Mijn vrijgezellenleventje is voorbij. Ik ga trouwen.
Volgend jaar oktober als het goed is. Een weloverwogen besluit, samen met mijn vriendin genomen. We zijn dan ook al dik 7 jaar samen. Nu had ik het idee opgevat, om mijn jongere broer en mijn beste vriend als getuigen bij het huwelijk te vragen. Die zouden dat ook hartstikke leuk vinden. Mijn vriendin vraagt haar jongere zus, en een aangetrouwd nichtje van "mijn kant van de familie", die toevallig zo'n beetje haar beste vriendin is, om haar getuigen te zijn.
Vanavond hebben we het blijde nieuws aan mijn ouders verteld. Niks aan de hand, totdat ik vertelde wie ik als getuige zou nemen. Mijn moeder vond het nogal vreemd dat ik mijn beste vriend als getuige neem, i.p.v. mijn eigen vader. (ik kan btw prima opschieten met mijn ouders, geen enkele wrijving whatsoever) Zij vindt dat het zo hoort, dat je in ieder geval één van je ouders als getuige op je huwelijk vraagt. Terwijl ikzelf altijd in de veronderstelling was dat het gebruikelijk is een generatiegenoot te vragen.
Mijn moeder verwacht dat de ouders van mijn vriendin hetzelfde zullen reageren. Wij weten het zo net nog niet.
Mijn vader is een zeer nuchter persoon. Hij heeft meerdere malen herhaald dat het hem helemaal niks uitmaakt of ie wel of geen getuige is. Het is onze trouwerij, ik moet me niks aantrekken van de opmerkingen van mijn moeder. Ik ken mijn vader goed genoeg om zeker te weten dat hij meent wat hij zegt. Ook ken ik hem goed genoeg om te weten dat hij het zeer zeker een grote eer zou vinden om getuige te zijn op de bruiloft van zijn oudste zoon.
Ik vind het nogal een rotsituatie.
Uiteraard mijn vraag: hoe zien jullie dit? Moeten wij allebei inderdaad iig één van onze ouders vragen, en onze beste vrienden hierin links laten liggen? Kan ik niet gewoon een getuige extra nemen? Zit hier een maximum aan?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet,
Een zeer tijdelijke user.
(onder deze naam dan )
Van harte gefeliciteerd aan beide duifjes en veel genot op de dag zelf (en erna)!
[Dit bericht is gewijzigd door seriewoordenaar op 20-01-2003 00:01]
mijn zus trouwt eind deze maand, en heeft mij als getuige, haar vriend heeft zijn broer als getuige ... dat zijn er blijkbaar genoeg .... :")
Ik weet niet hoor. Volgens mij moet je lekker bij je eerste keuze blijven.
Enne... van harte he
Als jij 2 personen kiest die toevallig niet je ander of moeder is dat is dan jammer, het is gewoon jouw keuze, makkelijk zat.
Ik moet ook heel eerlijk zijn en ga een maandje later trouwen als jou en denk er over om me moeder te vragen om niet teveel gezeur te krijgen ook alwas dat niet me eerste keus, maar de keus is natuurlijk altijd eerst aan jou.
bedenk iig eerst dat het jou keuze is en niet die van je ouders
quote:Ik denk dat mijn moeder en opa rare lui zijn
Op maandag 20 januari 2003 00:09 schreef Vai het volgende:
Tja, je ouders zullen het altijd jammer vinden dat je ze niet als getuigen zal vragen, maar het is jullie dag en jij bepaald wie jij als getuige neemt.
Misschien kan je het zo een beetje aanpakken? Door tegen je moeder te zeggen dat je vader die "rol" al heeft?
Maar euh, gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk!!
quote:Maximaal 2, en ik heb ook gewoon twee vrienden gekozen! Gewoon lekker doen wat je zelf wilt want het is jullie dag!
Op zondag 19 januari 2003 23:57 schreef justdunno het volgende:
Moeten wij allebei inderdaad iig één van onze ouders vragen, en onze beste vrienden hierin links laten liggen? Kan ik niet gewoon een getuige extra nemen? Zit hier een maximum aan?
Maar verder van harte gefeliciteerd!
Klaar. Ouders zijn niet eens uitgenodigd. Lekker minimalistisch. Het gaat alleen maar om dat papiertje, meer niet. Administratieve formaliteit.
(Kadootjes zijn wel welkom hoor, mocht iemand zich geroepen voelen )
Doe lekker wat je zelf wil en zeg dat ook tegen je moeder. Ze mag best een mening hebben, maar jullie doen wat je wilt.....!!!!!!
Zeg haar dit op tijd, want anders is het nog heeeeeel lang tot volgend jaar oktober.
Gefeliciteerd trouwens
quote:Ohw zeker wel, bij het huwelijk van mijn ouders waren mijn opa en m'n andere opa getuigen (met nog 2 beste vrienden van me ouders)
Op maandag 20 januari 2003 16:07 schreef Koningin het volgende:
Dit vind ik echt vreemd!
Ik heb nog nooit gehoord dat een van de ouders getuige is van de bruid of de bruidegom(kan natuurlijk ook aan mij liggen).
Als ik ooit trouw, zal ik dat zelf ook nooit doen hoor.Doe lekker wat je zelf wil en zeg dat ook tegen je moeder. Ze mag best een mening hebben, maar jullie doen wat je wilt.....!!!!!!
Zeg haar dit op tijd, want anders is het nog heeeeeel lang tot volgend jaar oktober.Gefeliciteerd trouwens
Ik voorspel overigens dat je moeder zich ook gaat bemoeien met de naam van je kinderen (namelijk het vererven van de namen van de grootouders), de lokatie, het eten, de muziek en al het andere.
quote:Ik ben het helemaal met deze post eens. Ik kan me nauwelijks wat raarders voorstellen dan een huwelijk waar de ouders de rol van getuigen op zich nemen.
Dit vind ik echt vreemd!
Ik heb nog nooit gehoord dat een van de ouders getuige is van de bruid of de bruidegom(kan natuurlijk ook aan mij liggen).
Als ik ooit trouw, zal ik dat zelf ook nooit doen hoor.Doe lekker wat je zelf wil en zeg dat ook tegen je moeder. Ze mag best een mening hebben, maar jullie doen wat je wilt.....!!!!!!
Zeg haar dit op tijd, want anders is het nog heeeeeel lang tot volgend jaar oktober.Gefeliciteerd trouwens
quote:Ik weet niet wie 'ons' is, maar dat is in de hele westerse wereld gebruikelijk. Gebaseerd op de oorspronkelijke vorm van het kerkelijke huwelijk.
Op maandag 20 januari 2003 17:03 schreef MetalMessiah het volgende:
bij ons is de getuige iemand van je eigen generatie en wordt je "weggegeven" door je vader of moeder.Ik voorspel overigens dat je moeder zich ook gaat bemoeien met de naam van je kinderen (namelijk het vererven van de namen van de grootouders), de lokatie, het eten, de muziek en al het andere.
Gewoon rustig over praten, en zeggen dat je het gaat doen zoals jij het wil,
en dat niemand dat moet zien als iemand voor het hoofd stoten.
Wie dat wel gaat doen heeft zelf een probleem, jij gaat gewoon een leuke dag hebben.
Ik denk dat je gewoon moet doen wat jullie willen, het is jullie dag
en deze dag beleef je maar 1x in je leven. (als je het goed doet dan )
Maar, ik raad je wel aan om dat ook heel duidelijk tegen je moeder
te zeggen, de kans is er, dat als je nu uit 'zwakte' tegenover haar
aan haar toegeeft ze vaker zal proberen om jouw/jullie leven te beinvloeden.
Wees dus duidelijk, want het is jouw leven.
verder heb ik altijd meegekregen dat je getuige iemand moet zijn met wie je perfect moet kunnen praten. het moet iemand zijn met wie je over alles kan praten, zodat, mochten er problemen onstaan in je huwelijk, je goed met hun daarover kan praten.
omdat er toch vaak een leeftijdsverschil en denkverschil is tussen jij en je ouders of jij en je vrienden is het een lastige keuze
ikzelf zou een vriend/vrienden vragen.
ik denk dat je het beste je beste vriend kan vragen omdat je, naar ik aanneem, met hem heel goed kan praten over alles.
heel veel succes met alles regelen, en heel veel plezier op de dag zelf en d'rna.
Jullie dag, jullie feest. Met een beetje geluk trouw je maar 1 keer en het moet een dag worden waar jullie over 50 jaar nog met een fijn zuchtje aan terug denken.
Al wil je trouwen in je zwembroek en zij in een aardappelzak met een tros druiven in d'r haar met als getuigen de groenteboer en de vuilnisman.
Big deal. Het is jullie dag!
Je moeder moet "gewoon" van die traditie af. We leven niet meer in het jaar nul. Dingen veranderen. Daar moet ZIJ zich aan aanpassen. Jullie moeten je niet aan HAAR aanpassen.
Ze moet zich neerleggen bij jullie keuze en jullie respecteren. Op deze manier geeft ze jullie wel een nare nasmaak hierbij. Niet netjes van d'r.
Pfffffff, anders heten de kinderen dadelijk ook naar de opa's en oma's.
quote:Ik ook niet. Broer of zus, thats it. Ik heb nooit anders gezien. Ook 2 getuigen per persoon ken ik helemaal niet.
Dit vind ik echt vreemd!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |