abonnement Unibet Coolblue
pi_194737506
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:59 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Dat jij als een miet door het leven wil glibberen moet je zelf weten. Ik probeer er het mooiste van te maken. In de tijd dat je het meeste vrijheid hebt (studententijd) moet je lekker leven. Ook oprotten met suffe bijbaantjes. Geniet lekker van die jaren.

Ik ben hoogopgeleid (uni) met best wel wat werkervaring. De kans dat ik onvrijwillig zonder werk kom te zitten is niet zo groot.
Wie zegt dat ik als een miet door het leven glibber?
Ik heb ook genoten van mijn studententijd, heb verre reizen gemaakt en werk nu enkele jaren fulltime waarbij ik gewoon ervoor kies om wat minder uit te geven en zonder schulden te zitten zodat ik op termijn ook nog een fijn leven heb en minder snel in de problemen ga komen.
pi_194737649
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 23:05 schreef Minimunt het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik als een miet door het leven glibber?
Ik heb ook genoten van mijn studententijd, heb verre reizen gemaakt en werk nu enkele jaren fulltime waarbij ik gewoon ervoor kies om wat minder uit te geven en zonder schulden te zitten zodat ik op termijn ook nog een fijn leven heb en minder snel in de problemen ga komen.
Op termijn een fijn leven?

Je kunt ook nu een geweldig leven hebben EN dat straks ook hebben. Je gaat in je leven alleen maar meer verdienen waarschijnlijk.

Leuk dat je nu een paar duizend vangt en wat verre reizen hebt gemaakt. Maar dat is nog geen reden om ontzettend zuinig door het leven te gaan imo.

Ik zou dan nog eerder minder gaan werken (al werk ik maar 4 dagen). Lekker werken om te leven en doodgaan met een dikke spaarrekening. Je hebt het leven door man.
pi_194738061
TS heeft als student geld gehad om verre reizen te maken en wilt schouderklopjes omdat hij in drie jaar tijd met zijn goedbetaalde fulltime baan zijn schuld kon afbetalen en gaat nu lopen zeiken op studenten die het minder breed hadden, geen andere keus hadden dan maximaal lenen en die volgens hem al het geld weg zaten te zuipen. Je hebt echt geen realistisch wereldbeeld man.
pi_194738271
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:55 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

Jouw maten zuipen voor een paar honderd per maand?
Niet die van mij, maar ik kende best veel mensen die er voor rond de 750 euro per maand aan bar rekening op na hielden. Dit waren dan meestal wel corps mensen die regelmatig voor de club / verticale betaalden. Maargoed, daar kies je zelf voor
pi_194738291
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:59 schreef ETA het volgende:
9 jaar gestudeerd, een studieschuld van ~15k overgehouden. Binnen een jaar afbetaald dankzij een lucratieve fok-reeks.
Leg eens uit
pi_194738452
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 23:42 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Niet die van mij, maar ik kende best veel mensen die er voor rond de 750 euro per maand aan bar rekening op na hielden. Dit waren dan meestal wel corps mensen die regelmatig voor de club / verticale betaalden. Maargoed, daar kies je zelf voor
Ik ken ze ook wel, hoewel het vaak niet hoger dan 400 per maand kwam (4 weken 2 keer per week een borrel en per borrel 50 euro kwijt). Feit is dat de meesten die honderden per maand kwijt zijn, juist diegene zijn die het geld van hun ouders binnen krijgen. Als je maximaal moet lenen dan heb je daar vaak een reden voor en hou je echt niet veel over voor het zuipen. Het bedrag dat je maximaal kan lenen is niet zomaar ergens op gebaseerd. Zo'n 1000 per maand ben je al gauw kwijt aan vaste lasten; huur, verzekering, boodschappen en collegegeld. Honderden per maand om lekker mee te zuipen hou je echt niet over.
  woensdag 26 augustus 2020 @ 23:56:09 #32
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_194738466
Nooit hoeven lenen gelukkig, ik kreeg dan ook 500 per maand stufi + bijbaantje Ziggo.

Stufi was 36k maar na het behalen van mijn hbo kwijtgescholden :7
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
  donderdag 27 augustus 2020 @ 01:10:49 #33
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_194739110
31
  maandag 7 september 2020 @ 16:55:37 #34
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_194936083
Ik had 3000 euro schuld maar heb afbetalen tot mn 32e laten voortduren. :')
  maandag 7 september 2020 @ 16:58:01 #35
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_194936114
Ik was 46. De hoogte van het totaalbedrag weet ik niet meer. Veel.

Heeft me trouwens niet in de weg gestaan om huizen te kopen, kinderen te krijgen en te reizen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_194936913
Ik ben nu 2 jaar afgestudeerd en start per januari met aflossen. Heb 20K schuld, waarvan de helft in mijn deel van de kosten koper en verbouwingskosten van ons huis zijn gaan zitten. Heb dus ook meteen na mijn studie een huis gekocht waarbij studieschuld geen probleem was (niet verzwegen). Hypotheek was ten tijde van hypotheekaanvraag wel op 90% van de gezamenlijke max maar inmiddels beide promotie gemaakt en is de rente verder gezakt waardoor we nu een stuk comfortabeler zitten in wat we hadden kunnen lenen (dus ook qua maandlast tov inkomen). We wonen overigens in de Randstad nabij één van de vier grote steden.

Ik heb niet de ambitie om mijn studieschuld versneld af te lossen, tenzij de rente opeens heel erg gaat stijgen. De koopwoning heb ik al en een last van ¤50 per maand ga ik ook maandelijks niet voelen. Als het bij werkloosheid aan moet komen op ¤50 per maand besparen hebben we sowieso een paar afslagen gemist.

Cash is king dus ik houd liever een grotere buffer aan die ik ook net zo goed weer aan een nieuw huis, wereldreis of vervroegd pensioen zou kunnen uitgeven in plaats van dat het ‘weg’ is omdat ik mijn studieschuld heb afgelost om ¤50 per maand te besparen. Ieder z’n ding. Betekent dus wel dat ik tot m’n 59e aan het aflossen ben als ik inderdaad gewoon het aflosschema aan houd.
pi_195270555
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:59 schreef ETA het volgende:
9 jaar gestudeerd, een studieschuld van ~15k overgehouden. Binnen een jaar afbetaald dankzij een lucratieve fok-reeks.
Dat is best snel dan. Maar er wordt sowieso vrij panisch gedaan over die studieschuld. Als je eenmaal een goede baan hebt kun je makkelijk 600 euro per maand aflossen en toch nog normaal leven. Dus ruim twee jaar en je bent klaar (uitgaande van 15K schuld). Daar heb je dan je 6-7 fantastische studentenjaren voor gekregen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_195270617
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 17:58 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Dat is best snel dan. Maar er wordt sowieso vrij panisch gedaan over die studieschuld. Als je eenmaal een goede baan hebt kun je makkelijk 600 euro per maand aflossen en toch nog normaal leven. Dus ruim twee jaar en je bent klaar (uitgaande van 15K schuld). Daar heb je dan je 6-7 fantastische studentenjaren voor gekregen.
Eens. Ik betaal hier nog geen 100 piek. :')

Bruto komt er 100k+ binnen per jaar. Nou, erg man die studieschuld. :')

Maximaal lenen is maximaal leven. Zo typisch Nederlands om maar geen schuld te willen. En dat terwijl het je topjaren zijn.
pi_195270653
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 20:47 schreef Fugue het volgende:
Had een goedbetaalde bijbaan tijdens mijn studie dus ik betaal nu nog twee jaar jaar ¤40 per maand. Zou het in een keer kunnen terugbetalen maar per maand merk ik het niet
Wat voor goedbetaalde bijbaan?
Reguliere bijbaantjes betalen namelijk nooit goed.
pi_195270672
Nooit gehad, alles was gratis *O*
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_195271090
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 18:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Eens. Ik betaal hier nog geen 100 piek. :')

Bruto komt er 100k+ binnen per jaar. Nou, erg man die studieschuld. :')

Maximaal lenen is maximaal leven. Zo typisch Nederlands om maar geen schuld te willen. En dat terwijl het je topjaren zijn.
Het is ook niet meer dan logisch dat je eigenlijk leent als student. Tussen 18-25 jaar zit je krap bij kas, tussen 35-65 heb je wellicht meer dan genoeg geld. Logisch dus om dat een beetje beter te verdelen over je leven. Dus lenen als student en af betalen als je een goed inkomen hebt.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zondag 27 september 2020 @ 11:34:55 #42
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195281923
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 18:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Eens. Ik betaal hier nog geen 100 piek. :')

Bruto komt er 100k+ binnen per jaar. Nou, erg man die studieschuld. :')

Maximaal lenen is maximaal leven. Zo typisch Nederlands om maar geen schuld te willen. En dat terwijl het je topjaren zijn.
Huh, het lijkt me nu juist typisch Nederlands om hoge schulden te hebben.
We have always been at war with Eastasia.
pi_195293090
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 18:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Eens. Ik betaal hier nog geen 100 piek. :')

Bruto komt er 100k+ binnen per jaar. Nou, erg man die studieschuld. :')

Maximaal lenen is maximaal leven. Zo typisch Nederlands om maar geen schuld te willen. En dat terwijl het je topjaren zijn.
Wist niet dat fok admin zo goed betaalde
pi_195331421
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2020 20:30 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Wist niet dat fok admin zo goed betaalde
Er is een verschil tussen een moderator en admin, jammer van je slechte grap.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_195364041
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 22:46 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Ben nu 28, in januari mag ik gaan beginnen met aflossen van mijn studieschuld van een kleine ¤8.000. Wilde het in één keer aflossen, maar nu met corona vraag ik me af of ik het ook meteen doe. Een extra 8 ruggen op de spaarrekening geeft me wel meer peace of mind in deze tijd.

Mochten m'n vriendin en ik willen gaan kopen (zitten nu in vrije huur sector in Amsterdam, dus betalen de hoofdprijs) dan betaal ik het meteen af, anders denk ik het dat ik het voorlopig nog wel even maandelijks bij minimum aflossing houd.
Zelfs onlangs een huis/appartement gekocht. Ik had net geen ¤ 10.000 studieschuld en dit maakte niet zo gek veel uit voor de hypotheek. Wij hadden daarnaast ook met elkaar afgesproken niet het maximaal toegestane hypotheekbedrag als funda-zoekopdracht in te stellen.

Denk dat het verstandiger zou zijn om eventueel je spaargeld te gebruiken voor een aflossing. Die ¤ 50,00 die ik aan mijn studieschuld afbetaal voel ik echt niet.
pi_195550553
Ik heb 13k schuld en 20k prestatiebeurs
pi_195766140
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2020 18:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Bruto komt er 100k+ binnen per jaar. Nou, erg man die studieschuld. :')
Van jou alleen of reken je je vriendin mee?
pi_195937594
Over zo'n 5 jaar word de helft ongeveer kwijt gescholden. Yay oude systeem en helaas de noodzaak van volledig bijlenen door geen financiële bijdrage van ouders en een duur studentenkamer moeten huren.
pi_196265357
Maximaal lenen = minimaal leven.

Warren Buffet heeft altijd gezegd, maak NOOIT schuld in je leven.

Je leeft binnenin een gouden kooi, je bent nooit echt vrij. Waar het op neer komt is dat de maatschappij gewoon te duur is, en dat we het slechte idee van studieschulden opbouwen zoals dat in Amerika gebeurt klakkeloos hier in Nederland hebben overgenomen. Begrijp well, dit hele systeem is slechts maar met 1 doel opgetuigd en dat is om geld te verdienen, het heeft niets maar dan ook niets te maken met het belang van de student of de maatschappij.

In realiteit was het vorige systeem veel beter, namelijk een beleid dat rondom de mens namelijk de student gecentreerd is , i.p.v een verdien model waarin mensen worden opgeofferd om maar geld te kunnen verdienen.
  maandag 16 november 2020 @ 15:28:32 #50
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_196272312
Mooi dat iedereen even stoer komt melden dat ze geen studieschuld hadden omdat pappie elke maand wel eventjes de rekeningen betaalde.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')