s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 15:00 schreef skrn het volgende:
Haha, je zou maar een sukkel zijn die net een huis hebt gekocht:

https://www.ad.nl/wonen/k(...)r-starters~a6849608/
Dank je, onlangs een huis gekocht.Maargoed starters woningen worden hierdoor duurder,maakt aan het einde van de rit eigelijk niks uit.Geld trouwens voor starters tussen 18 en 35 jaar,maar stel,Wij hadden nog geen huis, en we gingen pas in Januari een huis kopen vanwege dit. Ik ben iets ouder dan 35, en mijn vriendin is 30. Hoe werkt dit dan?Word zij er dan alleen voor vrijgesteld?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 18:27:38 #143
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194749010
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 16:11 schreef schoonmams het volgende:

[..]

heb je kans dat als je medio juli/augustus een huis hebt gekocht je hier nog een compensatie voor kan verwachten?
Het kan zelfs zo zijn dat het kabinet het met terugwerkende kracht per 1 augustus of 1 september invoert.
Dat is eerder gebeurd, met die verlaging van 6 naar 2 procent ging dat volgens mij ook zo.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 27 augustus 2020 @ 18:32:07 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194749085
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:20 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

Dank je, onlangs een huis gekocht.Maargoed starters woningen worden hierdoor duurder,maakt aan het einde van de rit eigelijk niks uit.Geld trouwens voor starters tussen 18 en 35 jaar,maar stel,Wij hadden nog geen huis, en we gingen pas in Januari een huis kopen vanwege dit. Ik ben iets ouder dan 35, en mijn vriendin is 30. Hoe werkt dit dan?Word zij er dan alleen voor vrijgesteld?
Kans is groot dat dat net zo gaat werken als met de "jubelton" die ouders kunnen schenken: als een van de partners in de leeftijdscategorie valt is het voldoende om van de regeling gebruik te kunnen maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 27 augustus 2020 @ 18:34:30 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_194749131
Het wordt wel interessant om te zien wat ze gaan doen als een stel een huis koopt en de een is wel een starter en de ander niet....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_194749276
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 18:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het kan zelfs zo zijn dat het kabinet het met terugwerkende kracht per 1 augustus of 1 september invoert.
Dat is eerder gebeurd, met die verlaging van 6 naar 2 procent ging dat volgens mij ook zo.
Dat kan ik mij niet voorstellen, omdat de kosten van dit plan gehaald worden uit de extra opbrengst van verkoop aan beleggers en opbrengst uit verhoging commercieel vastgoed.
pi_194749336
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 09:13 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een tweekapper met garage vind je in Amersfoort dan ook al nauwelijks meer onder de 5 ton.

Dan wordt het toch een rijtjeswoning?
Die zijn er op 5km van het station Amersfoort genoeg zo rond de 3-3,5 ton. Meer dan 100 m2 met garage.
pi_194749495
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 09:28 schreef mschol het volgende:

[..]

ah, jij woont graag in de bezemkast in de middle of nowhere, wanneer verhuis je?
Ik woon naar mijn mogelijkheden. Voor veel mensen is dat een bezemkast OF accepteren dat je wat te reizen hebt naar de randstad. Het is maar net wat je wensen zijn en wat je kan betalen.
pi_194749496
Die overdrachtsbelasting is een druppel op een gloeiende plaat. Ze kunnen beter de huizenprijzen verlagen.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_194749680
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 23:43 schreef Lienekien het volgende:
Het is natuurlijk een verkeerd uitgangspunt om ervan uit te gaan dat iedereen een woning zou moeten kunnen kopen.
Maar wonen i.h.a.? Moet iedereen in één of ander onderkomen kunnen wonen?

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 27-08-2020 19:37:08 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')